چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۵۸
دريافت وام، سخت ترين مرحله ازدواج
پول پردردسر
004371.jpg
طرح: داوود كاظمي
سهراب نيكخواه
سرانجام پس از مدتي وقفه، پرداخت وام ازدواج از سوي شهرداري تهران به زوج هاي ساكن پايتخت از سر گرفته شد. پيش از اين، در اواسط سال گذشته پرداخت اين وام به دليل نبود اعتبارات لازم متوقف شده بود و متقاضيان جديد نيز نمي توانستند ثبت نام كنند. البته هم اكنون نيز ثبت نام جديد به عمل نمي آيد و تنها كساني كه پيش از اين فرم ها و مدارك لازم را تهيه و پست كرده بودند، مي توانند وام خود را دريافت كنند.
پرداخت وام ازدواج موضوعي است كه در سال هاي اخير و با توجه به سخت ترشدن شرايط ازدواج، اهميت بيشتري يافته و چند سالي است كه با وجود مبلغ كمش به يكي از تكيه گاه هاي جوانان تبديل شده است. البته طبيعي است كه اين وام ها و دريافت آنها خود پس از مدتي چالش برانگيز شده باشند و احراز شرايط لازم براي دريافت اين مبالغ، موضوعي باشد كه مدت ها ذهن جوانان را به خود مشغول كند. از آن سو سيستم بانكي كشور نيز با مشكلاتي براي پرداخت اين وام ها روبه رو شده است.
بانك ها وام مي دهند
پرداخت وام ازدواج به جوانان، موضوعي بود كه پس از انقلاب آغاز شد. در اين طرح براي تسهيل ازدواج و ترغيب جوانان به اين امر، به هر كدام از زوج هاي جوان مبلغي تعلق مي گرفت كه اين مبلغ در هر زمان بسته به ميزان تورم افزايش يافت كه هم اكنون به ميزان 500 هزار تومان براي هر نفر (يك ميليون تومان در كل) رسيده است. براي دريافت وام ازدواج، اولين مدرك لازم، عقدنامه است. البته مسئله به همين جا ختم نمي شود و اين رشته سر دراز دارد. اگر تاكنون براي دريافت اين وام ها به بانكي مراجعه كرده باشيد قطعاً با ليست بلندبالايي از مدارك كه بايد تهيه شوند روبه رو شده ايد. گواهي اشتغال به كار، يكي از قبوض (آب، برق، تلفن، گاز)، سند خانه يا قولنامه اي كه ثابت كند شما در نزديكي بانك ساكن هستيد، سفته به مقدار لازم و تعداد زيادي كپي از مداركي كه تهيه شده است. و تازه اين اول ماجراست!
هر كس كه مي خواهد وام بگيرد بايد دو نفر ضامن داشته باشد كه بسته به بانكي كه به آن مراجعه مي كنيد شرايط ضامن ها متفاوت است اما تقريباً تمامي بانك ها كارمند دولت بودن را يكي از شرايط ضامن ها مي دانند. بعد از تهيه همه اين مدارك و آوردن دو ضامن به بانك مربوطه حالا بايد در نوبت بمانيد. هر شعبه در طول يك سال اعتبار مشخصي براي پرداخت وام ازدواج دارد و امكان دارد شعبه اي كه شما به آن مراجعه مي كنيد اعتبارش تمام شده باشد و شما بمانيد در نوبت براي سال آينده! هنگامي كه نوبت به شما رسيد هم بايد مدارك بانكي را امضا كنيد و چندين و چند جا قول دهيد حتماً پول را به بانك بازمي گردانيد و سپس يك حساب قرض الحسنه باز كرده و پول خود را دريافت كنيد.
اگر تمامي اين مراحل كه از هفت خوان هم بيشتر است و احتمالاً رستم هم نمي تواند جان سالم از آن به در برد را پشت سر گذاشتيد، آن وقت است كه يك ميليون تومان به شما و همسرتان تعلق مي گيرد و البته بايد تا دو يا سه سال، اقساط آن را بپردازيد؛ يك ميليون توماني كه به تنهايي براي انجام هيچ كدام از مقدمات ازدواج كافي نيست. اين روند كه به صورت خلاصه شرح داده شد چند ايراد اساسي دارد.
۱ - تهيه گواهي اشتغال به كار براي بسياري از جوانان، كار چندان ساده اي نيست. بسياري به صورت حق الزحمه اي در ادارات دولتي و خصوصي مشغول به كار هستند و قرارداد خاصي ندارند. اين افراد نمي توانند گواهي اشتغال به كار دريافت كنند. گروهي نيز شغل آزاد دارند و به درستي مشخص نيست كه چگونه بايد اين گواهي را اخذ كنند.
۲ - وام ازدواج به عقدنامه تعلق مي گيرد و اگر كسي بخواهد عقد و عروسي خود را در يك زمان برگزار كند، بايد وام خود را پس از ازدواج دريافت كند.
۳ - يافتن دو ضامن كه شرايط لازم را داشته باشند، كار مشكلي است. چگونه مي توان دو كارمند دولت يافت كه راضي شوند ضامن جواني شوند كه مي خواهد وام بگيرد و اگر اقساط خود را نپردازد از حقوق آن دو كسر خواهد شد؟
۴ - كمي مقدار وام ازدواج و بالابودن مخارج، باعث مي شود جوانان به دنبال راهي براي دريافت چند وام باشند. يافتن آشنايي در يك بانك براي مُهرنزدن سند ازدواج يا گرفتن دو سند از محضر و... راهكارهايي هستند كه تقريباً همه جوانان به دنبال آن هستند. البته معلوم نيست اين راه ها تا چه ميزان به نتيجه مي رسند، ولي در هر صورت هستند كساني كه توانسته اند بيش از يك وام ازدواج دريافت كنند.
شهرداري، هم رديف بانك ها
با برگزاري انتخابات دومين دوره شوراهاي شهر و روستا در سال 81 ، تركيب شوراي شهر تهران تغيير كرد و در اوايل سال 82 محمود احمدي نژاد به عنوان شهردار پايتخت انتخاب شد. سال 82 وقتي شهرداري لايحه بودجه سال بعد را به شوراي شهر ارائه كرد، در آن پيش بيني كرده بود كه به زوج هاي تازه ازدواج كرده تهراني وام اعطا شود.
براساس مصوبه شوراي شهر تهران، صندوق قرض الحسنه اي در اين رابطه تشكيل و 70 ميليارد تومان اعتبار كه 50 درصد آن توسط شهرداري و مابقي توسط صندوق انصارالمجاهدين تأمين مي شد، به اين امر اختصاص يافت. براي ساماندهي اين طرح، ستاد پيوندهاي آسماني تشكيل و از خرداد سال 83 پرداخت وام آغاز شد. اين كار شهرداري با واكنش منفي وزارت كشور وقت و برخي از كارشناسان مسائل شهري روبه رو شد. وزارت كشور به عنوان نهاد بالادستي شهرداري، پرداخت اين وام را خلاف وظيفه شهرداري ارزيابي كرد و كارشناسان نيز معتقد بودند مشكلات شهر تهران به اندازه اي است كه شهرداري توان و بودجه پرداخت چنين مبالغي را ندارد، ولي در هر صورت اين وام ها تا پايان دوران شهرداري احمدي نژاد پرداخت شدند.
در مراسم افتتاح طرح پرداخت وام ازدواج از سوي شهرداري، جمشيديان- دبير ستاد پيوندهاي آسماني- از رسيدگي به درخواست وام ازدواج و پرداخت روزانه 400 مورد وام به زوج هاي جوان خبر داد.
فتحيان- مجري اين طرح- نيز در همان مراسم با اشاره به ضرورت آموزش مهارت هاي زندگي به زوج هاي جوان گفت: از آنجا كه بحران هاي ازدواج معمولاً در 5 سال اول زندگي مشترك پديد مي آيد، در صورتي كه زوجين، آموزش هاي كافي را در زمينه چگونگي برقراري ارتباط، تفاهم و درك متقابل ديده باشند، مسلماً زندگي توأم با تفاهمي خواهند داشت .
او افزود: زوج هاي جوان مي توانند در صورت تمايل و به صورت رايگان، از خدمات مشاوره اي و آموزش مهارت هاي زندگي در قالب دريافت نوارهاي آموزشي، كتابچه هاي راهنما، جزوه و انجام مشاوره هاي رايگان با مددكاران بهره مند شوند.
004269.jpg
با گذشت حدود يك سال و نيم از زمان آغاز اين طرح و بهره مندي 70 هزار زوج از تسهيلات آن، پرداخت وام از اواخر مهرماه سال گذشته به 35 هزار زوج متقاضي به دليل پايان اعتبارات لازم و عدم توان شهرداري در پرداخت وام ازدواج، متوقف شد.
در آن زمان چمران- رئيس شوراي شهر تهران- توقف اين طرح را، به دليل بيش از حد انتظار بودن متقاضيان اعلام كرد. همچنين آشتياني خزانه دار شورا در آن زمان گفت: دكتر قاليباف-  شهردار جديد تهران- نيز با توجه به نگراني هاي پيش آمده در زمينه عدم تامين منابع مالي مورد نياز، پيشنهاد توقف پرداخت وام ازدواج را ارائه كرده؛ چرا كه معتقد است در اين شرايط شهرداري تهران توان سرمايه گذاري براي پرداخت وام ازدواج را ندارد.
وي با بيان اينكه بازپرداخت وام هاي دريافت شده براي تامين اعتبار لازم صندوق ازدواج شهرداري، نيازمند حداقل يك سال زمان است، گفت: بر اساس بررسي  آمار هاي تحليلي، پيشنهاد كرده ام تا زمان خودگرداني صندوق قرض الحسنه، 20ميليارد تومان در اين صندوق سرمايه گذاري شود تا اين صندوق از اوايل سال 86 بدون سرمايه گذاري مجدد به طور خودكار از محل بازپرداخت وام هاي اعطاشده اداره شود، اما شهردار تهران با اين مسئله به دليل نگراني در تامين منابع مالي شهرداري در سال جاري موافقت نكرده و فعلاً با متوقف كردن پرداخت اين وام، مقرر شده است اين مشكل از طريق بانك هاي دولتي رفع شود.
به گفته واعظي آشتياني، اعتبار 20 ميليارد توماني مورد نياز صندوق ازدواج شهـــرداري را كه حداكثر۲درصد كل اعتبار شهرداري را شامل مي شود، مي توان از طريق صرفه جويي در هزينه ها تامين كرد.
توقف پرداخت وام در حالي اتفاق افتاد كه ثبت نام آن همچنان ادامه داشت. البته اين امر نيز پس از مدتي متوقف شد.
پرداخت وام ازدواج از سوي شهرداري بدون هيچ وعده اي براي ازسرگيري انجام طرح متوقف شد تا اينكه سرانجام اسفندماه سال گذشته مسئولان شهرداري خبر از آغاز دوباره دادند. حسين پورزندي- معاون اداري و مالي شهرداري- اواخر اسفند ماه سال گذشته گفت: در ماه هاي اخير با تامين اعتبارات لازم، پرداخت وام به 60 هزار زوج متقاضي ديگر نيز آغاز شد كه اين مهم تا پايان شهريور ماه 85 به اتمام خواهد رسيد.
پورزندي درخصوص زمان ثبت نام براي پرداخت مجدد وام به زوج هاي تهراني گفت: هم اكنون مشغول مذاكره با بانك ها، موسسات مالي و نيز پيمانكاران طرح هاي عمراني شهرداري هستيم تا منابع پرداخت مجدد وام تامين شود، اما زمان مشخصي براي آغاز مجدد ثبت نام ها در نظر گرفته نشده است.
شهردار تهران نيز در اولين روزهاي امسال از پرداخت وام ازدواج به متقاضيان خبر داد و گفت كه تا پايان پرداخت به اين تعداد متقاضي، ثبت نام جديدي انجام نخواهد شد. سرانجام روز يكشنبه اين هفته پرداخت وام آغاز شد و گرچه پورزندي پيش از اين، پايان شهريور را زمان اتمام پرداخت اعلام كرده بود، ولي اين بار آذرماه را به عنوان زمان آخرين پرداخت اعلام كرد.
به اين ترتيب جوانان تهراني كه پيش از اين ازدواج كرده بودند، مي توانند اميدوار باشند كه در آغاز زندگي خود، 2ميليون تومان خواهند داشت. يك ميليون تومان را بانك مي دهد و يك ميليون ديگر را شهرداري.
سرنوشت يك وام جديد
ماجراي وام هاي ازدواج به همين جا ختم نمي شود. محمود احمدي نژاد كه اكنون رئيس جمهور ايران است، پس از ورود به دولت در اولين سفر استاني خود در مشهد از راه اندازي يك صندوق جديد براي اعطاي تسهيلات به جوانان خبر داد. تشكيل صندوق مهر رضا(ع) در اولين روزهاي رياست جمهوري احمدي نژاد مطرح شد. اين صندوق كه هدف آن ايجاد شرايط ازدواج آسان و تهيه مسكن جوانان بود و لايحه اش به مجلس ارسال شد، در كميسيون هاي كارشناسي مجلس با استقبال نمايندگان مواجه نشد و تغييرات آن به حدي بالا رفت كه از چارچوب ايده اوليه خود خارج شد. مهمترين مشكل طرح، مشخص نبودن منابع تامين بودجه آن بود.
دولت در لايحه خود خواستار اختصاص 30 درصد موجودي حساب ذخيره ارزي در پايان دي ماه 84 به صندوق مهر رضا(ع) شده بود، اما اين ميزان برداشت با مخالفت نمايندگان مواجه شد. نمايندگان مخالف برداشت 30درصدي از صندوق ذخيره ارزي، برداشت از اين حساب را به عنوان سرمايه اوليه صندوق مهر رضا، 718 ميليارد دلار برآورد و اين فرآيند را موجب افزايش 40 درصدي نقدينگي و 20 درصدي تورم در كشور عنوان كردند. در هر صورت اجراي اين طرح با تغييراتي اساسي كه در مجلس پيدا كرد، عملاً متوقف شد تا اينكه سرانجام در سال جديد شوراي عالي اداري به رياست محمود احمدي نژاد تشكيل جلسه داد و تاسيس صندوق تعاون، اشتغال و ازدواج مهر رضا(ع) را تصويب كرد. بر اساس گزارش دفتر رئيس جمهوري، تشكيل صندوق مهر رضا(ع) بر اساس ادغام 5صندوق حمايتي شامل صندوق تعاون، صندوق توسعه اشتغال روستايي، صندوق ازدواج جوانان، صندوق حساب پس انداز جوانان و صندوق حمايت از فرصت هاي شغلي با همه وظايف، اختيارات، مسئوليت هاي قانوني، دارايي ها، تعهدات، اعتبارات، امكانات و نيروي انساني آنها تصويب شد.
فرهاد رهبر- رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور- سرمايه اين صندوق را يكهزار و 200 ميليارد تومان اعلام كرد كه از محل كاهش سهم شركت ملي نفت ايران از درآمدهاي حاصل از فروش نفت، براي شش ماهه دوم سال جاري تامين مي شود.
ايجاد اين صندوق در نهايت به مصوبه مجلس نيازمند است كه بنابر گفته فرهاد رهبر قرار است لايحه اي با قيد دو فوريت در اين رابطه به مجلس فرستاده شود.
هنوز ميزان وامي كه از طريق اين صندوق به جوانان اختصاص مي يابد مشخص نشده است و همين طور شرايط لازم براي اخذ تسهيلات ولي شايد اين وام بتواند اندكي از مخارج سرسام آور ازدواج را تامين كند.

سايت اطلاع رساني
اگر مدارك خود را براي دريافت وام ازدواج شهرداري ارسال كرده ايد، مي توانيد با مراجعه به سايت www.peyvandeasmany.com از وضعيت پرونده خود مطلع شويد. با ورود به اين سايت، در بخش جست وجو شماره كد ملي يكي از زوجين را وارد كنيد تا شرايط به شما اعلام شود. هم اكنون كساني كه دعوتنامه براي آنها ارسال شده است، مي توانند با مراجعه به محل مشخص شده در دعوتنامه، بقيه مراحل را طي كنند.

نگاه امروز
دلخوشي كوچك زندگي
بنيامين صدر
داستان وام ازدواج هم در جامعه ما بيشتر شبيه كاريكاتور شده است. از يك سو تبسمي را بر چهره مي نشاند و روزنه اي است در تاريكي و از سوي ديگر ممكن است تازه داماد ها را در چاهي بيندازد كه روزي صد مرتبه به دنبال مفري براي گريز بگردند.
چون بسياري از جوانان فكر مي كنند با گرفتن وام ازدواج به گنجي دست يافته اند و شرايط ايده آلي فراهم شده كه با دريافت وامي تشكيل خانواده دهند. غافل از آن كه وقتي ماه عسل تمام شد و بدهي ها سر رسيد، تازه اول گرفتاري است.
شايد بتوان وام هاي ازدواج را بيشتر مسكني مقطعي دانست تا علاج معضل كمبود نقدينگي در چرخش.
اين در شرايطي است كه بين نوع شغل افراد و وضعيت ازدواج، رابطه معناداري وجود دارد، بنابراين از آنجايي كه درآمد و شغل براي ازدواج نقش بسيار مهمي دارند، پسران جوان بيكار با وجود تمايل خود به ازدواج به دليل بيكاري يا نداشتن شغل و درآمد مناسب، آن را دست نيافتني مي دانند.
تحقيقي درخصوص افزايش سن ازدواج جوانان نشان مي دهد كه اين دو مسأله (درآمد پايين و بيكاري) سبب شده كه پسران جوان به دليل نداشتن درآمد مناسب تن به ازدواج ندهند.
همچنين برخي از خانواده ها كه به لحاظ مالي با مشكل روبه رو هستند، نمي توانند جور جوانان خود را كشيده و زمينه لازم را براي شكل گيري خانواده اي ديگر فراهم كنند. مضاف بر اين كه هزينه هاي گزاف و بيهوده نيز تا حدود بسياري در اين مسأله دخيل شده و مشكلات زيادي را به وجود آورده است.
در اين آشفته بازار سنگين تر شدن بار مالي خانواده ها به دليل پرداخت اقساط ريز و درشت، خود مشكل مضاعفي است كه بعضاً  پيامدهاي ناخوشايندي را به همراه دارد. اما اين يك روي سكه است، بسياري از زوج هاي جوان سرگردان در بانك ها به دنبال گرفتن وام ازدواج هستند و بانك هاي عامل نيز بنا به دلايل مختلف قادر به پاسخگويي به آنان نيستند. در شرايطي كه برخي افراد با نفوذ به راحتي و بدون كوچكترين مانعي از بانك هاي دولتي وام هاي ميلياردي دريافت مي كنند، گرفتن وام 500 هزار توماني ازدواج براي جوانان حكم گذر از هفت خواني را دارد كه سرانجام آن نيز روشن نيست.
هم اكنون صد هزار زوج جوان براي دريافت همين وام اندك با هزار اما و اگر روبه رو مي شوند. انواع فرم ها را بايد پر كنند و تضمين هاي متعددي بدهند و در مقابل، گيرندگان وام هاي ميلياردي با حداقل تضمين ها به كام دل خود مي رسند و لبخندي تمسخر آميز تحويل اطرافيان مي دهند!
اين در حالي است كه در حال حاضر در زمينه اعطاي تسهيلات ازدواج در ايران، نهادهاي گوناگوني از بانك ها گرفته تا كميته امداد و شهرداري تهران دست اندركارند.
در واقع بانك ها در پرداخت وام ازدواج 3 سال است كه تنها نيستند.
محمود احمدي نژاد در زماني كه بر مسند شهرداري تهران تكيه زد و اكنون كه كرسي رياست جمهوري را در اختيار دارد، بسيار سعي كرد تا نگاه ويژه اي به موضوع ازدواج جوانان داشته باشد و پرداخت وام يك ميليون توماني به زوج هاي جوان از سوي شهرداري تهران را بنيان گذاشت.
البته اين اقدام چندان هم دور از ذهن به نظر نمي رسيد، چون هم نياز جمعيت جوان ايران به تسهيلات ازدواج و مسائل مربوط به آن به خوبي حس مي شود و هم نتايج سرمايه گذاري براي كاهش مشكلات جوانان پيامدهاي مثبتي را به همراه دارد.
هر چند كه برخي تحليلگران و كارشناسان معتقدند كه در رديف كارهاي مقرر براي شهرداري، جايي براي تسهيل ازدواج جوانان و اعطاي وام در نظر گرفته نشده است و بهتر است كه زمينه هاي بنيادين ازدواج نظير اشتغال، درآمدزايي، مسكن و بيمه هاي كارآمد از سوي مسئولان و نهادهاي اجتماعي هموار شود.
به هر صورت تهيه مخارج ازدواج و آغاز يك زندگي مشترك آنقدر سنگين است كه هر جواني از هرميزان كمكي كه به او شود، استقبال مي كند. حتي اگر اين كمك به صورت وام باشد و تهيه آن با انواع مشكلات و دردسرها همراه. در اين شرايط اگر كارشناسي وجود دارد و نظر فني هست بايد در راستاي كاهش مشكلات ازدواج و تسهيل اخذ وام باشد وگرنه مخالفت با ايجاد يك صندوق و پرداخت وام به جوانان سودي نخواهد داشت.

نگاه
شكل گيري شخصيت هر فرد در شش سال نخست زندگي
گروه اجتماعي: شش سال نخست زندگي،  دوران شكل گيري شخصيت افراد است و موسسات رسمي آموزشي مثل مهدهاي كودك و آمادگي ها نقش بسيار مهمي در آموزش رفتار صحيح كودكان  دارند.
دكتر صالحي روان شناس كودك به ايسنا گفت: بعضي از خانواده ها از پاره فرهنگهاي مختلف كم و بيش استفاده مي كنند و بچه هايي كه به مهدها مي روند ممكن است بين رفتارهايشان تفاوت وجود داشته باشد و اينجاست كه موسسات وظيفه يكنواخت كردن رفتار را در كودكان بر عهده دارند و در واقع كودكان را از لحاظ رفتاري و نرم كرداري به استاندارد نزديك مي كنند تا بعدها در مدارس ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان و همين طور در موسسات آموزش عالي به نرم نزديك و يا شبيه گردند تا بتوانيم در آينده رفتارهاي شبيه به هم، نه عين هم در ارتباطاتشان داشته باشيم. دكتر صالحي افزود: بايد بدانيم كه رفتار و آموزشهايي كه مهدها به فرزندانمان مي دهند اولويت بر رفتار خانواده ها دارد و هرگز نبايد مهدها را مجبور كنيم كه همان رفتاري كه در داخل خانه در ارتباط با كودك انجام مي گيرد در مهد براي فرزندانمان اجرا كنند. بايد اجازه داده شود كه كودكان طبق روشها و اسلوبهايي كه در اختيار مهدها قرار داده مي شود، آموزش لازم را كسب كنند تا در آينده در جامعه بتوانند روش زندگي بهتر را فرا گيرند.
دكتر صالحي با اشاره به گفته يك روانشناس معروف خاطرنشان كرد: انسان فرزند كودك است (البته اشاره به 5۶، سال اول زندگي) و تمام رشدها در اين سالها صورت مي گيرد و شايد باور كردني نباشد اگر بگوئيم يك كودك 5 ساله در حقيقت همان جوان 25 ساله امروز است چون از 5 سال به بعد درست است كه تغييراتي در كودك به وجود مي آيد اما اين تغييرات، كيفي است و تغييرات كمي در همان دوران كودكي شكل مي گيرد و اصل اخلاقيات در اين سنين ريخته مي شود.
دكتر سيروس صالحي عضو هيئت علمي دانشگاه گيلان به ايسنا گفت: محروم كردن كودك به علت بي نظمي در بازي، نه تنها باعث افسردگي كودك نمي شود و اثر منفي ندارد بلكه كودك را به سمت توافق با گروه سوق مي دهد و در ارتباطات جمعي در آينده نقش وافري دارد. گروه آينه فرد است و كودك ارزشهاي خود را از گروه مي گيرد.
وي در خصوص رفتار با كودكان لجباز 5 سال به بالا گفت: والدين در مقابل لجبازي كودكان 5 ساله خود بايد مقاومت كنند و فكر كودك را به مسائل ديگر غير از آنچه هدف كودك است، منحرف كنند تا كودك خودخواه و زورگو بار نيايد و نظرات خود را به ديگران تحميل نكند.
دكتر صالحي گفت: اعتماد به نفس در كودكان امري مهم است. كودكان نياز به اين دارند تا ابراز وجود كنند پس بايد مهارتهاي لازم را فرا گيرند. عدم اعتماد به نفس در كودكان باعث مي شود تا كودكان كمرو و خجالتي بار بيايند و در محافل غير آشنا گوشه گيري كنند.

كوتاه
اختلالPTSD در جانبازان
هانيه ورشوچي- اختلال PTSD در جانبازان، اختلالي است كه همسران افراد جانباز كمتر با آن آشنايي دارند. اختلال پس از سانحه يا PTSD با استرس شديد هيجاني حاصل مي شود و بر جنبه هاي مهمي از زندگي فرد تأثير مي گذارد. اين استرس مي تواند در ضمن جنگ، شكنجه، بلاياي طبيعي، تصادف و... ايجاد شود.
دلبر نيروشك، محقق كارشناس ارشد مشاوره كه در مركز جامع پزشكي طب مكمل به جانبازان مشاوره مي دهد و جلساتي را تحت عنوان جانباز و عملكرد خانواده برگزار كرده است. در اين جلسات به همسر فرد جانباز آموزش داده مي شود تا با اختلال شوهر خويش كه معروف به اختلال پس از سانحه PTSD است، آشنا شود.
وي مي گويد: خشم، ترس و افسردگي جانباز تأثيرات ملموس و بارزي در عملكرد خانواده مي گذارد. همسر فرد جانباز نيز مبتلا بهPTSDثانويه مي گردد يعني به نوعي به علائم شوهر مبتلا مي شود.
نيروشك مي افزايد: همسر فرد جانباز نيز مضطرب و عصبي است و افسردگي حاد major Depression)) را تجربه مي كند. خيلي از افراد احساس مي كنند دچار يك جهنم شده اند و مجبور به پذيرش اين شرايط مي باشند. در حالي كه خيلي از همسران هنوز به اختلال PTSD همسرشان آگاهي ندارند و اطلاع در مورد موقعيت جانباز و شرايطي كه او تجربه مي كند، محدود است.
وي مي گويد: همسر فرد جانباز به خصوص فرزندان او از مزيت شناختن پدر محروم هستند و پدر را هر طور كه مي بينند، تعبير مي كنند. در حالي كه فرد جانباز مي تواند شرايط بهتر و سالم تري را در خانواده ايجاد كند، ولي به تنهايي نمي تواند و نياز به همكاري همسر و فرزندان دارد.
اين مشاور خانواده مي گويد: خانواده يك سيستم است. در يك سيستم اگر يك فرد دچار اختلال شود، روي كل اعضاء اثر مي گذارد ولي اگر يك نفر بتواند در كنار بقيه اعضا همكاري سالم انجام دهد، در تك تك اعضا اثر مي گذارد و اين مسئوليت برعهده همسر و فرزندان و حتي خود جانباز است.
نيروشك مي افزايد: براي ترميم اين سيستم همسر فرد جانباز بهترين و مطمئن ترين فردي است كه مي تواند براي بهبود و رسيدن به حالت بهتر در خانواده تلاش كند.
اين محقق عنوان مي كند: اختلال PTSD جانباز را نسبت به موقعيت پيرامون خود مضطرب مي كند زيرا كه پس از گذشت سال ها از دفاع مقدس اثرات آن باقي مانده است. اختلال PTSD در جانباز اثرات نامطلوبي بر خانواده اين عزيزان مي گذارد، زيرا كه او اكنون پس از بازگشت بدون همرزمانش احساس تنهايي مي كند و اين احساس او را بيشتر مضطرب و نگراني او را نسبت به موقعيت فعلي در خانواده اش بيشتر مي كند.
وي مي گويد: فرد جانباز به دليل حضور در جبهه علاقه دارد روابط خود را در منزل مثل يك جنگجو حفظ كند، غافل از اينكه خانه يك محيط گرم و آرامش بخش براي اعضاي خانواده است. او براي رسيدن به آرامش خيلي تلاش مي  كند ولي نمي داند بايد از كجا شروع كند.
نيروشك هدف از اين جلسات در بيمارستان روانپزشكي صدر را ايجاد تغيير در عملكرد خانوادگي همسران افراد جانباز دانست كه شامل كاهش حالت هاي پرخاشگري و افسردگي اضطراب در همسران و تأثير اين جلسات در ارتباطات بين فردي آنان براي رسيدن به مهارت حل مسئله بوده است و در انتها به كاهش خشونت شوهر روي همسر ختم مي شود.
وي مي افزايد: عده اي از همسران در مقابل شوهران خود احساس مي كنند راه حلي باقي نمانده است و شرايط فعلي را شرايط جبري مي بينند و به تصور اين افراد اگر راه حلي مانده است، آن را فرار از موقعيت فعلي مي دانند.
اين محقق هدف اين جلسات و آموزش حرفه اي مهارت هاي مقابله براي بالا بردن عملكرد خانواده جانباز عنوان مي كند و مي گويد: طي 12 جلسه كه در خدمت همسران جانباز بوديم، از جلسه اول مبحث ابتدايي را روي سلامت روان گذاشتيم و تعريفي از حالت برتر در سلامت روان به خانواده داده مي شود.
اطلاعاتي نيز در مورد PTSD در اختيار همسران گذاشته شد. در اين ميان افراد به تجربه اي دست يافتند كه آدرس روانشناس معروف آن را به نام تجربه آهان ناميد.
نيروشك ادامه مي دهد: همسر فرد جانباز با شناخت اختلال شوهرش به اين نتيجه مي رسد كه بايد مسير بهتري را براي زندگي انتخاب كند. اين افراد از تحمل كردن به پذيرش مي رسند و از احساس قرباني شدن و احساس درماندگي به احساس توانمندي و خوشبختي و خشنودي در كنار همسر خود مي رسند.
وي مي افزايد: همسر فرد جانباز انتقاد كردن سالم، بازخورد مثبت دادن و جلوگيري از بازخورد منفي و همچنين نحوه ابراز احساسات در موقعيت و زمان مناسب را مي آموزد و اگر تا حال احساسات را در مقوله خشم و غمگيني و اضطراب و نااميدي مي شناخت، اكنون قلب خويش را به احساس خوشبختي و اميدواري داده است چرا كه همسر جانباز مي آموزد احساس او در افكار و رفتارش تأثير مي گذارد و اگر مي خواهد رفتار سالم و سازند ه اي در خانواده خود داشته باشد، بايد احساسات و افكار خود را نيز تغيير دهد.
اين مشاور خاطر نشان مي سازد: همسر فرد جانباز با شناخت افكار اتوماتيك منفي مي تواند موانع امنيت خود را بشناسد، در واقع فرد زماني كه با اين افكار منفي مواجه است، اين افكار، احساسات و رفتار را تحت تأثير خود درمي آورد.

جدول كاكورو
جدول شماره۶
004266.jpg
كاكورو مانند سودوكو، يك بازي جهاني است.
اين بازي در سال 2005 مطرح شد و مدت كوتاهي طول كشيد تا توجه عامه مردم را به خود جلب كند.
اين جدول، قبل از اينكه در روزنامه هاي ديگر مطرح شود، اولين بار در روزنامه گاردين به چاپ رسيد.
ساختار كاكورو خيلي شبيه جدول كلمات است و مي توان آن را در هر سايزي طرح كرد و تنها تفاوت آن، اين است كه اعداد مورد نظر مرجع ندارند و با جمع اعداد احتمالي در هر ستون و سطر مي توان اعداد مورد نظر را پيدا كرد.
اين جدول در بسياري از نقاط دنيا شناخته شده است و علاقه مندان آن معتقدند به زودي زود- مانند سودوكو- در همه جاي دنيا فراگير خواهد شد.
روش حل جدول كاكورو
راه حل هاي زيادي براي حل اين جدول موجود است و همچنين تكنيك هايي كه به شما كمك مي كنند تا بتوانيد به راه حل دست پيدا كنيد.
در اينجا مي خواهيم يك نمونه از حل جدول كاكورو را به شما نشان داده و نكته هايي را به شما گوشزد كنيم.
نكته اول: تركيب حداقلي اعداد
اين جدول اعدادي را در انتها و ابتداي هر سطر و ستون مشخص كرده است كه بايد با جمع اعداد احتمالي از 1 تا۹ بدون تكرار به عدد مورد نظر رسيد. بهترين روش براي حل جدول، جست وجوي خانه هايي است كه حداقل از جمع دو عدد حاصل مي شوند. معمولاً اين اعداد از دو خانه در جدول تشكيل شده است.
به جدول زير دقت كنيد: احتمالات عدد۳ و احتمالات عدد۴ به شما كمك مي كند تا جدول را حل كنيد و احتمالات جدول، شما را محدودتر مي كند. براي عدد 7 در جدول پايين به طور نرمال مي توان احتمالات:(5و۲) و (6و۱)يا(2و۵)و (1و۶) را در نظر گرفت. از طرفي مي دانيم كه جمع عدد 3 (2و۱) يا (1و۲) است؛ پس قراردادن جمع اعداد(3و۴) و(4و۳) منتفي است.
نكته دوم: اعداد مشترك
متوجه شديم براي جمع اعداد۳ و۴ احتمالات(2و۱) و(1و۲) براي عدد۳ و احتمالات(1و۳) و(3و۱) براي عدد۴وجود دارد.عددي كه بين اين احتمالات مشترك است، عدد يك است.
نكته: اعداد بالاي مربع، نشان دهنده مجموع اعداد ستون افقي و اعداد پايين مربع نشان دهنده مجموع اعداد ستون عمودي است.
حل جدول شماره۵
004263.jpg


گزارش
شهر تماشا
جهانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |