پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۱
غذاي لذيذ اين روزها
029982.jpg
عكس : نادر داوودي 
مي گويند: اگر شده حتي يك قاشق غذاي محرم، غذاي مقدسي است. اين چند سطر نه براي آموزش طبخ اين غذا كه براي يادآوري لحظاتي بود كه هميشه انتظارش را كشيده ايم.
برديا يادگاري - احتمالا كسي نيست كه از طرز پخت قيمه مطلع نباشد و نداند با برنج و روغن و گوشت و لپه و ليمو عماني و گوجه و سيب زميني و ... مي شود چلو پلويي مهيا كرد، خوردني. بله، اين يك واقعيت است كه قيمه يك غذاي خوشمزه و لذيذ است كه پخت آن دشوار نيست، اما نكته مهمتر اين است كه همه، محرم به محرم منتظر مي مانند تا از قيمه اي بخورند كه نمي دانيم چرا هيچوقت نمي شود مشابه آن را در جا و زمان ديگري خورد؛ قيمه اي كه به قيمه امام حسين مشهور است.
وقتي از چند مسوول هيات قديمي مي پرسيم از كي قيمه وارد فرهنگ غذايي محرم شد، پاسخ خاصي ندارند، اما طبق معمول هر سال ديگ ها را آماده كرده اند تا امسال هم - كه سرماي هوا لذت خوردن اين غذا را مضاعف مي كند - بشقاب عزاداران پر از همان پلو قيمه هميشگي محرم باشد.
آنهايي كه سر از آشپزي در آورند، دليل اصلي خوشمزگي عجيب اين غذاي نارنجي را مدت طولاني زمان پخت آن كه منجر به جاافتادگي مي شود و همچنين استفاده از ملاط كافي و مناسب مي دانند، اما وقتي ياد حرف سامان گلريز، سرآشپز مشهور مي افتيم كه خوشمزگي غذا ارتباط مستقيمي با ميزان عشق آشپز در هنگام طبخ دارد، تازه گوشي دستمان مي آيد. جعفر شهري در كتاب طهران قديم دستور پخت قيمه را در 9 سطر توضيح داده است، اما مطمئنا اينقدرها هم ساده نيست.
****
از عذاب خرد كردن پياز كه بگذريم - البته به سختي مي شود گذشت چرا كه خرد كردن پياز چند ديگ قيمه، كيسه اشك چشم را خالي مي كند - پاك كردن لپه براي اينكه احيانا سنگي زير دندان عزاداران نماند وسپس خيس كردن آن، از مهمترين كارهايي است كه يك آشپز مي تواند انجام دهد. جعفر شهري درباره خرد كردن گوشت اصطلاح جالبي دارد: گوشت را فندقي خرد كنيد. و اين گوشت بايد ساعتي با پياز خرد شده كه در روغن قل قل مي كند، سرخ بشود تا خوب پخته شود. سرخ شدن گوشت و پياز نيز مرحله بسيار مهمي است. آنقدر مهم كه كاملا كيفيت محصول نهايي را تحت تاثير قرار مي دهد. اين همان قسمتي است كه فقط يك آشپز با تجربه مي تواند درباره زمان آن قضاوت كند. از اين به بعد هم مرحله اضافه كردن ليموعماني كه بايد هسته آن را در بياوريد والا غذا را تلخ مي كند آب، رب و ساير افزودني هاست و نهايتا سيب زميني سرخ كرده كه به عنوان قطعه نهايي پازل بار عمده اي از اشتها برانگيزي قيمه را برعهده دارد.
****
خاطرات محرم خواهي يا نخواهي، پيوند خورده است با لحظاتي مثل صرف غذاي نذري، در صف ايستادن هاي ظهر عاشورا، درهاي نيمه باز خانه هايي كه نذري مي دهند، هول زدن بعضي ها براي رد كردن قابلمه به داخل، گشتن دنبال آشنا براي اينكه ديگ خالي نشود و تو دست خالي بماني و ... به هر حال، اين هم يك جنبه اين روزهاست. روزهايي كه شاخه هاي گل سرخ از ابرها به زمين باريده اند، روزهاي آسماني و زميني، لذت عزاداري و لذت تناول.

اگر خواستيد در جايي عزاداري كنيد و از هيات بيرون نزنيد، هيات بني فاطمه س جاي خوبي به شمار مي رود. اين هيات در مركز شهر تهران، خيابان سرچشمه قرا ردارد. از خيابان محمودخان وزير كه وارد سرچشمه شويد، تكيه بني فاطمه با نرده هاي سبز و سياهپوش و سنگ مرمر عزادار، محل عزاداري بسياري از بازاري هاي تهران است. كساني كه از كودكي در اين تكيه به همراه بزرگترها سينه زده اند و حال با كودكان و فرزندان بالغ خود به اينجا مي آيند. از روز اول محرم اين تكيه برپا مي شود. فرش ها شسته شده و آماده. واعظ هر شب پس از نماز مغرب و عشا سخنراني مي كند و پس از آن مداحان اهل بيت به نوحه خواني مي پردازند. روزهاي تاسوعا و عاشورا بازاري ها از هرجاي شهر به بازار مي آيند، ولي كسي سراغ حجره و تجارتخانه را نمي گيرد. اين دو روز را براي نزديكي با ائمه ع و بيعت با قيام خونين امام حسين ع به هيات بني فاطمه مي آيند.
رستوران هيات در طبقه زيرين بنا شده و خورشت هاي قيمه مثال زدني به شكل سلف سرويس به عزاداران عرضه مي شود. بسياري از اهالي محل و خانم هاي دور و بر براي گرفتن غذاي عزاداري كه مي گويند متبرك است، مي آيند. هر كدام با ظرفي در دست، كاسه يا قابلمه فرق نمي كند. آنها معتقدند حتي يك قاشق از غذاي امام حسين ع براي شفاي بيمارانشان كافي است. در اين هيات آنقدر غذا تهيه مي كنند كه مراجعه كنندگان دست خالي بازنگردند.

در ميان تصاوير جمشيد بايرامي 
فقط نيايش، فقط آسمان
029979.jpg
نوروز محرم جزو آئين هاي ايراني هستند كه هيچگاه نمي توان از ذهنيت مردم ايران دورشان كرد. همه ما ايراني ها خاطرات مختلفي از ايام برگزاري اين آئين ها در ذهن داريم. 2۳،سالي است كه نوروز ايراني ها زير سايه محرم رنگ متفاوتي به خود گرفته است، اما به هر صورت عاشورا و عزاداري هاي امام حسين ع و البته نوروز از آن مراسم هايي است كه به قول عكاس ها، عكس خودش ملس است.
جمشيد بايرامي از آن دسته عكاس هايي است كه عكاسي محرم را بسيار جدي گرفته و 9 سال براي عكاسي از اين موضوع وقت گذاشته. بايرامي از آداب و رسوم و سنت هاي مربوط به عزاداري در مناطق مختلف ايران عكاسي كرده است. از مراسم تشت گذاري و شاخسين واخسين ترك ها گرفته تا گل مالي خرم آبادي ها و نخل گرداني  يزدي ها همه و همه در مجموعه عكس هاي عاشورايي بايرامي موجود است. بايرامي معتقد است تمام ايراني ها بر اساس يك باور قلبي در مراسم عزاداري شركت مي كنند، اما هر كدام بر اساس باورها و فرهنگ خودشان به آن شكل خاصي مي دهند. به عنوان مثال نمايش تعزيه در همه جاي ايران با مضمون روايت وقايع روزهاي تاسوعا و عاشورا اجرا مي شود، اما نخل گرداني يزدي ها با تشت گذاري ترك ها متفاوت است. بايرامي در ثبت لحظات عزاداري تلاش بسياري كرده تا نگاه مدرني به اين موضوع داشته باشد. او تلاش  كرده فرم را در خدمت محتوا و محتوا را در خدمت فرم قرار دهد. بايرامي از اينكه عكاسي عاشورا را تنها به ثبت يك واقعه محدود كند، ناراضي است و سعي كرده به گونه اي عكاسي كند تا بار هنري عكس ها بيش از بار اجتماعي و سنتي آن مورد توجه قرار گيرد. بايرامي با توجه به ديده ها و تجريباتش طي سالهاي گذشته درباره عزاداري در تهران و شهرستان ها نظريات جالبي دارد.
بايرامي مي گويد: به نظرم محرم در شهر تهران تبديل به يك جشنواره شده است كه همه در آن شركت مي كنند. يك شور و حال جالب كه بيشتر جنبه نمايشي دارد، ولي در شهرستان ها خيلي عميق تر و عاشقانه تر به قضيه نگاه مي شود. بايرامي در اين سالها همزمان با عكاسي از مراسم هاي عزاداري، گروه هاي تعزيه فراواني را هم ديده و از آنان  عكاسي كرده است. او در مورد اين هنر نمايشي مي گويد: آنها تعزيه خوان هاي حرفه اي نيستند. هنگام اجراي تعزيه ابتدا خود متاثر مي شوند و بعد روي بيننده ها تاثير مي گذارند. جالب تر از همه اين است كه اين نمايش ها بدون هيچ آموزش و به صورت موروثي از نسلي به نسلي ديگر مي رسد. بايرامي كه عكس هاي عاشورايي اش را در يك مجموعه جمع آوري كرده تلاش مي كند تا عكس هاي مناسك حج و همچنين عكس هاي نيايشي خود را كه در مسابقه بين المللي هنر و نيايش هم به نمايش در آمد، به صورت كتاب منتشر كند. بايرامي با بيان اين موضوع كه مجموعه عكس هاي نيايشي اش را در قالب 5 كتاب منتشر خواهد كرد مي  گويد: تصميم دارم جز عكس نيايش روي هيچ سوژه اي متمركز نشوم. به زودي مجموعه عكس جهان اسلام كه تاكنون در ايران و عربستان عكاسي كرده ام را ادامه خواهم داد.

نمايشگاه اميرعلي جواديان درعكاسخانه شهر
قطعه  اي از پازل بزرگ عاشورا
029970.jpg
مسعود مير - هنوز انقلاب اسلامي به پيروزي نرسيده بود كه نقشه بردار جوان، روياهاي رنگي اش را در ذهن مي پروراند. انقلاب كه رنگ ثبات را روي خود ديد، عكاسي را به صورت آزمايشي آغاز كرد. هنوز يكي دو سال از چشيدن مزه آرامش نگذشته بود كه عراقي ها زندگي را به ايراني ها حرام كردند. جنگ كه شروع شد با يك دوربين عكاسي به آغوش مناطق جنگي رفت. تا سال۶۲ ، هزاران فريم عكس جنگي اش آنقدر مورد استقبال قرار گرفته بود كه ديگر نقشه برداري را از ذهنش پاك كرد. در دانشكده عكاسي خواند. در سال 63 جزو عكاساني بود كه به خاطر فعاليت هاي گسترده اش درمناطق جنگي دستخط تشكر از امام خميني ره دريافت كرد. بعد از اتمام دوره تحصيل براي عكاسي در رشته هاي ديگر ذوق فراواني داشت. نتيجه اين ذوق جوايز مختلفي بود كه اميرعلي جواديان كسب كرد. نفر اول جايزه عكاسي نمايشگاه گل و گياه و كسب مقام اول نمايشگاه سالانه عكس موزه هنرهاي معاصر در سالهاي 69۷۰، و 71گوشه اي از موفقيت هاي او بود. بعد از دوران جنگ تحميلي عكس هاي جواديان را خيلي ها تماشا كردند. جواديان نمايشگاه عكسش را اين بار روي ديوارهاي پايتخت بر پا كرده بود. نقاشي بسيجي  كه مشغول سجده در كنار سنگرش است را تهراني ها در بزرگراه شيخ فضل الله نوري روي ديواري ديده اند، اما كمتر كسي مي داند كه اين تصوير را جواديان قبل از يكي از عمليات هاي گسترده نيروهاي ايراني ثبت كرده است.
لذت عكاسي در زمينه هاي مختلف، عكاس 46 ساله را به الجزاير، ارمنستان ، بنگلادش و هند كشاند و سوژه هاي اجتماعي اين كشورها بخشي از خواسته هاي جواديان را برآورده كرد. طبيعت هم يكي از موضوعاتي بود كه آقاي عكاس با تهيه آرشيوي 40 هزار فريمي از آن استعدادش را در اين زمينه هم آزمود.
جواديان كه روزهاي گذشته اش را با عكاسي از برف گذرانده و روزهاي برفي تهران و كوه  هاي اطراف را با 20 حلقه عكس ثبت كرده، معتقد است اگر نتواند عكاسي كند حالت مريضي را دارد كه دواي دردش را گم كرده است. جواديان كه دامنه فعاليت هاي نگاتيو ي اش به عكاسي صنعتي و تبليغاتي نيز گسترده شده است اين روزها نمايشگاهي برپا كرده از عكس هاي عاشورايي اش.
عكسخانه شهر در ميدان بهار شيراز، 30 تابلو عكس از عكس هاي جواديان را كه از مراسم عزاداري روزهاي محرم در شهرهاي ابيانه، ماسوله، ضيابر و شوش دانيال گرفته شده در معرض ديد علاقه مندان قرارداده است. امير علي جواديان مي گويد: عاشورا يك اتفاق است كه در همه نقاط ايران قابل اهميت است و من ترجيح مي دهم كه هرسال در قطعه اي از پازل بزرگ ايران، مراسم بزرگداشت سالار شهيدان را مشاهده كنم.
نمايشگاه عكس هاي عاشورايي جواديان كه همچنان با استفاده از دوربين هاي ديجيتال مخالف است حداقل براي كارهاي خودش تا روزهاي پاياني اسفندماه در عكسخانه شهر برپا است.
ساعت۹ تا۱۳ و 14 الي 17 هر روز در ميدان بهار شيراز پزتيوهاي غمناك جواديان را ببينيد.

شاتر
029973.jpg
شوري ديرين دوباره كوي و برزن را فرا خواهد گرفت. همه از خانه بيرون خواهند آمد تا عشق به ابا عبدالله را مثل هميشه فرياد كنند. راستي هواي اين گنبد و گلدسته چه غوغايي كه به پا نمي كند!

جعبه
اين چهار روز
آخرين روزهاي بهمن ماه و اولين روزهاي آخرين ماه سال مصادف شده با واقعه عاشورا. در اين چند روز برنامه هاي مناسبتي متفاوتي از شبكه هاي مختلف سيما پخش مي شود. برنامه هاي اين چند روز را به صورت تيتروار در زير مي خوانيد.
پنج شنبه: سايه آفتاب ساعت۱۳:40 تكرار مي شود. تكرار برنامه سينما۴ كه جمعه پخش شد را مي توانيد امروز ساعت 16 تماشا كنيد. فيلم سينمايي پسر هم در اين برنامه به نمايش در مي آيد. ساعت 19 و 20:15 مي توانيد فيلم سينمايي تماشا كنيد به ترتيب از شبكه تهران و سوم. ساعت 20:40سريال غريبانه از شبكه تهران پخش مي شود. سفر سبز را مي توانيد 22:30 از شبكه۳ ببينيد. برنامه اين هفته سينما يك، فيلم مستند همراه باد در دل تنهايي كوير نام دارد كه ساخته منوچهر طياب است. ساعت 22:45 سينما يك شروع مي شود.
جمعه: براي امروز بعدازظهر فيلم سينمايي دخيل در نظر گرفته شده كه مي توانيد اين فيلم را ساعت 16 از شبكه اول سيما تماشا كنيد. ساعت 17:15 رازهاي عاشورا از شبكه۴ پخش مي شود. نگاهي ديگر را مي توانيد ساعت 19 تماشا كنيد از شبكه۵ . سريال غريبانه جمعه ساعت۲۰ از شبكه تهران پخش مي شود. سينما۴ اين هفته اختصاص دارد به فيلم درخت تنگدستي اين فيلم محصول سال 1978 سينماي ايتالياست. 20:45 مي توانيد شاهد برنامه سينما۴ باشيد. سخنراني هاي مذهبي و ويژه برنامه هاي مذهبي نيز در خلال برنامه هاي جمعه شب در نظر گرفته شده. مجموعه با كاروان را مي توانيد 21:45از شبكه دوم ببينيد. شبستان هم ساعت 23 از شبكه اول پخش مي شود.
شنبه و يكشنبه: روز شنبه اغلب برنامه ها ويژه تاسوعا و عاشوراي حسيني خواهد بود. سريال هاي سفر سبز و غريبانه در طول اين 2شب پخش مي شود. مسابقات فوتبال هم در اين دو روز از شبكه سوم پخش نمي شود. روز عاشورا صبح شبكه تهران به طور زنده ويژه برنامه اي را از حرم حضرت عبدالعظيم پخش مي كند. شبكه هاي ديگر هم احتمالا به مهديه تهران و نقاط ديگر شهر خواهند رفت و برنامه هاي سينه زني و زنجيرزني ظهر عاشورا را به طور زنده پخش مي كنند. عصر روز عاشورا ساعت 16 مي توانيد شاهد فيلم سينمايي روز واقعه باشيد از شبكه اول سيما.

امروز
خيمه تعطيل نشد
029976.jpg
شايد براي معرفي خيمه نوشته صفحه اول اين نشريه گويا باشد.
محرم سال 81 نشريه اي در ميان نشريات ديگر روي باجه هاي مطبوعاتي و روزنامه فروشي هاي سراسر كشور قرار گرفت و نگاه هاي پرسشگر اهالي مطبوعات را به خود جلب كرد؛ نشريه اي كه نام خيمه با خط معلي روي آن نقش بسته بود...
از آن زمان تا امروز - محرم 83 - 16 شماره اين نشريه چاپ شده و اتفاقا در همين مدت، خوانندگان پروپا قرصي هم براي خود يافته است. اگر تا به حال خيمه را نخوانده يا اصلا آنرا نديده ايد، بدانيد كه خيمه عنوان نشريه اي است كه به عنوان اولين هيات مكتوب حسيني، ويژه مجالس حسيني و محافل مذهبي منتشر مي شود.
خيمه را ورق زديم. بقيه صفحاتش ضميمه بود، مثلا كودك خيمه، منبر و ... . بعضي صفحاتش خواندني بود مثل مصاحبه با حاج صادق آهنگران و بعضي از صفحاتش ... . همه صفحات خيمه حقيقتش خواندني بود.
خيمه اسفند 83 را به قيمت 300 تومان مي توانيد تهيه كنيد.

صحنه
روزهاي عاشورايي 
هرچه گشتيم براي امروز، آخرين پنج شنبه بهمن ماه كه با شب هاي عزيز ماه محرم همراه است، چيزي به جز برنامه هاي همايش عاشورايي پيدا نكرديم.
پنج شنبه 29 بهمن: امروز در قسمت نشست هاي پژوهشي كه از ساعت 16 آغاز به كار مي كند داوود فتحعلي بيگي به بررسي تنوع موضوعات و مضامين در تعزيه خواهد پرداخت. از ساعت 17 در فضاي باز تئاترشهر مناجات خواني و مقتل خواني كاري از گروه هاي تهراني و خوزستاني اجرا خواهد شد. مجلس تعزيه روز پنج شنبه هم اختصاص به مجلس شهادت حضرت علي اكبر (ع ) دارد كه از ساعت۱۸:30 در خيمه گاه عاشوراي مجموعه تئاتر شهر اجرا مي شود.
جمعه 30 بهمن: ساعت 15 برنامه نمايشنامه خواني فرات اجرا مي شود. مقدمه اي بر مفهوم نمايش ديني توسط رحمت اميني در بخش پژوهشي از ساعت 16 انجام خواهد شد. 2پرده خواني يكي از خمين و ديگري از تهران ساعت 17 در فضاي باز اجرا خواهد شد و تعزيه اين روز هم اختصاص به مجلس شهادت حضرت قاسم (ع) دارد كه ساعت۱۸:30 اجرا مي شود.
شنبه يكم اسفند: دكتر قطب الدين صادقي ساعت 16 سنت و نوآوري در تعزيه را بررسي مي كند. سرنانوازي يكي از بختياري و ديگري از لرستان برنامه ساعت 17 فضاي باز تئاتر شهر است. مجلس شهادت حضرت ابوالفضل عباس (ع) برنامه تعزيه ساعت۱۸:30 خواهد بود.
يكشنبه۲ اسفند: روز عاشورا مجلس تعزيه ساعت 10 صبح اجرا مي شود و اختصاص دارد به مجلس واقعه عاشورا و شهادت امام حسين (ع) . حسين مسافرآستانه نمايشنامه خواني كوفيان را ساعت 15 اجرا مي كند. كتل گرداني و پرده خواني هم ساعت 17 در فضاي باز تئاتر شهر اجرا مي شود.
نمايش هاي اصلي در تالارهاي مختلف تئاتر شهر هم از ساعت۱۸:30 در اين روزها آغاز مي شود. اين غرفه از بهشت ، داغ پوست، بي قراري ، سه خانه كوچك ، مجلس غربت تنهايي و آواي باد نام اين نمايش ها است.

فرهنگ
زيارت عاشورا و 72 گل 
به مناسبت ايام سوگواري سالار شهيدان، حضرت امام حسين ع ، فرهنگسراهاي مختلف شهر تهران برنامه هاي گوناگوني را در نظر گرفته اند از جمله اين برنامه ها مراسم پرفيض زيارت عاشورا است.
فرهنگسراي علوم، وابسته به منطقه غرب سازمان فرهنگي -هنري شهرداري اقدام به برپايي اين مراسم پرفيض كرده. اين مراسم از روز سه شنبه آغاز شده و تا ششم اسفند همه روزه از ساعت 8 لغايت 9 صبح در اين مكان برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند براي شركت در اين مراسم به ميدان بريانك، خيابان شهيد دعوتي، خيابان خوش جنوبي، خيابان نيكو مراجعه كنند.
فرهنگسراي نوجوان هم بيكار نيست. اين فرهنگسرا با هدف تاثيرگذاري بيشتر بر نوجوانان در رابطه با حادثه تاريخي كربلا، اقدام به برگزاري مسابقه داستان نويسي كرده است. فرهنگسراي نوجوان با هدف آشنايي نوجوانان با مسايل فرهنگي عاشورا و شخصيت بزرگوار امام حسين ع و يارانش با مشاركت در فعاليت هاي مذهبي و معنوي، اين برنامه را طراحي كرده است. مهلت ارايه آثار علاقه مندان براي شركت در مسابقه داستان نويسي 72گل تا 20 اسفندماه است.

ستون شما
تيتر مساله دار
اين تيتر خوب، برف، زشت يعني چي؟ پاسخ داديم كه منظور نويسنده، زشتي و زيبايي برف در تهران بود. فرمودند: از آن لحاظ مي فرماييد؟ اوكي!
بي احتياطي
ستون شما در يك جلسه مهم بود كه تاكيد كرده بوديم تلفني، ملفني وصل نشود، اما دوباره زنگ تلفن به صدا در آمد. با عصبانيت گوشي را برداشيتم و گفتيم: آقاي محترم ما در جلسه ايم. بعدا زنگ بزنيد. اما ديديم در بيرون قيافه ها طوري است كه انگار ما را از قطع كردن تلفن زنهار مي دهند، اما ما گوشي را گذاشته بوديم. غافل از اينكه تلفن داخلي است و از اتاق بغلي كه محل كار آقاي رئيس است. امروز در ايرانشهر بحث اول تغيير مسوول اين ستون بود. بله، ممكن است ما را با تمام نمك و حلاوت و مهارتمان به دليل يك بي احتياطي پيش آمدني به بيرون هدايت كنند. در جريان باشيد!
اما...
اما ما فعلا با قدرت به كارمان ادامه مي دهيم. توضيح: به دليل طولاني  شدن متن بالا اجبارا ادامه متن در اين قسمت نوشته شد.
آب سرده 
بخش عمده اي از نارضايتي ها هنوز مربوط به سردي آب است. اين را نوشتيم تا مسوولان بخوانند و سريع وارد عمل شوند و آب گرم را در لوله ها جاري سازند.
تشكر
سلسله گزارش هاي ايرانشهر درباره محرم مورد توجه خوانندگان قرار گرفته. به خصوص گزارشي كه از مراكز فروش طبل و سنج چاپ شد. واي كه ما چقدر خوبيم!
به ما چه؟
من يك انتقادي دارم به آقاي فردوسي پور. اين حرف هايش كه كارشناس برنامه 90 در تلويزيون زد را ما قبلا خوانده بوديم. عرض كرديم نويسنده آن مطلب همان كارشناس محترم بوده اند. ناراحت شدند و گفتند: دست همه شما در يك كاسه است و قطع فرمودند.
- اصلا نمي دانيم چرا ما مسووليت ستون شما را قبول كرده ايم!
فشل 
بنده حين خوردن ساندويچ متوجه شدم كه بهداشتي نيست و آن را به ساندويچ فروش پس دادم. از شهروندان عزيز هم استدعا مي كنم همين كار را بكنند. اين پيغامي بود از حسين كاظم  لو كه هنوز روي درجش اختلاف نظر داريم. اگر چاپ شده باشد لابد از اثرات تغييرات قريب الوقوع در اين ستون است!
... قبول!
ما را دعوت كرده اند به تكيه شان تا روزهاي عزاداري را آنجا بگذرانيم. اين وقت ها فقط بايد بگويي چشم !

هوا
گرماي عشق
فرقي نمي كند. واقعا هيچ فرقي نمي كند اين چند روز هوا صاف باشد، ابري باشد، باران ببارد يا حتي برف، اين روزها روزهايي است متفاوت. براي هيچ كس فرقي نمي كند كه اين چند روز هوا چه وضعي دارد. كسي هم توجهي به هوا ندارد، چون همه يك عشق دارند و به ياد آن به خيابان ها مي آيند. كسي از سرما و باران و برف هراسي ندارد، چون عشق حضرت ابوالفضل و حسين ع گرمايي در وجود همه به وجود مي آورد كه با هيچ دماسنجي قابل اندازه گيري نيست. اين گرماي عاشوراست. اين گرماي عشق به ابوالفضل است و اين گرماي عشق به ابا عبدالله است.

ذهن زيبا
خبري كه داني دلي بيازارد، تو خاموش تا ديگري بيارد.
سعدي 

به خدا سوگند ، همانگونه كه قوم يهود احترام شنبه را در هم شكستند ،اينان نيز احترام مرا در هم خواهند شكست.
امام حسين (ع )

مرد آزاده به هيچ وجه ابزار ديگران نمي شود و شايسته او نيز چنين نيست، او خود مقصد خويشتن است.
كنفسيوس

مرد آزاده، باوقار است، اما هرگز خود خواهي و غرور ندارد و آنكه آزاده نيست، كبر و غرور دارد، اما از وقار بي بهره است.
كنفسيوس

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
عكاس خانه
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |