سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۶ - May 16, 2006
عضو شوراي شهر تهران اعلام كرد:
بهزيستي آمادگي مشاركت در طرح ساماندهي
متكديان را ندارد
گروه شهري: طرح جمع آوري و ساماندهي متكديان، پيش از موعد و بدون فراهم شدن مقدمات و هماهنگي هاي مورد نياز بين دستگاه هاي ذيربط اجرا شده است و اين امر مي تواند كارايي طرح را با ترديد روبه رو سازد.
دكتر مهنوش معتمدي آذر رئيس كميته اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با همشهري مي افزايد: جمع آوري متكديان كار دشواري نيست ولي ساماندهي آنها نيازمند بودجه، برنامه ريزي و مقدماتي است كه به درستي فراهم نشده و ممكن است اجراي طرح را با فراز و نشيب هايي روبه رو كند و انتظار مطلوب حاصل نشود.
وي مي گويد: در حال حاضر جمع آوري متكديان با همكاري شهرداري و نيروي انتظامي انجام مي شود ولي ساماندهي آنها مقدمات و هزينه هايي دربردارد كه همكاري و هماهنگي استانداري، بهزيستي و كميته امداد و قوه قضائيه را مي طلبد و براي نمونه تا جايي كه من اطلاع دارم نماينده بهزستي در جلسه اي اعلام كرد كه اين سازمان اعتبارات لازم را حتي براي خارج ساختن افراد بي خانماني كه از قبل به عنوان سهم بهزيستي تعيين شده و در مراكز موقت به سر مي برند ندارد.
به گفته عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر درحالي كه بهزيستي به عنوان يكي از دستگاه هاي مهم اجراي اين طرح هنوز از برنامه ساماندهي بي خانمان ها عقب است و توان خارج ساختن افراد مذكور را ندارد، بلافاصله طرح جمع آوري و ساماندهي متكديان شروع مي شود  و قطعاً نمي تواند خود را با برنامه تطبيق دهد.
معتمدي آذر با بيان اين كه در طرح جمع آوري و ساماندهي متكديان، افراد بايد طبقه بندي و سهم هر سازمان مشخص شود گفت: براساس اين طرح معلولان ذهني و جسمي و معتادان به سازمان بهزيستي، افراد نيازمند به كميته امداد و شيادان نيز با حكم قضايي به سازمان زندان ها تحويل مي شوند و ساماندهي اين افراد نياز به هماهنگي و بودجه مناسب دارد.
وي در عين حال موفقيت طرح را در گرو همكاري شهروندان تهراني مي داند زيرا به عقيده او اگر متكدي با پاسخ منفي مردم روبه رو شود قطعاً از اين كار دست مي كشد و نااميد مي شود.
معتمدي مي افزايد: گروه كثيري از متكديان به هيچ وجه نيازمند واقعي نيستند، بلكه با سوء استفاده از احساسات و روحيه ترحم آميز مردم و به صورت باندي و گروهي به تكدي گري مي پردازند و از اين راه كسب درآمد مي كنند.
اگرچه برخي اعضاي شوراي شهر، درآمد ماهانه هر متكدي در تهران را بين ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و حتي يكي از معاونان استانداري تا يك و نيم ميليون تومان اعلام كرده اند ولي معتمدي به چنين درآمدي با ترديد مي نگرد و مي گويد: اين ارقام تا حدودي  اغراق آميز است و شايد جنبه مزاح داشته باشد ولي باتوجه به گستردگي شهر و جمعيت فراوان قطعاً درآمد خوبي دارند.
وي درباره تعداد متكديان جمع آوري شده براساس طرح اخير نيز گفت: اين طرح قرار بود جمعه شروع شود ولي عملا از روز شنبه آغاز و در اين روز تنها ۳۰ متكدي جمع آوري شد كه با توجه به گستردگي شهر و تعداد متكديان، اين تعداد رقم قابل ملاحظه اي نيست؛ ضمن اينكه اين ۳۰ نفر نيز روي دست شهرداري مانده اند.
وي البته نگراني متكديان و بيم آنان از دستگيري را يكي از علل عمده عدم حضور علني آنان طي روزهاي اخير در معابر شهري دانست.

شهرداري ميزبان سومين دوره مسابقات جهاني آتش نشاني و امداد
آتش نشانان جهان شهريورماه در تهران مسابقه مي دهند
003072.jpg
003075.jpg
003114.jpg
گروه شهري: تهران شهريور ماه امسال ميزبان سومين دوره مسابقات جهاني آتش نشانان و امدادگران جهان با شركت ۲۷ كشور از قاره اروپا، آسيا و آفريقا خواهد بود.
به گزارش همشهري، مسابقات عملياتي-ورزشي آتش نشانان از سال ۱۹۴۰ ميلادي تاكنون هر دو سال يك بار در يكي از ۳۰ كشور عضو برپا مي شود.
بنا بر اين گزارش از جمله كشورهاي مهم عضو فدراسيون مسابقات عملياتي _ ورزشي آتش نشانان، پليس آتش نشاني و امدادگران انگليس، ايتاليا، آلمان، اتريش، يونان، مصر، عربستان، ايران، كره، ژاپن و تركيه هستند كه در هر نوبت مسابقات جهاني به طور ميانگين ۲۵ كشور مشاركت فعال دارد.
اين مسابقات در چهار رشته مرتبط با حوزه آتش نشاني و امدادگري كه مشابهت هايي با ورزش عمومي دووميداني دارد برپا مي شود.
اين گزارش مي افزايد: دوي ۱۰۰ متر با مانع همراه با عبور از ديوار ۳ متري و خرك با ۸ متر طول و ۱ متر ارتفاع، دو چهارصد متر با مانع، مسابقات صعود از ديوار برج با نردبان كه آتش نشانان مي بايست ظرف ۱۰ تا ۱۸ ثانيه صعود از ديوار برج را ركورد بزنند. همچنين عمليات آبرساني و نشانه گيري با سرلوله آب به سمت هدف از ديگر رشته هايي است كه مستقيماً با انرژي قدرت بدني و آمادگي جسماني آتش نشانان مرتبط است.
احمد ضيايي مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران كه امسال مسئوليت برپايي اين مسابقات را برعهده دارد مدت برپايي مسابقات را ۵ روز اعلام كرد و در مورد هزينه برپايي اين مسابقات گفت: كل هزينه برعهده شهرداري تهران و دستكم معادل ۲۵ ميليارد ريال برآورد شده است. ضيايي محل برگزاري مسابقات را سالن شماره ۲ مجموعه ورزشي آزادي اعلام كرد و در مورد مقامهاي كسب شده توسط آتش نشانان كشورمان در مسابقات دوره هاي گذشته گفت: متأسفانه ايران تجربه زياد حضور در مسابقات آتش نشاني جهاني را ندارد.به همين دليل علي رغم تجربه اندك و امكانات محدود موفق شديم مقام چهارم تا يازدهم را كسب كنيم اما امسال پيش بيني ما اين است علي رغم وجود حريف قدري همچون روسيه در ميان ۵ تيم اول جهان قرار بگيريم.
وي افزود: ما به دنبال آن هستيم تا با طراحي رشته هاي جديد در مسابقات عملياتي _ امدادي _ ورزشي آتش نشانان يك سازمان يكپارچه ابتدا در ميان كشورهاي آسيايي سپس در ميان كشورهاي اروپايي تشكيل دهيم.
ضيايي هدف از برپايي اين مسابقات را بالا بردن كيفيت خدمات رساني به صورت كمي و كيفي در ميان آتش نشانان و سازمان آتش نشاني اعلام كرد و اظهار داشت: آتش نشانان در اكثر شهرها به جز تهران، كرج ، مشهد و تبريز از بضاعت و استطاعت كافي براي تشكيل يك تيم به منظور شركت در مسابقات جهاني عملياتي _ ورزشي ندارند.
لذا شهرداري تهران در نظر دارد به عنوان دبير كارگروه ورزشي و آمادگي جسماني آتش نشانان كشور با احداث تأسيساتي در شهر تهران و بعضي شهرهاي بزرگ شرايطي را بوجود آورد تا بقيه شهرهاي محروم نيز از امكانات آموزشي، ورزشي ويژه عمليات امدادي، اطفاي حريق و... براي حضور در مسابقات و افزايش كارآيي و تجربه و توانمندي برخوردار شوند.

معاون راهنمايي و رانندگي ناجا:
۷۰درصد مردم از طرح زوج و فرد خودروها رضايت دارند
ايرنا: معاون  راهنمايي  و رانندگي  ناجا، گفت  كه  براساس  نتايج  يك  نظرسنجي ، ۷۰درصد مردم  از طرح  تردد زوج  و فرد خودروها درتهران  رضايت  دارند.
سردار محمد رويانيان ، طرح  زوج  و فرد خودروها را يك  طرح انتظامي و ترافيكي ، خواند و افزود: اين  طرح  يك  طرح  بنيادي  و چاره سازترافيكي  براي  تهران  محسوب  نمي شود.
رويانيان ، در ادامه  گفت : مردم  تهران  با اجراي  طرح  زوج  و فرد و با كمك پليس  به  مسئولان  فرصت  داده اند تا كارهاي  زيربنايي  انجام  شود.
وي ، با اشاره  به  اينكه  راهنمايي  و رانندگي  ناجا مايل  است  اين  طرح  را متوقف  سازد، گفت : با توجه  به  اينكه  از آغاز اجراي  اين  طرح ، ۲۰۰ هزارخودرو به  تهران  افزوده  شده ، توقف  طرح  يادشده  باعث  قفل  شدن  خيابان هاي  تهران  خواهد شد.
به  گفته  رويانيان ، اين  درحالي  است  كه  طي  اين  مدت  نه  خياباني  ونه  پاركينگي ، احداث  شده  است .
وي ، با تأكيد بر انجام  كارهاي  اساسي  و زيربنايي ، توسعه  ناوگان مسافربري ، اصلاح  معابر، همكاري  مردم  و پايان  تمركززدايي  را از اساسي ترين وظايف  مسئولان  ذيربط در رابطه  با كم  كردن  بار ترافيكي  شهر تهران  برشمرد.
رويانيان ، ضمن  تأكيد بر ساماندهي  سفرهاي  درون  شهري  افزود:  زماني  درتهران  وجود ۲۰ ميليون  خودرو مشكلي  به وجود نمي آورد كه  سفرهاي  درون شهري كنترل  شده  و از ميزان  آن كاسته  شود.
وي  در بخش  ديگري  از سخنانش  به  شماره گذاري  خودروهااشاره  كرد و گفت : از ۱۵۶ مركز تعويض  پلاك  در كشور چهار مركز در تهران  وجود دارد كه  تا پايان  امسال  به  شش  مركز افزايش  خواهد يافت .
وي  افزود: تمامي دارندگان  خودروهاي  ساخت  سال  ۶۰ تا سال  ۸۲ داراي  پلاك نمره  تهران  موظف اند تا ۳۰ ارديبهشت  ماه  جاري  پلاكهاي  خود را با پلاكهاي كشوري  تعويض  كنند، در غير اين صورت  از تمامي خدماتي  كه  توسط ناجا ارايه  خواهد شد، منع  مي شوند.
رويانيان  گفت : به  دارندگان  خودروهاي  سال  ۸۲ تا پايان  خردادماه  امسال براي  تعويض  پلاك  خودروهاي  خود به  پلاكهاي  كشوري  فرصت  داده  شده  و رانندگاني كه  اقدام  به  تعويض  پلاك  خود نكنند خودروهاي  آنان  در فصل  تابستان  و در راه سفر در جاده هاي  كشور متوقف  خواهد شد.
وي  مدارك  لازم  جهت  تعويض  پلاك  خودروها براي  حضور در مراكز تعويض  پلاك  راشامل  كارت  خودرو، سند مالكيت  خودرو، برگه  عدم  خلافي ، برگه  بيمه  ثالث ، برگه معاينه  فني  و حضور مالك  يا وكيل  قانوني  به  همراه  وسيله  نقليه  مربوطه ذكر كرد.
رويانيان  از دارندگان  اين  خودروها خواست  براي  تسريع  در تعويض  پلاك  وسرعت  عمل ، پيش  از مراجعه  به  مراكز تعويض  پلاك ، معاينه  فني  و وضعيت  خلافي خودرو خود را مشخص  كنند.
وي  با بيان  اين  مطلب  كه  امسال  تعويض  پلاك  براي  خودروهاي  وكالتي  نيزصورت  مي گيرد، گفت : از اين  پس  تسلسل  بنچاق  تا سه  سند الزامي خواهد بود وبا ارايه  سه  تسلسل  بنچاق ، تعويض  پلاك  انجام  خواهد شد.
معاون  راهنمايي و  رانندگي  ناجا در پاسخ  به  سوال  يكي  از خبرنگاران  دررابطه  با ارايه  گواهينامه  به  بيماران  خاص  گفت : كسب  گواهينامه  براساس قوانين  راهنمايي  رانندگي  انجام  مي شود و اگر شخصي  فاقد شرايط قانوني  گرفتن گواهينامه  باشد به  وي  گواهينامه  داده  نمي شود.
رويانيان  درخصوص  تماس هاي  تلفني  اين  هفته  مردم  گفت : انتقادات  مردمي از راهنمايي  و رانندگي  ناجا، نسبت  به  دفعات  قبل ، كمتر شده  و نوع  تماسها و مراجعات  اين  هفته  مردم  بيشتر درخصوص  تقاضاهاي  كاري  و پيشنهادهايي  براي بهبود وضعيت  راهنمايي  و رانندگي  در كشور بود.
وي  افزود: مردم ، ارتباط بهتر و تخصصي  تري  را با مركز نظارت  همگاني ناجا برقرار كرده  و از طرفي  نيز پيشنهادهاي  ترافيكي  جالب  و جديدي  مثل بهينه سازي  طرح  زوج  و فرد خودرو از سوي  مردم  ارايه  شده  است .
رويانيان  در ادامه  گفت : در تهران  روزانه  ۱۴ ميليون  سفر انجام  مي شود كه از اين  تعداد ۶۰ درصد با وسايل  شخصي  انجام  مي شود و از طرفي  روزي  يك  هزارو ۳۰۰ خودرو به  ناوگان  حمل  و نقل  شهر تهران  افزوده  مي شود.

نگاه
003102.jpg
داود كاظمي
افزايش ۲۰ درصدي اجاره بهاي مسكن از ابتداي سال ۸۵

ديدار عضو شوراي شهر تهران با شهروندان
گروه شهري: مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران، فردا در منطقه ۵ با شهروندان ديدار مي كند.
شهروندان منطقه ياد شده مي توانند براي ثبت نام ديدار با اين عضو شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري منطقه ۵ مراجعه كنند.

مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران:
دستيابي به اهداف مديريت پسماند بدون
مشاركت شهروندان امكان پذير نيست
گروه شهري : مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران گفت: دستيابي به اهداف مديريت پسماند بدون تعامل مثبت، پويا و اثربخش با شهروندان امكان پذير نيست.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي به برگزاري جشنواره بزرگ «تهران و بچه هاي سبز» اشاره كرد و افزود: در اين جشنواره چگونگي رفتار و شيوه زندگي شهري به كودكان و نوجوانان آموزش داده مي شود تا همگام با ساير آموزش هاي درسي در زندگي آتي خود به عنوان آينده سازان اين مرز و بوم از آن استفاده كنند.
وي اظهار داشت: در اين جشنواره ۲۵ هزار دانش آموز به عنوان پيام آوران حامي محيط زيست ويژه كودكان و نوجوانان شركت كرده و آنان با مراحل مختلف كاهش توليد زباله، جمع آوري، حمل و دفن آن و مباحث تفكيك از مبدأ آشنا خواهند شد.
وي گفت: دانش آموزان با آموختن مسايل عملياتي و كاربردي مربوط به مديريت پسماند در كنار آموزشهاي كلاسيك مدرسه، اين آموزش ها در نهايت به عنوان رفتار شهروندي در آنها تبلور خواهد يافت.
ابراهيمي خاطرنشان كرد: كودكان و نوجوانان در طول مدت برگزاري اين جشنواره از طريق كاريكاتور، نقاشي، نمايش و بازديد از مراكز توليد زباله مانند رستوران ها، با مراحل مختلف دفن يا بازيافت زباله آشنا مي شوند.
وي به اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ اشاره كرد و گفت: در صورت اجراي كامل طرح تفكيك و بازيافت در تهران، علاوه بر ايجاد هزاران فرصت شغلي، مي توان سالانه صدها ميليارد ريال ارزش افزوده و كاهش هزينه براي تهران به ارمغان آورد.همايش بزرگ تهران و بچه هاي سبز ۲۷ تا ۲۹ ارديبهشت ماه در فرهنگسراي بانو (پارك ساعي) برگزار مي شود.

پايانه اتوبوسراني مجهز در ميدان انقلاب
003108.jpg
يك پايانه اتوبوسراني مجهز در ميدان انقلاب تا دو ماه آينده ساخته مي شود.
مهندس مسعود صديقي - مديرعامل شركت پايانه ها و پارك سوارها گفت: در طرح اوليه ساخت اين پايانه اتوبوسراني ساخت سه تا چهار طبقه پاركينگ در نظر گرفته شده است.وي تصريح كرد: شركت هاي تاكسيراني، شركت هاي سواري كرايه (بين شهري) و شهروندان مي توانند در استفاده از اين پاركينگ ها سهيم باشند.وي گفت: ايجاد سرويس هاي بهداشتي، دستگاه هاي خودپرداز، باجه هاي بليت فروشي، ارايه خدمات تغذيه در حد محدود ازجمله امكانات رفاهي اين پايانه خواهد بود.

شاخص استاندارد ترافيكي
003105.jpg
ايرنا: مديرعامل  سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  از طراحي  و اجراي  شاخص  استاندارد ترافيكي  در بخشي  از پايتخت  طي  شش  ماه  آينده  خبر داد.جعفر تشكري   هاشمي افزود: اين  طرح  ابتدا در بخشي  از سطح  شهر تهران  بعنوان  محدوده  نمونه  ترافيكي  عملياتي  شده  و سپس  در ديگر مناطق  شهر پياده سازي  شده  و توسعه مي يابد.وي  شاخص هاي  استاندارد ترافيكي  را اعم  از فني  و مهندسي ، تجهيزاتي  و نيز رفتارهاي  ترافيكي  اعلام  كرد.وي  با اشاره  به اينكه  وضعيت  ترافيك  تهران  با روند رو به  رشد انبوه  خودرو قابل  پيش بيني  نيست ، افزود: هرچه  انضباط ترافيكي  بيشتر در سطح  شهر حاكم  باشد، وضعيت  ترددي  و ترافيك  روانتر خواهد بود.

جمع آوري كودكان دستفروش
003111.jpg
فارس: دبير ستاد ساماندهي متكديان استانداري تهران با اشاره به عدم دريافت آمار از سوي شهرداري در خصوص تعداد متكديان جمع آوري شده از زمان آغاز اجراي اين طرح، گفت: كودكان فال فروش و دستفروش نيز شامل طرح جمع آوري متكديان مي شوند.رضواني با اشاره به آغاز جمع آوري متكديان از روز شنبه هفته جاري، در پاسخ به اين سوال كه آيا اين طرح نيز موقتي اجرا خواهد شد و همچون دوره هاي قبل با شكست مواجه مي شود، گفت: اين طرح هميشگي و مستمر است. تماس هاي مكرر با مديركل آسيبهاي اجتماعي شهرداري براي دريافت آمار متكديان جمع آوري شده از زمان اجراي طرح، بي نتيجه بوده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
علمي فرهنگي
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |