سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۶ - May 16, 2006
حضرت رسول اكرم (ص)
فرزند آدم! پروردگار خويش را فرمانبردار باش تا تو را خردمند خوانند و از فرمان وي بيرون مباش كه تو را نادان نشمارند.
نهج الفصاحه
امروز با حافظ
شعري بخوان كه با آن رطل گران توان زد
راهي بزن كه آهي بر ساز آن توان زد
گلبانگ سربلندي بر آسمان توان زد
بر آستان جانان گر سر توان نهادن
آغاز همايش حكيم فردوسي در تهران و خراسان
مصحح تاجيكستاني از نسخه هاي جعلي شاهنامه گفت
003138.jpg
گروه ادب و هنر : همزمان با روز حكيم فردوسي شاعر بلندآوازه ايران، مراسم مختلفي در تهران و خراسان برگزار شد. در خراسان و زادگاه فردوسي، كه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، پژوهشگران و فردوسي شناسان درباره جايگاه فردوسي در شعر و انديشه ايراني سخن گفتند.
پروفسور محمد عثمان اف، مصحح تاجيكي شاهنامه ضمن اشاره به اين نكته كه تحليل آثار شاعران فارسي تنها از طريق نسخ تصحيح شده امكان پذير است، گفت: در نسخه هاي تصحيح نشده به برداشت درستي از سبك شعر و افكار شاعر نمي رسيم و به جرات مي توان گفت ۱۵ تا ۲۰ درصد متون نسخه هاي تصحيح نشده، جعلي است. وي كه در شمار مصححان روسي شاهنامه بوده است، افزود: در زمان تصحيح شاهنامه به دو برداشت تئوريك رسيديم: نخست آن كه تا زماني كه دستخط اصلي مولف، شاعر يا نويسنده را در دست نداشته باشيم، هيچ مصححي ادعاي تصحيح نهايي متن را نمي تواند بكند.وي افزود: مثال ديگر در اين زمينه قردان است كه در آن ن سكون دار را يك واحد عروض حساب كرده است و در نسخه ديگر به قردانو تغيير شكل داده است و اين در حالي است كه در قانون علم قافيه، ن بعد از آواز بلند در عروض شركت نمي كند.
عثمان اف با اشاره به پرورش نسل جوان مصححان گفت: در تمامي مناطقي كه به واسطه زادگاه يا وجود آرامگاه شخصيت هاي ادبي شهره شده اند، استقرار يك مركز علمي به منظور انسجام بخشيدن به تحقيق و بررسي روي متون شعري امري ضروري به نظر مي رسد.وي در ادامه گفت: دومين نتيجه گيري از تصحيح شاهنامه به يكي بودن منابع اثر منوط است، و با لحاظ كردن اين دو برداشت، ادعاي نزديك شدن به متن نهايي را مي توان داشت.وي با اشاره به دو تصحيح لندن و مسكو بر روي شاهنامه افزود: در تصحيح لندن به طور مثال «آن كه» و «آن چه» به صورت «آنك» و «آنچ» درج شده است. در اين موارد مصحح عباراتي را بايستي جايگزين كند كه براي شنونده خوشايند باشد.
حماسه ماندگار
دكتر محمد دبير سياقي ديگر سخنران اين مراسم بود كه ضمن اشاره به آگاهي فردوسي از كار سترگ خويش گفت: وقتي فردوسي از خداوند، حفظ آن را خواستار مي شود: همي خواهم از داور كردگار/ كه چندان امان يابم از روزگار‎/ كزين نامور نامه باستان / به گيتي بماند يكي داستان. نشان مي دهد كه وي بر كار خويش آگاهي كامل داشت.
وي همچنين گفت: در پي هزار سال شعر، سخن شناسان همواره در برابر فردوسي سر تسليم به آستان او فرود مي آوردند؛ چرا كه وي با رنج شبانه روزي خود عجم را زنده كرده است.
پيام فردوسي
در ادامه محمد حسين صفار هرندي به جايگاه فردوسي اشاره كرد و گفت: امروز در حالي كه ايران عزيز در آماج حملات و تهمت هاي بيگانگان قرار دارد، حمايت و ايجاد روحيه افتخار به مفاخر در مردم، محكم ترين سد در مقابل دشمن است.وي با اشاره به موج صدساله اخير در راستاي تحقير مفاخر ملي ايران گفت: دشمن در حال حاضر با تمام قوا سعي دارد تا نام ايران عزيز در كره خاكي نباشد و با همه عقبه فكري و اعتقادي و ريشه هاي تمدن ما در ستيز است؛ چرا كه دشمن فهميده كه مبارزه با افتخارات ايران و ايراني، مقدمه تهي كردن ايران از هويت و غيرت است.وي درباره شاخصه هاي حماسه سرايي فردوسي گفت: در جاي جاي شعر فردوسي، در همه صفحه هاي شاهنامه امكان ندارد از خداوند ياد نشده باشد و يادكرد از خداوند، ترجيع بند همه فصول شاهنامه است، ضمن اين كه تأكيد بر ستيز ميان بدي و خوبي در شاهنامه موج مي زند.
صفار هرندي افزود: فردوسي بر خلاف معيارهاي درهم تنيده دوران مدرنيته كه معيار دقيقي براي بدي و خوبي وجود ندارد، به يك سري ارزش هاي دايمي معتقد است و ايستادگي مي كند؛ فردوسي در مقابل بدي موضع مي گيرد و در مقابل خوبي خاضع مي شود.وي ادامه داد: پيام فردوسي به ايرانيان اين بود كه همواره خود را براي دفاع از ايران آماده كنيد؛ چاره اي نداريم كه در اين ميدان در مقابل زورگيران و شاهدان و گردنگيران با تمام قوا ايستادگي كنيم.صفار هرندي با اشاره به ارادت فردوسي به پيامبر(ص) و اهل بيتش(ع) گفت: شعرهاي فردوسي گواه اين است كه بر خلاف گفته دشمنان او، فردوسي مسلمان و شيعه بود و عرض ارادتش به پيشگاه اهل بيت (ع) همواره در شعرهاي او موج مي زند.
مستندات شاهنامه
در اين مراسم همچنين دكتر جلال خالقي مطلق - پژوهشگر شاهنامه كه مدت ۳۳ سال روي اين كتاب كار مي كند - به سخنراني پرداخت و به جستاري كوتاه از تئودر نولدكه - خاورشناس آلماني - اشاره كرد و گفت: وي در جستاري با عنوان «ديو سفيد مازندران» به هنگام گفت وگو درباره داستان جنگ مازندران و هاماران در يك اشاره ضمني مي نويسد: مورخان غرب غالبا صورت كهن تري از روايات ايراني را به دست مي دهند؛ تا فردوسي. در واقع نولدكه اين نظر را كه روايات ايراني در منابع عربي از سويي كهن تر و تاريخي تر از روايات شاهنامه اند، در چند جا بازگو كرده است.
وي درباره بررسي صحت نظر نولدكه گفت: مهم ترين مورخان عربي نويس همچون يعقوبي، دينوري، طبري و مسعودي، نه تنها خود پيش از فردوسي و در زمان جواني او مي زيستند، بلكه برخي از ماخذ آثار آن ها نيز بسيار زودتر از پهلوي به عربي ترجمه شده بود؛ تا بخشي از شاهنامه ابومنصوري (ماخذ فردوسي)؛ از جمله آن ماخذي كه از عربي به پهلوي ترجمه شده بود، «خداي نامه» و «سيرالملوك» ابن مقفع است كه ترجمه آن از پهلوي به عربي، كم تر از ۱۰۰ سال پس از پايان دوران ساسانيان انجام گرفته بود. در نتيجه ميان اين ترجمه تا زمان ترجمه و تاليف ماخذ فردوسي از سال ۳۴۶ بيش از ۲۰۰ سال فاصله بود.

با هدايت و سرپرستي فرها د فخرالديني
آثار موسيقي با موضوع پيامبر اعظم (ص) توليد مي شود
003132.jpg
گروه ادب و هنر: با هدايت فرهاد فخرالديني و حمايت دفتر امور موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، و در جهت تكريم و گراميداشت شعاير ديني در سال مبارك پيامبراكرم (ص) يك گروه از آهنگسازان ساخت موسيقي ويژه سال پيامبر اعظم (ص) را برعهده مي گيرند.
گروه آهنگسازان، قرار است بهترين قطعاتي را كه بتواند ويژگي هاي دوران حضرت رسول اكرم (ص) رابيان كند- در سال جاري كه از سوي مقام معظم رهبري به نام پيامبر اعظم (ص) نامگذاري شده - ساخته و ارائه كنند. فرهاد فخرالديني در كارنامه كاري خود آثار موفقي چون سربداران و نيز موسيقي متن سريال امام علي ( ع) را برعهده داشت.

فعاليت خانه موسيقي در شهرستانها
گروه ادب و هنر: راه اندازي شعبات خانه موسيقي در شهرستان با بررسي درخواست نوزده شهر براي تاسيس خانه موسيقي جدي تر از گذشته دنبال خواهد شد.
دكتر محمد سرير، دبير و سخنگوي خانه موسيقي ضمن اعلام اين خبر گفت: «درخواست هايي كه از مدت ها پيش به دست ما رسيده است به ترتيب اولويت درخواست بررسي مي شود.اين شعبات فعاليت هايي مشابه خانه موسيقي را در شهرستان ها ادامه مي دهند.برگزاري برنامه هاي مختلف موسيقي از قبيل بزرگداشت ها، كنسرت، انتشار بولتن و غيره از اين برنامه هاست.» اين خانه ها با حمايت شهرداري ها و اداره هاي ارشاد شهرستان ها يا مراكز فرهنگي ديگر تشكيل مي شود.
سرير در اين باره گفت: «اين خانه ها به عنوان بازوي اجرايي ما نيز فعاليت خواهند كرد. از جمله اعضاي خود را براي بيمه شدن و ساير اقدامات رفاهي به خانه موسيقي معرفي مي كنند.» در حال حاضر پنج خانه موسيقي در شهرهاي ديگر از جمله اصفهان، نيشابور و شهر كرد فعال شده اند. نخستين شهري كه در خواست آن براي تشكيل خانه موسيقي بررسي مي شود، تبريز است. در اين جلسه همچنين، قرار شد ۲۸ خرداد ماه مجمع كلي خانه موسيقي با حضور نمايندگان همه كميته هاي زير مجموعه تشكيل شود تا شوراي عالي موسيقي را انتخاب كنند.

افت شمارگان و عناوين كتاب در آمريكا
ايسنا: يك نهاد مستقر در آمريكا كه بر آمار انتشار كتاب در اين كشور نظارت دارد و اطلاعات سالانه  ۸۳ هزار ناشر آمريكايي را جمع آوري مي كند ، گفت: انگليس در سال ۲۰۰۵ با افزايش انتشار كتاب هاي انگليسي زبان، جاي آمريكا رادراين كار گرفته است. مركز بوكر در بيانيه اي اعلام كرد: براساس آمار ابتدايي ناشران آمريكايي، بوكر معتقد است، خروجي كتاب آمريكا در سال ۲۰۰۵ بيش از ۱۸ تا يك صدو ۷۲ هزار عنوان و تيراژ كاهش يافته است. اندرو گرابوا - مشاور اين مركز - به فرانس پرس گفت: افت سريع و ناگهاني در انتشار كتاب هاي جديد در آمريكا تعجب برانگيز است.

اهداي جايزه بنياد دكتر محمود افشار به ايران شناس هلندي
ايسنا: چهاردهمين جايزه بنياد دكتر محمود افشار به دكتر هانس دوبروين - ايران شناس هلندي ۷۵ ساله اهدا مي شود كه استاد بازنشسته دانشگاه ليدن هلند است و بخصوص در زمينه هاي عرفان و ادبيات فارسي پژوهش هايي داشته است. تصحيح ديوان سنايي و عطار نيز از جمله آثار اوست.
در اين مراسم كه ساعت ۱۷ روز چهارشنبه، ۱۰ خرداد ماه در محل باغ موقوفات دكتر افشار برگزار مي شود، سيدمصطفي محقق داماد ، نصرالله جوادي، علي اشرف صادقي، سيدصادق سجادي و مريم حسيني سخنراني مي كنند.
جايزه سيزدهم دكتر محمود افشار، سال گذاشته به ريچارد نلسون فراي _ ايران شناس آمريكايي - تعلق گرفت و در دوره هاي پيشين نيز به كساني چون پروفسور نذير احمد - استاد دانشگاه عليگر هندوستان - دكتر غلامحسين يوسفي - استاد دانشگاه فردوسي مشهد - دكتر عبدالمجيد بدوي - دانشمند مصري متخصص ادبيات فارسي - دكتر محمد دبيرسياقي - پژوهشگر ادبيات و استاد دانشگاه - دكتر ظهورالدين احمد - استاد دانشگاه پنجاب لاهور - جان هون نين - دانشمند چيني - دكتر كمال عيني - ايران شناس تاجيك - دكتر منوچهر ستوده، دكتر عبدالحسين زرين كوب - پژوهشگر برجسته ادبيات - ادموند باسورث انگليسي و فريدون مشيري - شاعر - اهدا شده است.

يك سال تمرين براي ۲ روز اجرا
گروه ادب و هنر: گروه ۷۰ نفره اركستر موسيقي زمان در مدت يك سال تمرينات فشرده اي را سامان داد تا در نهايت به تالار وحدت برسد.
شهره جلالي قاجار، سرپرست اركستر موسيقي زمان ضمن اعلام اين مطلب به همشهري گفت: من نزديك دو سالي است كه به ايران آمده ام و در اين مدت متوجه شدم كه جوانان و نوجوانان ايراني استعداد فوق العاده اي دارند و ريتم را به خوبي مي شناسند و از گوش قوي برخوردارند و عاشق موسيقي اند. جلالي قاجار درباره قطعات اجرايي گفت: آثار و قطعات موسيقي كلاسيك و نيز بخش پاياني سمفوني بتهون در اين كار اجرا مي شود. وي ضمن قدرداني از همراهي گروه كر تالار وحدت گفت: رهبري كار را سهراب كاشف بر عهده دارد كه علاوه بر اجراي آثار كلاسيك دو قطعه از ساخته هاي خود بچه هاي اركستر را نيز به صحنه خواهد برد. گروه اركستر موسيقي زمان در ساعت ۲۰ روزهاي ۲۷ و ۲۸ ارديبهشت در تالار وحدت برنامه دارد.

بزرگداشت ناصر مسعودي
گروه ادب وهنر : كانون خوانندگان موسيقي سنتي خانه موسيقي دردور تازه فعاليت خود بزرگداشت خوانندگان پيشكسوت موسيقي سنتي ايران را برگزار مي كند .
به گزارش همشهري اين تجليل به صورت برگزاري مراسم بزرگداشت از خرداد ماه و با همكاري خانه موسيقي برگزار مي شود. نخستين خواننده اي كه از او تجليل به عمل مي آيد، ناصر مسعودي است. يكي از معروف ترين آثار او اجراي ترانه گيلكي سريال ميرزا كوچك خان است .

بهارستان
خرد
پس اگر پادشاه باشي، پادشاهي پارسا باش و چشم و دست از حرم مردمان دور دار، و اندر هر كاري را فرمان بردار خرد كن و اندر هر كاري كه بخواهي كردن، نخست با خرد مشورت كن كه وزير الوزراي پادشاه خرد است.
قابوس نامه _ عنصرالمعالي

راه اندازي موزه گرافيك ايران
ايسنا: با برپايي نمايشگاهي از آثار قديمي، ابزار و ملزومات هنرمندان و طراحان گرافيك، مهرماه سال جاري موزه گرافيك ايران راه اندازي مي شود. بخشي از اين آثار اهدايي، از هنرمندان تحويل گرفته شده و برخي ديگر به صورت اماني در اختيار آتليه هاشان است، تا با نزديكي زمان نمايشگاه و راه اندازي موزه، به محل برپايي منتقل شوند. انجمن طراحان گرافيك، صرفا كارهاي نرم افزاري اين حركت را انجام داده و درعين حال احتمال اداره اين موزه توسط شهرداري تهران را منتفي نيست.

برگي از تاريخ
اعلام موجوديت رژيم اشغالگر قدس
انگلستان از سال ۱۸۳۹ ميلادي به طور رسمي از يهوديان ساكن در فلسطين، سوريه و شبه جزيره سينا حمايت كرد و اين حمايت را در سال هاي بعد افزايش داد و در روند مهاجرت يهوديان به اين سرزمين تلاش نمود. انگلستان در راه تثبيت اقتدار خود در فلسطين همت فراواني مبذول نمود ولي وقتي مقابله جامعه عرب را در برابر خود ديد، از اين خواسته خود چشم پوشيد. سرانجام همزمان با خروج كميسر عالي انگليس از فلسطين، يهوديان ساكن در آن سرزمين به رهبري ديويد بن گورين رسماً موجوديت خود را به نام اسرائيل اعلام كردند. چند ساعت بعد، آمريكا و شوروي نيز اين رژيم را به رسميت شناختند. به دنبال اين مسئله، غروب همان روز چهار كشور عربي مصر، سوريه، اردن و لبنان به دولت نوظهور اسرائيل اعلان جنگ دادند و اين اولين جنگ خونين اعراب و اسرائيل بود. در اعلاميه تشكيل اسرائيل فلسطيني ها كه مالك ۹۷ درصد از اراضي اين كشور بودند با قيد عبارت «جوامع موجود غيريهود» ناديده گرفته شدند. اين اعلاميه باعث سرازير شدن غيرقانوني يهوديان سراسر جهان به فلسطين شد و اين امر مورد حمايت دولت آمريكا قرار گرفت. از آن زمان (۲۶ ارديبهشت ۱۳۲۷ شمسي برابر با ۱۶ مه ۱۹۴۸ ميلادي) تاكنون تجاوزات و غارتگري هاي اين رژيم غاصب بر ملت ستمديده فلسطين ادامه دارد و مردم فلسطين راه نجات خود را مقاومت و مقابله يافته اند.
رحلت آيت الله اهري
آيت الله حاج شيخ احمد اهري در حدود سال ۱۲۶۷ شمسي (۱۳۰۵ قمري) در شهرستان اهر در آذربايجان شرقي به دنيا آمد. وي پس از گذراندن دوران مقدماتي و سطوح حوزه، مدتي در تبريز ماندگار شد و سپس براي ادامه تحصيل عازم نجف اشرف گرديد.از اين عالم رباني آثاري برجاي مانده كه حاشيه بر مكاتب، حاشيه بر رسايل، رساله در اجتهاد و رساله اي در قاعده لاضرر از آن جمله اند. آيت الله شيخ احمد اهري سرانجام در ۲۶ ارديبهشت ۱۳۴۸ شمسي برابر با هجدهم صفر ۱۳۸۸ قمري در ۸۱ سالگي به رحمت ايزدي پيوست و پس از تشييعي باشكوه، در شهرستان قم به خاك سپرده شد.
درگذشت دكتر درخشان
دكتر مهدي درخشان، محقق، نويسنده و استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تهران در سال ۱۲۹۷ شمسي متولد شد و تحصيلات خود را در رشته ادبيات فارسي به اتمام رساند.وي سپس در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران و همچنين مدتي در دانشگاه آنكارا به تحقيق و تدريس مشغول بود. استاد درخشان آثار ارزنده اي از خود به يادگار گذاشت كه تصحيح ديوان اشعار كسايي مروزي، تفسير جزء سي ام قرآن مجيد، جواهر قرآن، تأثير قرآن و حديث در ادبيات فارسي و سبك نثر فارسي از قرن چهار تا چهارده از آن جمله اند. اين نويسنده و شاعر معاصر سرانجام در بيست و ششم ارديبهشت ۱۳۷۲ در ۷۵ سالگي بدرود حيات گفت و رخ در نقاب خاك كشيد.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در شرح گير سه پيچ و گلايه از فرزند و در بيان قياس مع الفارق و ناله
از بي اعتباري خويش فرمايد
003147.jpg

كوتاه از هفت هنر
گشايش تالار: تالار نمايشي «كامبيز صميمي مفخم» خالق عروسك هاي پاتال، هادي و هدي و عروسك گردان مجموعه هاي شهر موش ها، خانه مادربزرگه در سالروز تولد وي گشايش يافت.تالار كامبيز صميمي مفخم، دومين پلاتوي حرفه اي گروه نمايش دانشكده هنرهاي نمايشي و موسيقي است كه روز گذشته توسط ياشار صميمي مفخم، يكي از فرزندان مرحوم مفخم و در حضور خانواده، اساتيد عروسكي و دوستانش پرده برداري شد.
۱۹ فيلم در جشنواره: در سومين روز فيلم بيماري هاي خاص ۱۹ فيلم كوتاه و بلند سينمايي در بخش هاي مختلف به نمايش درمي آيد فيلم هاي بلند بمب ساعت به كارگرداني حسن رستگار، بودن يا نبودن از كيانوش عياري و به گاتاگا خوش آمديد از اندرو نيكول ازجمله اين فيلم هاست.
چهارشنبه سوري در ايروان: چهارشنبه سوري با حضور عوامل فيلم و جمعي از دانشجويان ايراني و ارمني در ايروان نمايش داده شد. هديه تهراني، ترانه عليدوستي، حميد فرخ نژاد، پانته آ بهرام، سحر دولتشاهي و هومن سيدي در چهارشنبه سوري به ايفاي نقش پرداختند.
003135.jpg
رستم و سهراب در مشهد : نخستين اجراي اپراي عروسكي «رستم و سهراب» در مجتمع فرهنگي و هنري شهيد هاشمي نژاد مشهد روي صحنه رفت.بهروز غريب پور كه دومين اثر خود برگرفته از شاهنامه فردوسي را روي صحنه برده است گفت: اين نمايش با همكاري هنرمنداني از اتريش و ارمنستان تهيه شده است.
نقد سينماي ۸۵: برنامه هفت اقليم راديو فرهنگ امروز به نقد اكران فيلمهاي سال ۸۵ مي پردازد. هفت اقليم هر روز به صورت زنده از ساعت ۳۰/۱۸ الي ۲۰ روي موجFM از راديو فرهنگ پخش مي شود.
كتاب كارگرداني: كتاب جامع «تهيه كنندگي و كارگرداني فيلم كوتاه و ويدئو» نوشته پيتر دبليو.ريا و ديويد كي.ايروينگ توسط انتشارات بنياد سينمايي فارابي منتشر شد. اين كتاب در سه بخش پيش توليد، توليد و پس از توليد و ۱۹ فصل توسط ليدا كاووسي ترجمه شده است.
لابوهم در صحنه: نمايش جديد محسن حسيني كه براساس اپراي مشهور لابوهم و درباره مشكلات معيشتي هنرمندان است، مجوز اجرا گرفت. حسيني گفت: اپراي لابوهم يك اثر بزرگ از جياكومو پوچيني اس كه براساس رمان هانري مورگر رمان نويس فرانسوي نوشته شده است. اين رمان متعلق به ۱۶۰ سال پيش است.
دنياي پيرزن ها: حسين سحرخيز، نمايش «دنياي پيرزن ها» را از اواسط مرداد ماه در تالار سايه اجرا مي كند.اين نمايش كه توسط حسن مشكلاتي به نگارش درآمده است، به نوعي نشانگر تقابل نگاه فمينيستي و نگاه سنت گرايانه جامعه ماست. سحرخيز، سال ۸۳ نمايش «رابعه» نوشته چيستا يثربي را درتالار وحدت اجرا كرده بود.
كيانيان و خمسه در اهواز: كانون تئاتر اداره امور فرهنگي و فوق برنامه دانشگاه شهيد چمران اهواز همايش روز جهاني تئاتر را با حضور اساتيد سينما و تئاتر كشور برگزار مي كند. در اين همايش كه با حضور عليرضا خمسه و رضا كيانيان سه شنبه ۲۶ ارديبهشت برگزار مي شود كارگاه هاي بازيگري و مباني آن و نقد فيلم و عكس توسط اين دو هنرمند كشور برپا خواهد شد.
پايان داوري: داوري جشنواره عكس همايش ملي هم انديشي علمي و پژوهشي كاربردي عشاير كشور در آژانس عكس ايران به پايان رسيد. عليرضا كريمي صارمي، محمد مهدي رحمانيان و بابك برزويه داوران اين همايش هستند كه از ميان ۹۶۳ قطعه عكس ۶۰ قطعه عكس را واجد شرايط حضور در اين همايش تشخيص دادند. اين نمايشگاه ۲۵ ارديبهشت در شهرهاي ارسنجان و شيراز برپا مي شود و تا ۲۹ ارديبهشت ادامه خواهد داشت.
كارگاه نگارگري: در دومين كارگاه نگارگري استاد مجيد مهرگان با عنوان «طراحي و نگارگري» اين هنرمند به خلق اثر هنري خواهد پرداخت. اين كارگاه ۲۶ ارديبهشت ساعت ۱۷ در محل كتابخانه تخصصي فرهنگستان هنر برگزار مي شود.
موسيقي ايراني: گروه موسيقي بهاران به سرپرستي پژمان كلانتري و خوانندگي امين جهانشاهي در ساعت ۱۸ روزهاي ۳۰ و ۳۱ ارديبهشت در تالار مركزي دانشگاه اميركبير به اجراي قطعاتي در موسيقي پاپ ايراني مي پردازد. امين جهانشاهي از شاگردان استاد محمد نوري است و وي را در اين اجرا ۸ نوازنده همراهي مي كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اين فقط يك داستان است
دراز كشيد و ساعت  ها به آسمان خيره ماند. بعد با نوك انگشت، اين جملات را بر روي شن هاي ساحل نوشت: دلم براي بهشت تنگ شده. يادگاري از آدم.۱/۱/۱
برخاست و به سراغ زندگي جديدش رفت. نخستين موج بزرگي كه به سمت ساحل آمد، نوشته روي شن ها را محو كرد.
هوشنگي

گشتي در دنياي خبرها
تلويزيون پلاسما در زندان
ليدز: در حالي كه در زندان زنان انگليس هر سلول داراي يك دستگاه تلويزيون مستقل است اما اخيرا مسئولان اين زندان دو دستگاه تلويزيون پلاسماي ۴۰ اينچ در سالن اين مكان نصب كرده اند تا اينكه زندانيان بتوانند برنامه هاي تلويزيوني را با كيفيت بسيار بالا تماشا كنند. با توجه به اينكه هزينه هر يك از اين تلويزيونها ۳۵۰۰ پوند است و هزينه آن از بودجه عمومي تامين شده به همين دليل نمايندگان مجلس نسبت به اين موضوع معترض شده اند.
ثروتمند شدن با زنگ تلفن همراه
منچستر: چندي پيش مردي ۵۳ ساله در انگليس فروشگاه اينترنتي تاسيس كرد كه در اين فروشگاه مي توان نواهاي مختلف براي تلفن هاي همراه خريداري كرد. البته براي خريد هر آهنگ بايد ۵/۲ پوند پرداخت. در واقع تعداد مشتريان اين فروشگاه به حدي زياد است كه ثروت صاحب آن به ۶/۱ ميليارد پوند رسيده است. اما جالب اينكه وي روز گذشته در يك مصاحبه اعلام كرد، صداي زنگ هاي تلفن همراه گوشخراش و آزاردهنده است اما قصد ندارد تجارت خود را متوقف كند و كماكان به فروش نواهاي اعصاب خرد كن ادامه خواهد داد.
جوان ترين فاتح اورست
لندن: جوانترين انساني كه تاكنون موفق به فتح قله اورست شده يك نوجوان ۱۵ ساله است كه در سال ۲۰۰۳ موفق به اين ركورد شكني شد. اما دو جوان ۱۹ ساله كه دو روز پيش نوزدهمين سالگرد تولدشان را جشن گرفتند قصد دارند تا پايان هفته جاري به اورست صعود كنند تا اينكه عنوان جوانترين فاتحان اورست را در كشور انگليس به خود اختصاص بدهند.
انفجار گوشي  تلفن همراه
ريو: در كشور برزيل ۸۹ ميليون دستگاه گوشي تلفن همراه وجود دارد اما در دو ماه اخير ۵ دستگاه از اين گوشي ها در دست مردم منفجر شده و به همين دليل موجي از هراس و نگراني در بين مردم ايجاد شده است. گفته مي شود علت اصلي اين انفجارها استفاده از لوازم جانبي تقلبي است.
سارق در لوله دودكش
نيويورك : يك سارق در آمريكا براي سرقت از منزل مورد نظر خود تصميم گرفت از طريق لوله دود كش وارد منزل بشود اما در ميانه راه داخل لوله گير افتاد. به هر حال وي آنقدر سروصدا كرد كه همسايه كناري متوجه موضوع شد و پليس را خبر كرد. پليس با كمك ماموران آتشنشاني ديوار را شكافت و سارق را دستگير كرد.
سلول ۵ ستاره
لندن: نسيم حامد بوكسور سرشناس كشور انگليس كه قبلا قهرمان جهان بود هم اكنون دوران محكوميت خود را در زندان سپري مي كند. چندي پيش وي در حاليكه با سرعت غير مجاز در حال رانندگي بود با يك شهروند برخورد كرد كه بر اثر اين برخورد ستون فقرات مرد نگون بخت شكست و تقريبا معلول شد. به همين دليل اين بوكسور بايد ۱۵ ماه را پشت ميله هاي زندان سپري كند. اما ديروز اعلام شد سلول وي در زندان امكانات يك هتل ۵ ستاره را دارد. او هر لحظه كه اراده نمايد مي تواند ورزش كند. حامد حتي لباس زندان بر تن ندارد و داخل سلول وي پرده و مبل به چشم مي خورد.

گل و گياه
شش دارو
003129.jpg
نام علمي:
Pulmonaria officinalis
خانواده: BORAGINACEAE
گياه علفي دائمي با بلندي ۵۰-۱۰ سانتيمتر كه در غالب نواحي اروپا و همچنين در قفقاز مي رويد. برگ ها بيضوي نوك تيز و گل ها مجتمع در خوشه هاي كوتاه كه ابتدا قرمز رنگ بوده و بعد آبي مايل به بنفش مي شوند. تمامي قسمت هاي هوايي گياه كركدار هستند . برگ هاي جوان و تازه گياه را مي توان در سالاد و غذاها مورد استفاده قرارداد كه جهت رفع عوارض سل و بيماري هاي ريوي مفيد مي باشند. دم كرده گياه خشك اثر قابض دارد.
نيازها: مكان سايه دار و مرطوب، خاك هوموسي.
ازدياد: اين گياه از طريق ساقه هاي زيرزميني خودبه خود ازدياد حاصل مي كند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
انقلاب
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |