سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۹
گام هاي لرزان انگليسي ها به سوي بازسازي پايتخت
استاتفورد در رقابت با لندن
بر اساس طرح هاي پيشنهادي قرار است در نزديكي استاتفورد كه شعاعي معادل 2/1 مايل مربع را در برمي گيرد، بزرگترين طرح هاي عمراني در زمينه ساخت و ساز مسكن به مرحله اجرا درآيند
003795.jpg
آرش نهاوندي
در شرق لندن و در يكي از محروم ترين مناطق، آسمانخراش هايي به عنوان نماد آغاز اصلاحات، سر به فلك كشيده اند.
در واقع ساخت چنين بناهاي معظمي در منطقه اي كه از كمترين امكانات شهري بهره مي برد، تضاد زيادي را در دورنماي شرق لندن ايجاد كرده است.
از همين رو است كه مهندسان شهر لندن به منظور بازسازي و تغيير چهره امروزي اين مناطق، طرح هايي چند را در قالب نقشه و ماكت هاي بزرگ به شهرداري ارائه داده اند كه تعدادي از اين طرح هاي برگزيده را مي توان به صورت ماكت در كنار بنايي موسوم به ساختمان مركزي در خيابان تاتنهام كورت ، مشاهده كرد. اين ماكت ها در واقع چهره آينده شهر لندن را در معرض ديد شهروندان قرار مي دهد.
طرح ياد شده چشم اندازي از لندن 20 سال آينده است، لندني كه امروز جمعيت زياد، ترافيك بيش از حد، آلودگي صوتي و افزايش جرم و جنايت، آن را در معرض نابودي قرار داده  است. بر اساس اين ماكت، نماي خاكستري رنگ لندن طي سالهاي آتي تغيير پيدا كرده و آسمانخراش ها، استاديوم ها، هتل ها و ايستگاه هاي جديد رنگ سفيدي را به شهر خواهند بخشيد.
قرار است به منظور اجرايي كردن اين طرح هاي بزرگ، مبلغي معادل يكصد ميليارد پوند هزينه شود كه اين مبلغ از زمان ملكه ويكتوريا ملكه بريتانيا در قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم بالاترين ميزان وجه مالي است كه براي بازسازي لندن درنظر گرفته شده، اما اين تغييرات در شرق لندن كه پل ها و ايستگاه هاي مترو در آن خودنمايي مي كنند، چشمگير تر خواهد بود.
مناطق شهري كه به دليل استقرار صنايع آلاينده در سالهاي پس از جنگ جهاني دوم و كاهش اهميت اسكله هاي واقع در كرانه رودخانه تايمز بشدت تحت اثرات مخرب واقع شده اند، بازسازي خواهند شد، اين تغييرات شهري در حالي انجام مي گيرد كه بر اساس پيش  بيني هاي موجود، 800 هزار نفر تا سال 2016 به جمعيت لندن افزوده خواهد شد.
در منتهي اليه شرق لندن نيز طرح هايي به منظور افزايش ساخت و ساز منازل مسكوني به اجرا در خواهد آمد.
بخش عمده اي از اين طرح ها به منظور آماده سازي هر چه بيشتر لندن براي برگزاري بازي هاي المپيك در سال 2012 به مرحله اجرا گذاشته مي شوند. تعداد زيادي از آسمانخراش هايي كه در ماكت هاي شهر جديد لندن مشاهده مي شوند، در آينده جهت اسكان ميهمانان خارجي شهر لندن از آنها استفاده خواهد شد.
پيتر موري، مسئول جديد بخش معماري و شهرسازي لندن در اين باره مي گويد: جاي بسي تاسف است در حالي كه طرح هاي بسياري براي توسعه شرق لندن در نظر گرفته شده اند، غرب لندن چندان از طرح هاي جديد بهره اي نخواهد برد.
او در توجيه ديدگاه خويش مي افزايد: بر اساس سياست هاي كنوني، شهردار لندن درصدد است بخش شرقي شهر را توسعه داده و بخش هاي عمده اي از آن را مورد بازسازي قرار دهد. طرح هاي جديد اجرايي در لندن سبب شده است تا برخي از آنها به طور اجمالي مورد بررسي قرار گيرند.
كرانه هاي تايمز
تغييرات زيادي در كرانه هاي رودخانه تايمز در محيطي به مساحت 311 مايل مربع نيمي از وسعت لندن صورت خواهد گرفت. اين منطقه از دره لي در لندن كه در چند مايلي قلب تپنده اقتصاد لندن قرار دارد تا 40 مايل دورتر از پايتخت را در نزديكي شهرهاي كنت و اسكس در بر مي گيرد.
مسئولان شهري در نظر دارند تا سال 2016، 120هزار واحد مسكوني را در اين منطقه مورد بهره برداري قرار دهند، علاوه بر اين مدارس جديد، مراكز فروش، واحدهاي اقتصادي، مراكز خدمات درماني و چندين پارك نيز در اين منطقه ساخته خواهد شد.
شهرداري لندن درصدد است به منظور دسترسي بهتر مردم به اين منطقه، راه هاي جديدي را در كرانه تايمز احداث كند. اين منطقه كه در برگيرنده اسكله ها و صنايع قديمي است، بهترين منطقه براي انجام طرح هاي توسعه شهري محسوب مي شود.
اين طرح آنچنان جامعه انگليس را تحت تاثير قرار داده است كه توني بلر، نخست وزير بريتانيا نيز درباره آن طي اظهاراتي گفته است: در صورت اجراي اين طرح عمده، منطقه شرق لندن تبديل به يكي از پل هاي ارتباطي بريتانيا با اروپا خواهد شد و تاثيرات بسيار مطلوبي نيز بر اقتصاد كل كشور خواهد گذاشت.
به رغم اظهار اين نظرات از سوي مسئولان كشوري و شهري بريتانيا، همچنان نگراني هاي عمده اي درباره نحوه طراحي واحدهاي مسكوني، سرمايه گذاري و خطر سيلاب در شرق لندن وجود دارد.
شهر استاتفورد
طي 15 سال آينده، مركز تجمع انساني جديدي در منتهي اليه شرق لندن تاسيس خواهد شد. در واقع مسئولان شهري درصدد آن برآمده اند تا شهر استاتفورد را به عنوان مركز بلند پروازي هاي خويش در زمينه شهرسازي قرار دهند.
بر اساس طرح هاي پيشنهادي قرار است در نزديكي استاتفورد كه شعاعي معادل 2/1 مايل مربع را در برمي گيرد، بزرگترين طرح هاي عمراني در زمينه ساخت و ساز مسكن به مرحله اجرا درآيند.
به همين منظور محله هاي جديدي به شهر اضافه خواهند شد كه در آنها 11 هزار نفر به همراه 30 هزار كارگر اقامت خواهند گزيد. علاوه بر اين احتمال دارد تعدادي از ورزشكاران حاضر در المپيك 2012 نيز در اين شهر اسكان يابند.
از مزاياي اين طرح مي توان به خطوط ارتباطي استاتفورد با پاريس پايتخت فرانسه اشاره كرد. در استاتفورد ايستگاه جديدي ساخته شده است كه از طريق آن و با گذر از تونل مانش، ارتباط اين شهر با پاريس برقرار مي شود.
لندن 2012
اما در نزديكي شهر استاتفورد طرح عظيم ديگري در حال اجرا است؛ دهكده المپيك لندن.
اين دهكده كه تمامي ورزشگاه ها را نيز در برخواهد گرفت در وسعتي بالغ بر 500 هكتار احداث خواهد شد.
در دهكده المپيك نيز منازل و ساختمان هايي به منظور اسكان 16 هزار نفر ساخته خواهد شد.
تاسيسات ديگري كه در اين مركز بزرگ ورزشي احداث مي شوند، عبارتند از: ورزشگاه اصلي، مركز ورزش هاي آبي - شامل 500 استخر چهار زمين سرپوشيده، پارك قايقراني و يك زمين موقتي. پس از پايان بازي هاي المپيك، 3 هزار و 600 آپارتمان كه پيش از اين در اختيار ورزشكاران و ميهمانان خارجي قرار داشتند به فروش گذاشته خواهند شد. تعدادي از اين واحدها نيز به كارگران برگزيده واگذار خواهد شد. اكثر امكانات ورزشي نيز دست نخورده باقي خواهد ماند.
به منظور آماده سازي اين منطقه براي برگزاري بازي هاي المپيك تعداد زيادي از حاميان برگزاري اين بازي ها در لندن، متعهد به انجام طرح هايي جهت توسعه وضعيت حمل و نقل در اين منطقه و احداث پارك هاي جديد شده اند. اين گروه همچنين لايروبي رودخانه  لي را وعده داده اند. با اين حال تعدادي از ساكنان كرانه رودخانه لي ضمن انتقاد از اين طرح گفته اند، در صورت اجراي طرح ياد شده طبيعت منطقه تغيير خواهد كرد و تعدادي از درختان قديمي ريشه كن خواهند شد.
در همين حال پس از احداث مسير جديد به دهكده المپيك، تعداد زيادي از واحدهاي اقتصادي واقع در جاده مارشگيت از ميان خواهند رفت.
بزرگترين مزرعه بادي
از جلمه بلند پروازانه ترين طرح هايي كه قرار است در لندن و در مصب رودخانه  تايمز به اجرا درآيد، طرح بزرگترين مزرعه بادي در جهان است.
اين طرح قرار است در شرق لندن و در ميانه راه كنت به اسكس احداث شود.
بر اساس اين طرح قرار است، 270 توربين در مساحتي معادل 152 مايل مربع ساخته شوند، محل استقرار اين توربين ها 12 كيلومتر با ساحل فاصله خواهد داشت. اين توربين ها با كابل هاي خاص به شبكه ملي برق در كنت متصل خواهند شد.
اين توربين ها قادر به توليد هزار مگاوات برق خواهند بود كه اين ميزان مي تواند برق يك چهارم مناطق مسكوني لندن را تامين كند.
در صورت اجراي اين طرح دولت انگلستان به يكي از موفقيت هاي خود در زمينه هاي زيست محيطي دست خواهد يافت، اما نگراني هايي نيز درباره اين طرح وجود دارد. در صورت اجراي اين طرح احتمال دارد، قايقراني در رودخانه به خطر بيفتد و علاقه مندان به ورزش هاي آبي از انجام ورزش خود محروم شوند، در همين حال 7 هزار سكنه نيز با كمبود مواد غذايي مواجه خواهند شد، زيرا اين منطقه از نظر كشاورزي و توليد مواد غذايي و صيد ماهي يكي از پيشرفته ترين مناطق بريتانيا است.
با توجه به اين نگراني ها، اين طرح بايد در شوراي شهر لندن به تصويب برسد كه در صورت تصويب، ساخت آن تا سال 2012 به طور مي انجامد.
حمل و نقل
در رابطه با مسئله حمل و نقل نيز نظر سنجي هاي عمومي به منظور ساخت پلي شش بانده روي رودخانه تايمز، در حال انجام است. اين پل قرار است با هزينه اي معادل 455 ميليون پوند روي دهانه رودخانه تايمز احداث شود.
اين پل جديد دو منطقه نيوهام و گرينويچ را به يكديگر اتصال خواهد داد.
شهردار لندن مي گويد: ساخت اين پل  براي ترغيب مردم جهت اسكان در دهانه رودخانه يا كاريابي در اين منطقه بسيار موثر خواهد بود، اما فعالان محيط زيست و برخي از ساكنان محلي از افزايش بار ترافيك در منطقه منتهي اليه شرق لندن ابراز نگراني كرده اند. با اين حال اين طرح نيز در صورت تصويب به اجرا در خواهد آمد.
علاوه بر طرح احداث اين پل عظيم، قرار است خط آهن زيرزميني جهت اتصال دو منطقه بركشير و اسكس احداث شود. هزينه احداث اين طرح بالغ بر ميلياردها پوند خواهد بود.
اين خطوط راه آهن كه بخش عمده اي از آن به صورت زيرزميني در شهر لندن ساخته خواهد شد، از استاتفورد نيز خواهد گذشت.
در واقع پس از اجراي اين طرح بزرگ در زمينه حمل و نقل ريلي، هم استاتفورد داراي يك ايستگاه بين المللي راه آهن خواهد شد و هم شهردار لندن خواهد توانست به بخش بزرگي از طرح هاي بلند پروازانه اش جامه عمل بپوشاند.

قاره سياه را نجات دهيد
فرزانه سالمي- هر روز اخبار جديد و دلخراشي از وضعيت آفريقا و گرسنگي مردم اين قاره منتشر مي شود. آمار تكان دهنده گرسنگان آفريقايي كه بالغ بر 1/31 ميليون نفر است در كشورهايي مانند سودان، زيمبابوه،  اتيوپي و اوگاندا به درجه بالايي رسيده است و به رغم پيشرفت هايي كه در برخي جوامع آفريقايي رخ داده، اين قاره را مي توان تنها منطقه اي در جهان دانست كه قدرت تغذيه مردم خود را ندارد.
در سالهاي اخير، رشد اقتصادي و خاتمه جنگ هاي داخلي در برخي كشورهاي آفريقايي، نور اميدي را مبني بر احتمال بهبود شرايط مردم در اين قاره ايجاد كرده بود، اما عواملي مانند وجود بيابان هاي زياد و خشكسالي، رشد سريع جمعيت و عملكرد نامناسب دولت ها، همچنان موجب تشديد مشكلات در قاره سياه شده است.
تا سال 1970 ميلادي، قاره آفريقا 18 ميليون كودك مبتلا به سوءتغذيه را در خود جاي داده بود، اما اين رقم تا سال 1997 ميلادي به 32 ميليون كودك رسيد و اين درحالي بود كه آمار جهان در جهت خلاف اين رويه حركت مي كرد. تا سال 1970، آمار كودكان گرسنه جهان حدود 203 ميليون كودك بود، اما اين رقم تا سال 1997 ميلادي به طرز قابل توجهي كاهش يافت و به 166 ميليون كودك رسيد.
در ماه هاي اخير، دو منطقه از آفريقاي گرسنه تا حدودي مورد توجه جهاني قرار گرفتند. اولين منطقه، دارفور در سودان بود كه آوازه فاجعه انساني در آن، به تمام جهان رسيد.
اخيرا نيز تمركز بر نيجر معطوف شده و علت آن هم، سفر يك تيم از شبكه خبري بي.بي.سي به يك منطقه دورافتاده از اين كشور بوده است كه تصاوير تكان دهنده اي از وضعيت كودكان گرسنه را به نمايش مي گذارد. به طور ناگهاني، كمك هاي غذايي جهاني به تاهوا ، منطقه دور افتاده شرق نيجريه سرازير شده و سازمان ملل متحد هم اعلام كرده كه كمك هاي خود را افزايش خواهد داد.
با اين وجود، ريشه هاي اصلي گرسنگي در آفريقا همچنان باقي مانده است. هرچه صحرا و بيابان بيشتر گسترش يابد، اراضي كشاورزي آفريقا كمتر مي شود. اين مشكل به نيجريه يا مالي محدود نمي شود. صحراهاي آفريقا با سرعتي برابر 30 مايل در سال گسترش مي يابند.
در همين حال، خشكسالي هم در كشورهايي مانند اتيوپي، اريتره، سومالي، زامبيا و زيمبابوه بيداد مي كند. رشد سريع جمعيت در آفريقا هم مشكل عمده ديگري است كه توجهات جهاني را چندان به خود معطوف نكرده است. اكثر توجهات به گسترش ايدز در آفريقا معطوف شده و رشد سريع جمعيت در اين ميان مورد بي اعتنايي قرار گرفته است.
نسبت افراد مبتلا به سوءتغذيه به شمار جمعيت در آفريقا، از سال 1970 ميلادي به بعد، نسبتا ثابت مانده و حدود 33 تا 35 درصد بوده است، اما شمار كل افراد مبتلا به سوءتغذيه نيز در آفريقا به تناسب رشد جمعيت افزايش يافته و از 88 ميليون نفر در سال 1970 ميلادي به 200 ميليون نفر در سال 2001 ميلادي رسيده است.
از سوي ديگر، توليد مواد غذايي در آفريقا هم با رشد جمعيت تناسب نداشته است. مثلا در نيجر، جمعيت 11 ميليوني، سالانه رشدي برابر 3/3 درصد داشته است و اين بدان معنا نيست كه جمعيت اين كشور در 21 سال آينده، دو برابر خواهد شد.
مشكلات سيستم راه ها و حمل و نقل هم از عوامل تشديدكننده وضعيت فعلي آفريقا است. گفته مي شود جاده هاي آفريقا حتي با جاده هاي هند در زماني حدود 60 سال پيش هم قابل مقايسه نيستند. تا زماني كه سيستم حمل و نقل در قاره آفريقا اصلاح نشود، مشكلات رساندن كمك ها نيز باقي خواهد ماند.
در همين حال، قحطي هاي پياپي در آفريقا هم به اين مشكلات دامن زده است. سيستم جامعه جهاني براي امدادرساني در زمان قحطي، عملا كارساز نيست، به طوري كه به هنگام وقوع بحران هاي قحطي، كشورهاي كمك كننده تعهداتي را ارائه مي دهند و سپس اين تعهدات را به اجرا درمي آورند، اما عملا اين جريان، حدود شش ماه يا بيشتر طول مي كشد. بنابراين، ايجاد سيستم سريع براي ارسال كمك هاي فوري به آفريقا اهميت زيادي دارد.
برخي از كارشناسان سازمان ملل متحد مي گويند، انبار كردن موادغذايي در مناطقي كه احتمال قحطي در آنها زياد است، مي تواند به عنوان راه حلي اوليه براي حل اين مشكل مورد توجه قرار گيرد. برنامه اي نيز در اتيوپي به اجرا درآمده است كه براساس آن، اگر بارش باران كمتر از ميزان خاصي باشد، كمك هاي غذايي در ميان مردم توزيع خواهد شد.
با اين وجود، مشكل آفريقا عميق تر از آن است كه با برنامه هاي موقتي حل شود. قاره سياه را بايد با برنامه هاي درازمدت بين المللي كه كشورهاي غني را به تعهد وا دارد، نجات داد.

پيشخوان
003771.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر اول خود را به عدم پذيرش پيشنهاد جديد هسته اي اروپا از سوي جمهوري اسلامي ايران اختصاص داده است.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، روز شنبه درباره پيشنهاد جديد اروپايي ها گفت: طرح سه دولت اروپايي براي توافق هسته اي با ايران، كف پيشنهادهاي آنان است و بهتر بود آنان (سه كشور بزرگ اروپا) سقف پيشنهادهايشان را اعلام مي كردند.
003813.jpg
ساندي ميل
روزنامه ساندي ميل از درگذشت وزير اسبق امور خارجه بريتانيا به هنگام تپه نوردي خبر داده است.رابين كوك، وزير خارجه سابق دولت كارگري بلر در نزديكي تپه بن استك در شمال غربي اسكاتلند ناخوش و سپس بي هوش شد.
رابين كوك از اصلي ترين مخالفان جنگ نيروهاي ائتلاف (آمريكا و بريتانيا) عليه عراق بود.
003792.jpg
لاووا
روزنامه لاووا خبر اول خود را به بيانيه سازمان ملل درباره كمك هاي انسان دوستانه به نيجر اختصاص داده است.سازمان ملل در اين بيانيه با بررسي وضعيت نيجر آمار قحطي زدگان در اين كشور را فاجعه بار خوانده است. براساس گزارش سازمان ملل بيش از 5/3 ميليون نفر در نيجر از بي غذايي رنج مي برند.پيش از اين، سازمان ملل در يك ارزيابي اوليه، كمك مالي موردنياز نيجر را 13 ميليون دلار برآورد كرده بود، اما در بيانيه اخير كه پس از بررسي هاي دقيق تر انتشار يافته است، نياز نيجر به كمك هاي انسان دوستانه را 80 ميليون دلار اعلام كرده است.
003789.jpg
لاخورنادا
روزنامه لاخورنادا چاپ مكزيك خبر اول خود را به مبارزه دولت اين كشور با قاچاق مواد مخدر اختصاص داده است. اين روزنامه همچنين در خبر ديگر به بررسي وضعيت ارتش ساپاتيستا (شبه نظاميان مخالف دولت) پرداخته است.
نيروهاي ارتش ساپاتيستا با استفاده از بحران هاي داخلي، بويژه بحران هاي منطقه چياپاس كه اكثر ساكنان آن را سرخپوستان بومي تشكيل مي دهند فعاليت هاي چريكي خود را طي سالهاي اخير عليه دولت مكزيك افزايش داده بود.

شهرهاي جهان
ايتاليا- رم
سينا خاكياني- بگذاريد بگوييم كه رم همان تاريخ است. شهري پر از انواع مقبره ها، معابد باشكوه، ساختمان هاي قرون وسطي، قصرهاي عصر رنسانس و كليساهاي دوران باروك. مردم رم كه گرفتار زندگي روزمره شان هستند به طرز شگفت آوري در كنار تاريخ و اسطوره زندگي مي كنند.
مساحت شهر رم در حدود 150 كيلومتر و جمعيت آن نزديك به 3 ميليون و 800 هزار نفر است. رم شهر بسيار وسيعي است، اما قسمت هاي تاريخي آن محدود است. اين بخش ها در شعاع كمي از ايستگاه مركزي راه آهن اين شهر قرار دارند، اما با اين حال نقشه هاي راهنما را فراموش نكنيد. اگرچه گردش در رم دلپذير است، اما گم شدن در آن هم مي تواند همانقدر عذاب آور باشد.
اوج هجوم گردشگران به رم در بهار و پاييز است. در اين دو فصل، شهر پر از اتوبوس هاي توريستي است كه مملو از مسافرند. تابستان ها، رمي ها براي تعطيلات به كنار دريا يا كوهستان هاي اطراف مي روند و به همين خاطر خيابان هاي شهر ترافيك سبك تري دارند، اگر در اين فصل به رم سفر كرديد، صبح زود از خواب بلند شويد و قبل از گرم شدن هوا ازچند جاي ديدني شهر بازديد كنيد. بعد يك ناهار مفصل بخوريد و يك چرت بخوابيد!حدود ساعت شش بعد ازظهر دوباره مي توانيد از هتل تان بيرون بياييد و از هواي خنك عصرگاهي لذت ببريد.
ديدني ها
بدون شك ديدني ترين جاي رم كلوسيوم است. اسم اصلي اين استاديوم تاريخي آمفي تئاتر فلاويوم است كه اين اسم را از اسم امپراتوري گرفته كه كار ساخت آن را آغاز كرد و در سال 80 بعد از ميلاد به پايان برد. اين استاديوم بزرگ، ظرفيت 50 هزار تماشاگر را داشته است كه براي تماشاي مبارزه گلادياتورها به آنجا مي آمدند.پنتئون قديمي ترين معبد شهر رم كه متعلق به سال 27 قبل از ميلاد است از بناهاي تاريخي مهم اين شهر محسوب مي شود. در گذشته از اين معبد به عنوان پرستشگاه خدايان استفاده مي شده است.
فواره هاي تروي كه دور ميدان كوچكي قرار دارند از جمله جاهاي مورد علاقه گردشگران است. معمولا عده زيادي در طول روز از آن بازديد مي كنند و در كنار آن عكس هاي يادگاري مي گيرند.
قلعه سنت آنجلو؛ اين بناي عجيب دايره اي شكل، در اصل مقبره امپراتور هادريان بوده است، اما در قرن ششم تبديل به يك پايگاه مناسب براي پاپ ها شد و از طريق كانال هاي زيرزميني به قصرهاي واتيكان متصل شد. بسياري از پاپ ها در گذشته و هنگامي كه خطري آنها را تهديد مي كرده از اين راه هاي مخفي استفاده كرده اند. درحال حاضر از اين بنا به عنوان موزه استفاده مي شود.
سفر به رم
فرودگاه اصلي رم، لئوناردو داوينچي نام دارد. فرودگاه سيامپينو، دومين فرودگاه رم است كه اكثر پروازهاي داخلي و بعضي از پروازهاي بين المللي در آن به زمين مي نشينند. با وجود اين دو فرودگاه بزرگ، شما هر وقت از سال كه بخواهيد، براحتي به رم دسترسي داريد. فرودگاه داوينچي در 26 كيلومتري جنوب غربي و فرودگاه سيامپنيو در 20 كيلومتري جنوب شرقي شهر ساخته شده اند و از آنها قطارها يا اتوبوس هاي مستقيمي به سمت مركز شهر در تردد هستند.
رفت و آمد در شهر
شركت اي.تي.اي.سي، شركت اصلي اتوبوسراني رم است. اتوبوس ها در رم از ساعت 6 صبح تا 12 شب در شهر تردد مي كنند. البته چند دستگاه از آنها هم به صورت شبانه روزي در خدمت مسافران هستند. براي تهيه بليت اتوبوس در رم بايد به دكه هاي روزنامه فروشي يا فروشگاه هاي عرضه توتون و تنباكو مراجعه كنيد. قوانين شهر رم در اين مورد كمي سختگيرانه است و براي كساني كه بدون بليت سوار اتوبوس شوند، جريمه هاي سنگيني در نظر گرفته شده است. اين قوانين شامل حال گردشگراني كه حتي يك كلمه ايتاليايي بلد نيستند هم مي شود!
خيابان هاي قسمت هاي تاريخي رم معمولا ترافيك بسيار سنگيني دارند و اگر اتومبيل شخصي داشته باشيد، بهترين كار، پارك كردن آن در پاركينگ هتل تان است. براي پارك كردن در هر جاي شهر مجبور به تهيه قبض هايي از پليس راهنمايي و رانندگي هستيد، در غير اين صورت اتومبيل تان را با جرثقيل خواهند برد. براي كرايه اتومبيل، موسسات زيادي در رم فعال هستند، ولي كرايه اتومبيل به هيچ وجه توصيه نمي شود. رانندگي در رم واقعا اعصاب خردكن و پيدا كردن جاي پارك يك كابوس است، فقط وقتي مجبور هستيد در رم رانندگي كنيد! براي گردش در رم، بهترين راه پوشيدن يك جفت كفش كتاني و پياده روي است.

جهانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |