پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۴۱
برنده نوبل ادبي در انتخابات شهرداري ميلان
دلقكي در برابر برلوسكوني
002667.jpg
سهيلا قاسمي
ميلان نترس! من ميانه  رو نيستم. اگر شما به دنبال يك ميانه رو هستيد بايد بگويم كه با انتخاب من ريسك بزرگي مي كنيد... . ميانه روها هرگز مشكل آلودگي هوا را حل نمي كنند. ميانه روها هرگز نمي توانند ريه بچه ها را نجات دهند. ميلان!  اگر صداي من زياده از حد بلند است به اين دليل است كه تو خيلي پير شده اي... . هيچ ميانه رويي هرگز تاريخ را نساخته و برنده جايزه نوبل نشده است. اما من مرد خطر هستم... .
شنيدن چنين كلماتي از زبان يك نامزد عادي انتخابات شهرداري بعيد به نظر مي رسد اما بايد پذيرفت كه داريو فو يك نامزد عادي نبود و مسلماً  اگر مي توانست شهردار ميلان شود، داستاني بسيار شگفت انگيزتر از كتاب هايش رقم مي زد.
داريو فو ، 79 ساله و در عين حال شعبده باز است. او همواره به هجو وفادار مانده و آرزو دارد روي سنگ قبرش بنويسند: بخنديد! يك دلقك اينجا آرميده است . در سال 1997 و زماني كه برنده جايزه نوبل ادبي شد سرآمد همه نمايشنامه نويسان دنيا بود چرا كه در آن تاريخ، هر سال به طور متوسط 300 اجرا از 80 نمايشنامه او (كه به 30 زبان ترجمه شده اند) روي صحنه رفته بود. او علاوه بر اين، بازيگر، كارگردان، تاريخ نگار هنري، معمار، نقاش و... نيز هست. فو سازش ناپذير، از سال هاي دهه 1950 به مبارزات سياسي و اجتماعي علاقه نشان داد و به انتقاد از عملكرد دولت، پليس، سانسور، واتيكان، چپ گراها و راست گراها پرداخت.
چندي پيش نيز فو با وجود كهولت سن، پا به عرصه مبارزات انتخاباتي گذاشت و در انتخابات مقدماتي چپ گرايان ميانه رو، به رقابت با سه نامزد ديگر پرداخت تا نامزد اين حزب براي انتخابات اصلي شود. اين انتخابات، همزمان با انتخابات سراسري ايتاليا در روز 9آوريل برگزار مي شود.
او با عزمي راسخ پا به ميدان مبارزه گذاشت و معتقد بود: مردم ايتاليا آنقدر ديوانه هستند كه يك مرد 80 ساله را به عنوان شهردار انتخاب كنند. به هر حال من اگر انتخاب شوم براي دولت يك مزاحم خواهم بود .  فو خود را سياستمدار نمي داند اما مي گويد فردي آگاه به اوضاع عصر خود است و از شيوه اداره كشور ناراضي است. او سيلويو برلوسكوني- نخست وزير كشورش- را پادشاهي مي نامد كه قوانين خاص خودش را وضع كرده و وزرايش همه از درون دربار برگزيده شده اند و تنها مدافع منافع شخصي خودشان هستند. به گفته فو برلوسكوني 4 شبكه تلويزيوني دارد و از طريق آنها افكار عمومي را كنترل مي كند. او روزنامه ها و مجله هاي اصلي كشور را هم خريده است. برادرش نيز بقيه مراكز، از جمله سالن هاي سينما و مراكز نشر را در دست دارد. او خشمگين است از اينكه ايتاليايي ها اسير سراب برلوسكوني شده اند و مي گويد: مولير معتقد بود كه مي توان هوش و فرهنگ هر مرد يا زني را از روي خط مشي اي كه دارد حدس زد و البته ايتاليايي ها هميشه رفتاري ناشيانه دارند. غالباً  در حالت ترديد به سر مي برند. مقابل كافه ها تجمع مي  كنند و مثل افراد هيپنوتيزم شده بدون جهت مشخصي در حركتند. ايتاليا با شتاب به سوي ورطه سقوط در حركت است. من سعي مي كنم مردم كشورم را از طريق نمايشنامه هاي سياسي از خواب غفلت بيدار كنم اما به نظر مي رسد تلاشم تاكنون نتيجه اي در بر نداشته است. وضعيت كنوني، مرا به ياد دوران فاشيسم مي اندازد. در سخنراني هاي سياستمردان مان انعكاس صداي موسوليني را مي شنوم .
فو به دنبال آن است كه روي گاف هاي برلوسكوني كار كند؛ اشتباهات ناخواسته اي كه موجب شده است او لقب  بدترين برقراركننده روابط را به خود اختصاص دهد.
برلوسكوني يك بار گفته بود: موسوليني هيچ كس را نكشته است. برعكس، او مخالفانش را براي گذراندن تعطيلات به اردوگاه ها مي فرستاد . او همچنين در كنار ولاديمير پوتين- رئيس جمهور روسيه- قرار گرفته و اظهار داشت كه در چچن هيچ مسأله حادي وجود ندارد. اين مسائل همگي فو را به شدت آزار مي دهد و او مي خواهد از راه ادبيات، نمايش و خنده، مردم را از قيد ترس رها كند، چرا كه اعتقاد دارد تمام سيستم هاي ديكتاتوري بر پايه ترس بنا شده اند. او خود را يك دلقك مي داند؛ دلقكي واقعي كه كارش خنداندن مردم است و وارث تمامي ويژگي هاي پدربزرگ كشاورزش است. وقتي كوچك بود به همراه پدر بزرگش سر زمين كشاورزي مي رفت و مي ديد كه او چگونه براي مردم داستان هاي طنزي تعريف مي كرد كه در پس آنها واقعيت هاي تلخي نهفته بود. او مي گويد گاهي نيز از درك واقعيت داستان ها اشك در چشمانش جمع مي شد. پدربزرگش مي گفت: داستان هايتان را تعريف كنيد تا جهالت پايان بگيرد ؛ چرا كه ندانستن، پايه بي عدالتي است. اين دلقك راوي بي عدالتي ها شده است و مي گويد 60 سال است كه شغلش همين است و هر چند مردم دوستش دارند نهادها از او مي ترسند.
فو نسبت به مسائل اجتماعي به ويژه آلودگي هوا، ترافيك و خطرات آنها بر روي كودكان، حساسيت خاصي دارد و از اين رو حل اين مسائل را جزو اولويت هاي اصلي اش در برنامه هاي تبليغاتي مطرح مي كرد. او با فاصله ناچيزي از برونو فرانته شكست خورد و نتوانست در دور بعدي حضور يابد.
دليل اصلي اين شكست نيز تنها كهولت سن و نداشتن سابقه سياسي بود. با اين حال فو هنوز نااميد نشده و همان طور كه در سايت شخصي خود نوشته تا جايي كه بتواند، به مبارزه ادامه مي دهد. روز 9 آوريل، ايتاليا شاهد انتخابات شهرداري ها و در كنار آن انتخابات سراسري و رقابت رومانو پرودي، رئيس سابق كميسيون اروپا با سيلويو برلوسكوني خواهد بود. برلوسكوني در انتخابات محلي نيز شكست سختي را متحمل شده بود و اگر ميلان، دومين شهر ايتاليا نيز به دست مخالفان بيفتد، ائتلاف دولتي با مشكل جبران ناپذيري مواجه خواهد شد. در ماه دسامبر برلوسكوني بدون هيچ توجهي نسبت به انتخابات مقدماتي گفت كه نامزد او براي شهرداري ميلان، ليتزياموراتي- وزير آموزش فعلي- است. به هر حال نظرسنجي ها نشان مي دهند كه گرايش مردم به چپ گرايان ميانه رو بسيار بيشتر است.
چندي پيش از آغاز سال نو، كن ليوينگستون- شهردار لندن- مهمان فو بود و پس از شنيدن برنامه هاي او درباره حمل ونقل و آلودگي هوا، از مردم خواست كه بي ترديد به او رأي دهند: اگر به فو رأي دهيد كاري خواهيد كرد كه همه مردم از ميلان حرف بزنند . به هر حال فو هرچند نمي تواند شهردار ميلان شود اما وزنه اي است كه مسلماً  براي برلوسكوني دردسرساز خواهد شد چرا كه صداي اين دلقك 80 ساله و سخنان اديبانه اش بسيار بيشتر از هر سياستمدار ديگري تأثير گذار خواهد بود.

نابساماني در شهرداري اوتاوا
002670.jpg
آرش نهاوندي- معضلاتي نظير فقدان مسئوليت پذيري، فساد مالي و عدم توانايي لازم براي اعمال نفوذ، شهرداري اوتاوا را با نابساماني هاي عديده اي در اداره شهر مواجه كرده است.
همين امر راندال دنلي از روزنامه اوتاوا سيتيزن را بر آن داشته كه طي مقاله اي اقدامات شهرداري و شوراي شهر اوتاوا را به شدت مورد انتقاد قرار دهد.
مسئله اي كه طي سال جاري مانند صفحه اي كه سوزن آن شكسته باشد، بسيار به گوشمان خواهد خورد، لزوم انجام تغييرات در شهرداري اوتاوا است. در واقع پاره اي از اتفاقات رخ داده در هفته اخير لزوم انجام تغييرات در مديريت شهري را بيش از پيش آشكار كرد.
شكست در اجراي پروژه جاده كارپ (محلي كه براي دفن زباله در نظر گرفته شده بود) اعضاي شوراي شهر و شهردار را با چالش عظيمي روبه رو كرد.
ابعاد اين افتضاح به قدري بود كه مسئولان شهري نتوانستند در مقام پاسخگويي بربيايند.
مشكلات جاري شهرداري سبب شده تا بسياري از اعضاي شوراي شهر درخواست بازنشستگي خويش را مطرح كنند. البته پاره اي ديگر از اين اعضا نيز به فكر تغيير شغل افتاده اند. مشكل ديگر در اين ميان نيز مداخله اتحاديه پليس در امور مربوط به رأي گيري در شوراي شهر است، تنها چيزي كه ما به آن نياز نداريم مداخله اتحاديه هاي قدرتمند در مسائل سياسي است.
با مسئله محوطه دفن زباله ها كه كارپ رود نام دارد، اين پرسش اساسي را مطرح مي كنيم. آيا مسئولان شهري به هنگام گسترش اين محوطه، به نظر شهروندان ساكن در اين محدوده شهري توجه داشته اند؟ آيا رضايت آنها را جلب كرده اند؟
مشكل در آنجا نهفته است كه، اعضاي شوراي شهر اوتاوا هيچ گاه از شهروندان نظرخواهي نمي كنند و خود را در برابر تصميمات گرفته شده پاسخگو نمي دانند.
اعضاي شوراي بخش غربي شهر اوتاوا درباره تصميم توسعه محوطه دفن زباله گفته اند: اين مسئله را ما بيشتر در حد يك خبر تلقي كرديم. در برابر چنين پاسخي بايد به اعضاي شوراي شهر توصيه كرد كه به مسائل بيشتر توجه كنند. محوطه دفن زباله كارپ رود نيمي از زباله شهري را درخود جاي داده است، حال اگر اين محوطه تعطيل شود، زباله ها را چه بايد كرد؟
باب چيارلي، شهردار اوتاوا به منظور حل تضادهاي ديدگاهي موجود بر سر كارپ رود، به ميدان آمده است و به جاي آنكه به مردم بگويد چه اتفاقاتي افتاده است، تلاش دارد با همفكري بوروكرات ها قطعات پازل مسئله كارپ رود را كنار هم بگذارد و با سر هم بندي، جوري قضيه را فيصله دهد.
چيارلي مي گويد: براي حل اين مسئله مي توان از دستگاه هاي زباله سوز استفاده كرد. اما استفاده از آنها مقرون به صرفه نيست، زيرا هزينه خريد آنها بيشتر از هزينه دفن زباله در دو محوطه بزرگ شهري مخصوص اين كار است.اما چرا درباره مخارج خريد دستگاه زباله سوز تحقيقات انجام نمي شود و برآوردهاي دقيقي درباره ميزان قيمت آن به عمل نمي آيد. همچنين بايد مزايا و معايب زيست محيطي استفاده از چنين دستگاهي مورد محاسبه قرار گيرد.
بر مسند قرار داشتن اغلب در معناي پذيرش مسئوليت و اقدام براي حل مشكلات به كار مي رود، در واقع فرد مسئول بايد به موقع در برابر چالش هاي پيش رو اقدامات مقتضي را انجام دهد، اما اين تعبير در مورد شهردار اوتاوا صدق نمي كند، او همواره به انتظار پيش آمدن موقعيت مي نشيند و واكنش خاصي در برابر مشكلات از خود نشان نمي دهد، در واقع او منتظر است تا فرد ديگري معضلات را حل كند كه اين امر پسنديده يك مقام مسئول نيست.
با توجه به موارد ذكر شده فوق به نظر نمي رسد مسائل شهرداري تنها با عوض شدن شهردار حل شوند.
در شوراي شهر نيز افراد زيادي وجود دارند كه مدت هاي مديدي است جايگاه خويش را فراموش كرده و نمي دانند كارشان مستقيماً با خدمات عمومي در ارتباط است و براي پيشبرد امور بايد اعتماد مردم را جلب كنند.
عضويت در شورا نه كاري است معمولي و نه رشته اي است كه يك فرد بخواهد آن را تا آخر عمر دنبال كند.
هرب كرلينگ يكي از اعضاي ارشد شوراي شهر بود. او هيچ گاه در زمان به عهده داشتن رياست شورا تغييراتي در عملكرد آن ايجاد نكرد و به هنگام ترك آن نيز جز نامي پر طمطراق براي آن نهاد مشورتي باقي نمانده بود. او در زمان ترك شورا با دريافت مبلغي معادل 23 هزار و 300 دلار مسير خود را براي تصدي سمتي بالاتر هموار كرد. اين در حالي است كه در عصر جديد به فردي كه سمت سابق خود را براي به دست آوردن سمتي بالاتر ترك مي كند، چك پرداخت نمي شود.
به رغم آنكه اعضاي شورا در آن زمان در برابر اعطاي چك به كرلينگ واكنش انتقادآميزي را از خود بروز داده بودند، چنين امري براي آنان تعجب آور نبود. قاعده يا به تعبيري قانون پرداخت چنين مبالغي به افرادي كه جايگاه سابق خود را ترك مي كنند چند سالي است كه به صورت رسم درآمده است. پرداخت چنين مبالغي به عنوان مزاياي اخراج باعث رسوايي هاي درون حزبي در عرصه انتخابات اخير شوراها شده بود. به رغم اين تفاسير دريافت مزاياي اخراج براي افرادي كه در انتخابات شوراهاي شهر اوتاوا شكست خورده اند، به نظر منصفانه مي آيد، از همين رو است كه هر يك از مستخدمين شهرداري نيز انتظار دريافت چنين مزايايي را به هنگام ترك كار دارند. اين در حالي است كه براي افرادي كه به ميل خود كار را ترك مي كنند، مزاياي اخراجي تعلق نمي گيرد. حال اين سؤال مطرح مي شود كه آيا اعضاي قديمي تر شورا تمهيداتي جهت تغييرات اين قانون خواهند انديشيد يا خير؟ و آيا افرادي نيز كه شورا را داوطلبانه ترك مي كنند، از مزاياي كناره گيري برخوردار مي شوند؟
اين معضلات درحالي شوراي شهر اوتاوا را در بر گرفته اند كه از خارج نيز فشارهايي بر شورا و فرآيند گزينش اعضاي آن اعمال مي شود.
انجمن (يا اتحاديه)  پليس اوتاوا در انتخابات شهري اعمال نفوذ مي كند، اين اعمال نفوذ از آن رو صورت مي گيرد كه شهردار و اعضاي شوراي شهر از ميان كساني انتخاب شوند كه مسائل اتحاديه پليس را در اولويت قرار دهند و با اعضاي انجمن رابطه حسنه داشته باشند.قدرت اتحاديه ها در اوتاوا آنقدر بالاست كه شوراها را به راحتي تحت تأثير خود قرار مي دهند.در همين چارچوب اعضاي شوراها به شدت از اتحاديه ها هراس دارند. به عنوان مثال همين امر سبب شده است تا آن دسته از اعضاي شوراي شهر كه مسئوليت امور آتش نشان ها را به عهده دارند نتوانند به وظايف خويش در حيطه عمل كنند. آنها در اين راستا نتوانسته اند ايستگاه هاي آتش نشاني كه خدمات اندكي به شهروندان ارائه مي دهند تعطيل كنند.وضعيت به گونه اي اسفبار است كه جيم رابيلارد رئيس اتحاديه هاي كارمندي و كارگري كانادا در اين باره گفت: من شهر اوتاوا را اداره مي كنم.
شايد سخنان رابيلارد قدري اغراق آميز به نظر برسند، اما واقعيت در اين نهفته است كه اعضاي شوراي شهر اوتاوا توانايي به كرسي نشاندن حرف خود در اتحاديه هاي تابعه خويش را ندارند.با توجه به آنچه كه ذكر آن رفت متوجه مي شويم كه مشكلات پايتخت كانادا به حدي است كه بايد براي رفع آنها تغييراتي اساسي در نظام اداره شهر انجام شوند.هيچ كدام از موارد بالا تا زماني كه شهردار اوتاوا عوض نشود قابل حل نيستند، زيرا شهردار اوتاوا به جاي رويارويي با مشكلات از آنها فرار مي كند.
بخشي از اين مشكل نيز به اعضاي شوراي شهر برمي گردد كه آنچه براي آنها از اهميت برخوردار است، انتخاب مجدد و حفظ مقام و القاب خويش است.

پيشخوان
002649.jpg
مسكو تايمز
روزنامه مسكو تايمز چاپ روسيه خبر و عكس اول خود را به موضع دبير كل سازمان بين المللي انرژي اتمي در قبال ايران اختصاص داده است.
اين روزنامه نوشته است، محمد البرادعي پيش از آغاز نشست شوراي حكام در جمع خبرنگاران ابراز اميدواري كرد كه ظرف يك هفته آينده توافقاتي بر سر برنامه هسته اي ايران حاصل شود.
در همين حال خبرگزاري هاي خارجي و بويژه خبرگزاري آلمان نيز طي گزارش هايي نوشته اند: ابراز خوشبيني البرادعي براي حل مسأله هسته اي ايران غيرمنتظره بود.
002658.jpg
تريبون دوژنو
اين روزنامه فرانسوي زبان چاپ سوئيس در گزارش اصلي خود به بررسي پايه حقوق هاي مردم ساكن سوئيس و بويژه پايتخت نشينان پرداخته است. بين سالهاي 2002 تا 2004 اختلاف پايه حقوق هاي مردان و زنان كاهش قابل توجهي يافته است و بويژه در ژنو اين اختلاف از 7/10 درصد به 3/9 درصد رسيده است، هر چند موسسات بزرگ اين روزها به برابري زنان و مردان حساسيت بيشتري نشان مي دهند اما به نظر مي رسد اين فاصله هنوز زياد است.
002661.jpg
چاينا ديلي
روزنامه چاينا ديلي با اختصاص دادن تصوير اول خود به سازه اي فلزي كه در انتهاي آن دو نفر كارگر در حال كار ديده مي شوند، نوشته است: دولت چين قصد دارد از انرژي هاي زيست محيطي جديد استفاده كند.
در همين چارچوب برنامه هايي در دست است تا در روند كنوني مصرف آب نيز تغييراتي ايجاد شود. علاوه بر اين دولت چين قصد دارد 30 درصد از صنايع فولاد خود را كه در آلودگي محيط زيست تأثيرگذارند، تعطيل كند.
002646.jpg
كلاينه سايتونگ اشتايرمارك
اين روزنامه آلماني زبان خبر و گزارش يك خود را به پيدا شدن چند مورد آلودگي ويروس آنفلوآنزا در ميان حيوانات خانگي در آلمان اختصاص داده است. براساس اين گزارش تاكنون سه گربه در آلمان به اين ويروس مبتلا شده اند و يك گربه هم جان خود را بر اثر ابتلا به اين ويروس از دست داده است. پيشتر در تايلند هم دو گربه بر اثر خوردن لاشه مرغ هاي آلوده تلف شده بودند.

دريچه
002676.jpg
هند و استراليا
عكس فوق گارد رياست جمهوري هند را در مراسم استقبال از جان هوارد نخست وزير استراليا به تصوير كشيده است.
جان هوارد در صدر يك هيأت اقتصادي يكشنبه شب براي انجام يك ديدار چهار روزه از هند وارد دهلي نو شد.
نخست وزير استراليا در سخناني در محل نشست صاحبان صنايع و تجار هند از امضاي يادداشت تفاهم بين هند و استراليا براي همكاري مشترك در بخش دفاعي ابراز رضايت كرد و از تمايل كشورش بر گسترش روابط دوجانبه با هند در ديگر زمينه هاي مورد علاقه سخن گفت.
002655.jpg
سوئيس و كارناوال
تصوير فوق به برگزاري مراسم كارناوال فانوس ها در سوئيس اختصاص يافته است.
اين كارناوال طي سه روز در شهر باسل سوئيس برگزار مي شود.
سوئيس يكي از ثروتمندترين كشورهاي دنياست و در مركز اروپا قرار دارد. بانك هاي بزرگ و كارخانه هاي عظيم شكلات و قهوه اقتصاد اين كشور را از رونق خاصي برخوردار كرده است.
البته بانك هاي اين كشور نسبت به ساير مؤسسات اقتصادي آن از شهرت بيشتري برخوردارند، زيرا اغلب سرمايه داران و صاحبان صنايع بزرگ از سراسر جهان در بانك هاي سوئيس داراي حساب هاي بانكي ويژه اي هستند.
002673.jpg
نخست وزير و روستائيان
دو نفر از شهروندان چيني در حال مطالعه روزنامه به تصوير كشيده شده اند.
اين روزنامه چيني سخنان نخست وزير اين كشور در اجلاس ساليانه كنگره ملي خلق چين را انتشار داده است.
طي هفته اخير ون جيابائو نخست وزير چين در حضور 3 هزار نماينده كنگره ملي خلق اين كشور گفت: بودجه مربوط به ساخت تأسيسات زيربنايي در مناطق روستايي افزايش قابل توجهي خواهد يافت.
او اذعان كرد كه درآمد مناطق روستايي چين در حال كاهش است و گفت روستائيان از اين كه زمين هايشان براي برنامه توسعه از آنها گرفته شده، ناخشنود و عصبي هستند.
002652.jpg
مردم و رئيس جمهور
تصوير فوق يكي از معترضان فيليپيني را در حال آتش زدن تصويري از رئيس جمهوري اين كشور نشان مي دهد.
برخي از مخالفان گلوريا آرويو مي كوشند با تشويق مردم به شركت در تظاهرات وسيع خياباني، شرايط مشابه سال هاي 1986 و 2001 را در كشور ايجاد كنند. در اين دو سال ذكر شده فرديناند مارگوس و جوزف استراد (دو تن از رئيسان جمهوري سابق فيليپين) بر اثر فشار افكار عمومي ناگزير به كناره گيري از سمت خود شدند.
فيليپين مجمع الجزايري است در جنوب شرق آسيا، اين كشور تا سال 1898 مستعمره اسپانيا و از آن سال به بعد استعمار آمريكا با شكست دادن اسپانيا بر فيليپين سلطه يافت.
002643.jpg
زنان و جنگ هاي قديمي
در عكس فوق زنان افغاني كه همسرانشان را در زمان جنگ از دست داده بودند، در اجتماعي اعتراض آميز در برابر يكي از مراكز تقسيم مواد غذايي در كابل به تصوير كشيده شده اند.
زنان افغان طي سال هاي اخير و در زمان حاكميت طالبان در افغانستان، از محروميت هاي بسياري رنج برده اند.
در زمان طالبان زنان افغان از هر گونه فعاليت اجتماعي منع شده بودند و حتي بدون همراه نمي توانستند به بيرون از خانه پاي بگذارند، طي اين سال ها زنان ياد شده بيشتر در داخل منازل به سر برده و حق حضور در عرصه اجتماعي را نداشتند.
اما پس از سقوط طالبان،  زنان افغان توانستند مجدداً در عرصه هاي اقتصادي حضور يافته و هم پاي مردان كشورشان به بازسازي افغانستان بپردازند.
002664.jpg
هنگ كنگ و آنفلوآنزاي مرغي
آنفلوآنزاي مرغي و بازرسي هاي شديد در هنگ كنگ براي جلوگيري از رشد و شيوع آنفلوآنزا براي موضوع عكس فوق برگزيده شده است.
در پي شيوع اين بيماري مرگبار در ميان پرندگان زنگ خطر براي اكثر كشورهاي جهان به صدا درآمده و مقامات كشورهايي نظير چين تدابير بهداشتي گسترده اي را به منظور جلوگيري از شيوع اين بيماري اتخاذ كرده اند.
ناگفته نماند كه آنفلوآنزاي مرغي اغلب از طريق تنفس پرندگان به بشر انتقال مي يابد و در صورتي كه گوشت مرغ خوب پخته شود و خام نباشد،  آنفلوآنزا به انسان سرايت نمي كند.

جهانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
يك شهروند
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |