چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۵۸
هم خانه هم دفتر كار
در طول روز چه مدت زماني را صرف نشستن پشت ميز كار خود مي كنيد و آيا داراي مشكلات مربوط به ستون فقرات براي انتخاب يك صندلي مخصوص هستيد
004368.jpg
الهام علوي زاده
هرمحل كار خانگي (محل كاري كه در داخل خانه مسكوني طراحي مي شود) مانند كسي كه از آن استفاده مي كند داراي شخصيت مستقل و ويژگي هاي خاص خود است. اين نوع محل كار مي تواند يك ميز ساده براي پرداخت صورت حسابها و نوشتن نامه ها يا محلي براي انجام عمليات هاي تجاري باشد.
چگونه براي طراحي يك محل كار مناسب در خانه، براي خود تصميم مي گيريد؟ با پرسيدن چند سئوال اساسي از خودتان، قادر به ايجاد محيطي راحت، مفيد و ويژه براي خود خواهيد بود. با پرداختن به سه مرحله زير، چهار چوب طراحي شما به دست مي آيد.
مشخص كردن هدف محل كاري كه در خانه طراحي مي كنيد
ابتدا به اين دو نكته توجه كنيد: برنامه اي كه براي استفاده از گستره محل كار در خانه خود داريد و اينكه چه نوع فضا براي اين كار در دسترس شما است. ممكن است نياز به ورودي مستقل داشته باشيد. براي كمك به تعيين نيازها مي توان اين كاربري را به دو نوع مجزا تقسيم كرد: محل كار خانگي پاره وقت، محل كار خانگي تمام وقت. بايد مشخص كنيد كه كداميك از اين دو نوع براي فعاليت كاري شما در خانه كارايي دارد.
كاربري پاره وقت: از اين فضا در بخشي از اوقات روز براي پرداخت صورت حسابها، انجام امور كاري و پيگيري سرمايه گذاري ها استفاده مي كنيد. زماني كه كار شما تمام شود اين فضا تبديل به بخشي از فضاي عملكردي خانه شما مي شود. محل كار پاره وقت مي تواند يك قفسه يا يك ميز در آشپزخانه يا قسمتي از اتاق خواب يا نشيمن باشد.
كاربري تمام وقت: معمولا در اين نوع ، اتاقي از خانه مستقلا به عنوان محل كار طراحي مي شود و بسته به كار شما تمام تجهيزات مورد نياز را دارا است. معماران و طراحان نياز به اتاقي براي ترسيم نقشه ها و ساختن ماكت دارند. حسابداران نياز به يك ميز بزرگ با فضاي كافي، براي دسترسي راحت به پرونده ها و كامپيوتر دارند. فروشندگاني كه زمان زيادي را پشت تلفن صرف مي كنند نيازهاي كاملا متفاوتي دارند. همچنين بايد به فكر گسترش هاي مورد نياز آينده نيز بود، ممكن است محل كار خود را در خانه به گونه اي طراحي كنيد كه قابليت گسترش و ذخيره امكانات بيشتر را در آينده داشته باشد.
عادات كاري خود را ارزيابي و تعيين كنيد
زماني كه مشخص كرديد محل كار خود را براي انجام عمليات كاري، در كجاي خانه قرار دهيد، چند سئوال از خود بپرسيد. در ادامه به توضيح فضاهاي اصلي مورد توجه، براساس توضيحات باب گارنر ، مدير طراحي در Reico، فروشگاه مشهور بوفه و كابينت در واشنگتن، خواهيم پرداخت.
با مطالعه اين مطالب آمادگي لازم را براي صحبت با متخصص طراحي ساختمانتان را به دست مي آوريد.
مبلمان
در طول روز چه مدت زماني را صرف نشستن پشت ميز كار خود مي كنيد و آيا داراي مشكلات مربوط به ستون فقرات براي انتخاب يك صندلي مخصوص هستيد؟ آيا نياز به تهيه صندلي براي مراجعه كنندگان يا ديگر كاركنان داريد؟
ميز كار و كامپيوتر: آيا نياز به دسترسي دائمي به انبار و مصالح مورد نياز، از ميز كار خود داريد؟ اگر مي خواهيد ميز كار خود را پنهان كنيد، آيا يك واحد كاري مجزا را ترجيح مي دهيد يا يك پوسته پوشاننده مانند در كشويي، كافي است؟
سطوح مخصوص كار و پوششها: آيا نوع كار شما نيازمند يك سطح كار مخصوص دائمي است؟ آيا مي خواهيد روكش تمام سطوح كاري شما يكسان باشد؟ براي مثال كف چوبي با ميز چوبي؟
خصوصي كردن فضا
بين محيط كار رسمي و غير رسمي كداميك را ترجيح مي دهيد؟ آيا با يك نوع دكوراسيون خاص احساس راحتي مي كنيد؟ مثلا دكوراسيون سنتي يا مدرن؟
آيا مي خواهيد محل كارتان در خانه متناسب با دكوراسيون كل خانه باشد؟ يا دكوراسيون مخصوص خود را داشته باشد؟
سر و صدا: چه مقدار سكوت و آرامش در محيط كار خود لازم داريد؟ آيا نيازمند كاهش كارها و روابط متقابل خانه، در طول كار خود هستيد؟
فضا و دسترسي
نياز به چه مقدار فضا براي مشاهده و بررسي مدارك و طرحهاي بزرگ داريد؟
چه مقدار فضا براي فايلها مورد نياز است؟ به گفته باب گارنر انباري يكي از متغيرترين نيازها در هر محل كار خانگي است تعدادي از افراد همه اطلاعات خود را روي چند ديسك كامپيوتري ذخيره مي كنند، عده اي هم نياز به يك اتاق پر از قفسه هاي مخصوص فايل بندي دارند. وي استفاده از قفسه هاي داراي در شيشه اي را به جاي طبقات رو باز، براي جلوگيري از نفوذ گرد و غبار پيشنهاد مي كند.
فضاهاي ملاقات: قصد داريد چه نوع تاثيري بر مشتريان و بازديد كنندگان داشته باشيد؟ رسمي، غير رسمي يا نوعي برخورد جديد؟
آيا فضا براي يك ملاقات اختصاصي داريد يا از اتاقهاي ديگر خانه براي اين منظور استفاده خواهيد كرد؟
آيا در طول ملاقات نياز به دسترسي آسان به تلفن يا كامپيوتر خواهيد داشت؟
تجهيزات
به چه نوع تجهيزات اداري نياز داريد؟ تلفن، فكس، كپي، كامپيوتر، پرينتر، اسكنر؟
قبل از قرار دادن مبلمان، سيم كشي و كابلهاي مورد نياز و محل دسترسي به آنها را مورد توجه قرار دهيد. شايد دوست داشته باشيد ابزارهاي تكنيكي را پنهان كنيد اما بايد همواره قابل دسترس باشند.
نكات ايمني را رعايت كنيد: امكان تهويه حرارت ناشي از ابزارهاي مكانيكي را فراهم آوريد. براي جريان هاي قوي محافظ نصب كنيد. مسير عبور شاخه هاي كابل را براي جلوگيري از گره خوردن سيمها مشخص كنيد.
نورپردازي: به گفته گارنر نور پردازي محل كار بايد سايه ها و نور هاي زننده را از بين برده و يك نور پردازي كلي در اتاق ايجاد كند. همچنين استفاده از چراغهاي روميزي كه پانزده اينچ از سطح كار فاصله دارند را توصيه مي كند.
در صورت داشتن تجهيزات گرانقيمت يا اطلاعات مهم، آيا به فكر سيستمهاي امنيتي بوده ايد؟
دقيق تر شويد: محدوده ها را مشخص كنيد
اكنون كه عادات كاري خود را مشخص كرديد، به تعيين محدوده ها بپردازيد و با استفاده از ايده ارگونوميك، براي راحتي و بازدهي نهايي، محل كار تمام وقت خود در خانه را به چهار بخش تقسيم كنيد:
ميز كار، انباري، بخش ارتباطات، بخش ارائه. خواهيد ديد كه كابينت ها و قفسه ها نقش مهمي در نحوه اتصال و ارتباط اين چهار بخش با هم، براي حداكثر استفاده عملكردي از فضاي شما دارند و با كمي خلاقيت و نو آوري مي توان از بخشهاي مختلف كابينت بندي به خوبي استفاده كرد.
الف) ناحيه مربوط به ميز كار
شامل ميز كار و كامپيوتر و پرينتر. با يك قفسه بندي ابتكاري براي وسايل الكتريكي مي توان در عين دسترسي، آنها را محافظت كرد.
ب) ناحيه نگهداري و انبار
شامل تمامي كتابها، فايلها، ديسكهاي كامپيوتري و ساير تجهيزات به صورت قفسه هاي كشويي، طبقه دار و كابينت ها.
ج) ناحيه مربوط به ارتباطات
شامل فكس، تلفن و دستگاه كپي مخصوصا براي مواقعي كه براي مدت كوتاهي از محيط كار خارج مي شويد.
د) ناحيه مربوط به ارائه كار
شامل يك دستگاه تلويزيون، پروژكتور و فضاي ملاقات. استفاده از قفسه بندي و پارتيشن بندي جديد و ابتكاري امكان استفاده از هر اينچ فضا را فراهم مي آورد.

علوم خانگي
به سوي يك دكوراسيون ايراني
علي خيابانيان- طراحي فضايي با انعطاف پذيري بالا و تنوع پذير از لحاظ چيدمان و آرايش سطوح مي تواند كاركردهاي مختلفي را بپذيرد و اين در حالي است كه مخاطب احساس رضايت بيشتري از فضا خواهد داشت. استفاده از جدا كننده هاي سبك و قابل حمل، شفاف سازي، رنگ بندي هاي متناسب با نياز هاي موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گيري و تعامل مابين فضاهاي مختلف از جمله ويژگي هايي هستند كه در كنار ساختار خاصي كه براي يك پلان معماري در نظر گرفته شده است، مي تواند بر غناي آن افزوده و حتي قسمتي از مشكلات آن را حل كند.
امروزه مبحث طراحي و دكوراسيون داخلي، اهميتي خاص يافته و حتي به عنوان رشته اي مجزا تدريس مي شود. الگوهاي و ايده هاي مختلفي اعم از مدرن و كلاسيك، توسط طراحان اين رشته به كار گرفته مي شود و از محدوديت هاي معماري در زمينه اجرا، معمولا خبري نيست و مي توان به ايده هاي بلند پروازانه ايشان تجسم بخشيد، چه بسا به گونه اي ميان گستره اي، موضوع فعاليت رشته هاي مختلف هنري از مجسمه سازي گرفته تا نقوش برجسته قرار گرفته. پيشرفت تكنولوژي به سبب تسهيل در يكسري از مسائل تاسيساتي و اجرايي از يك طرف و تنوع و كارآيي بالا در محصولات عرضه شده، زمينه مساعد و كارآمدي را در سطح جامعه به وجود آورده است.
معماري داخلي و توجه به جزئيات و تزئينات بعد از چندين دهه سكوت و فراموشي، مورد رويكردي دوباره قرار گرفته، جالب تر اينكه سعي مي كند نمود هايي از معماري گذشته را در تلفيقي با الگوهاي مدرن بيان كند.
معماري گذشته ما سرشار است از ظرافت ها و ريزه كاري هايي كه هزاران ايده و خلاقيت را در خود نهفته است. تزئينات و كاشيكاري هاي داخلي با تناسبات و رنگ بندي خاص خويش در كنار كالبد دروني، فضايي رمزگون را تداعي مي كنند و هم اكنون نيز ارزش فضايي خويش را حفظ كرده است.
به طور مثال حمام، نمونه فضايي است از معماري سنتي كه هم اكنون نيز نقش خويش را با اندكي تغيير در معماري معاصر بر عهده دارد و با نگاهي حتي اجمالي مي تواند رويكردي جالب در ساختار فضايي آن در گذر از سنت به مدرنيته يافت؛ بنايي با يك ورودي و طاق گنبدي ضربي، راهروهاي پيچ در پيچ، ستون هاي سنگي، سكو هايي با دهانه قوسي يا جناقي، كاشي كاري هاي سنتي دورادور و بالاي سكوها، حوضچه هاي سنگي يا كاشي كه معمولا چند ضلعي در وسط ساختمان با يك يا چند فواره و هزاران ياد و خاطره كه بر خيرگي بيننده مي افزايد و معاني عميق تري را از يك فضاي عملكردي ارائه مي كند. طاق هاي حمام با اختلاف سطح ناچيزي در كف، ارتباطي لطيف و ارگانيك با كوچه بر قرار كرده اند و دانه هاي سرگردان در باد وقتي روي سقف حمام مي افتند همانجا با رطوبت هوا و تغذيه از كاهگل رشد مي كنند و باغچه خود را در بالاي طاق به وجود مي آورند.
اكنون حمام هاي قديمي كاركرد هاي قبلي خويش را از دست داده و با بازسازي دوباره به سفره خانه يا موزه تبديل شده اند و حمام هاي عمومي موجود در سطح شهر داراي، ساختاري متفاوت بوده و از امكانات جديد استفاده مي كنند. اغلب منازل مسكوني داراي حمام و سرويس هاي مورد نياز بوده و در چند سال اخير وسايل و ابزار رفاهي جديدتري نيز به اين مجموعه اضافه شده اند كه نحوه چيدمان، ابعاد و حتي خصوصيات فضايي سرويس ها را تغيير داده است. وان، جكوزي يك يا چند نفره، دوشهاي ايستاده يا پانل دار، سوناي خشك و بخار همراه با متعلقات خود فضايي متناسب با عملكرد خويش طلب مي كنند و گاهي فضاي اصلي حمام با پانل هاي خاصي در رنگ و ابعاد مختلف، شفاف يا كدر به دو يا چند قسمت تقسيم مي شوند تا جوابگوي امكانات جديد باشند.
تنوع زياد در محصولات در ابعاد و رنگ هاي مختلف به طراحان كمك مي كند تا بتوانند در هر شرايطي وظيفه خود را انجام داده و انتظارات مصرف كننده را برآورده كنند. قفسه هايي كه قطعاتي متحرك طراحي شده اند و مي توان نسبت به ابعاد ديوار ها و نوع وسايل، تركيبي نو بسازيم و يا محفظه هاي شيشه اي را تصور كنيد كه در ابعاد كوچك و بزرگ، قابليت نصب در هر نقطه از ساختمان را دارا است.توليدكنندگان به اين واقعيت دست يافته اند كه حمام علاوه بر، برآورده ساختن نيازهاي فيزيكي و توجه به اصول بهداشتي، بايد تعلقات حسي و روحي افراد را نيز در نظر بگيرد. تطهير و پاكيزگي جوهر درون و القاء حس آرامش در دنيايي چنين شلوغ و پر هياهو از ملزومات هر مسكني به شمار مي رود. توجه به معيارهاي زيباشناختي نيز يكي ديگر از مواردي است كه مي تواند در ايجاد آرامش گفته شده كمك كند؛ اسكرين ها يا صفحات تلويزيوني كه مي توانند نقش آينه هاي معمولي را نيز بازي كرده و با فشار دكمه اي، تصاويري از درختان بامبو را پخش كنند. سطوح درخشان و صيقلي كف، سنگ هاي مرمريت، آجرهاي شيشه اي، قفسه هاي فلزي براق، نورپردازي در كف و سقف و ... در كنار كاركردي كه دارند بر عمق و وسعت فضا افزوده و دقايقي آرام و حتي روحاني را به وجود مي آورند.
البته نبايد ناديده گرفت كه تكنولوژي نوين با زرق و برق بسياري كه دارد و شعارها و همه ممكن هايي كه به آن افتخار مي كند هرگز قادر به برآورده ساختن تمامي نيازهاي بشري نيست و نمي توان به اين راحتي خلوص و آرامشي را كه حمام هاي گذشته را با تمامي كمبودهايي كه دارا بود، ايجاد كند. در راستاي برآورده ساختن همين خلاها تعدادي از طراحان اقداماتي در زمينه تلفيق موتيف هاي سنتي با الگوهاي مدرن، انجام داده و ايده هاي جديدي با پتانسيلي بالا براي مطرح شدن در عرصه هاي جهاني را به نمايش گذاشته اند. تداعي حال و هوايي از معماري و بناهاي گذشته چه در قالب تابلوهايي سفالي و چه در آينه كاري ديواره سرويس ها آن هم با امكانات جديد و تلفيقي مناسب، فضاي بسيار مطلوبي را ايجاد خواهد كرد.

گلخانه
فيكوس مناسب ترين گل آپارتماني
004365.jpg
شما چند گلدان سبز رنگ طبيعي در خانه خود داريد؟ اين روزها تعداد گل هاي مصنوعي در خانه ها آنقدر زياد است كه وفور آن چشم را مي زند و فرصت استفاده از طبيعت سبز را از انسان مي گيرد، اين در حالي است كه حضور گل طبيعي در خانه شادابي را به ساكنان خانه هديه مي كند و باعث طراوت هواي خانه مي شود هر چند نگهداري آن كمي مشكل است ولي گاهي همين نگهداري، حس مسئوليت را در انسان تقويت مي كند. حالا كه فصل بهار از راه رسيده و نور و هوا براي پرورش گياهان مناسب تر از ديگر فصل هاست، آستين ها را بالا زده و تصميم بگيريد با اضافه كردن يك گلدان سبز، طراوت را به خانه و خانواده خود هديه كنيد. اين بار مي خواهم طريقه نگهداري گل فيكوس يكي از معروف ترين نمونه هاي گل هاي آپارتماني را برايتان بگويم؛ گلداني كه در بيشتر منازل آپارتماني به چشم مي خورد و گاهي قد آن آنقدر بلند است كه به سقف رسيده و سر آن به سمت پايين خم شده است.
فيكوس گياهي است از خانواده موراسه كه در اصل زادگاهش آسياي استوايي است. در هواي آزاد ارتفاع آن به 30 متر مي رسد، گياهي كه جواب خوبي به شرايط آپارتماني مي دهد. برگ ها پهن و براق و چرمي با نوك تيز به صورت متناوب در طول ساقه مي رويد. با ريزش برگ هاي پير در قاعده ساقه، گياه حالت بدمنظري به خود مي گيرد كه در اين حالت مي توان آن را از نزديكي سطح خاك قطع كرد تا گياه جوان گردد.
فيكوس به نور كامل نياز دارد اگر چه در سايه هم مي تواند خود را زنده نگه دارد ولي رشد آن مطلوب نخواهد بود، از معرض نور مستقيم آفتاب نيز بايد در امان بماند.براي آبياري اجازه دهيد سطح خاك در بين دو آبياري خشك شود، آب بيش از اندازه به گياه آسيب مي رساند. فراموش نكنيد، اين گياه نسبت به خشكي مقاوم است. در تابستان هفته اي دو بار و در زمستان هفته اي يك بار آبياري براي سرسبز بودن آن كفايت مي كند.
بهترين خاك، خاك لوم است؛ مخلوطي از برگ پوسيده و كود حيواني و خاك رس (خاك باغچه). براي تكثير آن گرفتن قلمه حداقل با يك برگ در بهار و ريشه دار كردن آن در درجه 24 تا 27 درجه سانتيگراد تنها راه خواهد بود البته در فصل بهار معمولاً همه قلمه ها ريشه مي دهند، يعني اگر در خانه دوست و يا اقوامي از اين گل ديديد بهترين زمان براي قلمه زدن است؛ فرصت را غنيمت بشماريد. نكته گياه پزشكي براي گل فيكوس كه نبايد فراموش شود اين است كه گلدان گياه مريض را هرگز عوض نكنيد چون باعث از بين رفتن گياه مي شود.

باغبان
بوته نخود فرنگي در خانه شما
شيده رشيدي - مدت هاست در اين باكس طريقه نگهداري گل هاي آپارتماني را مي خوانيد. از اين پس قصد داريم از اين طريق پرورش سبزيجات و ميوه ها را نيز به شما آموزش دهيم.
از اين رو مي خواهم اين هفته طريقه پرورش بوته نخود فرنگي را آموزش دهم تا آنهايي كه به پرورش گل و گياه و باغباني در خانه علاقه مند هستند از اين طريق بتوانند اوقات فراغت خود را پر كنند.نخود فرنگي با نام علمي Pisum Sativam گياهي است يك ساله داراي ساقه نازك و رونده. برگ نخود فرنگي مركب از سه برگچه است كه برگچه انتهايي اغلب به يك پيچك منتهي مي شود. علاوه بر اين دمبرگ در اين جنس اغلب نمو زياد كرده و كاملاً شبيه به يك برگچه مي شود كه دور ساقه مي پيچيد. اصل نخود فرنگي از اروپا و آسياي غربي مي باشد. قدمت اين گياه به 1500 سال قبل از تولد مسيح مي رسد. در اروپا اين گياه را قبل از قرون وسطي نيز مي كاشته اند و در قرن يازدهم ميلادي نخود فرنگي در انگلستان محصول نسبتاً مهمي بوده است.گل نخود فرنگي شبيه به گل لوبيا است. يعني نسبت به يك سطح متقارن است و از 5 گل برگ كه دوتاي آنها به هم چسبيده اند تشكيل شده است. دستگاه توليد مثل گل كامل است. يعني نخود فرنگي داراي پرچم و مادگي هر دو است. ميوه اين گياه از نظر شكل شبيه به ميوه لوبيا است با اين تفاوت غلاف كه همان ميوه است در نخود فرنگي سفت و ليفي و بيشتر از انواع غيرقابل استفاده است.اين سبزي محصول آب و هواي خنك است و به سرما استقامت زياد نشان مي دهد. در نقاطي كه هواي مرطوب و گرم دارد مقدار شاخ و برگ زياد مي شود و رشد رويش گياه زياد است ولي مقدار ميوه كم مي شود. از طرف ديگر خشكي زياد در خاك نيز باعث كمي رشد و كم محصولي نخود فرنگي مي شود. بنابراين زميني كه اين محصول در آن كاشته مي شود بدون اين كه مرطوب باشد هميشه خاك اطراف ريشه نم دار و هواي مرطوب شاخ و برگ بوته خنك باشد تا حداكثر محصول به دست آيد.
نخود فرنگي انواع مختلف دارد. اين سبزي را به سه دسته بزرگ تقسيم مي كنند كه هركدام در زبان هاي خارجي نام خاصي دارند. اين سه گروه عبارتند از: نخود فرنگي كه دانه هاي آن چروك است. نوعي كه دانه آن صاف است و نخود فرنگي كه دانه و غلاف يا پوست ميوه هر دو قابل استفاده است.اين سبزي را در هر نوع زمين به شرطي كه مرطوب نباشد مي توان كاشت. ولي بهترين و مناسب ترين خاك زمين هاي ليموني سبك يعني رس و شن حاصل خيز است. زمين هاي كمي اسيدي تا كمي قليايي يعني خاك هايي كه PH آنها بين 5/6 و 5/7 باشد براي كاشت نخود فرنگي مناسب است كه بايد آنها را حتماً به وسيله مقدار كافي آهك تا حد 5/6 يا 7 خنثي كرد. در كاشت نخود فرنگي براي توليد دانه خشك كود پتاسي و مخصوصاً كودهاي فسفردار مقدار محصول را زياد مي كند.

نگاه نو
ورق هاي پلي كربنات ارمغان فناوري روز
004356.jpg
سهيلا پيروان - پلي كربنات سخت ترين ماده شفافي است كه به عنوان گزينه اي مناسب به جاي شيشه در بخش هاي مختلف ساختماني مورد استفاده قرار مي گيرد. رزين پلي كربنات در سال 1953 ميلادي توسط دكتر دانيال فاكس در كمپاني جنرال الكتريك پلاستيك ساخته و در سال 1958 به طور انبوه براي اولين بار به بازار عرضه گرديد. انواع ورق هاي ساخته شده نيز در سال 1968 توليد و روانه بازار شد.
تنوع ساختاري ورق هاي پلي كربنات امكان استفاده از آن را بر روي هر نوع سازه و در جوار هر نوع مصالح ساختماني به راحتي فراهم نموده است و كاربردهاي وسيعي را ايجاد مي كند. تنوع رنگ اين ورق ، قابليت سايه پذيري و عبور نور آن را به ميزان 35 تا 82 درصد امكان پذير مي نمايد كه از نظر طراحي و هماهنگي با رنگ ساير مصالح از گستردگي خاص برخوردار مي باشد.
عوامل جوي مانند طوفان و تگرگ و حوادث طبيعي مانند زلزله از مهم ترين عوامل در تعيين و انتخاب مصالح ساختماني مناسب مي باشد كه با توجه به شفافيت و ضربه پذيري و مقاوم بودن ورق پلي كربنات، استفاده از اين ورق در ليست مصالح ساختماني بيشترين ميزان را به خود اختصاص داده است. سبك بودن وزن ورق پلي كربنات علاوه بر عدم تحميل وزن اضافه به سازه موجود كه خود عامل بسيار مهم در مورد مقاومت در برابر زلزله نيز مي باشد، در حمل و نقل آن نيز نقش بسزايي دارد چه امكان انتقال آن در تعداد بسيار با وزن بسيار كم از هزينه متعلقه و تردد مربوط به آن مي كاهد.
سر و صدا و مزاحمت حاصل از آن هميشه از عوامل مهم در تأمين فضاهاي امن از نظر مزاحمت صوتي بوده است.
ورق پلي كربنات با ضخامت ها و لايه هاي مختلف عامل مؤثر در تأمين اين گونه فضاها مي باشد. اشعه ماوراء بنفش به عنوان اشعه سرطان زا مؤثر بر سلامتي موجودات زنده و به عنوان از بين برنده رنگ اجسام شناخته مي شود در پناه ورق هاي پلي كربنات به علت دارا بودن لايه ضد عبور اين اشعه، فضايي سالم و قابل اطمينان ايجاد مي گردد.
مشكل تميز نگاه داشتن نماها و يا سقف هاي شفاف ساختمان ها هميشه وجود داشته كه در مورد ورق هاي پلي كربنات با توجه به خصوصيت آنتي استاتيك بودن لايه خارجي آن ، گرد و غبار و دوده معلق در هوا جذب سطح ورق نشده و با اولين شستشوي ساده و يا باران به راحتي پاكيزه مي گردد. ضربه پذيري و نشكن بودن ورق پلي كربنات موجب فراهم كردن فضايي عاري از خطر در برابر سقوط اجسـام مي گردد.

تعطيلات
مرباي بالنگ، طعم لذيذ مركبات
004362.jpg
پختن مربا لذتي است كه در هر فصل مي توان از آن بهره برد ولي از آنجا كه همه ميوه ها را در همه فصل ها نداريم بهتر است كه در هر فصلي فرصت را غنيمت شمرده و از ميوه فصلي كه مي توان مرباي آن را پخت استفاده كرد.
مربا لذت شيريني است كه در هر فصل و هر فرصتي مي توان از آن استفاده كرد. حتي وقتي ميهمان ناخوانده اي از در رسيد و ما ميوه يا شيريني نداشتيم تا با آن از او پذيرايي كنيم خوشمزه ترين مزه كه مي توان در كنار چاي با آن آبرو داري كرد به طور حتم مربا خواهد بود. از اين رو اين دستورهاي پخت را بي ارزش نشماريد كه مي تواند در زمان هايي شما را از مخمصه نجات دهد.
دستور پخت:
بالنگ جزء مركبات به حساب مي آيد كه مي توان از پوست دروني آن مربا پخت؛ ميوه  اي بزرگ تر از پرتقال و نارنگي؛ ميوه اي ترش مزه، ترش تر از نارنج. از آنجا كه در ماه فروردين به سر مي بريم تازه اين ميوه هنوز در بازار يافت مي شود، در غير اين صورت خشك شده آن را مي توانيد از عطاري ها تهيه كنيد. ابتدا بالنگ را از وسط به دو نيمه تقسيم مي كنيد و ميوه آن را از پوست جدا مي كنيد. وقتي ميوه را درآورديد دو تكه پوست ضخيم كاسه اي شكل داريد كه بايد هر كدام را به چهار قسمت تقسيم كنيد و پوست نارنجي رنگ را خيلي نازك از روي آن با چاقو جدا كنيد. حالا پوست ضخيم سفيدرنگي داريد كه مانند پنبه نرم است. حالا پوست هاي سفيد را درون آب بريزيد و روي آتش كم آهسته آهسته بجوشانيد و آب آن را بعد از جوشاندن خالي كنيد. چند بار اين كار را تكرار كنيد تا تلخي پوست ميوه از آن گرفته شود. وقتي چند بار اين كار را كرديد، بالنگ ها را از آب درآورده لاي يك دستمال بگذاريد و دستمال را آنقدر فشار دهيد تا تمام آب بالنگ از درون پوست ها خالي شود وقتي خوب بالنگ ها را خشك كرديد آن را درون آب دوباره بريزيد و بگذاريد خوب پخته شود به حدي كه وقتي با چنگال به آن بزنيد به راحتي فرو برود. حالا شكر را اضافه مي كنيد آنقدر بايد شكر در مربا بريزيد تا بالنگ ها قوام گرفته و سفت شود. معمولاً مي گويند براي يك كيلو بالنگ به يك كيلو شكر نياز هست ولي بهترين راه براي اندازه گرفتن مقدار شكر زماني است كه مربا خوب سفت شده. وقتي مربا خوب سفت شده كه هنگامي كه با قاشق برمي داريد مانند عسل كش بيايد. پنج دقيقه قبل از اينكه زير اجاق را خاموش كنيد مي توانيد مقداري وانيل و يا هل به آن اضافه كنيد تا خوش عطر شود و همچنين دو قاشق آبليمو به مربا اضافه كنيد تا از شكرك زدن آن جلوگيري كند. اين دستور براي بالنگ تازه بود، اگر بالنگ تازه پيدا نكرديد بالنگ خشك شده را يك روز در آب بگذاريد تا نرم شود و بعد پوست رويي آن را جدا كنيد و همان كاري را كه براي پختن بالنگ تازه انجام مي داديد انجام دهيد. نكته قابل توجه اين است كه وقتي بالنگ پخته مي شود پف كرده شكل زيبايي به خود مي گيرد. اميدوارم از طعم آن خوشتان بيايد.

آشپزخانه
كباب تنوري
004359.jpg
شهره مهرنامي
مي دانم كه مدت هاست كه از دستور پخت غذاهايي كه به شما همشهريانم پيشنهاد مي كردم دور مانده ايم. من هم از نوشتن دستور پخت مربا خسته شدم در ضمن اين كه كم كم تعداد مرباها كم مي شود و ديگر مربايي نمي ماند كه دستور پخت آن را برايتان نگفته باشم.به همين خاطر تصميم گرفته ام تا دوباره دستور پخت غذاهاي مختلف را كه شايد در كتاب هاي آشپزي نتوانيد پيدا كنيد برايتان بگويم.حالا امروز دستور پخت كباب تنوري را برايتان شرح مي دهم كه مطمئن هستم شما هم لذيذ بودن آن را اعتراف خواهيد كرد.
براي پخت كباب تنوري به 500 گرم گوشت قرمز (ترجيحاً گوشت ران گوسفندي)، دو عدد پياز، جعفري به مقدار لازم، دو حبه سير، يك عدد فلفل سبز و دو عدد گوجه فرنگي، روغن مايع به مقدار لازم، يك قاشق رب قرمز، نمك و فلفل به مقدار لازم نياز داريم.
ابتدا چربي گوشت را از آن جدا كرده و آن را همان گونه كه براي خورش خرد مي كنيم خرد كنيد، يعني گوشت را قيمه قيمه مي كنيم، سپس مقداري روغن مايع در يك ماهيتابه مي ريزيم و گوشت را در روغن داغ خوب تفت مي دهيم.
توجه داشته باشيد نياز نيست كه گوشت ها خوب خوب پخته شود تنها مقداري آن را در روغن تفت مي دهيد. از آنجا كه گوشت ها خرد شده زود پخته مي شود.
گوشت ها را نگه مي داريد و روي آن نيز مقداري نمك مي پاشيد.
حالا پيازها را خوب خرد مي كنيد پيازها بايد ريز ريز شود، بعد جعفري را نيز ريز ريز كرده به آن اضافه مي كنيد، دو حبه سير،  فلفل سبز و دو عدد گوجه فرنگي را كه پوست كنده ايم را نيز ريز ريز مي كنيد. البته اين كار را با دستگاه هاي غذاساز نيز مي توانيد انجام دهيد.
حالا گوشت هاي تفت داده شده را از درون روغن خارج مي كنيم و درون يك كاسه مي ريزيم و مخلوط پياز، جعفري، سير، فلفل سبز و كوچه فرنگي خرد شده را با گوشت خوب درون كاسه مخلوط مي كنيم و در انتها به اين مخلوط يك قاشق رب گوجه فرنگي را اضافه كرد خوب به هم مي زنيم.
چهار عدد كاغذ روغني سايز(A4) را باز مي كنيد و در هر كدام مقداري از اين مخلوط گوشت و پياز و... را مي ريزيد و كاغذ را به گونه اي كه به نظر برسد گوشت ها را با كاغذ كادو بسته بندي كرد ه ايد آن را مي بنديد و هر كدام از بسته هاي گوشت را كنار هم روي يك سيني مي گذاريد. و داخل فري كه از قبل داغ كرده ايد مي گذاريد.
درجه فر گاز را روي 350 درجه سانتيگراد گذاشته و 30 دقيقه صبر مي كنيد. كباب تنوري شما آماده است مي توانيد آن را از درون كاغذها بيرون آورده درون يك بشقاب با تعدادي گوجه فرنگي حلقه شده و جعفري سرو كنيد و يا روي كاغذها را باز كرده و هر كدام از بسته هاي كباب تنوري را درون يك بشقاب گذاشته سرويس كنيد، دوغ بدون گاز با اين كباب تنوري بسيار دلچسب خواهد بود. نوش جان كنيد!

زيبـاشـهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |