چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۵۸
استفاده از روبات ها؛ روشي نوين براي آموزش پزشكي
نور، دوربين، روبات، حركت!
اگر من بيمار بودم آيا مي خواستم اولين فردي باشم كه پزشك عملي را روي او انجام دهد؟
004341.jpg
ترجمه:علي ملائكه
يك روز صبح كاركنان اتاق عمل شماره 2 در بيمارستان كايزر پرمننت در شهر والفات كريك كاليفرنيا مشغول عمل سزارين هستند. متخصص زايمان مي گويد بچه در ساعت 5/9 صبح به دنيا آمد. دارم بند ناف را مي بندم هلن اوكف متخصص بيهوشي مي گويد: ميزان دي اكسيد كربن خون دارد بالا مي رود. مشكلي به وجود آمده است! .
پل پرستون در گوشه اي از اتاق، پشت يك لپ تاپ نشسته است و علائم حياتي بيمار 19ساله را كنترل مي كند. او با فشار كليدي ميزان دي اكسيد كربن و درجه حرارت بيمار را بالا مي برد؛ يعني علائم يك عارضه نادر بيهوشي به نام افزايش درجه حرارت بدخيم كه اگر به فوريت درمان نشود به مرگ بيمار مي انجامد. اوكف فرياد مي كشد: دانترولن مي خواهم، يك كم يخ بياوريد . پرستاري يخ دور گردن بيمار مي گذارد و ديگري يك ترالي كه روي آن دانترولن قرار دارد؛ يعني تنها دارويي كه مي تواند افزايش درجه حرارت بدخيم را درمان كند. اوكف دارو را به بيمار تزريق مي كند و مدتي بعد مي گويد: دارد اثر مي كند؛ درجه حرارت بدن دارد كم مي شود. دي اكسيد كربن پايين آمده است .پرستون مي گويد: كارتان محشر بود. همه برويم اتاق گزارش .
***
پزشكان، پرستاران و اتاق عمل در ماجراي بالا همگي واقعي هستند، اما مادر و نوزاد نه! مادر و نوزاد روبات بودند، با پوستي پلاستيكي و كنترل كامپيوتري تا اورژانس هاي مامايي واقعي را شبيه سازي كنند. دكتر پرستون كه برنامه سه ساله ايمني مادر و نوزاد را در بيمارستان كايزر پرمننت اداره مي كند، اين شبيه سازي را به عنوان وسيله اي براي تعليم دادن پزشكان و پرستاران تازه كار طراحي كرده اند تا به قول او ياد بگيرند  كه چگونه به آرامش و دقت در اورژانس ها عمل كنند؛ بدون اينكه مجبور باشند آموزششان را روي افراد واقعي انجام دهند .
كار پرستون دستاورد بزرگي است. گرچه پزشكي در قرن گذشته كاملاً دگرگون شد، اما پزشكان و پرستاران همچنان به شيوه قديم حرفه شان را ياد مي گيرند؛ با تمرين كردن روي بيمارانشان. گرچه اين روش ممكن است باعث رضايت بسياري از افراد باشد، اما براي يك گروه از افراد مطلوب نيست؛ براي بيماراني كه به عنوان خوكچه آزمايشگاهي با آنها رفتار مي شود. از سال 1999- هنگامي كه انستيتو پزشكي آمريكا گزارش داد كه خطاهاي پزشكي قابل پيشگيري هر سال تا 98 هزار نفر را به كام مرگ مي فرستد- فشارها براي بهبود دادن ايمني بيماران اوج گرفته، اما اين تغيير مشكل بوده است. در بسياري مواقع مشكل، ناشي از يك خطاي اسفبار نيست، بلكه رشته اي از سهوها و عدم ارتباطات صحيح، باعث به خطر انداختن جان بيماران مي شود.
دكتر پرستون به عنوان يك متخصص بيهوشي، خود را در حرفه اي پرخطر مي يافت كه طي آن حوادث مختلفي- گرچه نادر- روي مي دهد و جان بيماران را به خطر مي اندازد. او مي گويد: ما بايد به طور منظم نحوه عمل در حين اين حوادث نادر را تمرين كنيم .
پرستون كه در جست وجوي راهي براي آمادگي بهتر در اورژانس ها بود، 12 سال پيش با ديويد گابا- بنيانگذار مركز شبيه سازي هاي پزشكي در دانشگاه استانفورد- ملاقات كرد. او از ديدن آزمايشگاه گابا شگفت زده شد. به قول خودش: در اين آزمايشگاه نه تنها درباره شبيه سازي بلكه درباره روانشناسي و رفتار انساني تحقيق مي شد .
در واقع پزشكي تازه شروع به استفاده از همان نوع
شبيه سازها(سيمولاتورها)يي كرده است كه ساير حرفه هاي پيچيده و پرخطر مثل هوانوردي، انرژي هسته اي و امور نظامي،  ده ها سال است براي تعليم دادن كاركنانشان به كار مي برند. در تعليم هوانوردي، اين مسئله در نظر گرفته شده است كه بسياري حوادث هوايي نه ناشي از اختلال در تجهيزات يا فقدان مهارت بلكه ناشي از عوامل انساني مانند عدم ارتباط درست و تبادل اطلاعات است. اين قضيه در پزشكي نيز صادق است. براي مثال بررسي ها نشان داده است كه پرستاران، اغلب با اينكه مدت زمان بيشتري نسبت به پزشكان بر بالين بيماران حاضرند و اغلب، نظرات درستي در مورد مشكلاتي كه براي بيمار رخ داده است دارند اما از بيان نظر خود به پزشكان ابا مي كنند. به گفته پرستون: به پرستاران تعليم داده مي شود كه شما به هيچ وجه نمي توانيد بيماري را تشخيص دهيد و نمي توانيد به پزشك بگوييد چه كار مي تواند انجام دهد چرا كه سروصداي او در مي آيد . پرستون در سال 2001 به اين نتيجه رسيد كه رسالت جديدش در زندگي اين است كه به ايجاد نظام مراقبت بهداشتي در جايي كمك رساند كه هيچ كس جرأت انجامش را نداشته است. او كه مي دانست مقامات كايزر قصد سرمايه گذاري براي يك آزمايشگاه چند ميليون دلاري را ندارند، با همكاري بسياري از همكارانش و توصيه گابا و پژوهشگران هوانوردي، به نمايش استفاده از شبيه ساز هاي بيمار پرداخت. او از سال 2002 حدود نيمي از وقتش را به مسافرت به بيمارستان ها و برگزاري جلسات آموزشي براي هزاران زن و مرد در واحدهاي زايمان 29 بيمارستان بنياد كايزر در كاليفرنيا اختصاص داد.
بيماران روباتي مي توانند چانه بيندازند، ادرار كنند، تحت جراحي قرار گيرند و حتي ضربان هاي نبض آنها واقعي به نظر مي رسد. دكتر اوكف پس از اين تجربه اش در انجام كار پزشكي روي يك روبات مي گويد كه روبات به طرز شگفت آوري واقعي به نظر مي رسد. اين امر در تقابل با اين حقيقت بود كه پرستون 25هزار دلار نداشت كه صرف ساختن يك روبات حامله كند؛ پس با استفاده از يك پادري و نوارچسب لوله، درون يك مدل مرد، يك رحم تعبيه و آن را به يك مدل براي شبيه سازي زايمان تبديل كرد.پرستون معتقد است مسئله اصلي اين نيست كه اين روبات ها تا چه حد به انسان شبيه هستند. او مي گويد: اگر من بيمار بودم، آيا مي خواستم اولين فردي باشم كه پزشك، عملي را روي او انجام مي دهد؟ مطمئناً نه! واضح است كه ما به اين روبات ها و تعليم دادن افراد براي عمل كردن به عنوان بخشي از يك گروه همكار نياز داريم .
برنامه آموزشي او شامل آموزش مهارت هاي ارتباطي علاوه بر داده هاي انگيزشي است. براي مثال صدمات زايماني به كودكان بيشترين موردي است كه در آن، ادعاهاي خطا يا قصور پزشكي مطرح مي شود و از هر چهارهزار زايمان، يكي به پيامد بدي منتهي مي شود.
***
پرستون مي گويد: ما در اين تمرين ها، كاركناني را شركت مي دهيم كه واقعاً بايد در آن حضور داشته باشند. هنگامي  كه بعدها دوباره به آن بيمارستان سر مي زنيم، متوجه مي شويم آنها مشكلاتشان را برطرف كرده اند . مديران بنياد كايزر مي گويند كه نگرش كاركنان پس از تمرين گروهي به طرز چشمگيري بهبود مي يابد، پزشكان بهتر ارتباط برقرار مي كنند و پرستاران، با احتمال كمتر يك گروه كاري را ترك مي كنند(جابه جايي زياد پرستاران در يك گروه كاري، نسبت اشتباهات را مي افزايد). دكتر پرستون اكنون در حال گسترش دادن تمرين ها با روبات ها در سطح ملي است و قصد دارد در بخش هاي كاتتريزاسيون قلب (وارد كردن يك سوند باريك از طريق رگ هاي بزرگ به قلب به مقصود تشخيص يا درمان) و بخش هاي جراحي براي پزشكان و پرستاران جلسات تمريني با اين روبات هاي انسان نما برگزار كند. بنيادهاي پزشكي ديگر هم به اين تجربه علاقه مند شده اند. شركت Ascension Health در حال آغاز يك برنامه ايمني هنگام زايمان براساس الگوي بنياد كايزر در 43 بيمارستانش است. پرستون مي گويد: من با پاسخ هاي آماده به اينجاها نمي روم؛ مي روم و مي گويم چگونه مي توانيم همراه هم براي حل مشكلات كار كنيم؟ كاري كه هميشه برايم جذاب است .

شبيه سازها، شيوه تعليم پزشكان را متحول مي كنند
در سالهاي اخير به طور فزاينده اي شبيه سازهاي مصنوعي در آموزش دانشجويان پزشكي و پرستاري يا تعليم يا تمرين پزشكان و پرستاران به كار گرفته شده اند ، نظير كاري كه در ساير حرفه ها مانند هوانوردي رايج است.
در دانشكده هاي پزشكي رسم بر اين بوده است كه دانشجو يا انترن نحوه تشخيص و درمان يك مورد بيماري را توسط پزشك ارشد مشاهده مي كند و تشويق مي شود در دفعه بعدي كه مورد بيمار مشابهي مراجعه كرد شخصاً مسئوليت اما اين شيوه با مشكلاتي فزاينده روبروست. اولاً بسياري از پزشكان ارشد چنان درگير مسئوليت هاي ديگر در بيمارستانند كه وقت كمتري براي آموزش و نظارت بر كار دانشجويان و انترن ها دارند. از طرف ديگر ملاحظات اقتصادي و پزشكي توقف هر چه كوتاه مدت تر بيماران را در بيمارستان ايجاب مي كند در نتيجه دانشجويان فرصت محدودي براي مشاهده و تعليم يافتن در مورد تشخيص درمان يك مورد بيماري از ابتدا تا انتها را دارند. از طرف ديگر بسياري از بيماري ها و يا فوريت هاي پزشكي مرگبار چنان به ندرت رخ مي دهند كه ممكن است تعليم گيرنده در طول مدت آموزش بيمارستاني اصلاً با آنها برخورد نكند مهارتي در مورد درمان آنها بدست نياورد و بالاخره مسأله ملاحظات اخلاقي و ترجيح بيماران براي اينكه فردي تازه كار براي اولين بار به تشخيص و درمان بيماري در آنها نپردازد هم مطرح است. به همين دلايل در سالهاي اخير در دانشكده هاي پزشكي مراكز شبيه سازي (Simulation center) يا به عبارت ديگر آزمايشگاههاي كسب مهارت (Skill labs) بوجود آمده است كه دانشجويان در آنها ابتدا بر روي شبيه سازهايي سيمولاتورهاي انسان مانند به تمرين و كسب مهارت
در مورد تشخيص و درمان بيماري هاي بپردازند .

قلعه سفيد پشت ديوار قرمز
004332.jpg
دكتر عليرضا آشوري- دندانپزشكي يكي از شاخه هاي علوم پزشكي محسوب مي شود كه به خصوص طي سه دهه اخير پيشرفت چشمگير و خار ق العاده اي داشته است. در ايران نيز دندانپزشكي از بعد علمي و نيروي انساني پيشرفت قابل توجهي داشته و اين قابل انكار نيست. دندانپزشكان ايراني چه در ايران و چه در خارج از كشور افتخارات علمي فراواني كسب كرده اند كه مايه مباهات جامعه پزشكي كشور است ولي بايد پذيرفت كه براي ارتقاي سطح بهداشتي ناخوشايند بهداشت دهان و دندان در كل كشور راه درازي در پيش است.به مناسبت روز دندانپزشك ، قصد داريم به طور اجمالي و فشرده رشته هاي تخصصي دندانپزشكي را معرفي كنيم تا خوانندگان گرامي بيشتر با حيطه كاري برخي رشته هاي تخصصي دندانپزشكي و امكانات درماني آنها آشنا شوند.
ارتودونسي
بدون شك معروفترين و شناخته شده ترين رشته تخصصي دندانپزشكي  است كه عمدتاً مردم آن را با سيم هاي جورواجور و هزينه گران مي شناسند. ارتودونسي يعني راست و رديف كردن دندان ها. در درمان هاي ارتودونسي سن بيمار اهميت فوق العاده اي دارد. اگر ناهنجاري هاي دنداني و استخواني در دوره درماني مختلط كه در آن تركيبي از دندان هاي شيري و دائمي در دهان حضور دارند تشخيص داده شوند، با درمان هايي به مراتب ساده تر و كم هزينه تر در همان دوره قابل تصحيح هستند، اما همين ناهنجاري ها اگر باقي بمانند در سنين بالا فقط با درمان هايي پرهزينه و سنگين قابل درمان خواهند بود.
در ارتودونسي دو نوع درمان وجود دارد؛ ثابت و متحرك. در درمان هاي متحرك بيمار مي تواند دستگاه هاي ارتودونسي را از دهان خارج كند، اما در ارتودونسي ثابت سيم هاي دندان ها چسبيده اند. درمان هاي متحرك در كودكان و در دوره دنداني شيري و مختلط كاربرد دارد و با كمك آنها مي توان حتي فرم استخوان ها را هم تصحيح كرد اما بعد از افتادن تمام دندان هاي شيري، امكان تغيير فرم استخوان وجود ندارد و فقط مي توان دندان ها را آن هم با درمان هاي ثابت جابجا كرد.
اندودونتيكس
اين همان درماني ا ست كه عامه مردم آن را با نام عصب كشي مي شناسند. اندودونتيكس علم درمان بيماري هاي ريشه دندان است. وقتي پوسيدگي به پالپ يا مغز دندان مي رسد، عفونت تمام فضاي داخلي ريشه ها را درگير كرده و بيمار درد بسيار شديدي را تجربه مي كند. در اين صورت بايد پوسيدگي ها برداشته شده و كليه بافت هاي عفوني داخل ريشه دندان خارج شوند و سپس فضاي خالي ريشه ها پر شود. اين روندي ا ست كه در درمان هاي اندودونتيك صورت مي گيرد. البته بعضاً پيش مي آيد كه درد شديد بيمار، بدون مراجعه به دندانپزشك خودبه خود ساكت مي شود و بيمار ديگر به صرافت پيگيري درمان نمي افتد، اما در اين شرايط وضعيت خطرناكتر بوده و بيمار بايد حتماً براي درمان ريشه به دندانپزشك مراجعه كند. دندان هايي  كه تحت درمان هاي ريشه قرار مي گيرند اغلب به شدت شكننده و مستعد خرد شدن هستند و بهتر است زير روكش (پروتز ثابت) قرار گيرند چون در اين صورت عمر آنها به مراتب طولاني تر خواهد بود.
بيماري هاي دهان
يكي از رشته هاي نسبتاً ناشناخته دندانپزشكي در ميان عامه مردم است. در بيماري هاي دهان انواع و اقسام بيماري هاي نادر و كمياب حفره دهان و يا بيماري هاي ساير نقاط بدن كه تظاهرات دهاني دارند، تشخيص داده شده و درمان مي شوند.
پاتولوژي
آسيب شناسي دهان و فك و صورت ارتباط نزديكي با بسياري از رشته هاي پزشكي و دندانپزشكي دارد. در پاتولوژي نمونه هاي تهيه شده از بافت هايي كه مشكوك به ضايعات خوش خيم يا بدخيم يا ساير ضايعات هستند، بررسي شده و نوع بيماري با توجه به نماي ميكروسكوپي آن تشخيص داده مي شود. سپس براساس گزارش پاتولوژيست، درمان هاي لازم براي بيمار صورت مي گيرد.
پروتز
رشته پروستودونتيكس يا پروتزهاي دنداني يكي از مشهورترين شاخه هاي دندانپزشكي ا ست كه با ساخت انواع پروتزهاي دنداني براي بيماراني كه فاقد دندان هستند يا دندان هاي تخريب شده دارند، شناخته مي شود. دو نوع درمان كلي در اين رشته وجود دارد؛ ثابت و متحرك. بيماراني كه يك يا چند دندان محدود را از دست داده اند يا دندان هاي تخريب شده قابل نگهداري دارند، مي توانند دندان هاي مصنوعي ثابت يا همان پروتزهاي ثابت را دريافت كنند. اگر دندان وجود داشته باشد، پروتز ثابت روي نسج باقيمانده سوار مي شود كه عمدتاً به آن روكش مي گويند. اما اگر دندان وجود نداشته باشد، دندان هاي كناري به عنوان پايه تراشيده شده و يك پل روي ناحيه بي دندان زده مي شود كه به آن بريج مي گويند.مي توان از پلاك هاي پارسيل متحرك يا دندان هاي مصنوعي كامل استفاده كرد . پروتزهاي متكي بر ايمپلنت نيز در زمره درمان هاي اين رشته تخصصي قرار دارد.
پريودونتيكس
پريودونتيكس يا مخفف آن پريو، علم پيشگيري و درمان بيماري هاي بافت هاي نگهدارنده دندان (پريودونشيوم) يا به عبارت ساده تر بيماري هاي لثه است. چون سلامت و ثبات بافت هاي نگهدارنده دندان نظير لثه و استخوان كليد موفقيت تمامي درمان هاي دندانپزشكي ا ست، بايد از رشته پريو به عنوان پايه و مادر تمامي رشته هاي دندانپزشكي نام برد. اصلي ترين هدف رشته پريو تأمين سلامت لثه و استخوان نگهدارنده دندان هاست و اين كار از طريق درمان هاي جرمگيري و جراحي صورت مي گيرد. در جرمگيري توده هاي ميكروبي روي سطوح دندان ها با ابزار خاصي برداشته مي شوند بدون آنكه آسيبي به ميناي دندان ها وارد شود. با حذف اين توده هاي ميكروبي، لثه و استخوان مي توانند سلامت خود را باز يابند. اما در جراحي بافت هاي عفوني و ملتهب با جراحي حذف مي شوند. جدا از جراحي هاي حذف كننده بافت، جراحي هاي بازسازي كننده بافتي هم وجود دارند كه نقايص كوچك بافت هاي سخت و نرم را برطرف مي كنند. جراحي هاي ايمپلنت هاي دنداني هم در حيطه كاري پريودونتيست ها قرار مي گيرد.
جراحي
سقف تمامي رشته هاي تخصصي دندانپزشكي  است. جراحان دهان و فك و صورت جدا از تسلط بر رشته بسيار دشوار و سنگين خود، بايد بر عمده رشته هاي تخصصي دندانپزشكي و پزشكي نيز مسلط باشند و اين دانش، آنها را در سطحي متفاوت از ساير دندانپزشكان قرار مي دهد. جراحي تنها رشته بيمارستاني دندانپزشكي  است و به دليل تهاجمي بودن اين رشته طيف بسيار وسيع انواع و اقسام جراحي هاي سرپايي و بيمارستاني، اورژانس و انتخابي را دربرمي گيرد. از دندان كشيدن هاي ساده و جراحي هاي سخت دندان هاي نهفته در مطب تا درمان پيچيده ترين صدمات وارده به ناحيه فك و صورت در بيمارستان، از جراحي انواع و اقسام ضايعات خوش خيم و بدخيم تا جراحي هاي تصحيحي و زيبايي صورت و فك به اضافه خيلي درمان هاي ديگر همه در حيطه كاري جراحان فك و صورت قرار مي گيرد.
دندانپزشكي اطفال
تقريباً تمامي درمان هاي دندانپزشكي بزرگسالان توسط متخصص اطفال براي كودكان صورت مي گيرد و شايد بيراه نباشد اگر آن را مجموعه اي از تمام درمان هاي دندانپزشكي در نظر گرفت. درمان هاي پيشگيري در اطفال از اهميت فوق العاده اي برخوردار هستند كه عمدتاً پيشگيري از پوسيدگي، درمان سريع پوسيدگي در دندان هاي شيري و دائمي، نگهداري دندان هاي شيري تا زمان رويش دندان هاي دائمي و در صورت از دست رفتن آنها حفظ يا ايجاد فضا براي رويش دندان هاي دائمي را شامل مي شود.
دندانپزشكي ترميمي
اين هم يكي از پر تقاضاترين درمان هاي دندانپزشكي با توجه به ماهيت زيبايي و بازسازي كننده درمان هاي آن است. دندانپزشكي ترميمي و زيبايي با حذف پوسيدگي هاي دنداني، آنها را با مواد همرنگ ياغيره  همرنگ جايگزين مي كند. جداي از اين تصحيح برخي بدشكلي هاي ظاهري دندان ها، تغيير رنگ و يا ناهنجاري هاي كوچك (مثل فواصل بين دندان ها) نيز در حيطه كاري دندانپزشكي ترميمي قرار مي گيرد.
راديولوژي
تصويربرداري از بافت هاي دهان و فك و صورت با اشعه ايكس برعهده اين رشته تخصصي ا ست كه انواع و اقسام راديوگرافي ها را شامل مي شود كه عمدتاً عكس هاي كلي از فكين و عكس هاي كوچك از ريشه دندان ها را شامل مي شود.

تناسب اندام
004335.jpg
زندگي مشترك و تغيير وزن
صدف كوه كن- زندگي مشترك در كنار همسر براي خانم ها، دليلي براي خوردن بيشتر مواد غذايي غيرمغذي و در نتيجه افزايش وزن است.
اما خلاف اين موضوع در مورد مردان صادق است و اين زندگي مشترك در طول زمان، منافع زيادي براي سلامتي آنان دارد.
رژيم درمان ها در دانشگاه نيوكاسل معتقدند كه هر دو شريك (زن و مرد) سعي در موردپسند بودن و تاثيرگذاري بر ديگري در طول مدت ماه عسل دارند و بنابراين عادات غذايي آنها به شيوه اي كه ديگري مي پسندد، تغيير شكل مي يابد و سبب مي شود كه مردان بيشتر وعده هاي سبك مثل سالاد، ميوه و سبزي را مصرف كنند، در حالي كه زنان، مواد غذايي حاوي خامه، بشقاب هاي سنگين تر مثل پاستا با سس فراوان و... را انتخاب مي كنند، چيزي كه ممكن است خوشايند شريكشان باشد.
در همين رابطه، مطالعه اي بر 20 زوج آمريكايي انجام شد كه در نتيجه مشخص گرديد، مردان مصرف گوشت را كاهش مي دهند، اما ميزان مصرف گوشت در خانم ها افزايش نشان مي دهد.
تحقيق ديگري كه بر 9043 بزرگسال كه در آمريكا ازدواج كرده بودند انجام شد، نشانگر آن است كه زنان با ازدواج اضافه وزن پيدا مي كنند و زماني كه جدايي پيش مي آيد وزن، كاهش مي يابد.
بنابر گزارش هاي موجود از مركز تحقيقات تغذيه دانشگاه نيوكاستل كه در مجله تخصصي سلامت تغذيه به چاپ رسيده است: خانم ها هنوز ركورددار تاثيرگذاري طولاني مدت بر عادات غذايي و سبك زندگي زوج ها هستند، چنانچه آنها هنوز نقش سنتي در خريد، پخت و تهيه غذاي خانواده را به عهده دارند.
اين گزارش براساس بررسي يافته هاي گوناگون در پروژه هاي تحقيقي متفاوت از انگلستان، آمريكاي شمالي و استراليا به دست آمده است كه همگي به رفتارهاي خوراكي و سبك زندگي مي پردازند كه بخشي از آن مربوط به متاهلان است.
اين تحقيقات همچنين نمايانگر آن است كه در زندگي مشترك، خانم ها بيشتر به سوي اضافه وزن و افزايش مصرف غذاهاي پرچرب و شيرين روي مي آورند. از طرف ديگر مردان به كاهش غذاهاي بد (غيرمغذي) مي پردازند و اين عادت پذيري از زماني كه زندگي با همسرانشان را شروع مي كنند، اتفاق مي افتد، در حقيقت وقتي زندگي با همسرانشان را آغاز مي كنند كمتر به مصرف چربي و شكر مي پردازند و مصرف سبزيجات را افزايش مي دهند.
مورد ديگر اين است كه خانم ها از غذا به عنوان مسكن در مواجهه با استرس هاي احساسي استفاده مي كنند و وقتي رابطه اي پايان مي پذيرد، متوجه اين اضافه وزن مي شوند، در حالي كه چنين چيزي در مردان مشاهده نشده است.
تنها يك تحقيق وجود دارد كه ذكر مي كند هم زنان و هم مردان، هر دو، وقتي زندگي مشترك را شروع مي كنند دچار اضافه وزن مي شوند كه به نظر مي رسد مربوط به تخصيص زمان كمتر به ورزش و فعاليت هاي بدني باشد.
يك دليل كليدي براي تغيير در عادات غذايي، طبيعتي سمبوليك دارد، چرا كه غذا عاملي براي ايجاد رابطه است.
تعداد زيادي از زوج ها بيان مي كنند كه غذا يكي از موارد اصلي در ارتباط است و مثلاً عصرانه خوردن با هم و در كنار هم را جزو بسيار مهمي از روابط خود مي دانستند.
دكتر آميلينا ليك- متخصص رژيم درماني و تغذيه- مي گويد: شما نمي توانيد تقصير يك سبك زندگي ناسالم يا رژيم غذايي غيرمغذي را تنها به گردن شريك زندگي تان بيندازيد، همان طور كه موارد بسيار زياد ديگري هستند كه بر عادات غذايي و رفتاري شما تاثير گذارند.
در حقيقت تحقيقات نمايانگر آن است كه همسر شما تاثير بسيار زيادي بر شيوه زندگي شما دارد و افرادي كه سعي مي كنند زندگي سالم تري داشته باشند، بايد به اين نكته توجه ويژه اي داشته باشند.
زوج هايي كه با هم ازدواج مي كنند بايد سعي كنند تا از فرصتي كه در ماه عسل پيش مي آيد، براي ايجاد تغييرات مثبت در رژيم غذايي و شيوه زندگي خود به وسيله تمرين و حمايت از يكديگر، استفاده كنند.
و اما زوج هايي كه مدت زمان بيشتري از زندگي آنها مي گذرد بايد به خاطر داشته باشند كه هرگز براي ايجاد تغييرات دير نيست . ولي باز هم اين كار يك كار انفرادي نيست و هر دو نفر بايد در آن سهيم باشند!
004344.jpg
داروي جديد ضدچاقي
نيويورك تايمز- شركت گلاسكو اسميت كلماين (GSK) اعلام كرد كه يك گونه OTC (شكلي از دارو كه بدون نسخه پزشك از داروخانه قابل تهيه است) از داروي زنيكال (با نام ژنريك اورلي ستات) به كسب تأييد از اداره داروغذاي آمريكا به زودي به بازار دارويي وارد خواهد شد. در صورت تحقق اين امر اين شكل دارو كه با نام Alli عرضه خواهد شد اولين داروي ضدچاقي خواهد بود كه بدون نسخه پزشك قابل تهيه است. اين دارو از طريق مهار جذب چربي ها از روده باعث كاهش وزن مي شود. بررسي هاي باليني روي اين شكل دارو (كه نسبت به شكل نسخه اي حاوي مقدار كمتري داروست) نشان داده است كه افراد با مصرف آن توانسته اند به طور متوسط در طول شش ماه، 3 كيلوگرم وزن كم كنند.

دريچه
004338.jpg
دود سيگار زمينه ساز ابتلا به ديابت
ايرنا: قرار گرفتن در معرض دود سيگار محيط مي تواند خطر بروز اختلال تحمل گلوكز را كه يك پيش نشانگر ابتلا به ديابت است افزايش دهد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از لندن، دانشمندان دريافته اند هرچند سيگاري ها در معرض بالاترين خطر اختلال تحمل گلوكز هستند، اما غيرسيگاري هايي كه دود سيگار آنها را استنشاق مي كنند نيز از اين بيماري در امان نيستند.
استنشاق دود سيگار محيط در غيرسيگاري ها يك عامل جديد خطر در بروز اختلال تحمل گلوكز است. ميزان قند خون مبتلايان به اين اختلال افزايش نشان مي دهد. با آنكه بدن همچنان انسولين توليد مي كند، اما مقدار آن براي كنترل موثر قند خون كافي نيست.
اين محققان دريافتند سفيدپوستان از سياه پوستان آسيب پذيرترند. دود سيگار محيط حاوي سمومي شبيه دود سيگار استعمال شده است، اما از آنجايي كه در دما و شرايط متفاوتي توليد مي شود غلظت برخي مواد سمي در دود سيگار حتي بيشتر هم مي شود.

آسپارتام سرطان زا نيست
نيويورك تايمز: يك بررسي جديد در مورد شيرين كننده مصنوعي آسپارتام ممكن است باعث راحتي خيال مصرف كنندگان نوشابه هاي رژيمي شود.
يك تحقيق بزرگ انجام شده توسط موسسه ملي سرطان آمريكا هيچ ارتباطي را ميان مصرف آسپارتام و افزايش خطر ابتلا به سرطان مغز يا سرطان هاي خون نشان نداده است.
آسپارتام با نام هاي تجارتي مختلف به عنوان شيرين كننده مصنوعي در بازار به فروش مي رسد و همچنين در انواع نوشابه هاي گازدار رژيمي به عنوان شيرين كننده به كار مي رود.
با توجه به يك تحقيق روي موش هاي آزمايشگاهي در ايتاليا، نگراني هايي در مورد افزايش خطر برخي از سرطان ها با مصرف آن مطرح شده بود، اما بررسي موسسه ملي سرطان در مورد مصرف اين ماده در 576 هزار نفر با سن بين 50 تا 69 (حتي در مصرف مقادير زياد) آسپارتام خطري را از لحاظ استعداد ابتلا به سرطان نشان نداد.
004347.jpg
استرس و حملات قلبي
بي.بي.ســــي- دانشمندان بر اين عقيده اند كه سرنخ هاي بسيار مهمي را در مورد اينكه چگونه استرس مي تواند سبب حملات قلبي در بيماران آسيب پذير شود، پيدا كرده اند.
آنها شواهدي يافتند مبني بر اينكه استرس مي تواند فشار خون را طي يك دوره طولاني بالا ببرد و باعث بالا رفتن ميزان پلاكت هاي خون كه عامل لخته شدن آن هستند، شود.فشار خون اين افراد و ميزان سديم و پتاسيم خونشان هنگام انجام دادن اين كار اندازه گيري شد. در همه اين افراد فشار خون و ضربان قلب در پاسخ به استرس افزايش پيدا كرد. اما گروهي كه نسبت به فشارخون آسيب پذيرتر بودند مدت زمان بيشتري طول كشيد تا فشار خون آنها به حالت طبيعي برگردد. همچنين در خون اين افراد ميزان بالايي از پلاكت ها، ثبت شد. به عقيده پژوهشگران اگرچه استرس در ايجاد حملات قلبي مؤثر است ولي لزوماً تمام افرادي كه حمله قلبي را تجربه كرده اند، دچار استرس نيستند. در واقع ميزان پاسخ افراد به استرس داراي درجات متفاوتي است به اين معني كه هر چه واكنش افراد به استرس شديدتر باشد، خطر ايجاد حمله قلبي در آنها بيشتر مي شود.
ترجمه: سميه شرافتي

همايش
تكنيك هاي جديد جراحي پلاستيك
004350.jpg
دبير اجرايي همايش جراحي پلاستيك بيني و صورت   گفت: طي سال هاي اخير تكنيك هاي جديد كه هدف آن فرم دادن، موزون ساختن بيني، به همراه حفظ عملكرد تنفسي و ايجاد چهره اي مناسب براي فرد است، جاي خود را به تكنيك هاي قبلي كه صرفاً به منظور كوچك كردن ظاهر بيني به كار مي رفته، داده است.دكتر ابوالحسن قيصري با اعلام اين مطلب افزود: جراحي پلاستيك بيني (راينو پلاستي) داراي سابقه چند ساله در دنيا و سابقه اي بيش از 50 سال در كشور ماست.وي با اشاره به اينكه اين روش جراحي براي نخستين بار به منظور انجام اعمال ترميمي بيني صورت پذيرفته است، خاطر نشان ساخت: اين روش از اوايل قرن بيستم به منظور تغيير در شكل ظاهري بيني و زيبايي بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.دبير اجرايي همايش جراحي پلاستيك بيني و صورت با ابراز خرسندي از تكامل شيوه هاي نوين جراحي پلاستيك بيني در كشور، يادآور شد: در حال حاضر كشور ما يكي از مراكز مهم جراحي پلاستيك بيني در دنيا بوده كه در اين زمينه تكامل زيادي نيز يافته و پيشرفت هاي قابل توجهي كرده است تا جايي كه همه ساله تعداد زيادي از هموطنان ما از آمريكا، كانادا و... ساير كشورهاي پيشرفته، براي انجام اعمال جراحي راينو پلاستي به ايران سفر مي كنند.گفتني است: همايش جراحي پلاستيك بيني و صورت در روزهاي 25 تا 27 فروردين ماه 85 در بيمارستان ميلاد برگزار مي شود.

سلامت
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
نمايشگاه
شهر آرا
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |