يكشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۴
نگاه
گرايش به تمرينات حرفه اي
به اعتقاد تئوريسين هاي برجسته فوتبال جهان مهم ترين و سرنوشت سازترين بخش يك فصل براي مربي تيم دوران آماده سازي پيش از آغاز رقابتهاي ليگ مي باشد. در حقيقت شالوده و اساس تيم در همين تمرينات شكل مي گيرد به همين دليل باشگاههاي اروپايي اهميت بسيار زيادي براي اين مقطع از فصل قائل هستند و تاكيد بسيار زيادي بر حضور منظم و جدي كليه بازيكنان در اين تمرينات دارند. در فوتبال اروپا رسم بر اين است كه اردوهاي آماده سازي را به دو بخش درون و برون مرزي تقسيم مي كنند. پس از يك استراحت ۳ تا ۴ هفتگي بازيكنان خود را به مربي تيم معرفي مي كنند و مربي با كمك گرفتن از متخصصان بدنسازي از آنان آزمون آمادگي جسماني بعمل مي آورد تا اينكه از ميزان قدرت بدني آنها مطلع شود و بداند كه بازيكنانش در تعطيلات تا چه ميزان از شرايط آرماني دور شده اند. پس از ارزيابي نتايج بعمل آمده از آزمون آمادگي جسماني نوبت به آغاز تمرينات بسيار فشرده بدنسازي مي شود كه معمولا اين تمرينات در يك كشور خارجي و در ارتفاعات صورت مي گيرد. در جريان اين اردو بازيكنان بدقت تحت كنترل هستند و حتي زمان خواب و نوع تغذيه آنان با نظر مستقيم كادر فني تيم تعيين مي شود . در اين مدت بازيكن از خانواده خود بدور است و به همين دليل بسياري از بازيكنان در جريان اين اردوهاي پر فشار و طاقت فرسا به نوعي دچار افسردگي مي شوند. البته در خلال تمرينات فشرده بدنسازي چند ديدار دوستانه با تيم هاي ضعيف محلي برگزار مي شود تا اينكه به اصطلاح بدن هاي بازيكنان باز بشود و در شرايط مسابقه قرار بگيرند. پس از پايان اين تمرينات فشرده كه معمولا حدود ۱۰ روز تا دو هفته به طول مي انجامد تيم به وطن باز مي گردد و از آن پس تمرينات تاكتيكي با انجام بازي هاي تداركاتي جدي تر دنبال مي شود كه ممكن است تيم براي شركت در تورنمنت هاي مختلف مجددا از كشور خارج بشود و اين گونه تيم براي مسابقات فصل جديد آماده مي شود. از زمان راه اندازي ليگ حرفه اي در ايران و ورود مربيان خارجي به فوتبال كشور، تيم هاي ايراني نيز تقريبا به همين شيوه به آماده سازي خود مي پردازند كه اين حركت را بايد به فال نيك گرفت. اما آنچه كه باعث تمايز تيم هاي ايراني با باشگاههاي خارجي مي شود نحوه حضور بازيكنان در اردوهاي پيش از آغاز فصل است. تيم هاي اروپايي پيش از آغاز اردوي آماده سازي خود تيمشان را مي بندند و با تركيب اصلي راهي اردو مي شوند اما با توجه به اينكه بازيكنان كليدي باشگاهها به هر دليل امضاي قرارداد جديد و يا تمديد قرارداد قبلي خود را به آخرين ساعات زمان نقل و انتقالات موكول مي كنند به همين دليل اغلب تمرينات آماده سازي تيم ها بدون بازيكنان تاثير گذار انجام مي شود. در واقع عامل اصلي ناهماهنگي بسياري از تيم ها در اوايل فصل همان كامل نبودن مجموعه تيم در زمان برگزاري اردو هاي آماده سازي است. بايد اين واقعيت براي بازيكنان فوتبال ايران تفهيم شود كه فصل جديد فوتبال كشور ۶ هفته زودتر از مسابقات رسمي آغاز مي شود و بازيكني كه اين ۶هفته را از دست بدهد تا پايان فصل افتان و خيزان به كار ادامه خواهد داد.

گزارشي از چگونگي آماده سازي تيم ها براي فصل جديد
اردوگاه كار اجباري
امير بهادري نژاد
پنجمين دوره ليگ حرفه اي فوتبال ايران در پايان دهه اول شهريورماه كليد مي خورد و به همين دليل در حال حاضر تيم هاي حاضر در ليگ برتر مشغول تمرينات آماده سازي خود هستند. برخي از تيم ها، كشورهاي خارجي را براي برگزاري اردو برگزيده اند و برخي ديگر در داخل ايران به آماده سازي بازيكنانشان مي پردازند. با توجه به اينكه تيم هاي حاضر در ليگ برتر انگليس تمرينات آماده سازي خود را پشت سر گذاشته اند دو تن از بازيكنان سرشناس اين تيم ها كه بنا به دلايلي نام خود را ننوشتند، به نوشتن خاطرات خود در مورد فصل آماده سازي تيمهايشان پرداخته اند كه با هم مي خوانيم.
002286.jpg
002289.jpg
002292.jpg
002295.jpg
هنگامي كه بازيكنان فوتبال در تعطيلات بسر مي برند هرگز به اين فكر نمي افتند كه بايد در پايان تعطيلات مجددا به زمين چمن بازگشت و فشار تمرينات طاقت فرسا را تحمل نمود. اما اولين روز پس از پايان تعطيلات تابستاني واقعا وحشتناك است. در واقع اولين روز بازگشت به تمرين دقيقا مانند اولين روز مدرسه مي باشد. همگان دوست دارند در اين روز به بيان خاطرات خود از تعطيلات بپردازندبه همين ديل بازار لطيفه هاي رد وبدل شده ميان بازيكنان بسيار داغ است.
پس از به پايان رسيدن اين تشريفات نوبت به تمرين مي رسد كه واقعا اين قسمت از روز اول بسيار زجر آور مي باشد. معمولا در اين موقع از سال هوا بسيار گرم است و پس از ۵/۱ روز تمرين، بازيكنان به ويژه بازيكناني كه در تعطيلات مراقب تغذيه خود نبوده اند از حال مي روند. در پايان هفته اول به تدريج گلايه هاي بازيكنان آغاز مي شود و آنها در جريان دوهاي استقامت زير لب شروع به شكايت كردن مي كنند.
يكي از دردناك ترين بخش تمرينات، تاول هايي است كه روي پاي بازيكنان ظاهر مي شود. عامل اصلي بروز اين تاول ها، زمين هاي سفت وكفشهاي جديد است كه پا را مي زند. با آنكه در جريان تمرينات تمام اندام هاي بازيكنان بدرد مي آيد اما درد از ناحيه پا چيز ديگري است. البته بازيكنان اين درد و رنج ها را تحمل مي كنند چون چيزهاي زيادي براي ثابت كردن دارند. آنها مي خواهند به هم تيمي ها، بازيكنان جديد، مربي تيم و حتي به خود ثابت كنند كه در شرايط آرماني بسر مي برند. البته اين مقطع از فصل زمان نگراني است چون شما از توانايي بازيكنان جديد و گرانقيمت مطلع نيستيد و نمي دانيد كه آيا آنها جاي شما را در تركيب اصلي تيم خواهند گرفت يا خير؟ در همين حال چنين پرسش هايي در ذهن بازيكنان شكل مي گيرد:
آيا بازيكن جديد از من آماده تر است؟ آيا او از من سريعتر است؟ آيا مربي تيم اعتقاد بيشتري نسبت به او دارد؟ آيا مي توان از عهده تمرينات مربي جديد بر آمد؟ و...
به هر حال بايد تمام اين سختي ها را تحمل كرد و در جريان تمرينات تا مچ در گل فرو رفت. در برخي مواقع فشار تمرينات به حدي بالا مي رود كه بازيكنان به صورت چهار دست و پا روي زمين حركت مي كنند. در اين تمرينات بازيكنان به اندازه تمام زندگي خود مي خندند اما در كنار آن تا اين حد خسته نشده بودند.
در كمپ هاي تمريني برخي از بازيكنان بازيگوش ساعت خواب را رعايت نمي كنند و پس از اعلام خاموشي به صورت پنهاني اردو را ترك مي كنند اما مربيان به سرعت آنها را شناسايي مي كنند و از شب هاي بعد راه فرار آنها از اردو مسدود مي شود. به همين دليل در بيشتر مواقع بازيكنان بايد ساعت ۳۰/۲۱ به خواب بروند البته آنها به اين استراحت زود هنگام نياز دارند چون بدنهاي شان خسته و كوفته است و ديگر مغزشان كشش ندارد.
بازيكنان با هوش در تمرينات آغاز فصل فشار زيادي به خود وارد مي كنند تا اينكه پله به پله پيشرفت بكنند. همين موضوع باعث مي شود ميان بازيكنان و به ويژه رقيبان آنها درگيري لفظي و حتي فيزيكي بوجود بيايد كه اين مسائل كاملا طبيعي است.
هنگامي كه زمان بازيهاي تداركاتي فرا مي رسد كاملا مشخص مي شود كه كدام بازيكن در تمرينات زحمت كشيده و كدام بازيكن مربي را فريب داده است. در اينجا اين واقعيت به اثبات مي رسد كه نمي توان براي هميشه حقيقت را پنهان كرد. در اين ديدارها رقابت بر سر تصاحب پيراهن اصلي تيم بسيار نزديك است و هيچ بازيكني نمي تواند بدون زحمت كشيدن به حق خود برسد.
پس از پايان تمرينات آماده سازي بيشتر بازيكنان با انگيزه بالايي فصل جديد را آغاز مي كنند و آدر نالين در بدن آنها به وفور توليد مي شود. در واقع چند بازي اول فصل از اهميت بالايي برخوردار است چون تجربه نشان داده بازيكناني كه شروع خوبي ندارند معمولا نمي توانند تا پايان فصل نمايش اميدوار كننده اي داشته باشند. اما برعكس بازيكناني كه شروع خوب داشته اند حتي در سرماي سخت و طاقت فرساي زمستان بخوبي دوام مي آورند. بازيكناني كه از قدرت بدني بالايي برخوردار هستند از لحاظ روحي در مقاطع فرسايشي فصل بهتر دوام مي آورند و همواره به خود تلقين مي كنند كه مي توانند از اين هم بهتر بشوند.
البته امروزه نسبت به گذشته تمرينات تيمها با برنامه ريزي بهتري انجام مي شود و مربي تيم پيش از آغاز تعطيلات تابستان برنامه اي را كه بايد بازيكنان از آن پيروي كنند در اختيارشان قرار مي دهد تا اينكه در طول تعطيلات از شرايط آرماني خارج نشوند. با آنكه بسياري از بازيكنان به برنامه ارائه شده توجه مي كنند اما هنگامي كه به اردو مي روند متوجه مي شوند كه چقدر عقب هستند.
تابستان دوست نداشتني
همه ساله در فصل تابستان ميليونها نفر در سراسر جهان چمدانهاي خود را مي بندند و پس از خداحافظي با والدين خود به فرودگاه مي روند. اما برخلاف مردم عادي كه عاشق تعطيلات هستند، بازيكنان فوتبال از تعطيلات تابستاني بيزارند. در شرايطي كه مردم در كنار سواحل به شنا و استراحت مي پردازند بازيكنان بايد از سحر تا غروب با پاهاي برهنه در كنار سواحل به دويدن بپردازند و هر لحظه كمك مربي تيم پشت گوششان فرياد مي كشد. در شرايطي كه مردم عادي به صرف غذاهاي لذيذ محلي مي پردازند آنها بايد رژيم غذايي بسيار سرسخت كارشناس تغذيه تيم را رعايت كنند. در شرايطي كه مردم همراه با خانواده خود شبها به قدم زدن در كنار ساحل و يا مراكز تفريحي مي پردازند آنها بايد به سوالات مربي تيم پاسخ بدهند و درس هاي تاكتيكي اش را بدقت حفظ كنند. در برخي مواقع اين محدوديت ها باعث طغيان برخي از بازيكنان بي ظرفيت مي شود كه نمونه هاي آن در جهان فوتبال چندان كم نيست.
رسوايي كاپيتان
۴ سال پس از اينكه بابي مور تيم ملي انگليس را به مقام قهرماني جام جهاني۱۹۶۶ هدايت كرد وي به اتهام سرقت يك گردنبند از يك مغازه در جريان رقابتهاي مقدماتي جام جهاني مكزيك دستگير شد.به هرحال كاپيتان تيم ملي فوتبال انگليس ۳روز در بازداشت خانگي بسر برد تا اينكه با ضمانت ديپلمات هاي انگليسي آزاد شد. در سال ۲۰۰۱ و پس از انتشار يك گزارش محرمانه مشخص شد كه ويلسون نخست وزير وقت انگليس از ديپلماتهاي كشورش خواسته بود كه مور به هيچ عنوان روانه زندان نشود و تبرئه گردد. به هر صورت مور در سال ۱۹۷۵ از كليه اتهامات وارده تبرئه شد.
جنجال در هتل
در تابستان سال ۱۹۹۲ ميهمانان يك هتل در تنه ريف اسپانيا پس از اينكه متوجه پرتاب شدن مدير هتل، يك تختخواب و يك دستگاه تلويزيون در استخر هتل شدند تصور كردند كه مغول ها به اين مكان حمله ور شده اند. اما مغول ها در حقيقت بازيكنان تيم شفيلد يونايتد انگليس بودند كه تنها يك روز از اقامت ۱۴ روزه شان در اين هتل سپري شده بود. به هر حال پس از اين واقعه ۱۴ بازيكن شفيلد از اين مكان اخراج شدند.
بازيكن پر حاشيه
در سال ۱۹۷۲ فرنك ورتينگتون در آستانه يك انتقال رويايي به تيم ليورپول انگليس قرار داشت كه از او آزمايش پزشكي به عمل آمد كه به دليل فشار خون بالا در اين آزمون مردود شد. اما بيل شنكلي مربي افسانه اي ليورپول يك فرصت ديگر در اختيار اين بازيكن سر خورده قرار داد و اعلام كرد پس از تعطيلات تابستان يك آزمون پزشكي ديگر از وي به عمل خواهد آورد.اما ورتينگتون پس از بازگشت از تعطيلات نمرات پاييني در آزمونهاي پزشكي كسب كرد و بلافاصله شنكلي عذرش را خواست.
در سال ۱۹۹۱ تيم اورتون انگليس براي برگزاري اردوي آماده سازي خود به اسپانيا سفر كرد. يك شب «پيتر بيگيري» بازيكن سرشناس اورتون كه بدون اجازه مربي از هتل خارج شده بود قصد داشت در نيمه هاي شب به هتل محل اقامت تيمش بازگردد اما نشاني آن را پيدا نمي كرد. به هر حال وي يك موتورسيكلت كرايه كرد تا با آن به جستجو در شهر بپردازد. او سرانجام به خيال خود هتل مورد نظر را پيدا كرد اما در واقع اين هتل تنها از لحاظ ظاهري شبيه هتل محل اقامت تيم اورتون بود. به هر صورت اين بازيكن كه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشت با موتورسيكلت از پله هاي هتل بالا رفت و سپس با يك ديوار شيشه اي برخورد كرد و به شدت مجروح شد. شدت جراحت وي به حدي بود كه پزشكان ۵۰ بخيه به بدنش زدند.
رسوايي ۳ ملي پوش
در تابستان سال ۲۰۰۰ كرون داير، ريوفرديناند و فرنك لمپارد بازيكنان مشهور فوتبال انگليس به كشور قبرس سفر كردند كه پس از بازگشت به كشورشان رسوا شدند چون يك فيلمبردار آماتور از حركات ناپسند آنها در خيابانهاي قبرس فيلمبرداري كرده بود كه اين فيلم را در اختيار رسانه هاي انگليس قرار داد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |