سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۴ - Feb 8, 2005
مقام معظم رهبري:
تنها راه حل قضيه فلسطين نظرخواهي از همه فلسطيني هاست
راهپيمايي ۲۲ بهمن در هر سال دشمن را متوقف و وادار به عقب نشيني
كرده و امسال نيز به فضل الهي همين گونه خواهد بود
000144.jpg
ايسنا:  حضرت آيت ا... خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، روز گذشته در ديدار جمع زيادي از فرماندهان و كاركنان نيروي هوايي ارتش، پيروزي انقلاب اسلامي و استمرار آن را نتيجه حركت آگاهانه و ايستادگي ملت ايران در مقابل قدرت هاي بيگانه دانستند و تصريح كردند: انقلاب اسلامي ايران نخستين انقلاب بزرگ دنيا مي باشد كه توانسته جهت گيري صحيح حركت به سوي اهداف والاي خود را همچنان مقتدرانه و شجاعانه حفظ كند و ملت ايران در ۲۲ بهمن امسال نيز بار ديگر اقتدار ملي و عزم عمومي خود را به نمايش خواهند گذاشت.
در اين ديدار كه در سالگرد بيعت تاريخي جمعي از كاركنان نيروي هوايي ارتش با امام راحل (ره) در نوزدهم بهمن سال ،۵۷ صورت گرفت، فرمانده كل قوا، حادثه نوزدهم بهمن و بيعت تعدادي از كاركنان نيروي هوايي در آن مقطع حساس را يكي از سندهاي گوياي آگاهانه بودن حركت ملت ايران در انقلاب اسلامي برشمردند و افزودند: يكي از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي، بازيابي استقلال و هويت اصيل مردم ايران مي باشد و علت اصلي دشمني با اين انقلاب در طول ۲۶ سال گذشته، نيز پافشاري مردم ايران بر استقلال خود و مخالفت با استبداد بين المللي است.
مقام معظم رهبري خاطرنشان كردند: مشكل اصلي قدرت هاي استكباري و در رأس آنها آمريكا با ايران، اين است كه كشور و ملتي كه سال ها تحت سلطه و چپاول آمريكا بوده، امروز با قدرت و شجاعت، در مقابل همه خواست هاي آمريكا و مستكبرين ايستاده و «نه» مي گويد و تسليم استبداد بين المللي نمي باشد.
مقام معظم رهبري، راهپيمايي ۲۲ بهمن را مظهر اقتدار ملي و عزم عمومي دانستند و تصريح كردند: اين راهپيمايي مظهر اراده ملتي است كه هر قدرتي را در هر اندازه و با توانايي هاي بالاي نظامي، تبليغاتي و سياسي مرعوب مي كند و راهپيمايي ۲۲ بهمن در هر سال دشمن را متوقف و وادار به عقب نشيني كرده و امسال نيز به فضل الهي همين گونه خواهد بود.
حضرت آيت ا... خامنه اي با اشاره به ادعاهاي مقامات آمريكايي درخصوص حمايت از حقوق بشر و آزادي، مبارزه با تروريسم و تلاش براي مقابله با سلاح هاي كشتار جمعي افزودند: به رغم اين شعارهاي دروغين، آمريكا حامي و پشتيبان بسياري از حكومت هاي استبدادي و كودتايي است و معروف ترين گروههاي تروريستي كه امروز دائما از آنها به عنوان خطر ياد مي شود، ساخته و پرداخته سازمان جاسوسي آمريكا مي باشند و نخست وزير جلاد رژيم صهيونيستي نيز كه رسما برنامه ترور فلسطيني ها را اعلام مي كند، مورد حمايت گسترده آمريكا قرار مي گيرد.
000147.jpg
ايشان با تأكيد بر اين كه سياست هاي آمريكا در قضيه فلسطين، مانع اصلي حل نشدن مسئله خاورميانه مي باشد، تصريح كردند: آمريكايي ها اگر تصور مي كنند با ناديده گرفتن ملت فلسطين و حمايت از يك حيوان درنده و خونخوار كه زن و مرد و كودك فلسطيني را به خاك و خون مي كشد، قضيه فلسطين حل خواهد شد، دچار ساده لوحي شده اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با تأكيد بر اين كه انتفاضه فلسطين خاموش شدني نيست، خاطرنشان كردند: تنها راه حل قضيه فلسطين، عمل به پيشنهاد ايران و نظرخواهي از تمام فلسطيني ها در مورد سرنوشت خودشان و تشكيل يك دولت فلسطيني بر اساس اين نظرخواهي، و تصميم گيري اين دولت درباره مهاجران غيرفلسطيني است.
ايشان آگاهي ملت هاي مسلمان و مخالفت آنان با استبداد بين المللي را عامل محكوم به شكست بودن طرح آمريكايي خاورميانه بزرگ ارزيابي كردند و با اشاره به انتخابات عراق، آن را مظهر شكست سياست هاي آمريكا در منطقه دانستند و افزودند: اگر انتخاباتي مانند اين انتخابات در هر كشور اسلامي صورت گيرد مردم آنها همانند مردم عراق، به افراد طرفدار اسلام و هويت ملي و ضد آمريكايي رأي خواهند داد.
حضرت آيت ا... خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اين كه ملت ايران در راه استقلال و آزادي و دستيابي به آرمان هاي خود، گردنه هاي سختي را پشت سر گذاشته، از نيروي هوايي و مجموعه نيروهاي مسلح به عنوان مظهر ايستادگي ملت ايران ياد كردند و با اشاره به فداكاري هاي كاركنان نيروي هوايي در طول سال هاي دفاع مقدس و قضاوت ستايشگرانه مردم نسبت به اين نيرو افزودند: كاركنان نيروي هوايي بايد با خودسازي و تلاش روزافزون در جهت توليد فكر، ابتكار و ايمان، همواره سرزنده، پرتحرك و آماده باشند.
در ابتداي اين ديدار، امير سرتيپ خلبان كريم قوامي، فرمانده نيروي هوايي ارتش، ضمن ارايه گزارشي از آمادگي هاي رزمي و پشتيباني اين نيرو به اقدامات انجام گرفته در بخش هاي آموزشي و استفاده از توان علمي دانشگاهها و متخصصان جهت ارتقاي بيش از پيش توانايي نيروي هوايي اشاره و تأكيد كرد: فرماندهان و كاركنان نيروي هوايي با هوشياري و اقتدار كامل تمام تحركات دشمن را تحت نظر دارند.

هاشمي رفسنجاني در گفت وگو با يو.اس.اي.تودي:
با ورود آمريكايي ها به مذاكرات هسته اي موافق نيستم
000150.jpg
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام عصر يكشنبه در مصاحبه با باربارا اسليونس، خبرنگار روزنامه USA.TODAY چاپ آمريكا درمورد خصومت ايرانيان و آمريكايي ها، گفت: مصاحبه من با شما نشانه آن است كه به مردم آمريكا احترام گذاشته و با آنها دشمني نداريم.
وي افزود: مطمئنا اگر يك فرد اسرائيلي درخواست مصاحبه مي كرد، به هيچ وجه مورد قبول واقع نمي شد.هاشمي رفسنجاني آمريكا را كشوري بزرگ، غني و پيشرفته دانست و گفت: متأسفانه مديران كوته بيني بر اين سرزمين حكومت مي كنند.وي تصريح كرد: سردمداران كاخ سفيد با آن همه منابع، چشم طمع به منابع طبيعي و انساني كشورهاي جهان سوم دوخته اند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام انتخابات عراق را به جهت اين كه در مسير حاكم شدن مردم بر سرنوشت خودشان مي باشد، براي عراق و منطقه بسيار مفيد و مثبت ارزيابي كرد.وي افزود: اميدواريم كه از مسير اصلي خود منحرف نشود.
هاشمي رفسنجاني القاعده و طالبان را دست پرورده آمريكا دانست و گفت: عده اي از آنان كه گريختند، در مسير، به ايران آمدند و بعضي ها متهم به ارتكاب جرم در اين كشور هستند و بايد در اينجا محاكمه شوند.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اظهار داشت: دولت مردان آمريكا درحالي ادعاي مبارزه با تروريسم را دارند كه گروه مورد نفرت مردم ايران و جهان يعني منافقين در پناه آنان قرار گرفتند.وي افزود: اين گروه مطرود نه تنها در عراق بلكه در آمريكا آزادانه تردد كرده و در پناه حمايت آنان قراردارند و اين در تضاد كامل با شعار مبارزه با تروريسم است.هاشمي رفسنجاني درمورد رابطه ايران و آمريكا گفت: زماني كه من مسئول بوده ام، گفته بودم اگر در پيشنهاد خود صادق هستند،  اموال مسدود شده ايران را آزاد كنند تا به عنوان حسن نيت شروعي براي انجام مذاكرات باشد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان مطلب فوق اظهار داشت: اين يك علامت است و ممكن است علائم ديگري هم باشد، اما شرط اساسي، صداقت گفتار و كردار مسئولان آمريكايي است كه بايد به اثبات برسد. هاشمي رفسنجاني همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگار يو.اس.اي.تودي مبني بر كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري سال ۸۴ گفت: مايل نيستم در انتخابات شركت كنم.وي گفت كه انتظار داريم فرد ديگري باشد كه مردم به او اعتماد كنند و در جواب به اصرار خبرنگار كه پرسيد «اگر نشد؟» تصريح كرد: در آن فرض شايد نامزد شوم؛ هنوز دو سه ماه وقت داريم.وي در مقابل اين فرض كه برخي مردم اعتقاد دارند او تنها كسي است كه مي تواند مشكل ايران و آمريكا را حل كند، اظهار داشت: تنها كس نيستم، اما شايد يكي از آنها باشم.
هاشمي رفسنجاني در ادامه اين مصاحبه در پاسخ به اين ادعا كه آمريكا با از بين بردن طالبان و صدام حسين به ايران كمك كرده است گفت: اين يك طنز تاريخي است زيرا هر دوي اينها فرزندان آمريكا بودند. آمريكا فرزندان خود را قرباني كرد كه به نفع ديگران شد.رفسنجاني در مورد تهديدات گروه زرقاوي در عراق نيز گفت الان آمريكا و زرقاوي با هم در عراق سر مي برند. آمريكا بمب مي زند و زرقاوي با ماشين بمب گذاري شده به مردم حمله مي كند.وي در مورد اظهارات رايس درخصوص حقوق بشر در ايران نيز گفت: ما به حرفهاي بي ربط عادت كرده ايم و پيش بيني مي كنيم كه خانم رايس احساسي تر از ديگران صحبت مي كند.

تأكيد مقامات ايران در آستانه دور سوم مذاكرات هسته اي
روحاني:هيچ پيشنهادي،ايران را به رها كردن
برنامه هسته اي متقاعد نمي كند
گروه سياسي: دور سوم مذاكرات هسته اي ايران از امروز در ژنو آغاز مي شود و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.
مذاكره كميته سياسي _ امنيتي امروز و روز چهارشنبه مذاكرات اقتصادي پي گرفته مي شود و روزهاي پنج شنبه و جمعه مذاكرات ايران اروپا به كميته هسته اي اختصاص دارد.
در اين مذاكرات، علاوه بر حضور مديران كل وزارتخانه خارجه ايران و سه كشور اروپايي نمايندگاني از اتحاديه اروپا نيز حضور خواهند داشت.
در آستانه اين مذاكرات حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسئول پرونده هسته اي ايران به رويتر گفت: هيچ چيز وجود ندارد كه غرب بتواند به ايران پيشنهاد كند و ايران را به رهاكردن برنامه هسته اي اش متقاعد سازد.
وي افزود: غني سازي اورانيوم براساس بند ۴ معاهده NPT حق ايران است و ملت هم بر دراختيار داشتن غني سازي تأكيد مي كند. مجلس هم در حال تصويب نهايي لايحه اي است كه دولت را به توليد سوخت هسته اي ملزم مي سازد. بنابراين وقتي مسأله به خواسته اي ملي و قانوني تبديل شود فكر نمي  كنم هيچ كس در ايران اين حق را با چيز ديگري معاوضه كند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه اظهارات اخير مقامات آمريكايي و اروپايي نشان مي دهد كه درباره  ايران رويكردي مشترك دارند،  شما فكر مي كنيد اين امر چگونه مي تواند مذاكرات هسته اي ايران - اروپا را تحت تأثير قرار دهد؟ گفت: اساساً آمريكا و اروپا درباره  مساله  هسته اي ايران برخي اهداف مشترك و نظرات متحدي دارند و درخصوص برخي اهداف، نظرات متفاوتي دارند و به شكلي متفاوت به آن فكر مي كنند.
وي افزود: از ابتدا، اروپايي ها سياستي را براساس گفت وگو و مذاكره با ايران پذيرفتند.
* روحاني:اينكه تصور كنيد آنها بخش ديگري از چرخه  سوخت
ما را تخريب كنند در اين صورت ما باز هم ظرف چند ماه
آن را مرمت خواهيم كرد. ما با بومي كردن اين فناوري
خود را آسيب ناپذير ساخته ايم
* رويتر: ايران، آمريكا را به عنوان ابرقدرتي كه از نظر ديپلماتيك منزوي شده، توصيف كرده و مي گويد فريادهاي بين المللي
واشنگتن را به عقب نشيني از تهديد نظامي عليه ايران
مجبور كرده است


اساس رويارويي آمريكا با ايران تهديد است. اما در عين حال ما با اروپايي ها گفت وگو مي كنيم و اميدواريم آمريكايي ها با اعمال فشار بر اروپا قصد برهم زدن مذاكرات و شكست آن را نداشته باشند.
روحاني در پاسخ به اين سؤال كه اروپايي ها گفته اند، حاضر نيستند به ايران اجازه دهند فعاليت هاي چرخه  سوخت را ادامه دهد و ايران نيز اين مساله را خط قرمز خود دانسته است، اين مساله چطور مي تواند حل وفصل شود؟ گفت: در توافق پاريس به وضوح خاطرنشان شده است كه هر دو طرف بايد به تضمين هايي عيني مبني بر اين كه ايران به سوي برنامه  نظامي منحرف نشود، دست يابند. بنابراين اساس مذاكرات ما ممانعت از دراختيار داشتن چرخه  سوخت هسته اي در ايران نيست، بلكه ارايه  تضمين هايي مبني بر عدم انحراف است.
روحاني در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين كه برخي مقامات آمريكايي و اسراييلي حمله به ايران را منتفي ندانسته اند، آيا شما حاضريد براي حفظ برنامه  هسته اي وارد جنگ شويد؟ تصريح كرد: جنگ براي چه؟ بله اگر ايران مي خواست معاهدات  بين المللي را نقض كند، از NPT خارج شود يا اعلام كرده بود برنامه  سلاح هاي هسته اي را دنبال مي كند؛ اين طور بود، اين ها مي تواند براي آمريكا و ديگران بهانه باشد، اما وقتي تمامي مقامات ايران اصرار دارند ماهيت فعاليت هاي هسته اي ايران صلح آميز است و به همين صورت باقي خواهد ماند، بهانه  آمريكا و هر كشور ديگري براي حمله عليه ايران چيست؟ فعاليت هاي هسته اي ما صلح آميز بوده اند و همچنان صلح آميز خواهند بود. به علاوه آيا حمله  نظامي چيزي را حل مي كند؟ تصور كنيد آمريكا با ناديده گرفتن تمامي قوانين بين المللي به يكي از تاسيسات هسته اي ما حمله كند. با اين حمله چه مشكلي حل خواهد شد؟ زيرا ما در زمينه  هسته اي مستقل هستيم، تصور كنيد چندين سانتريفيوژ در اثر حمله تخريب شود. سپس در مدتي كوتاه ما آن را دوباره خواهيم ساخت. يا اينكه تصور كنيد آنها بخش ديگري از چرخه  سوخت ما را تخريب كنند. در اين صورت ما باز هم ظرف چند ماه آن را مرمت خواهيم كرد. كشوري كه اينچنين در زمينه  فناوري هسته اي مستقل باشد،  آسيب ناپذير است. در واقع ما با بومي كردن اين فناوري خود را آسيب ناپذير ساخته ايم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به اين سؤال كه تصور كنيد كه آمريكايي ها معتقدند كه با يك حمله نظامي، دست كم دستيابي ايران را به آنچه كه فكر مي كنند هدف از آن توليد بمب هسته اي است، به تاخير مي اندازد پس خطر حمله وجود دارد، آيا اين خطر را جدي مي گيرد؟ گفت: فكر نمي كنم آمريكا خود، چنين خطري را متحمل شود، زيرا آمريكا بسيار خوب مي داند كه ما با قدرت چنين حمله اي را پاسخ خواهيم داد. آمريكايي ها بسيار خوب از توانايي هاي ما آگاهي دارند. آنها قابليت هاي ما را برابر تلافي چنين حملاتي مي شناسند. به علاوه، در صورت بروز چنين حملاتي، قطعا ما انگيزه اي بيشتر براي توليد چرخه  سوختمان خواهيم داشت و آن را تسريع خواهيم كرد.
سيروس ناصري عضو كميته راهبردي مذاكرات هسته اي نيز يكشنبه شب در ميزگردي در شبكه خبر سيما گفت: هر وقت در مذاكرات هسته اي ايران با اروپا پيشرفتي حاصل نشود مي توانيم تعليق غني سازي را ناديده بگيريم.
وي افزود: تعليق فعاليت هسته اي دراختيار ماست و از آن به عنوان يك اهرم استفاده مي كنيم.وي خاطرنشان كرد: ما هنوز نشانه اي از عدم پايبندي اروپا به تعهدات خود در قبال ايران مشاهده نكرده ايم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در گفتگو با روزنامه آمريكايي «يو.اس.اي.تودي» در مورد مذاكرات ايران و اروپا گفت: از اصل كار راضي هستم ولي از پيشرفت كار راضي نيستم. پيشتر هم گفته ام كه مذاكرات كند پيش مي رود.
رمضان زاده سخنگوي دولت نيز روز گذشته گفت: ما هنوز در مذاكرات با اروپا به نتيجه نرسيده ايم و انتظار داريم كه هرچه سريعتر مواضع دو طرف در مذاكرات شفاف شود. وي افزود: ما داوطلبانه تعليق فعاليتهاي هسته اي را پذيرفتيم ولي براي ادامه مذاكرات سقف زماني مي خواهيم زيرا نمي توانيم به مدت طولاني به مذاكرات ادامه دهيم. وي طولاني شدن مذاكرات را به ضرر ايران دانست و ادامه داد، تلاش ما اين است كه مذاكرات هرچه سريعتر به نتيجه برسد.
رمضان زاده در پاسخ به اين سئوال كه اگر اروپا بر تعليق دائم فعاليت هسته اي ايران تأكيد كند و مذاكرات به بن بست برسد آيا ايران فعاليتهاي هسته اي را آغاز مي كند يا خير؟ گفت: ما فقط پايبندي خود را به تعهدات امضاءشده اعلام مي كنيم و به چيز ديگري پايبند نيستيم.دكتر ولايتي مشاور امور بين الملل مقام معظم رهبري نيز در گفتگو با شبكه العربيه ضمن تأكيد بر اين نكته كه مذاكره با اروپايي ها براي مدت نامحدود ادامه نخواهد داشت گفت: اروپايي ها به توافقات خود پايبند نيستند و اگر هدف آنها وقت كشي باشد ايران تصميم ديگري خواهد گرفت. البته ما تا حد ممكن مي كوشيم مذاكرات به صورتي مفيد و سازنده به سوي هدف نهايي پيش برود.وي تصريح كرد: ما حتماً از غني سازي اورانيوم دست برنمي داريم تعليق كنوني نيز موقت است. اروپايي ها مي كوشند تا آن را كامل قلمداد كنند ولي بايد گفت كه تعليق دائمي نبوده و موقتي است.
احمد توكلي رئيس مركز پژوهشهاي مجلس و نماينده تهران نيز در ديدار يك هيأت بلندپايه مجلس سناي فرانسه گفت: ما به دست آوردن فناوري هسته اي را حق خود مي دانيم و از آن صرف نظر نمي كنيم و از فرانسه هم انتظار مي رود كه مذاكرات اين حق طبيعي ايران را در نظر داشته باشد. وي تأكيد كرد كه جناح هاي سياسي كشور در اين زمينه اختلاف نظري ندارند.
عقب نشيني آمريكا و رژيم صهيونيستي
كمال خرازي وزير امورخارجه جمهوري اسلامي كه براي رايزني در مورد پرونده هسته اي ايران به مالزي سفر كرده است روز گذشته به خبرنگاران گفت: مساله توقف در مذاكرات ايران و اروپا مطرح نيست بلكه تعليق است و ما توافق كرده ايم با تعليق غني سازي براي زماني معين اعتماد بيشتري ايجاد كنيم.
خرازي تاكيد كرد: چنانچه اين مذاكرات ثمربخش باشد ادامه خواهد يافت:
رويتر هم نوشت: ايران، آمريكا را به عنوان ابرقدرتي كه از نظر ديپلماتيك منزوي شده، توصيف كرده و مي گويد فريادهاي بين المللي، واشنگتن را به عقب نشيني از تهديد نظامي عليه ايران مجبور كرده است.
اين خبرگزاري انگليسي به نقل از كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان در مالزي با اشاره به سخنان اخير كاندوليزا رايس، وزير امورخارجه جديد آمريكا كه مي خواهد بيم ها را نسبت به حمله آمريكا به ايران فرو بنشاند، ادامه داد: به همين خاطر است كه آمريكا از موضعش عقب نشيني كرده است و آنها بيان كرده اند كه چنين طرح هايي را براي حمله در دستور كارشان ندارند.وزير جنگ رژيم صهيونيستي هم روز گذشته در يك عقب نشيني آشكار از مواضع جنگ افروزانه اين رژيم گفت كه اكنون فشارهاي ديپلماتيك ابزار اصلي براي برخورد با ايران است.
شائول موفاز، وزير جنگ رژيم صهيونيستي پس از ديدار با كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا گفت كه موضوع اقدام احتمالي نظامي اين رژيم عليه ايران در اين نشست مورد بحث قرار نگرفته است.وي به راديو نظامي رژيم صهيونيستي گفت: ما معتقديم كه ديپلماسي براي زمان كنوني مناسب است.
پايگاه اينترنتي راديو آمريكا هم به نقل از ديك چني نوشت كه واشنگتن با اميد موافقت ايران با توقف دائمي برنامه غني سازي اورانيوم به سمت حمايت از اقدامات آلمان، فرانسه و انگليس براي حل ديپلماتيك اين مسئله حركت مي كند.
ديك چني، معاون رئيس جمهور آمريكا كه با شبكه تلويزيوني فاكس نيوز گفت وگو مي كرد، اظهار داشت كه نمي داند اين ديپلماسي به موفقيت مي انجامد يا خير. چني گفت: تمامي اين به اين مسئله بستگي دارد كه آنها به غني سازي اورانيوم خواهند پرداخت يا خير.
معاون رئيس جمهور آمريكا در ادامه در اظهاراتي تكراري مدعي شد: آنها ادعا مي كنند فقط براي اهداف صلح آميز چنين كاري را انجام مي دهند، با اين حال برخي شواهد وجود دارد كه نشان مي دهد آنها آرمان هايي نظامي دارند و تلاش مي كنند به تسليحات هسته اي دست يابند.چني در تكرار مواضع آشتي ناپذير آمريكا عليه ايران گفت: اين رژيمي است كه ما مشكلات مهمي را در ارتباط با آن داريم و اين مشكلات تنها دنبال كردن برنامه سلاح هاي هسته اي نيست. همچنين اين واقعيت وجود دارد كه آنها چندين سال است كه اولين كشور حامي تروريسم و اولين محرك حزب ا... هستند(!)
بنابراين دلايل بسياري وجود دارد كه ايران را در فهرست كشورهاي دردسرساز قرار مي دهد.
چني افزود: اگر روند ديپلماتيك با شكست روبرو شود، گام بعدي بازگشت به آژانس بين المللي انرژي اتمي و نهايتا ارجاع ايران به شوراي امنيت سازمان ملل براي اعمال تحريم هاي احتمالي است.
دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا هم به سي.ان.ان گفت: به دليل فاصله زماني زياد ايران تا دستيابي به سلاح هسته اي، آمريكا ترجيح مي دهد از طريق ديپلماسي با اين موضوع برخورد كند و نه راهكار نظامي.رامسفلد افزود: «از سخنان مقامات ايراني استنباط مي شود كه علي رغم تمايل ايران به دستيابي به سلاح هسته اي، اين كشور هنوز چنين سلاحي را دراختيار ندارد.»وي در ادامه گفت: «براساس برآوردهاي انجام شده توسط سازمان هاي اطلاعاتي، ايران چندين سال تا دستيابي به سلاح هسته اي فاصله دارد.»وي ادامه داد: رييس جمهور مسئول موضوع ايران است و وي راهكار ديپلماتيك را برگزيده است و در حال حاضر اين راهكار در دستور كار قرار دارد.
يك روزنامه تركيه به نقل از «سرگئي لاوروف» وزير امورخارجه روسيه پس از ديدار با رايس نوشت: «واشنگتن و مسكو در مورد پيداكردن راه حل بدون جنگ براي مساله هسته اي ايران به توافق رسيدند.»
روزنامه «مليت» در شماره روز گذشته خود تحت عنوان «راه حل بدون جنگ» نوشت: هدف ما حل اين مسايل از طريق مسالمت آميز است.
به نوشته مليت، لاوروف در گفت وگو با رايس در اين خصوص كه حل مساله هسته اي ايران بايد از طريق مسالمت آميز باشد و در اين راه همه راهها و امكانات بايد مورد استفاده قرار گيرد، به توافق رسيده است.
ديويدكي سربازرس پيشين تسليحاتي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) در عراق كه در يافتن سلاح هاي كشتار جمعي صدام ناكام ماند، روز گذشته با انتشار مقاله اي در واشنگتن پست از مقامات آمريكايي خواست اشتباهات گذشته به خصوص در عراق را اين بار در ايران تكرار نكنند.
كي تاكيد كرد، شباهت هاي توجيه ناپذيري ميان تحولات كنوني پرونده هسته اي ايران و حوادث پيش از جنگ عراق وجود دارد. به گفته اين سربازرس سابق گروه تسليحاتي آمريكا در عراق، تبعيدي هاي ايران به طور مرتب شواهد و مدارك لازم را درباره فعاليت هاي تسليحات هسته اي ايران در اختيار دولت و رسانه هاي آمريكا قرار مي دهند.
وي افزوده است: در شرايطي كه هم پيمانان آمريكا اعلام مي دارند درباره بلندپروازي هسته اي ايران نگراني دارند و مصمم هستند ديپلماسي را در قبال اين كشور پيش ببرند، مطبوعات و رسانه هاي مختلف از طراحي زمينه حمله احتمالي به ايران سخن مي گويند.
ديويد كي در اين مقاله تاكيد كرد: اكنون زمان آن فرا رسيده است كه لحظه اي درنگ كنيم و اشتباهات خود را در ارزيابي برنامه سلاح هاي كشتار جمعي عراق به ياد آوريم و سعي كنيم از تكرار اين اشتباه درباره ايران پرهيز كنيم.
« مادلين آلبرايت» وزير خارجه پيشين آمريكا نيز روز يكشنبه از دولت بوش خواست به جاي انتظار براي وقوع تغييرات در ايران، با كشورهاي اروپايي براي حل مساله هسته اي ايران همكاري بيشتري داشته باشد.هنري كيسينجر وزير خارجه دوره جيمي كارتر نيز خواستار اتخاذ سياستي در برابر ايران شد كه آميزه اي از ديپلماسي و فشار باشد. كيسينجر براي موفقيت چنين سياستي گفت: به يك راهبرد هماهنگ شده با اروپايي ها نياز داريم. رايس مي گويد اينكه ما در كناري بايستيم و فرصت دهيم تا اروپايي ها به كار خود ادامه دهند يك خط مشي هوشمندانه نيست. آمريكا بايد به طور مستقيم در مذاكرات اروپا با ايران دخالت داشته باشد.

ايران و روسيه هفتم اسفند قرارداد بازگرداني سوخت هسته اي را امضا مي كنند
ايسنا: معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان خبر داد: رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه هفتم اسفندماه به ايران سفر مي كند.دكتر محمد سعيدي، معاون برنامه ريزي و امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان با اعلام اين كه الكساندر روميانتسف، رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه سفري سه روزه به ايران خواهد داشت، تصريح كرد: طي اين سفر قرارداد بازگرداني سوخت مصرف شده  هسته اي نيروگاه بوشهر به امضا خواهد رسيد.

توكلي در ديدار هيأت پارلماني سناي فرانسه:
سياست خارجي و هسته اي ايران با انتخابات آينده هيچ گونه تغييري نخواهد يافت
ايسنا: هر دولتي در انتخابات سال آينده  ايران بر سر كار آيد، در مناسبات صلح آميز و عدالت خواهانه  ايران با جهان تغييري حاصل نخواهد شد؛ زيرا هريك از سياستمداران ايران كه به عنوان رئيس جمهور انتخاب شوند به اين مناسبات پايبند خواهند بود.
دكتر احمد توكلي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي ديروز در ديدار يك هيات بلندپايه از مجلس سناي فرانسه با وي ضمن اعلام اين مطلب گفت: علت ساختاري ثبات سياست خارجي ايران اين است كه اين سياست ها توسط بخش باثبات نظام يعني رهبري تعيين مي شوند.رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي همچنين با برشمردن قوانين موجود در ايران پيرامون جلب سرمايه گذاري خارجي گفت: در زمينه  جلب سرمايه گذاري خارجي عنصر زمان و محل كاربرد سرمايه براي ما بسيار مهم است.
وي در پاسخ به مقام فرانسوي كه آزادي سرمايه را ضامن پيشرفت جوامع قلمداد كرد، گفت: كشورهاي صنعتي و غربي كه انباشت و مازاد سرمايه دارند از اين نظريه دفاع مي كنند ولي گزارش مراجع بين المللي نشان مي دهد كه سرمايه هاي خارجي در ۸۵ درصد از كشورها در جاي اصولي خود به كار گرفته نشده است.
توكلي همچنين افزود: در مقايسه بين رشد سريع و پرشتاب توام با تضييع حقوق مردم و رشد كمتر با رعايت عدالت اجتماعي، ما گزينه  دوم را انتخاب مي كنيم؛ زيرا علاوه بر رشد اقتصادي به اعتقادات خود نيز پايبندي داريم، مضافا اين كه در ايران و كشورهاي جهان سوم برخلاف غرب به جاي انباشت سرمايه، نيروي انساني فراوان وجود دارد كه بايد براي اشتغال آنها چاره انديشي كرد و به همين دليل ما علاوه بر رشد، بر توزيع عادلانه  درآمدها هم حساس هستيم.

سخنگوي دولت:
آمادگي لازم براي دفاع از كشور را در هر شرايطي داريم
گروه سياسي: عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت تهديدات اخير رئيس جمهوري و وزير امور خارجه آمريكا عليه ايران را غيرعملي و با هدف تحت فشار قراردادن اقتصاد ايران و سوق دادن منابع آن به سوي مشكلات اقتصادي و افزايش توان دفاعي خواند و گفت: ما تصميم گرفته ايم به اين بازي خاتمه دهيم.
به گزارش خبرنگار ما سخنگوي دولت كه ديروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران به پرسش هاي آنها پاسخ مي داد در مورد نظر دولت ايران نسبت به تهديدات جنگي بوش و احتمال وقوع حمله نظامي آمريكا به ايران و تكرار موضوع عراق براي ايران گفت: ما تصميم گرفته ايم به اين بازي كه هر روز آنها چيزي بگويند و ما جواب دهيم خاتمه بدهيم. زيرا آنقدر حرفهاي تكراري مي گويند كه جواب دادن به آنها كسرشأن دولت جمهوري اسلامي است.
رمضان زاده با تأكيد بر عزم مردم جهت دفاع از كشور گفت: ما آمادگي لازم را براي دفاع از كشور در هر شرايطي داريم و زبان تهديد براي ما قابل قبول نيست زيرا اهل گفتگو و مذاكره هستيم.سخنگوي دولت درخصوص احتمال تغيير در سقف بودجه دفاعي كشور براي مقابله با تهديدات نظامي گفت: ما با بودجه هاي فعلي توان دفاع از كشور خود را داريم.
يكي از خبرنگاران در مورد اظهارات احمد توكلي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس و كانديداي انتخابات رياست جمهوري كه برنامه چهارم توسعه را مصداق اسلام ناب آمريكايي خوانده بود سئوال كرد كه رمضان زاده پاسخ داد: در مورد برنامه چهارم و بحث هاي اقتصادي آن بايد اقتصاددانان نظر دهند و افرادي مانند من و آقاي توكلي در چنين جايگاهي نيستيم.
وي افزود: در مورد اين اتهام، مردم ايران مي دانند كه امام اسلام آمريكايي را براي چه كساني به كار بردند و چه كساني دقيقاً اين لفظ را بر خودشان منطبق مي دانستند ولي اكنون فرافكني مي كنند.
سخنگوي دولت اظهارات توكلي را توهين به كارشناسان دولت، مجلس، شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام دانست و گفت: دولت بناي شكايت ندارد ولي از كساني كه به خاطر يك جمله عده زيادي را با اتهام تشويش اذهان عمومي احضار مي كند انتظار مي رود كه به عنوان مدعي العموم وارد عمل شوند.
رمضان زاده درخصوص اين نكته كه خاتمي قبل از رئيس جمهور شدن برنامه اقتصادي نداشت گفت: چه كسي غير از دولت خاتمي اقتصاد را به ثبات رساند؟ نرخ ارز را كنترل كرد و رشد اقتصادي بيش از ۶ درصد را محقق كرد؟ چه كسي بعد از ۳۰ يا ۳۵ سال و با وجود دو برابر شدن جمعيت، خودكفايي گندم را عملي كرد؟ طرح هاي بزرگ نفتي و گازي را در عسلويه و پارس جنوبي اجرا كرد؟ طرح هاي بزرگ سدسازي را به نتيجه رساند؟ از جمله طرح معجزه آساي سد كارون سه را در حالي كه خارجي ها ۳ ميليارد دلار مي خواستند تا آن را اجرا كنند، متخصصان داخلي با ۸۰۰ ميليون دلار به سرانجام رساندند.
رمضان زاده در مورد طرح تثبيت قيمت ها كه اخيراً شوراي نگهبان آن را تأييد كرده است گفت: ما موظف به اجراي اين قانون هستيم هرچند كه نتايج آن را براي كشور مخرب مي دانيم و پاسخگوي آن، طراحانش هستند.از رمضان زاده در مورد اظهارات اخير امام جمعه اصفهان در ضرورت استفاده از شمشير براي هدايت مردم و جلوگيري از اختلاط دختر و پسر در دانشگاه ها سئوال شد كه وي پاسخ داد: ما به كار بردن لفظ اختلاط را براي دانشجويان كه نخبگان جوان كشور هستند بسيار موهن و اهانت بار مي دانيم.

خاتمي در كنگره ملي تجليل از ايثارگران:
ايثارگران پشتوانه عظمت و باعث اقتدار كشورند
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور يكشنبه شب طي سخناني در كنگره ملي تجليل از ايثارگران، با بيان اينكه ايثار نوعي گذشتن است ولي هر گذشتي ايثار نيست، افزود: انسان از خيلي چيزهايي كه دارد مي تواند بگذرد ولي ممكن است ايثار نباشد. كسي كه از مازاد نياز خود بگذرد اهل احسان است ولي ايثارگر نيست. ايثارگر از آن چيزي مي گذرد كه خود بيش از ديگران به آن نياز و دلبستگي شديدي دارد كه از دست دادن آن براي او خلأ بزرگي ايجاد كند.
خاتمي با اشاره به رفتارهاي نادرست و گرايش هاي غلط كه تبليغات وسيعي مبني بر مغايرت اسلام با حقوق انساني دارند، مسببان چنين عملكردهايي را دشمنان انسانيت ناميد و تأكيد كرد كه انسان هرچه خداترس تر و خداخواه تر باشد نسبت به بندگان خدا مسئول تر و دلسوزتر است.
وي با بيان اين كه ايثار يعني گذشتن از آنچه عزيز انسان است، افزود: درجه ايثارگر به ميزان عزت و ارزش انسان ايثارگر است، شهيد بالاترين درجه را دارد، چراكه از عزيزترين و گرانسنگ ترين سرمايه خود كه جان خويش است، مي گذرد. وي خاطرنشان كرد همه كساني كه آماده جانبازي مي شوند يعني به اين تصميم مي رسند كه براي معرفي والاتر از زندگي شخصي خودشان از جان خود براي آرمان، ايمان، سعادت زندگي و خوشبختي همنوعان خود،  براي حفظ استقلال و سربلندي سرزمين خود بگذرند - و همه اينها با ياد خدا و حب خداست - اين ها ايثارگران بزرگ هستند.وي با بيان اين كه وظيفه ما به همان اندازه كه كار آن عزيزان ايثارگر بزرگ است در برابرشان سنگين است، از همه ايثارگران، جانبازان، آزادگان، خانواده هاي بزرگوار شهيدان و بستگان آنها از هموطنان عزيز ديني مختلف كه پا به پاي همه هموطنان ديگرشان در دفاع از عزت و سربلندي و عظمت ايران و نظام خود فداكاري كردند، تشكر كرد و به عنوان رئيس دولتي كه در ماههاي پاياني خدمت خود است، افزود: گرچه همه تلاش و همت ما اين بود كه به اين عزيزان كه پشتوانه عظمت، سرمايه افتخار و باعث قوت و اقتدار كشور، ميهن و مردم بودند، خدمت كنيم، همين جا به عنوان مسئول نظام از اينكه نتوانستيم آن طور كه بايد و شايد در خدمت اين عزيزان باشيم، معذرت مي خواهم و مطمئن هستم كه روح بلند آنها و گذشت و ايثار آنها كه به خاطر خدا از سلامت جان خود گذشته اند، قصور و خداي نخواسته تقصير ما را، خواهند بخشيد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |