سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۶ - May 16, 2006
گزارش همشهري از بازار برخي مواد غذايي
افزايش ۲۰ درصدي قيمت برخي اقلام غذايي
* بانك مركزي: قيمت انواع ميوه، گوشت، قند و شكر و روغن نباتي در هفته گذشته كاهش يافته است
003144.jpg
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: در هفته هاي اخير گزارش هاي مختلفي پيرامون بازار كالاهاي اساسي مورد مصرف خانوار و همچنين كالاهاي واسطه اي و سرمايه اي منتشر شده است.
در حالي كه بر اساس گزارش برخي منابع رسمي از جمله بانك مركزي، قيمت برخي كالاهاي اساسي و مواد غذايي مورد مصرف خانوار در هفته گذشته نسبت به هفته هاي قبل كاهش يافته اما واقعيت هاي بازار گوياي اين امر نيست.
بر اساس گزارش بانك مركزي قيمت انواع ميوه، گوشت، قند و شكر و روغن نباتي در هفته گذشته كاهش يافته و تنها بهاي لبنيات غيرپاستوريزه در اين هفته افزايش داشته است. همچنين قيمت تخم مرغ افزايش و قيمت حبوبات كاهش يافته يا تغيير قابل ملاحظه اي نداشته است. همچنين در اين گزارش كاهش ۶/۲ درصدي بهاي گوشت مرغ و كاهش ۲ درصدي قيمت قند و شكر، چاي داخله ۳ درصد و كاهش يك درصدي انواع روغن نباتي عنوان شده است. اين در حالي است كه قيمت هاي مندرج بر حبوبات بسته بندي شده، انواع روغن نباتي و يا قيمت هاي سطح شهر مرغ، تخم مرغ و برخي ديگر از اقلام مواد غذايي مورد مصرف مردم بيانگر روند افزايش قيمت برخي اقلام مواد غذايي است.
پس از افزايش حدود ۱۵ درصدي قيمت فرآورده هاي لبني، برخي شركت هاي توليدي نيز به بهانه افزايش حقوق و دستمزد كارگران،  افزايش مواد اوليه توليد و... قيمت برخي كالاهاي مصرفي را افزايش داده اند. اين در حالي است كه پيش از اين توليدكنندگان مذكور خبر از افزايش قيمت ها داده بودند اما مسئولين برخي دستگاه هاي ذي ربط يا از افزايش قيمت ها اظهار بي اطلاعي نموده و يا اعلام مي كنند در حال بررسي موضوع هستند.
افزايش قيمت روغن خوراكي
طي ماه گذشته قيمت انواع روغن مايع و جامد خوراكي حدود ۲۰ درصد افزايش يافته است به نحوي كه قيمت روغن مايع يك ليتري لادن از ۹۹۹ تومان به ۱۲۰۰ تومان و قيمت روغن مايع ۳ ليتري سرخ كردني آفتاب از ۲ هزار و ۷۴۰ به ۳ هزار و ۳۰۰ تومان افزايش يافته است. همچنين روغن مايع ۳ ليتري غنچه از ۲ هزار و ۷۴۰ به ۳ هزار و ۲۷۸ تومان و قيمت روغن جامد ۵ كيلويي لادن از ۴ هزار و ۷۷۰ تومان به ۵۱۵۰ تومان افزايش يافته است.
ادامه روند صعودي قيمت حبوبات
روند صعودي قيمت حبوبات كه از اواخر سال گذشته آغاز شده بود نيز همچنان ادامه دارد. بر اين اساس قيمت هر بسته ۸۸۰ گرمي لوبيا سفيد از ۸۸۰ به ،۱۲۶۰ لوبيا كپسولي از ۱۰۵۰ به ،۱۲۵۰ لوبيا قرمز از ۶۷۰ به ۹۰۰ و قيمت نخود از ۸۵۰ به ۱۲۴۰ و اكنون به ۱۳۸۰ و لوبيا چيتي از ۷۴۰ به ۱۰۰۰ تومان افزايش يافته است. همچنين قيمت لپه بيشترين افزايش را داشته به نحوي كه لپه ۹۰۰ گرمي از ۹۶۰ به ۱۵۰۰ تومان افزايش يافته است.
اين در حالي است كه قيمت عمده فروشي حبوبات در بازار به مراتب پايين تر از قيمت هاي سطح شهر است و عمده فروشان معتقدند حبوباتي مانند عدس و لپه افت قيمت ۱۵ درصدي را نسبت به ماه قبل داشته است به نحوي كه اكنون قيمت لپه اعلاء هر كيلو ۱۱۵۰ و لپه درجه ۲ وارداتي ۹۵۰ تومان و قيمت عدس كانادايي ۷۱۰ و عدس ايراني بين ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان در هر كيلو، قيمت نخود ۹۰۰ تومان، لوبيا قرمز ۶۴۰ تومان و لوبيا چيتي ۵۲۰ تومان است اما به دليل ضعف نظارت، برخي شركت ها پس از بسته بندي، اين اقلام را با قيمت هاي به مراتب بيشتر به مصرف كنندگان عرضه مي كنند.
افزايش قيمت برخي ديگر از اقلام مواد غذايي
همچنين قيمت برخي از اقلام مواد غذايي نسبت به يك ماه پيش افزايش يافته است در حالي كه برخي شركت هاي توليدي رب گوجه فرنگي افزايش قيمتي نداشته اند اما طي روزهاي اخير قيمت رب گوجه فرنگي برخي شركت هاي توليدي بيش از ۱۰ درصد افزايش يافته است.
از سوي ديگر قيمت برخي انواع تن ماهي و نوشابه هاي گازدار نيز نسبت به هفته گذشته ۵ تا ۷ درصد افزايش يافته است.
همچنين قيمت قند و شكر با افزايش همراه بوده و قيمت قند از كيلويي ۸۵۰ به ۱۰۰۰ تومان و قيمت شكر از ۶۵۰ به ۸۰۰ تومان افزايش يافته است.
افزايش نسبي قيمت مرغ و تخم مرغ ، ثبات قيمت گوشت قرمز
در حالي كه پيش از اين مديرعامل اتحاديه مرغداران خبر از افزايش قيمت مرغ و تخم مرغ داده بود قيمت اين اقلام طي هفته جاري افزايش نسبي داشته است به نحوي كه قيمت هر كيلوگرم مرغ تازه در ميادين شهرداري از ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ تومان افزايش يافته و قيمت مرغ تازه در بازارهاي سطح شهر از ۱۴۰۰ تا ۱۵۵۰ تومان است. همچنين در حالي كه قيمت هر كيلو تخم مرغ در ميادين مذكور ۶۹۰ تومان بوده و افزايش ۶۰ توماني در هر كيلو را نشان مي دهد قيمت اين فرآورده در بازارهاي سطح شهر حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ تومان است. اين در حالي است كه توليدكنندگان و دست اندركاران صنعت مرغ و تخم مرغ معتقدند حتي با افزايش نسبي قيمت اين فرآورده ها هنوز قيمت تمام شده توليد و فروش مرغ و تخم مرغ از تناسب لازم برخوردار نيست. از سوي ديگر در حالي كه قيمت گوشت قرمز گوساله در ميادين ميوه و تره بار ثابت بوده و كاهش يا افزايش نداشته است قيمت گوشت گوسفندي با نزديكي به ماه هاي افزايش توليد، روند رو به كاهشي را نشان مي دهد و حدود ۲ درصد كاهش يافته است.
تصميم گيري در مورد قيمت فرآورده هاي لبني به هفته بعد موكول شد
در حالي كه پيش از اين اعلام شده بود سازمان حمايت از توليدكنندگان به  منظور بررسي مستندات شركت هاي توليد فرآورده هاي لبني براي افزايش قيمت ها طي نشستي در روز گذشته تصميم گيري خواهد كرد اما به گفته مسئولين اين سازمان، نشست روز گذشته نتيجه اي دربر نداشته و تصميم گيري در زمينه چگونگي كاهش قيمت فرآورده هاي لبني به برگزاري نشست بعدي در هفته آينده موكول شده است كه با اين روند افزايش قيمت ها تا اعلام نتيجه قطعي اعمال خواهد شد.

نسل جديد تجهيزات مخابراتي در ايران
با ۲۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري
گروه اقتصادي : تا پايان برنامه چهارم توسعه نسل جديد شبكه مخابرات با سرمايه ۲۰ ميليارد دلاري در كشور اجرا مي شود كه امكان ارسال صوت، تصوير و ديتا را به طور همزمان فراهم خواهد كرد.
ناصر يوسف پور مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت ديروز در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر حدود ۷۲۶ شهر به شبكه فيبر نوري متصل شده اند و تا پايان برنامه چهارم توسعه تمامي شهرهاي كوچك كشور به اين شبكه متصل خواهند شد. وي در ادامه از اجراي شبكه پيشرفته مخابراتي ان چي ان در نيمه دوم برنامه چهارم توسعه در كشور خبر داد و گفت: اين شبكه در حال حاضر در هيچ كشوري اجرا نشده و ايران نيز از حدود دو سال پيش كار مطالعات اجرايي آن را كه يك شبكه پيشرفته مخابراتي براي انتقال ديتا و صوت و تصوير است آغاز كرده است.
بخش خصوصي
مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت در پاسخ به اين سئوال كه شركت هاي خصوصي فعال در بخش مخابرات از عدم همكاري بخش دولتي ناراضي هستند تاكيد كرد: اين شركت در ارائه امكانات به بخش خصوصي و دولتي از جمله پروژه كارت هوشمند سوخت، اپراتور دوم تلفن همراه و تلفن همراه اعتباري هيچ محدوديتي ندارد.
وي اظهار اميدواري كرد كه ظرفيت انتقال كانال هاي مخابراتي تا پايان برنامه چهارم توسعه از ۵/۲ ميليون كانال فعلي به ۹ ميليون كانال برسد. وي در خصوص اجراي پروژه كارت هوشمند سوخت اظهار داشت: شركت ارتباطات زيرساخت در ارائه امكانات براي اجراي اين پروژه در شبكه بين شهري كشور هيچگونه مشكلي ندارد و اگر مشكلي وجود دارد به شبكه داخل شهري مربوط مي شود.
يوسف پور گفت: شركت ايرانسل به عنوان مجري پروژه اپراتور دوم تلفن همراه از شركت ارتباطات زيرساخت درخواست پنجاه هزار كانال كرده كه اين ميزان كانال در خردادماه امسال به اين شركت تحويل خواهد شد و در شهريورماه نيز صد هزار كانال ديگر به اين شركت اختصاص داده مي شود.
وي همچنين از تدوين دو لايحه براي مقابله با قاچاق ترافيك تلفن و حفظ و صيانت از شبكه فيبر نوري خبر داد و افزود: لايحه صيانت از شبكه فيبر نوري در حال حاضر به دولت ارسال شده است.
مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت در خصوص ارائه كانال به شركت تاليا گفت: اين شركت در حال حاضر محدوديت و مشكلي براي ارائه كانال به شركت تاليا ندارد. وي در مورد نقش اين شركت در زمينه ايجاد اينترنت ملي نيز گفت: شركت ارتباطات زيرساخت آمادگي كامل براي ارائه زيرساخت هاي مناسب براي اينترنت ملي را دارد.

كاهش قيمت نفت در بازار هاي جهاني
گروه اقتصادي: بازار نفت همچنان دستخوش تحولات قيمتي تحت تاثير عوامل سياسي و غيراقتصادي است و در حالي كه عوامل بنيادي بازار يعني عرضه و تقاضا تغييري نكرده است ديروز قيمت هر بشكه نفت خام سبك آمريكا در بازار كاهش يافت و حدود ۱۶/۷۱ دلار داد و ستد شد.
به گزارش همشهري ديروز علي النعيمي وزير نفت عربستان در يك كنفرانس نفتي در امان پايتخت اردن در سخناني تاكيد كرد اعضاي اوپك با تمام توان توليد خود را افزايش داده اند تا به خوبي تقاضاي آينده بازار را پاسخ دهند ولي خاطرنشان كرد توليد كنندگان در عين حال بايد از كاهش تقاضا در آينده نگران باشند. وي خاطرنشان كرد كه رشد اقتصادي جهان در سطح مناسب كنوني براي مدت طولاني ادامه نخواهد يافت و تقاضاي نفت كاهش خواهد يافت.

افزايش قيمت طلا و سكه متناسب با قيمت جهاني طلاست
گروه اقتصادي:افزايش مداوم بهاي طلا در بازارهاي جهاني و متعاقباً بازار داخل كشور، موجب گمانه زني ها و استدلال هاي گوناگوني در رابطه با علل اين افزايش شده است. در حالي كه قيمت طلا در بازارهاي جهاني طي چند ماه گذشته نزديك به ۱۰۰ دلار افزايش يافته، بازار داخلي سكه و طلا نيز با رشد قيمتها مواجه شده است. با جلال جليليان مدير اداره چاپ و نشر اسكناس بانك مركزي گفتگو كرده ايم.
* * *
* سطح كنوني بهاي سكه در بازار داخل كشور تا چه حد با قيمت هاي جهاني طلا فاصله دارد؟
- قيمت تمام شده سكه در بازار داخل كشور كاملاً متناسب با سطح فعلي قيمت طلا در بازارهاي جهاني است. هم اكنون هر سكه بهار آزادي در بازار رسمي ۱۶۱ هزار تومان به فروش مي رسد كه متناسب با اونس جهاني ۷۱۵ دلار است.
* هم اكنون ضرب هر سكه بهار آزادي براي بانك مركزي چقدر هزينه دربر دارد؟
- هر سكه بهار آزادي دقيقاً ۱۶۰ هزار و ۸۷۵ تومان هزينه دارد (براساس اونس جهاني ۷۱۵ دلار) و بانك مركزي نيز در همين سطح آن را به بازار عرضه مي كند كه در بازار رسمي ۱۶۱ هزار تومان و در بازار صرافي ۱۶۲ هزار تومان به فروش مي رود.
* بانك كارگشايي تا چه حد در كنترل قيمت سكه در بازار مؤثر واقع شده است؟
- بانك كارگشايي در حباب قيمتي ۲۸ فروردين كه قيمتها به ناگاه به ۲۰۰ هزار تومان رسيد با عرضه كافي سكه، موجب متعادل شدن بازار شد. هم اكنون نيز اين بانك روزانه اقدام به فروش سكه مي كند و بازار با عرضه كافي سكه مواجه است به طوري كه بانك كارگشايي برخي ساعات روز هيچ گونه مشتري ندارد. هم اكنون با توجه به تعادل قيمت سكه در بازار داخل، انگيزه خريد وجود ندارد و زماني كه قيمت ها روند صعودي بگيرند، خريدار سكه افزايش خواهد يافت.
* آيا تنش هسته اي ايران بر بازار جهاني طلا تأثير دارد؟
- خبرگزاريهاي خارجي مرتباً تنش هسته اي ايران را عامل رشد بدون توقف بهاي سكه مي دانند. تنش هسته اي ايران بر بازار جهاني طلا اثر نمي گذارد.در بازار جهاني طلا، روندهاي عرضه و تقاضا مؤثرند. تنش هسته اي ايران چندين ماه است ادامه دارد و نمي توان آن را عامل رشد ناگهاني بهاي طلا مثلاً در اواخر فرودين داشت.
* بانك مركزي چه تأثيري مي تواند بر بازار طلا و سكه بگذارد؟
- ما بر روي بازار جهاني هيچ گونه تأثيري نداريم اما در داخل كشور مي توانيم با افزايش عرضه جلوي سوداگري و بورس بازي فرصت طلبان را بگيريم. متأسفانه آزاد شدن سرمايه هاي سرگردان از بازار بورس موجب ايجاد حباب قيمتي اواخر فروردين ماه شد.

آغاز طرح جمع آوري خودروهاي فرسوده از روز چهارشنبه
مهر: شركت مهندسي بازرگاني خودرو سايپا از روز چهارشنبه هفته جاري كار جمع آوري خودروهاي فرسوده را آغاز خواهد كرد.
از تاريخ ياد شده تمامي نمايندگي هاي گروه خودروسازي سايپا موظفند نسبت به دريافت مدارك مورد نظر اقدام و پس از اتمام كارهاي اوليه، مشتريان را به ۴ مركزي كه كار بازيافت را انجام مي دهند معرفي نمايند.
در اين مرحله كار جمع آوري فقط شامل خودروهاي شخصي با پلاك سفيد توليد شده بين سال هاي:
۱- خودرو دو تا چهار سيلندر توليد داخلي - سال ساخت - ۱۳۵۵ - ۱۳۴۶
۲- خودرو دو تا چهار سيلندر خارجي - سال ساخت- ۱۹۷۶ - ۱۹۶۷
۳- خودرو چهار سيلندر به بالا توليد داخلي - سال ساخت- ۱۳۶۰ - ۱۳۴۶
۴- خودرو چهار سيلندر به بالا خارجي - سال ساخت - ۱۹۸۱ - ۱۹۶۷
مراجعين پس از اتمام كارهاي مربوطه و گرفتن رسيد و بر اساس اولويت ثبت نام و واگذاري خودرو خود به شركت و آئين نامه ها و بخشنامه هاي تكميلي كه در خصوص اعطاي تسهيلات اعتباري در آينده نزديك اعلام مي گردد مي توانند يك دستگاه خودرو پرايد با قيمت روز كارخانه دريافت كنند.

ادامه اخبار ضد و نقيض
توليد ال-۹۰ از مهرماه در ايران آغاز مي شود
* شركت رنو: هنوز با ايران در حال مذاكره هستيم
003141.jpg
گروه اقتصادي: در حالي كه يك هفته به مهلت اعلام شده از سوي معاون وزير صنايع براي تعيين تكليف نهايي قرارداد ال-۹۰ باقي مانده، برخي نمايندگان كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي از توليد اين خودرو در مهرماه سال جاري خبر دادند.
مخبر كميسيون صنايع و معادن مجلس در گفت و گو با همشهري به نقل از منوچهر منطقي گفت: قرار است اين خودرو به صورت آزمايشي از شهريور ماه توليد شود و از مهرماه توليد تجاري آن آغاز گردد.
در همين زمينه نايب رئيس دوم كميسيون صنايع و معادن نيز به همشهري گفت: طرف فرانسوي اصل موضوع صادرات ۲۰ درصدي از سوي ايران را پذيرفته است و مخالفتي با اين موضوع ندارد.
به گفته حميدرضا كاتوزيان، فعلاً مخالفت بر سر اين موضوع است كه رنو سودي را كه  مي خواهد از ايران به شكل ارز خارج كند حاصل از صادراتش باشد يا اگر صادرات تأمين نشد از طريق فروش ريال به بانك ها ارز دريافت كند.
وي احتمال توليد ال۹۰ را با امضاي ۳ الحاقيه قرارداد ال ۹۰ زياد دانست و در عين حال تأكيد كرد: اين خودرو با رفع موانع موجود توليد خواهد شد، اما زمان دقيق و نهايي آن را فعلاً نمي توان پيش بيني كرد.
منوچهر منطقي، مديرعامل ايران خودرو، روز دوشنبه براي پاره اي توضيحات به كميسيون صنايع و معادن مجلس رفته بود. توضيحات منوچهر منطقي در مورد ال-۹۰ بار ديگر احتمال اجرايي شدن قرارداد و توافق طرفهاي ايراني و فرانسوي را افزايش داد، اما واكنش مقامات رنو پارس و شركت رنو نيسان در اين رابطه همچنان سكوت است.
پارسا، رئيس هيأت مديره رنو پارس در پاسخ به سئوال ايسنا در خصوص آخرين تحولات قرارداد و اظهارات برخي نمايندگان مجلس و مقامات وزارت صنايع، تنها گفته است: هيچ توضيحي ندارم.
يكي از مديران رنو نيز با رد پذيرش شرط چهارم وزارت صنايع مبني بر صادرات ۲۰ درصدي خودرو از ايران گفته كه هنوز با ايران در حال مذاكره هستيم.
در همين حال رجال _ رئيس هيأت مديره انجمن سازندگان قطعات خودرو- گفت: هنوز رنو شرط چهارم مبني بر صادرات ۲۰ درصدي را به صورت رسمي نپذيرفته، اما گفته مي شود كه برخي توافقات اوليه صورت گرفته است. تاكنون قطعه سازان ايراني و رنو پارس براي توليد اين خودرو بيش از ۶۰۰ ميليون يورو سرمايه گذاري كرده اند.

قيمت طلا و ارز
003150.jpg

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |