سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۵ - Aug 16, 2005
حضرت امام جعفر صادق(ع): آنكه در نهان فروتن و خاضع است، در آشكار نيكو معاشرت است. ... و به هنگام «امر به معروف» كردن دوست باش ، و به هنگام «نهي از منكر» كردن مهربان.
بحارالانوار ۷۴/۱۶۰
امروز با حافظ
كه تاب من به جهان طره فلاني داد
بنفشه دوش به گل گفت و خوش نشاني داد
درش ببست و كليدش به دلستاني داد
دلم خزانه اسرار بود و دست قضا
دكتر محمود عزيزي:
تئاتر دفاع مقدس نبايد به جشنواره ها محدود شود
تئاتر دفاع مقدس نبايد صرفا در چهارچوب يك جشنواره محدود شود كه به وجود بيايد و بعد از آن بميرد. تئاتر دفاع مقدس بايد تئاتر هميشه جامعه ما باشد.
دكتر محمود عزيزي استاد دانشگاه و كارگردان تئاتر در گفت وگو با روابط عمومي انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با بيان اين مطلب گفت: اگر بگوييم تئاتر يك آئينه زندگي است مي بايست مسائل عموم مردم يك جامعه را مطرح كند. در اين جامعه ممكن است اديان مختلف با اعتقادات متفاوت وجود داشته باشد.
وي ادامه داد: وقتي ما ارزش تئاتر دفاع مقدس را توضيح مي دهيم، نمي توانيم اين ارزش را به جمعيتي كه اكثريت يا اقليت هستند اختصاص بدهيم. تا آنجايي كه مي توانيم بايد وجه آئينه بودن و اجتماعي بودن تئاتر را حفظ كنيم تا ابزار سياسي نشويم.
عزيزي افزود: در واقع مشكل اساسي تئاتر اين است كه نظام جمهوري اسلامي ايران هنوز جوان است و آنقدر فرصت پيدا نكرده است كه توجه خاصي به اين فعاليت هاي فرهنگي داشته باشد.

ضبط سمفوني «صبا» اثر مختاباد
004947.jpg
گروه ادب و هنر: سمفوني «صبا» ساخته سيد عبدالحسين مختاباد از سوي اركستر سمفونيك صدا و سيما اجرا وضبط خواهد شد.
به گزارش همشهري،  اين اثر كه پروژه فوق ليسانس مختاباد در دانشگاه گلداسميت لندن است، به راهنمايي پروفسور استنلي گلاسر صورت نهايي به خود گرفت.
سمفوني صبا در دو موومان نوشته و موومان دوم آن با الهام از موسيقي رديفي ايران ساخته شده است.
گزارش همشهري حاكيست كه نظارت ضبط اين اثر سمفونيك را علي رحيميان برعهده دارد.
سمفوني «صبا» از توليدات تازه مركز موسيقي صدا و سيماست كه در دوره كاري صوفي، رويكردي موثر به توليد آثار جدي و تاثيرگذار در موسيقي سنتي، محلي و كلاسيك داشته است.

جلسه نقد و بررسي «خواب تلخ» در سينما تك
پس از نمايش فيلم «خواب تلخ» با حضور كارگردان اين فيلم جلسه نقد و بررسي در سالن سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران، پس از نمايش فيلم «خواب تلخ» به كارگرداني محسن اميريوسيفي، در ساعت ۳۰/۱۶ پنج شنبه ۲۷ مرداد با حضور كارگردان جلسه نقد و بررسي اين فيلم برگزار مي شود. ورود به جز اعضاي سينما تك براي عموم با تهيه بليت ورودي آزاد مي باشد.

برگي از تاريخ
اولين فرار محمدرضا پهلوي چند روز پيش از
كودتاي آمريكايي ۲۸ مرداد (۱۳۳۲ش)
زمينه هاي كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ كه از ماه ها قبل ايجاد شده بود، باعث گرديد كه شاه نگران حضور خود در ايران باشد و مي خواست هنگام كودتا عليه دكتر مصدق در كشور نباشد. در همين ايام توافق انگلستان و آمريكا براي ساقط كردن حكومت مصدق كه قبلا طرح ريزي شده بود به مرحله اجرا درآمد. شاه در ۲۲ مرداد حكم عزل مصدق و نخست وزيري سرلشكر زاهدي را صادر نمود و خود پس از صدور فرمان، به رامسر عزيمت كرد. در ساعت ۲ بامداد فرمانده گارد شاهنشاهي فرمان را به مصدق ابلاغ كرد ولي وي هنگام خروج از منزل بازداشت شد و راديو تهران اين اقدام را كودتا خواند.
در اين هنگام شاه و همسرش با يك هواپيما از طريق عراق از ايران خارج شده و به ايتاليا رفت. روزهاي ۲۵ تا ۲۷ مرداد، در سراسر ايران اجتماعات بزرگي تشكيل شد و از دولت ،لغو نظام سلطنتي درخواست گرديد تا اينكه طبق نقشه قبلي، اوضاع از بامداد ۲۸ مرداد تغيير كرد و كودتا شكل گرفت. شاه نيز پس از دريافت خبر سقوط مصدق، در ۳۱ مرداد همان سال به ايران بازگشت.
انتخاب دوباره حضرت آيت الله سيد علي خامنه اي
به رياست جمهوري اسلامي ايران (۱۳۶۴ ش)
پس از شهادت شهيد رجايي و شهيد باهنر در ۸ شهريور ،۱۳۶۰ به پيشنهاد تعدادي از اعضاي مركزي حزب جمهوري اسلامي و اجازه حضرت امام، آيت الله خامنه اي از طرف روحانيت و ساير نهادهاي انقلابي نامزد رياست جمهوري گرديد و با راي عظيم و بي نظير مردم، به عنوان سومين رئيس جمهوري اسلامي ايران انتخاب شدند.
همچنين ايشان در سال ۱۳۶۴ و براي دومين بار به دليل لياقت و كارداني، به دستور حضرت امام، كانديداي رياست جمهوري شد و با راي قاطع مردم به اين پست برگزيده شدند.
مقام معظم رهبري در طول رياست جمهوري خويش به كشورهايي چون سوريه، ليبي، پاكستان، هند،  چين، الجزاير، زيمبابوه، روماني، كره شمالي و آمريكا (براي ايراد نطق تاريخي خويش در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد) سفر كرده و پيام رسان انقلاب اسلامي بودند. در نهايت حضرت آيت الله خامنه اي در سال آخر رياست جمهوري پس از ارتحال حضرت امام خميني، از طرف مجلس خبرگان رهبري، به رهبري نظام اسلامي انتخاب شدند و تا امروز با عزت و قوت، هدايت جامعه اسلامي را برعهده دارند.

بزرگداشت مهري مهرنيا در نياوران
مراسم  بزرگداشت  مهري  مهري نيا هنرمند و بازيگر تئاتر، سينماو تلويزيون ۲۶ مرداد ماه  جاري  در سينماي  اختصاصي  مجموعه  نياوران  برگزار مي شود.
به  گزارش  روزدوشنبه  روابط عمومي مجموعه  نياوران ، مهري  مهرنيا از ۱۸ سالگي كار در تئاتر را آغاز كرد و پس  از آن با اندوخته اي  از تجربه  پا به  عرصه سينما و تلويزيون  نهاد.وي  در ۵۶ سال  فعاليت  هنري  خود در فيلم ها، سريال ها و نمايش هاي  بسياري به  ايفاي  نقش  پرداخته  است  كه  بازي  در نمايش  به  خاطر دخترم  و رهايي  از جمله  فعاليت هاي  هنري  اين  بازيگر هستند.
آخرين  اثر صحنه اي  اين  هنرمند بازي  در نمايش  حكايت  شهر سنگي  بوده  است .

محمدتقي خلجي ، پژوهشگر:
نگاه دين به جهان ، نگاهي زيباشناسانه است
خبرگزاري فارس: محمد تقي خلجي پژوهشگر گفت: نگاه دين به جهان نگاهي زيبايي شناسانه است و در مرحله اول، خداوند را زيبا مي داند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري همايش زيبايي شناسي دين محمد تقي خلجي افزود: خداوند نام هاي زيبا و نيكو دارد و يكي از اين اسماء جميل است اين جهان هم آميخته اي است از نام هاي خداوند، يعني اسماء الله جهان را آفريده  اند.
مؤلف كتاب تشيع و انتظار در ادامه گفت: خداوند بهترين و زيباترين خالق است. بنابراين جهان هم زيباترين مخلوق خواهد بود حتي اين زيبايي در مرتبه انسان هم ظهور پيدا مي كند. به همين دليل انسان زيبايي را دوست دارد و هر چه را كه دوست دارد زيبا مي بيند.
وي با بيان اين كه در اسلام، زيبايي يك امر ذهني است و انتزاعي نيست و مقوله اي واقعي است، عنوان كرد: عرفا و فلاسفه اسلامي، بر مبناي انديشه هاي افلاطون و ارسطو، معتقدند كه زيبايي، شكوه حقيقت است. حقيقت هم امري است كه نمود واقعي دارد به همين خاطر، زيبايي جزو پديده هاي واقعي به شمار مي رود.
خلجي اضافه كرد: از آن رو كه خداوند حق است، زيبا هم هست و زيباترين جلوه هاي خود را در قرآن متجلي كرده است، چرا كه قرآن هم به لحاظ موسيقي كلام، فوق العاده زيباست و هم از نظر معنايي در اوج زيبايي قرار دارد.
نويسنده كتاب اسرار خاموشان درباره ارتباط درك زيبايي شناسانه و درك شريعت گرا از دين گفت: خداوند وجود جسمي ما را به جبر زيبا آفريده است، ولي وجود باطني ما به اختيار خودمان زشت يا زيبا مي شود. منتهي خداوند شريعت را فرستاده است تا معماري روح خود را زيبا بسازيم. اساس شريعت آمده است تا انسان و جهان را زيبا كند.
خلجي در ارزيابي خود از همايش زيبايي شناسي دين گفت: بررسي جلوه هاي زيبا شناختي دين، بحث مفصل و پيچيده و بسيار مهمي است. از همين روي، احتياج به يك بررسي ژرفكاوانه و همه جانبه دارد. اميدوارم اين همايش با راهكارهايي مناسب و استفاده از صاحب نظران و متخصصان بتواند اين بحث پيچيده را به درستي تبيين كند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
مطالبي كه رسانه هاي آمريكا به آنها توجه كرده بودند
بامداد دوشنبه اين مطالب در رسانه هاي آمريكا پخش و منتشر شده بود:
- سناتور آريزونا، جان مك كين، گفته است كه جورج بوش بايد گزينه نظامي در قبال برنامه هاي اتمي ايران را در دستور كار خود نگه دارد و نبايد به ايرانيان پروانه فعاليت اتمي بدهد.
- هدف «مك كين» سناتور جمهوريخواه از دادن اندرز به بوش درباره «جاه طلبي اتمي ايران» اين بوده است كه ايران نبايد خلاء قدرت در خاورميانه را (با رفتن شوروي و صدام) پر كند و رقيب آمريكا در اين منطقه نفت خيز شود (تفسير).
- علي لاريجاني، از اصولگرايان سخنور، دبير شوراي امنيت ملي ايران شد و مسئوليت مذاكرات بين المللي اتمي را كه وارد مرحله حساس خود شده است به دست گرفت (اخبار بامدادي تلويزيون ها با عكس و بيوگرافي).
- در يكصد و پنجمين سالروز اشغال پكن توسط نيروهاي اعزامي آمريكا، ژاپن، و قدرت هاي اروپايي يك هيأت نظامي چين ديدار حساس و پرمعناي خود از ايران را آغاز كرد. اين ديدار در حالي است كه يك هيأت حزبي اصولگرايان ايران در چين با رهبران حزب حاكم اين كشور مذاكره مي كنند. (خبر و تفسير).
- رئيس جمهور تازه ايران در هر حكمي كه براي انتصابات تازه صادر مي كند اصول چهار گانه خود از جمله «مهرورزي» و «عدالت گستري» را كتباً به مقام تازه يادآور مي شود (خبر) و با اين عمل اپوزيسيون را تقريباً خلع سلاح كرده است (تفسير).
- انتشار عكس هاي وزيران ارشاد، امورخارجه، نفت، اطلاعات، دفاع و داخله و مختصر بيوگرافي آنان در روزنامه هاي آمريكا به نقل از آسوشيتدپرس.
- دكتر محمد مهدي زاهدي كرماني وزير تازه علوم و پژوهش هاي ايران در كابينه تازه، رياضي داني با شهرت جهاني است (خبر).
- پوتين از تحول مناسبات چين و روسيه كه سرآغاز فصلي تازه در تاريخ جهان است عميقاً ابراز خرسندي كرده است (صفحه اول برخي از روزنامه ها).
- گراني نفت بهاي بليت پروازهاي داخلي آمريكا را ۲۰ تا ۲۴ دلار گران كرد.
- كمپاني بوئينگ هيأتي را به يونان مي فرستد تا ببينند آيا درست است كه گفته اند اصابت بوئينگ ۷۳۷ قبرسي به كوه در نزديكي آتن و مرگ ۱۲۱ تن سرنشين آن نتيجه نقص فني دستگاه اكسيژن رساني و كنترل فشار داخل هواپيما بوده است.
- چين در درياي «بوهاي» يك مجتمع توليد برق با استفاده از نيروي باد به ظرفيت يك ميليون وات خواهد ساخت.
- نرخ بهره بانكي در آمريكا بار ديگر بالا رفت كه اگر باز هم بالا برود مردمي كه بدهي كارت اعتباري دارند و يا اين كه خانه خود را به رهن دوم (سكند مورتگيج) گذاشته و پول گرفته و خرج كرده اند دچار مشكل شديد خواهند شد و بسياري از آنان خانه هاي خود را از دست خواهند داد.
- دود سيگار سال گذشته ۱۵۳ هزار آمريكايي را كشت كه اين تلفات از هرجنگي بيشتر بوده است.
- «يودورا ولتي» نويسنده معروف: براي رفع ضعف برخي كشورها كه طبق آمار سال ۲۰۰۴ دچار بي علاقگي مردم به خريد كتاب شده اند، بايد نويسندگان اين كشورها به نوشتن بيوگرافي، خاطره و داستان كوتاه تشويق شوند، زيرا كه اين سه نوع كتاب مردم را به خريد ترغيب مي كند و كتاب خريدن عادت آنان مي شود.
- اندرو و مارگارت دوبره، زن و شوهر فرانسوي، در مراسم هشتاد و يكمين سالروز ازدواج خود گفتند كه راز طول زندگي زناشويي آنان و نيز طول عمرشان اين بوده است كه جوش نزدند، با خود و ديگران مرافعه نكردند، كمتر از هشت ساعت در شبانه روز نخوابيدند، پرخوري نكردند، غذاي سالم و خانگي خوردند، داراي تنها دو فرزند شدند و حرص مال دنيا نزدند. آندره ۱۰۷ ساله و مارگارت ۱۰۱ ساله است (صفحه اول روزنامه ها).
- قانون بازنشستگي عمومي آمريكا (تأمين اجتماعي همگاني) ديروز ۷۰ساله شد. درمان مطلقاً رايگان در اين قانون بازنشستگان را هم شامل مي شد (گزارش روز همه رسانه ها).

بهارستان
سؤال كرد كه از نماز نزديك تر به حق راهي هست؟
فرمود: هم نماز.
فيه مافيه - مولوي

پاسخ به پرسش پزشكي
خاصيت عدس ، انتقال ميكروب به مفصل ، سوزش پا
۳ پاسخ پزشكي از دكتر روزنفلد:
- عدس تا حدي قند و كلسترول خون را پايين مي آورد و سلول هاي بدن را تحريك به پذيرفتن مقدار بيشتري قند مي كند. عدس همچنين منبع بزرگي براي رساندن پروتئين به بدن است.
- ميكروب ها مي توانند از محل عفونت در هر نقطه از بدن وارد جريان خون شوند و از اين طريق به يك مفصل رخنه كنند و آنجا را متورم و دردناك سازند.
- احساس سوزش در پا (نرسيده به زانو) يك بيماري عصب هاي محلي است. براي درمان آن به دكترتان مراجعه كنيد تا دارو بدهد. دارو برايش وجود دارد.

دومين همايش آيين هاي عاشورايي برگزار مي شود
واحد مركزي خبر: دومين  همايش  آيين  هاي  عاشورايي  از ۱۶تا ۲۱ بهمن  همزمان  با ماه  محرم  در بخش  هاي  تئاتر صحنه اي ، آيين  هاي  نمايشي  و تعزيه  برگزار مي شود.به  گزارش  روابط عمومي    تئاتر شهر، نمايشنامه نويسان  و نويسندگان  تئاتر و فعالان  آيين  هاي  نمايشي  و تعزيه  مي توانند آثارشان  را به  دبيرخانه  اين  همايش  واقع  در تهران ، چهارراه  وليعصر، مجموعه  تئاتر شهر ارسال  كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دير و زود
بيست و دو سال داشت، هنوز بزرگ نشده بود. اولين خواستگارش كه آمد، زود قبول كرد دير پشيمان شد. زود بچه دار شد، دير فهميد كه آن بچه ننه ،مرد زندگي نيست زندان و بدهكاري بعد هم بيكاري و خماري. زد بيرون پيغام فرستاد: مهرم را مي بخشم بچه را برمي دارم فقط برگه طلاق را امضا كن.
آقا هم فرمودند: باشه! ده ميليون مي گيرم امضاء مي كنم!
وقتي ديدمش ناخودآگاه گفتم «دير بزرگ بشي زود پير ميشي»
محمد اسماعيل آنالويي

گشتي در دنياي خبرها
سارق مؤدب
ليسبون: يك سارق كه هفته گذشته اقدام به سرقت گاوصندوق يك شركت كرده بود پس از گذشت ۶ روز بار ديگر به اين مكان بازگشت تا به صورت كتبي از اين عمل خود عذرخواهي كند. جالب اينكه در داخل گاو صندوق سرقتي تنها ۱۰ يورو پول نقد وجود داشت و بقيه، اسناد و مدارك بود. به همين دليل سارق تمام مدارك را به همراه يك نامه عذرخواهي در يك پاكت قرار داد وآنرا داخل شركت موردنظر انداخت.
شهر در تسخير وزغ ها
مونتانا: ده ها هزار وزغ، يك شهر واقع در شمال مونتانا را به تسخير خود درآورده  اند. ميزان تراكم اين وزغ ها به حدي است كه در برخي از مناطق شهر حتي نمي توان قدم برداشت. برخي از شهروندان به جمع آوري وزغ ها مي پردازند تا اين حيوانات را به فروشگاه هاي حيوانات اهلي بفروشند و برخي ديگر نيز از اين وزغ ها به عنوان طعمه ماهيگيري استفاده مي كنند.
نشانه گيري كتف مرد فراري
واشنگتن: كتف يك سارق درآمريكا در يك شب و در دو موقعيت مختلف مورد اصابت گلوله پليس قرار گرفت. پس از اينكه همسر اين مرد با پليس تماس گرفت و از شوهرش شكايت كرد، مأموران به خانه وي اعزام شدند كه پيش از رسيدن مأموران، مرد متخلف پا به فرار گذاشت. در جريان اين تعقيب و گريز گلوله شليك شده توسط مأموران به كتف مرد فراري برخورد كرد، اما او موفق به فرار شد. البته چند ساعت بعد مجدداً به دام پليس افتاد كه اين  بار هم يك گلوله شليك شده به كتف وي خورد و بار ديگر او را مجروح كرد.
قاضي بداخلاق
نبراسكا: يك قاضي در نبراسكا به جرم بداخلاقي و رفتار ناشايست دردادگاه توبيخ شد. اين قاضي در جريان دادگاهي درسال ۲۰۰۴ بر سر متهم و شاكيان فرياد كشيد و به دليل بي حوصله بودن اجازه صحبت كردن به شاهدان نداد. با توجه به اينكه يكي از الزامات قضاوت در دادگاه هاي نبراسكا، خوش اخلاقي و داشتن صبر و تحمل است، اين قاضي توبيخ كتبي دريافت كرد كه در صورت تكرار از كار بركنار خواهد شد.
جعل اسكناس
نيويورك: يك جعل كننده اسكناس در آمريكا به دليل يك اشتباه فاحش به دام پليس افتاد. هنگامي كه وي يك اسكناس ۱۰۰ دلاري جعلي در اختيار فروشنده قرار داد، كاملاً مشخص شد كه اين اسكناس جعلي است. فرشنده پيش از اينكه اسكناس را قبول كند آن را در نور خورشيد ارزيابي كرد و متوجه شد كه روي اسكناس تصوير آبراهام لينكلن نقش بسته است در حاليكه روي تمام اسكناس هاي ۱۰۰ دلاري چهره بنجامين فرانكلين به چشم مي خورد و تصوير لينكلن مربوط به اسكناس هاي ۵ دلاري است. به همين دليل اين مرد بر اثر هوشياري فروشنده به دام پليس افتاد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۱۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۵۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۵ دقيقه

گل و گياه
گل ماهور
004944.jpg
نام علمي:
Verbascum dumulosum
خانواده:
SCROPHULARIACEAE
گياه دائمي و هميشه سبز كه به عنوان گياه پوششي مورد استفاده قرار مي گيرد. برگها به رنگ سبز خاكستري و كركدار هستند و گلهاي آن اوايل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي آن به ۱۵ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك سبك با زهكشي خوب، حداقل دماي مورد تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا آخر تابستان و يا بوسيله قلمه در فصل زمستان.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |