يكشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۳ - Aug 6, 2006
گزارش همشهري از وضعيت ايمني پرواز
مديريت و نظارت بر ايمني پرواز در ايران ضعيف است
010155.jpg
گروه اقتصادي- علي ابراهيمي: ايمني و سلامت پرواز به عنوان ركن اصلي فعاليت شركت هاي هواپيمايي موضوعي است كه ايرلاين هاي خارجي و داخلي موظف به رعايت آن هستند و بر اساس مقررات سازمان هواپيمايي بين المللي (ايكائو) نيز سازمان هاي هواپيمايي كشورهاي عضو اين نهاد بين المللي موظف به رعايت دستورالعمل هاي اعلام شده در زمينه ايمني پرواز هستند.
اين در حالي است كه طي سال هاي اخير به دليل وقوع برخي سوانح هوايي، ضعف ايرلاين هاي كشور در ارائه خدمات مطلوب به مسافران و تأخير پروازهاي ناشي از نقص فني هواپيما، نگرش منفي در متقاضيان استفاده از خطوط هوايي كشور در زمينه ايمني و سلامت پرواز شكل گرفته است. اين امر موجب شده با وجود مزاياي مختلف حمل و نقل هوايي در زمينه صرفه جويي در وقت و راحتي سفر، بسياري از مسافران حمل و نقل زميني و ريلي را به اين شيوه مسافرت ترجيح دهند.
از سوي ديگر بررسي ها نشان مي دهد بيش از ۷۵ درصد سوانح هوايي دنيا ناشي از عامل انساني بوده و مسائل فني و محيطي تأثير كمتري در وقوع اين سوانح داشته است. اين موضوع ضرورت كنترل و نظارت دقيق در سلامتي و عملكرد كادر پروازي را دوچندان نموده و ايكائو نيز دستورالعمل هاي لازم براي احراز سلامتي خلبان و ساير كادر پرواز را به سازمان هاي هواپيمايي كشورها ابلاغ و آنان را موظف به اجراي اين دستورالعمل ها كرده است. اين در حالي است كه برخي معتقدند از اول مرداد ماه جاري سازمان هواپيمايي كشوري رويه اي خلاف مقررات ايكائو را اتخاذ نموده و اين امر موجب شده تا پزشكان اين سازمان به جاي ايفاي نقش نظارت و كنترل نقش معاين را بر عهده گرفته و در واقع وظيفه نظارت و اجرا را بر عهده گرفته اند و اين امر ايمني و سلامت پرواز را به خطر مي اندازد. اختلاف ديدگاه هاي شوراي پزشكي تأييد گواهي سلامت كادر پروازي سازمان هواپيمايي كشوري نيز نمودي از ضعف نظارت اين سازمان عنوان مي شود.
ذهنيت منفي نسبت به هواپيماهاي شرقي
نماينده سابق ايران در ايكائو با اشاره به نگرش منفي مردم به ايمني پرواز اين موضوع را ناشي از ناآشنايي آنها با مسائل فني و ايمني و توجه به ظواهر و تبليغات منفي شركت هاي غربي در مورد هواپيماهاي شرقي عنوان نموده و مي گويد: وقوع برخي سوانح هواپيماهاي شرقي در كشورمان و تلاش نمايندگان شركت هاي غربي براي سوق دادن ناوگان هوايي كشور به سمت هواپيماهاي دست دوم غربي، در كنار ظواهر و طراحي نامناسب هواپيماهاي شرقي به دليل آن كه ساختار اين نوع هواپيماها براي مناطق سرد بوده و با هواي گرم كشورمان چندان همخواني ندارد، از عوامل مؤثر در شكل گيري ذهنيت منفي نسبت به ايمني پرواز است.
اصغر تركان مي افزايد: سازمان هواپيمايي كشوري بر اساس استانداردهاي ايكائو وظيفه رعايت دستورالعمل هاي ايمني پرواز در كشورمان را بر عهده داشته و اين كار را مطابق با اين دستورالعمل ها انجام مي دهد. گرچه معتقدم اكنون بسياري از افرادي كه به كار گمارده شده اند صلاحيت علمي و فني لازم براي انجام آن  را ندارند.
وي در زمينه انجام معاينات توسط پزشكان سازمان هواپيمايي كشوري مي گويد: بايد پزشكان صلاحيت علمي و فني و مسئوليت حرفه اي براي انجام معاينات پزشكي كادر پروازي را داشته و وظايف خود را در روابط با شركت هاي هواپيمايي فراموش نكنند. اختلاط مسئوليت نظارت بر كنترل معاينات پزشكي با مشاغل و روابط داخلي شركت هاي هواپيمايي برخلاف مقررات ايكائو و اشتباه است. تركان مي افزايد: متأسفانه اين گونه زدوبندها در دستگاه هاي اجرايي وجود دارد.
زنگ خطر جدي در ايمني پروازها
از سوي ديگر پزشك معاين كادر پروازي انجام معاينات پزشكي توسط پزشكان سازمان هواپيمايي كشوري را مغاير با مقررات ايكائو و موجب سوءاستفاده از موقعيت شغلي، نقض قوانين هوانوردي و به خطر افتادن ايمني پرواز دانسته و مي گويد: بر اساس قوانين شركت هاي هوايي دنيا بخش نظارتي سازمان هواپيمايي كشوري حق ارتباط انتفاعي با ايرلاين ها را ندارند چرا كه اين افراد بايد نقش نظارتي داشته باشند و بر اساس اساسنامه سازمان هواپيمايي كشوري نيز اين افراد نمي توانند به عنوان پزشك معاين فعاليت كنند.
ابوالفضل خامكي با اشاره به شيوه عملكرد كنوني پزشكان اين سازمان مي گويد: پزشكان سازمان هواپيمايي كشوري از ۱/۵/۸۵ به بهانه تمركز معاينات در يك محل خاص با اعمال نفوذ در شركت هاي هوايي خصوصي و انتفاع از اين شركت ها به دخالت مستقيم در امر معاينات كاركنان پروازي پرداخته و در واقع خود مجري و هم ناظر بر اين معاينات هستند كه اين امر خلاف مقررات ايكائو است.
خامكي مي گويد: فرود اضطراري هواپيما در روز جمعه دو هفته گذشته در اروميه نيز به دليل كاهش شنوايي شديد خلبان بوده و با وجود عدم صدور گواهي پرواز توسط ساير پزشكان، رئيس شوراي پزشكي مجوز پرواز به اين خلبان را داده و با اين روند ايمني پرواز و نگراني از حفظ سلامتي مسافران به مخاطره افتاده است.
مشكلي براي ايمني پروازها وجود ندارد
اين در حالي است كه معاون استانداردهاي پرواز سازمان هواپيمايي كشوري در زمينه نگراني از امنيت پرواز در كشور مي گويد: اين نگراني بي جهت است. اكنون روزانه پروازهاي زيادي در كشور صورت مي گيرد و اگر اين پروازها ايمن نبود، پروازي انجام نمي شد. گرچه استاندارد مفهومي عام بوده و متأسفانه تفكيك بين راحتي زياد و ايمني مشكل ساز شده است. اكنون هواپيماها و كادر پروازي ايمن هستند و كنترل لازم در هر دو مورد صورت مي گيرد.
عزت الله بابايي، ايمني پرواز در كشورمان را بيش از استانداردهاي جهاني دانسته و مي گويد: سوانح هوايي ايجاد شده ارتباطي با سازمان هواپيمايي كشوري نداشته و سوانح هوايي در اين سازمان تكنيكي نبوده و خطاي انساني نيز در سطح جهان مراحل مختلف داشته و اجتناب ناپذير است. تعداد كنوني پروازها نشانگر ايمن بودن آن است اما اين كه چه قدر در اين زمينه هزينه نموده و ايمني پرواز را افزايش دهيم قابل بحث است.وي مي افزايد: مسائل اقتصادي و رفاهي و اعمال تحريم ها در ميزان ايمني پرواز دخيل بوده است؛ گرچه اعمال تحريم عليه كشورمان تأثيري در ايمني نداشته اما فرايند آماده سازي و ايمني در هواپيما را زمان بر نموده و در تأخير پروازها مؤثر است. با اين وجود هيچ هواپيمايي بدون رعايت ايمني پرواز قادر به پرواز نخواهد بود بلكه شرايط تحريم زيان شركت ها را بيشتر مي كند.معاون استانداردهاي پرواز سازمان هواپيمايي كشوري انجام معاينات پزشكي توسط پزشكان اين سازمان را رد كرده و مي گويد: سالانه گروه پروازي دو يا چند مرتبه مورد معاينه پزشكي قرار مي گيرد و نحوه اجراي آن بستگي به قرارداد سازمان با مراكز پزشكي و فراهم كردن امكانات دارد.بايد اين مراكز در دسترس مراجعان بوده و امكانات لازم براي آزمايش ها را داشته باشند. پزشكان انتخاب شده اين معاينات را انجام و پزشكان سازمان آن  را كنترل مي كنند.
كميسيون عمران رعايت ايمني پرواز را پيگيري مي كند
همچنين رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با اشاره به دستورالعمل هاي ايكائو براي رعايت ايمني پرواز و بازديدها و كنترل مستمر اين سازمان معتقد است اكنون اين استانداردها توسط سازمان هواپيمايي كشوري اجرا مي شود چرا كه اخطاري در زمينه عدم رعايت اين استانداردها توسط ايكائو اعلام نشده است.
علي اكبر آقايي مغانجوقي مي افزايد: سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان نمود اعمال حاكميت نظام در بخش هوايي مكلف است تا به اجراي مقررات ايكائو توسط شركت هاي هوايي نظارت و با تخلفات احتمالي برخورد كند. وي در زمينه دخالت پزشكان سازمان هواپيمايي در معاينات كادر پروازي مي گويد: اين موضوع بر خلاف مقررات ايكائو است و اين پزشكان بايد نقش ناظر و كنترل كننده را داشته باشند.

بخش معدن از تسهيلات حساب ذخيره ارزي بهره مند شد
010158.jpg
گروه اقتصادي- شرايط و ضوابط پرداخت تسهيلات ارزي از محل حساب ذخيره ارزي به بخش معدن (اكتشاف ـ بهره برداري) اعلام شد.
به گزارش همشهري، محمدحسين بصيري معاون وزير صنايع و معادن اعلام كرد: عمليات اكتشاف و استخراج مواد معدني، عمليات فرآوري خارج از معدن و عمليات پيمانكاري معدن و اكتشاف جزو فعاليت هايي هستند كه معدنكاران مي توانند از حساب ذخيره ارزي استفاده كنند. وي گفت: براي اولين بار است كه شرايط و ضوابط پرداخت تسهيلات از حساب ذخيره ارزي براي بخش معدن فراهم شده است و اميدواريم از اين پس سهم بخش معدن در استفاده از حساب ذخيره ارزي افزايش يابد.
معاون وزير صنايع و معادن خاطرنشان كرد: متقاضيان واجد شرايط جهت دريافت تسهيلات ارزي از محل حساب ذخيره ارزي براي بخش معدن شامل بهره برداران معادن و پيمانكاران فعاليت هاي معدني هستند كه استخراج از معادن روباز و زيرزميني فلزي آنها ساليانه حداقل ۳۰ هزار تن باشد و در معادن زيرزميني زغال سنگ و معادن غير فلزي زير زميني اين رقم بايد ساليانه حداقل ۱۵ هزار تن باشد.
بصيري خاطرنشان كرد: معادن روباز غير فلزي با استخراج ساليانه حداقل ۲۰ هزار تن، معادن سنگ تزئيني و نما شامل سنگ هاي نرم با استخراج ساليانه حداقل ۱۵ هزار تن و سنگ هاي لاشه، گچ، سنگ آهك، واريزه كوهي، سنگ نمك و موارد مشابه با استخراج ساليانه حداقل ۷۰ هزار تن مي توانند از حساب ذخيره ارزي استفاده كنند. وي گفت: پيمانكاران فعاليت معدني كه حجم عمليات استخراج ساليانه آنها بالاتر از ۱۰۰ هزار تن بوده و داراي قرارداد معتبر باشند، با هماهنگي معاونت امور معادن نسبت به معرفي آنها اقدام خواهد شد. معادن فلزي كه ميزان استخراج ساليانه آنها كمتر از ۳۰ هزار تن هم بوده و داراي توجيه فني و اقتصادي باشند با تاييد معاونت امور معادن مي توانند به بانك عامل معرفي شوند.

مركز آمار ايران:
نرخ بيكاري به ۱۱ درصد كاهش يافت
گروه اقتصادي - براساس اعلام مركز آمار ايران، نرخ بيكاري در فصل بهار امسال با ۱.۱ درصد كاهش نسبت به فصل زمستان سال گذشته به ۱۱ درصد رسيد.
بر اساس اين گزارش در فصل بهار سال جاري حدود ۴/۴۱ درصد جمعيت در سن كار از نظر اقتصادي فعال بوده اند و بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي نسبت به بهار سال ۸۴ ، كاهش ۲/۰ درصدي را نشان مي دهد كه اين كاهش ناشي از افزايش جمعيت غير فعال بوده است .
بررسي روند تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي ، افزايش ۷/۱ درصدي را نسبت به زمستان سال ۸۴ نشان مي دهد كه به طور عمده ، ناشي از افزايش شاغلان در بخش كشاورزي بوده است . نرخ بيكاري ۱۰ ساله و بيشتر در فصل بهار ۱۱ درصد بوده است. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري نشان مي دهد اين نرخ نسبت به بهار سال گذشته ۹/۰ درصد كاهش يافته است كه اين كاهش بيشتر تحت تاثير افزايش شاغلان در بخش صنعت بوده است. نرخ بيكاري نسبت به زمستان سال گذشته به علت افزايش شاغلان در بخش كشاورزي ۱/۱ درصد كاهش يافته است .
نرخ بيكاري جوانان ۱۵ و ۲۴ ساله نسبت به بهار و زمستان سال گذشته به ترتيب ۲/۱ درصد و ۳/۲ درصد كاهش يافته است .همچنين اين كاهش براي جوانان ۱۵و ۲۹ ساله به ترتيب ۱ درصد و ۹/۱ درصد بوده است و در مجموع نرخ بيكاري هم نسبت به فصل پيش رو و هم نسبت به فصل مشابه سال قبل كاهش داشته است . نتايج اين آمارگيري از طريق مصاحبه با ۳۹ هزارو ۸۹۱ خانوار در مناطق شهري و روستايي بدست آمده است .

نامه ليزينگ ها به رئيس كل بانك مركزي
گروه اقتصادي- انجمن شركت هاي ليزينگ در نامه اي به ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي و رئيس شوراي پول و اعتبار كاهش سود ليزينگ از سوي اين شورا را در تضاد با سياست هاي ابلاغي اصل ۴۴ مبتني بر عدم مداخله و حاكميت تفكر دولتي در كسب و كار بخش خصوصي اعلام كرد و خواهان تجديدنظر در كاهش سود ليزينگ ها به ۱۷ درصد شد.
به گزارش فارس، انجمن ليزينگ ايران برخورداري از مزاياي بانك مركزي، دريافت سپرده هاي مردم، كسب درآمد از منابع متفرقه، جبران كاهش درآمد با كاهش سود سپرده و بهره مندي از منابع خارجي را پنج تفاوت ساختاري بانكها با شركتهاي ليزينگ اعلام كرد و تعيين سود مشابه ۱۷ درصد بانكها براي ليزينگ ها را قابل تأمل دانست.
انجمن ليزينگ همچنين تصميم شوراي پول و اعتبار در كاهش سود اين شركت ها را «فاقد كار كارشناسي دقيق و جامع الاطراف و شناخت كافي از صنعت ليزينگ و بدون طبقه بندي شركت هاي ليزينگ و چگونگي كاركرد آنها» دانسته است و از اينكه صنعت ليزينگ با «فروش اقساطي» و «مؤسسات واسطه گري و سوداگري» مقايسه و فوايد و تأثيرات مثبت اقتصادي آن مورد تشكيك قرار گيرد، انتقاد كرده است.
در ادامه اين نامه با اشاره به حجم ۶۰۰ ميليارد دلاري عمليات ليزينگ در سطح جهان و حجم ۲ ميليارد دلاري آن در كشورمان، سهم اين صنعت از توليد ناخالص داخلي ايران بيش از يك درصد اعلام شده است.
اين انجمن با اشاره به اظهارات دانش جعفري افزوده است: اظهارات وزير امور اقتصادي و دارايي مبني بر اعلام آمادگي بانك هاي دولتي براي اعطاي تسهيلات ۱۴درصد به شركتهاي ليزينگ عملياتي نگرديده و معلوم نيست بانك هاي دولتي كه هم اكنون خود به بانك مركزي بدهكارند، از كدام منبع مي خواهند شركت هاي ليزينگ را تأمين مالي كنند! اين در حالي است كه حميدرضا كاتوزيان عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است فعاليت ليزينگ ها در ايران از اساس اشتباه است، چرا كه اگر ليزينگ ها داراي منابع مالي كافي نيستند، چه لزومي به فعاليتي دارند كه تماماً به منابع بانكي وابسته باشند.
غلامرضا مصباحي مقدم عضو شوراي پول و اعتبار نيز با دفاع از مصوبه اين شورا تأكيد كرد كه ليزينگ ها بايد از وابستگي صرف خود به منابع بانكي بكاهند و نقش واسطه گري تسهيلات ميان بانك ها و مردم را كنار نهند.
محمد مهدي مفتح ديگر عضو شوراي پول و اعتبار نيز با دفاع از مصوبه شوراي پول و اعتبار گفت: شركت هاي ليزينگ چنانچه بخواهند فعاليت اقتصادي سالم انجام دهند و فقط واسطه گري نكنند، با نرخ سود ۱۷درصد نيز سود ده خواهند بود. وي همچنين شايعات مربوط به احتمال تجديد نظر در نرخ سود ليزينگ ها و افزايش آن از ۱۷ درصد به ۱۹ درصد را رد كرد.

گفت وگوي امروز
خسارت ناشي از خشكسالي ۳ هزار ميليارد تومان است
گروه اقتصادي -  از آنجايي كه بخش كشاورزي همواره درگير بلاياي طبيعي زيادي است كه تاثير چشمگيري بر حجم توليد و ضرر و زيان به كشاورزان دارد ، لذا صندوق بيمه محصولات كشاورزي نقش به سزايي در رفع اين معضل و ايجاد اطمينان خاطر براي كشاورزان ايفا مي كند . با سيد ابوالفضل جواديان عضو هيات مديره صندوق بيمه محصولات كشاورزي گفتگو كرده ايم .
* * *
* در سال زراعي ۸۴-۸۳ چه ميزان غرامت از سوي صندوق بيمه محصولات كشاورزي پرداخت شده است و اين رقم براي امسال چه ميزان پيش بيني شده است؟
مبلغ ۲ هزارو ۳۰۰ ميليارد ريال از سوي اين صندوق طي سال زراعي ۸۴-۸۳ پرداخت گرديده است كه از اين ميزان ۱۰ درصد به خراسان رضوي تعلق گرفته است . در واقع سرمازدگي و خشكسالي به طور متوسط ۷۰ درصد غرامت ها را به خود اختصاص مي دهند. امسال براي اولين بار غرامت پرداختي بابت خشكسالي از سرما زدگي بيشتر است . اين در حاليست كه در سال گذشته فقط ۱۵۰ ميليارد تومان بابت خسارت ناشي ازسرماي بهاري باغ ها پرداخت شد.
* حجم خسارت خشكسالي در كشور چقدر است و كل اعتبار ستاد حوادث غير مترقبه در اين ميان چه ميزان تعيين مي شود ؟
كل اعتبار ستاد حوادث غير مترقبه ۴۰۰ ميليارد تومان است ، حال آنكه حجم خسارت خشكسالي در كشور به طور متوسط حدود ۳ هزار ميليارد تومان است .
* هم اكنون چند نوع محصول و فعاليت تحت پوشش بيمه اي قرار دارند و بر اساس طرح جامع بيمه محصولات كشاورزي اين ميزان به چند درصد خواهد رسيد؟
بيش از ۸۱ نوع محصول و فعاليت هم اكنون در زير بخش هاي مختلف زراعي، دام و طيور ، آبزيان و جنگل و مراتع تحت پوشش بيمه قرار دارند و صندوق نيز توان آن را دارد كه به طور متوسط هر دو سه ماه يك بار با توجه به نياز كشاورزان يك محصول جديد را تحت پوشش درآورد . طبق طرح جامع بيمه محصولات كشاورزي نيز كه در قالب افق ۱۰ ساله پيش بيني شده است تا سال زارعي ۹۳-۹۲ ، ۸۰ درصد از محصولات ، تحت پوشش بيمه قرار مي گيرند ، البته مشروط به اينكه دولت سهم حق بيمه خود را تامين كند .
*  مبلغ مورد نياز براي پوشش ۸۰ درصدي چقدر است ؟
يك هزارو ۲۰۰ ميليارد تومان منابع مالي براي اين امر نياز است كه از اين مبلغ ۷۰ درصد توسط دولت تامين خواهد شد و حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ ميليارد تومان اعتبار هم بايستي در اختيار صندوق قرار گيرد .
همچنين با استناد به بند ج ماده ۱۸ درصدديم تا حداقل ۵۰ درصد از كل محصولات كشاورزي و عوامل توليد را به عنوان اهداف كمي صندوق ، تحت پوشش قرار دهيم .
* بودجه فعلي صندوق براي امسال چقدر تعيين شده است ؟
بودجه فعلي صندوق در سال ۸۵ جاري ۱۱۵ ميليارد تومان است كه نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است .

معاون اقتصادي وزارت صنايع ومعادن:
توليد سمند درسوريه مقرون به صرفه است
گروه اقتصادي - با وجود كاهش تعرفه واردات خودرو از ۱۳۰ به ۶۰درصد دركشور سوريه گرچه سودآوري اوليه توليد سمند در اين كشور كاهش يافته اما توليد آن همچنان مقرون به صرفه است.
معاو ن اقتصادي وزارت صنايع  ومعادن در گفت وگو با خبرنگارما گفت: كاهش تعرفه واردات خودرو در سوريه در دومرحله انجام شده واين تعرفه اكنون به ۶۰درصد رسيده است با اين كاهش مشكلاتي در روند توليد مشترك سمند درسوريه ايجاد شده كه درحال مذاكره هستيم.محسن شاطرزاده افزود: بايد توجه كرد كه توليد سمند درسوريه سرمايه گذاري صددرصدايراني نبوده وبخش خصوصي ودولت سوريه نيز دراين سرمايه گذاري مشاركت كرده اند بنابراين پيش از آنكه ما از تغييرات تعرفه اي واردات خودرو به اين كشور متضررشويم طرف مقابل براي رفع مشكل اقدام خواهد كرد.
وي با اشاره به برخي اخبارمنتشرشده در زمينه مقرون به صرفه نبودن توليد سمند در سوريه گفت: توليد سمنداز اواخر سال جاري ميلادي در سوريه آغاز خواهد شد ومشكلي در اين زمينه وجود ندارد.

تدوين دانش فني ساخت ۹۰ قطعه صنعت حفاري
اهواز- خبرنگار همشهري: دانش فني ساخت ۹۰ قطعه پيچيده صنعت حفاري توسط متخصصان مركز خدمات مهندسي جهاد دانشگاهي خوزستان تدوين و به اداره پژوهش فناوري شركت ملي حفاري ايران تحويل داده شد.
گروه مهندسي پژوهشكده تكنولوژي توليد جهاد دانشگاهي خوزستان مستقر در شركت ملي حفاري ايران (شامل مكانيك، متالورژي، كروكي كشي و اتوكدكار) دانش فني ساخت بخشي از قطعات صنعتي بسيار مهم و مورد نياز شركت ملي حفاري ايران را با همكاري اداره پژوهش و فناوري اين شركت تدوين كرد.
از قطعات مهم اين مجموعه مي توان به Head Cylandr Fan Blowes، Packing Assy و Gerboxe Mixer 74Q10 اشاره كرد كه مورد آخر به تنهايي شامل ۶۰ پارت بوده و كتابچه دانش فني آن شامل ۳۵ شيت نقشه است.
در مجموع براي تدوين دانش فني قطعات فوق، تعداد ۲۵۱ شيت نقشه تهيه شده و نزديك ۱۵ هزار نفر ساعت كار فني صورت گرفته است.
بر اين اساس براي ساخت قطعات فوق، كليه مدارك و اطلاعات فني مورد نياز به صورت مستند در اختيار است و از اين پس سازنده به اصل قطعه نيازي نخواهد داشت.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |