پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۸
بيمارستان ها جايي براي بيماران رواني ندارند!
بحران جدي در انتظار بيماران رواني
004488.jpg
عاصفه اله وردي
حدود۲۱درصد يعني 15ميليون نفر در كشور ما در هر لحظه از يك كسالت روانپزشكي رنج مي برند كه 14درصد آن را جوانان تشكيل مي دهند و از اين تعداد به طور ميانگين حدود 9/25 درصد آن را زنان و۹‎/۱۴ درصد را مردان تشكيل مي دهند
آخرين روزهاي سال قبل در حالي كه طبق اعلام مديركل درآمد سازمان خدمات درماني از وجود 21درصدي بيماران رواني در كشور خبر مي داد، رئيس جمهوري طي نامه اي خواستار حمايت بيشتر از بيماران رواني شد و از مسئولان ذيربط خواست تا اقدامات مثبتي جهت رفع مشكلات اين قشر از جامعه انجام دهند، اما به طور حتم سازمان هاي بيمه گر هرگز نخواهند توانست با سرانه پاييني كه از بيماران رواني دريافت مي كنند، خدماتي در سطح بالاتر به اين بيماران ارائه كنند.
دكتر محمدباقر هوشنگي، مديركل درآمد سازمان خدمات درماني، پيش بيني كرد كه مسئولان بهداشتي و درماني در كشور بشدت پيگير برنامه ريزي هاي اساسي براي رفع مشكلات بيماران و حمايت جدي تر از اين قشر هستند و به طور حتم در آينده شاهد كاهش مشكلات اين قشر خواهيم بود.
اما متاسفانه طي چند روز اخير شاهد خبرهايي مبني بر عدم پذيرش بيماران رواني توسط بيمارستان ها هستيم.
بعد از اجراي طرح خودگرداني بيمارستان ها كه اولين رايزني هاي آن حدود سال 75شكل گرفته بود، اين تنها بيمارستان هاي رواني در سوانح سوختگي بودند كه از اين طرح لطمه وحشتناكي خوردند، اما بعد از آنكه شكايت ها و نارضايتي ها اوج گرفت مسئولان براي بهبود اوضاع به تكاپو افتادند و وعده هايي را براي بهبود اين وضعيت ارائه كردند. دولت سازمان مديريت و برنامه ريزي را موظف كرد كه رديفي از بودجه را به اين بيمارستان اختصاص  دهد تا از طريق بيمارستان بتواند مشكلاتش را حل كند، ولي متاسفانه، بيمارستان هاي رواني دولتي در اين سالها همواره دچار مشكلات مالي بودند و باتوجه به اينكه بيمه ها همه بتدريج پوشش بيمه اي بيماران رواني را كاهش دادند، در حال حاضر بيماران روانپزشكي بيش از چهار ماه نمي توانند در بخش رواني بيمارستان ها بستري شوند و توجيه بيمه ها اين است كه سازمان مديريت و برنامه ريزي و سازمان بهزيستي به بيماران مزمن بودجه اي داده است كه آنها بايد اين بيماران را پذيرش كنند، اما آنها هم با كمبود بودجه مواجهند.
دكترمحمد تقي ياسمي، رئيس اداره بهداشت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، مي گويد: حدود۲۱درصد يعني 15ميليون نفر در كشور ما در هر لحظه از يك كسالت روانپزشكي رنج مي برند كه 14درصد آن را جوانان تشكيل مي دهند و از اين تعداد به طور ميانگين حدود 9/25 درصد آن را زنان و۹‎/۱۴ درصد را مردان تشكيل مي دهند. به هر حال وقتي مي گوييم 21درصد افراد جامعه دچار مشكلات روانپزشكي هستند به اين معني نيست كه 21درصد شعور خود را از دست داده اند، بلكه تنها 6/0 درصد جمعيت دچار حالتي هستند كه عوام آن را جنون اطلاق مي كنند.
اختلالات روانپزشكي در جوامع طيف گسترده اي دارد، عوامل زيستي، رواني و اجتماعي در بيماري هاي رواني تاثير بسزايي دارد، اين عوامل مي تواند سلامت روان را دچار مخاطره كند.
براي بهبود وضعيت موجود هم در سطح زيستي، هم رواني و هم اجتماعي مي توان مداخلاتي انجام داد تا هم از نظر سلامت رواني مثبت و هم از نظر شيوع اختلالات رواني به وضعيت بهتري نائل شويم.
دكتر ياسمي معتقد است كمبود بودجه و عدم حمايت بيمه ها از اين بيماران خدمت رساني به اين بيماران را در بعضي از بيمارستان ها دچار بحراني جدي كرده است.
درآمدزايي اما لازم است
دكتر ياسمي با اشاره به اينكه بودجه اختصاصي سازمان مديريت و برنامه ريزي، براي بيماران رواني كمتر از نيازهاي واقعي اين بيماران است مي گويد: اين مسئله در طول چندسال اخير، بيمارستان هاي رواني را با كمبود بودجه و خطر بسته شدن و از طرفي با افت كيفيت خدمات رساني به اين بيماران روبه رو كرده است.
در حال حاضر سياست وزارت بهداشت بر اين است كه بيمارستان تخصصي روانپزشكي در كشور نداشته باشد تا اين برچسب از بين برود ولي در بخشنامه اي كه در وزارتخانه موجود است، بيمارستان هاي عمومي كه ضريب اشتغال زير 75 درصد دارند، بايد۱۰ درصد تخت هاي خود را به بيماران رواني اختصاص بدهند ولي به علت درآمدزا نبودن و ترس برخي از مسئولان بيمارستان ها از بستري كردن بيماران رواني خودداري مي كنند.
دكتر ياسمي مي گويد: تمام بيمارستان هاي خصوصي و دولتي بخش رواني دارند، وجود طرح خودگرداني باعث شده كه مديران بيمارستان ها به علت درآمدزا نبودن از پذيرش بيماران رواني و تاسيس بخش رواني خودداري  كنند، اما طي مذاكراتي كه با سازمان مديريت و برنامه ريزي انجام داديم، قرار بر اين شد كه سازمان مديريت مقداري بودجه در اختيار بيمارستان هاي عمومي قرار دهد تا بيمارستان ها بتوانند تعدادي از تخت هاي عمومي را به تخت هاي رواني تبديل كنند.
حتي با وجود اينكه عده اي همچنان از بستري شدن در بخش رواني پرهيز مي كنند، ضريب اشتغال تخت هاي رواني بالغان در كشور صددرصد است و تا زماني كه يك بيمار از يك بخش مرخص نشود، بيمار ديگر نخواهد توانست جايگزين شود.
زنان سرپرست خانوار و تهديدهاي رواني
زنان سرپرست خانوار، از نظر سلامت رواني در وضعيت به مراتب بدتري نسبت به ديگر زنان قرار دارند. معمولا يكي از علائم بيماري هاي رواني مانند افسردگي، اضطراب، وسواس و پرخاشگري در آنها به وضوح ديده مي شود.
اين را مهشيدنوري، كارشناس ارشد روانشناسي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي مي گويد: زنان تحت پوشش به ترتيب شدت، دچار علائم افسردگي، شكايات جسماني، حساسيت در روابط متقابل، افكار پارانوئيد، اضطراب،  وسواس، پرخاشگري، اضطراب فوبيك و روانپريشي هستند كه در اين ميان فشارهاي اقتصادي، اجتماعي و رواني نسبت به عامل ژنتيك نقش بيشتري را در ظهور اين بيمار ي ها ايفا كرده است.
نوري مي گويد: اين زنان دائما با نگرش هاي فرهنگي منفي نسبت به خود و فرزندانشان مواجه مي شوند. نگرش هايي كه بسيار عذاب  دهنده اند و موجب احساس حقارت، درماندگي، ترس و خجالت در آنها مي شود كه با توجه به اين امر، بالا بودن شدت علائم افسردگي، شكايات جسماني و حساسيت در روابط متقابل كاملا توجيه پذير است.
متخصصان معتقدند كه برگزاري آموزش هاي فني، حرفه اي و خدماتي مناسب و ويژه اين خانواده ها به منظور خودكفايي و بهبود سلامت رواني آنها، ارائه راهكارهاي مناسب اقتصادي- معيشتي در زمينه استفاده از امكانات موجود براي خانواده آنها و ايجاد تسهيلات ويژه خود اشتغالي مانند راه اندازي بازارچه هاي تحت نظارت و حمايت سازمان بهزيستي براي خانواده هاي زن سرپرست از جمله اقدامات موثر در زمينه حمايت هر چه اندك از اين زنان است.
بر اساس آخرين سرشماري ها، نرخ خانواده هاي زن  سرپرست از سال 55 تا 75 از 3/7 درصد به 3/8 درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه حدود 3/58 درصد زنان سرپرست خانوار به احساس ضعف و ناتواني و 7/59 درصد به احساس غمگيني و تنهايي در خود اشاره كرده اند.
زنان، مردان و بيماري  هاي رواني
در حالي كه وزارت بهداشت به صورت علني اعلام مي كند كه بيماري هاي رواني در زنان دو برابر شايع تر از مردان است، آمارهاي ستاد ساماندهي بيماران رواني تعداد مردان بستري شده در آسايشگاه هاي رواني را سه برابر زنان اعلام مي كند.
دكتر رجب  صمدي، رئيس ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن، افسردگي را شايع ترين نوع بيماري هاي رواني مزمن، مي داند و مي گويد: اگرچه بيماري هايي مانند افسردگي، اضطراب و وسواس در زنان شايع تر از مردان و حتي دو برابر آنهاست اما در مقابل، مردان 2 تا 3 برابر زنان در مراكز نگهداري بيماران رواني بستري مي شوند.
در سالهاي اخير، به دليل افزايش حضور زنان در عرصه  هاي مختلف اجتماعي و در مقابل نگراني از رسيدگي به امور همسر و خانواده، تربيت صحيح فرزندان و در يك كلام فشارهايي كه آنها در راستاي اجراي دقيق و صحيح مسئوليت هاي خود در دو جبهه خانواده و جامعه تحمل مي كنند، زنان نسبت به ابتلا به بيماري هاي رواني آسيب پذيرتر هستند، به طوري كه اكثر مراجعان به مطب هاي روانپزشكي را زنان تشكيل مي دهند.
بيماري هاي رواني در دوره سني 20 تا 50 سال شايع تر بوده و زنان تا دو برابر مردان به بيماري هايي نظير افسردگي مبتلا مي شوند. افسردگي و وسواس در مردان  بسيار كمتر از زنان است، اما مردان بيشتر از زنان در مراكز درماني بيماري هاي رواني بستري مي شوند.
اما اين مسئله در تمام موارد بيابانگر ابتلاي بيشتر مردان نسبت به زنان نيست، چرا كه فرهنگ جامعه، تعصب خانواده ها و بخصوص مردان در بسياري موارد اجازه بستري شدن زنان بيمار را در مراكز درماني نمي دهد.
ميرفرهاد قلعه بندي، دبير انجمن علمي روانپزشكان ايران پيش از اينها از وجود حدود 600 هزار نفر بيمار شديد رواني و حدود 10 ميليون نفر بيمار خفيف رواني در ايران خبر داده و گفته بود تقريبا 20 درصد كساني كه با بيماري هاي جسماني به مراكز درماني كشور مراجعه مي كنند، در واقع اختلال روانپزشكي دارند.
بيش از يك درصد مردم از اختلالات رواني شديد و ناتوان كننده رنج مي برند و بيش از 5 درصد نيز مبتلا به اختلالات خفيف رواني هستند كه با توجه به تاثير اين بيماري ها در رفتار، روابط خانوادگي، احساسات و تفكر، تبعات اقتصادي و اجتماعي بسيار مهمي را به جامعه تحميل مي كنند.
دكتر قلعه بندي مي گويد: در بررسي هاي انجام شده در مجامع و محافل علمي ثابت شده در ميان 10 علت اصلي ناتواني در بين مردم دنيا، پنج علت آن را بيماري هاي روانپزشكي كه شامل اختلالات افسردگي ساده، اساسي، اختلال دو قطبي، اسكيزوفرني و اختلال وسواسي است، تشكيل مي دهند كه در اين ميان، افسردگي اساسي به عنوان اولين علت ناتواني در جهان مطرح است.
از سوي ديگر، بيماران رواني، بيش از هر بيمار ديگر روي پرسنل بيمارستان تاثيرات سوء مي گذارند. صاحبان اين مشاغل، مددكاران و پرستاران به دليل سختي كار و تحمل فشار زياد به تدريج دچار سندرم فرسودگي شغلي مي شوند و ابتلا به آسيب ها و بيماري هاي رواني در اين قشر نسبت به سايرين بيشتر است.
با توجه به اينكه ميزان علاقه مندي به شغل در ايجاد اضطراب، استرس و در نهايت ابتلا به مشكلات روحي و رواني در افراد موثر است، بي علاقگي و نارضايتي از شغل، محيط هاي شغلي خسته كننده و پر از فشار و استرس و ساعات كاري طولاني با درآمد كم از جمله مواردي هستند كه در صورت عدم احساس رضايت و علاقه مندي به كار، بتدريج زمينه هاي ابتلا به بيماري هاي رواني را پديد مي آورد.
هر چند طبق گفته هاي دكتر واعظ مهدوي، معاون اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي، مهمترين چالش هايي كه پيش روي سيستم بهداشت و درمان است، تغذيه نامناسب، مخاطرات تهديد كننده سلامت و بيماري هاي رواني و رفتاري هستند، اما معلوم نيست چرا هنوز هم كه هنوز است، دولتمردان براي 600 هزار بيمار مبتلا به ناراحتي هاي شديد رواني در ايران، كاري نمي كنند.
بيماري هاي رواني همانند ساير بيماري ها نظير ناراحتي قلبي و عروقي، ديابت و ... قابل درمان بوده و نياز به پيگيري جدي دارند، چرا كه سلامت روان، شرط ضروري سلامت انسان است، اين بيماري از موارد خفيف تا تهديد كننده حيات، طبقه بندي مي شوند.

ادغام آموزش پزشكي با وزارت بهداشت از ابتدا اشتباه بود
دكتر رضا ملك زاده، استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران و وزير سابق بهداشت در گفت وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اينكه تاكنون بحث هاي زيادي در خصوص بازگشت آموزش پزشكي به وزارت علوم صورت گرفته است، تصريح كرد: اگر قرار است تا دانشگاه ها رشد كنند و ما بتوانيم در توليد دانش و توسعه كشور نقش داشته باشيم بايد به دانشگاه ها نوعي اختيار و استقلال خاص در قالب مقررات و چارچوب هاي نظام و مجلس داده شود.
وي محدوديت اختيارات دانشگاه ها را بزرگترين مشكل بخش آموزش پزشكي و درمان عنوان كرده و اظهار داشت: مشكل اصلي، مشكل ساختاري سيستم آموزش عالي كشور است و به روش صحيح و مطلوب گروه هاي آموزشي دانشگاه ها بايد اختيارات خاص داشته باشند و در اصل مديريت از پايين به بالا اعمال شود.
به عنوان مثال دانشگاه ها و گروه هاي آموزشي حتي براي پذيرش دانشجوي فوق تخصص نيز استقلال و اختيار ندارند و افراد بدون ارزيابي در مصاحبه، توسط اعضاي هيات علمي به عنوان دانشجوي آن دانشگاه پذيرفته مي شوند.
وي با بيان اينكه براي حل مشكل بايد ابتدا ساختار آموزش و مديريتي در دانشگاه ها اصلاح شود، گفت: مشكل ديگر دانشگاه هاي علوم پزشكي اين است كه وابسته به وزارتخانه اي هستند كه هزار و يك مشكل و مسئوليت اجرايي جدا از آموزش و پژوهش دارد، به عبارت ديگر در حال حاضر اولويت اول دانشگاه ها آموزش و پژوهش نيست.
وي با اشاره به جايگاه مطلوب دانشگاه علوم پزشكي تهران در عرصه پژوهش و تحقيقات، اظهار كرد: البته در اين ميان نقش اعضاي هيات علمي به نسبت وزارت بهداشت و مديريت دانشگاه بسيار پررنگ تر است. با همه اينها ترديدي وجود ندارد كه كل آموزش عالي كشور بايد يكپارچه باشد و به طور طبيعي وزارت علوم متولي نيست. دكتر ملك زاده با بيان اينكه يكپارچگي آموزش عالي به تنهايي مشكلي را حل نمي كند، تصريح كرد: بايد ساختار و نظام مديريت آموزشي نيز تغيير كند و به دانشگاه ها اختيار و استقلال ملزومه داده شود. وي با اشاره به پيگيري جدي مساله استقلال دانشگاه ها در سيستم وزارت علوم، خاطر نشان كرد: با هيات امنايي شدن، اختيارات بسيار بيشتري به دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم داده شده است، ولي باز در آنجا نيز ايده آل نيست.
وزير اسبق بهداشت با نادرست خواندن انتخاب روساي دانشگاه ها توسط شخص وزير، اظهار كرد: انتخاب روساي دانشگاه ها توسط شخص وزير، بدون در نظر گرفتن نظرات و عقايد اعضاي هيات علمي وضعيت نامطلوب فعلي را ايجاد كرده است، بنابراين براي اداره مطلوب يك محيط علمي بايد تعامل و ارتباط با اعضاي هيات علمي در سطوح مديريتي تقويت شود. وي افزود: با تصويب اين طرح، وزارت بهداشت بايد به سمت انجام كارهاي پيشگيري، بهداشت، درمان، بيمه و فعاليت هاي نظارتي سوق پيدا كند و دانشگاه ها نيز به وظيفه اصلي خود، يعني توليد علم، آموزش و پژوهش بپردازند.
دكتر ملك زاده طرح ادغام آموزش پزشكي با وزارت بهداري را از ابتدا نادرست خواند و گفت:  بيش از هزار نفر از استادان دانشگاه هاي علوم پزشكي با ارائه دلايل مختلف با اجراي اين طرح از ابتدا مخالفت كردند، تنها كار صورت گرفته با اجراي اين طرح، افزايش تعداد پزشكان بود كه در وضعيت اول نيز امكان تحقق اين امر وجود داشت.
استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران ضمن اشاره به مضرات اجراي طرح ادغام آموزش پزشكي، تصريح كرد: انحلال شبكه هاي بهداشت و درمان و ادغام آن در دانشگاه ها اقدامي بسيار نادرست بود، به عبارت ديگر علاوه بر نادرست بودن نفس اين طرح، اجراي آن نيز با بد سليقگي انجام شد و در نهايت هم به ضرر بهداشت و درمان و هم به ضرر آموزش و تحقيقات پزشكي بوده است. دكتر ملك زاده در خاتمه با بيان اينكه دانشگاه ها در شرايط فعلي ديگر نيازي به تعداد زياد بيمارستان هاي آموزشي ندارند، خاطر نشان كرد: همان تعداد اوليه بيمارستان هاي آموزشي براي ادامه فعاليت دانشگاه هاي علوم پزشكي كافي است، چرا كه ديگر در مقطعي نيستيم كه نيازمند تربيت تعداد زياد پزشك باشيم و ظرفيت فعلي پزشكان كافيست.
در عين حال وزير علوم، بازگشت آموزش پزشكي به وزارت علوم و يكپارچگي آموزش عالي را ضروري دانست.
دكتر جعفر توفيقي، وزير علوم، تحقيقات و فن آوري اظهار كرد: اساسا تمام علوم داراي مباني مشترك و واحدي هستند و در بسياري از زمينه ها بايد با هم ارتباط و تعامل داشته باشند.
وي با بيان اينكه بر اساس تجربه هاي جهاني، آموزش عالي يكپارچه است، گفت: دانشكده هاي پزشكي نيز مانند ساير دانشكده ها در يك دانشگاه يكپارچه و ادغام شده هستند و با يكديگر تعامل و مراوده دارند و حتي برخي از رشته ها و مباني آن مشترك و يكسان است.
دكتر توفيقي با مفيد خواندن اين اقدام خاطرنشان كرد:  اگر دولت عزم كرده كه در اصلاح ساختار خود، آموزش پزشكي را در وزارت علوم ادغام كند، ما نيز استقبال مي كنيم.

يافته ها
بيماري پوكي استخوان قاتل ساكت
004518.jpg
بيشتر از 30 ميليون نفر در دنيا به عارضه استئوپوروز يا پوكي استخوان دچار هستند كه درصد بالايي از آنها را خانم ها تشكيل مي دهند.
به طور كلي دانش پزشكي براي پيشگيري از اين عارضه، مصرف بعضي هورمون ها را توصيه مي كند (HRT). اخيرا مطالعات جديدي روي اثرات هورمون هاي مصرفي و بروز پيشرفت عارضه پوكي استخوان به عمل آمده كه نتايج متفاوتي را نشان مي دهد و عقيده مردم را در مصرف هورمون براي جلوگيري از استئوپوروز تغيير مي دهد.
اين امر ممكن است ميزان بروز اين عارضه را در آينده اي نزديك افزايش دهد. چون در موقع يائسگي و بعد  از يائسگي تخمدان هاي زن ترشح هورمون را كم كرده و به تدريج قطع مي كنند، براي جلوگيري از از دست دادن املاح موجود در استخوان ها مثل كلسيم، پزشكان مقداري هورمون مصنوعي براي خانم ها تجويز مي كنند كه به HRT يا درمان هورمون جانشين معروف است. حال اگر اين هورمون جانشين عوارض جانبي داشته باشد و نرسيدن آن به بدن موجب افزايش عارضه پوكي استخوان شود چه بايد كرد؟
بيماري يا عارضه پوكي استخوان به علت اينكه در مراحل اوليه و حتي در مراحل نهايي به صورت بيماري ساكت و نهفته است آن را قاتل ساكت مي نامند. به عبارت ديگر وقتي شخصي به مبتلا بودن به اين بيماري آگاهي پيدا مي كند كه استخوان ها پوك شده، امكان شكستن آنها حتي در حركت هاي ساده و طبيعي مانند عطسه كردن و جابه جا شدن در تختخواب حتمي و غيرقابل انكار است.
بيماري استئوپوروز در تمام مراحل بروز و پيشرفت بي درد بوده و به همين دليل در نهايت شخص را غافلگير مي كند كه اكثرا همراه است با زمينگير شدن و در بسياري موارد به علت شكستگي مهم و زياد مانند پاره شدن اعصاب ستون فقرات يا خونريزي مغزي به علت شكستگي جمجمه سر، مرگ و مير زودرس را سبب مي شود.
طبق آمار موجود، مخارج پزشكي به علت بيماري استئوپوروز در آمريكا روزي 47 ميليون دلار است.
بيماري پوكي استخوان را مي توان پيشگيري كرد و آن داشتن استخوان قوي است كه تا قبل از سن 30 سالگي بايد تدارك ديده شود.
اصولا استخوان هاي بدن پس از اين سن و در صورت عدم توجه به رژيم غذايي، بي توجهي به مصرف لازم و كافي كلسيم و ويتامين D و همچنين نداشتن فعاليت هاي جسمي و نوشيدن نوشابه هاي كافئين دار به تدريج املاح خود را از دست مي دهد و زمينه بيماري پوكي استخوان را فراهم مي كند. خانم ها هم اگر در دوره يائسگي و بعد از آن متوجه رژيم غذايي خود نباشند، به علت از كار افتادن تخمدا ن ها و توقف ترشح هورمون استروژن بيشتر در خطر بروز اين بيماري خطرناك قرار دارند.
دانستن چگونگي بروز عارضه پوكي استخوان و شناسايي و آگاهي به عوامل بروز و پيشرفت آن مي تواند نقش مهمي در پيشگيري اين بيماري داشته باشد. آزمايش تراكم استخوان و مشورت با پزشك متخصص اين بيماري مي تواند كمك زيادي به جلوگيري و درمان بيماري كند.
در حال حاضر دارويي به نام Fosamax از نظر ارزش درماني مقام اول را در بين داروهاي پيشگيري و درمان استئوپوروز به خود اختصاص داده. كارخانه هاي دارويي هر ساله حدود 9 بيليون دلار درآمد از طريق فروش داروهاي ضد استئوپوروز به دست مي آورند و پيش بيني مي شود كه اين رقم تا سال 2014 به حدود 15 بيليون دلار خواهد رسيد.
چندين پروژه تحقيقاتي در مورد آزمايش داروهاي جديد براي اين بيماري در دست اجرا هستند كه نتايج آن يكي پس از ديگري معلوم مي شود. كارتل هاي دارويي پيش بيني مي كنند كه به علت بالا رفتن ميانگين طول عمر و ازدياد رقم بيماري استئوپوروز در سالهاي آينده، داروهاي ضد عارضه پوكي استخوان بازار گرمي خواهند داشت مگر اينكه اين بيماري از ابتدا پيشگيري شود.

اتاق انتظار
004443.jpg
پزشك خانواده در استان مركزي
طرح سلامت و پزشك خانواده تا پايان خرداد ماه در سطح استان مركزي وارد فاز اجرايي مي شود.
دكتر مسعود ياوري، رئيس دانشگاه علوم پزشكي اراك در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار كرد:  با تصويب طرح سلامت و پزشك خانواده و تامين منابع مالي آن به مدت يك سال، بيش از يك سوم جمعيت استان مركزي كه روستاييان هستند از نظام سلامت برخوردار مي شوند.
وي افزود: تامين اعتبار يك ساله بايد با راهكار دانشگاه علوم پزشكي و خدمات درماني به گونه اي ساماندهي شود كه در نهايت طرح را به سوي موفقيت پيش ببرد كه اين عامل حمايت همه جانبه مديران اجرايي و قانونگذار كشور را هم مي طلبد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي اراك ادامه داد: با فراخوان نيروهاي خارج از سيستم و نيروهاي داوطلب تا پايان خرداد ماه در سطح روستاهاي استان مركزي طرح سلامت به اجرا در مي آيد.
ياوري در پايان تصريح كرد: با توجه به اينكه اشتغالزايي از اهداف اين طرح است، نيروهاي جديد پزشك و پيراپزشك در اجراي طرح، استخدام شده اند و در صورت كمبود نيرو از بخش خصوصي هم كمك خواهيم گرفت.
رشد بيماري هاي غير واگير در كشور
وزير بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي با اعتقاد به اينكه انسان كالا نيست و بر اساس قانون اساسي، سلامت حق مهم مردم است، گفت:  همواره سعي و تلاش ما بر اين بوده كه سلامت را به عنوان حق همگاني مطرح كنيم.
دكتر مسعود پزشكيان در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اينكه طي چند سال اخير هر ساله بيش از يكهزار مركز نظير بيمارستان، كلينيك و درمانگاه در دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور به بهره برداري رسيده است،  اظهار كرد:  سيستم بشدت رو به گسترش و توسعه است و آنچه كه ما به دنبال آن بوديم، اجراي نظام ارجاع و پزشك خانواده براي پاسخگويي به نيازهاي مردم است.
وي با اشاره به فاصله زياد براي دسترسي به اين هدف گفت: منابع محدود و نوع نگاهي كه به سلامت مردم وجود داشت همگي از موانع دسترسي به اين هدف و اهداف بوده است.
پزشكيان ادامه داد: طي 4 سال اخير منابع ما رشد صفر درصدي داشته و اين در حالي است كه امسال با كمك مجلس شوراي اسلامي با رشد مناسبي روبه رو شده ايم در غير اين صورت ظرف 4 ماه اول سال قطعا با مشكل مواجه مي شديم.
وي با اشاره به رشد روز افزون بيماري هاي غيرواگير، رشد جمعيت و وضعيت اجتماعي و اقتصادي حاكم افزود: همه اين عوامل بر سيستم تحميل شده و سلامت مردم را تهديد و با توجه به منابع ثابت و كاهش نيروي انساني سبب كاهش توان ما در پاسخگويي به مردم شد.
به گفته وي، دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور بشدت در تلاشند كه حداقل در روستاها پزشك خانواده را توسط پزشكان عمومي در سطح اوليه به اجرا درآورند.
وزير بهداشت در ادامه در ارتباط با فن آوري اطلاعات و ارتباطات در سلامت افزود: هنوز ما در ابتداي راه هستيم.
دكتر پزشكيان با بيان اينكه ترقي و تكامل سيستم از وظايف اصلي ماست،  به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت:  از لوازم اوليه در عصر حاضر وجود يك نظام اطلاعاتي سريع و به موقع است كه همگي بايد تلاش كنند تا از اين قافله عقب نمانند.
وي توضيح داد: از نظر زير ساخت، نيروي انساني و علم و آگاهي و از نظر ساماندهي هنوز در ابتداي مسير قرار داريم و استفاده از امكانات و لوازم موجود لازمه رشد و توانمندي مردم است تا بدين ترتيب رابطه پزشك با بيمار و بالعكس و متعاقب آن مداخلات سلامت به خوبي برقرار شود.
به اعتقاد وزير بهداشت، در صورت وجود اين امكانات بدون ايجاد توانايي استفاده مردم عملا اين سرمايه گذاري بي فايده خواهد بود. لذا موفقيت در اين امر مستلزم برقراري تعامل همگاني است.
004446.jpg
انتقاد انگليسي ها از استخدام پزشكان و پرستاران جهان سوم
محافظه كاران انگليسي تاكيد كردند اين كشور بايد استخدام پزشكان و پرستاران از كشورهاي در حال توسعه جهان را متوقف كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران و  به نقل از روزنامه  انگليسي اينديپندنت، سخنگوي حزب محافظه كار انگليس در اين خصوص گفت: ما عميقا نسبت به اين مسئله كه شمار زيادي از پزشكان و پرستاران از كشورهاي در حال توسعه  جهان به انگليس سفر مي كنند، نگران هستيم و اين افراد بايد در كشورهاي خود مشغول به فعاليت پزشكي باشند.

درمانگاه
آرمانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |