پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۸
سازمان ملل و معضلات شهرنشيني
004533.jpg
بر اساس آمارهاي موجود در آرشيو نهاد برنامه اسكان شهرنشينان (UN HABITAT) در حال حاضر حدود 900 ميليون نفر از جمعيت جهان در مناطق زاغه نشين يا به عبارتي بهتر در حلبي آبادها زندگي مي كنند
روزانه 180 هزار نفر به جمعيت شهرها در سراسر جهان اضافه مي شود.
شيگئو كاتسو، معاون رئيس بانك جهاني در مراسم افتتاحيه هشتمين اجلاس شهرهاي بزرگ جهان ضمن بيان مطلب فوق گفت: اين مسئله چندان بدي نيست زيرا انسان تنها در نيمه راه زندگي شهرنشيني خود قرار دارد.
اين سخنان در حالي از سوي معاون رئيس بانك جهاني بيان مي شوند كه بر اساس آمارهاي موجود تا سال 2030، دو ميليارد نفر به جمعيت شهرهاي جديد اضافه مي شود، اين امر در نهايت، شهرهاي ياد شده را به لانه زنبور تبديل خواهد كرد.
در حال حاضر يكي از هر ده شهروند ساكن در شهرهاي دنيا در مناطق زاغه نشين زندگي مي كند كه اين رقم در آفريقا هفت به ده است.
بر اساس آمارهاي موجود در آرشيو نهاد برنامه اسكان شهرنشينان (UN HABITAT) كه نهادي وابسته به سازمان ملل متحد است، در حال حاضر حدود 900 ميليون نفر از جمعيت جهان در مناطق زاغه نشين يا به عبارتي بهتر در حلبي آبادها زندگي مي كنند.
آناهيتا جوكار، مدير (UNHABITAT) در مراسم افتتاحيه هشتمين اجلاس شهرهاي بزرگ جهان پس از قرائت اين آمارها گفت: وضعيت فقر جهاني در آمار HABITAT به وضوح تجلي يافته است.
وي افزود: با اطلاع از اين گزارش درمي يابيم كه پس از بيماري ايدز مهمترين معضل پيش روي انسان هاي ساكن در اين كره خاكي، وضعيت اسفباري است كه شهرها دچار آن شده اند.
به اعتقاد برخي از كارشناسان، رشد بي رويه و قارچ گونه برخي از شهرها سبب بروز مشكلاتي نظير كم آبي و اسكان جمعيت در اين شهرها شده است.
البته معضل مهم تعليم و تربيت، تبعيض و ساير مسائل اجتماعي را نيز بايد به بحران هايي كه شهرهاي بزرگ با آن مواجه اند، اضافه كرد.
به رغم اين تفاسير ،كارشناسان معتقدند: پتانسيل بالاي اقتصادي موجود در شهرها، فرصت مناسبي را براي توسعه اجتماعي فراهم مي آورد.
از همين رو است كه بخشي از اقشار كم درآمد- كه 80 درصد از جمعيت كشورهاي فقير را تشكيل مي دهند – به منظور فراهم كردن آينده اي بهتر در زمينه هاي تحصيلي، شغلي و اقتصادي براي خود و خانواده شان به شهرها روي مي آورند تا از امكانات موجود در اين مراكز بزرگ انساني بهره مند شوند.
رابيز كلينگولز، از كارشناسان ارشد موسسه جمعيت و توسعه برلين در اين باره مي گويد: مردم به اميد زندگي بهتر به شهرها روي مي آورند و اغلب به هدف خود دست پيدا مي كنند، حتي اگر مجبور شوند در مناطق زاغه نشين شب را به صبح برسانند.
برخلاف نظر شهرداران شهرهاي بزرگ جهان كه رشد بي رويه شهرنشيني در دنيا را تهديدي براي ادامه حيات جوامع بشري مي دانند، كينگولز با نگرشي مثبت به اين پديده مي گويد: اين امر در نتيجه پيشرفت جوامع در بخش كشاورزي و استفاده از تكنولوژي امروزي در زمينه كشت و برداشت محصولات به وقوع پيوسته است.
وي در توجيه ديدگاه خويش مي افزايد: از زماني كه كشاورزان تكنولوژي نوين را پلكان درآمدزايي خود قرار دادند، نيروي انساني كمتري نيز براي كار كشاورزي به كار گرفته مي شود.
اين نيروي مازاد مشاغلي نظير صنايع توليدي شدند و در واقع با استفاده از اين شيوه نوين، بسياري از كشورهاي جهان از ورطه فقر رهايي يافتند.
اين كارشناس آلماني مي گويد: به رغم آنكه بسياري از زاغه نشينان از آب آشاميدني سالم بي بهره اند و با بسياري از مسائل بهداشتي و اجتماعي دست به گريبانند، در مقايسه با مناطق روستانشين از وضعيت مطلوب تري برخوردارند.
وي مي افزايد: در شهرها بخش خدمات عمومي فواصل طبقاتي ميان مردم را پر مي كند.
در كنار همه اينها مسئله افزايش جمعيت در شهرهاي بزرگ همچنان بخشي از نگراني نهادها و سازمان هاي بين المللي را تشكيل مي دهد.
بر اساس آمارهاي ارائه شده توسط سازمان ملل متحد، تعداد ابرشهرهاي موجود در جهان تا سال 2015 به 27 شهر خواهد رسيد كه بيشتر آنها با جمعيتي بالاي 10 ميليون نفر در آسيا قرار خواهند داشت.
آشوك كومار واليار، وزير توسعه شهري دهلي پايتخت هند، يكي از راهكارهاي برطرف كردن معضلات ابرشهرها را در مشاركت بيشتر زنان مي داند و بر همين اساس معتقد است كه زنان بايد نقش بيشتري در زمينه حل مسائل شهري ايفا كنند.
وي مي گويد: اگر به تعليم و تربيت زنان توجه بيشتري شود، اعضاي خانواده نيز تحت تاثير اين فرآيند قرار خواهند گرفت و به تبع آن در خانواده ها به مسائل بهداشتي توجه ويژه اي خواهد شد.
كومار واليار جلوگيري از رشد بي رويه جمعيت جهان را از ديگر نتايج مثبت تعليم و تربيت زنان مي داند. اين در حالي است كه به جمعيت 14 ميليون نفري دهلي نو - شهري كه مسئوليت توسعه آن برعهده كومار والياست – سالانه 500 هزار نفر اضافه مي شود. روندي كه اگر به همين صورت ادامه پيدا كند، دهلي را با بحران انفجار جمعيت رو به رو خواهد كرد.
البته اينك نيز معضل زاغه نشيني ،ساكنان دهلي را با مشكلات عديده اي مواجه ساخته است.
پس از مطرح شدن مسائلي نظير زاغه نشيني و شهرك هاي اقماري كه به طور قارچ گونه اي در حومه ابرشهرها رشد مي كنند، شهرداران و نمايندگان حاضر در اجلاس شهرهاي بزرگ، نظرات خود را مطرح كرده و در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه بخش خصوصي بايد براي ساخت و ساز واحدهاي جديد مسكوني در محدوده شهرها به سرمايه گذاري بپردازد، امري كه تاكنون صورت واقع به خود نگرفته است.
نمايندگان حاضر در اجلاس شهرهاي بزرگ، دليل اصلي عدم تامين سرمايه از سوي بخش خصوصي را وضعيت نامساعد اقتصادي ذكر كردند.
النا گاسپاريان، مسئول امور بين الملل اين ابرشهر در اين باره مي گويد: تا يازده سال ديگر مسئولان سائوپائولو نخواهند توانست حتي يك پني از بخش خصوصي قرض كنند.
او ديدگاه خود را اينچنين توجيه كرده است: بدهي سرسام آور شهرداري سائوپائولو به بخش خصوصي و نرخ بالاي بهره سبب شده است تا مسئولان شهر نتوانند به منظور اجراي پروژه هاي عمراني، بخش خصوصي را تحت فشار قرار دهند.
سائوپائولو با جمعيتي قريب به 20 ميليون نفر در زمره يكي از پنج شهر بزرگ دنيا قرار دارد و 10 درصد از درآمد ملي برزيل را تامين مي كند.
با توجه به اين مسائل، كارشناسان معتقدند حمايت آژانس هاي بين المللي، نهادها و سازمان هاي ملي بايد در راستاي طرح توسعه شهرها در عرصه جهاني افزايش پيدا كند.
پاتريك راميرامانانا، يكي از مسئولان شهري مالزي مي گويد: بانك جهاني و دولت هاي محلي به همراه شهرداران شهرهاي بزرگ بايد به منظور حل مسائل شهري با يكديگر تشريك مساعي داشته باشند، زيرا معضلات تنها از پايين به بالا حل مي شوند.
يكي ديگر از كارشناسان نيز مي گويد: امروز شهرهاي جهان از سياستگذاري هاي غير معقول در سطح ملي رنج مي برند. از همين رو است كه بسياري نسبت به خارج شدن عنان اختيار از دست مسئولان شهري و غير متمركز شدن منابع، ابراز نگراني كرده اند.
با اين حال كارشناسان معتقدند كه شهرها در جهت توسعه اقتصاد ملي نقش اساسي را ايفا مي كنند.
بر اساس آمارهاي منتشره از سوي بانك جهاني، سهم شهرهاي بزرگ در توسعه اقتصاد جهاني 60 درصد است. به رغم اين تفاسير، رهبران جهان در چارچوب اهداف هزاره سوم توافق كرده اند فقرزدايي و از ميان بردن زاغه نشيني در محدوده شهرها را سر لوحه برنامه هاي خود قرار دهند.
كاهش 50 درصدي سطح فقر و قحطي، توقف اشاعه بيماري ايدز، گسترش تعليمات ابتدايي در سراسر جهان، ارتقاي بهداشت مادران و دسترسي به منابع آب سالم آشاميدني ديگر اهداف بلند مدت هزاره سوم را تشكيل مي دهند.
البته در چارچوب هدف ايجاد محيطي پايدار، بهبود وضعيت زندگي دست كم 100 ميليون حاشيه نشين نيز مدنظر قرار خواهد گرفت.
به اعتقاد كارشناسان، مسائل حاشيه نشينان نبايد به تنهايي مورد بررسي قرار گيرد.
بر اساس آمارهاي ارائه شده از سوي سازمان ملل متحد در سال 2003 ، توكيو با 35 ميليون نفر مكزيكو سيتي، سائوپائولو و نيويورك هر كدام با 19 ميليون نفر و مومباي (بمبئي) با 17 ميليون نفر جمعيت از بزرگترين شهرهاي جهان محسوب مي شوند.
منبع: ايبسن نيوز

در حاشيه دادگاه تجديد نظر پرستاران بلغاري در ليبي
هفت سال در انتظار حكم تيرباران
004503.jpg
آزاده بابايي نژاد- آخرين دادگاه تجديد نظر حكم تيرباران پنج پرستار بلغاري و يك پزشك فلسطيني در بن  غازي دومين شهر بزرگ ليبي برگزار شد. اين تيم پزشكي هفت سال پيش به اتهام تزريق خون آلوده به 426 كودك بيمار ليبيايي كه تاكنون 40 نفر از آنها جان باخته اند، روانه زندان شدند و حال پس از گذراندن دوره محكوميت، بايد حكم اصلي آنها كه همان اجراي حكم تيرباران است در موردشان اعمال شود.
در همين راستا، خانواده اين پنج پرستار بلغاري به اتفاق گئورگي پاراوانف، رئيس جمهور بلغارستان و هياتي از نمايندگان دولت و وزير خارجه اين كشور به منظور شركت در اين دادگاه تجديدنظر وارد ليبي شدند. پاراوانف، اولين رئيس جمهور بلغارستان است كه از زمان حبس تيم پزشكي بلغار در 6 سال گذشته به ليبي سفر كرده است. اگرچه مقام هاي دولت ليبي ضرورتي براي تشكيل دادگاه تجديد نظر نمي بينند و با حكم تيرباران اين تيم پزشكي موافقند، اما اين دادگاه به همت موسسه قذاقي كه رياست آن را سيف الاسلام پسر ارشد معمر قذافي (رهبر ليبي) برعهده دارد، با هدف استماع دوباره دفاعيات اين تيم تشكيل شده است،چرا كه به گفته پنج پرستار بلغاري، اين اظهارات دروغين بر اثر شكنجه بسيار شديد روحي و جسمي در زندان اصلي ليبي صورت گرفته است. آنها همچنين تزريق خون آلوده و انتقال ويروس ايدز به 426 كودك ليبيايي را قويا تكذيب كرده و اين گزارش را ساخته و پرداخته دولت ليبي عنوان كرده اند. عثمان بيرنظي يكي از وكلاي مدافع اين پنج پرستار بلغاري، با رد اظهارات مقام هاي ليبيايي اذعان داشت: موكلان من 10 روز تمام تحت شديدترين شكنجه هاي جسمي و روحي قرار داشته اند و براي رهايي از اين شكنجه ها و توهين هاي بازجويان مجبور به توقيع ادعانامه آنها شدند. وي ابراز اميدواري كرد كه هر چه سريع تر اجراي حكم تيرباران اين تيم پزشكي نقض شود و اين افراد بتوانند به آغوش خانواده هاي خود در بلغارستان باز گردند. وي تاكيد كرد در اولين دادگاه اين تيم پزشكي پروفسور فرانسوي لوك مونتانيه و دو پزشك ايتاليايي به نام هاي فتوريوكولتيسي و سوسري لوك اظهار داشته اند كه تراژدي ابتلاي بيش از 400 كودك ليبيايي به ايدز بر اثر شرايط نامساعد بيمارستان به وقوع پيوسته است. آنها با ارائه گزارش هاي مستندي گفتند كه بيمارستان كودكان بن غازي پيش از ورود اين تيم پزشكي به ليبي آغشته به ويروس ايدز بوده است.
اين در حالي است كه خانواده قربانيان با تجمع در مركز انجمن حمايت از كودكان ايدزي از كندي روند محاكمه و اجراي حكم تيم پزشكي بشدت انتقاد كردند.
يكي از وكلاي مدافع خانواده هاي اين قربانيان گفت كه تيم پزشكي مذكور در تمام اين هفت سال در زندان زنان ليبي بوده اند با اين تفاوت كه بند آنان هيچ شباهتي به زندان ندارد و بيشتر هتل است تا زندان و آنها از تمامي امكانات رفاهي برخوردارند. اين خانواده ها همچنين از عدم توجه دولت ليبي به حادثه ديدگان اين فاجعه بشدت انتقاد كردند. پدر محمد عبدالهادي آخرين قرباني اين فاجعه هولناك كه دو هفته پيش پسرش را در يكي از بيمارستا ن هاي ايتاليا وابسته به واتيكان از دست داد گفت: من براي تامين هزينه معالجات فرزندم مجبور شدم از كليسايي در ايتاليا مدد بگيرم. مقام هاي كليسا تمامي هزينه هاي معالجات پسرم را از ابتدا تا آخرين لحظه حياتش تقبل كردند. جاي بسي تاسف است.
دولت ليبي اخيرا اعلام كرده تنها شرط آزادي اين تيم پزشكي، پرداخت غرامتي است درست مشابه همان غرامتي كه ليبي به بازماندگان حادثه لاكربي پرداخت كرده، البته اين شرط از سوي دولت بلغارستان مورد پذيرش واقع نشد. در اين ميان آمريكا و اتحاديه اروپا، اقدام ليبي در اجراي حكم تيرباران تيم پزشكي مذكور را مانعي بر سر راه رهايي ليبي از انزواي سياسي و چالشي در راه از سرگيري روابط اين كشور با غرب مي دانند. حال بايد ديد اين بار ليبي چگونه از سد اين امتحان گذر خواهد كرد؟

پيشخوان
004482.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز تيتر اول خود را به اعلام توقف طرح برگزاري همه پرسي قانون اساسي اروپا از سوي وزير خارجه بريتانيا، اختصاص داده است. اين روزنامه عنوان بهبود روابط ميان عربستان و عمان را براي تيتر دوم خود برگزيده است. اين روزنامه همچنين عكس اول خود را به بيت المقدس اختصاص داده و در خبري در توضيح عكس به نقل از ادعاهاي آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي آورده است: بيت المقدس تا ابد به ما تعلق دارد.
004545.jpg
واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست با اشاره به تلاش هاي مسئولان شهري جهت حل معضلات مترو شهر واشنگتن نوشته است: سيستم حمل و نقل زيرزميني واشنگتن كه طي سه دهه اخير بار بسياري از مشكلات در زمينه انتقال مسافران درون شهري را به دوش كشيده و با رساندن بموقع مسافران به مقصد، موقعيت ممتاز جهاني را نصيب خويش ساخته بود، درماه  هاي اخير دچار معضلات عديده در زمينه هاي فني شده است. اين روزنامه همچنين سه عكس اول خود را به موضوع اين خبر داغ شهري اختصاص داده است.
004509.jpg
فيگارو
روزنامه فيگارو با اختصاص دادن تيتر و عكس اول خود، به موضوع چالش هاي پيش روي دولت جديد فرانسه بويژه در ارتباط با سنديكاهاي اقتصادي پرداخته است. لازم به ذكر است كه پس از مخالفت مردم فرانسه با قانون اساسي اروپا، ژان پيررافارن، نخست وزير سابق فرانسه استعفا داد و دومينيك دوويلپن، وزير كشور پيشين از سوي ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه، به جاي وي منصوب شد.
004491.jpg
ال موندو
روزنامه ال موندو تيتر اول خود را به واكنش خوسه لوئيس ساپاترو، نخست وزير اسپانيا در قبال اعتراض هاي اخير مادريد اختصاص داده است.
بنابراين گزارش، دولت اسپانيا روز جمعه در كاخ مونكلوا پذيراي انجمن هاي حمايت از قربانيان اقدامات تروريستي گروه اتا – گروه جدايي طلب باسك – خواهد بود.

ذهن زيبا
شكيبايي ورز! چه اينكه كارها در گرو سرانجام هاي خودند.
ابونصر فارابي

اشك هاي ديگران را مبدل به نگاه هاي پر از شادي كردن بهترين خوشبختي هاست.
بودا

انسان خوشبخت نمي شود اگر براي خوشبختي ديگران نكوشد.
دوسن پير

شبكه
با نزديك شدن به زمان انتخابات، برنامه هاي تبليغاتي نامزدها در تلويزيون طرفداران زيادي پيدا كرده است، بخصوص اينكه پخش فيلم هاي تبليغاتي كه ساخته كارگردانان معروف سينما است، آغاز شده و هر روز دو فيلم از دو نامزد روي آنتن مي رود.
امروز ساعت 19:45 يكي از فيلم هاي مصطفي معين از شبكه اول پخش خواهد شد و ساعت 21:45 نيز فيلم محسن رضايي از همين شبكه پخش مي شود.
ساعت 18 كروبي در شبكه 2 سخنراني دارد و در ساعت 19 دكتر محمود احمدي نژاد به سئوالات كارشناسان شبكه 4 پاسخ خواهد داد. ساعت 21 محسن مهرعليزاده در شبكه تهران حاضر مي شود و در مورد مشكلات شهر تهران حرف مي زند. ساعت 22:45 نيز محمدباقر قاليباف در گفت وگوي ويژه خبري شبكه 2 حاضر خواهد شد. ساعت 23:30 نيز اكبر هاشمي رفسنجاني در شبكه سوم به سئوالات مردمي پاسخ خواهد داد، اما فردا شب نيز برنامه هاي تبليغاتي همانند روزهاي گذشته ادامه خواهد داشت. ساعت 19:45 فيلم تبليغاتي محسن مهرعليزاده از شبكه اول پخش مي شود و ساعت 21:45 نيز فيلم دكترعلي لاريجاني كه ساخته مهدي فخيم زاده و داوودميرباقري است از همين شبكه روي آنتن مي رود.
ساعت 18 مصطفي معين در شبكه 2 به بيان ديدگاه هايش مي پردازد و ساعت 19 محمدباقر قاليباف به سئوالات كارشناسان در شبكه 4 پاسخ مي دهد.
ساعت 21 نيز اكبر هاشمي رفسنجاني در شبكه 5 به سئوالات درباره شهر تهران پاسخ مي دهد.
ساعت 22:45 محسن رضايي در گفت وگوي ويژه خبري شبكه 2 حاضر خواهد شد و مهدي كروبي نيز ساعت 23:30 به سئوالات مردمي در شبكه 3 پاسخ خواهد داد، اما طي امروز و فردا مي توانيد به تماشاي چند فيلم سينمايي ايراني و خارجي نيز بنشينيد.
به احتمال فراوان امروز و فردا مي توانيد فيلم هاي سينمايي كه قرار بود هفته گذشته روي آنتن بروند و به علت سالگرد ارتحال امام خميني(ره) و قيام 15 خرداد پخش نشدند را تماشا كنيد.
در برنامه سينما يك به احتمال فراوان يكي از فيلم هاي پدرسالار ساخته برادران تاوياني يا گرگ نقره اي محصول كانادا پخش خواهد شد.
در سينما 4 نيز يكي از فيلم هاي حق السكوت ساخته آلفرد هيچكاك يا مزد ترس ساخته هانري كلوزه روي آنتن خواهد رفت. شبكه 2 نيز فيلم درخت جان ساخته احمد مهران فر را پخش خواهد كرد.

ديدني ها
نمايشگاه آبرنگ
نمايشگاه گروهي نقاشي با عنوان آبرنگ از 17 تا 23 خرداد در گالري شماره 2 فرهنگسراي هنر داير خواهد بود. در اين نمايشگاه 36 اثر در ابعاد مختلف از مرضيه سراج، مهتاب معيني و رابعه نيوشا با موضوعات گل ، طبيعت ، پرتره و مناظري از شهر تهران و اطراف آن ارائه شده است.
علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از اين نمايشگاه همه روزه از ساعت 9 الي 18 به فرهنگسراي هنر ، واقع در خيابان شريعتي ، خيابان جلفا مراجعه كنند.
وضعيت اساسي در سينما تك
وضعيت اساسي ، امروز، در سينما تك موزه هنرهاي معاصر به نمايش درمي آيد.فيلم وضعيت اساسي به كارگرداني جان مك تيزنان محصول 2002 ، به مدت 98 دقيقه و با زيرنويس فارسي در ساعت 30: 16 در سينما تك موزه هنرهاي معاصر به نمايش در خواهد آمد.علاقه مندان مي توانند به خيابان كارگر شمالي ، موزه هنرهاي معاصر تهران مراجعه كنند.
سفر نور به سبك آبستره
نمايشگاه گروهي آثار هنري دانش آموزان با موضوع رحلت امام خميني(ره) با عنوان سفر نور در نگارخانه آبي فرهنگسراي سالمند برپا شده است.
به مناسبت ايام سالگرد رحلت حضرت امام خميني(ره) تعداد 8 نفر از دانش آموزان هنرستان نرگس، آثار هنري خود را به مناسبت بزرگداشت رحلت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران به سبك آبستره در معرض ديد عموم گذاشته اند.
در اين نمايشگاه تعداد 20 تابلوي هنري از خانم ها الهه قاسمي شاد، مريم كي احمد، مونا شمس مقدم، بهناز ولي زاده، ناهيد سرولايتي، هانيه مومني، طاهره رحمانپور و مرضيه بهرامي، به سبك آبستره كه در آن احساس لحظه اي هنرمندان در غم از دست دادن رهبر انقلاب با فضاهايي غم انگيز و غم آلود با رنگي تيره و وجود نور به نمايش گذاشته شده است ،در معرض ديد عموم قرار دارد. سبك آبستره شيوه اي هنري است كه در آن جوهر وعصاره موضوع به صورتي خلاصه شده و ساده شده ارائه مي شود و تاكيد آن به تركيب بندي است و در آن هيچ كوششي براي ارائه واقعي شكل يا موضوعات به عمل نمي آيد. علاقه مندان مي توانند از ساعت 9 الي 20 به نشاني ميدان امام حسين، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند.

جهانشهر
آرمانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |