شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۹ - May 20, 2006
قاليباف خبر داد:
احداث ۲۰ هزار واحد مسكوني
براي ساكنان بافت هاي فرسوده در تهران
پليس هاي نوجوان محيط زيست امروز آغاز به كار مي كنند
003759.jpg
گروه شهري: شهردار تهران از ساخت ۲۰ هزار واحد مسكوني براي ساكنان بافت هاي فرسوده خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما،دكتر محمدباقر قاليباف كه پنجشنبه گذشته در يك برنامه تلويزيوني حضور يافت، به تشريح برنامه مديريت شهري تهران در حوزه نوسازي بافت هاي فرسوده به ويژه در مناطق جنوبي و جنوب شرقي تهران از جمله محله اتابك منطقه ۱۵ و نيز ساماندهي حمل و نقل و ترافيك و نيز تقويت ارتباط مديريت شهري با شهروندان از طريق سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸پرداخت.
شهردار تهران گفت: يكي از دغدغه هاي همه كلان شهرها موضوع حاشيه نشيني و بحث مربوط به بافت هاي فرسوده است كه اين موضوع تبعات اجتماعي ويژه خود را دارد.
او گفت: نقاطي در تهران داريم كه در هر هكتار آن ۸۰۰ نفر زندگي مي كنند و اين موضوع مشكلات حاد و جدي اقتصادي، اجتماعي و حتي فرهنگي را به همراه دارد.
به گفته قاليباف،بافت هاي ريزدانه اي كه در شهر تهران وجود دارد عمدتا در هفت منطقه ۱۵ ، ۱۰ ، ۱۴ ۹ ، ۱۸ ، ۱۷ و ۱۹ متمركز هستند و در بحث بافت هاي فرسوده بطور جدي دچار مشكل هستيم.
وي تصريح كرد: در بسياري از اين مناطق حدود ۷۲ درصد خانه ها زير ۱۰۰ مترمربع هستند و در برخي مناطق ۴۵ درصد خانه ها زير ۵۰ متر هستند كه بعضا در هر خانه ۳ خانواده و يا بيشتر هم زندگي مي كنند.
شهردار تهران گفت: در همين چند روز گذشته كه به منطقه اتابك براي افتتاح پروژه بازسازي بافت هاي فرسوده رفته بوديم شهروندان مشكلات خود را مطرح كردند و مي گفتند با پولي كه شهرداري به ما مي دهد حتي پول وديعه مسكن، را هم نمي توانيم بپردازيم.او افزود: خيلي ها گفتند قاليباف با ورود به مقوله بافتهاي فرسوده كه هيچكدام از مديران قبلي شهر اقدامي براي آن نكرده بودند دچار مشكل خواهد شد. من اينجا مي گويم كه با افتخار وارد بافت فرسوده شدم و اين زخم كهنه كه در بدن شهر به وجود آمده بايد ترميم شود.
قاليباف خبر داد: عمليات احداث ۲۰ هزار واحد مسكوني براي ساكنان بافتهاي فرسوده تا پايان امسال آغاز مي شود.
شهردار تهران توضيح داد: تمامي اقدامات شهرداري كه توضيح داده شد با همكاري و مساعدت تمامي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران صورت گرفته و همه اعضاي شوراي شهر تهران با شهرداري هم فكر و همكار هستند.
شهردار تهران در ادامه گفت: پس از ورود به شهرداري سعي كرديم با بررسي فعاليت ها و زحماتي كه در گذشته كشيده شده بود به شناسايي رويكرد هاي آينده شهرداري بپردازيم.
وي افزود: پس از انجام بررسي ها كارمان را با چهار رويكرد مشخص در شهر تهران آغاز كرديم.
دكتر قاليباف رويكرد اول شهرداري را محله  محوري عنوان و اظهار كرد: در شهري مثل تهران اگر بخواهيم همه كارها را به صورت متمركز و ستادي انجام دهيم، رسيدگي به خواسته هاي متنوع و به حق مردم دچار مشكل مي شود.
وي افزود: رويكرد دوم شهرداري، شهروند محوري است و با توجه به حقوق و مسئوليت هايي كه شهروندان در شهر تهران دارند سعي در تبيين اين رويكرد و شناسايي حقوق شهروندان براي تحقق شهروند مداري كرديم.
دكتر قاليباف از مشاركت معني دار مردم در همه عرصه ها به عنوان سومين رويكرد شهرداري ياد كرد و در اين باره گفت: مشاركت شهروندان در سرمايه گذاري، بهداشت، سلامت، نظافت و... مدنظر شهرداري تهران است و از ديگر مصاديق مشاركت مردم، نظارت بر عملكرد شهرداري و كنترل همه جانبه اين نهاد است.شهردار تهران ادامه داد: چهارمين رويكرد در شهرداري تهران كاركردن در شهر تهران با روحيه علمي و جهادي است.
او افزود: صرف انقلابي عمل كردن بدون توجه به مباني علمي و ريشه اي و توجه به مباني علمي و ريشه اي بدون در نظرگرفتن روحيه جهادي در ساختار شهرداري جايي ندارد.
دكتر قاليباف توضيح داد: اين چهار رويكرد در شهرداري تهران پايه ريزي شده و در جاهايي هم نتيجه اين رويكرد خودش را نشان داده است.
دكتر قاليباف با اشاره به معضل ترافيك شهر تهران اظهار كرد: بر اساس نظرسنجي هاي انجام شده، مهمترين دغدغه و توقع مردم از مجموعه مديريت شهر و نظام مسئله ترافيك است.او افزود: در مورد ترافيك بايد به چهار اصل فرهنگ ترافيك با محوريت مردم، انتظامات ترافيك با محوريت پليس، اصلاح هندسي معابر با محوريت شهرداري و مديريت ترافيك كه بايد هماهنگ كننده ۳ اصل قبلي و تصميم گير و سياستگذار باشد، توجه كرد.شهردار تهران ادامه داد: به جهت اين كه قريب به ۶ سال است از نزديك با ترافيك تهران درگير هستم مهم ترين اصل در اين ۴ اصل را مديريت ترافيك مي دانم.
او افزود: ترافيك تهران مدير و صاحب ندارد و هيچ كسي نمي تواند مدعي شود كه ترافيك تهران مدير و پاسخگو دارد.
شهردار تهران گفت: اگر شهرداري مسئول ترافيك تهران است حوزه اختياراتش كجاست؟ اگر پليس مسئول است حوزه اختياراتش كجاست و اگر دولت مسئول است هم همينطور.
دكتر قاليباف با بيان اين كه ترافيك تهران را مي توان از اين نابساماني موجود نجات داد اظهار كرد: به روشني اعلام مي كنم مديريت ترافيك تهران در اختيار شهرداري نيست.
او توضيح داد: شهرداري نمي تواند معابر را اصلاح كند و همه شهر را به اتوبان تبديل كند و به حمل و نقل عمومي توجهي نداشته باشد و از نظر ما شهر محل زندگي انسان ها و نه محل جولان ماشين هاست.
شهردار تهران با اشاره به كشته شدن بيش از ۲۳ هزار نفر در سال بر اثر تصادفات اين موضوع را بحراني مهم در كشور تلقي كرد و گفت: علاوه بر اين در شهري مثل تهران مشكلات جنبي ترافيك نظير مرگ و مير زودرس، بيماري هاي ناشي از آلودگي، مشكلات رواني، ضرر و زيان اقتصادي، نبود شادي و نشاط و افزايش عصبيت، بر جوانب اين مسئله افزوده است.
دكتر قاليباف مهم ترين موضوع در حل معضل ترافيك را معرفي سازمان و يا مسئول ترافيك دانست و گفت: من آمادگي دارم با كساني كه با اين ديدگاه مخالفند مناظره كنم و تاكيد مي كنم كه مشكل ترافيك تهران قابل حل است.
شهردار تهران در ادامه توضيح داد: البته ما به عنوان شهرداري تهران در حوزه ترافيك وظايفي داريم و بايد مباحثي نظير انضباط شهري و حمل و نقل عمومي را ساماندهي كنيم ولي چون اين كارها نمي تواند دغدغه و ناراحتي مردم را مرتفع كند بايد به فكر چاره اصلي بود.
شهردار تهران با اشاره به اينكه در گذشته نرخ  كرايه تاكسي ها مشخص نبود گفت: با همكاري خوب شوراي اسلامي شهر تهران تا قبل از پايان سال ۸۵ توانستيم نرخ  كرايه ها را تصويب كنيم كه البته اعتراضاتي هم بود كه بخشي از اين اعتراضات به حق بود و اصلاحاتي هم انجام شد.وي افزود: در خصوص تاكسي هاي گردشي هم تاكسي متر نصب و آماده است و اميدواريم تا تيرماه محاسبه نرخ كرايه ها با استفاده از تاكسي متر صورت گيرد.
دكتر قاليباف اشاره كرد: در بخش اتوبوسراني بايد به وضعيت نظافت اتوبوس ها بيشتر توجه شود و با توجه به اين كه مردم زمان هايي را در وسايل حمل و نقل عمومي سپري مي كنند درصدديم كه امكان استفاده از راديو و روزنامه را در اتوبوس ها و مترو فراهم كنيم.
دكتر قاليباف درباره تاكسي هاي خالي گردشي كه بدنبال مسافر دربستي هستند و تاكسي هاي در اختيار شركت ها گفت: اين موضوع قابل كنترل نيست و زماني كه محدوديت هايي نظير طرح ترافيك و زوج و فرد ايجاد مي شود برخي با استفاده از رانت، تاكسي مي خرند و يا تاكسي را در اجاره شركت خودشان مي برند كه داخل طرح ترافيك بروند و همه اينها يك زنجيره به هم پيوسته است.شهردار تهران توضيح داد: البته اين بدان معني نيست كه من از مسئوليتم شانه خالي كنم و در صورتي كه اوضاع تاكسيراني نابسامان باشد و قيمت تاكسي لجام گسيخته، من بايد پاسخگو باشم.
شهردار تهران افزود: اين مسائل از اين باب گفته مي شود كه شهروندان با مشكلات مديريت شهري آشنا شوند.
دكتر قاليباف درخصوص بحث مديريت واحد شهري گفت: اين موضوع در قانون پيش بيني شده و در برنامه سوم و چهارم هم ۲۳ آيتم براي آن مشخص شده است و رسانه ها و بويژه رسانه ملي بايد موضوع محقق نشدن مديريت واحد شهري را پيگيري كنند.
كتابخانه و خوابگاه هاي دانشجويي توسط شهرداري تهران تجهيز مي شود
شهردار تهران در بازديد از كوي دانشگاه تهران گفت: شهرداري تمام ظرفيت خود را براي تجهيز كتابخانه ها و خوابگاه هاي دانشجويي به كار خواهد بست.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمدباقر قاليباف، صبح پنج شنبه با حضور در خوابگاه هاي دانشجويي دختران و پسران كوي دانشگاه تهران از نزديك در جريان مشكلات و كاستي هاي موجود در خوابگاه ها قرار گرفت و تعدادي از دانشجويان مشكلات خود را با او مطرح كردند.
قاليباف هدف بازديد خود از كوي دانشگاه تهران را آشنايي با كاستي هاي موجود كه به مديريت شهري مربوط مي شود عنوان كرد و گفت: سعي خواهيم كرد تا پيشبرد پروژه هاي عمراني نيمه تمام مربوط به شهرداري و همچنين بهسازي فضاي سبز حريم كوي دانشگاه تهران را با جديت دنبال كنيم.

ناظران نوجوان براي حفظ محيط شهري تهران
پليس محيط زيست امروز آغاز به كار مي كند
003804.jpg
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: پليس محيط زيست شهري، امروز طي مراسمي با حضور دكتر قاليباف شهردار تهران، فعاليت خود را آغاز مي كند.
براي نخستين بار است كه مديريت شهري تهران نوجوانان را عملا براي حفظ محيط زيست فرا خوانده و بستر مشاركت و همكاري آنان را فراهم ساخته است.
مهندس حيدرزاده _ مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست، هدف از ايجاد اين تشكيلات را بكارگيري روحيه آموزشي كودكان و نوجوانان در مقوله محيط زيست شهري عنوان كرده است.
پليس محيط زيست شهري داراي يگانهاي مختلف از جمله انرژي، فضاي سبز، آلودگي هوا و بازيافت است كه افزون بر كارهاي آموزشي، مددكار و ياور جديد سامانه فوريتهاي خدمات شهري (۱۳۷) خواهند بود. احتمالا در آينده موضوعات ديگري نظير ترافيك و آسيب هاي اجتماعي به فهرست ماموريت هاي پليس محيط زيست اضافه خواهد شد.
براساس هماهنگي هاي به عمل آمده، شمار پليس هاي محيط زيست شهري به ۲۲ هزار نفر و به عبارتي هزار پليس در هر منطقه تهران خواهد رسيد.
در همين زمينه مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران به اجراي طرح «پليس محيط زيست شهري ويژه كودكان و نوجوانان» اشاره كرد و گفت: استفاده از ذهن خلاق و مشتاق كودكان و نوجوانان مهمترين راهكار حفاظت و نگهداري از محيط زيست است.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي افزود: پليس محيط زيست شهري به منظور جلب مشاركت كودكان و نوجوانان در دو مقطع دبستان و راهنمايي با رويكرد آموزشي براي انتقال پيام زيست محيطي در مدارس، خانواده و اجتماع تشكيل شده است.
وي اظهار داشت: در اجراي اين طرح تلاش شده همان گونه كه پليس، نگهدارنده و حافظ امنيت جامعه است، با استفاده از نقش مهم و تأثير گذار فرزندان در خانواده و اجتماع، بتوانيم از وجود آنان براي نگهداري محيط زيست استفاده كنيم.
مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران با اشاره به اينكه در اجراي اين طرح آموزشهاي لازم به كودكان و نوجوانان داده مي شود، گفت: به مرور زمان بايد اين آموزشها به نگرش و نگرش به رفتارهاي شهروندي تبديل شود.
طرح پليس محيط زيست شهري ويژه كودكان و نوجوانان با حضور شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران سي ام ارديبهشت ماه در بوستان گفتگو برگزار مي شود.

۲ هزار گدا در تهران
واحد مركزي خبر: معاون  اجتماعي  شهرداري  تهران  گفت:  در اين  شهر براساس  مطالعات  انجام  شده  يك  هزار و۵۰۰ تا دو هزار نفر تكدي  گري  مي كنند.
نوريان  افزود: متكديان  با جمع  آوري  ابتدايي  تفكيك  شده  و افرادي  كه  حرفه اي  هستند به  قرنطينه  منتقل  مي شوند. وي  اظهار داشت  از آغاز اين  طرح  تاكنون ۴۰۰ نفر جمع آوري  ابتدايي  و ۱۶۸ نفر به  قرنطينه  منتقل  شدند.
وي  تصريح  كرد: با حرفه اي  ها، سابقه  دارها و افرادي  كه  ساماندهي  شده  تكدي گري  مي كنند برخورد قانوني  مي شود.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:
تهران ۳ برابر اندازه فعلي به خيابان و معبر نياز دارد
مهر: در حال حاضر فقط ۷ درصد مساحت شهري به خيابان و معبر اختصاص دارد، در حالي كه اين مقدار بايد به ۲۴ درصد يعني ۳ برابر ظرفيت فعلي افزايش يابد.
مهندس مهرداد تقي زاده با تاكيد بر ضرورت ايجاد معابر جديد با استفاده از تكنولوژي روز دنيا، افزود: تجهيز خيابانها و معابر به سيستم كنترل هوشمند موجب افزايش ظرفيت معابر و كاهش اتلاف وقت شهروندان در ترافيك مي شود.
وي با اشاره به اينكه در كشورهاي پيشرفته دنيا به ازاي هر ۵/۱الي ۲ نفر يك خودرو سواري وجود دارد، تصريح كرد: اين رقم در تهران به ازاي هر ۴ تا ۶ نفر يك خودرو سواري است.
تقي زاده با تاكيد براينكه ترافيك تهران به شرايط بحراني رسيده است، افزود: برخلاف نظر افرادي كه ميزان توليد خودروهاي سواري را علت افزايش ترافيك مي دانند، ميزان استفاده از خودرو در كشور بالا است نه توليد آن، يعني مردم براي هر كاري اعم از رفتن به محل كار، خريد، تفريح و...به ميزان زيادي از خودرو استفاده مي كنند.
وي با تاكيد بر اينكه ايجاد محدوديت در استفاده از خودرو شخصي در صورت عدم توسعه همزمان حمل و نقل عمومي، امكان پذير نيست، اعلام كرد: در غير اين صورت با ممانعت از به كارگيري خودروهاي شخصي، مردم را به زحمت مي اندازيم.در حالي كه راه حل جايگزيني پيش روي آنان قرار نداده ايم.

نگاه
003801.jpg
مسعود همتي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |