شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۹ - May 20, 2006
سخني با خوانندگان
«همشهري» يا هر روزنامه تراز همشهري همواره دو دغدغه اصلي دارد؛ حفظ مخاطبان پرشمار و خلق يا جذب مخاطبان جديد.
عبور از اين دو دغدغه و رسيدن به ساحل ثبات و تعادل در اين حوزه كار آساني نيست؛ وجود سلايق و ذائقه هاي گوناگون در ميان گروه اول و تنگ بودن ميدان فعاليت و رقابت حرفه اي براي جذب گروه دوم تنها دو عامل از عوامل متعدد ناهموار بودن اين راه است. ظهور رسانه هاي پرجاذبه و فراگير در سالهاي اخير نيز كار مخاطب يابي و مخاطب پايي را دشوارتر كرده است.
همشهري همواره كوشيده است متناسب با جايگاه خود به عنوان پرشمارترين روزنامه كشور ضمن حفظ توازن و تعادل در مشي و محتواي مطالب و نيز وفاداري به فرم و ادبيات متين و منزه، از نوآوري و تغيير غافل نماند. شايد يكي از دلايل اقبال عمومي از اين روزنامه به ويژه در سالهاي نخست همين عنصر نوآوري و تحول در فضاي مطبوعاتي كشور بوده است.
اكنون به اتكاي تجربه ارزشمندي كه طي سالها به دست آمده است، همشهري مصمم است ضمن حفظ هويت و مؤلفه هاي اصلي شخصيت حرفه اي خود، جاذبه هاي تازه اي به فرم و محتواي مطالب و صفحات خود بيفزايد. خوانندگان ارجمند در ماه هاي اخير تغييرات تازه را (كه كوشيده ايم آرامش مخاطب را بر هم نزند) مشاهده كرده اند.
شايد شماره امروز همشهري را بتوان نقطه عطف مرحله نخست اين روند ناميد.
جابجايي بعضي صفحات، افزوده شدن ويژه نامه هاي استاني و كاهش بعضي صفحات از جمله تغييراتي است كه امروز مشاهده مي كنيد. راه اندازي همشهري آنلاين، همشهري بين الملل، مجلات و ضمائم جديد و... نيز از جمله تحولاتي است كه در هفته هاي آينده شاهد خواهيد بود.

در سومين سال احياي دادسراها
نمره دادگستري متوسط است
003717.jpg
گروه اجتماعي: همايش قضات دادسراي عمومي و انقلاب تهران در سومين سال احياي دادسرا و با هدف تقويت دادسراها با حضور رئيس قوه قضاييه و مسئولان قضايي برگزار شد.
آيت الله  هاشمي  شاهرودي، رئيس قوه قضاييه در اين همايش گفت: براي احياي دادسرا ها تلاش هاي فكري و كارشناسي زيادي شده است تا اين نهاد دچار مشكلات و آسيب هاي گذشته نشود و علاوه بر اين در راه ارتقا و توسعه ارزش هاي جديد استفاده شود و خدمات رساني قضايي و عدالت كيفري در دادرسي عادلانه در حد مطلوب و طبق ايده هاي بلند اسلامي و قانون اساسي شكل بگيرد.
هاشمي  شاهرودي افزايش ورودي پرونده ها، اطاله دادرسي و اعمال نفوذ و غرض در رسيدگي به پرونده ها را آسيب و افت دادسرا ها برشمرد و گفت: طبق آمار ارايه شده از عملكرد دادسرا ها، در سال ۸۲ مجموع وارده ها ۵۵۵ هزار و ۷۰۸ فقره پرونده بوده كه از اين تعداد ۵۲۹ هزار و ۸۵۹ فقره مختومه شده، در سال ۸۳ - ۷۰۵ هزار و ۱۲۸ وارده بوده و ۷۱۲ هزار و ۴۵۹فقره مختومه شده و در سال ۸۴ - ۷۹۴ هزار وارده و ۷۵۱ هزار فقره مختومه شده است.
اگر اين روند ادامه پيدا كند، خود آسيب است و من همين جا از تمام كارشناسان و استادان خواهش مي كنم با ارايه طرح هاي علمي  دقيق، كارشناسي و قابل اجرا به ما كمك كنند.
رئيس قوه قضاييه پيشنهاد تشكيل واحدي براي بررسي موضوع و محتواي شكايات و ارجاع آن به مراجع قضايي و شبه نظامي
 ذي صلاح در صورت امكان را داد و خاطر نشان كرد: اين واحد بايد قبل از ثبت شكايت، آن را بررسي كند و اگر شكايتي حقوقي است و فرد عمدا يا با استفاده از ترفندي مي خواهد آن را به عنوان كيفري مطرح كند آن را به مرجع ذي صلاح ارجاع دهد.
وي همچنين بر اين نكته تأكيد كرد كه كارهاي مقدماتي مانند تعيين نوع دعوا و مواد قانوني مورد استفاده بايد بر دوش شاكي گذاشته شود و در عين حال اظهار داشت  كه بايد شاكي را به تنظيم لايحه حقوقي زير نظر مشاور حقوقي ملزم كرد و در غير اين صورت شكايت از فرد پذيرفته نشود.
وي تأكيد كرد: ما بايد علت جرايم را پيدا كنيم كه چرا جرايم اجتماعي و نا امني ها افزايش پيدا مي كند و اين هنر نيست كه دستگاه قضايي بنشيند و هر وقت جرمي اتفاق افتاد با آن برخورد كند و حكم صادر كند و به زندان بفرستد، چرا كه معلوم نيست خود كيفر، جرم زا نباشد و خيلي از مواقع خود كيفر جرم را افزايش مي دهد، كار درست اين است كه بتوانيم زمينه و علل شكايات و دليل كثرت پرونده ها را بخشكانيم.
آوايي: دوست ندارم آرزوهايم را به عنوان برنامه اعلام كنم
رئيس كل دادگستري استان تهران، در همايش قضات دادگستري گفت: هم بايد براي مسئولان فرهنگ سازي كنيم كه شاني بالاتر از مردم و قانون اساسي ندارند و هم براي قضات اين مساله جا بيافتد كه همه ما در مقابل قانون يكسان هستيم.
سيدعليرضا آوايي در پاسخ به اينكه چرا كمتر در جمع آنها حضور مي يابد، اظهار داشت: احساسم اين است كه مردم از پرحرفي ها اذيت مي شوند و دوست دارم گزارش كارهاي انجام شده را ارائه كنم، نه كارهايي كه بناست انجام شود. وي افزود: دوست ندارم آرزوهايم را به عنوان برنامه اعلام كنم، بلكه دوست دارم كارهاي انجام شده را به اطلاع مردم برسانم ،آن هم زماني كه مردم احساس كنند پيشرفتي در كار حاصل شده است.
خبرنگاري از آوايي پرسيد، درباره طرح تكريم ارباب رجوع به دادگستري استان تهران چه نمره اي مي دهيد، كه وي پاسخ داد: من فعلا به دادگستري نمره متوسط مي دهم، چراكه معتقدم هنوز به آن نمره بالا كه مطلوب و ايده آل خودمان است، نرسيده ايم.
خبرنگاري از آوايي سوال كرد كه روز گذشته شاهد اعتراض برخي از دانشجويان دانشگاه تهران به كاريكاتور چاپ شده در يكي از روزنامه ها بوديم، لذا باتوجه به اينكه در اين كاريكاتور به مردم بخشي از كشور ما توهين شده است آيا دادگستري تصميم دارد وارد اين موضوع شود يا خير؟ كه آوايي پاسخ داد: قطعا ما وارد چنين مساله اي خواهيم شد، چراكه قانون به طور صريح اعلام كرده كه اگر مواردي اتفاق بيافتد كه از مصاديق اهانت باشد ما تكليف داريم كه وارد شويم و اين مساله اختياري نيست.
دادستان كل كشور:
مرز هاي شرقي به اميد خدا رهاست
دادستان كل كشور با بيان اين كه قوانين مدون در رابطه با جرايم سازمان يافته وجود ندارد، بر لزوم و ضرورت تشكيل دادستاني استان براي رسيدگي به اين دسته جرايم سازمان يافته تأكيد كرد.
حجت الاسلام قربانعلي دري نجف آبادي در همايش قضات دادسراي عمومي و انقلاب تهران، امنيت ملي را يكي از مسايل بسيار مهم در كشور خواند و گفت: يكي از مسايلي كه امنيت را در سطوح مختلف حتي ملي و بين المللي خدشه دار مي كند، جرايم سازمان يافته است كه اخيرا مورد توجه مجامع بين المللي نيز قرار گرفته است.
دري نجف آبادي همچنين بر لزوم و ضرورت تشكيل دادستان استان براي رسيدگي به جرايم و مسايل پيچيده و سازمان يافته در استان تأكيد كرد.وي با اشاره به حوادث اخير در شرق كشور گفت: در جريانات مربوط به شرق كشور عده اي جنايت كردند و به پاكستان گريختند، مرز هاي آن منطقه نيز رها به اميد خداست، همان گونه كه مرز هاي غرب به اميد خدا رها شده است و بايد براي مبارزه با اين گونه جنايت ها، شوراي عالي وجود داشته باشد و وزارت امور خارجه و اطلاعات نيز به طور جدي وارد عمل شوند.
كمبود نيروي انساني در دادسراي تهران
سعيد مرتضوي با ارايه گزارشي از عملكرد سه ساله دادسرا هاي تهران، اظهار داشت: دادسراي تهران علي رغم كمبود ها توانست طي سال هاي ۸۳ و ۸۲ دوره استقرار و در سال ۸۴ دوره تثبيت خود را سپري كند و بنا دارد بر اساس برنامه اجرايي در سال ۸۵ دوره توسعه كمي و كيفي و مكانيزه كردن كامل سيستم اداري را محقق كند.
مرتضوي با بيان اين كه دادسراي تهران با كمبود ۲۵۰ قاضي و ۵۰۰ كارمند مواجه است، يادآور شد كه طي سه سال فعاليت دادسرا ها ۲ ميليون و ۱۰۱ هزار و۶۴۳ فقره پرونده وارده دادسراها بود كه از اين تعداد ۲ميليون و ۳۶هزار و ۵۰۵ فقره پرونده تعيين تكليف نهايي شده است. وي همچنين اظهار داشت كه در مدت فعاليت اين دو شعبه مبارزه با زمين خواري، يك ميليون و ۸۰۰ هزار متر از اراضي ملي به بيت المال اعاده شد كه ارزش آن طبق برآورد كارشناسان منابع طبيعي بالغ بر ۲۰۰ ميليارد تومان است.
اميدوارم كه روند مبارزه با زمين خواري به جايي برسد كه ديگر زميني در دست سوءاستفاده كنندگان از بيت المال و زمين خواران باقي نماند. وي همچنين به تشكيل ستاد مبارزه با جرايم خاص به عنوان يكي ديگر از اقدامات اشاره كرد و گفت: در مدت تشكيل اين ستاد ۴ هزار مجرم خاص شناسايي شده و سوابق ۱۲۰۰ نفر از مجرمان حرفه اي رايانه اي شده و در دسترس كليه شعب قرار گرفته است.

۵ تا ۷ ميليون نفر تجربه يك بار مصرف
مواد مخدر را دارند
ايسنا: معاون سلامت وزير بهداشت گفت: ۵ تا ۷ ميليون نفر در كشور تجربه يك بار مصرف مواد مخدر را دارند.
دكتر سيدمحمد علويان در همايش دبيران شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اينكه ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر در كشور مصرف كننده تفنني مواد مخدرند، افزود:يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر مصرف كننده دائم مواد مخدر بوده و ۲۵۰ هزار معتاد تزريقي در كشور وجود دارد كه ميزان ابتلاي به (HIV) ايدز در بين آنها بين ۵ تا ۲۰ درصد متغير است.
وي ادامه داد:  به علاوه ۲۰۰ ميليون نفر در دنيا جداي از الكل، مصرف كننده مواد مخدر بوده و ۱۶۳ ميليون نفر حشيش مصرف مي كنند.
علويان، با بيان اينكه در ايران، مواد مخدر پرخطر همچون ترياك و هروئين نقش عمده اي را بازي مي كنند اذعان كرد: ايران همراه با روسيه، قزاقستان  و چين بالاترين ميزان مصرف ترياك را به خود اختصاص داده به نحوي كه رشد مصرف ترياك در كشور مثبت است.
وي با اشاره به اين كه ميزان مصرف آمفتامين ها و اكستازي در كشور رو به رشد است، افزود: ۴۷ درصد زندانيان كشور مرتبط با مواد مخدر هستند، اما بايد پرسيد آيا زنداني كردن معتادان، سبب كاهش جرم در جامعه مي شود؟ در حالي كه كاهش آسيب همان كم كردن بروز جرم و زنداني در زندانهاست.
معاون سلامت وزير بهداشت با اعلام وجود ۶۵ كلينيك ترك اعتياد دولتي و ۱۵۰ كلينيك غيردولتي در كشور، سياست وزارت بهداشت را گسترش  خدمات سرپايي بيان و اظهار كرد: در سال ۸۳ ، ۷ هزار نفر براي ترك اعتياد بستري شده اند و اين اصلاً مطلوب نيست.
وي اعلام كرد: برنامه ۵ ساله درمان و كاهش آسيب معتادان تدوين و به تصويب ستاد مبارزه با مواد مخدر رسيده است.
به گفته علويان، تاكنون درخصوص اينكه  «متولي پيشگيري اوليه در جامعه كيست؟» تعريف درستي انجام نشده است. وي خاطرنشان كرد: در بحث كاهش عرضه به خصوص درمورد الكل در همه جاي دنيا فعاليت شده است، اما درمورد اعتياد به مواد مخدر، برنامه ها به كاهش عرضه يا برخورد پليس محدود شده كه اين نحوه برخورد در بسياري از موارد منجر به افزايش شيوعHIV و اعتياد شده است.

فروش قرص برنج در عطاري ها ممنوع شد
ايلنا: معاون سلامت وزارت بهداشت  اعلام كرد: عرضه و فروش قرص برنج در عطاري ها ممنوع شد.
سيدمويد علويان گفت: قرص برنج براي جلوگيري از آفت برنج استفاده مي شود و برخي عطاري ها اقدام به فروش آن مي كنند.
گفتني است؛ برخي مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرده بودند كه قرصي به نام برنج وجود ندارد و چنين قرصي شناخته نشده است.
علويان با تكذيب اين موضوع، گفت: قرص برنج با اسم علمي  فسفيدآلومينيوم به عنوان ماده اي براي جلوگيري از آفت برنج استفاده مي شود.
وي تصريح كرد: اين قرص براي سلامتي مضر است و اگر كسي اقدام به خوردن آن كند، مرگ وي حتمي است.وي يادآور شد: چند وقتي است كه اين قرص به عنوان وسيله اي براي خودكشي استفاده مي  شود كه براي جلوگيري از آن، اقدام به ممنوعيت فروش اين قرص ها در عطاري ها كرديم.
علويان، با اشاره به اينكه موارد استفاده از اين قرص بسيار كم بوده، گفت: تنها  چند مورد  از استفاده اين قرص ها گزارش شده و پس از آن هيچ گزارش جديدي نداشته ايم.

گفت و گوي روز
جزئيات كنكور سراسري سال ۸۵
كنكور سراسري ۹ تير آغاز مي شود
ايسنا: معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور جزييات كنكور سراسري ۱۳۸۵ دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور را اعلام كرد.
دكتر حسين توكلي از برگزاري بدون تغيير كنكور، طراحي سوالات كنكور به صورت تستي - چهارگزينه اي، حضور ۴۳/۶۱ درصدي دختران در كنكور، كاهش ۲/۳ درصدي تعداد داوطلبان نسبت به سال گذشته، اعلام نتايج نهايي پذيرفته شدگان كنكور در دهه سوم شهريور ماه و تضمين امنيت آزمون سراسري سال ۸۵ خبر داد.
وي با اشاره به جزييات كنكور ،۸۵ اظهار كرد: كنكور ۸۵ همانند آزمون سراسري سال گذشته در يك مرحله برگزار مي شود و داوطلبان هر يك از گروه هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني، هنر و زبانهاي خارجي در يك جلسه به سوالات عمومي و اختصاصي كه در سطح كتب دبيرستان است، پاسخ مي دهند.
وي گفت: كنكور در روزهاي جمعه، شنبه و يكشنبه يعني نهم، دهم و يازدهم تير ماه در بيش از ۳۷۰ شهرستان داخل كشور و ۱۴ كشور خارجي برگزار مي شود.
بر اين اساس، آزمون هاي گروه آزمايشي علوم رياضي و فني صبح روز جمعه، گروه آزمايشي هنر بعد از ظهر جمعه، گروه آزمايشي علوم تجربي صبح شنبه، گروه آزمايشي زبانهاي خارجي بعد از ظهر شنبه و گروه آزمايشي علوم انساني نيز صبح يكشنبه برگزار مي شود.
به گفته معاون سازمان سنجش، براي داوطلبان گروه هاي آزمايشي علوم رياضي، علوم تجربي و علوم انساني در آزمون امسال دو پاسخنامه ارائه مي شود.
وي اظهار كرد: در سال جاري يك ميليون و ۳۴۵ هزار و ۱۷۷ نفر تقاضانامه ثبت نام را تكميل كرده اند كه از اين تعداد ۸۲۶ هزار و ۳۶۵ نفر خواهران و ۵۱۸ هزار و ۸۱۲ نفر برادر هستند. به عبارت ديگر، حدود ۴۳/۶۱ درصد داوطلبان را خواهران و ۵۷/۳۸ درصد را برادران تشكيل داده اند.
وي با اشاره به آمار سال گذشته داوطلبان كنكور، اظهار كرد: تعداد داوطلبان امسال حدود ۴۴ هزار و ۳۷۸ داوطلب يعني ۲/۳ درصد نسبت به سال گذشته كاهش يافته است. دكتر توكلي با بيان اينكه نتيجه كنكور امسال نيمه دوم مردادماه به صورت كارنامه تنظيم مي شود، گفت:  كارنامه براي كليه داوطلبان صادر مي شود و طي آن مجازين انتخاب رشته، علاوه بر كارنامه، فرم و دفترچه انتخاب رشته هاي تحصيلي و ويژه نامه رشته هاي شرايط خاص را دريافت مي كنند و مي توانند ۱۰۰ كد رشته محل را بر اساس علاقه انتخاب و فرم انتخاب رشته را تكميل كرده و به همان باجه هاي دريافت كارنامه، تحويل دهند. وي افزود: كارنامه داوطلبان غيرمجاز براي انتخاب رشته از طريق پست سفارشي به آدرس پستي آنها ارسال مي شود.
نحوه اعمال معدل داوطلبان كنكور
دكتر حسين توكلي در پاسخ به سوالات مكرر داوطلبان مبني بر چگونگي اعمال معدل داوطلب در كنكور امسال، به ايسنا گفت: بر اساس مصوبه سال گذشته، معدل سراسري و نهايي سال سوم داوطلبان به عنوان يك درس از دروس عمومي با ضريب ۲ و تاثير مثبت در نمره كنكور داوطلبان اعمال مي شود، با اين حال در صورت اعمال و اجرا، اين طرح از طريق اطلاعيه به آگاهي داوطلبان مي رسد، البته ضوابط كنكور از لحاظ برگزاري هيچ تفاوتي با سالهاي گذشته ندارد.
حضور در كلاس هاي پيام نور از ترم آينده اجباري مي شود
ايسنا: كلاس هاي نيمه حضوري دانشگاه پيام نور از ترم آتي به كلاس هاي حضوري تبديل مي شوند. دكتر مسعود صالح مقدم، رئيس دانشگاه پيام نور منطقه ۸ ، با بيان اين مطلب اظهار داشت: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده  از ترم آينده كلاسهاي نيمه حضوري و رفع اشكال با هدف بهره وري بيشتر و استفاده بهينه به صورت حضوري برگزار خواهد شد.
صالح مقدم با بيان اينكه حضور در اين كلاس ها براي دانشجويان اجباري خواهد بود، گفت: اين كلاس ها با افزايش زمان ۲۰ درصدي نسبت به جلسات رفع اشكال برگزار خواهد شد و زمان هر كلاس دوسوم كلاس هاي ساير دانشگاهها خواهد بود.
وي با اشاره به امكان انتخاب حضور و يا عدم حضور در كلاس براي دانشجويان در ابتداي هر ترم اذعان داشت: با تقسيم بندي جديد كه تصميم رياست كل دانشگاههاي پيام نور است عملاً تعطيلي روزهاي شنبه دانشگاه منتفي خواهد بود.
رئيس دانشگاه پيام نور منطقه ۸ همچنين اذعان داشت: اين تصميم در ترم جاري اجرا نمي شود و از ترم آينده به صورت كشوري قابل اجرا خواهد بود.

وزارت بهداشت توان پرداخت حقوق ندارد
گروه اجتماعي: جامعه پزشكي كمبود نيروي انساني ندارد، بلكه مشكل عمده توزيع نامناسب افراد متخصص است.
دكتر محمد بيات عضو شوراي عالي نظام پزشكي با اعلام اين خبر گفت: باوجود طرح نيروي انساني و اجبار پزشكان به كار در مناطق محروم هنوز در اين مناطق با مشكل مواجهيم.
به گزارش ايسنا وي اعتقاد دارد: «اجباركردن پزشكان به كار در مناطق محروم چون براساس قانون و اجبار است به محض پايان دوره، آنها به شهرهاي بزرگ روي مي آورند و درحقيقت به علت موقتي بودن آن كاري اساسي نيست و بايد پزشكان در اين مناطق به راحتي كار كنند و رضايت شان جلب شود كه بعد از پايان دوره مقرر آن مناطق را ترك نكنند.»
بيات با انتقاد از سرانه سلامت گفت: «علي رغم افزايش سرانه سلامت در بودجه امسال هنوز با كمبود مواجهيم و متاسفانه تعرفه هاي پزشكي بسيار كم است و درحقيقت به شئونات جامعه پزشكي در تعرفه گذاري ها توجه نمي شود.»
وي به بيكاري تعداد زيادي از پزشكان اشاره كرده و افزود: «نسبت تعداد پزشكان (فارغ التحصيلان) نسبت به جمعيت در كشور ما در حد استاندارد است ولي هنوز درصد قابل توجهي از پزشكان به دلايل مختلف بيكارند اين بيكاري به ويژه در فارغ التحصيلان مامايي و پيراپزشكي نمود بيشتري دارد.»
گلايه پرستاران
دولت پايين ترين حقوق را به پرستاران مي پردازد. دبيركل خانه پرستار گفت: به رغم تلاش هاي صورت گرفته، پرستاران پايين ترين حقوق را در ميان كاركنان دولت دريافت مي كنند.
علت نارضايتي مردم از خدمات پرستاري را پايين بودن حقوق پرستاران ذكر كرده و گفت: «حساسيت، سختي و مسووليت بسيار زياد شغل پرستاري باعث شده اين حرفه در كشورهاي اروپايي و آمريكاي شمالي بعد از كارشناس اقتصادي بالاترين حقوق را در سطح كارشناسي به خود اختصاص دهد.»از طرف ديگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: «تنها تا آذرماه توان پرداخت حقوق پرسنل را دارد.»
معاون توسعه منابع و مديريت وزارت بهداشت گفت: «اين وزارتخانه امسال با ۴۵۰ ميليارد تومان كسري اعتبار مواجه است و با اين بودجه فقط تا پايان آذرماه توان پرداخت حقوق پرسنل را دارد.»
به گزارش خبرگزاري فارس رحمت الله فاضلي افزود: كل اعتباري كه در بودجه امسال براي بخش سلامت در نظر گرفته شده است اعم از بودجه در اختيار وزارت بهداشت و وزارت رفاه ۵۶۷۳ ميليارد تومان است كه نسبت به بودجه سال گذشته كه ۴۸۷۶ ميليارد تومان بود حدود ۳/۱۶ درصد افزايش يافته است.وي ادامه داد: با اين وجود بودجه عمومي بخش سلامت در سال جاري ۲۳۷۹ ميليارد تومان است كه نسبت به بودجه ۲۲۳۵ ميليارد توماني سال گذشته فقط ۴/۶ درصد افزايش يافته است.
حافظي گفت: اعتباري كه امسال براي دانشگاههاي علوم پزشكي در نظر گرفته شده است ۱۱۴۶ ميليارد تومان است كه نسبت به سال گذشته حدود ۶/۳ درصد رشد داشته است در حالي كه حقوق پرسنل امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۴درصد افزايش يافته است و متاسفانه اين اختلاف منجر به كسري اعتباري معادل ۴۵۰ ميليارد تومان براي وزارت بهداشت شده است ضمن اينكه افزايش ۶ هزار نيروي جديد در وزارت بهداشت نيز در بروز اين كسري اعتبار موثر بوده است.
وي ادامه داد: بودجه بخش سلامت وزارت بهداشت در مجموع حدود ۱۳۵۵ ميليارد تومان است كه ۲۰۹ ميليارد تومان آن بودجه هاي متمركز مصوب سال ۸۵ (مانند بودجه اورژانس تهران، بيمارستانهاي سوختگي و رواني و اجراي برنامه هاي سلامت)است و ۱۱۴۶ ميليارد تومان آن بودجه هاي غير متمركز است كه در اختيار دانشگاههاي علوم پزشكي كشور قرار مي گيرد.
حافظي اضافه كرد: در بخش آموزش و تحقيقات نيز كل اعتبار در اختيار وزارت بهداشت ۴۴۸ ميليارد تومان است كه ۴۱ ميليارد تومان آن به صورت متمركز براي اجراي پروژه هاي مشخص آموزشي و تحقيقاتي وزارت بهداشت هزينه مي شود، ۳۸۷ ميليارد تومان آن در اختيار دانشگاههاي علوم پزشكي و ۹/۱۹ ميليارد تومان آن در اختيار مراكز تحقيقاتي مرتبط با علوم پزشكي قرار مي گيرد.
وي گفت:  علاوه بر اين بودجه ها، اعتباري معادل يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان براي كمك به سازمان نظام پزشكي، ۹۵۰ ميليون تومان براي سازمان نظام روانشناسي و ۵۴۶ ميليون تومان براي كمك به سازمان نظام پرستاري در اختيار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
معاون وزير بهداشت ادامه داد: اعتبار تملك دارايي وزارت بهداشت نيز از ۳۶۴ ميليارد تومان سال گذشته امسال به ۴۵۲ ميليارد تومان رسيده است كه با وجود افزايش كلي آن اعتبار تملك دارايي در بخش آموزش و پژوهش امسال حدود ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته كاهش يافته است و از ۱۰۵ ميليارد تومان به ۸۱ ميليارد تومان رسيده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |