سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۴ - Feb 8, 2005
ابراز اميدواري دبير كل بورس اوراق بهادار :
بازار با روشن شدن فضاي سياسي مثبت مي شود
000075.jpg
گروه بورس:  ابهام اصلي فعالان بازار در شرايط كنوني مربوط به انتخابات رياست جمهوري و مواضع اقتصادي كانديداهاي جناح هاي مختلف سياسي در اين رقابت است.
به گزارش خبرنگار ما دكتر حسين عبده تبريزي
دبير كل بورس اوراق بهادار با اعلام اين مطلب گفت: ما تلاش هاي بسياري را براي تغيير روند فعلي بازار انجام داده  و جلساتي را پي در پي در اين خصوص برگزار كرده ايم، اما بخشي از اين تلاش ها تا تعيين و اعلام رسمي اسامي و مواضع كانديداها زير سؤال خواهد بود.
وي در عين حال تأكيد كرد: بر اين باورم كه بازار با روشن شدن فضاي سياسي ظرف مدت كوتاهي دوباره مثبت خواهد شد و بر اين اساس بايد در بازار و فعالان آن حركت ايجاد كنيم.
دكتر عبده ادامه داد: شكي نيست كه بايد روند فعلي تغيير يابد و تداوم حركت روبه رشد و منطقي بازار حفظ شود.
دبير كل بورس تهران گفت: از ديگر مشكلات موجود در بازار سهام، كمبود نقدينگي نزد بازيگران اصلي بورس است. شركت هاي بزرگ سرمايه گذاري و هلدينگ در يك سال گذشته آن قدر پروژه براي خود تعريف كرده اند كه در شرايط كنوني توان بازار گرداني و حفظ قيمت را از دست داده اند.
وي افزود: البته اجراي اين پروژه ها به خودي خود مي تواند چشم اندازي از رشد و سودآوري را براي سرمايه گذاران در ميان مدت و بلندمدت فراهم كند؛ هرچند كه ممكن است در كوتاه مدت شاهد نوسان هايي در بازار باشيم.
وي با تأييد غيرفعال بودن ۶۰۰ هزار كد سهامداري در بورس گفت: طبق قانون داشتن كد ملي براي انجام معاملات سهام الزامي است و ما مكلف به اجراي قانون هستيم، اگر چه ممكن است در كوتاه مدت يك سري از متقاضيان خريد را از دست بدهيم اما خود را موظف به اجراي قانون مي دانيم.
وي افزود: پيش از اجراي اين قانون عده اي با اسامي يا شناسنامه ها و مدارك جعلي به دادوستد سهام مي پرداختند كه اين موضوع به زيان شفافيت بازار بود.
وي ادامه داد: به باور من در هر صورت به نفع بازار است كه جلوي متقاضيان و سرمايه گذاران فاقد هويت در بورس گرفته شود ،هرچند كه چنين نظارت و كنترلي موجبات افت تقاضا را در بازار فراهم آورد.
به گفته دبير كل بورس تهران، تاكنون ۱۰ تا ۱۵ مورد شناسنامه و مدارك هويت جعلي كه براي خريد و فروش سهام به كار گرفته شده بود به دست آمده است.
وي گفت: تاكنون با همكاري سازمان بورس اوراق بهادار و ثبت احوال ۹۰۰ هزار سهامدار كد ملي خود  را دريافت كرده اند. كارشناسان ثبت احوال قول داده اند،ظرف چند ساعت مشكل سهامداران فاقد كد ملي را حل كنند.
دكتر عبده افزود: در حال حاضر ۶۰۰ هزار كد سهامداري به دليل صادر نشدن كد ملي براي آنها غيرفعال باقي مانده  كه به نظر مي رسد بخشي از اين كدها به دلايلي كه گفته شد هيچ گاه فعال نخواهند شد.
وي در پايان به برخي تسهيلات سازمان بورس در اين زمينه اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال ۶۰ هزار سهامدار شركت سرمايه گذاري بهمن اجازه يافته اند به طور موقت و تا دريافت كد سهامداري در روزهاي نخست پذيرش سهام اين شركت در بورس، معاملات خود را انجام دهند.

سوليران به صدر جدول تقاضا آمد
گروه بورس: طي دادوستدهاي روز گذشته بورس تهران سرمايه گذاري بهمن جاي خود را به سوليران داد و به مقام دوم جدول تقاضا تنزل كرد.
به گزارش خبرنگار ما در اين روز ۱۶۰ نفر به شركت هاي كارگزاري مراجعه كردند تا يك ميليون و ۵۴۲ هزار و ۷۷۶ سهم سرمايه گذاري بهمن به ارزش ۴/۲ ميليارد ريال را به فروش رسانند.
بنابر  اين گزارش ديروز حجم تقاضا براي خريد سهام سوليران به شدت افزايش يافت؛ به طوري كه ۱۲۷ فعال بازار تقاضاي خريد يك ميليون و ۲۶۹ هزار و ۴۵۲ سهم اين شركت به ارزش
۷/۲ ميليارد ريال را داشتند.
در اين روز كاري گروه بهمن، كيوان، توليدي پارس قوطي، كابل، باختر، آونگان و سرمايه گذاري كارآفرين از جمله شركت هاي حاضر در جدول تقاضا بودند.
اين گزارش نشان مي دهد: روز گذشته تايدواتر در مقام نخست جدول عرضه بود. در اين روز ۷۴۹ نفر براي فروش يك ميليون و ۸۵۵ هزار و ۳۳۴ سهم در اختيار خود از اين شركت به ارزش كل ۸/۳ ميليارد ريال به كارگزاري ها مراجعه كردند.
اين گزارش حاكي است: ديروز نام بانك پارسيان، چادرملو، خدمات انفورماتيك، سيمان تهران، كربن ايران، سرمايه گذاري غدير و سرمايه گذاري پتروشيمي نيز در جدول عرضه به چشم مي خورد.

آئين نامه اتاق پاياپاي بورس فلزات به زودي نهايي مي شود
گروه بورس: در حال حاضر آئين نامه اتاق پاياپاي در دستور كار شوراي بورس قرار دارد و تا دو هفته آينده به تصويب نهايي خواهد رسيد.
محمد حسين ديده ور رئيس هيأت مديره سازمان كارگزاران بورس فلزات تهران با بيان اين مطلب افزود: آئين نامه هاي بورس فلزات با توجه به كسب تجارب جديد، در حال اصلاح و تكميل هستند و با توجه به اين كه اين بورس نوپاست براين اساس قوانين و مقررات آن نياز به بازنگري دارد.
محمد حسين ديده ور همچنين درباره ابهامات احتمالي در خصوص ايجاد انحصار در بورس فلزات تهران افزود: شوراي بورس فلزات به رياست رئيس كل بانك مركزي كه اعضاي آن معاون دادستان كل كشور، رئيس اتاق بازرگاني، قائم مقام وزير اقتصاد و دارايي، معاون وزارت صنايع و معادن، خزانه دار كل كشور و سه كارشناس اقتصادي منتخب وزير اقتصاد است با انتخاب فردي به عنوان نماينده شورا كه در تمامي جلسات هيأت مديره بورس فلزات شركت مي كند، به طور مستقيم بر عملكرد هيأت مديره بورس نظارت مي نمايند.
وي تصريح كرد: براين اساس اين شورا عملاً بر تمامي مصوبات و تصميمات هيأت مديره بورس فلزات تهران نظارت دقيق دارند.
ديده ور افزود: علاوه بر اين فرد، يك گروه سه نفره نيز به عنوان هيأت نظارت كه منتخب شوراي بورس فلزات هستند به طور تمام وقت با حضور در محل بورس و تالار آن، از نزديك بر تمامي معاملات و خريد و فروش ها و عملكرد كارگزاران نظارت داشته و به اعتراضات و اشكالات احتمالي رسيدگي مي كنند.
وي با بيان اين مطلب كه از سال گذشته تاكنون ۱۸ آئين نامه و دستورالعمل براي ساماندهي فعاليت بورس و نحوه خريد و فروش در آن، تدوين و توسط هيأت مديره يا شوراي بورس فلزات تصويب شده است، گفت: تعداد ديگري نيز در اين مراجع در حال بررسي و تصويب نهايي  است.
وي با اشاره به برخي از انتقادات در مورد تأخير در تهيه بعضي از آئين نامه ها در بورس فلزات، خاطرنشان كرد: اصولاً بورس ها در دنيا يك پديده پويا و در حال تكامل هستند، لذا نبايد انتظار داشت كه در روز افتتاح يك بورس تمام آئين نامه ها و دستورالعمل هاي آن آماده شده باشد.
به گفته وي، براين اساس چنانچه به ساير بورس هاي جهان و حتي بورس سهام كه ده ها سال از عمر آنها سپري شده نگاهي بيندازيم، مي بينيم كه در كنار فعاليت روزانه خود، همواره متناسب با تحولات اقتصادي داخلي و بين المللي و كسب تجارت جديد، به طور مداوم در حال تدوين و تصويب آئين نامه هاي جديد بورس هستند.
رئيس هيأت مديره بورس فلزات تهران خاطرنشان كرد: بورس فلزات تهران نيز به عنوان نخستين بورس كالا در ايران و نخستين بورس فولاد در جهان، از اين قاعده مستثني نيست.
ديده ور تصريح كرد: البته طي يك سال گذشته مديريت بورس فلزات تهران همواره به منظور جبران خلأ برخي آئين نامه ها مانند آئين نامه اتاق پاياپاي، سعي كرده با تصويب دستورالعمل ها و تصميمات موردي، مانع ايجاد اختلال در روند انجام امور خريداران و فروشندگان و فعاليت بورس شود و مشكل فعالان بورس را برطرف كند.
وي گفت: به همين دليل به رغم انجام بيش از پنج هزار ميليارد تومان معامله و گردش مالي در بورس فلزات، تمامي تسويه هاي مالي و كالايي معاملات به خوبي انجام گرفته و يا در حال انجام است و تاكنون حتي يك پرونده اختلاف به هيأت داوري بورس ارجاع نشده است.

افت ۴۷ واحدي شاخص كل
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام در بورس تهران روز گذشته با كاهش ۵/۴۷ واحدي مواجه شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين روز شاخص ياد شده تا مرز ۱۲ هزار و ۹۰۴ واحد پايين آمد. طي روز گذشته شاخص كل تالار اصلي ۵۰ واحد و شاخص كل تالار فرعي ۳۴ واحد ديگر پايين آمدند.
در اين روز كاري عملكرد نامطلوب شركت هاي صنعتي و سرمايه گذاري بورس تهران باعث كاهش ۳۷ واحدي شاخص صنعت و افت ۱۱۸ واحدي شاخص واسطه گري هاي مالي شد و اين شاخص ها در پايان معاملات روز گذشته بورس تهران به ترتيب روي ارقام ۹ هزار و ۷۰۲ واحد و ۴۰ هزار و ۷۱ واحد ايستادند.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۱.۶۲
۱۴۲
۸,۹۰۰
شهد
۲.۱۹
۴۶
۲,۱۵۰
آبفر
۰
۰
۱۱,۲۱۵
آذريت
۴.۹۷-
۷۷-
۱,۴۷۲
آزمايش
۰.۷۷-
۶۶-
۸,۵۰۰
آلومتك
۴.۹۷-
۹۵-
۱,۸۱۷
ارج
۰.۰۹
۵
۵,۶۱۰
الكتريك خودرو شرق
۴.۹۵-
۶۶-
۱,۲۶۷
ايران پويا
۴.۹۴-
۷۹-
۱,۵۲۰
ايران تاير
۲.۷-
۱۰۹-
۳,۹۲۱
ايران خودرو
۳.۰۷-
۱۱۵-
۳,۶۳۳
ايران خودروديزل
۵-
۷۹۸-
۱۵,۱۷۵
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۵-
۴۳۶-
۸,۲۸۶
بانك اقتصادنوين
۵-
۳۳۳-
۶,۳۲۹
بانك پارسيان
۵-
۱۰۶-
۲,۰۱۴
بيسكويت گرجي
۰.۸۳-
۵۹-
۷,۰۸۰
بين المللي توسعه ساختمان
۴.۹۸-
۱۱۰-
۲,۱۰۱
پارس خودرو
۰.۵۶
۴۵
۸,۱۲۰
پارس دارو
۴.۹۸
۱۹۰
۴,۰۰۷
پارس سرام
۰.۳۱
۱۱
۳,۵۳۰
پارس سويچ
۴.۹۸-
۱۴۸-
۲,۸۲۴
پارس متال
۴.۹۵-
۹۵۴-
۱۸,۳۰۴
پتروشيمي اصفهان
۲.۱۷-
۳۰۳-
۱۳,۶۴۴
پتروشيمي خارك
۳.۱۷-
۵۲۳-
۱۶,۰۰۰
پتروشيمي فارابي
۴.۹۷-
۹۹-
۱,۸۹۱
پلي اكريل
۴.۹۸-
۹۳-
۱,۷۷۴
پمپ پارس
۱۴.۰۶-
۱۸۰-
۱,۱۰۰
پيچك
۴.۹۹-
۲۳۳-
۴,۴۳۶
تراكتورسازي ايران
۱.۷۶-
۶۱-
۳,۴۰۶
تكنوتار
۴.۹۹-
۲۴۳-
۴,۶۳۱
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۴.۹۹-
۲۸۳-
۵,۳۹۴
توسعه معادن روي ايران
۰.۲
۱۵
۷,۴۰۰
تولي پرس
۴.۷۵-
۲۴۹-
۴,۹۹۱
توليد سموم علف كش
۴.۰۳-
۱۶۱-
۳,۸۳۰
توليد مواد اوليه الياف مصنوعي
۱.۳۲-
۴۵-
۳,۳۵۵
توليدالياف پلي پروپيلن
۴.۹۷-
۱۳۰-
۲,۴۸۸
توليدتجهيزات سنگين هپكو
۵
۱۲۵
۲,۶۲۶
توليدي پارس قوطي
۴.۵۸-
۱۴۴-
۳,۰۰۰
چيني ايران
۵-
۱۰۷۲-
۲۰,۳۷۴
خدمات دريايي تايدواترخاورميان
۵-
۲۱۶-
۴,۱۰۷
داده پردازي ايران
۰.۲۳-
۲۰-
۸,۸۰۰
داروپخش (هلدينگ )
۰.۰۱-
۱-
۱۰,۶۳۸
داروسازي ابوريحان
۰
۰
۶,۸۶۰
داروسازي اسوه
۴.۴۵-
۶۰۵-
۱۳,۰۰۰
داروسازي اكسير
۱.۰۱-
۱۰۱-
۹,۹۰۰
داروسازي جابرابن حيان
۱.۹۳-
۱۵۳-
۷,۷۹۰
داروسازي روزدارو
۰.۳۷-
۱۸-
۴,۹۱۳
داروسازي كوثر
۴.۹۹-
۲۲۳-
۴,۲۴۲
دارويي امين
۰.۱-
۱۸-
۱۸,۶۹۹
دارويي رازك
۰.۱
۴
۳,۸۷۱
دشت مرغاب
۱.۵۶
۳۳
۲,۱۵۰
رينگ سازي مشهد
۴.۷-
۳۸۵-
۷,۸۰۰
زامياد
۰
۰
۹,۲۰۰
سازه پويش
۵-
۲۶۸-
۵,۰۹۷
سايپا
۵-
۴۲۰-
۷,۹۸۳
سايپاديزل
۴.۹۶-
۱۲۱-
۲,۳۱۸
سايپاشيشه
۴.۹۸-
۱۸۸-
۳,۵۹۰
سپنتا
۴.۹۹-
۲۶۵-
۵,۰۴۷
سراميك هاي صنعتي اردكان
۴.۹۹-
۲۱۳-
۴,۰۵۸
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۱.۵۱-
۸۵-
۵,۵۳۰
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۳.۰۲-
۹۵-
۳,۰۵۱
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات (هلدينگ )
۴.۹۸-
۱۷۳-
۳,۲۹۸
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۰.۸۹-
۱۸-
۱,۹۹۷
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۴.۹۸-
۱۸۷-
۳,۵۶۹
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۴.۹۸-
۲۵۲-
۴,۸۰۴
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۴.۹۸-
۲۳۹-
۴,۵۵۷
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهرايران
۴.۹۹-
۲۰۰-
۳,۸۱۰
سرمايه گذاري مسكن
۴.۹۹-
۴۸۱-
۹,۱۵۱
سنگ آهن گل گهر
۵-
۱۱۸۴-
۲۲,۵۰۵
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر
۵-
۹۷۸-
۱۸,۵۸۲
سيمان تهران
۱.۲۲-
۲۳۲-
۱۸,۷۴۷
سيمان خاش
۰
۰
۲۸,۶۴۹
سيمان خزر
۱.۰۹
۵۴
۵,۰۱۰
سيمان داراب
۵-
۱۰۱۳-
۱۹,۲۴۷
سيمان سپاهان
۴.۹۳-
۱۴۸۸-
۲۸,۶۸۰
سيمان شاهرود
۵-
۱۲۷۳-
۲۴,۲۰۱
سيمان غرب
۴.۹۹-
۶۵۳-
۱۲,۴۲۴
سيمان فارس و خوزستان
۵-
۱۷۴-
۳,۳۰۶
شهد ايران
۰.۷۶-
۴۳-
۵,۶۵۰
شيشه همدان
۴.۹۹-
۲۲۱-
۴,۲۰۴
شيمي داروئي داروپخش
۴.۹۹-
۹۲-
۱,۷۵۱
صنايع آذرآب
۴.۹۹-
۴۲۰-
۷,۹۹۲
صنايع جوشكاب يزد
۴.۲۳-
۴۴۱-
۹,۹۸۶
صنايع شيميايي ايران
۴.۹۹-
۹۲-
۱,۷۵۰
صنايع فلزي ايران
۴.۳۲-
۶۹-
۱,۵۳۰
صنايع گالوانيزه فجر سپاهان
۴.۹۸-
۲۲۲-
۴,۲۳۵
صنايع مس شهيد باهنر
۴.۹۶-
۲۷۴-
۵,۲۵۰
صنعتي بهشهر
۰
۰
۷,۳۸۳
عمران و توسعه فارس
۴.۶۵-
۱۳۴-
۲,۷۴۵
فرآورده هاي نسوز آذر
۴.۹۹
۲۶۱
۵,۴۹۱
فيروزا
۴.۹-
۹۸-
۱,۹۰۲
قند نيشابور
۴.۹۷
۹۹
۲,۰۹۲
كابل باختر
۲.۹۷-
۲۳۹-
۷,۸۲۱
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۴.۹۴-
۳۶۹-
۷,۱۰۴
كارتن ايران
۴.۹۷-
۱۲۷-
۲,۴۲۷
كارخانه فارسيت درود
۰.۸۵
۲۹
۳,۴۲۸
كاشي الوند
۰.۶۵-
۱۸-
۲,۷۵۰
كاشي پارس
۰.۰۴-
۴-
۱۰,۰۴۴
كاشي نيلو
۵-
۲۴۷-
۴,۶۹۳
كربن ايران
۴.۹۹-
۱۳۹-
۲,۶۴۶
كف
۴.۹۹-
۲۰۱-
۳,۸۲۴
كمباين سازي ايران
۴.۹۵
۵۵
۱,۱۶۶
كمپرسورسازي تبريز
۴.۹۸-
۱۷۰-
۳,۲۴۴
كنتورسازي ايران
۵-
۹۶۹-
۱۸,۴۳۰
گازلوله
۴.۹۹-
۲۳۹-
۴,۵۵۴
گروه بهمن
۴.۹۹-
۶۸۷-
۱۳,۰۷۰
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۵-
۵۱۹-
۹,۸۶۳
گروه صنعتي سديد(هلدينگ )
۴.۹۹-
۱۲۱-
۲,۳۰۶
لامپ پارس شهاب
۵-
۲۷۹-
۵,۳۰۵
لبنيات كالبر
۰.۱۸
۶
۳,۴۰۰
لوله وماشين سازي ايران
۴.۹۹-
۱۹۱-
۳,۶۳۵
ليزينگ ايران
۴.۹۷-
۱۸۲-
۳,۴۷۷
مارگارين
۴.۵-
۶۴-
۱,۳۵۸
ماشين سازي اراك
۵-
۱۷۰-
۳,۲۳۲
ماشين سازي نيرومحركه
۳.۰۹-
۱۱۰-
۳,۴۴۷
مجتمع صنايع لاستيك كرمان
۰.۳
۱۸
۶,۱۱۹
مجتمع صنعتي آرتاويل تاير
۳.۱۲-
۷۳-
۲,۲۶۵
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۱.۶۸-
۵۸-
۳,۳۹۹
محورسازان ايران خودرو
۴.۹۹-
۳۱۳-
۵,۹۶۰
معدني و صنعتي چادرملو
۴.۹۹-
۲۴۵-
۴,۶۶۳
ملي سرب و روي ايران
۴.۹۷-
۱۴۱-
۲,۶۹۶
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۱۴.۰۶-
۴۹۱-
۳,۰۰۰
موتوژن
۲.۳۴-
۶۸۴-
۲۸,۴۹۷
نفت بهران
۵-
۱۱۳۲-
۲۱,۵۲۲
نفت پارس
۴.۹۹-
۲۴۵-
۴,۶۶۷
نوسازي و ساختمان تهران
۴.۹۹
۱۶۴
۳,۴۵۰
نوش مازندران

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |