پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۹ - Jul 20, 2006
معرفي ماهواره هاي جاسوسي هشداردهنده به بهانه آزمايش هاي موشكي كره شمالي
چشم هاي موشك بين
عميد نمازي خواه
007167.jpg
007170.jpg
007173.jpg
007176.jpg
چند روزي است كه اخبار آزمايش هاي موشكي كره شمالي و مواضع دولت هاي ديگر در صدر اخبار و سايت هاي خبري دنيا قرار گرفته است و حتي برخي از سايت ها به گزارش كامل و مشروح چگونگي موشك ها، نوع، زمان دقيق پرتاب، منطقه پرتاب، مكان هدف و حتي بيشترين برد مؤثر آنها پرداخته اند. شايد اين سؤال در اذهان به وجود بيايد كه چگونه چنين آمار و اطلاعات دقيقي از پرتاب يك موشك در اختيار كشورهاي ديگر قرار مي گيرد.
دو كشور قدرتمند در عرصه تكنولوژي فضايي از حدود ۴۰ سال پيش با پرتاب ماهواره هايي موسوم به ماهواره هاي هشداردهنده (Early Warning) به امر جاسوسي در امور نظامي كشورهاي ديگر پرداختند و از كوچكترين آزمايش هاي موشكي كشورهاي ديگر گزارش هاي محرمانه اي را به ثبت رسانده اند.
ماهواره هايي كه در دهه اخير در مدارهاي سنكرون قرار گرفته اند، بيشتر براي جاسوسي در امور نظامي كشورهاي ديگر بوده و هر كدام از آنها قادر به ثبت گزارش از مناطقي به وسعت ۲ ميليون مايل مربع هستند. در روزهاي گذشته كه كشور كره شمالي ۹ آزمايش موشكي انجام داد، تمامي موشك هاي آن كشور از لحظه روشن شدن موتور تا لحظه برخورد با هدف (البته آزمايش هاي نامبرده موفقيت آميز نبودند) و يا حتي انهدام در ميانه راه، زيرنظر و ديد راداري بسيار قوي ماهواره هاي جاسوسي هشدار دهنده و حتي رادارهاي زميني آمريكا قرار داشتند. در اين زمان كه كشورهاي پيشرفته فضايي ادعا مي كنند كه مي توانند برگه اي كه شما در دست داشته باشيد را توسط ماهواره هاي جاسوسي عكاسي بخوانند ديگر نبايد انتظار داشت كه آزمايش هاي موشكي از چشم آنها پنهان بماند.
بيش از چهل سال از فرود نخستين فضانوردان بر سطح كره ماه مي گذرد و جهان شگفت انگيز تكنولوژي فضايي وارد عرصه تازه اي شده است. عصري كه در آن علاوه بر ايالات متحده آمريكا و روسيه- دو صاحب نام قديمي اين رشته- بسياري از كشورهاي اروپاي غربي، چين، ژاپن، هندوستان و چندين كشور ديگر نيز در آن گامهاي مؤثري برداشته اند، گرچه هنوز دانش و تواناييشان با دو ابرقدرت فضايي قابل قياس نيست.
در حالي كه ۶ سال از شروع هزاره سوم مي گذرد، تكنولوژي فضايي پايه هاي توسعه سريعش در امور غيرنظامي و تحقيقات علمي، آهنگ رشد خود را در كاربردهاي نظامي به ميزان قابل توجهي افزايش داده است. اين رشد سريع و فزاينده در درجه اول به علت بالا گرفتن روند رقابت تسليحاتي ميان آمريكا و روسيه (شوروي سابق) و لزوم مراقبت هر يك از آنها از چگونگي پيشرفت نظامي طرف ديگر است و در درجه دوم معلول دگرگوني هاي سياسي، نظامي، اجتماعي و علمي است كه همه روزه در گوشه و كنار دنيا به وقوع مي پيوندد.
در مورد عامل دوم پيشرفت سريع كاربردهاي نظامي پژوهش هاي فضايي، مي توان به اين نكته اشاره كرد كه پاره اي مواقع بر اثر اين دگرگوني ها شرايطي به وجود مي آيد كه ناديده گرفتن آمريكا يا روسيه، موجب ايجاد خطري مهم براي امنيت آنها مي شود و در اين حال در اختيار داشتن وسايل و تجهيزاتي براي مراقبت از فعل و انفعالات ناشي از اين دگرگوني ها، امري حتمي جلوه مي كند.
امروزه بر فراز آسمان بالاي سر ما هزاران نوع از ماهواره هاي نظامي بر مدارهاي زمين در گردشند. ماهواره هايي بسيار پيچيده و برخوردار از دانش بسيار پيشرفته كه مانند جاسوسان در حال جمع آوري اطلاعات زميني هستند.
اين ماهواره ها نه تنها به انواع و اقسام امور جاسوسي اشتغال دارند، بلكه حتي افسانه هاي تخيلي كهن را هم به حقيقت تبديل كرده و از فضا، بعد چهارمي براي جنگ و ستيز به وجود  آورده اند. بعدي كه بر خلاف ابعاد ديگرش محدود به يك نقطه و يا يك كشور و يك قاره نيست و تمامي سطح سياره زمين را دربرمي گيرد.
در اين ميان از بهترين جاسوسان فضايي ماهواره هاي هشدار دهنده (Early Warning) هستند كه در اين نوشتار به شرح مختصري از تاريخچه و عملكرد آنها مي پردازيم.
ماهواره هاي جاسوسي هشدار دهنده به گروهي خاص از انواع ماهواره هاي نظامي اطلاق مي شود كه وظيفه شان آگاهي از پرتاب هاي موشك هاي قاره پيماي طرف و يا طرف هاي مقابل و نيز انفجارات اتمي آنهاست.
اين ماهواره ها مجهز به حسگرهاي (سنسور= sensor) مختلف و دقيقي هستند كه با استفاده از اشعه مادون قرمز حرارت ناشي از روشن شدن موتور موشك هاي قاره پيما يا وقوع انفجارات اتمي را تشخيص داده و نتايج كار خود را به زمين مخابره مي كنند. يكي از خصوصيات ماهواره هاي فوق آن است كه بر خلاف ماهواره هاي جاسوسي عكاسي كه در مدارهاي ارتفاع پايين قرار مي گيرند، در مدارهايي بلند سنكرون استقرار مي يابند. (مدارهاي سنكرون كه به مدارهاي ژئواستيشنر نيز شهرت دارند، ارتفاعات واقع در حدود ۳۶۰۰۰ كيلومتري فراز زمين را گويند كه وقتي در آن نقطه سفينه اي قرار داده مي شود، پريود يا زمان گردش مداري آن با زمان حركت وضعي زمين به دور خورشيد(۲۴ ساعت) يكسان مي شود. در اين حال چنانچه از زمين به ماهواره ها نگريسته شود، تصور مي رود ماهواره، همچون وزنه اي معلق در فضا ثابت قراردارد.
يادآوري مي شود اين موضوع صرفاً مربوط به زمين نيست، بلكه در اطراف كليه سيارات چنين مدارهايي وجود دارد.
پروژه  ماهواره هاي جاسوسي هشداردهنده در آمريكا، همزمان با پروژه ماهواره هاي جاسوسي- عكاسي از اوايل دهه۱۹۶۰ آغاز شد. نخستين نسل ماهواره هاي جاسوسي هشدار دهنده، «ميداس» نام داشتند كه عبارت بود از اختصار حرف اول عبارت سيستم هشداردهنده دفاع موشكي. بين سال هاي ۱۹۶۱ - ۱۹۶۰ نيروي هوايي آمريكا رسماً پرتاب چهار ماهواره  ميداس را اعلام كرد كه اولين آن در ۲۶ فوريه سال ۱۹۶۰و آخرين آن در ۲۱ اكتبر ۱۹۶۱ صورت گرفت.
از آن زمان به بعد ماهواره فوق جزو اسرار محرمانه به حساب آمد و خبري درباره آن منتشر نشد. پس از ماهواره هاي ميداس نوبت به ماهواره هاي دو مأموريتي ولا رسيد كه نخستين دستگاه آن در ۱۶ اكتبر ۱۹۶۳ به فضا فرستاده شد. اين ماهواره ها علاوه بر تشخيص پرتاب موشك هاي قاره پيما و نيز انفجارات اتمي، مي توانند هرگونه فعل و انفعال هسته اي را از زمين تا بيش از ۱۰۰ ميليون مايل در فضا را ثبت كنند. روي همين اصل برخي از داده هاي علمي آنها در زمينه ذرات باردار كيهان، كمك هاي فراواني به ايمني سفرهاي فضايي سرنشين  دار كرده است.
ماهواره هاي ولا را كمپاني تي آر دبليو آمريكا ساخته است و هميشه به صورت دوتايي (سوار بر پشت يكديگر) به فضا پرتاب شده اند. از سال ۱۹۶۳ تا سال ۱۹۷۰ جمعاً ۱۲ ماهواره از اين نوع در مداري بيضوي با اوج ۷۰۰۰۰ مايل در مدار زمين قرار داده شدند.
در ۲۲ سپتامبر ۱۹۷۹ ولاي ۱۲ توانست به صورت اتفاقي وقوع يك انفجار هسته اي را در كشور آفريقاي جنوبي به ثبت برساند و براي مدتي در كانون خبري جهان واقع شد. پس از ماهواره هاي ولا در سال ،۱۹۷۱ آمريكا ماهواره هاي پرقدرت و پيشرفته اي را به نام ۶۴۷ در پروژه اي موسوم به برنامه پشتيباني دفاعي وارد عمل كرد و به احتمال زياد امروزه ستون اصلي سيستم هاي هشداردهنده آمريكا را تشكيل مي دهد.
در اواسط دهه،۱۹۸۰ سيستم ماهواره اي جديد موسوم به هيلو كه مخفف واژه ذره بين هاي بزرگ ارتفاع زياد، جانشين ماهواره هاي ۶۴۷ شده است.
ماهواره هاي مذكور اغلب توسط يك راكت نيرومند تايتان ۳ ساخت مجتمع هوا فضايي مارتين ماريتا از پايگاه هوايي كندي در فلوريدا به فضا پرتاب شده اند. ماهواره هاي هشداردهنده به نحوي در فضا مستقر مي شوند كه تلسكوپ آنها همواره روبه زمين بوده و خود سفينه به ازاي ۵ تا ۷ بار در دقيقه بر محور استوانه اي اش گردش مي كند كه در اين حالت هر يك از حسگرهاي دقيق آن مي تواند، منطقه اي به وسعت كمتر از ۲ ميليون مايل مربع را از ارتفاع ۲۲۳۰۰۰ مايلي سطح زمين در ديد داشته باشد. از جمله اين حسگرها مي توان از دو دستگاه شمارش پروتون و نيز اندازه گيري اشعه ايكس نام برد. گفته مي شود ماهواره هاي ۶۴۷ كه حدود ۳ دهه قبل به فضا پرتاب شدند دستگاه هايي با خود دارند كه آنها را در مقابل آسيب پذيري توسط تابش ليزري، محفوظ نگه مي دارد. ماهواره هاي نامبرده طي ۶۰ ثانيه كه از روشن شدن موتور موشكهاي قاره پيما و يا راكتهاي بالابرنده سفينه هاي فضايي بگذرد، آن  را تشخيص داده و اطلاعات خود را به دو ترمينال زميني يعني مركز دنور در ايالت كلرادو آمريكا و نيز مركز آليس اسپرينگر استراليا مخابره مي كنند.
در اين مراكز پرداخت مقدماتي توسط كامپيوتر روي اطلاعات به دست آمده انجام مي شود آنگاه آنها براي تجزيه و تحليل گسترده و نيز بايگاني به كمپاني آيروجت كه سازنده تلسكوپ ماهواره است فرستاده مي شود. در اين مركز بزرگترين آرشيو پديده شناسي موشكهاي قاره پيما و راكتهاي فضايي قرار دارد.
ماهواره ۶۴۷ معمولاً پس از پرتاب راكتها و موشكها در نيمه راه، همزمان با جدا شدن بوسترهاي آنها (راكت هاي كمكي)، آنها را كه در اين هنگام شدت انرژي مادون قرمز ساطع شده در طول موجهاي كوتاه، به ميزان قابل توجهي كاهش يافته، گم مي كنند، از اين مرحله به بعد ردگيري موشكها برعهده رادارهاي نيرومند زميني است.
سري ديگر و پيشرفته تر نسبت به ماهواره هاي نامبرده كه در مدار قرار گرفت، حسگرهاي آنها به جاي آنكه در طول موج بين ۳ تا ۵ ميكرون عمل كنند، از باندهاي بين ۸ تا ۱۲ ميكرون استفاده مي كنند، زيرا اهمال كردن در اين طول موج، مقاومت بيشتري در برابر حمله هاي ليزري با استفاده از ليزرهاي هيدروژن- فلوئوريد را سبب مي گردد.
ايالات متحده آمريكا علاوه بر ماهواره هاي ۶۴۷ و هيلو پروژه هاي ديگري را نيز در زمينه جاسوسي هشدار دهنده در حال تكميل داشته كه به صورت مختصر از آنها ياد مي كنيم.
اين پروژه ها تماماً در برنامه هاي كلي به نام برنامه آزمايش فضايي پياده شدند كه از ميان اين پروژه ها، مهم ترين آن ماهواره اي به نام ۸۰-P كه به تيل روبي شهرت دارد. ماهواره فوق را كه مجتمع هوافضايي راكول ساخت، از بسياري جهات مي توان آن را منحصر به فرد دانست.
اين ماهواره داراي حسگرهايي است كه در سه طول موج، مادون قرمز، فرابنفش و نور مرئي به عمليات جاسوسي مي پردازد و محل استقرار آن هم در مدار سنكرون است. وظايف اين ماهواره عبارت است از: ۱- زير نظر داشتن وضعيت هواپيماها، موشكهاي كروز، موشكهاي تاكتيكي زمين به زمين و موشكهاي قاره پيما و هوا به هوا:
۲- به آزمايش گذاشتن سيستمهاي ارتباطات ليزري براي انتقال داده هاي كامپيوتري با سرعت كم.
۳- آزمايش سيستم هاي مقاومت در برابر اختلالات الكترونيكي
۴- بررسي اثرات جوي روي عملكرد ماهواره هاي گوناگون نظامي.
تمام اين اوصاف در مورد ماهواره هايي است كه حدود ۳۰ سال پيش به فضا پرتاب شده و هم اكنون با وجود پيشرفت اعجاب انگيز تكنولوژي مطمئن باشيد كه اگر ماهواره هاي جاسوسي روي منطقه اي حساس شوند حتي از روشن شدن يك كبريت نيز نمي گذرند چه رسد به آزمايشات موشكي.
براي كشور روسيه اگر نگوييم همه بلكه اكثر پروژه هاي فضايي بي سرنشين اش اعم از نظامي يا غير نظامي در ماهواره هاي سري كاسموس پياده مي شوند و تنها چند نوع ماهواره مخابراتي و هواشناسي را مي توان از اين قاعده مستثني كرد. روي همين اصل تشخيص كاسموس هاي مختلف و مأموريت هايي كه هر كدام بر عهده دارند را تنها مي توان با پارامترهاي مداري ماهواره هاي فوق، كسب كرد.
اين نوع بررسي به نوبه خود سيستم شناسي آنها را بسيار دشوار مي سازد. به همين جهت اطلاعاتي كه در اين باره منتشر مي شود بسيار ناچيز بوده و نكته اي كه حائز اهميت باشد را به دست نمي دهد. ماهواره هاي جاسوسي هشدار دهنده روسيه هم در رديف ماهواره هاي محرمانه قرار دارد و اقدامات كاملي از آنها در دست نيست.
منابع مورد استفاده در تهيه اين مقاله:
www.sciencepresse.qc.ca
www.fas.org
www.russianforces.org
www.earlywarning.nl

محيط، سرشت انسان و يا هر دو؟
عامل افسردگي كدام است؟
007179.jpg
در تحقيقاتي كه به تازگي در دانشگاه «نيوساوت ويلز» در كشور استراليا به انجام رسيده است نتيجه ۲۵ سال مطالعه را مورد بررسي قرار داده اند. يافته هاي اين گروه تحقيقاتي بيانگر آن است كه كساني كه نوع خاصي از يك ژن را داشته و سه اتفاق ناگوار را در زندگي تجربه كرده اند، دو برابر نسبت به ديگران احتمال ابتلا به افسردگي را دارند، در حالي كه كساني كه فاقد آن ژن به خصوص هستند، اگر تحت فشارهاي روحي قرار بگيرند، كمتر دچار افسردگي مي شوند.
پروفسور فليپ ميچل رئيس تيم تحقيقاتي دانشگاه نيوساوت ويلز در اين زمينه مي گويد: «اين، يك ژن ريسكي بوده و ژن مريضي نيست، كاري كه اين ژن انجام مي دهد احتمال ابتلاي اين فرد را به افسردگي تحت فشارهاي ناگوار زندگي بالا مي برد. ژن مورد بحث، هورمون احساس خوب داشتن در مغز را تنظيم مي كند و حال سؤال اين است كه عامل افسردگي كدام است؟ محيط  يا سرشت انسان؟»
وي مي افزايد؟ «پاسخي كه در پي آن به دست مي آيد، اين است: هر دو عامل محيط و سرشت انسان ها در بيماري افسردگي تاثيرگذار هستند.»
پروفسور گوردون پاركو مدير اجرايي انستيتو «بلاك داگ» نيز نظريات جالبي دارد.
وي مِي گويد: «چنين به نظر مي رسد كه برخي از افراد در مقابل اتفاقات زندگي به شدت شكننده و عده اي ديگر همچون سوپرمن هستند؛ قوي و استوار.» نتايج اين تحقيقات پاسخي بسيار مهيج را در بر داشته است. پژوهشگران همچنين به ويژگي هاي شخصيتي افراد نيز توجه داشته و افراد صبور را بيشتر مستعد ابتلا به بيماري افسردگي به شمار مي آورند.
با اين كه شركت كنندگان در اين تحقيق گسترده مي توانند از نتيجه تحقيق مطلع شده و سؤال كنند كه آيا اين چنين ژني را در بدن خود دارند يا نه، اما هيچ كدام از شركت كنندگان تمايلي به دانستن اين موضوع ندارند. پژوهشگران معتقدند كه هنوز زود است كه براي پي بردن به وجود اين ژن در بدن انسان تحقيقات بيشتري صورت گيرد، اما آنها در تلاش هستند تا راهي را براي بالا بردن قابليت مبارزه افرادي كه در آستانه مقابله اين بيماري قرار گرفته اند، بيابند.
ترجمه: مرتضي اسلام زاده

نكته ها
پنج نكته مهم در طراحي گرافيك
محمد تقي رسولي
طراحي گرافيك نيازمند تلاش و توجه فراوان به جزييات است. يك آگهي تبليغاتي چشمگيري را كه اخيراً ديده ايد به ياد آوريد. آيا به ياد مي آوريد كه چرا از آن خوشتان آمده؟ شايد كاربرد گرافيك يا فونت ها در آن موجب اين زيبايي شده است. يا به احتمال زياد، تركيب بندي كلي كار و تركيب نوشته هاي آن در كنار هم تصويري چشمگير و به يادماندني خلق كرده است كه شما هنوز به آن فكر مي كنيد.
احتمالاً فكر، پول و مهارت زيادي براي آن طراحي صرف شده است. اما شما لازم نيست كه يك استاد طراحي باشيد تا بتوانيد نتايج بزرگي به دست آوريد. اين پنج نكته را بياموزيد تا با استفاده از آنها بتوانيد آثار موثر و با ظاهري حرفه اي براي شركت خود به وجود آوريد.
۱- فونت هاي مناسب انتخاب كنيد: استفاده از فونت هاي زياد مزيت نيست. بيش از دو فونت در هر سند انتخاب نكنيد: يكي براي سر خط و ديگري براي بدنه. سعي كنيد در متن صفحه از فونت هاي ساده و قابل خواندن استفاده نماييد. فونت هاي سر خط مي توانند كمي خلاقانه تر باشند. براي تاكيد بيشتر بر روي برخي كلمات يا عبارات، از شكل كج،  كلفت يا زير خط دار بهره گيري كنيد. همچنين سعي كنيد از فونت هايي استفاده كنيد كه با ماهيت خدمات يا محصولاتي كه ارايه مي دهيد هماهنگي داشته باشند.
۲- از فضاي سفيد استفاده كنيد: فقط وجود فضا به معني آن نيست كه شما بايد آن را حس كنيد! طراحي هاي خوب شامل فضاهاي سفيدي هستند كه به خوبي تنظيم شده اند. (فضاي سفيد منطقه اي از طراحي است كه خالي - بدون متن و عكس - گذاشته مي شود). فضاي سفيد به چشم شما امكان استراحت مي دهد و با استفاده از آن مي توانيد قسمت هاي مهم را تاكيد نماييد. دقت كنيد كه فضاي خالي كافي در لبه هاي صفحه و بين ستون ها و عناصر ديگر تصوير باقي بگذاريد و به ياد داشته باشيد كه فاصله بين فضاي خالي مناسب و فضاي خالي بيش از اندازه بسيار اندك است. شما مي توانيد با نگاه كردن به آگهي ها و مجلات داراي تصاوير خوب، الهام بگيريد.
۳- از گرافيك ها و عكس هاي مؤثر استفاده كنيد: هميشه بهتر است از گرافيك هاي كمتر استفاده كنيد. يك گرافيك خوب بهتر از چهار گرافيك ضعيف است. وقتي از عكس و گرافيك استفاده مي كنيد، دقت كنيد كه همگي در اختيار هدف شما باشند تا صرفا فضا را اشغال كنند.
همين طور، دقت كنيد اندازه آنها با فضا تناسب داشته باشد. از گرافيك هاي با كيفيت بالا استفاده كنيد (در اين عصر وجود تصاوير و كليپ آرت هاي با كيفيت بالا، ديگر عذري براي استفاده از تصاوير نا واضح و ناتميز باقي نمي گذارند.) هرگز از فايل هاي Gif در يك صفحه چاپي استفاده نكنيد؛ اين فايل ها براي استفاده در اينترنت هستند. دقت كنيد تا عناصر گرافيكي در خدمت هدف اصلي شما باشند - اين اولين چيزي است كه بيننده مي بيند، پس مهم است كه تصوير، منظور شما را انتقال دهد. شيوه هاي مختلف تصويرسازي و عكاسي را با هم تركيب نكنيد - سعي كنيد ظاهر كارتان يكپارچه و داراي هماهنگي باشد.
۴- متن كارتان را كوتاه كنيد: خوانندگان بيشتر به خواندن متن ها و پاراگراف هاي كوتاه، مشابه يك نوشته دوستانه، تمايل دارند. تكه هاي بزرگ متن را با استفاده از نقطه ها و علامت هاي سر خط (bullet) و زيرمجموعه ها به قطعات كوچك تر جدا كنيد. به جاي استفاده از واژگان پيچيده چندبخشي، از كلمات و اصطلاحات روزمره اي كه براي مخاطب آشنا و قابل فهم است استفاده نماييد. يك نكته مهم و سودمند اين است كه متن خود را براي مخاطب داراي سواد ششم ابتدايي بنويسيد. بالاخره، هميشه از يك نفر ديگر، يك ويراستار حرفه اي، يا يك دوست متخصص، بهره گيري كنيد تا كارتان را بررسي كند. امكان ندارد بتوانيد تمام اشتباهات چاپي خود را خودتان اصلاح كنيد.
۵- مراقب جهت خواندن باشيد: مردم معمولا صفحه را از بالا به پايين و از چپ به راست مي خوانند.
با استفاده از يك نوشته بزرگ يا تصوير گرافيكي چشمگير، نظر بيننده را به سمت راست بالاي آگهي يا تصوير بكشانيد. سپس چشم او را از طريق متن بدنه به سوي وسط تصوير بكشانيد و بعد آن را به گوشه پايين سمت راست هدايت نماييد. سعي كنيد از الگوي حركتي در حرف Z استفاده كنيد. بالاخره، دقت نماييد تا در انتهاي صفحه بخشي را براي تماس و گرفتن بازخورد بينندگان اختصاص دهيد. به عنوان در پايين صفحه اطلاعات تماس و پيشنهادات ويژه را مطرح كنيد و به آنها بگوييد «همين امروز تماس بگيريد.»

همايش ها
دهمين همايش بين المللي اينترنت و سيستم هاي چند رسانه اي و اطلاعات جديد ( ۲۰۰۶ IASTED )
۱-تاريخ برگزاري: ۱۶-۱۴ آگوست ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا / هونولولو
۳- پست الكترونيكي: Calgary@iasted.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.iasted.org/conferences/2006/hawaii/imsa.htm
۵- مسئولين برگزاري: انجمن بين المللي علوم و تكنولوژي براي توسعه؛ كميته تكنولوژي وب؛ انجمن بين المللي نظارت بر اينترنت و طراحي چند رسانه اي آمريكا (WMSF)
۶- نيم نگاه : كنترل عملكرد و فعاليت شبكه هاي اينترنتي و چند رسانه ها، نه تنها باعث ارتقاي سطح امنيت و كيفيت عملكرد شبكه هاي اينترنتي- اطلاع رساني مي شود، بلكه امكان ايجاد اختلال در اين شبكه ها، به دلايل مختلف را به حداقل مي رساند. اين همايش نيز با هدف بحث و تبادل نظر درباره نكاتي چون؛ شبكه هاي اينترنتي و صفحات الكترونيكي (web) و ابزار طراحي و كنترل اين مجموعه ها؛ طراحي صفحات اينترنت؛ صفحات الكترونيكي و استانداردهاي آن؛ طراحي صفحات الكترونيكي براساس اطلاعات جديد؛ تكنولوژي جست وجوي اينترنتي و ارتقاي سطح كيفيت موتورهاي جست وجو گر؛ ارتقاي سطح عملكرد شبكه هاي اينترنتي؛ حفظ امنيت و ممانعت از آسيب به شبكه هاي اينترنتي؛ خصوصي سازي در بخش مخابرات به ويژه شبكه هاي اينترنتي؛ نرم افزارها و بررسي كيفيت عملكرد مجموعه هاي توليد نرم افزار هاي رايانه اي ؛ يافته هاي جديد درباره سيستم هاي چند رسانه اي؛ مديريت اطلاعات و داده ها در شبكه ها؛ مديريت پايگاه هاي اطلاعاتي؛ شبكه هاي اطلاع رساني هوشمند؛ كتابخانه هاي ديجيتال؛ آموزش از راه دور و نقش اينترنت در اين نوع آموزش؛ تصويرسازي رايانه اي؛ نقاشي متحرك (انيميشن) و رايانه؛ مهندسي رايانه و جايگاه آن در دهه اخير؛ علم پزشكي و رايانه؛ تجارت و رايانه و بسياري از موضوع هاي ديگر برگزار مي شود.
دوازدهمين همايش بين المللي گسترش سيستم هاي چند رسانه اي(DMS2006)
۱- تاريخ برگزاري: ۳۰ آگوست تا اول سپتامبر ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ گرند كانيون
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه ويندزور كانادا؛ دانشگاه آيزو ژاپن؛ مركز بين المللي انفورماتيك ژاپن؛ دانشگاه بين المللي هاواي تايوان؛ دانشگاه بين المللي فلوريدا آمريكا؛ دانشگاه بين المللي سئول؛ مركز پژوهش هاي كانادا، دانشگاه اوكلند و...
۴- پست الكترونيكي:dms@ksi.edu
۵- صفحه الكترونيكي:
http://www.ksi.edu/seke/dms06.html
۶- نيم نگاه:  همايش DMS با هدف گفت  وگو درباره؛ خطوط مخابراتي و تلفن همراه؛ مهندسي نرم افزارهاي چندرسانه اي؛ فرآيند توليد نرم افزارهاي كامپيوتري؛ طراحي و تجزيه و تحليل سيستم هاي چند رسانه  اي؛ تصويرسازي به صورت سه بعدي(۳D) و كاربرد رايانه در اين نوع تصويرسازي؛ گرافيك رايانه اي و نقاشي متحرك (انيميشن)؛ تكنولوژي طراحي چند رسانه  ها براي افراد ناتوان و كم توان؛ امنيت سيستم هاي كامپيوتري؛ مدارس، دانشگاهها و انجمن هاي آموزشي مجازي؛ شيوه هاي آموزش از راه دور و بررسي تجهيزات و سيستم هاي مورد نياز و ... برگزار خواهد شد.
همايش بررسي پيشرفت ها در طراحي سازه هاي چوبي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۰-۱۸ اكتبر ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ بلك برن
۳- پست الكترونيكي: apollock@vt.edu
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.conted.vt.edu.sdww
۵- نيم نگاه: توجه به استفاده از مصالح ساختماني سبك و طراحي و ساخت منازل مسكوني و مراكز تجاري و به طور كلي ساختمان هاي سبك و مقاوم به زلزله، يكي از نيازهاي اساسي تمامي كشورها به ويژه كشورهاي زلزله خيز است. در اين نشست پژوهشگران درباره موضوع هايي چون؛ معرفي مصالح ساختماني جديد و بررسي كارايي اين مصالح در ساخت ساختمان ها؛ طراحي تيرهاي چوبي و نوردهاي چوبي براي استفاده در ساختمان ها، تيرهاي چوبي با روكش هاي فلزي و مقاومت و كاربرد آنها در ساختمان ها؛ طراحي بناها بر پايه مصالح ساختماني سبك و مقاوم به زلزله، اتصالات سبك و بررسي ميزان مقاومت و كارايي آنها؛ طراحي نمونه هاي ساختماني (ماكت) با مقاومت بالا براي الگوبرداري در ساخت بناهاي مسكوني و تجاري؛ برآورد هزينه هاي ناشي از خسارت هايي چون زلزله؛ برآورد صرفه جويي در هزينه ها در صورت استفاده از اين مصالح جديد ساختماني نسبت به مصالح مورد استفاده قديمي و... بحث و تبادل نظر خواهند كرد. همايش با جلسه پرسش و پاسخ و ارزيابي يافته ها و پژوهش هاي جديد همراه است.
مهتاب خسرو شاهي

تازه هايي از مريخ
مريخ نوردهاي ناسا اين فرصت را فراهم آورده اند كه براي نخستين بار، بشر بتواند منظره آسمان را از سياره اي ديگر مشاهده كند. نشريه اسكاي اند تلسكوپ در شماره آگوست خود، مقاله اي را با عنوان نجوم خانگي روي مريخ به قلم جيم بل منتشر كرده و در آن، جزئياتي از رصدهاي شبانه مريخ نوردهاي روح و فرصت را شرح داده است. جيم بل، منجم و سياره شناس رصدخانه كرنل، ايتاكا است كه مديريت گروه دوربين چشم انداز وسيع مريخ نوردها (PanCam)را برعهده دارد. وي در اين مقاله، مشاهدات نجومي مريخ نورد روح را كه پس از صعود طاقت فرسايش بر فراز تپه هازبند (بلندترين ارتفاع تپه هاي كلمبيا) انجام شده، توضيح داده است. جالب اينجاست كه خود مريخ هم براي تهيه اين تصاوير به مريخ نورد كمك كرد. يك گردباد ناگهاني، گرد و غبار نشسته بر سلول هاي خورشيدي اين مريخ نورد را پاك كرد و توان توليدي اين سلول ها را به ۹۰۰ وات بازگرداند. بدين ترتيب روح مي توانست انرژي كافي را براي استفاده شبانه از رايانه، دوربين ها و گرماسازهاي خود ذخيره كند.
بنابه نوشته پارس اسكاي، بسياري از اعضاي گروه پان كم، منجمان حرفه اي يا آماتور هستند و هميشه آرزو داشتند آسمان  شب را از سياره اي ديگر هم ببينند. مريخ نورد روح اين فرصت را براي همه فراهم كرد. البته رصد آسمان با يك روبات ۴۰۰ميليون دلاري به سادگي استفاده از يك تلسكوپ چند هزار دلاري نيست! بل مي گويد: «ما صحبت هاي زيادي با مديران برنامه مريخ نورد انجام داديم تا آنها را راضي كنيم از اين ابزار براي رصد آسمان مريخ استفاده كنيم.»
يكي از اولين هدف هاي آسمان مريخ، فوبوس و دايموس، قمرهاي طبيعي سياره سرخ بود كه در تمام فيلترها از آنها تصويربرداري شد. اطلاعات به دست آمده از اين تصاوير، دانش سياره شناسان را از تركيبات شيميايي سطح قمرها افزايش داد. از ستارگان با قدر ثابت نيز تصويربرداري شد تا با بررسي تغيير قدر و رنگ، اطلاعاتي از غبار شبانگاهي و ابرهاي يخ زده جو رقيق مريخ به دست آيد. مريخ نوردها همچنين تصاويري از ردهاي طولاني مدت ستارگان تهيه كردند. در اين تصاوير، رگه هاي خطي، نقطه ها و پخش شدگي هاي بسياري به چشم مي خورد كه در برخورد پرتوهاي كيهاني پرانرژي با آشكارسازهاي بسيار حساس اين دوربين ها به وجود آمده است. اين تصاوير همچنين شهاب هايي نيز در بر دارند كه به دانشمندان در بهبود بخشيدن به پيش بيني هاي بارش هاي شهابي و مدل هاي برخورد شهاب سنگ هاي كوچك با سيارات كمك مي كند. بخشي ديگر از اين تصاوير به نورهاي شفق و فلق اختصاص دارد. منظره هاي منحصربه فردي از طلوع و غروب خورشيد ثبت شده است كه جدا از زيبايي شان، براي بررسي توزيع عمودي غبار در جو مريخ مورد استفاده قرار مي گيرند.شايد زيباترين تصوير نجومي ارسالي مريخ نوردها در نيمه دوم سال ۲۰۰۵ گرفته شد، زماني كه مريخ نورد فرصت، توانست منظره جالبي از طلوع زمين و مشتري را در كنار يكديگر، پيش از طلوع خورشيد به تصوير بكشد.
صدا در مريخ
پژوهشگران دانشگاه ايالتي پن در شبيه سازي جديدي، چگونگي انتشار امواج صوتي را در سياره سرخ بررسي كرده اند و توصيه كرده اند اگر در مريخ به كمك نياز داشتيد، بهتر است اميدوار باشيد در آن نزديكي ها كسي پيدا شود؛ زيرا صداي يك جيغ معمولي كه در زمين تا فاصله هزار و دويست متري شنيده مي شود، در مريخ به هجده متر هم نمي رسد! حتي صداي گوشخراش يك ماشين چمن زني معمولي كه در فضاي باز تا فاصله چند كيلومتري هم شنيده مي شود، در مريخ دورتر از هفتاد متر شنيده نمي شود. به نوشته پارس اسكاي، سرعت انتشار امواج صوتي در سطح سياره سرخ كمتر از ۳۴۰ متر در ثانيه (سرعت صوت در هواي زمين) است، در نتيجه صدايي كه به گوش مي رسد، با آنچه در زمين مي شناسيم، تفاوت دارد.
صورتك خندان
پارس اسكاي همچنين گزارش داد كه گروه تحقيقاتي مدارگرد نقشه بردار سراسري مريخ، تصاوير جديدي از سطح مريخ منتشر كرده كه جزئيات جديدي از گودال گاله را نشان مي دهد كه به دليل شباهتش به چهره اي خندان، به گودال صورتك خندان نيز مشهور شده است. اين دو تصوير، نماي سنگ هاي رسوبي را در دو فصل مختلف از سال نشان مي دهد. تصوير سمت راست در تابستان گرفته شده و يك گردباد مريخي در آن ديده مي شود. عرض هر تصوير نزديك به چهار كيلومتر است.
پايين تر از دهان اين گودال، تپه اي از سنگ هاي لايه اي تشكيل شده است كه پشته  هايي از شن هاي روان تاريك روي آن  را فرا گرفته اند. دوربين زاويه بسته مدارگرد توانسته است بخشي از اين سنگ هاي رسوبي را كه از زير شن هاي روان بيرون زده اند، به تصوير بكشد. در پايين ترين بخش اين تپه، لايه هاي بارها از روي يكديگر عبور كرده اند. هريك از اين عبورها نشان دهنده دوره اي است كه فرآيند رسوب كردن اين مواد متوقف و فرسايش آغاز شده است. پس از هر فرسايش، فرآيندهاي رسوبي جديدي روي داده و لايه هاي تازه تري از مواد دانه ريز ايجاد شده است. آنچه مبهم است، اينكه آيا اين مواد رسوبي را باد ته نشين كرده است يا آب؟ خطوط ساحلي روي لايه ها يادآور الگوي سطح رمل هايي است كه همراه باد جابجا مي شوند، اما اين عوارض بسيار بزرگ تر از بافتي است كه در تپه هاي شني ديده  مي شوند.
مهدي صارمي فر

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |