پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۴۱
بيش از 90 درصد قطعات رايانه بازار چيني است
ترك تازي چين در بازار رايانه تهران
002640.jpg
زهره ديداري
قطار تكنولوژي با سرعت زياد در حال حركت است. اكثر كشورهاي جهان در ايستگاه هاي مختلف منتظر سوار شدن بر آن هستند تا بتوانند در گذر سريع زمان از ابداعات و اختراعات جديد در عرصه هاي گوناگون بهره مند شوند.
صداي پاي تكنولوژي جديد بيشتر از همه بخش ها در وادي فناوري اطلاعات به گوش مي رسد. به جرأت مي توان گفت كه در عصر حاضر، كشورهاي پيشرفته در حال پيمودن پله هاي ترقي و پيشرفت براي توليد و در نتيجه عرضه محصولات به ساير كشورهاي جهان هستند و به توليدات جديد تر مي پردازند. طبيعي به نظر مي رسد كه وقتي نياز داخلي اين كشورها از محصولات توليدي اشباع شده باشد به صادر كردن اين محصولات بيانديشند. در اين بين كشورهايي كه فاقد اين تكنولوژي ها هستند ناچارند تا اقدام به واردات اين محصولات كنند.
امروزه مرزهاي جغرافيايي در هم شكسته و كشورهاي پيشرفته به توليد در آن سوي مرزها نظر مي اندازند، زيرا با توجه به نيروي كار ارزان تر و پايين تر بودن هزينه ها مي  توانند كارخانه توليدي خود را در مكان و موقعيت مناسب تري احداث كنند. در اين بين كشورهاي حوزه جنوب و جنوب شرقي آسيا به مناسب ترين مكان براي كشورهاي توليد كننده مبدل شده اند.
كشور چين از موقعيت مناسب تري نسبت به ساير كشورهاي منطقه برخوردار است. در حقيقت اين كشور به عنوان بزرگترين كارخانه سازنده كالاها و از جمله قطعات رايانه اي محسوب مي شود. كشور ما نيز همانند ساير كشورها بيشتر قطعات رايانه اي و غيررايانه اي را عمدتاً از طريق چين وارد مي كند.
قطعات رايانه چيني و تجهيزات شبكه اروپايي
مدير يك سايت كامپيوتري كه در زمينه واردات و توزيع قطعات و تجهيزات شبكه رايانه اي فعال است در زمينه واردات قطعات رايانه اي مي گويد: به طور تقريبي از حدود سال 1368، واردات قطعات مربوط به رايانه صورت گرفت. در حال حاضر نيز اغلب قطعات كامپيوتري از جمله مادربرد ، كيس و ساير بخش هاي تشكيل دهنده رايانه از كشور چين وارد مي شود.
خسرو علي پناه مي گويد: حتي بخش اعظم قطعات اوليه تشكيل دهنده اقلامي همچون كيبورد و كارت گرافيك  كه در ايران توليد مي شوند نيز از طريق كشور چين وارد مي شوند. در حقيقت اين قطعات در ايران فقط مونتاژ شده و در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.
وي در ادامه مي افزايد: بيشتر اقلامي كه از چين وارد ايران مي شوند شامل قطعات تشكيل دهنده رايانه است اما تجهيزات شبكه اي مربوط به اينترنت از اروپا و از طريق دبي وارد ايران مي شوند.
علي پناه در پاسخ به اين سؤال مبني بر اينكه واردات اقلام رايانه اي به چه صورت انجام مي شود؟ توضيح مي دهد: در اين زمينه دو نوع واردات انجام مي شود: يا واردات مستقيماً از طريق چين صورت مي پذيرد و يا نماينده وارد كننده قطعات به دليل بهره گيري از اعتبارات بانكي و ساير تسهيلاتي كه امارات براي واردات در نظر گرفته است اقدام به وارد كردن قطعات از چين به دبي و سپس از طريق دبي به ايران مي كند. البته صرفه و سود اقتصادي در اين است كه ورود كالا به صورت مستقيم انجام پذيرد.
مدير سايت... در مورد تحريم قطعات و كالاهاي چيني اظهار مي كند: احتمال تحريم كالاهاي چيني كم است زيرا واردات از اين كشور نسبت به ساير كشورها ارزان تر است و در صورت تحريم كالاهاي چيني مي بايد همان كالاها با قيمتي گزاف از طريق ساير كشورها وارد شود.وي در ادامه مي افزايد: قطعاتي كه از چين وارد كشور مي شوند الزاماً توليد خود كشور چين نيستند. بلكه كشورهاي پيشرفته كه عمدتاً شامل كشوهاي اروپايي و آمريكايي هستند اغلب كارخانه هاي توليدي خود را در كشور چين احداث مي كنند، زيرا چين داراي موقعيت مناسبي براي سرمايه گذاري است و سرمايه گذاري و توليد در حجم وسيع از اهداف كشورهاي توليد كننده است.
در دنياي كنوني مرز جغرافيايي مفهوم خود را از دست داده است و كشورهاي توليد كننده ديگر مجبور نيستند كالاي مورد نياز را حتماً در كشور خود توليد كنند بلكه آنها مي توانند براي ايجاد رقابت با محصولات ساير كشورها به دنبال مكاني با شرايط مناسب براي احداث كارخانه باشند. در اين ميان كشور چين گوي سبقت را از ديگر كشورها ربوده است به طوري كه بيشتر توليدات رايانه اي و غيررايانه اي در اين كشور صورت مي گيرد. در حقيقت چين زمينه و بستر مناسبي براي جذب توليد كنندگان از هر نقطه در دنيا ايجاد كرده است.
قطعات درجه يك چيني
مديرعامل شركت رايانه اي... نيز درباره واردات قطعات چيني مي گويد: به طور تقريبي 90 تا 95 درصد قطعات رايانه اي موجود در بازار رايانه ايران چيني است. اين قطعات شامل قطعات درجه يك، دو و سه است كه معمولا اجناس و اقلام درجه دو و سه بيشتر جزو قطعات تعميري هستند و از كيفيت پاييني برخوردارند.
منوچهر آقازاده به خريداران توصيه مي كند: قطعات چيني درجه يك را با توجه به مشخصاتي همچون داشتن آرم و علامت كارخانه سازنده و برچسب هولوگرام كه نشان دهنده كيفيت قطعه است بخريد.
به اعتقاد وي بازار الكترونيك دنيا در دست چيني هاست و بيشتر قطعاتي كه در كشور چين ساخته مي شوند جنبه سفارشي دارند. چون هر كارخانه سازنده قطعه معيار خاصي را براي توليد دنبال مي كند. بايستي اين موضوع را نيز مد نظر قرار داد كه ساير كشورهاي حوزه جنوب شرقي آسيا از جمله كامبوج ، ويتنام و تايلند قطعاتي مي سازند كه اصطلاحاً ري مارك چيني هستند و خريداران بايستي به اين مسأله نيز واقف باشند.
همچنين آقازاده در پاسخ به اين سؤال كه آيا قطعات چيني به صورت قاچاق وارد ايران مي شوند؟ مي گويد: واردات از چين كمتر به صورت قاچاق انجام مي پذيرد. زيرا ورود قطعات به صورت غيرمجاز با ريسك و خطرات بالايي همراه است. در اين بين گمرك ايران نيز معيارهاي خاصي را براي ورود قطعات رايانه اي و غيررايانه اي در نظر گرفته است. به طور مثال قطعاتي همچون پاور كيس  و مانيتور مي بايد از حد توان مناسبي برخوردار باشند تا انرژي كمتري در داخل كشور مصرف كنند.
وي در مورد تعداد واردكنندگان قطعات رايانه اظهار مي دارد كه در حال حاضر نمي توان رقم مشخصي را ارائه داد، زيرا تعداد آنها نامحدود است. به اين صورت كه هر فردي كارت بازرگاني وارد كننده كالا از وزارت بازرگاني داشته باشد مي تواند اقدام به ورود كالا نمايد. نظارتي كه از طرف وزارت بازرگاني صورت مي گيرد تنها شامل فردي مي شود كه دارنده كارت ورود كالا است.
وي در پايان در مورد واردات از دبي مي گويد: دبي به عنوان يك انبار كالاهاي رايانه اي و غيررايانه اي دردنيا مطرح است و مي توان آن را يك كشور ترانزيتي به حساب آورد كه تمهيدات خاصي را براي ورود و خروج كالاها در نظر گرفته است.
حال بايستي ديد كه كشور پرجمعيت چين تا چه زمان مي تواند توليدات جهان را در تسخير خود داشته باشد.

توضيح
جوابيه اي بر نمايشگاه بهاره يا...
روابط عمومي وزارت بازرگاني در پاسخ به مطلب نمايشگاه بهاره يا فروش فوق العاده كه در صفحه پانزده شماره 3923 روزنامه همشهري در تاريخ بيست و هفتم بهمن ماه گذشته منتشر شده بود، جوابيه اي ارسال كرده است كه مي خوانيد:
۱ - براساس نظرسنجي هاي انجام شده در پايان فروش فوق العاده سال گذشته كه سوابق مربوط به آن نيز در دسترس است، بيش از 63درصد از افرادي كه مورد نظرسنجي قرار گرفته بودند، نمايشگاه عرضه مستقيم مايحتاج را به عنوان گزينه مطلوب براي تأمين نيازمنديهاي نوروزي مردم تهران انتخاب كرده بودند و كمتر از 52درصد از اين افراد فروش فوق العاده را ترجيح داده بودند. اصولاً استفاده از روش فروش فوق العاده همواره به عنوان جايگزين مطلوب براي نمايشگاه عرضه مستقيم در مواقعي كه امكان برگزاري نمايشگاه به عنوان گزينه اول مقدور نبوده است، پيشنهاد شده است. مع الوصف در سال جاري به منظور افزايش رفاه خريداران و كمك به تنظيم بازار محصولات پرمصرف ايام نوروزي، برنامه هاي لازم براي انجام فروش فوق العاده نيز به عمل آمده است كه با محوريت سازمان بازرگاني استان تهران انجام خواهد پذيرفت.
۲ - نويسنده محترم گزارش تحليلي روزنامه وزين همشهري، بدون ارائه مستندات قانوني، برگزاري نمايشگاه عرضه مستقيم در چند نقطه از كلانشهر تهران را فاقد جايگاه قانوني دانسته است. لذا خاطرنشان مي شود براساس قانون تشكيل وزارت بازرگاني، برگزاري هرگونه نمايشگاه در داخل و خارج از كشور توسط فعالان اقتصادي كشورمان، از اختيارات وزارت بازرگاني بوده كه محدوديت تعدادي نيز در يك گستره جغرافيايي براي آن تعيين نشده است.
۳ - در مواردي از گزارش تحليلي مورد بحث، نكات در تعارض با يكديگر ملاحظه مي شود به نحوي كه در بخشي عنوان مي شود: محدوديت در مشاركت صنوف، زمينه رقابت بين آنها را از ميان مي برد و در بخش ديگري از اين تحليل ذكر شده، غرفه هاي محدود نمايشگاه موجب جبران هزينه ها از جيب مردم مي شود.در واقع چنانچه مشاركت صنوف محدود باشد با محدوديت غرفه روبرو نخواهيم بود و البته سوابق برگزاري نمايشگاه هاي قبلي در تهران به خوبي نشان مي دهد، ضمن آنكه مشاركت صنوف براي ورود در نمايشگاههاي عرضه مستقيم بالا است، مديريت نمايشگاه و كميته هاي تخصصي نيز تنها واحدهايي را كه قابليت هاي عرضه كالاهاي مورد نياز مردم در سطح و اندازه هاي كيفي و كمي مورد نياز را دارا باشند گزينش مي نمايند. به علاوه كميته هاي قيمت گذاري در ستاد برگزاري نمايشگاه و كميته هاي نظارت و بازرسي زمينه هاي ضايع شدن به حق مصرف كنندگان را عملاً به حداقل ممكن كاهش خواهند داد.

دخل و خرج
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
يك شهروند
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |