سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۴ - Feb 8, 2005
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بازديد از شركت سايپا:
بسياري از مراكز، پيام مجلس در مورد
طرح تثبيت قيمت ها را دريافت كرده اند
* حساسيت مجلس به قرارداد ال ۹۰ به معناي مخالفت با سرمايه گذاري خارجي نيست
* نبايد توليد و استفاده از خودروهاي عمومي در حاشيه قرار گيرد
ايرنا: ديروز با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، بزرگترين مركز خدمات پس از فروش خودرو در خاورميانه در شركت سايپا راه اندازي شد.
دكتر حداد عادل، در مراسم راه اندازي اين مركز، پس از بازديد از مراحل مختلف توليد در شركت سايپا، در مجمع مديران سايپا گفت: نمايندگان  مجلس  با حساسيت  بسيار زياد مسايل  مربوط به  صنعت  خودروسازي  كشور را پيگيري  مي كنند.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  تأكيد كرد: تصويب  طرح  تحقيق  و تفحص  از صنعت  خودروسازي  در مجلس  شوراي  اسلامي  به  معناي  مخالفت  با رشد صحيح  اين  صنعت  نيست ، بلكه  مجلس  مي خواهد به  كمك  اين  صنعت  بيايد.
حداد عادل با تأكيد به  اين كه  حساسيت  مجلس  در مورد قرارداد ال  ۹۰ به  معناي  مخالفت  با سرمايه گذاري  خارجي  در ايران  نيست  ، گفت : سئوال  مجلس  اين  است  كه  آيا اين  سرمايه گذاري  صنعت  داخلي  را با مشكل  مواجه  نخواهد كرد و اين  قرارداد مانع  فعاليت  قطعه سازان  داخلي  نخواهد شد؟ وي  انگيزه  مجلس  از ورود به  اينگونه  مباحث  را سياسي  و رقابت  با فلان  جريان  سياسي  ندانست  و در عين  حال  اطمينان  داد كه  مجلس  با تقويت  و توسعه  صنعت  خودروسازي  داخلي  موافق  است . رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  فعاليتهاي  انجام  شده  در بهبود كيفيت  خودروسازي در كشور را بسيار خوب  و مؤثر ارزيابي  كرد و اظهار داشت : شنيدن  اين  كه  خودروي  تازه  توليد شده  داراي  اشكالات  فني  است  براي  همه  ملال  آور است  و بايد سعي  كنيم  كه  كيفيت  خودروهاي  توليدي  در داخل  روزبه روز ارتقا يابد. وي  از عدم  توجه  توليدكنندگان  خودرو به  توليد خودروهاي  عمومي  و گرايش  آنها به  ساخت  خودروهاي  خصوصي  در كشور انتقاد كرد و اظهار داشت : در توليد خودرو بايد، سلامت  محيط زيست ، آسايش  مردم ، مصرف  بنزين  و مشكل  ترافيك  بعنوان  مسايلي  مهم  در نظر گرفته  شوند.
حداد عادل  تصريح  كرد: طرح هاي  توسعه اي  صنعت  خودروسازي  بايد با عنايت  به  جنبه هاي  اقتصادي ، اجتماعي  و حتي  سياسي  باشد و نبايد توليد و استفاده  از خودروي  عمومي در حاشيه  قرار گيرد.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي از طرح  شركت  خودروسازي  سايپا براي  تثبيت  قيمت  محصولات  خود در سال  آينده  ابراز خرسندي  كرد و گفت : خوشبختانه  بسياري  از مراكز، پيام  مجلس  در مورد طرح  تثبيت  قيمتها را دريافت  كرده اند و جواب  مثبت  مي دهند.
وي  خاطرنشان  كرد: تمام  دستگاهها بايد به  جاي  مسابقه  در افزايش  قيمت  محصولات  خود در تثبيت  قيمتها مسابقه  دهند تا يك  نتيجه  مطلوب  از اين  مسابقه  عايد مردم  شود.
قبل  از سخنان  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ، احمد قلعه باني  مدير عامل  سايپا تلاش  براي  تثبيت  قيمت  خودروهاي  توليدي  شركت  سايپا در سال  آينده  را از اهداف  مهم  مديران  اين  شركت  عنوان  كرد و گفت : با تثبيت  قيمت  خودروهاي توليدي  خود و در عين  حال  با افزايش  توليد، درآمد دولت  در بخش  خودروسازي  را به  نحو چشمگيري  افزايش  داده ايم .

ابهام در برگزاري نمايشگاه بهاره
تغيير سياست دولت براي حمايت از مصرف كننده
000096.jpg
گروه اقتصادي: در حالي كه برگزاري نمايشگاه هاي فصلي براي تامين نيازهاي مصرفي شهروندان در زمينه كالاهاي گوناگون در اكثر كشورهاي جهان برگزار مي شود و اين روند در ايران نيز در سال هاي گذشته با برگزاري نمايشگاه بهاره انجام مي شد ولي به دليل مشكلات رفت وآمد در اطراف نمايشگاه بين المللي تهران برگزاري آن در اين محل با موانعي روبرو شد.به گزارش خبرنگار ما از زمان بروز اين مشكلات در سال گذشته به رغم ضرورت برگزاري اين نمايشگاه مسئولان وزارت بازرگاني با اظهارنظرهاي متفاوت و ضدونقيض از برپايي اين نمايشگاه در نقاط مختلف سخن مي گويند ولي تا روزهاي پاياني سال در اين زمينه اقدام صريح و روشني صورت نمي گيرد و به رغم نياز عمومي زمان و نحوه برگزاري اين نمايشگاه به طور مشخص اعلام نمي شود.در دو روز گذشته نيز در اين زمينه درحالي كه معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني از احتمال برگزاري نمايشگاه بهاره در نقاط مختلف تهران سخن مي گويد مجتبي خسروتاج رئيس سازمان توسعه تجارت ايران ديروز از عدم برگزاري اين نمايشگاه سخن گفته است.وي كه ديروز در جمع خبرنگاران و براي ارايه دست آوردهاي دولت در زمينه توسعه صادرات غيرنفتي و تغيير ساختار واردات كشور از كالاهاي مصرفي به سوي كالاهاي سرمايه اي و توليدي حاضر شده بود در زمينه برگزاري نمايشگاه پوشاك بهاره گفت: طبق نظر رئيس جمهوري از اين پس هيچ نمايشگاهي كه موجب تراكم جمعيت شود در نمايشگاه بين المللي برگزار نمي شود و برگزاري اين نمايشگاه در اين محل منتفي است. وي تاكيد كرد كه تاكنون نيز هيچ مجوزي براي برگزاري اين نمايشگاه داده نشده است.اين در حالي است كه يونس سينكي معاون وزير بازرگاني از تلاش براي برگزاري نمايشگاه در محل كنوني نمايشگاه بين المللي و در محل هاي ديگري در تهران خبر داده است.
حمايت از مصرف كننده
مجتبي خسروتاج ديروز همچنين گفت: سياست كلان كاهش پلكاني تعرفه واردات در زمينه كالاهايي كه از تعرفه بيش از ۵۰ درصد برخوردار هستند به تصويب كميسيون ماده يك وهيات دولت رسيده و بر اين اساس تعرفه واردات تا ۵ سال آينده مشخص خواهد شد.
وي افزود: اعمال تعرفه ها به منظور حمايت از توليد داخلي صورت مي گرفته اما اكنون زمان حمايت از مصرف كننده فرارسيده و براين اساس كاهش پلكاني تعرفه هاي واردات دنبال مي شود و تعرفه هاي مذكور براي ۵ سال آينده مشخص شده و حداكثر تا فروردين ماه جاري ابلاغ خواهد شد . همچنين تعرفه واردات خودرو نيز براساس پيشنهاد وزارت صنايع و معادن و پس از كار كارشناسي و تصويب در كميسيون ماده يك كاهش پيدا كرده اما رقم آن تا قبل از پايان سال اعلام خواهد شد.

تلفن هاي اعتباري با تأخير و اواخر سال جاري عرضه مي شود
گروه اقتصادي: پس از برگزاري مناقصه هاي انتخاب اپراتور دوم تلفن همراه و اپراتور تلفن اعتباري در سال گذشته انتظار شكسته شدن انحصار بازار تلفن همراه در كشور افزايش يافت ولي تاخير در عملي شدن سياست هاي دولت در اين زمينه به آشفتگي بازار اين وسيله ارتباطي در كشور منجر شده است.به گزارش خبرنگار ما اگر چه شركت مخابرات سال گذشته با پيش فروش حدود ۵ ميليون سيمكارت تلفن همراه بخشي از تقاضاي بالقوه اين بازار را جذب كرد و از ابتداي سال جاري با واگذاري آن ها از نوسان هاي شديد قيمت سيمكارت در بازار جلوگيري كرده است اماتاخير در اجراي قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه كه قرار است سرنوشت آن درجلسه هفته آينده مجلس شوراي اسلامي مشخص شود و عملي نشدن وعده آغاز فعاليت تلفن هاي اعتباري در آذرماه بازار تلفن همراه را آشفته كرده است. آغازبه كارتلفن هاي اعتباري نيز به بهمن ماه سال جاري موكول شدكه با توجه به عدم پيشرفت كافي نصب مراكز سوئيچ و آنتن هاي شبكه تلفن هاي اعتباري واگذاري آن تا اواخر سال جاري به تاخير افتاده بازار تلفن همراه كشور را همچنان در التهاب نگهداشته است.اگرچه آغاز كار تلفن هاي اعتباري با توجه به نوع خدمات و قيمت هاي آن تاثيري بر بازار تلفن سيار ندارد ولي به لحاظ تامين بخشي از تقاضاي كوتاه مدت در اين بازار به كاهش بخشي از تقاضا در اين بازار كمك مي كند و موجب تعادل در قيمت ها و ثبات در اين بازار مي شود.

گفت وگوي امروز
سال آينده كسري بودجه نداريم
گروه اقتصادي:اين روزها، لايحه بودجه سال ،۸۴ شرايط حساسي را سپري مي كند. كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي پس از بررسي لايحه در كميسيونهاي مختلف مجلس هم اكنون در حال بررسي و جمع بندي لايحه بودجه براي ارائه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي است. پيش از بررسي لايحه در كميسيون تلفيق برخي نمايندگان از تغييرات عمده و محتوايي در لايحه و جداول آن خبر داده اند.با مهدي مفتح مخبر كميسيون تلفيق در مورد آخرين وضعيت لايحه در كميسيون تلفيق گفت و گو كرده ايم.
***
* در باره آخرين مصوبات كميسيون تلفيق توضيح دهيد؟
در جلسه ديروز كميسيون تلفيق مجلس بررسي درآمدهاي دولت ادامه يافت. درآمدهاي مالياتي در جلسه قبل بحث شده بود. در اين جلسه به بحث درآمدهاي حاصل از مالكيت دولت پرداخته شد و به سرفصل درآمد حاصل از خدمات و فروش كالا و خدمات قضايي و ثبتي پرداخته شد. سرفصل درآمد حاصل از جرائم و خسارات و درآمدهاي متفرقه نيز مورد بحث قرار گرفت.در فصل واگذاري دارايي هاي سرمايه اي و واگذاري دارايي مالي نيز رديف هايي مورد بررسي قرار گرفتند.با توجه به اين كه هر سرفصل داراي رديف است، لذا پس از بررسي هاي لازم برخي از رديف ها مورد تأييد قرار گرفتند و برخي براي رسيدگي بيشتر فعلاً باقي ماندند.اين سرفصل ها همگي مربوط به كميته اقتصادي مجلس مي شدند كه بعد از بررسي اين كميته به كميسيون تلفيق ارائه شده بودند.
* با توجه به بررسي انجام شده آيا درآمدهاي پيش بيني شده دولت در بودجه سال ۸۴ تحقق مي يابد؟
تاكنن آنچه تصويب شده به لايحه بودجه بسيار نزديك بوده است به نحوي كه موارد مغاير با بودجه بسيار اندكي داشتيم. در جلسه اول كميسيون تلفيق نيز كه در كميته اقتصادي درباره تحقق اعداد تعيين شده از سوي دولت، بحث هايي شد، كارشناسان مركز پژوهش هاي مجلس و دولت اظهار خوشبيني كردند كه ارقام ارائه شده از سوي دولت در لايحه بودجه سال ۸۴ به ميزان قابل توجهي تحقق خواهد يافت.
* يعني شاهد كسري بودجه از محل عدم تحقق درآمدهاي دولت در سال آينده نخواهيم بود؟
به احتمال بسيار زياد انتظار مي رود كسري بودجه از محل عدم تحقق درآمدهاي دولت در سال آينده نداشته باشيم. آنچه تاكنون از رديف هاي درآمدي به تصويب رسيده است عمدتاً به ارقام لايحه بودجه بسيار نزديك است، ظرف ۲ روز آينده درآمدهاي دولت در سال آينده را به طور نهايي جمع بندي خواهيم كرد و ارقام موردنظر مجلس براي درآمدهاي دولت در بودجه سال ۸۴ را اعلام خواهيم كرد.در ادامه روند بررسي ها نيز كميته ها در ۳ شيفت كاري گزارش كميسيون هاي تخصصي را بررسي و براي ارائه به كميسيون تلفيق آماده خواهند كرد.

مركز پژوهش ها اعلام كرد:
بودجه ۸۴ با هدف گسترش حوزه تصدي گري دولت
و مغاير با برنامه چهارم تنظيم شده است
گروه اقتصادي: دفتر مطالعات اقتصادي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با انتشار گزارشي در مورد تبصره هاي ،۱ ،۲ ۷ و ۸ لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور، نسبت به احتمال تحقق پيش بيني هاي به عمل آمده پيرامون درآمدها و واگذاري دارايي هاي مالي ابراز ترديد كرد.
در توضيحات دفتر مطالعات اقتصادي پيرامون منابع مالي تبصره يك آمده است: در لايحه پيشنهادي بودجه سال ۱۳۸۴ همانند سال هاي اخير، ميزان تحقق پيش بيني درآمدها و واگذاري دارايي هاي مالي بسيار جاي ترديد دارد، زيرا به طور معمول در هنگام تنظيم بودجه چنين تصور مي شود كه هزينه هاي دولت را نمي توان كاهش داد و به ميزان تحقق درآمدها هم توجه جدي نمي شود.

عليرغم عدم انعطاف و همكاري با كشورهاي توليد  كننده نفت
وزاري اقتصاد كشورهاي صنعتي خواهان
عدم دخالت اوپك در بازار نفت شدند
گروه اقتصادي: وزراي اقتصاد كشورهاي صنعتي موسوم به جي هفت در بيانيه اي خواهان شفافيت در بازار نفت و افشاي ميزان ذخاير و توليد كشورهاي صادركننده نفت شدند.
به گزارش خبرنگار ما در بيانيه كشورهاي يادشده بر ضرورت شفافيت در بازار نفت براي تنظيم عرضه و توليد به سرمايه گذاري در اين بخش تاكيد شده است.
گوردون براون وزير اقتصاد انگليس كه ميزبان اين كنفرانس بود در اظهارات خود خواهان پايان كنترل و دخالت اوپك در بازار نفت شد.اين موضعگيري در پي افزايش قيمت نفت به بالاي ۵۰ دلار در اواخر سال گذشته و نگراني كشورهاي صنعتي از تاثير عدم عرضه كافي و بي ثباتي قيمت هاي نفت بر اقتصاد اين كشورها اعلام مي شود. در طول ده سال گذشته عدم سرمايه گذاري كشورهاي صنعتي در توليد نفت و جلوگيري از انتقال تكنولوژي براي افزايش برداشت از ذخاير نفت جهان موجب عدم توسعه برداشت از حوزه هاي نفتي و كاهش توليد مازاد نفت در جهان شده و تعادل شكننده اي ميان عرضه و تقاضاي نفت در جهان ايجاد شده است.به گزارش خبرنگار ما از دلايل اصلي كاهش عرضه عدم سرمايه گذاري كشورهاي صنعتي در كشورهاي توليد كننده نفت خاورميانه است.اكثر كشورهاي مصرف كننده نفت براي تامين انرژي مورد نياز خود و كاهش وابستگي به نفت خاورميانه به سرمايه گذاري در مناطق ديگر جهان روي آوردند.از جمله دلايل اصلي عدم سرمايه گذاري شركت هاي بزرگ نفتي غرب در منطقه خاورميانه عدم امكان اجراي قراردادهاي مشاركت در توليد و مالكيت ذخاير نفت توسط سرمايه گذاران خارجي است.شركت هاي بزرگ نفتي در تلاش هستند تا با تغيير شرايط عقد قراردادهاي نفتي فرصت هاي بيشتري در تامين منابع انرژي بيابند.در سال هاي اخير اين اختلاف نظر به كاهش سرمايه گذاري در منطقه خاورميانه منجر شده و با توجه به وجود بخش اعظم ذخاير نفت جهان در اين منطقه عرضه نفت به ميزان قابل توجهي كاهش يافت.عليرغم اين مشكلات و عدم همكاري كشورهاي صنعتي در زمينه توليد نفت وزراي اقتصاد اين كشورها خواهان شفافيت اطلاعات كشورهاي توليد كننده نفت خاورميانه هستند تا برنامه ريزي دقيق و روشني براي آينده نفت صورت گيرد اين در حالي است كه اغلب شركت هاي بزرگ نفتي غربي در زمينه ذخاير خود اطلاعات دقيق منتشر نمي كنند و اخيراً شركت نفتي شل به دليل انتشار اطلاعات غلط متحمل خسارات مالي فراواني شد.علاوه بر اين براي تخمين ذخاير موجود در حوزه هاي نفتي خاورميانه به برخي فناوري هاي جديد نياز است كه كشورهاي صنعتي از در اختيارگذاشتن اين فناوري ها به كشورهاي توليد كننده نفت خاورميانه خودداري مي كنند.

دولت شرايط لازم براي حضور بخش خصوصي
در مناطق محروم را فراهم مي كند
فارس: وزير صنايع و معادن در مراسم آغاز عمليات اجرايي كارخانه سيمان زابل گفت: تمام تلاش دولت اين است كه با ايجاد تسهيلات، انگيزه و شرايط لازم براي حضور و مشاركت بخش خصوصي در پروژه هاي عمراني مناطق محروم كشور را فراهم آورد. اسحاق جهانگيري افزود: در برنامه سوم توسعه، طرحي به نام طرح توازن منطقه اي تدوين شد كه براساس آن دولت موظف شد ساز و كارهاي لازم براي توسعه مناطق محروم و عقب مانده كشور را فراهم آورد.
وي ادامه داد: جهت گيري دولت حضور موثر و فعال بخش خصوصي در اين مناطق است، از همين روست كه دولت با ارائه امكانات و تسهيلات ويژه  مانند كاهش نرخ بهره بانكي تا ۵۰ درصد و معافيت مالياتي از زمان بهره برداري و همچنين كاهش نرخ سود وام ارزي از حساب ذخيره ارزي به اين پروژه ها به دنبال ايجاد انگيزه لازم براي حضور بخش خصوصي در اين مناطق است.وي با اشاره به توانمنديهاي بالاي كشور در توليد سيمان گفت: امروز توليد سيمان كشور به ۵/۳۲ تن رسيده است، ضمن اين كه چهاردهمين توليدكننده عمده جهان و پانزدهمين صادر كننده اين محصول نيز هستيم.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۱۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۳۸۰

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |