پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۲
۸۰ درصد كارگران سراجي ها بيكار شدند
پاپوش چيني ها براي كفش ايراني
006537.jpg
عكس: گلناز بهشتي
مهديا گل محمدي
با اينكه صنعت كفش ايران ظرفيت توليد سالانه 2 ميليون و 400 هزار جفت كفش را دارد، اين ميزان هم اكنون به حدود يك ميليون و 300 هزار جفت رسيده كه مسئولان، علل اين كاستي را در واردات كفش هاي چيني خلاصه مي كنند.
گذر از فصل زمستان و گرم تر شدن هوا راه رفتن با كفش ها و چكمه هاي زمستاني را مشكل كرده و اين موضوع در بازار توليدكنندگان و فروشندگان كفش بايد نويدبخش فصلي نو براي عرضه و تقاضا باشد. اما گويا طي پنج سال گذشته گذر فصل ها نيز تأثير خاصي بر اين صنف نمي گذارد.
چند سالي است كه هجوم محصولات چيني و ميل خريداران به اين كالاهاي ارزان قيمت، صنعت كفش را با مشكلاتي روبه رو كرده است. به طوري كه طي اين زمان حدود 80 درصد از كارگران و 50 درصد توليدكنندگان دست از اين حرفه كشيده اند و به پيشه اي ديگر مشغول اند.
در اين ميان فقط بنكداران بدون هيچ گونه تغييري در روند برنامه كاري خود به فروش كفش هاي وارداتي و چيني مشغول هستند. توليدكنندگان با ميل بيشتر به مرغوبيت و افزايش كيفيت، رقابت در عرصه كيفيت را سرلوحه كار خود قرار داده اند، بنابراين فقط دوزندگان كفش هاي دست دوز بيشترين زيان را در اين بازار تجربه مي كنند، زيرا توليدكنندگان با در دست داشتن ماشين هاي نيمه  خودكار تا حدي توانسته اند تعادل خود را حفظ كنند.
به هر حال آنچه در اين بازار گريبانگير قلب دوم يعني پاي مشتريان مي شود همانا انبوه توليدات بي كيفيت چيني است كه براي كفش توليد داخل و قيمت آن پاپوش دوخته اند.
بنابراين چنانچه براي خريد كفش، گذرتان به فروشگاه هاي كفش افتاده، سعي كنيد از تمامي عيوب كفش و نشانه هاي آن آگاه باشيد.
معيارهاي كفش مرغوب
براي مواد اوليه با كيفيت هنوز هم بهترين كفش ها از چرم ساخته مي شوند، اما تشخيص اصل و يا مصنوعي بودن آنها مانند گذشته راحت نيست. چرم هاي مصنوعي چيني به حدي با مهارت كپي برداري مي شوند كه حتي پشت آنها نيز به صورت پرزدار و مخمل گونه اي طراحي و ساخته مي شود و اسانس هاي افزوده شده به آن هم بوي چرم مي دهد. به اين ترتيب جاي هيچ شك و شبهه اي در اصالت آن نمي ماند، بنابراين به منظور پرهيز از صرف هزينه زياد و خريد كفش نامرغوب از افراد متخصص و فروشندگان متعهد خريد كنيد.
از سوي ديگر در حالي كه فقط از مسيرهاي غيرقانوني و قاچاق سالانه 12 ميليون جفت كفش چيني وارد بازار مصرف داخلي مي شود توجه به معيارها و ملاك هاي كفش مناسب امري ضروري است. شايد بي توجهي به همين ملاك ها مصرف اين نوع كفش ها را در كشور با فزوني روبه رو كرده است.
كفش هاي مرغوب به طور حتم از جنس چرم و در محل پنجه ها به اندازه كافي پهن طراحي مي شوند تا سلامت را بر مد و شيك پوشي ترجيح داده باشند. اين قاعده در مورد پاشنه كفش نيز به نسبت اندازه و فرم كلي پا رعايت مي شود.
جنس چرم داخل كفش نيز به نحوي انتخاب مي شود كه هيچ مشكلي در راحتي و تعريق پا ايجاد نكند. به اين ترتيب تنگي پنجه كفش و جنسي كه باعث تعريق بيش از حد پا شود از نشانه هاي نامرغوب بودن كفش است.براي تشخيص بهترين وضعيت اندازه كفش بهترين زمان پس از ورزش يا صبح ها است كه پا در وضعيت بيشترين تورم قرار دارد. بايد توجه داشت كه كفش هاي كوچك تر از اندازه پا موجب اختلال در گردش خون و كفش هاي بزرگ تر موجب دررفتگي و يا شكستگي مچ پا مي شوند. همچنين پاشنه كفش نيز نبايد كمتر از سه سانت و بيشتر از 7 سانت باشد. اغلب مصرف كنندگان با اين تصور كه ارتفاع پاشنه موجب كوتاهي عضلات پشت پا مي شود به كفش هاي صاف و بدون پاشنه توجه نشان مي دهند در حالي كه به گفته متخصصان، داشتن پاشنه با ارتفاع مناسب از ملزومات كفش است.در بروز اين مشكلات و نبود فرهنگ صحيح مصرف، توليدكنندگان نيز نقش مؤثري دارند. متأسفانه هم اكنون هيچ يك از كارخانجات داخلي توليد كفش مجهز به بخش طراحي نيستند. حتي شيوه ها و ابزار آلات سنتي اين حيطه (فتوپانتوگراف هاي سنتي) نيز در اين صنعت مهجور مانده اند، بنابراين رسيدگي به وضعيت كمي و كيفي اين صنعت بايد در اولويت وزارت صنايع و معادن قرار گيرد.
ناآگاهي صنعت كفش از راز بقا
در حالي كه سياستگذاران صنعتي چين شيوه اي را پيش گرفته اند كه كفش هاي توليدي با قيمتي ارزان تر از قيمت داخلي آن صادر مي شوند، صادركنندگان ايراني همچنان پيگير دريافت يارانه هاي صادرات هستند.
متأسفانه در بخش صادرات حمايت هاي مناسبي از اين صنف صورت نمي گيرد.
اين در حالي است كه كشورهاي پيشرفته به منظور حمايت از توليدكننده هاي داخلي خود محدوديت هاي متعددي را بر سر راه واردات توليدات چيني قرار داده اند.
براي نمونه اتحاديه اروپا براي توليدات چيني عوارض ضد ارزان فروشي تعيين كرده است. بدين معني كه كالاها و كفش هايي كه به بهايي پايين تر از قيمت فروش در كشور مبداء وارد شوند مشمول اين عوارض مي شوند تا تأثير سوئي بر كالاهاي داخلي نگذارند.
گويا قرار بر اين است كه گمرك ايران نيز در سال آينده براي واردات هر جفت كفش 9 هزار تومان تعرفه وضع كند.
محمود بهشتيان معاون امور گمركي ايران در اين مورد معتقد است: تا به حال گمرك توان نظارت دقيق بر واردات محصولات را نداشت، زيرا بسياري از كالاها از مبدأ اصلي و به صورت قانوني وارد نمي شوند. به همين منظور براي تعيين دقيق افزايش و يا كاهش قيمت كالا، گمرك ايران سي دي  هايي را تهيه كرده كه حاوي اطلاعات دقيق در مورد نوع، بها و ديگرمشخصات كالاهاست تا علاوه بر نظارت دقيق تر، تمامي گمركات عملكرد يكساني در مورد كالاهاي وارداتي داشته باشند.
وي مي افزايد: اين موضوع شامل كالاهاي چيني هم مي شود كه با كنترل بيشتر گمركات از سال آينده قرار است عوارض 9 هزار توماني براي هر جفت كفش چيني در نظر گرفته شود.
***
با اينكه چنين طرح هايي مي تواند گوشه اي از مشكلات را حل كند، تأخير در وضع اين قوانين و محدود كردن علل انزواي توليدات داخلي به واردات محصولات چيني، اصل موضوع را كه لزوم بالا بردن كيفيت كفش هاي داخلي است، حذف مي كند.
طي دو سه سال اخير نيز به طور كامل اندازه سهم بخش خصوصي از بازار كفش ايران تغيير يافته است. با تعطيل يا متوقف شدن فعاليت هاي توليدي واحدهاي توليدي نظير كفش ملي، بلا و وين عملاً سهم بازار واحدهاي دولتي در اختيار بخش خصوصي قرارگرفته است.
حال اين عرصه رقابت براي اين بخش چگونه باز مي شود مسئله اي است كه در آينده معلوم مي شود.

اطلاع رساني به منظور ثبات بازار خودرو
اظهار نظرهاي گوناگون از سوي دست اندركاران توليد، فروش و تأمين كننده هاي قطعات خودرو پيرامون افزايش يا كاهش قيمت خودرو حساسيت هاي زيادي را براي متقاضيان برانگيخته است.
به نظر مي رسد يكي از راه هاي كنترل بازار خودرو به منظور دور ماندن از تبعات شايعات و حدس و گمان ها، اطلاع رساني دقيق و شفاف باشد. زيرا تجربه سال هاي گذشته نشان مي دهد اگرچه نظر كارشناسان در مورد تبعيت قيمت ها از ميزان عرضه و تقاضا در درازمدت صحت دارد، اما در مقاطع زماني خاص و كوتاه، مدت خبرها و شايعات تأثير موقت خود را بر قيمت خودرو نشان مي دهند.
بنابراين به منظور كنترل تأثير برخي شايعات در بازار خودرو، آخرين قيمت هاي اعلام شده توسط اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان خودرو تهران بدين ترتيب در جدول زير اعلام مي شود.
006588.jpg
006591.jpg


ديداري نو از شهر عشق
تجديد ديدار با امام رضا(ع) و بارگاه ملكوتي اين امام معصوم را در روزهاي زيباي بهار بايد غنيمت شمرد، چرا كه با آغاز فصل بهار زمين مهياي نو شدني دوباره است و دو دسته از افراد يعني كشاورزان و دانش آموزان در اين روزها سخت مشغولند و همه و همه اين دلايل سبب مي شود تا بارگاه ملكوتي امام هشتم خلوت تر از ديگر ماه هاي سال پذيراي زايران مشتاق باشد. به هر حال اگر دلتان هوايي شد و همانند ما فرصتتان محدود است مي توانيد با پرداخت يك تعرفه 344 هزار ريالي براي هر فرد بزرگسال، 172 هزار ريال براي افراد دو تا 12 سال و بالاخره 34 هزار ريالي براي افراد كمتر از دو سال به همراه خانواده تان از پيمودن اين راه دراز كه شوق زيارت را مضاعف مي كند خلاصي پيدا كنيد. و اگر دوست داريد همراه قطار سفري زيبا را به گردونه هاي شمال شرق كشور داشته باشيد مي توانيد با پرداخت بهايي در حدود 17 تا 20 هزار تومان از يك واگن 4 تخته درجه يك برخوردار شويد.
همچنين هزينه سفر با قطارهاي تندرو براي هر نفر 20 هزار تومان و هزينه قطارهاي توربوترن نيز كه اين مسافت را در حدود 9 ساعت مي پيمايند 16 هزار تومان خواهد بود. و بالاخره اگر در نهايت هيچ كدام از دو پيشنهاد قبلي را نمي پسنديد مي توانيد با پرداخت مبلغي در حدود هشت هزار و هفتصد تومان براي هر نفر سفري زميني را آغاز كنيد. گذشته از هزينه هاي سفر براي اسكان در شهرهاي زيباي مشهد نيز نگران نباشيد چرا كه با مطالعه گزارش جعفر عطار رئيس جامعه هتلداران كشور در نهايت مي توانيد بهترين برنامه ريزي را براي اقامت خود برگزينيد.
اما گزارش رئيس اتحاديه هتلداران مشهد حاكيست كه بهاي يك شب اقامت در يك هتل پنج ستاره نظير هما و به صورت فول بورد (صبحانه، شام و ناهار) براي هر نفر 38 هزار تومان است. همچنين هزينه اقامت در يك هتل چهارستاره نظير تارا مشهد براي هر نفر به صورت فول برد 28 هزار تومان و بالاخره هتل يك ستاره خورشيد 14 هزار تومان است. بر اين اساس اقامت در يك اتاق دوتخته با صرف صبحانه براي شما در هتل يك ستاره هزينه اي بين 12 تا 18 هزار تومان، دوستاره از 20 تا 25 هزار تومان، هتل سه ستاره 25 تا 30 هزار تومان، 4 ستاره از 42 تا 48 هزار تومان و پنج ستاره از 56 تا 70 هزار تومان دربر خواهد داشت.
عطا يادآور مي شود: قيمتهاي ارائه شده در زمان پيك و غير آن با 20 درصد نوسان روبروست.

پارسال ميكروب، امسال كمبود
مشكلات مربوط به شايعات بالابودن ضريب ميكروبي شير در سال گذشته، جاي خود را به كمبود اين ماده غذايي طي سال  جاري داده است.
به گفته مدير عامل اتحاديه تعاوني مواد لبني ايران، هم اكنون كارخانجات لبني با كمبود شير مواجه هستند كه ادامه اين روند موجب افزايش قيمت فرآورده هاي لبني خواهد شد. محمد گنجي با اشاره به كمبود شير كارخانجات لبني در سال جاري مي افزايد: در سال گذشته و بنا بر اعلام وزارت جهاد كشاورزي، حدود شش ميليون و 700هزار تن شير در كشور توليد شده كه از اين ميزان، سهم صنايع لبني چهار ميليون تن بوده است. بر اساس برنامه چهارم، مقرر شد توليد شير در كشور سالانه از رشدي معادل 20درصد برخوردار باشد. هرچند هم اكنون مسئولان وزارت جهاد كشاورزي در صدد افزايش توليد شير هستند اما عواملي مانند افزايش قيمت علوفه و ساير موارد ذكرشده مانعي براي عملي نشدن افزايش توليد شير بوده است.
وي همچنين در مورد دلايل كاهش توليد شير در سال جاري خاطرنشان مي كند: ثابت ماندن ظرفيت هاي توليدي شير از سوي واحدهاي دامداري، قطع واردات شير خشك و در نتيجه استفاده از شير داخلي به جاي شير خشك توسط برخي كارخانجات (بيسكويت سازي و شكلات سازي)، از دلايل عمده كمبود شير در سال جاري است. علاوه بر اين، بدهي هاي دولت از مابه التفاوت يارانه شير در سال 84 كه معادل يك ميليون و 325هزار تن شير است، هنوز به كارخانجات لبني پرداخت نشده است. اين موضوع نيز بر مشكلات كارخانجات مذكور افزوده است.

بازار
مرغ بخوريد گوشت ارزان شود
زهر رجب نيا - فصل بهار همواره فرصتي مناسب است تا سفره هاي مردم به انواع گياهان خوراكي زينت داده شود. با اين همه، گراني بيش از حد مواد پروتئيني و ثبات نداشتن قيمت هاي اين دسته از اقلام مورد نياز را مي توان عاملي براي رنگين تر شدن سفره هاي مردم به غذاهاي گياهي دانست.
شايد گراني هفته هاي اخير مواد پروتئيني نظير گوشت قرمز سبب شده تا وزير بازرگاني نيز به مردم توصيه كند براي كاهش قيمت گوشت قرمز، سعي كنند اين روزها از مرغ استفاده كنند؛ توصيه اي كه اگر چه مي تواند در كاهش قيمت گوشت قرمز مفيد واقع شود، اما جدي گرفته شدن آن با توجه به مشكلاتي نظير آنفلوآنزاي مرغي شايد تا حدي ناممكن به نظر برسد. نگاهي به آمارهاي اعلام شده بانك مركزي در هفته گذشته نشان از افزايش قيمت يك درصدي گوشت قرمز و 6درصدي گوشت مرغ دارد، اما بررسي وضعيت سه ماه گذشته اين محصول پروتئيني حاكي از آن است كه قيمت گوشت قرمز 40 درصد رشد داشته است.
اين روزها قيمت گوشت قرمز در حالي افزايش مي يابد كه مدير عامل اتحاديه مركزي دامداران معتقد است: در زمينه توليد گوشت قرمز در كشور هيچ گونه كمبودي وجود ندارد و تنها واردات بي رويه گوشت از سوي دلالان سبب رشد قيمت اين فرآورده پروتئيني شده است.
فخرالله جهاندار در اين زمينه مي گويد: واردات بي رويه موجب شده تا توليدكنندگان اين محصول نيز متحمل ضرر و زيان شوند.
شايد در اينجا مرور گفته هاي سال گذشته معاون امور دام جهاد كشاورزي نيز خالي از فايده نباشد چرا كه سيد كاظم طباطبايي در گفت وگويي بيان مي كند كه اتحاديه ها و تشكل هاي توليدي گوشت قرمز آمادگي دارند تا نياز دانشگاه ها، پادگان ها و مراكز پرمصرف را تامين كنند.
او همچنين يادآور مي شود؛ در سال 83 به دليل واردات 50هزار تن گوشت قرمز بسياري از واحدهاي پروار بندي كشور، دام را با وزن پايين به بازار عرضه كردند چرا كه واردات بي رويه گوشت قرمز موجب شد تا دامداران، گوشت را با وجود رشد 13 درصدي قيمت هاي تمام شده با 4 تا 5 درصد افزايش قيمت بفروشند.
شايد گفته هاي غيراقتصادي وزير بازرگاني مبني بر استفاده از مرغ به جاي گوشت قرمز مي توانست در كوتاه مدت موثر واقع شود، اما مسئولان افزايش 6 درصدي قيمت مرغ را در روزهاي اخير چگونه توجيه مي كنند؟ در اين خصوص كارشناسان اقتصادي معتقدند: گراني گوشت قرمز را مي توان مهمترين دليل افزايش گوشت مرغ دانست چرا كه با كم شدن متقاضي در بازار گوشت قرمز، مصرف كنندگان به استفاده از مرغ روي آورده اند.

دخل و خرج
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |