پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۹ - Jul 20, 2006
به دنبال پايان بازي هاي جام جهاني رخ داد
بازگشت تماشاگران جهان به سالن هاي سينما
007218.jpg
گروه ادب و هنر: كيكاووس زياري با پايان يافتن مسابقات جام جهاني فوتبال و قهرماني تيم فوتبال ايتاليا در اين مسابقات، تماشاگران سراسر جهان حضور خود را در سالن هاي نمايش فيلم از سر گرفتند و بازار گيشه فروش فيلم ها داغ شد.
گزارشگر نشريه ورايتي، نشريه اقتصادي صنعت سينما، با عنايت به وضعيت فروش فيلم هاي سينمايي، در گزارش هفتگي خود مي نويسد كه ميزان استقبال تماشاگران از محصولات سينمايي به وضعيت معمولي و متعادل خود در روزهاي قبل از شروع بازي ها برگشته است. فروش 58ميليون دلاري قسمت دوم دزدان دريايي كارائيب در 24 كشور، حكايت از آن مي كند كه اوضاع فروش فيلم ها رونق قبلي خود را بازيافته است. اين فيلم با چنين رقم فروش بالايي صدرنشين جدول هفتگي فروش بين المللي فيلم ها شد و فروش كلي ده روز اول خود را به 125 ميليون دلار رساند.
پل درگارابديان تحليلگر سرشناس اقتصادي سينما در رابطه با وضعيت اخير مي گويد:ما حتي مي توانيم بگوييم كه وضعيت گيشه فروش در مقايسه با دوران قبل از شروع بازيهاي جام جهاني بهتر هم شده است. اگر يادتان باشد رمز داوينچي در شرايطي به فروش بين المللي 50 ميليون دلاري رسيد كه در 98 كشور جهان به روي پرده رفته بود. اما دزدان دريايي كارائيب۲ همين رقم را با نمايش در 24 كشور- يعني حدود دو سوم كمتر از تعداد كشورهايي كه فيلم تام هنكس را نمايش مي دادند – به دست آورده است. بجز كيفيت خوب و بالاي فيلم كه باعث هجوم تماشاگران بين المللي به سينماهاي نمايش دهنده فيلم شد، خلأ ناشي از پايان مسابقات را نيز نبايد ناديده گرفت. مردم عادي در سراسر جهان و به ويژه در اروپا براي يك ماه از پاي تلويزيونهاي خود تكان نخوردند. طبيعي است كه بعد از پايان بازيها آنها بلافاصله به سراغ يك گزينه مقبول بروند، و چه گزينه اي بهتر از سينما؟
فروش بين المللي فيلم هاي سينمايي در يك ماهي كه مسابقات فوتبال جريان داشت تا هفتاددرصد كاهش پيدا كرد. اگر قبل از شروع بازيها رقم هفتگي فروش فيلم هاي صدر جدول بين 35 تا 55 ميليون دلار بود، اين رقم در جريان مسابقات به 15 تا 20 ميليون دلار و حتي كمتر از آن رسيد. همين نكته باعث شد تا بسياري از كمپاني ها و تهيه كنندگان، فيلم هاي مطرح و پر سر و صداي خود را روانه اكران عمومي نكنند.
به گفته پل درگارابديان: اين مشكلي است كه صنعت سينما هر چهار سال يك بار با آن رودررو مي شود. در اين ارتباط هيچ كاري هم نمي توان انجام داد. واقعيتي است كه كل صنعت سينما آن را پذيرفته است. بيشترين تاثير بازي هاي فوتبال در قاره اروپاست. زماني كه متوجه اين نكته باشيم كه اين قاره بزرگترين بازار سينمايي براي محصولات هاليوودي است، پي مي بريم كه بازيهاي جام جهاني چه لطمه اي به موفقيت و ميزان فروش فيلم هاي سينمايي مي زند.
تحليلگران اقتصادي سينما پيش بيني مي كنند دزدان دريايي كارائيب۲ موفق به شكستن ركورد انيميشن كامپيوتري در جست و جوي نيمو بشود. اين محصول كمپاني والت ديزني در سطح بين المللي 525ميليون دلار فروش كرد. مسئولين ديزني اميدوارند كار تازه شان بيشتر از اين رقم فروش كند و شواهد و قرائن حكايت از آن مي كند كه اين اتفاق تا چند هفته ديگر رخ خواهد داد. در دزدان دريايي كارائيب۲ - كه در ده روز اول نمايش در آمريكا 258ميليون دلار فروش كرده و لقب موفق ترين فيلم سال 2006 را بخود اختصاص داده– جاني دپ، اورلاندو بلوم و كايرا نايتلي نقش هاي اصلي را بازي مي كنند.دومين فيلم پرفروش بين المللي سوپرمن باز مي گردد است كه در سومين هفته نمايش به فروش 38ميليون دلاري دست پيدا كرد. فيلم كه براندون روث جوان براي اولين بار در آن در نقش مرد پرنده اي ظاهر شده است، اكنون به فروش كلي 77 ميليون دلار رسيده است.
موفقيت دو فيلم اول جدول بين المللي فروش در شرايطي است كه طي هفته اي كه گذشت هيچ فيلم جديدي به روي پرده سينماي كشورهاي مختلف جهان نرفت. تحليلگران اقتصادي سينما همين نكته را نيز به عنوان يكي ديگر از موفقيت هاي خوب صنعت سينما در روزهاي بعد از پايان جام جهاني مطرح مي كنند.

معاون فرهنگي وزير ارشاد :
مميزي براي جلوگيري از افزايش كتاب هاي بي محتوا است
ايسنا: مميزي در اداره امور كتاب و كتابخواني معاونت امور فرهنگ و ارشاد اسلامي به معناي تخريب و تضعيف محتواي كتاب نيست.
محسن پرويز - معاون فرهنگي وزير ارشاد - در ديدار مسئولان جديد اتحاديه ناشران با بيان اين مطلب، افزود: هدف از مميزي كتاب اعمال نظر كارشناسانه براي بالا بردن سطح كيفي و كمي فرهنگ مكتوب و همچنين جلوگيري از تزريق كتاب هاي بي محتوا در بطن جامعه است.
وي تاكيد كرد: در اداره امور كتاب و كتابخواني معاونت امور فرهنگي نبايد نگاه سليقه اي نسبت به موضوع مميزي وجود داشته باشد و وظيفه اين حوزه، انطباق مصداق با قوانين و آيين نامه هاي مربوط است.
در اين ديدار، حسن كيائيان - مدير نشر چشمه و رييس اتحاديه ناشران گفت: اتحاديه ناشران آمادگي دارد با ارايه طرح هاي كارشناسانه، همچون گذشته با معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همكاري داشته باشد.
كيائيان افزود: اتحاديه ناشران با سياست تغيير يارانه دولت موافق است و حتما طرح هاي جايگزين را براي بررسي ارايه خواهد كرد.
پرويز نيز در ادامه گفت: نگاه معاونت امور فرهنگي به حوزه نشر نگاه منفعلانه نيست، بلكه هدف ما ساماندهي، حمايت، حل مشكلات حوزه نشر و بالا بردن سطح كيفي و كمي فرهنگي مكتوب كشور است و براي محقق شدن اين اهداف تمام سعي و تلاش خود را خواهيم كرد.
در پايان، معاون امور فرهنگي وزير ارشاد خاطرنشان كرد:  معاونت امور فرهنگي يقينا از طرح هاي كارشناسانه اتحاديه ناشران براي هدفمند كردن نظام پرداخت يارانه دولت به كتاب به منظور رشد، توسعه و حل مشكلات حوزه نشر استفاده خواهد كرد.

دكه
ايران شناسي
و ادبيات در آناهيد
007221.jpg
گـــروه ادب و هنر- ماهنامه آناهيد، نشريه اي تخصصي در حوزه پژوهش هاي ايران شناسي، ادبيات، انديشه و هنر است.شوراي نويسندگان اين نشريه،  متشكل از ميرجلال الدين كزازي، اصغر دادبه، جابر عناصري، محمدحسين عزيزي، عليرضا قهاري، اميرهوشنگ انوري، بيژن بيژني، رضا مرادي غياث آبادي و فرهاد اكبرزاده است.
در اين نشريه، مجموعه مقالاتي در بخش هاي مختلف از جمله انديشه، فرهنگ و هنر، اسطوره و تاريخ، زبان و ادب، معماري و باستان شناسي به چاپ مي رسد.
همچنين صفحاتي به معرفي كتاب اختصاص داده شده و در هر شماره اخبار و رويدادهاي اخير حوزه ايران شناسي، ادبيات و هنر نيز در صفحات پاياني نشريه به چاپ مي رسد.
در شماره اخير نشريه آناهيد مقالاتي با عناوين آرش ستوربان، آرش پهلوان ، گردش در سرزمين هنر جديد ، از هنر خط و كتابت ايران و آناهيد، نازدخت آب ها در بخش فرهنگ و هنر به چاپ رسيده است. در اقليم فلسفه، چه كسي حرف مي زند و رياضيات و ايران مجموعه مقالات بخش انديشه است.
اسطوره و تاريخ نيز مقاله هايي با عناوين اسلام و ايران ، ايران سرزمين هميشگي آرياييان ، احزاب سياسي و مجلس شورا و عشق به راستي در ايرانيان را در خود جاي داده است.
همچنين ماهنامه آناهيد از اين پس قصد دارد ويژه نامه هايي را كه شامل معرفي ظرفيت هاي استان هاي مختلف كشور در خصوص پيشينه تاريخي و فرهنگي، توريستي و سياحتي، پتانسيل هاي اقتصادي و شركت هاي توليد و صنعتي، هتل ها و اماكن خدماتي و گردشگري و... است را در هر شماره نشريه منتشر كند و اولين ويژه نامه كه در شماره مربوط به شهريور به چاپ خواهد رسيد مخصوص استان اردبيل است.
آناهيد در اين خصوص از استادان و پژوهشگران صاحب نظربراي ارائه مقاله دعوت به همكاري كرده است.
نشريه تخصصي آناهيد با قيمت 1500تومان در كيوسك هاي مطبوعاتي در دسترس علاقه مندان است.

چهره روز
مسعود رايگان
تئاتري فعال در سينما
007209.jpg
گروه ادب و هنر-الهام اناري: طرفداران سينما، مسعود رايگان را با خاموشي دريا مي شناسند. او بعد از سالها دوري از ايران سال 1381 در فيلم خاموشي دريا به كارگرداني وحيد موسائيان اولين حضور حرفه اي در سينماي ايران را تجربه كرد.
بعد از آن خيلي دور، خيلي نزديك ، كافه ستاره ، علي سنتوري ، خون بازي و پاپيتال را نيز به ترتيب به كارنامه فعاليت هاي سينمايي خود اضافه كرد.
مسعود رايگان فعاليت تئاتري را سالها پيش در شهر خرم آباد آغاز كرد و بعد از آن با مهاجرت به سوئد اين حرفه را پي گرفت. به گفته خودش در سال 1994 اولين فعاليت حرفه اي را با اينترنشنال كالچر آغاز كرد و بعد از آن بيش از يك سال در تئاتر شهر سوئد فعال بود، چهار سال همكاري با تئاتر ملي سوئد و نيز فعاليت در تئاتر اكتبر و نچرال تئاتر سوئد كارنامه فعاليتهاي تئاتري او را در سوئد تكميل كرد.
رايگان پس از بازگشت به ايران بيش از آن كه به تئاتر بينديشد فعاليتهاي خود را روي سينما متمركز كرد. بعد از خاموشي دريا در فيلمي از رضا ميركريمي ظاهر شد. در نقش پزشكي كه پسرش به يك بيماري صعب العلاج مبتلاست بازي قابل قبولي ارائه داد. بعد از خيلي دور، خيلي نزديك به كافه ستاره سامان مقدم رفت و با چهره و گريمي متفاوت نقش يك پدر نابينا را بازي كرد. رايگان در اين فيلم با همسرش رويا تيموريان اولين حضور مشترك سينمايي را تجربه كرد. رايگان پس از اين در نمايش روياي يك عكس و يك مجموعه تلويزيوني نيز با همسرش همبازي شد. او اين روزها مشغول بازي در فيلم پاپيتال به كارگرداني اردشير شليله است.
مسعود رايگان همكاري با داريوش مهرجويي را مثبت مي خواند. او در اين فيلم نقش پدر قهرمان قصه را بازي مي  كند. بهرام رادان در نقش علي سنتوري و رايگان در نقش پدر او كاراكترهاي فيلم تازه مهرجويي هستند.
رايگان علاوه بر سينما همچنان علاقه مند به فعاليت در تئاتر است. او تاكنون چندين برنامه نمايش  نامه خواني به همراه همسرش اجرا كرده و از اين كار راضي بوده است. در كنار اين، دو طرح نمايش نيز به مركز هنر هاي نمايشي ارائه داده كه يكي ترجمه اقتباسي از يك نويسنده سوئدي به نام هانينگ ماركر و ديگر كاري از ماكسيم گوركي است.
كافه ستاره به كارگرداني سامان مقدم اين روزها در نوبت اكران است، در فيلم متفاوت سامان مقدم، رايگان را در نقشي متفاوت ببينيد.

نادر مشايخي : مديران جديد نگاه مثبتي به موسيقي دارند
ايسنا: نادر مشايخي گفت: ماايراني ها مي توانيم خيلي از كارها را انجام دهيم؛ كافي است كه خودمان باشيم و نخواهيم اداي اروپايي ها را دربياوريم. لازم نيست من مشايخي، كارايان باشم؛ لازم است كه خود مشايخي باشم. وي تاكيد كرد: من نمي توانم كارايان دوم شوم؛ مي توانم مشايخي اول باشم. اركستر سمفونيك تهران هم نمي تواند اركستر فيلارمونيك برلين باشد؛ مي تواند فقط اركستر سمفونيك تهران باشد و مي تواند كار خود را به بهترين نحو انجام دهد.

مشايخي ادامه داد: ايماني خوشخو و احمدي- رئيس جديد دفتر موسيقي- نگاه مثبتي به اين اركستر دارند و من مطمئن هستم كه با اين ديد، موسيقي پيشرفت خوبي خواهدكرد.

جشنواره موسيقي هنرستان ها  آغاز شد
007206.jpg
ايسنا: اولين جشنواره موسيقي هنرستان هاي زيباي كشور با پيام معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در فرهنگسراي نياوران آغاز شد.
محمدحسين ايماني خوشخو در اين مراسم گفت: موسيقي و پديد آورندگان آن همواره نقشي ارزنده در اين جاودانگي داشته و خواهند داشت و به همين سبب است كه بخردان، دل انگيزترين و مردمي ترين هنرها را موسيقي قلمداد كرده اند، همان هنري كه آميختگي آن با اديان و مذاهب، تاثيري بس شگرف در باروري و نهادينه كردن آنها داشته و بي شك چنين تاثيري اراده قدسي يگانه قديم را بدان معطوف كرده تا با استفاده از عناصر موسيقايي در نازل حكيم نيز نواي دلنشين خويش را از عرش به فرش ارزاني و تشنگان حقيقت جوي را سيراب نمايد. در پايان اين پيام آمده است: آغاز نخستين جشنواره موسيقي هنرستان هاي هنرهاي زيباي كشور را در سالي كه مزين به نام پيامبر عزيز و گرامي اسلام است به فال نيك گرفته و بهروزي و سرافرازي شما اساتيد آينده موسيقي را در راستاي تحقق ارزش هاي متعالي و مبتني بر حكمت و معنويت از درگاه قادر متعال مسئلت مي نمايم.
در مراسم افتتاحيه، رويا حلاج دبير جشنواره با ارائه گزارشي گفت: هدف جشنواره حفظ و ارتقاي هنر موسيقي جدي،  علمي و آموزنده، منطبق بر تفكر و فرهنگ والاي ايراني و اسلامي است. در اولين جشنواره موسيقي هنرجويان هنرستان هاي هنرهاي زيباي كشور 127هنرجو در سه بخش آهنگسازي، نوازندگي سازهاي ايراني و نوازندگي سازهاي جهاني با يكديگر رقابت مي كنند و برگزيدگان جشنواره از سوي هيات داوران انتخاب مي شوند.
مراسم پاياني اين جشنواره با حضور معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديركل دفتر امور موسيقي ساعت 17 ديروز در فرهنگسراي نياوران برگزار  شد.

راهنما
بر ديوار نگارخانه ها
گالري گلستان:  نمايشگاه نقاشي پريا وطن خواه‎/ 30 تير تا 5 مرداد‎/ خيابان دروس، كماسايي، شماره 42/ تلفن: 22541589
نگارخانه بانو: نمايشگاه عكس پيشتازان‎/ آثار محمد رضاپور‎/ تا 31 تير‎/ خيابان ولي عصر، جنب پارك ساعي
نگارخانه گيتا: نمايشگاه نقاشي مهسا غفاري‎/ 5 تا 10 مرداد‎/ خيابان شريعتي، ظفر، اطلسي، كوچه پانزدهم، پلاك 94/ تلفن: 22261936
گالري آتشزاد:  نمايشگاه نقاشي سيما خوزستاني‎/۳۱تير تا 5 مرداد‎/ ميدان ونك، توانير، شماره 41/ تلفن 88884907
كتاب هاي برگزيده قلم زرين نقد مي شوند
فارس: كتاب هاي برگزيده در چهارمين جشنواره قلم زرين نقد و بررسي مي شوند.
با توجه به برگزاري چهارمين دوره جشنواره قلم زرين و اعلام برگزيدگان چهارمين جشنواره قلم زرين، به زودي جلسات نقد و بررسي اين آثار برگزار مي شود. اين جلسات در سالن اجتماعات انجمن قلم برگزار خواهد شد. همچنين قرار است شش برنامه بيست دقيقه اي از اين جلسات تهيه و براي پخش تلويزيوني آماده شود.
نقد هفت روز آخر محمدرضا بايرامي
فارس: كتاب هفت روز آخر نوشته محمدرضا بايرامي در شصت و هشتمين جلسه نقد كتاب دفاع مقدس، بررسي مي شود.
مدير اين جلسه نقد كه به وسيله معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس برپا مي شود، رحيم مخدومي است.
اين كتاب روز 31 تير ماه از ساعت 15 تا 17 در تالار انديشه حوزه هنري نقد مي شود.
كتاب هفت روز آخر برگزيده 20 سال داستان نويسي ايران است كه چاپ اول آن در سال 1369 به بازار عرضه شد و چاپ دوم آن هم امسال رقم خورده است.
اين كتاب به وسيله انتشارات سوره مهر حوزه هنري چاپ شده است.
كنسرت هاي موسيقي كلاسيك در حوزه هنري
مهر: نمايش اجراهايي از كنسرت هاي بزرگ موسيقي كلاسيك در سالن نمايش كوچك حوزه هنري به زودي آغاز مي شود.
با افتتاح مجدد سالن نمايش كوچك از تاريخ 31/4/1385 و با توجه به برنامه ريزي ها و كاربري هاي جديد سالن نمايش كوچك، روزهاي دوشنبه، چهارشنبه و پنج شنبه هر هفته در دو نوبت، اجراهايي از اركستر هاي بزرگ موسيقي كلاسيك به نمايش در خواهد آمد.
نمايش سمفوني شماره يك بتهوون نخستين برنامه نمايش كنسرت هاي بزرگ موسيقي كلاسيك است كه روز چهارشنبه 4/5/ 1385 ساعت 16 در سالن كوچك حوزه هنري به نمايش در مي آيد.
شايان ذكر است همين اجرا روز پنج شنبه پنجم مرداد ساعت 18 در همان سالن به نمايش درمي آيد.

سفرنامه
ايران كهين: ارمنستان
گزارش سفر ارمنستان
دكتر ميرجلال الدين كزازي
007215.jpg
گــروه ادب و هنر- اوايل تيرماه سال جاري، دكتر ميرجلال الدين كزازي به دعوت فرهنگستان علوم جمهوري ارمنستان و با همكاري رايزني فرهنگي ايران در ارمنستان، به اين كشور سفر كرد تا در همايش جهاني اسطوره ها و حماسه ارمني حضور يابد. كزازي ماجراهاي اين سفر و مشاهداتش در ارمنستان را در قالب سفرنامه اي خواندني براي نخستين بار در اختيار روزنامه همشهري قرار داده است. كزازي در اين سفرنامه، بيش از هر چيز بر اين نكته تأكيد دارد كه فرهنگ و تاريخ ارمنستان، از تاريخ و فرهنگ ايران جدا نيست و در واقع اين كشور جزو جغرافياي فرهنگي ايران است. علاوه بر اين، نثر منحصر به  فرد كزازي، به تنهايي نيز مي تواند بسيار براي خواننده جالب توجه باشد.
***
بامداد روز پنج شنبه يكم تيرماه كه بلندترين روز سال را پس پشت نهاده بوديم و سرشار از روز و روشنايي شب را زنده مي داشتيم، دو ساعت گذشته از نيمه شب، زنگ در خانه را نواختند. راننده اي كه خبر كرده بوديم تا مرا به فرودگاه ببرد، بهنگام و بي هيچ زود و دير در پس در بود؛ او مرا به درون ماجرا و آزموني مي برد، دلاويز و نوآيين. پردگيان را بدرود كردم و روي به سوي فرودگاه آوردم؛ فرودگاهي نوبنياد كه در هامون هاي ميانه قم و رباط كريم پي افكنده شده است و با آنكه به هنگام گشايش هنگامه اي برانگيخته بوده است، هنوز جايي است پرت افتاده و كم شناخته كه راهيان سرزمين هاي دور را پيش از پرواز سرگشته و آسيمه مي دارد، در جستن و يافتن راه و رسيدن بدان. فرودگاه فراخ است و زيبا و بآيين و بي درنگ هر كس را كه بدان گام در مي نهد، فراياد فرودگاه هاي بزرگ جهان مي آورد. آنچه اين فرودگاه را از آن ديگرها جدا مي دارد، تنها آن است كه در آن نشاني از آي و رو و انبوهي راهيان و بارها نيست. اين ويژگي كه بي گمان ديري نخواهد پاييد، مسافران را نيك خوش مي افتد و نويد مي دهدشان كه در رده هاي دراز، چشم به راه برنشستن در هواپيما يا بيرون آمدن از فرودگاه نخواهند ماند و بيهوده، روزگار نخواهند برد.دومين بار بود كه بدين فرودگاه در مي آمدم. هفته اي چند پيش، در بازگشت از تاجيكستان، هواپيماي ما در آن فرود آمده بود. بايسته هاي پرواز بسيار زودتر از آنچه مي انگاشتم به انجام رسيد و من ماندم و زماني فراخ در پيش، تا پرواز هواپيما. يكي از ستوهآوران و دلا زاران سترگ و سهمگين براي من كه به دشواري مي توانمش برتافت، زماني است كه بيهوده و در بيكارگي مي گذرد. دم به دم زمان، در چشم من، بسيار گرانبهاست و من نيك با آن زبانزد كه در آن، از زر زمان و ارزش بسيارش سخن رفته است، همداستانم. به هر روي، اين زمان فراخ در انديشيدن و درونكاوي و گامزني در تالار فرودگاه گذشت. بهترين بهره اي كه از اين زمان هاي مرده مي توان برد، انديشيدن است و درونكاوي و پاس دل داشتن و گاه سرودن شعر.
پرواز به ايروان پايتخت ارمنستان كمتر از يك ساعت به درازا كشيد. به ارمنستان مي رفتم تا در همايش حماسه ملي ارمنيان و ميراث حماسي جهان كه آن را فرهنگستان ملي علوم جمهوري ارمنستان سامان داده بود، هنباز باشم و سخن برانم. در آغاز هفته، پافشارانه، از من خواسته شده بود كه به ارمنستان بروم و به نمايندگي از سوي دانشمندان و ادبدانان ايران، در اين همايش هنباز گردم. تنها چهار روز زمان در پيش بود. گفته بودم: مگر اين زمان اندك بسنده نيست! گفته بودندم: باك نيست؛ كارها سامان داده خواهد شد. با پرداخت سي دلار، در فرودگاه ارمنستان، رواديد مي توان ستاند. رايزني فرهنگي ما نيز در آنجا ياريگر مي تواند بود. من به ناچار برنامه هاي از پيش برنهاده را، يكي پس از ديگري، قلم دركشيدم و آماده رفتن به ارمنستان شدم. نيز در آغاز به من گفته شده بود كه همايش در بزرگداشت فردوسي است و در پيوند با شاهنامه؛ سپس باز نموده آمد كه زمينه آن اسطوره و حماسه است و بهتر آن است كه سخنراني در پيوند با اين دو باشد. ليك آنگاه كه به ارمنستان رسيدم، دانستم كه اين همايش به آهنگ بررسي و كاوش در حماسه ملي ارمنيان كه ساسنازرر نام دارد، برگزار مي گردد. استاداني از كشورهايي چند بدين همايش فراخوانده شده بودند: دو تن از آمريكا، دو تن از روسيه، يك تن از صربستان، دو تن از آبخازي؛ چندين سخنران نيز از ارمنستان بودند.
به هر روي، با هواپيمايي روسي كه نام آن در ريخت پارسي تپل زاده مي تواند بود، در فرودگاه ايروان بر زمين نشستيم. گوييا تپل زاده را در تنومندي و ژندگي پيلي پنداشته بودند كه خرطومي ستبر و دراز را بدان پيوستند، تا پروازيان ايران به ياري آن از هواپيما به فرودگاه راه برند. آنگاه كه به فرودگاه رسيدم، در رده آنان كه رواديد مي خواستند ستاند، ايستادم. هنگامي كه به اتاقك فروش رواديد رسيدم، فروشنده را دختري ارمني يافتم كه پوستي به سپيدي برف داشت. اسكناسي صد دلاري را بدو دادم، با اين گمان خوش كه سي دلار از آن را برخواهد گرفت و مانده را به دلار به من بازخواهد داد. اما چنين نشد. دوشيزه ارمني كه مي توانستم او را سپيد برفي ناميد، اسكناس را به من بازگرداند و سري افشاند و با دست پيشاروي خويش را نشان داد و گفت: خرده! . خواست او آن بود كه اسكناس را به باجه بانك ببرم و خرد كنم.
كارمند بانك اسكناس صد دلاري را از من گرفت؛ سي دلار به من داد و به جاي هفتاد دلار مانده، همارز آن را پول ارمني كه درام ناميده مي شود و ريختي است از درم پارسي؛ به انگليسي گفتم: دلار بده ؛ به سادگي، گفت: ندارم . اين ترفند خامدستانه در نخستين پيوند و برخورد با ارمنيان كه آنان را مردماني آرام و نرمخوي و راستكار مي پنداشتم، خوشايندم نيفتاد. بي گمان، هم كارمند بانك دلار داشت هم سپيد برفي كه از آن پيش، چندين اسكناس پنج و ده و بيست دلاري را از ديگران ستانده بود. با اين ترفند، خواسته بودند كه پول ارمنستان را، بر كامه مسافران، بدانان بدهند، تا آنان ناچار از هزينه كردن آن در اين كشور باشند. ادامه دارد...

نگارش سمفوني پيامبر به پايان رسيد
ايسنا: شاهين فرهت نگارش سمفوني پيامبر اعظم(ص) را به پايان رساند. فرهت گفت: نگارش اين سمفوني كه از 15ارديبهشت ماه آغاز شده بود ديروز به پايان رسيد. اين سمفوني در زمان مناسبي به پايان رسيد و با توجه به اينكه اركستر سمفونيك تهران قرار است اين سمفوني را اجرا كند زمان كافي براي تمرينات خود خواهد داشت. بهتر است اين سمفوني در سال پيامبر(ص) اجرا شود. اين درحاليست كه نادر مشايخي رهبر ثابت اركستر سمفونيك تهران گفته بود: اين سمفوني سال آينده همزمان با ولادت پيامبر اعظم(ص) اجرا مي شود.
سمفوني پيامبر اعظم(ص) همانند ديگر سمفوني هاي فرهت چهار قسمتي است. در بخش اول اين سمفوني كه با قدرت آغاز مي شود شخصيت و زندگي حضرت رسول(ص) توصيف مي شود، در بخش دوم تفكرات آن حضرت و دعوت از مردم براي گرايش به دين اسلام مطرح شده و در قسمت هاي سوم و چهارم نيز كه همراه با شعر است به زندگي حماسي پيامبر(ص) و پيروزي هاي ايشان پرداخته مي شود.

توفان كاترينا به روايت اسپايك لي
007212.jpg
گروه ادب و هنر- اسپايك لي فيلمساز سياهپوست و معترض آمريكايي آگوست سال قبل مهمان جشنواره بين المللي فيلم ونيز در ايتاليا بود كه از تلويزيون اخبار مربوط به توفان دريايي كاترينا در نيواورلئان را شنيد.
به نوشته آسوشيتدپرس، خالق درام سياسي مالكوم ايكس مي گويد: هم غمگين و هم خشمگين شدم. گفتم اين لحظات در تاريخ آمريكا لحظات مهمي است و من بايد در اين رابطه كاري انجام دهم. حاصل كار يك مستند چهار ساعته به نام وقتي سدها شكسته شد است كه 30 و 31 مرداد از شبكه تلويزيوني HBO پخش مي شود.به گفته لي: به شدت تحت تأثير روحيه مردم نيواورلئان قرار گرفتم. آنها در دل مصيبت عظيم نشان دادند كه چقدر دوستدار زندگي و نعمت هايي هستند كه خدا به آنها داده است. روحيه مقاوم و شوخ آنها برايم خيلي جالب بود. تلاشم اين بود كه آن احساسات خاص را روي نوار سلولوئيد منتقل كنم.
اين هنرمند سينما كه يكي از فعالان اجتماعي هم هست، نسبت به نحوه عملكرد مسئولان دولتي در قبال مردم آسيب ديده نيواورلئان معترض است. اما با اين حال مي گويد كه اين نكته در فيلمي كه ساخته كم رنگ است. او مي گويد: همه مردم اين انتقادات را شنيده و با آن آشنا هستند. من در مستند خودم مي خواستم مسئله را از زاويه تازه اي مورد بحث و بررسي قرار دهم. فكر مي كنم فيلم در شرايط فعلي و با اين مضمون، تأثير بيشتر و بهتري بر مخاطب خود مي گذارد. احساسم اين بود كه اگر بخش مربوط به انتقادات را زياد مي كردم، فيلم  حال و هوايي ژورناليستي پيدا مي كرد و اين چيزي است كه سعي داشتم از آن پرهيز كنم.

نمايش هنر انقلاب  هاي دنيا به تعويق افتاد
ايسنا- همايش و نمايشگاه بين المللي هنر انقلاب  و مبارزه هاي بزرگ دنيا تا بهمن ماه سال جاري به تعويق افتاد. اين تعويق چندباره، به خاطر اضافه شدن برنامه دوسالانه هاي هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به برنامه هاي موسسه صبا ايجاد شده است.
مسئولان اين موسسه و برگزاركنندگان اين نمايشگاه، تصريح دارند كه زمان احتمالي برپايي نمايشگاه هنر هشت انقلاب بزرگ دنيا، بهمن ماه در نظر گرفته شده و ممكن است حتي به بعد از سال 85 نيز موكول شود. قرار بود اين همايش و نمايشگاه بين المللي هنري، به بررسي پژوهشي انقلاب اسلامي ايران، انقلاب كوبا، انقلاب آفريقاي جنوبي- ضد آپارتايد- انقلاب اكتبر روسيه، انقلاب اخير فرانسه، انقلاب اسپانيا و پايداري ملت مظلوم فلسطين- انتفاضه- بپردازد؛ اما برگزاركنندگان تصميم گرفته اند انقلاب الجزاير را نيز به اين همايش بياورند. تاكنون آثاري از انقلاب هاي كوبا، روسيه و آفريقاي جنوبي به دبيرخانه همايش و نمايشگاه رسيده است. به گزارش ايسنا، همايش يادشده، تاريخ هنر انقلاب، هنر انقلاب و جامعه پس از انقلاب و باورهاي ديني، هنر انقلاب و تمايلات ملي، مطالعه تطبيقي هنر انقلاب در ايران و ساير كشورها، هنر انقلاب و شعارهاي انقلاب، هنر انقلاب و جنگ، تجزيه و تحليل آثار هنري انقلاب و آسيب شناسي هنر انقلاب اعلام شده است و به خاطر تنوع انقلاب هاي جهان و تعداد زياد آنها ترجيحاً در مواردي كه به تاريخ انقلاب ها پرداخته مي شود يا مصاديق و آثار مورد بررسي قرار گيرند، مبناي پژوهش، بررسي انقلاب اسلامي ايران، انقلاب كوبا، انقلاب آفريقاي جنوبي -آپارتايد- انقلاب اكتبر روسيه، انقلاب اخير فرانسه، انقلاب اسپانيا و پايداري ملت مظلوم فلسطين- انتفاضه- مورد نظر قرار مي گيرند. در بخش نمايشگاه هنر انقلاب نيز از آثار نقاشي، گرافيك، حجم و طراحي با آثار مرتبط از هنر انقلاب اسلامي ايران، هنر انقلاب كوبا، هنر انقلاب آفريقاي جنوبي، هنر انقلاب مكزيك، هنر انقلاب آرژانتين، هنر انقلاب روسيه، هنر انقلاب الجزاير و هنر انقلاب فرانسه در مجموعه فرهنگي هنري صباي فرهنگستان هنر، به نمايش درخواهد آمد. همچنين نمايشگاه، داراي بخش ويژه هنر انتفاضه فلسطين با عنوان هنر پايداري است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |