پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۹ - Jul 20, 2006
رئيس سازمان بازرسي كل كشور:
شوراي عالي نظارت در كشور تشكيل مي شود
با همكاري بيشتر دستگاههاي نظارتي مبارزه با مفاسد اقتصادي افزايش پيدا مي كند
فارس: رئيس سازمان بازرسي كل كشور در آئين امضاي سند همكاري نظارتي اين سازمان و ديوان محاسبات كشور اعلام كرد: لايحه تشكيل شوراي عالي نظارت تهيه شده است كه در صورت تصويب، نظارت و بازرسي كشور ساماندهي مي شود.
محمد نيازي رئيس سازمان بازرسي كل كشور افزود: اعضاي اين شورا، رئيسان سه قوه، مسئولان دستگاههايي كه كار نظارت و بازرسي انجام مي دهند مانند سازمان بازرسي كل كشور، ديوان محاسبات، سازمان حسابرسي، رئيس كميسيون اصل ،۹۰ وزير اطلاعات، تعدادي استاد دانشگاه و نمايندگاني از رسانه ها خواهند بود.
نيازي افزود: هنوز تعداد دقيق اعضاي شوراي عالي نظارت مشخص نيست، ولي از نظارت مردمي  استفاده خواهد شد.
وي گفت: در فرمان ۸ ماده اي مقام معظم رهبري بندهاي ۵ و ۶ دستگاههاي نظارتي در قوه قضائيه، مقننه و مجريه شامل بازرسي كل كشور، ديوان محاسبات ووزارت اطلاعات را مكلف به هماهنگي در نظارت كرده است.نيازي گفت: سازمان بازرسي كل كشور به شناسايي گلوگاههاي مفاسد اقتصادي اقدام كرده و تاكنون ۵۰ نقطه آسيب پذير در مفاسد اقتصادي را شناسايي كرده و به مسئولان اعلام كرده است.رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: با توجه به اين كه يكي از گلوگاه هاي فساد، تراكم قانون و اجرايي نشدن آن است، مجلس هم در جهت رفع اين موانع اقدام كرده است و جلوي مفسدان اقتصادي را در قانون سد كرده است.
نيازي گفت: لايحه آزادي اطلاعات در دولت قبلي تهيه و مرداد ماه ۸۴ به مجلس تقديم شده بود كه اين هفته در دستور كار مجلس قرار مي گيرد.
وي گفت: در صورت تصويب اين لايحه مهم، اطلاعات حوزه اقتصاد در اختيار همگان قرار مي گيرد و رانت اطلاعاتي كه نتيجه آن مفسده اقتصادي است، از بين خواهد رفت.نيازي گفت: دولت به تازگي مصوبه اي دارد كه اطلاعات مناقصه ها و مزايده هاي دولتي در پايگاههاي اطلاع رساني در اختيار همگان قرار مي گيرد و اين گام مهمي در حذف رانت اطلاعاتي است.
نيازي تصريح كرد: با همكاري بيشتر دستگاههاي نظارت، مبارزه با مفاسد اقتصادي افزايش پيدا مي كند و با تشكيل ستاد شوراي عالي نظارت برخورد با مفاسد نيز خواهد شد.

۷۷ روز زمان اجراي انتخابات خبرگان
گروه سياسي- وزارت كشور برنامه زمان بندي چهارمين دوره انتخابات خبرگان رهبري را اعلام كرد كه بر اساس آن كل زمان اجراي انتخابات اين مجلس ۷۷ روز طول خواهد كشيد.
مراحل اجراي انتخابات خبرگان از ۱۱ شهريور با تشكيل هيأت هاي اجرايي آغاز و تا روز ۲۶ آبان يعني روز اخذ رأي ادامه خواهد داشت.
قرار است برنامه زمان بندي روزانه برگزاري انتخابات خبرگان نيز اعلام شود.

انتقاد مسكو از تلاش هاي آمريكا
براي متهم كردن ايران و سوريه
* سخنگوي دولت آلمان اعلام كرده است كه هيچ مدركي دال بر اينكه ايران و سوريه در پس بحران جاري در لبنان باشند،وجود ندارد
مهر : وزير خارجه روسيه از تلاش هاي آمريكا براي دخالت دادن نقش سوريه و ايران در بحران كنوني در لبنان انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سرگئي لاوروف با اشاره به اتهامات آمريكا و رژيم صهيونيستي به ايران و سوريه تصريح كرد: متهم كردن ديگر كشورها به دست داشتن در بحران كنوني لبنان به عنوان گناهكار تنها بحران و تنش را در منطقه افزايش مي دهد.وزيرخارجه روسيه در گفتگو با راديو «ايكو» در مسكو گفت: اگر ما به اين بينديشيم كه چه كسي گناهكار است همانطوري كه برخي از كشورها تلاش مي كنند كشورها و رهبران ديگر را متهم كنند اين اقدام صرفا ناآرامي ها و تنش را در منطقه افزايش مي دهد.
محكوميت ادعاي بوش و بلر
عليه ايران و سوريه
در نشستي در مجلس عوام انگليس ادعاي جورج بوش و توني بلر عليه ايران و سوريه مبني بر دست داشتن در ناآرامي هاي لبنان محكوم شد.
به گزارش ايسنا،در بيانيه مطبوعاتي اين نشست آمده است: در بيانيه اي كه روز گذشته از سوي دولت انگليس در مجلس عوام قرائت شد، ايران و سوريه براي ايجاد بحران در لبنان سرزنش شدند كه مشابه بيانات جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا و توني بلر، نخست وزير انگليس در اجلاس گروه هشت روسيه بود.
در اين بيانيه مي خوانيم: اما موضع دولت آمريكا و انگليس كمي پيش تر از سوي دولت آلمان تكذيب شده است.
توماس اشتگ، سخنگوي دولت آلمان اعلام كرده است كه هيچ مدركي دال بر آن كه ايران و سوريه در پس بحران جاري در لبنان باشند، وجود ندارد.
بر اساس اين بيانيه، پس از آن در نشستي در مجلس عوام انگليس، كارشناسان خاورميانه ادعاهاي جورج بوش و توني بلر را مبني بر آن كه ايران و سوريه به دليل بحران اخير در خاورميانه سزاوار سرزنش هستند، به چالش كشيدند.
جبهه مخالف تحريم و مداخله نظامي در ايران (كاسمي) اين نشست را ترتيب داد و در آن عباس عدالت، استاد دانشگاه ايراني، جرمي كربين، نماينده مجلس و پروفسور پيروز مجتهدزاده، استاد دانشگاه به سخنراني پرداختند.
جرمي كربين در اين نشست اطلاع داد كه اكثريت مجلس انگليس به اقدامات نامتناسب رژيم صهيونيستي در جريان اين مناقشه اذعان دارند.

در بررسي پرونده هسته اي ايران
نشست غيررسمي شوراي امنيت بي نتيجه ماند
007323.jpg
گروه سياسي - روز گذشته شوراي امنيت سازمان ملل در جلسه اي غيررسمي به بررسي پرونده هسته اي ايران پرداخت كه اين جلسه بدون نتيجه به پايان رسيد. اعضاي حاضر در اين جلسه قرار بود بر روي پيش نويسي صحبت كنند كه دو ماه گذشته توسط آمريكا، انگليس و فرانسه آماده شده بود. به گزارش رويترز، اين پيش نويس از ايران مي خواهد كه غني سازي اورانيوم را تعليق كرده و ساخت تاسيسات آب سنگين را نيز متوقف كند. در پيش نويس مزبور چند تحريم نيز در نظر گرفته شده است. جلسه ياد شده به پايان رسيد و جان بولتون نماينده آمريكا در شوراي امنيت گفت نتيجه اي به دست نيامده چرا كه روسيه و چين آمادگي صحبت درباره تحريم ها را نداشتند. بولتون نخواسته بگويد كه چين و روسيه مخالف تحريم بودند. نماينده فرانسه كه رياست اين ماه شوراي امنيت را به عهده دارد مدعي شد كه اگر ايران به خواسته شوراي امنيت عمل نكند، با مجازات هايي مطابق با بند هفتم منشور سازمان ملل مواجه مي شود. اخبار غيررسمي حاكي ازآن است كه اعضاي حاضر در اين جلسه به اين توافق رسيده اند تا قطعنامه اي براي ايران صادر كنند كه تعليق را الزامي كند. بولتون گفت در پيش نويس، توقف فعاليتهاي غني سازي و فرآوري پلوتونيوم از ايران خواسته مي شود. اشاره به پلوتونيوم و فرآوري آن به تاسيسات آب سنگين اراك برمي گردد كه با نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي فعاليت مي كند. فاكس نيوز نيز در گزارشي مدعي شد كه اين قطعنامه مهلتي ۳۰ روزه را به ايران مي دهد تا خواسته هاي مطرح شده را عملي كند. يوشكافيشر، مرد اصلي مذاكرات سعدآباد كه از وزارت خارجه آلمان و نيز حزب سبزها كناره گيري كرده در گفت و گويي با هفته نامه دي سايت كه خبرگزاري فرانسه بخشهايي از آن را منتشر كرده چنين اظهارنظر كرد كه براي آرام كردن بحران خاورميانه بايد بن بست هسته اي آمريكا با ايران حل شود، تا لحظه تنظيم اين گزارش خبري از واكنش رسمي مقامات ايران به جلسه گذشته شوراي امنيت سازمان ملل منتشر نشده است.
منوچهر متكي كه قرار بود روز گذشته به هند رفته و با مقامات هندي كه عضو ان پي تي نيستند اما بمب اتمي دارند، گفت و گو كند. سفر خود را لغو كرد. يك منبع آگاه وزارت خارجه به خبرگزاري فرانسه گفت كه به دليل تحولات منطقه و برنامه كاري فشرده، سفر منوچهر متكي به هند لغو شده و در زمان ديگري انجام مي شود. مقامات ايران در حالي در دور تازه اي از لابي هاي هسته اي شركت دارند كه اوضاع بحراني خاورميانه در كانون اصلي اخبار دنياست و امكان تغيير معادلات در پرونده هسته اي نيز مطرح است.

هاشمي رفسنجاني با انتقاد از عملكرد دولتهاي اسلامي در بحران اخير:
واكنش دنياي اسلام تأسف انگيز است
007320.jpg
ايرنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتقاد از سكوت برخي كشورهاي اسلامي در مقابل جنايات صهيونيست ها در لبنان و فلسطين، تأكيد كرد: چطور مي شود كشوري مسلمان اينگونه مورد هجوم قرار گيرد و منهدم شود و ديگران راحت باشند.
هاشمي رفسنجاني كه روز گذشته در دومين هم انديشي قرآني كشور در دانشگاه آزاد اسلامي تهران سخن مي گفت، نسبت به «فاصله گرفتن بسياري از مسلمانان و دولت هاي اسلامي از قرآن» هشدار داد و خاطرنشان كرد: اگر دنياي اسلام واقعاً به قرآن تأسي مي كرد امروز اين حوادث در لبنان و فلسطين رخ نمي داد.هاشمي رفسنجاني با ذكر نمونه اي از تاريخ صدر اسلام كه موجب لشكركشي مسلمانان شد، تصريح كرد: اينك چگونه مي شود كه ارتباط عقيدتي و سياسي و حتي منافع مادي مسلمانان در حال انهدام است اما جز عده اي اندك از مردم كسي فرياد نمي كشد و اين تأسف انگيز است.

دبيركل مؤتلفه:
هر آدم خوبي الزاما مدير خوبي نيست
ايسنا: دبير كل حزب موتلفه اسلامي با بيان اين كه در انتخابات خبرگان از نظر مشترك جامعتين حمايت مي كنند، گفت: بهتر است گروه هاي دوم خردادي هم ائتلاف كنند.
دبيركل موتلفه اسلامي در عين حال با اشاره به شكست اصلاح طلبان در انتخابات شورا ها و رياست جمهوري گذشته گفت: مصلحت گروه هاي دوم خردادي در اين است كه مشترك كار كنند.اين فعال سياسي در پاسخ به پرسش ديگري درباره حمايت موتلفه از هاشمي رفسنجاني و مصباح يزدي گفت: هم اكنون درمورد هيچ كس اظهار نظر نمي كنيم، مگر آن كه در فهرست نهايي جامعتين قرار گرفته باشد.
دبير كل موتلفه اسلامي در ادامه با بيان اين كه ما به توسعه متوازن معتقد هستيم، به ارزيابي عملكرد دولت نهم پرداخت و اظهار داشت: ما اصل جهت گيري هاي دولت نهم را در توجه به اقشار محروم تأييد مي كنيم، اما نبايد توقع داشت دولت در سال اول خدمت، همه مسائل و مشكلات مردم را حل كند.
دبير كل موتلفه اسلامي با بيان اين كه هر آدم خوبي الزاما مدير خوبي هم نيست، خاطرنشان كرد: خوب بودن افراد جزو ضروريات انتخاب مدير است، اما بايد انتخاب و انتصاب مديران نظام بر اساس توانايي هاي افراد خوب و معتقد به نظام صورت بگيرد.
وي با بيان اينكه توجه به توطئه هاي بيروني نبايد بر مسائل دروني كشور غلبه پيدا كند، خاطرنشان كرد: مهار تورم جز با رونق توليد امكان پذير نيست، با صدور بخشنامه  نمي توان تورم را مهار كرد.
حبيبي در ادامه سخنانش در تحليل مسائل لبنان و فلسطين، با بيان اين كه تجاوز جديد رژيم صهيونيستي مهم ترين مساله جهان اسلام است، خاطرنشان كرد: مساله فلسطين بين همه ملت هاي مسلمان مشترك است، هيچ گوشه اي از جهان اسلام وجود ندارد كه در رابطه با ضرورت احقاق حقوق ملت فلسطين و لبنان ترديد داشته باشد.
حبيبي هم چنين تقابل كشور هاي غربي را با جهان اسلام، فرا منطقه اي ارزيابي كرد و گفت: غرب تصميم دارد با كل جهان اسلام مقابله كند، هر چند كه لبه تيز تيغ آنان متوجه ايران است، اما مساله غرب تنها ايران نيست، بلكه قصد مقابله با ۲۲ كشور اسلامي را دارند.

نوري المالكي خبر داد:
منافقين از عراق اخراج مي شوند
ايرنا: نخست  وزير عراق  روز گذشته از برنامه  اخراج  عناصر گروهك  تروريستي  منافقين  خبر داد.نوري  المالكي  در جمع  خبرنگاران  دربغداد بااشاره  به  بررسي  موضوع  حضورعناصر سازمان  منافقين  در عراق  در نشست  هيات  دولت  افزود: مهلتي  براي اخراج  عناصر اين  گروه  از عراق  به  اين  سازمان  يا طرف هايي  كه  متولي  اين گروهك  در عراق  هستند تعيين  شده  است .وي  به  جزييات  مهلت  تعيين  شده  اشاره  نكرد.
المالكي  تأكيد كرد كه  عناصر اين  گروهك  هم  اكنون  در يك  پادگان  نگهداري مي شوند و به  آنها اجازه  خروج  از پادگان  داده  نمي شود.
وي  به  محل  دقيق  نگهداري  عناصر نفاق  و تعداد آنها در عراق  اشاره  نكرد.
نوري  المالكي  درعين  حال  تأكيدكرد: سازمان  مجاهدين  خلق  (منافقين ) جزوسازمان هاي  تروريستي  جهان  به  شمار مي رود و وجود عناصر اين  گروهك  درعراق  بر خلاف  مفاد قانون  اساسي  عراق  است .
نخست  وزيرعراق  به  نقش  فتنه  انگيز اين  گروهك  تروريستي  در عراق  اشاره  كرد و گفت : اين  سازمان  تروريستي  اخيرا وارد خط فتنه انگيزي  بين  مردم  عراق  شده  و به  گونه اي  رفتار كرده  كه  انگار يك  سازمان  عراقي  است .

احمدي نژاد:
باور دارم ظرفيت همكارانم بيش از حد است
007317.jpg
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد سه شنبه و در جريان سفر به مشهد مقدس در جمع اعضاي شوراي اداري استان خراسان رضوي تاكيد كرد: ما بايد جامعه نمونه را برپا كنيم و به سمت آن حركت كنيم.
رئيس جمهوري خراسان رضوي را مركز همه عالم دانسته و افزود: ما بايد در ساختن ايران به سرعت خودمان را براي پاسخ به نيازهاي جهاني آماده كنيم، اسلام مرز جغرافيايي ندارد، امريكاي جنوبي، آفريقا و بخشهاي وسيعي از آسيا هم عرصه وسيعي براي كار، تلاش و فعاليت است.احمدي نژاد خاطرنشان كرد: تا خودم كاري انجام نداده باشم، نمي گويم انجام دهيد، تجربه  كرده ايم و ديده ايم كه مي شود انجام داد.رئيس جمهوري يادآور شد: آقايي با عباراتي مهم به ما انتقاد كرد كه داريد با سرعت مي رويد، فكر نكرديد كساني كه پشت سر شما هستند مي توانند با اين سرعت بيايند يا نه؟ و همه بدانند باور بنده اين است كه ظرفيت همكاران بيش از حد است. چرا نمي توانيم برويم، كشور خودمان است. پنجاه درصد آنچه كه در زندگي خصوصي براي خودمان مايه مي گذاريم براي اسلام و انقلاب و نظام اسلامي و آرمان ها و ميهن خودمان و بچه هاي خودمان كه بعد از ما مي خواهند زندگي كنند، بسازيم، سرعت چندين برابر خواهد شد و اين ظرفيت وجود دارد.
احمدي نژاد در اولين ساعات بامداد روز چهارشنبه وارد فرودگاه مهرآباد شد و در حالي كه از سالن پروازهاي داخلي اين فرودگاه خارج مي شد با استقبال مردم حاضر در فرودگاه مواجه شد. مردم در اين ديدار غيرمنتظره خواسته هاي خود را صريح و بدون هيچ واسطه اي با وي مطرح مي كردند كه اين مساله باعث توقف يك ساعته رئيس جمهوري در محوطه فرودگاه مهرآباد شد. به گزارش مهر در جريان اين ملاقات تعداد قابل توجهي از حاضرين در فرودگاه ضمن طرح خواسته هاي خود راهكارها و دستوراتي را از سوي رئيس جمهوري براي رفع مشكلشان دريافت كردند.

يادداشت
آن چنان كه بايد متحد نيستيم
كوفي عنان
اگر بايد همواره متحد باشيم ولي نيستيم، بايد به اطراف نگريسته و ببينيم چه اتفاقي افتاده كه نمي توانيم در يك مجموعه كنار هم زندگي و مصالحه كنيم. شكاف هايي ميان نظرات دولت ها و كشورها وجود داشت كه جنگ عراق اين شكاف ها را عميق تر كرد. كسب اجماع در اين جهان پر از بح زران كار بسيار دشواري است و هر كسي بحران و خطر را از ديدگاه خود مي بيند. براي كسي كه در نيويورك زندگي مي كند و در جو رسانه اي است، خطر تروريسم از همه مهم تر است اما در يك كشور و يا جزيره كوچك شايد تغيير آب و هوا مهم ترين خطر باشد. سازمان ملل با جهاني درگير است كه از مقابله با ايدز گرفته تا جنگ داخلي و حقوق بشر را در خود دارد و دستيابي به موافقت هاي بزرگ سخت تر از پيش است. مهم اين است كه بدانيم همه مصايب و بحران ها را نمي توانيد از نقطه اي مركزي حل كنيد و در بسياري از موارد در حوزه منطقه و ناحيه و همسايگان چند كشور بايد اوضاع آرام و بهتر شود. نقش سازمان ها نيز در همين محور مشخص مي شود. مانند پيامي كه من به مقامات ايران دادم و گفتم اگر فعاليت هاي شما با مقاصد صلح آميز است، در فضايي باز با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري كنيد. دنيا تغييرات زيادي را مي بيند كه هركدام يك دردسر بزرگ دارند. آمريكا از حمله به عراق اين درس را گرفت كه ديگر همه چيز را با عمليات نظامي حل نكند. دنيا پر از مسائل ويژه و خاص است كه هريك راه خود را مي طلبد. درخواست ها از سازمان ملل بسيار بالاست اما راههاي حل آن بسيار محدود است و نياز به همكاري نزديك دارد. شايد در هر مناقشه اي يك طرف بخواهد ارتش خود را راهي مناطق كند و نتيجه بگيرد اما تاريخ همواره براي ما آموزنده است و بايد نكات آن را در ذهن داشت. رفتن هر كشوري به هر سويي، شكاف هاي امروز در سازمان ملل است و تا اراده اي براي كار دسته جمعي نباشد، اقدامي عملي نيز در پي نخواهد داشت.
دبيركل سازمان ملل،منبع :اشپيگل آنلاين

در جلسه علني ديروز مجلس:
فوريت طرح نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاهها تصويب شد
الهام با رد شايعه تغيير معاون پارلماني رئيس جمهوري:
دولت با تجميع انتخابات مخالف است
گروه سياسي - سخنگوي دولت با تأكيد بر اين كه برگزاري همزمان انتخابات خبرگان و شوراهاي اسلامي شهر به آمادگي بيشتر و برنامه ريزي نيازدارد، گفت كه دولت با همزماني اين دو انتخابات موافق نيست.
غلامحسين الهام در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به گستردگي انتخابات شوراها از نظر تعداد نامزدهاي انتخابات و تفاوت نوع تبليغات و ماهيت انتخابات خبرگان رهبري و شوراي اسلامي شهر و روستا، شرايط براي برگزاري همزمان اين دو انتخابات مناسب نيست.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان در پاسخ به سئوالي درخصوص نظر شوراي نگهبان در زمينه ديدگاه مجلس درباره تجميع انتخابات گفت: زمان انتخابات خبرگان را شوراي نگهبان تعيين مي كند و اين كار صورت گرفته است، اما بحث شورا در اختيار مجلس است و ربطي به شوراي نگهبان ندارد.
سخنگوي دولت در پاسخ به سئوالي در خصوص بحث تغيير معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهوري و جابجايي در كابينه نهم، نيز گفت: معاونان پارلماني وزراي دولت ،كار خود را در مجلس به خوبي انجام مي دهند. همه سر جاي خود هستند و جابجايي مطرح نيست.
به گزارش ايرنا الهام درخصوص سفر استاني رئيس جمهوري به خراسان شمالي افزود: سفر رئيس جمهوري به خراسان شمالي يكبار در دستور كار قرار گرفت و قرار بود كه انجام شود اما بنا به دلايلي انجام نشد و به زودي اين سفر نيز انجام خواهد شد.
گروه سياسي- مجلس شوراي اسلامي ديروز در جلسه علني خود با ۱۲۴ رأي موافق به ضرورت تصويب هر چه سريعتر طرح نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه ها رأي مثبت داد.
به گزارش خبرنگار ما اين طرح در پي منطقي كردن آزمونهاي سراسري دانشگاههاست. منظور از منطقي كردن پذيرش دانشجو براساس استعداد و توانمنديهاي علمي آنها و كاهش بار رواني كنكور بر دانش آموزان است.
در صورتي كه كليات و جزئيات اين طرح به تصويب نهايي برسد و شوراي نگهبان هم آن را تأييد كند سنجش و ارزيابي علمي داوطلبان ورود به دانشگاهها و مراكز آموزش عالي بر مبناي سوابق تحصيلي داوطلب در طول دوره سه ساله توسط نمره كسب شده در آزمون  اختصاصي و امتيازات كسب شده در آزمونهاي سنجش مهارت و استعداد جهت پذيرش در رشته هاي خاص نظير موسيقي، نمايش ، تربيت بدني و .... خواهد بود.
حداد عادل:
موضع دولت هاي مسلمان نبايد اسرائيل را تشويق كند
ايرنا: «غلامعلي حداد عادل» رييس مجلس شوراي ديروز در ديدار با اسامه بن احمد السنوسي سفير عربستان سعودي در تهران تاكيد كرد: قدرت هاي مقتدر اسلامي مانند ايران و عربستان سعودي در اين شرايط مردم فلسطين و لبنان را تنها نگذارند.
حداد عادل خاطرنشان كرد: در چنين شرايطي ملت هاي مسلمان جهان انتظار دارند موضعگيري دولت هايشان به نحوي نباشد كه صهيونيست ها به ادامه تجاوز و كشتار تشويق شوند.
وي، همچنين از بي تفاوتي برخي دولت هاي كشورهاي اسلامي نسبت به تجاوز وحشيانه صهيونيست ها به لبنان و فلسطين و كشتار بي رحمانه مردم مسلمان و بي دفاع اين كشورها انتقاد كرد.رييس مجلس با ابراز اميدواري نسبت به ايجاد وحدت و همبستگي بيشتر ميان كشورهاي اسلامي، تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران براي نيل به اين هدف مقدس آماده همكاري با ساير كشورهاي اسلامي است.
وي به تجاوز اخير رژيم صهيونيستي به لبنان و فلسطين اشاره كرد و ضمن تاكيد بر ماهيت متجاوز رژيم صهيونيستي خاطرنشان كرد: در شرايط كنوني دشمنان اسلام به صورت انبوه در كمين نشسته اند و كشورهاي اسلامي با دشمني روبه رو هستند كه به هيچيك از موازين اخلاقي و مقررات بين المللي پايبند نيست.
اسامه بن احمد السنوسي تاكيد كرد: در چنين شرايطي هيچ گزينه اي بجز وحدت و همبستگي بيشتر پيش روي جهان اسلام قرار ندارد.
كليات لايحه جرائم رايانه اي تصويب شد
در جلسه علني ديروز همچنين لايحه جرائم رايانه اي مطرح شد كه كليات آن با ۱۴۳ رأي مثبت از ۲۰۴ نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه دسترسي شنود و دريافت بدون مجوز به داده هاي محرمانه و سيستمهاي رايانه اي و مخابراتي، جعل، تخريب و ايجاد اختلال در داده ها، كلاهبرداري و اختلال در سيستم جرم شناخته خواهد شد. همچنين با تصويب نهايي اين لايحه دسترسي بدون مجوز به داده هاي محرمانه و سايتهاي رايانه اي مخابراتي از پنج ميليون تا پنجاه ميليون ريال و شنود و دريافت بدون مجوز به اين داده ها از پنج ميليون تا سي ميليون ريال جزاي نقدي خواهد داشت.
با تصويب نهايي لايحه جرائم رايانه اي هر كس به طور عمدي و بدون مجوز مرجع قانوني داده هاي رايانه اي و اطلاعات سري موجود يا در حال انتقال در سيستمها را شنود يا دريافت كند به جزاي نقدي از ده ميليون تا يك ميليارد ريال متناسب با جرم اتفاق افتاده محكوم خواهد شد.
انصراف ۱۱ نماينده از طرح سئوال از يك وزير
۱۱ نماينده مجلس كه از وزير علوم، تحقيقات و فناوري در خصوص عزل و نصب هاي بي رويه و غيركارشناسي در رياست دانشگاههاي كشور سئوال كرده بودند، ديروز اعلام انصراف كردند.
علت انصراف اين يازده تن از طرح سئوال اعلام نشد.
شبهه در رأي گيري مسكوت ماندن طرح
اصلاح قانون انتخابات مجلس
علي احمدي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نسبت به راي گيري براي دومين بار در مورد مسكوت ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس تذكر داد و آن را خلاف آئين نامه داخلي مجلس دانست.
وي گفت: بر اساس آيين نامه ارائه تقاضا براي مسكوت ماندن طرح تنها يك بار مقدور است ولي ديروز دو بار اين كار صورت گرفت كه اولين بار راي نياورد و در مرتبه دوم اين طرح راي آورد.
حداد عادل در پاسخ به احمدي گفت: مقصود آيين نامه در مواردي است كه طرح مسكوت ماندن در دفعه اول راي مثبت بياورد وگرنه اگر راي مثبت نياورد مي توان براي بار ديگر تقاضا داد.
معاونت هاي پرورش مدارس احيا مي شوند
شوراي نگهبان طرح احياء معاونت پرورشي و تربيت بدني در وزارت را مغاير موازين شرع و قانون اساسي نشناخت و لايحه حمايت از حقوق مصرف كنندگان را با چند ايراد به مجلس بازگرداند.
ايرادهاي شوراي نگهبان با لايحه حمايت از حقوق مصرف كنندگان در ۱۵ بند تشريح شده است.
تظلم خواهي مجلس
از عملكرد قوه قضائيه
الياس نادران روز گذشته در نطق پيش از دستور خود بعضي رسانه هاي داخلي را متهم به دفاع از رژيم صهيونيستي كرد و گفت: اين رسانه ها تجاوزات رژيم صهيونيستي را دفاع مشروع از خود مي دانند.
نادران نگفت كه كدام رسانه ها به دفاع از اسرائيل پرداخته اند؟
نادران در بخش ديگري از سخنانش آرايش سياسي كشور را با ورود اصولگرايان به عرصه خدمتگزاري درهم ريخته عنوان كرد و گفت: مرزبنديهاي سنتي قديم ديگر جايي در صف بنديهاي جديد ندارد.
نادران كه عضو هيأت تحقيق و تفحص از قوه قضائيه است در پايان سخنانش نسبت به عدم همكاري اين قوه با هيأت مجلس اعتراض كرد و گفت: ما چاره اي نداريم جز اين كه تظلم به مقام معظم رهبري ببريم.
امضاي سند تفاهم اجراي ماده ۵ فرمان هشت ماده اي رهبري
صبح ديروز يادداشت تفاهمي بين سازمان بازرسي كل كشور و ديوان محاسبات به منظور عملي نمودن ماده  ۵ فرمان هشت ماده اي مقام معظم رهبري بين حجت الاسلام والمسلمين نيازي و محمدرضا رحيمي روساي دستگاه هاي نظارتي تحت توافق امضاء شد.
وزير كشور نتوانست نمايندگان را قانع كند
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت كه ۱۰ نماينده اي كه پرسش هايي از وزير كشور داشتند، از پاسخ هاي وي به سئوالات خود قانع نشدند.
كاظم جلالي گفت كه در جلسه عصر چهارشنبه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي سئوالات ۹ نماينده استان هاي آذري مطرح شد.
سئوالات اين نمايندگان از وزير كشور درباره وقايع آذربايجان پس از چاپ كاريكاتور روزنامه ايران بود كه ناآرامي هايي را در شهرهاي استان هاي آذري موجب شد.
جلالي گفت كه وزير كشور در جلسه خود با اعضاي كميسيون امنيت ملي كوشيد به پرسش ها درباره عملكرد اين وزارتخانه پاسخ دهد، اما درنهايت نمايندگان پرسشگر گفتند كه از پاسخ هاي وي قانع نشده اند.

باشگاه احزاب
تشكيل ستاد براي انتخابات شوراها
جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي در جلسه شوراي مركزي خود تصميم گرفت با توجه به تصويب فوريت تجميع انتخابات، ستاد انتخابات شوراهاي خود را تشكيل دهد. اين تشكل قبلاً ستاد انتخابات خبرگان خود را تشكيل داده بود.
در انتخابات خبرگان مانور سياسي نمي دهيم
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي، گفت: افكار عمومي، انتظار مانور سياسي عالي از اين حزب در انتخابات خبرگان نداشته باشند.
حجت الاسلام ابوالفضل شكوري در گفت وگو با ايسنا افزود: انتخابات خبرگان يك انتخابات صنفي است و به دليل كم بودن افراد واجد شرايط حضور در اين انتخابات، نبايد انتظار مانور سياسي را در اين انتخابات داشت.
دفاع فاطمه كروبي از تجميع انتخابات
فاطمه كروبي دبيركل مجمع اسلامي بانوان از برگزاري همزمان انتخابات شوراها و خبرگان دفاع كرد و گفت: تجميع انتخابات به مشاركت بيشتر مردم مي انجامد، وي صرفه جويي در مخارج را از ديگر محاسن اين شيوه برشمرد.
وي در ادامه گفت وگو با ايسنا درباره آخرين اخبار انتخاباتي تشكل متبوعش گفت: تاجايي كه ما به عنوان تشكيلات حزبي، وضعيت فهرست انتخاباتي خبرگان را پي گيري مي كنيم هنوز فهرست آماده نشده است.

آصفي خبر رفتن خود را تكذيب نكرد
007314.jpg
گروه سياسي - روز گذشته حميدرضا آصفي كه حتي از سر احتياط برخي خبرهاي قطعي را تكذيب مي كرد ،وقتي مورد پرسشي درباره كناره گيري خود از سخنگويي وزارت خارجه قرار گرفت، گفت: سخنگويي وزارت خارجه مانند كار در ميدان مين است.
سخنگوي وزارت خارجه البته با زرنگي از پرسش درمورد استعفاي خود گذشت و در جواب به خبرنگاران حاضر در مجلس گفت: «بحث استعفا مطرح نيست. هشت سال سخنگوي وزارت خارجه بودم كه زماني طولاني است و در هيچ جاي جهان نيز معمول نيست.»آصفي گفتار خود را بدون تكذيب نگذاشت و خبر ماموريت تازه خود به عنوان سفير را رد كرد.

نماينده حزب الله در تهران:
آماده نبرد صدساله هستيم
سردار نجار:
تراژدي اسرائيل نقطه پاياني ندارد
گروه سياسي - اقبال شفقت سعيد، سفير پاكستان در جمهوري اسلامي ايران با وزير دفاع كشورمان ديدار و در خصوص آخرين تحولات منطقه و مسايل مورد علاقه دو كشور گفتگو كردند.
سردار نجار در اين ديدار، با اشاره به سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران در توسعه مناسبات با كشورهاي اسلامي به ويژه كشورهاي همسايه، قرار گرفتن ايران و پاكستان در يك حوزه امنيتي مشترك، اشتراكات فرهنگي و تاريخي و مرزهاي طولاني ميان دو كشور را از عوامل مهم توسعه روابط برشمرد.
سردار نجار، حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي به مردم مظلوم فلسطين و لبنان را ناقض كليه قوانين و مقررات بين المللي ذكر كرد و افزود: در صورت عدم اقدام جدي و بازدارنده از سوي كشورهاي اسلامي در مقابل اقدامات ضد بشري رژيم صهيونيستي اين تراژدي نقطه پاياني نخواهد داشت.
سفير پاكستان در ايران نيز با اعلام مخالفت كشورش با مداخله نيروهاي فرامنطقه اي در مسايل و بحرانهاي منطقه بر اتحاد و همكاري كشورهاي اسلامي براي مهار بحرانهاي منطقه اي تأكيد كرد.
گروه سياسي- علي زعيتر، نماينده حزب الله لبنان در تهران موفقيت حزب الله در درگيري هاي اخير را اعلام كرده و خبر داد كه رژيم صهيونيستي مغلوب حزب الله شده است.
نماينده حزب الله در ايران در گفت وگويي با ايسنا تصريح كرد كه با وجود تلاش صهيونيست ها در جريان حمله هاي اخير، هيچ آسيبي به نيروها و ادوات حزب الله نرسيده و برتري كامل در دست حزب الله است.
وي با اشاره به روحيه ترسوي صهيونيست ها گفت: بيش از يك و نيم ميليون صهيونيست به جنوب اسرائيل گريخته اند. زعيتر با اشاره به آمادگي حزب الله گفت: حتي براي نبردي صدساله با صهيونيست ها آمادگي كامل داريم.
چند مقام عالي رتبه ايراني نيز روز گذشته با حمايت از جنبش مقاومت مردمي حزب الله از بي توجهي و كم توجهي ديگر كشورهاي عربي و اسلامي انتقاد كردند. سيداحمد خاتمي، عضو خبرگان و امام جمعه موقت تهران روز گذشته در جريان سخنراني در نشست بسيجيان سازمان تربيت بدني از بي تأثير بودن كمك هاي زباني كشورهاي اسلامي به حزب الله گفت و تأكيد كرد: «مدت هاست سازمانهاي بين المللي بي عرضگي خود را به همه اثبات كرده اند و تا زماني كه چيزي به نام حق وتو وجود دارد، هيچ اميدي به آنها نيست.»
خاتمي تصريح كرد: «دولت هاي اسلامي بايد كمك هاي عملي به حزب الله كنند و به آنها سلاح بدهند و اگر امنيت خود را دوست دارند، بدانند كه امروز حزب الله بلاگردان آنهاست.»
آيت الله العظمي مكارم شيرازي نيز روز گذشته از سكوت مجامع بين المللي نسبت به جنايات رژيم صهيونيستي انتقاد كرده و گفت: امروز هيچ نشانه اي از بشريت ديده نمي شود. يك دولت زورگو در قلب كشورهاي اسلامي به وجود آورده اند و ۱۰ هزار اسير فلسطيني در اختيار دارند اما زماني كه «اسير مي دهند، دنيا را به هم مي ريزند.»
محمد محمدي ري شهري، نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني نيز روز گذشته در نامه اي به سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب الله لبنان اظهار اميدواري كرد كه هر انسان آزاده اي در جهان همه توان خود را براي توقف جنايات رژيم صهيونيستي به كار گيرد. در اين نامه شكيبايي مردم لبنان ستايش شده و آرزوي پيروزي براي اين جنبش نيز شده است.
چند تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز راهي سفر به لبنان هستند كه البته به گزارش ايسنا هنوز اجازه اين سفر از سوي هيأت رئيسه مجلس صادر نشده است.
هرچند وزير خارجه روسيه پيش تر گفته بود مدركي دال بر دخالت ايران در درگيري هاي منطقه وجود ندارد، بار ديگر رسانه هاي غربي شانتاژ كردند كه در مقابل يوگني پريماكوف، مقام سابق روسيه بار ديگر اين ادعا را رد كرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |