پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۸
بزرگترين ساعت جهاني روي تپه هاي عباس آباد
محاسبه زمان روي مچ تهران
004521.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
ركورد بزرگترين ساعت دنيا در حال حاضر متعلق به ساعت بيگ بن انگلستان است. صبح روز سه شنبه بزرگترين ساعت دنيا كه تقريبا دو برابر اندازه ساعت بيگ بن انگلستان است، در تهران به بهره برداري رسيد
نمي دانم هواپيمايي از روي تپه هاي عباس آباد مي گذرد يا نه، اما اگر بگذرد و مسافران نگاهي به زيرپايشان بيندازند، زمان دستشان مي آيد. آنها عقربه هاي بزرگي را مي بينند كه به آرامي شيب يكي از تپه ها را طي مي كند و از عددي به عددي ديگر مي رسد. رانندگان بزرگراه همت و كارمندان ساختمان هاي اداري اطراف هم، چشمشان هر روز به دايره سبز و زردي مي افتد كه مي تواند به يكي از نمادهاي تهران تبديل شود.
ركورد بزرگترين ساعت دنيا در حال حاضر متعلق به ساعت بيگ بن انگلستان با 147 سال سن و قطر 7 متر و 80 سانتيمتر است. صبح روز سه شنبه بزرگترين ساعت دنيا كه تقريبا دو برابر اندازه ساعت بيگ بن انگلستان است، در تهران به بهره برداري رسيد.
تپه هاي عباس آباد، قلب تپنده زمان
ابتداي ورودي همت به سمت غرب، چندين خط كشي اتوبان چند طبقه از مدت ها پيش ساخته شده است و فضاي سمت راست آن با چمن ها و گلكاري هايي كه شده، فضاي مناسبي براي يادآوري آن چيزي است كه هميشه از آن به عنوان طلا ياد كرده اند؛ وقت.
بزرگترين ساعت دنيا با قطر 15 متر، 14 تن ميلگرد، 70 تن بتن و 6 هزار و 240 شاخه گل – البته مصنوعي – در اين قسمت ساخته شده است. هر چند هدف از اين كار، زيبا سازي و يادآوري زمان به عنوان طلا در بين شهروندان عنوان شده اما برنامه افتتاح و پرده برداري از اين ساعت با 30 دقيقه تاخير - كه در برنامه هاي مديران ايراني معتدل به نظر مي رسد – انجام شد.
زماني كه با ماشين از مقابل ساعت عبور مي كنيم رنگ زرد و سبز آن با عقربه هايي كه هر يك 5/7 و 5/5 – عقربه دقيقه شمار و ساعت شمار – روي صفحه قرار گرفته است، بيش از هر چيز به چشم مي آيد.
مكاني كه براي ساخت ساعت گل انتخاب شده به گونه اي است كه در چند جهت قابل ديدن است به همين خاطر است كه در اتوبان مدرس به سمت همت از لا به لاي پايه هاي وسط اتوبان، ساعت كه نمايان مي شود، دست عكاس  روي دكمه دوربين قرار مي گيرد بعد هم عكس هايي كه در آن زاويه كج و معوج ثبت مي شود.
با عبور ماشين از مقابل ساعت 250 كيلوگرمي، نگاه راننده هاي ماشين هاي ديگر كه ساعت خود را با آن تنظيم مي كنند، ضرورت نصب آن را بيشتر مي كند.
ساخت اين ساعت كه از تكنولوژي، خلاقيت و نوآوري ويژه اي برخوردار است، 2 سال طول كشيده است. ويژگي هاي اين ساعت تنظيم اتوماتيك و كامپيوتري و استفاده از موتورهاي مجزا براي هر يك از عقربه هاست كه كمترين خطاي ممكن – يك صدم ثانيه در سال – را دارد.
هر چند ساخت اين ساعت 500 ميليون ريال هزينه به خود اختصاص داده است اما اطمينان از تنظيم منظم آن، به همراه تاثيرات بصري براي شهروندان، به هزينه ساخت آن مي ارزد.
زمان به مچ تهران
دانستن اينكه سيستم حركتي عقربه هاي ساعت هر كدام توسط دو دستگاه جعبه دنده حلزوني و يك دستگاه موتور با قدرت 120 وات به حركت درمي آيد، خالي از لطف نيست. الكترو موتورها و جعبه دنده هاي عقربه ساعت و دقيقه كاملا جداگانه  براي چرخاندن عقربه دقيقه و ساعت شمار عمل مي كنند.
هر دو سيستم ساعت و دقيقه يك دستگاه شاسي با سازه هاي نبشي متصل و موتورهاي در آن نيز از نوع سه فاز هستند. طول عقربه ها متجاوز از 6 متر است كه توسط شافت متناسب با قدرت الكتروموتور و همچنين وزن وگشتاور عقربه ها انتخاب شده اند تا ذره اي خطا نداشته باشد.
تمام حركت عقربه ها توسط فرمان هاي الكترونيك و برقي كنترل مي شود. فرمان هاي الكترونيك به صورت پاس از طريق PIC به دو عدد invertor (اينورتور) صادر و بعد از پالايش به صورت برق سه فاز 380 ولت در اختيار الكتروموتورها قرار مي گيرد. حركات الكتروموتورها توسط دو دستگاه اينكودر (incoder) در هر لحظه توسط PIC كنترل شده و عقربه ساعت بعد از حركت مربوطه متوقف مي شود. عقربه دقيقه نيز پس از دريافت فرمان حركت توسط اينكودر مربوط به خود، كنترل و بعد از مقدار حركت پيش بيني شده، متوقف مي شود و الكتروموتور منتظر فرمان  بعدي باقي مي ماند.
دستگاه كنترل و حركت ساعت به گونه اي طراحي شده است كه دستگاه در مقابل جريان هاي شوك الكتريك و تغييرات ولتاژ ايمن باشد.
پيش بيني هايي نيز براي ايمني دستگاه در مقابل نويزهاي ناشي از حركت موتورها و دستگاه هاي جانبي شده است. دستگاه ساعت در صورت بروز قطعي برق از خود واكنش نشان داده و زمان خاموشي را به وقت محاسبه كرده و در حافظه 12 PIC نگهداري مي كند ولي عقربه ها هيچگونه حركتي از خود نشان نمي دهند و بعد از وصل مجدد برق موتورها با زمان PIC حركت كرده و دقيقا مقدار حركت عقب افتاده را جبران مي كنند.
تنظيم ساعت، توسط دو عدد stop و start (ايست و حركت) امكان پذير است. در عين حال، در صورت بروز قطعي برق، برق PIC توسط يك عدد باتري تامين مي شود.
بخش خصوصي، پيشگام در طراحي ساعت
احياي زيبايي شهر تهران، يكي از اهداف اصلي شهرداري به حساب مي آيد و در عين حال براي رسيدن به اين هدف از كمك هاي بخش خصوصي نمي توان چشم پوشي كرد. ابوالقاسم وحدتي اصل، يكي از دو قطب اصلي در ساخت و راه اندازي ساعت كه خود نيز از گرما در امان نبود،  جملات خود را در حالي شروع كرد كه به وضوح به كمك هاي بخش خصوصي براي انجام فعاليت هاي زيباسازي تكيه داشت.
او كه به همراه محمدي زاده، معاون خدمات شهري شهرداري تهران و قرباني از شركت تجسم روز براي پرده برداري از بزرگترين ساعت دنيا در ايران در بالاي تپه هاي عباس آباد و پشت ساعت گل آمده بود،  به عنوان دومين سخنران در اين جلسه گفت: سازمان زيباسازي با توجه به اصل مشاركت بخش خصوصي، در تعريف پروژه هاي خود نقش ويژه اي را براي اين موضوع در نظر گرفته است.
هرچند برنامه ريزي ها به خاطر موضوعات انتخاباتي كمي با تاخير پيش مي رود، اما با توجه به شرايط ويژه جامعه، تا حدودي به انجام مي رسد. مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران، اصلاح وضعيت بصري و افزايش زيبايي هاي پايتخت را موضوع مهمي دانسته و گفت: موضوع مكان يابي در مورد ساخت ساعت، بسيار مهم بود و با كارهاي كارشناسي انجام شده. اين قسمت از بزرگراه، به دليل داشتن ديد از چند جهت براي نصب ساعت انتخاب شد. بهره برداري از صفحه ساعت براي تبليغات تجاري و شهروندي موضوعي بود كه وحدتي اصل در پايان صحبت هاي خود به آن اشاره كرد.
بعد از او نوبت به معاون خدمات شهري شهرداري تهران رسيد تا پشت تريبون قرار بگيرد و از ساعتي بگويد كه بعد از اين قرار است موارد مشابه آن در ساير شهرهاي ديگر نيز ساخته شود.
آرايش شهري و توجه به منظر و ديد بصري شهروندان به نظر محمدي زاده و مديريت شهري، ضرورتي حتمي و اجتناب ناپذير است. او گفت: در شهري مانند تهران كه خانه ها، خوابگاه مردم تلقي مي شوند و حيات در خيابان ها جاري است، شهر، محل زندگي است و منظر شهري با زيبايي و طراوت به كاهش آلودگي هاي تصويري و بصري شهروندان كمك مي كند.
توجه به بافت هاي سنتي و قديمي كه پيشينه تاريخي شهر تهران به حساب مي آيند، رويكرد اصلي دراين موضوع مطرح شد. معاون خدمات شهري با اشاره به هزينه 300 ميليارد ريالي كه بازسازي ميدان حسن آ باد به دوش شهرداري گذاشته است، گفت: احياي اين بافت هاي تاريخي و موارد مشابه آن مانند كوچه مروي، خيابان صف، ميدان هاي بهارستان و امام خميني (ره) اصلي غيرقابل چشم پوشي است.
بسترسازي پياده راه ها و سلامت فضاهاي سبز، موضوع بعدي بود كه محمدي زاده در اهم صحبت هاي خود مطرح كرد و گفت: توجه به المان هاي شهري و اصلاح مبلمان شهري به گونه اي برنامه ريزي شده است كه فضا داراي جذابيت هاي بصري باشد.
او در نهايت به نيازهاي شهر تهران از نظر زماني رسيد و گفت: كمبود ساعت در تهران و حركت سازمان زيباسازي با نصب 300 ساعت كوچك در ميادين و نقاط مختلف نشان دهنده ارزش وقت از نظر شهروندان است.
او در حالي كه به ساعت گل در سمت راست خود اشاره مي كرد، گفت: ايجاد نظم و توجه به زمان از طريق نصب اين ساعت در يكي از شريان هاي اصلي شهر تهران، بسيار مهم است و المان هاي به كار گرفته شده در اطراف آن مانند درخت، گل و سبزه اهميت حفظ محيط زيست از سوي مردم را بيشتر مي كند.
به اعتقاد محمدي زاده هر چند سازمان زيباسازي در هدايت و راهبري اين پروژه نقش مهمي داشته، اما نمي توان از مشاركت بخش خصوصي در طراحي و ساخت اين ساعت چشم پوشي كرد.
ماشين زمان حركت مي كند
صداي عبور ماشين ها از لابه لاي تيك تاك عقربه هاي 5/7 متري به گوش مي رسد. هيجان افتتاح بزرگترين ساعت دنيا در پايتخت، كم كم فروكش مي كند. پيرمرد باغبان، شلنگ سبزرنگ آب را به سختي دنبال خود مي كشد و خنكاي سبزه هاي اطراف با گرماي هوا درمي آميزد. ماشين ها با عبور از مقابل ساعت، سرعت شان را كمتر مي كنند، گاهي با تعجب و لحظه اي با خوشحالي به صفحه زرد و سبز و عقربه هاي بزرگ ساعت نگاه مي كنند؛ ماشين زمان در پايتخت به حركت درآمد.
004524.jpg
جاي نمادها در شهر خالي است
بسياري از معماران و شهرسازان معتقدند خلاء معماري مدرن، نمادها و نشانه هاي شهري است، در حالي كه معماري ايراني و شهرهاي ايران در گذشته نشانه هاي شهري مشخصي داشتند. شهرهاي ايراني كه رشدي افقي داشتند با نمادهايي نظير مناره يا برج مشخص مي شدند.
ابوالقاسم وحدتي اصل، مدير عامل سازمان زيبا سازي شهر تهران مي گويد: نمادهاي شهري دو كاركرد مختلف در شهر دارند. يكي از اين كاركردها شناسايي مناطق مختلف شهر و اماكن پر مراجعه كننده است. مثلا در رم زائران كه به بازديد 7 كليساي معروف مي رفتند، اين كليساها را از نمادهاي مرتفع آن منطقه پيدا مي كردند.
به نظر او نمادها در تهران امروز فراموش شده اند و بسياري از محلات در غياب نمادها به بافت هايي يكسان و بدون المان شناسايي تبديل شده اند.
وحدتي توضيح مي دهد: كاركرد ديگر نماد شهري اين است كه به شهر هويت مي دهد. براي مثال ساعتي كه در تپه هاي عباس آباد ساخته شده است به عنوان يك نشانه در ذهن شهروندان و مسافران ثبت مي شود. اصولا اهميت نمادها در اين است كه با مسائل روحي،  فرهنگي و عاطفي شهروندان در ارتباط است، ضمن اينكه اگر زيبا ساخته شود مي تواند به زيبا سازي شهر كمك كند.
به گفته وحدتي نمادها معمولا ساختاري هنري دارند، براي مثال تنديسي كه در بهشت زهرا به يادبود امام راحل (ره) ساخته شده است مي تواند به نمادي تبديل شود.
به نظر وحدتي ، تهران از نمادها تقريبا خالي است و كمبود اين المان هاي شهري در تهران مشهود است، در حالي كه نمادها در شهر اهميت فراواني دارند. او مي گويد كه در ساخت ساعت بزرگ در تپه هاي عباس آباد سعي شده است از رنگ هاي شاد به شكلي استفاده شود كه با محيط هماهنگي داشته باشد، ضمن اينكه نورپردازي ساعت در شب ها زيبايي خاصي به آن مي دهد.

مرگ پنهان زندگي در بافت هاي فرسوده
004485.jpg
محمد حسن جهانشاهي- انتشار آلودگي در زمين و هوا سبب كاهش كيفيت محيط زندگي، كاهش قيمت زمين و ساختمان و توقف نوسازي بافت فرسوده شهري مي شود. تجربه نشان داده است زماني كه يك كانون آلوده ساز در يكي از جهات توسعه شهري مكان گزيند، رشد شهر به آن سمت با جذب اقشار فقير اجتماعي از كيفيت نازلي برخوردار خواهد بود. بافت هاي فرسوده در بسياري از دوره هاي تاريخي ايران در انحصار آلودگي هاي مختلف زيست محيطي و صنعتي قرار گرفته اند.
تاسيسات و تجهيزات شهري، پايانه ها، ميدان هاي تره بار، انواع كارگاه ها، خطوط انتقال نيرو، شهرها و آبراه هاي سطحي و بزرگراه ها مي توانند منشا توليد و انتشار انواع آلودگي ها باشند و بافت شهري را آسيب پذير كنند.
اغلب خيابان هاي تهران به محل فعاليت اصناف مختلف تبديل شده و آلودگي صوتي ناشي از اين حضور در خيابان مركزي به حدي رسيده كه امكان سكونت يا ايجاد دفاتر كار را حتي در طبقات فوقاني فروشگاه ها ناممكن ساخته است.
خيابان هاي مركزي تهران از جمعيت خالي شدند به دليل اينكه آلودگي زمين و هوا در اين مناطق به شدت بالاست و جدا از مشكلاتي كه براي سلامت افراد ايجاد مي كند، آلودگي هوا و توليد صداي ناشي از عبور سواري ها در راه هاي عريض يا خيابان هاي پرتردد موجب مهاجرت ساكنان و افت قيمت مسكن در اين مناطق شده است و اين امر نه تنها در مناطق و بافت هاي قديمي،  بلكه در بسياري از مناطق تهران از جمله سيدخندان، سهروردي، مفتح، انقلاب و لاله زار قابل مشاهده است و انبوه درختان با برگ هاي سوخته از سنگيني بار چربي، حكايت از مرگ پنهان زندگي زير بار اين آلودگي ها دارند.
بررسي ها نشان مي دهد آنچه در 50 سال گذشته عامل اصلي گريز ساكنان از محلات مركزي شهر بوده، شدت آلودگي هوا در اين مناطق است.
از سوي ديگر زماني كه حضور مردم در فضاي شهري، خيابان و محله ها كمرنگ مي شود و تعادل جمعي در اين مناطق بر هم مي خورد، زماني كه احساس تعلق ساكنان نسبت به محله و شهر رنگ مي بازد و شكاف اجتماعي ميان فقر و ثروت عميق مي شود، بافت يا پهنه شهري رو به فرسودگي و ناكارآمدي مي گذارد و مرگ در اين بافت متجلي مي شود.
بافت هاي مركزي و قديمي كشور جدا از بحران آلودگي هاي محيط زيست با انواع مسائل و مشكلات اجتماعي مواجه اند.
خاورميانه نام مكاني است كه در جنوب شرقي گورستان شهر شيراز شكل گرفته است و مهاجران افغان در جوار كوره پزخانه ها سكني گزيده اند؛ ساكناني با رنگ هاي تيره و از قبيله هاي گوناگون كه اين مكان را به كانوني آكنده از معضلات اجتماعي تبديل كرده اند.
بررسي هاي گذرا و نگاهي كوتاه به محله هاي قديمي شهرهاي بزرگ كشور از جمله شيراز، اصفهان، تهران، اهواز، مشهد و تبريز نشان مي دهد بافت قديمي  اين شهرها بدون سكنه مانده اند و مهاجران داخلي و خارجي در كاروانسراهاي قديمي، فضاهاي گمشده و مخروبه سكني گزيده اند و به انواع فعاليت هاي زيرزميني و سياه تا بافتن پارچه براي مصارف صنعتي مشغول هستند.
فراموش نكنيم زماني كه شهرها بزرگ مي شوند مامن گروه ها، نژادها، فرهنگ ها و خرده فرهنگ هاي گوناگون هستند و در روند اين جذب از فقير تا ثروتمند در جست و جوي مكان براي سكونت و موضوع فعاليت خود مي گردند.
كوچه عرب ها در محله عودلاجان تا زماني كه سبك هاي هنري را در خود نگه داشته بود و آلودگي هوا و ازدحام آنها را ناگزير به فرار نكرده بود، مكاني آباد و امن محسوب مي شد، اما اكنون حتي عبادتگاه آنها هم پوسيده است و انكار اين، سرنوشتي است كه روزهاي آينده بسياري ديگر از بافت هاي قديمي و كهن شهرهاي كشور را رقم مي زند.

راپورت خبرنگار
زشت و زيبا
شايد شما هم يادتان باشد كه آن روزها وقتي كه كوچكتر بوديم و بهانه ها و دغدغه هايمان در حد يكي، دو اسباب بازي و چند كتاب شعر و قصه و يك دوچرخه و... خلاصه مي شد، هركدام از اين بهانه ها تاريخ مصرف خاصي داشتند. ذوق و شوق روز اول كم كم تحليل مي رفت و به مرور غبار فراموشي بر هر كدام از اين بهانه ها مي نشست.
اگر شما هم با من هم عقيده باشيد كه هر كدام از ما كودكان بزرگ شده اي هستيم كه فقط بهانه هايمان دگرگون شده اند، مي توانيم با هم به اين نتيجه برسيم كه هنوز هم اجازه مي دهيم برخي از بهانه هايمان در لابه لاي روزمرگي غبار نگيرند.
روزهاي اولي كه مترو به عنوان يك امكان تازه شهري براي ما فراهم شده بود، بارها ديده بودم كه چه مسئولان مترو و چه مردم در استفاده از اين امكان، با دقت بيشتري عمل مي كردند، اما اين روال ادامه پيدا نكرد. عادات گذشته و روزمرگي معمولا كار را به جايي مي رسانند كه گهگاه از وظايف خودمان غافل مي شويم.
روز پنج شنبه 12/3/84 ساعت 9:15 صبح بالاخره بعد از تحمل فراوان جايي براي نشستن پيدا مي شود و تازه مي توانم نگاهي به دور و برم بيندازم. شايد سخت بتوانم باور كنم، چرا كه هنوز خوب يادم هست كه وقتي قطار به ايستگاه ميرداماد مي رسيد، تعداد قابل توجهي از كارگران محترم مترو با سرعت و دقت شروع به تميز كردن واگن ها مي كردند. اما امروز؛ گرد وغبار و خرده هاي كاغذ و... در گوشه واگن نشان مي دهد كه متاسفانه حداقل دو روز هست كه نظافتي انجام نشده. البته شيشه ها و دستگيره ها هم اين ظن را تقويت مي كنند، اما همه جاي ايستگاه ها تميز است.
روز دوشنبه 16/3/84 ساعت 9:10 صبح - قطار شماره۸ : چند روزي است كه مي خواهم در مورد مترو راپورت بنويسم. حالا هم از ايستگاه شوش سوار مترو شده ام. به همه زواياي واگن چشم مي اندازم. كف، شيشه ها و دستگيره ها كاملا تميز هستند. حالا به اين فكر مي كنم كه آيا بايد مطلب مورد نظرم را بنويسم يا نه؟ تا ايستگاه ميرداماد در مورد اين موضوع با خودم كلنجار مي روم. حدود ساعت 9:30 همه مي خواهند از واگن ها پياده شوند. مسافري چهره اش را در شيشه پنجره نگاه مي كند و كمي با موهايش ور مي رود تا مرتب تر شوند. بازهم نگاهي به كف واگن مي اندازم. كف واگن آنقدر كه موقع سوار شدن تميز بود، تميز نيست. نگاهي به خودم مي اندازم. ايستگاه غير از آنجاهايي كه زباله هاي مسافران قطار شماره 8 افتاده است، تميز است. تا بالاي پله برقي در گرانيت هاي ديوار به خودم نگاه مي كنم، به مسافرهايي كه در روزمرگي هاي كمتر يا بيشتر از من بعضي چيزها را فراموش مي كنند، به مسافرهايي كه شايد مثل من فقط به مسئولان مترو ايراد مي گيرند كه چرا فلان كمبود يا فلان اشكال در فلان جا وجود دارد. فقط صداي پاهايي را مي شنوم كه در سكوتي كه مترو فراهم كرده، از ايستگاه خارج مي شوند. گوينده ايستگاه اعلام مي كند: مسافران محترم!  لطفا رعايت نظافت را در قطار، ايستگاه ها و طول مسير فراموش نكنيد...

خبر
تكنولوژي در خدمت ايستگاه اتوبوس
بالاخره دستگاه هاي وعده داده شده، براي اطلاع رساني در ايستگاه ها نصب خواهد شد.
اين دستگاه هاي جي اي سي را شركت  كنترل  ترافيك  نخستين  بار در خيابان  جمهوري  نصب  خواهدكرد.
رحيم اف،  رئيس  شركت  كنترل  ترافيك  گفت:  ويژگي  اين  دستگاه  در اطلاع رساني  به  مردم  براي  آگاهي  از مدت  زمان  انتظارشان  براي  رسيدن  اتوبوس هاي  شركت  واحد به  ايستگاه  است .
او اضافه كرد: با نصب  دستگاه، مردم  در هر ايستگاه  متوجه  خواهند شد كه  بايد چه  مدت  منتظر اتوبوس  مورد نظرشان  در ايستگاه  باشند.
رئيس  شركت  كنترل  ترافيك ، برنامه هاي  آينده  اين  شركت  را اجراي  كارهاي  مطالعاتي  و اصلاح  هندسي ، مطالعات  و كاربردي، مطالعات  شبكه  اي  و كاربري ، مطالعات  اتوبوسراني  و ايجاد دوربرگردان   ها در منطقه  11 اعلام كرد .
رحيم اف  در ادامه  با بيان  اينكه  هم اكنون  34 چراغ  شماره  معكوس  در منطقه  11 شهرداري  تهران  نصب  و فعال  است ، گفت : اين  چراغ ها كه  به  دستگاه  مركزي  متصل  است ، با استفاده  از دستگاه  هوشمند، اطلاعات  ترافيك  را دريافت  و به  مركز منتقل  مي  كنند و مركز نيز با تحليل  اطلاعات ، فرمان  لازم  را براي  آن  نقطه  خاص  صادر مي  كند.

ازشهر
004470.jpg
سال،۸۵ كرج نفس مي كشد
خروج كارخانه ها و واحدهاي صنعتي آلاينده از كرج، وعده اي است كه ظاهرا تا پايان سال 85 محقق خواهد شد.
رئيس شوراي اسلامي شهر كرج در اين باره گفت: چند كارخانه بزرگ و واحد صنفي آلاينده در داخل شهر كرج مشغول به فعاليت هستند و باعث نارضايتي مردم شده اند كه مطابق برنامه هاي پيش بيني شده تا پايان سال 85 از شهر خارج خواهند شد.
داوود صادقيان افزود: اين كارخانه ها براساس قوانين محيط زيست، بايد از داخل شهر خارج و در شهرك هاي صنعتي اقماري يا خارج از شعاع 120كيلومتري تهران مشغول به فعاليت شوند.
وي تصريح كرد: آلودگي هاي زيست محيطي اين كارخانه ها نه تنها بر زندگي شهروندان كرج تاثير مي گذارد، بلكه به دليل نزديكي با پايتخت، اثرات مخربي نيز روي تهران دارد.
004473.jpg
فرهنگسراي سالمند ميزبان سمينار آب و فاضلاب
براي علاقه مندان به مسائل زيست محيطي پيرامون آب و فاضلاب، امروز روز گرانبهايي است، چرا كه سمينار مسائل اجتماعي طرح آب و فاضلاب تهران فقط امروز برگزار مي شود و بس.
اين سمينار با همكاري شركت آب و فاضلاب تهران و ستاد شهر سالم از ساعت 9 تا 12 امروز در فرهنگسراي سالمند برگزار مي شود.
در اين سمينار، دكتر آتش جعفرنژاد، پيرامون مسائل اجتماعي و دكتر سيداحمد ميرباقري درمورد مسائل زيست محيطي سخنراني خواهند كرد. اگر علاقه مند به مباحثي مانند تاريخچه آب و فاضلاب، مسائل زيست محيطي، صرفه جويي در آب و نقش فاضلاب شهري در حفظ محيط زيست باشيد و هنوز هم دير نشده باشد، مي توانيد به ميدان امام حسين(ع)، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام، مراجعه و با حضور در فرهنگسراي سالمند در اين سمينار يك روزه شركت كنيد.
وام براي ساخت پايانه باري و مسافري به بخش خصوصي
قلم سبز ايران - سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي به متقاضيان بخش خصوصي براي احداث مجتمع هاي خدماتي - رفاهي و پايانه هاي باري و مسافري 20ميليارد ريال وام پرداخت مي كند. مديركل دفتر فني سازمان راهداري با بيان مطلب فوق افزود: جهت نوسازي و گسترش تعداد پايانه هاي كشور سازمان با پرداخت وام به متقاضيان بخش خصوصي كمك مي كند و تاكنون بيش از 50 درصد از مبلغ وام براي احداث پايانه هاي مسافري اختصاص يافته است. غلامرضا آزاد گفت: طرح ساخت پايانه هاي مسافري و باري از تجربه موفق ديگر كشورها الگوبرداري شده است كه با درنظرگرفتن نيازهاي كشورمان در داخل مورد بهره برداري قرار مي گيرد. همچنين براي انجام مطالعات طرح مبلغ يك ميليارد و 800 ميليون ريال نيز پيش بيني شده است. وي درخصوص ضرورت اجراي طرح افزود: پايانه هاي مسافري به عنوان حلقه ارتباطي شهرها و جاده هاي مواصلاتي كشور نقش اساسي و عمده اي در برنامه ريزي سفر ايفا مي كنند. به طوري كه مكان يابي صحيح و اصولي براي اجراي اين طرح ها در حل بسياري از معضلات شهري موثر خواهد بود. مديركل دفتر فني و امور پيمان هاي سازمان يكسان سازي و استانداردسازي ساخت و ساز پايانه هاي مسافري را عمده ترين هدف طرح مذكور دانست و افزود: با عملياتي شدن اين طرح ضمن جلوگيري از ساخت و سازهاي بي رويه و هدررفتن سرمايه هاي ملي كشور، ساخت اين اماكن در نقاط مختلف مطابق نيازهاي مراكز جمعيتي و شهرها خواهد بود به طوري كه مطلوب ترين شرايط براي مسافران و استفاده كنندگان پايانه هاي مسافري فراهم خواهد شد.

كلانشهر
مشهد در محاصره حاشيه نشينان
004449.jpg
وقتي حاشيه مشهد به اندازه يك استان جمعيت دارد، نبايد تعجب كرد كه در اطراف اين شهر يك كانون بحران تشكيل شود. نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اينكه حاشيه نشينان همچون كمربندي اطراف مشهد را احاطه كرده اند، گفت: در حال حاضر حاشيه شهر مشهد به كانون بحران تبديل شده و ساكنان آن با مشكلات حاد و متعددي از جمله بهداشت و مسكن مواجه هستند. جواد آرين منش افزود: جمعيت 750 هزار نفري حاشيه مشهد، معادل جمعيت استان هايي چون همدان، چهارمحال و بختياري و گلستان است. رئيس مجمع نمايندگان خراسان، از حاشيه نشيني و بافت فرسوده پيرامون حرم مطهر امام رضا(ع) به عنوان عمده ترين مشكلات شهر مشهد ياد كرد و گفت: اكنون بافت 300 هكتاري فرسوده پيرامون حرم ثامن الحج، با وضعيت نابساماني به حال خود رها شده است. وي شهر مشهد را نيازمند نگاهي ملي دانست و گفت: با عوارضي كه مردم مشهد به شهرداري پرداخت مي كنند، به 20 ميليون نفر زائر ايراني وخارجي كه ساليانه به اين شهر سفر مي كنند، خدمات ارائه مي شود.

شهر آرا
آرمانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |