شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۹ - May 20, 2006
پايان سيزدهمين سفر استاني دولت با ۶۰ مصوبه
003762.jpg
گروه سياسي: سيزدهمين سفر استاني هيأت دولت روز گذشته با عزيمت رئيس جمهور و وزرا از استان مركزي به پايتخت پايان يافت.
محمود احمدي نژاد در پايان سفر خود به استان مركزي در جمع خبرنگاران گفت: دستاورد اين سفر ۶۰ مصوبه اجرايي بود كه انتظار دارم اعضاي هيأت دولت، مسئولان و مديران كشوري و استاني با پيگيري مستمر، سرعت بيشتري به اجراي آن دهند.
در سيزدهمين نشست استاني دولت كه صبح روز جمعه در استانداري استان مركزي برگزار شد پيشنهاداتي از جمله تأسيس مركز سوانح سوختگي در اراك، تجهيز بيمارستان شازند، راه اندازي بيمارستان تأمين اجتماعي خمين، كمك به احداث خوابگاه براي مراكز فني و حرفه اي ساوه، محلات و آشتيان، اختصاص ۵ ميليارد ريال براي تجهيز كتابخانه هاي استان، تأسيس مركز تحقيق و تشخيص بيماري هاي دام و طيور، اهداي پنج دستگاه اتوبوس به دانشگاه هاي استان، اختصاص ۴۶ ميليارد ريال براي تجهيز مجموعه هاي ورزشي كارگري استان، تخصيص ۵۰ ميليارد ريال براي احداث ۲۰ سالن ورزشي در ده شهرستان استان، تكميل ۴۳ طرح نيمه تمام تا پايان سال ،۸۷ راه اندازي تالار بورس استان، اتمام فاز اول كارخانه تغيير فناوري آلومينيوم اراك تا شهريور ،۸۵ اختصاص ۱۰ ميليارد ريال براي كمك به زيرساختهاي شهرك هاي صنعتي استان، افزايش ۱۰ ميليارد ريالي اعتبار اجراي طرح هاي آب رساني روستايي استان، واگذاري ۷۰ دستگاه اتوبوس، ۴۰ دستگاه ميني بوس، ۳۰ دستگاه كاميون و ۱۰ دستگاه ماشين آتش نشاني به شهرداري هاي استان، احداث سه هزار واحد مسكن اجاره اي و هزار واحد مسكوني شراكتي و پانصد واحد مسكن اجاره به شرط تمليك در دو سال آينده، اختصاص ۱۲ ميليارد ريال براي احداث صد واحد مسكوني براي محرومين، اختصاص ۶ ميليارد ريال براي احداث پايانه صادراتي گل و گياه، اختصاص ۵۰ ميليارد ريال براي وام قرض الحسنه ضروري براي وديعه مسكن، درمان، تحصيل، ازدواج، اختصاص كمك بلاعوض براي ازدواج ۱۵۰۰ زوج، تخصيص ۵ ميليارد ريال براي رسيدگي به بيمارستان آيت الله خوانساري و اختصاص ۳۵ ميليارد ريال جهت تسريع در تكميل بيمارستان ۲۲۰ تختخوابي اراك مصوب شد.
رئيس جمهور روز پنجشنبه در ادامه بازديدهاي شهرستاني خود در جمع مردم كميجان،  آشتيان، تفرش، ساوه، زرنديه حاضر شده و در شب پيش از آن نيز با نخبگان استان به گفتگو نشست.
احمدي نژاد در جمع مردم كميجان به عزم دولت در كاهش نرخ سود بهره بانكي اشاره كرد و گفت: دولت همچنين با تاسيس صندوق مهر رضا (ع) كه امسال به ترتيب اولويت در سه بخش: ازدواج، اشتغال و مسكن جوانان اختصاص داده خواهد شد، اشاره كرد و گفت: اعتبارات لازم براي صندوق مهر رضا (ع) مستقيما از تهران به شهرستان كميجان منتقل مي شود تا وسط راه دچار سرماخوردگي نشود.
رئيس جمهور در جمع مردم آشتيان هم، به توطئه هايي طي ۲۷ سال اخير عليه ملت ايران اشاره كرد و گفت: برخي از كشورها با تمام قوا عليه ايران توطئه كرده و در برابر ملت ايران ايستادند ولي خوشبختانه در آخر شكست خوردند و دليل آن نيز آن است كه ملت ايران ايمان به خدا داشت و اين ايمان و توحيد باعث شد كه ايرانيان پيروز شوند. ملت ايران ملتي مجاهد و شكست ناپذير است.
رئيس جمهور در ادامه دومين روز سفر استاني خود به استان مركزي در جمع مردم ساوه حضور يافت و به تبيين مسائل داخلي كشور پرداخت و گفت: به اسم خصوصي سازي بعضاً در مواقعي كارخانه ها را با قيمت ارزان به افرادي واگذار كردند و اين افراد نيز در اين كارخانه ها چوب حراج زده و كارشناسان و كارگران آنها را اخراج كردند؛ من در همين جا اعلام مي كنم كه اگر ريالي از بيت المال در اين راستا بيهوده مصرف شده باشد بايد به مردم برگردانده شود و دولت در اين راستا داراي عزم جدي است.
رئيس جمهور در جمع مردم زرنديه هم گفت: دشمنان و ديگر كشورها بارها خواسته ملت ايران را در مورد انرژي هسته اي شنيده اند ولي آنها بايد بدانند كه اين فرياد فقط ملت ايران نيست بلكه فرياد ملت هاي آزاد است. طبق اخبار رسيده بيش از دو ميليارد نفر هنگامي كه ما در ارتباط با فن آوري هسته اي به پيشرفت و پيروزي رسيديم در جهان از بابت اين امر ابراز خوشحالي كرده و جشن گرفته اند.
وي افزود: بنابراين دشمنان فكر نكنند كه اين شعار فقط مختص ملت ايران است بلكه ميلياردها انسان فرياد مي زنند كه انرژي هسته اي حق مسلم ايران است.
احمدي نژاد افزود: ما بارها اعلام كرده ايم كه جمهوري اسلامي خود را تابع قانون مي داند و در خدمت پيشرفت صلح و ايجاد امنيت جهاني است و براي كسي تهديد به حساب نمي آيد. اگر ايران پيشرفت مي كند اين به نفع همه است ولي متاسفانه برخي ملت ها از پيشرفت ملت ايران ناراحت هستند؛ ما به آنها مي گوييم ناراحت باشيد. اين ناراحتي به خاطر رفتار خود شماست. بايد مشكلتان را پيگيري كنيد و آن را حل كنيد؛ مشكل شما در پيشرفت ديگران نيست بلكه در بين خودتان است و اگر دولت هايي از پيشرفت و خوشحالي ديگر ملت ها ناراحت مي شوند، آنها داراي يك مريضي روحي رواني هستند و بايد انديشه كنند و آن را مداوا كنند. رئيس جمهور چهارشنبه شب نيز در جمع منتخبان استان مركزي حضور پيدا كرد و با آنها در مورد مسايل مختلف سخن گفت.
به گزارش ايسنا، محمود احمدي نژاد در اين ديدار، بخشي از سخنان خود را به زنان اختصاص داد و اظهار داشت: نگاه ما بايد به خانم ها مقداري عوض شود. حقيقت اين است كه نقش خانم ها در صيانت از بنيادهاي جامعه مهم تر و موثر تر از مردان است.
رئيس جمهور با بيان اين كه زنان در انتخابات پيشتاز بوده اند گفت: اين يك حقيقت است كه بايد همه بپذيرند. من از برخي افراد به خصوص آقايان گله دارم چرا كه هرجا صحبت از فساد مي شود، انگشت اشاره را به سمت خانم ها مي برند و اين يك بي انصافي است. چه كسي گفته كه خانم ها ايجاد كننده فساد هستند؟ چه كسي مي تواند اين ادعا را ثابت كند؟ واقعاً اين گونه حرف ها يك ظلم است.
وي همچنين در بخشي از اظهاراتش، به پتانسيل هاي استان مركزي اشاره و خاطرنشان كرد: ما براي رونق كشاورزي در اين استان داراي برنامه هايي هستيم. در حال حاضر كساني كه به دولت گندم مي فروشند تمام پول خود را دريافت مي كنند و انشاءالله براي ديگر محصولاتي كه دولت از كشاورزان مي خرد نيز چنين امري در آينده نزديك محقق خواهد شد.
رئيس جمهور همچنين به سفرش به اندونزي اشاره كرد و گفت: يكي از سران شركت هاي شركت كننده در اجلاس D8 در اندونزي در خلال برنامه به من گفت كه من با فلان آقا صحبت كرده ام و از او پرسيده ام كه مشكل شما با ايران چگونه حل مي شود و آن آقا نيز در جواب من گفته كه ما تنها كشوري نيستيم كه با ايران مشكل داريم بلكه كشورهاي زيادي در قاره هاي مختلف هستند كه با ايران مشكل دارند. آن آقا به من گفت كه شما را جنگ تهديد مي كند. من در جواب به آن آقا گفتم كه آن آقا كه اين حرف ها را به شما زده است حالش خوب نبوده و وقتي من اين صحبت را گفتم آن فردي كه با من صحبت مي كرد از بابت اين حرف بسيار خوشحال شد و فهرستي از خواسته هايي كه از ملت ايران دارند را به من نشان داد. اكنون كشور ما براي ديگر كشورها الگو شده است.
پيش از سخنان رئيس جمهور، برخي از منتخبان استان مركزي سخنراني كردند. يكي از منتخبان استان خطاب به رئيس جمهور اشاره كرد كه در اتوبوس هاي بين راهي فيلم هاي مناسبي پخش نمي شود . رئيس جمهور در پاسخ به وي گفت: در اين راستا اقدام خواهد شد.
در اين جلسه وقتي كه يكي از خانم ها مي خواست نامه خود را به احمدي نژاد بدهد، رئيس جمهور به وي گفت: نامه تان را به دكتر الهام بدهيد، دكتر الهام همان احمدي نژاد است، حتي بالاتر از احمدي نژاد.
وقتي كه رئيس جمهور اظهار داشت كه ما بايد نگاهمان را به خانم ها عوض كنيم، زنان حاضر در جلسه تكبير گفتند و احمدي نژاد رو به آقايان كرد و گفت: آقايان براي اينكه نشان دهند مدافع حق خانم ها هستند تكبير را بلندتر بگويند.
در اين جلسه، نماينده كارگران نتوانست سخن بگويد و به همين دليل به احمدي نژاد اعتراض كرد و احمدي نژاد خطاب به وي گفت: من خود نماينده كارگران هستم.

ولايتي: مذاكره با آمريكا به مصلحت نيست
گروه سياسي: چهارمين كنگره سراسري حزب چكاد آزاد انديشان روز پنجشنبه گذشته تشكيل شد. به گزارش همشهري، جاسبي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي، شريعتمداري عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي و چندتن از نمايندگان مجلس مشهورترين چهره هاي حاضر در اين كنگره بودند.
در ابتداي جلسه، مهدوي دبيركل حزب طي سخناني با اشاره به سال تشكيل اين حزب (۷۸- ۷۷) گفت: حزب چكاد آزاد انديشان با اين نيت بوجود آمد كه بتواند روشنفكران، دانشگاهيان و فرهيختگان جامعه را به عرصه فعاليت هاي سياسي بكشاند.
پس از سخنان كوتاه دبيركل حزب، سه نفر اعضاي هيأت رئيسه كنگره در جايگاه قرار گرفتند، عبدالله  جاسبي نيز در جايگاه هيأت رئيسه نشست و بحثي تحليلي در خصوص مديريت حزبي و علت شكست احزاب در تاريخ ايران ارائه كرد. پس از پايان سخنراني جاسبي، ميزگردي با حضور دو تن از نمايندگان مجلس( كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، جهان بخش محبي نيا عضو هيأت رئيسه مجلس) و يك استاد دانشگاه (خدابخش) تشكيل شد كه به بحث پرونده هسته اي ايران پرداخت.
محبي  نيا علت برخورد آمريكا با ايران را به دليل تلاش اين كشور براي سلطه گري بر نفت منطقه، چنگ انداختن بر انرژي هسته اي و صيانت از اسرائيل عنوان كرد و گفت: آمريكا و اروپا مشكلي با ايران براي برخورداري از انرژي هسته اي ندارند بلكه مسائل ديگري در اين امر دخالت دارد. كاظم جلالي هم مساله اصلي آمريكا در رابطه با ايران را استقرار يك رژيم لائيك دانست و گفت: انديشمندان آمريكايي در خصوص تئوري تغيير ساختارها در ايران بحث دارند. وي تأكيد كرد كه آمريكا به دنبال اجماع جهاني عليه ايران است و همسويي چين و روسيه با آنها به نفع ما نيست ضمن اينكه ما قصد ساختن و آباد كردن كشور را داريم و لذا نيازمند ارتباط با همه كشورها هستيم.
در جلسه بعد از ظهر كنگره علي اكبر ولايتي مشاور امور بين الملل مقام معظم رهبري، نامه رئيس جمهوري به جورج بوش را از كارهاي معمول در ديپلماسي دنيا برشمرد و اظهار داشت: اين نامه تاثير خود را گذاشته است و مهم نيست كه آمريكا به اين نامه پاسخ بدهد.
وي در بخشي  ديگر از سخنانش  بر اين  مساله  كه  قدرت  منطقه اي  امروز ايران  بيش  از گذشته  است ، هم چنين  گفت : هيچ  زمان  مانند امروز ابزارهاي  ما براي  چانه زني  قوي  نبوده  است .ولايتي  با اشاره  به  مذاكرات  چند جانبه  با حضور ايران  و آمريكا بر سر موضوع  افغانستان  گفت : آن زمان  آمريكا از مذاكره  خارج  شد و گفت  تا وقتي ايران  شرايط ما را نپذيرد، مذاكره  نمي كنيم .مشاور امور بين الملل  مقام  معظم  رهبري  تصريح  كرد: مصلحت  نيست  كه  وارد مذاكره اي  شويم  كه  شرايط برابر و احترام  متقابل  در آن وجود ندارد.
بايد در انتخابات خبرگان قضاوت نهايي را به مردم سپرد
به گزارش ايسناهاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي حزب چكاد آزاد انديشان، نقش مردم را در حال حاضر در اداره جوامع پررنگ و موثر خواند و گفت: دوران تحميل افكار و استفاده از زور به پايان رسيده و در عصر حاضر كه دوران انفجار اطلاعات و افزايش آگاهي هاست، حاكميت بر سرنوشت خود در سراسر جهان در حال تحكيم و عمق گيري است.هاشمي رفسنجاني در اين ديدار در ارزيابي از مجلس خبرگان فعلي و برگزاري انتخابات اين مجلس، گفت: مجلس خبرگان وظايف خود را با جديت انجام داده است و محرمانه بودن اطلاع رساني در برخي موارد نبايد شبهه كم كاري اين مجلس را ايجاد كند.وي با اشاره به انتخابات آتي مجلس خبرگان افزود: بايد به افراد صالح و كساني كه شرايط مورد نظر را دارا هستند ميدان داد و قضاوت نهايي را بر عهده مردم گذاشت و به اين اعتماد داشت كه با اتكاء به افكار عمومي ضرر نخواهيم كرد.

يادداشت
سيلي آمريكا به دموكراسي
محمد علي مهتدي
بالاخره بعد از ۲۵ سال قطع رابطه، دولت آمريكا اعلام كرد كه روابط كامل ديپلماتيك با ليبي برقرار مي كند. خانم كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا ضمن تمجيد از «تصميمات تاريخي» سرهنگ معمر قذافي، رهبر ليبي، اعلام كرد كه اين كشور «پس از رويگرداني از تروريسم و رها كردن برنامه هاي توليد اسلحه كشتار جمعي، اينك به خانواده بين المللي باز مي گردد» يادآور مي شود كه آمريكا از سال ۱۹۸۰ پس از آنكه تظاهركنندگان ليبيايي سفارت آمريكا در طرابلس را به آتش كشيدند، روابط خود را با ليبي قطع كرد و اين كشور را زير فشار شديد قرار داد. بخش مهمي از اين فشار مربوط به پرونده سقوط هواپيماي پان امريكن در لاكربي اسكاتلند بود كه اشكال مختلفي از مانورهاي نظامي در خليج سرت و حمله هوايي به ليبي تا محاصره و تحريم همه جانبه اين كشور را به خود گرفت و سرانجام معمر قذافي در ۲۰۰۳ «تصميمات تاريخي» خود را اتخاذ كرد و با پذيرفتن همه درخواست هاي آمريكا، پس از استعفا از عضويت در جهان عرب و حمايت از فلسطين و رو بردن به قاره آفريقا، برنامه هسته اي خود را به طور كامل تحويل آمريكا داد و به چتر حمايتي آمريكا پناه برد.
ما در اين يادداشت در پي ارزشيابي نظام ليبي و سياست هاي آن و روابط خارجي اش نيستيم و ربطي هم به ما ندارد كه كشور ليبي چه سياستهايي را در داخل يا خارج دنبال مي كند، بلكه آنچه براي ما اهميت دارد اين است كه خانم كاندوليزا رايس از ليبي به عنوان «الگو» نام برده و از ايران نيز خواسته كه از اين الگو پيروي كند و از آنجا كه هدف اعلام شده آمريكا در خاورميانه گسترش آزادي و دموكراسي است، بايد ديد كه سخنان خانم رايس تا چه حد با هدف هاي اعلام شده آمريكا مطابقت مي كند.
همه مي دانند كه در ليبي نه فقط خبري از آزادي و دموكراسي و انتخابات نيست، بلكه رهبر ليبي در «نظريه سوم» طبق كتاب سبز معروف خود، دموكراسي را به باد حمله و انتقاد مي گيرد در حاليكه در ايران يك نظام مردم سالار ديني وجود دارد كه همه نهادها و مسئولان آن از طريق انتخابات مردمي انتخابات شده اند. لذا سئوال اين است كه چرا خانم رايس كه استاد علوم سياسي نيز هست و دموكراسي را در دانشگاه ها تدريس مي كند يك نظام غير دموكراتيك يا حتي ضد دموكراسي را به عنوان الگو براي نظامي دموكراتيك معرفي مي كند؟!
پاسخ روشن است. آمريكا در خاورميانه فقط دو هدف را دنبال مي كند: چنگ انداختن روي منابع نفت و حفظ امنيت اسرائيل. ليبي با حدود پنج ميليون جمعيت، سال گذشته ۳۵ ميليارد دلار درآمد نفتي داشته است. در واقع دولت ليبي نمي داند با اين پول ها چه كند. اما از نظر آمريكا مهم اين است كه حتي يك دلار از اين پول ها صرف كمك به فلسطين نشود. هم اكنون شركت هاي آمريكايي براي تصاحب دلارهاي نفي ليبي صف كشيده اند و دولت ليبي نيز سالهاست كه با آرمان فلسطين خداحافظي كرده و با سخناني جنجال برانگيز هرگونه تقدسي را از بيت المقدس و مسجد الاقصي برداشته و اين روزها مطبوعات اسرائيل از انجام ديدارهايي بين سيف الاسلام، فرزند معمر قذافي، با شخصيت هاي اسرائيل در اروپا خبر مي دهند.
بدين ترتيب واضح است كه آمريكا از ايران چه مي خواهد و ايران چه بايد بكند تا به اصطلاح به «خانواده بين المللي» باز گردد. در اين ميان، حال طيفي از ليبرال هاي آزاديخواه در ليبي و جهان عرب كه به اصلاحات مورد نظر آمريكا در اين منطقه دل خوش كرده و خواب دموكراسي را مي ديدند رقت انگيز است. آنها احساس مي كنند كه از خانم رايس سيلي سختي خورده اند.

لاريجاني در وين، كوفي عنان در پكن
رايزني ها ادامه دارد
گروه سياسي: دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در حالي راهي وين شد تا با دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي ديدار كند كه سفر او تنها تماس ديپلماتيك عالي رتبه نبود.
پس از ورود علي لاريجاني به وين، كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد نيز راهي چين شد تا با مقامات چيني ديدار و گفت وگو كند و نخستين مورد مذاكره در فهرست هم بحث ايران است. صدراعظم آلمان نيز فردا عازم چين مي شود تا نتيجه مذاكرات ميان كاخ سفيد- كرملين را با مقامات حاضر در پكن نيز بازگو كرده و نظر مساعد آنها را جويا شود. فرانسوي ها ناراضي ترين عضو مذاكرات هستند و خود را به طور علني و واضح نشان مي دهند. از همين رو وزير خارجه فرانسه در اسرائيل گفت كه اجماعي له و عليه ايران وجود ندارد.
محمد البرادعي پس از ديدار با لاريجاني به رويترگفت كه مسئله مشوق هاي اقتصادي اروپا خوب است اما به نظر كافي نمي رسد. چرا كه هيچ فاكتور امنيتي در آن نيست و ايران بايد حداقل مطمئن شود كه آمريكا تصميم حمله نمي گيرد و يا ايران، عراق دوم نخواهد بود.
اين حرف با واكنش مثبت برخي نمايندگان سناي آمريكا همراه شد و سناتور جوزف بايدن از مهره هاي اصلي كميته سياست خارجي سنا و نماينده دموكرات ايالت دلاوير به آسوشيتدپرس گفت كه كاخ سفيد بر گزينه ديپلماتيك براي حل مسئله هسته اي ايران تاكيد مي كند اما در عمل هنوز هيچ اقدامي نكرده است.
در حالي كه ريچارد لوگار، نماينده جمهوريخواه اينديانا و رئيس كميته روابط خارجي نيز گفته كه حداقل كار ديپلماتيك حضور در گفت وگوي مستقيم است، لوگار درخواست خود از كاخ سفيد را رسماً به سنا فرستاده است.
هنري كيسينجر، وزير خارجه اسبق آمريكا نيز چندي پيش درخواست گفت وگوي مستقيم با ايران را كرده بود كه كاندوليزارايس، وزير خارجه فعلي آن را رد كرد. فارغ از تلاشي كه در آمريكا براي حل ديپلماتيك مسئله مي شود، ديگر طرف ها نيز به شدت فعال شده اند.
سعود الفيصل همتاي عربستاني رايس نيز اعلام كرد كه به زودي نمايندگاني را براي رايزني راهي ايران خواهد كرد اما مسلم است آمريكا منتظر ديدار بوش با اولمرت است تا نگراني هاي آنها يكبار ديگر بررسي شود.
نشست ۱+۵ با حضور پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت و آلمان كه قرار بود هفته گذشته برگزار شود و پيشتر نيز به تعويق افتاده بود بار ديگر برگزار نشد و وزارت خارجه انگليس به ايرنا خبر داد كه اين جلسه چهارشنبه هفته جاري برگزار مي شود اما فرانسه حاضر نشد اين خبر را تاييد كند. پيش از شروع اين جلسه، عضو جداي از پنج كشور يعني آلمان اعلام كرد كه شايد با تحريم اقتصادي بتوان ايران را وادار به عقب نشيني كرد و نيازي به اقدام نظامي نيست. اما در روسيه، سرگئي لاوروف وزير خارجه اين كشور با نمايندگان كميسيون بين  المللي پارلمان اروپا جلسه داشت و به آنها گفت از اين كه منطق طرد ايران در اروپا كمي تغيير كرده خوشحال است. به گزارش ريانووستي، لاوروف گفت: مذاكرات براي يافتن راه حل مسالمت آميز هنوز ادامه داد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |