يكشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۳ - Aug 6, 2006
قاليباف در نشست شهرداران كلانشهرها:
مشكلات شهرداري ها و شوراها
بايد فارغ از نگاه سياسي حل شود
گروه شهري - شهردار تهران گفت: مشكلات شهرداري و شوراها را بدون جلوه سياسي، بايد با تدبير و خردورزي برطرف كرد.
به گزارش سما، دكتر محمدباقر قاليباف در نشست شهرداران كلانشهرهاي كشور كه در سالن كنفرانس شهرداري تهران برگزار شد، با اشاره به اختلاف نظرهاي موجود ميان شوراها و شهرداري گفت: مشكلات موجود ميان اين دو نهاد در حوزه كارشناسي كاملاً طبيعي است و ما بايد به جاي پافشاري بر مشكلات بر توافقات ميان يكديگر تأكيد كنيم.
وي با اشاره به نبود مديريت واحد شهري، جايگاه مناسب شهرداري در نظام كشور و مشكلات منابع مالي و درآمدي شهرداري، افزود: همواره اين مشكلات براي شهرداري وجود داشته است كه بايد آنها را با روشن سازي افكار عمومي و مشورت با نخبگان و دانشگاهيان مطرح و برطرف كرد.شهردار تهران بر لزوم گفتگو ميان سران سه قوه و شهرداران تاكيد كرد و افزود: هنگامي كه مشكلات در حوزه كارآمدي و كارآيي مطرح شود، بدون اينكه كار سياسي كرده باشيم، افكار مردم با آنها آشنا شده و معضلات موجود برطرف مي شود.
در ادامه اين نشست، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز ضمن تأكيد بر نقد علمي و كارشناسانه براي برطرف كردن معضلات، اظهار كرد: مشكلات ميان شوراها و شهرداري ها را نبايد بزرگ  نمايي كرد، چرا كه با اين كار هر دو نهاد دچار ضعف مي  شوند و اين به نفع هيچ يك از ما نخواهد بود.
مهندس مهدي چمران اظهار كرد: قانون اساسي از همه قوانين شورا كامل تر است و تجربه نشان داده است هرگاه از آن بيشتر فاصله گرفتيم، بيشتر هم ضربه خورديم.وي افزود: وقتي هشياري جامعه نسبت به مسائل شهرداري و شوراها افزايش يابد، معضلات به خودي خود حل مي شود و مطرح كردن مشكلات در محافل عمومي و نقد علمي، به جاي برخورد سياسي، به طور حتم راهگشا خواهد بود.

طرح بزرگ ساماندهي و زيباسازي ميدان شلوغ شهر
۵ راهگذر و يك پاركينگ زير ميدان ونك احداث مي شود
به جز ميدان ونك ۳۰ ميدان شلوغ ديگر از جمله فردوسي و انقلاب ساماندهي مي شود
010182.jpg
010236.jpg
گروه شهري- پل غيرهمسطح هجرت واقع در اتوبان افسريه پس از ماه ها فعاليت عمراني، در اوايل شهريورماه سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار همشهري، پل هجرت كه در مسير شمال به جنوب بزرگراه افسريه قرار گرفته و به منظور تسهيل رفت و آمد در مسير بزرگراه هجرت طراحي شده است.
علي معدني، مدير نظارت اين پروژه با اعلام اين خبر گفت: عمليات اوليه براي احداث اين پل
از سال ها پيش آغاز شده بود
اما به دليل معارضان ملكي از سويي و وجود پادگان هاي مختلف از جمله پادگان ۰۱ ارتش از سوي ديگر، كار عمراني آن تا به امروز به تعويق افتاد و با وجود پايان مراحل فني و آغاز بهره برداري از اين پل، در اوايل ماه آينده، هنوز رفع معارضه به صورت كامل صورت نگرفته است.
بر اساس اين گزارش، مدير نظارت اين پروژه با اشاره به پايان كار احداث اين پروژه گفت: پل هجرت از نظر فني در حالت قوسي ايجاد شده است كه اين شيوه اجرا داراي بار فني عظيم تري است.
وي با توجه به مشخصات فني اين پروژه افزود: طول اين پل ۱۳۰ متر است و عرض آن نيز در حدود ۲۰/۱۳متر بوده و داراي دو كوله در طرفين و چهار پايه در قسمت مياني است. دهانه هاي پل در ابتداي ورودي ۱۵ متر و در قسمت مياني به ۳۴ متر مي رسد.
معدني حجم خاكبرداري در اين پروژه را ۵۷ هزار و پانصدمترمكعب اعلام كرد و گفت: بتن ريزي انجام گرفته در احداث اين پروژه ۲۰۰/۶ مترمكعب بوده و ۸۲۰۰ مترمربع قالب بندي انجام گرفته است.
وي هزينه تمام شده اين پروژه را حدود ۵/۴ ميليارد تومان اعلام كرد.پل غيرهمسطح هجرت در ترافيك خيابان اطراف، بزرگراه هجرت از جمله خيابان پيروزي و همچنين خيابان هاي منتهي به استاديوم تختي تاثير بسزايي دارد. اين پل كه از شمال به جنوب و به صورت راستگرد طراحي شده از جمله پروژه هاي تحت نظر سازمان فني مهندسي شهرداري تهران بوده كه با نصب روزشمار در اوايل سال جديد، هم اكنون مراحل پاياني ساخت را مي گذراند.
به گفته معدني انتظار مي رود با بهره برداري از اين پل، سيماي ترافيكي منطقه دچار تغيير شود و شاهد تسهيل در تردد خودروها در اين منطقه باشيم.
مدير نظارت پروژه پل هجرت، در پايان به مشكلات معارضان ملكي، به ويژه پادگان ۰۱ ارتش اشاره كرد و گفت: متاسفانه با وجود تسويه حساب شهرداري با اين مركز، هنوز به طور قطعي و كامل، رفع معارضه صورت نگرفته است و از اين رو بخشي از راستگرد هجرت به شمال افسريه اجرايي نمي شود.


گروه شهري - تا قبل از پايان سال ۸۵ كار ساماندهي ميدان ونك آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري،ملاصالحي مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران خبر داد: قرار است محوطه بزرگي در عمق ۹ متري ميدان ونك به مساحت ۴ هزار مترمربع برخوردار از پاركينگ طبقاتي ۱۰ طبقه و ۵ دهليز كه به صورت پله برقي عابران پياده را براي تردد به زير زمين هدايت مي كند احداث شود و در روي زمين نيز طرح نورپردازي و ساخت آب نما بدون لطمه به هويت ميدان ونك و خط آسمان و تشديد ترافيك به اجرا درخواهد آمد. وي هزينه اجراي اين طرح را سه تا چهار ميليارد تومان برآورد كرد.
بنا بر اين گزارش، اين طرح از زمان اجرا ۶ماه به درازا خواهد كشيد.
به گفته ملاصالحي طرح ساماندهي ۳۰ميدان از جمله ميدان فردوسي و ميدان انقلاب نيز به همين ترتيب در دست اقدام خواهد بود.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران با اشاره به اين كه شب هاي تهران تاريك است، از تدوين و تهيه طرح جامع نور شهر تهران خبر داد و افزود: بر اين اساس ديگر تهران از كمبود نور و روشنايي رنج نخواهد برد.
ملاصالحي در نخستين نشست مطبوعاتي خود با رسانه هاي گروهي از طرح ساماندهي اغتشاشات بصري ساختمان هاي متروكه، نيمه ساز و در دست ساخت سخن گفت به طوري كه به جاي استفاده از گوني، دستورالعمل استفاده از وسايل مناسب ديگري ابلاغ شده كه ضمن زيباسازي امكان نصب تبليغات بر روي آن نيز وجود داشته باشد.وي با اشاره به صفر رسيدن ميزان تخلفات مالي و اداري در سازمان زيباسازي افزود: يك سيستم براي حفظ سلامت خود، نيازمند شفاف سازي در امور و عملكرد بر اساس آيين نامه و ضوابط و رعايت مقررات است؛ بر همين اساس كليه پروژه هاي فعال در سال جاري جز از طريق آگهي و مناقصه و مزايده و طي مراحل قانوني و بازكردن پاكات در نزد پيمانكاران آغاز نشده است. وي ادامه داد: در نظر داريم با رتبه بندي شركت هاي تبليغاتي ، از سپردن پروژه هاي تبليغاتي بزرگ به دست شركت هاي نوپا كه بعضاً از تجربه، امكانات و مهارت و سرمايه كافي براي اجراي پروژه هاي بزرگ برخوردار نيستند جلوگيري نماييم.وي تاكيد كرد: اين امر به منزله حذف شركت هاي تبليغاتي نوپا و كم سرمايه و كم تجربه نخواهد بود بلكه از اين شركت ها به صورت مرحله به مرحله در مناقصه هاي بزرگ استفاده خواهد شد.طرح رتبه بندي در شورايي با عضويت نمايندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان زيباسازي و اعضاي شوراي شهر تهران به تصويب رسيده است.مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران در مورد طرح جامع پلهاي عابر پياده گفت: اين طرح در حال بررسي است كه بر اساس آن تعداد پلهاي مورد نياز شهر تهران و مكان هايي كه بايد نصب شود به صورت دقيق مشخص خواهد شد.

انتقال اسناد دريافتي شهرداري
از بانك ها الكترونيكي مي شود
گروه شهري - شهرداري تهران از الكترونيكي شدن عمليات انتقال اطلاعات و اسناد دريافتي از شبكه بانكي در آينده اي نزديك خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، در راستاي ضرورت شفاف سازي و تسريع در عمليات مالي شهرداري، طرح انتقال الكترونيكي دريافتي ها به طور آزمايشي در يكي از مناطق شهرداري به مورد اجرا درآمده است و پس از دريافت نتايج، در كليه شهرداري ها و سازمان ها و شركت هاي تابعه به طور گسترده اجرايي خواهد شد.
براساس اين گزارش،گسترش روزافزون شهر تهران و ازدياد حجم فعاليت هاي مالي و بانكي شهرداري تهران در سال هاي اخير لزوم اصلاح روش هاي مالي و انتقال اطلاعات اسناد وصول شده از بانك به سيستم هاي شهرداري را اجتناب ناپذير ساخته است و ازاين رو به منظور پاسخگويي سريع به مؤديان و بالابردن ضريب دقت سيستم ها، اصلاح روش و انتقال اطلاعات و اسناد دريافت شده در بانك، به روش مكانيزه در دستور كار قرار گرفت.
اين روش به طور آزمايشي در شهرداري منطقه ۶ به  اجرا درآمده است. گزارش خبرنگار همشهري حاكي است؛تسريع در پاسخگويي و صدور مفاصاحساب هاي شهروندان با تبديل پروسه زماني ۳۰ تا ۱۰۰ روز به يك تا حداكثر دو روز، جلوگيري از ثبت دريافت هاي تكراري و خطاهاي انساني به منظور افزايش دقت پاسخگويي به مؤديان، شفاف سازي حساب مؤديان، ايجاد امكان پرداخت قبوض عوارض از طريق بانك هاي مختلف، ايجاد بستر مناسب براي پرداخت الكترونيك كليه عوارض در آينده نزديك از طريق (اينترنت، pos-Atm)، كاهش مسافرت هاي درون شهري و جلوگيري از اتلاف وقت و منابع شهروندان و همچنين ايجاد بستر لازم براي سهولت در خدمت رساني به مؤديان از طريق دفاتر واسطه (دفاتر خدمات دولت الكترونيك) ازجمله مزاياي الكترونيكي كردن شيوه انتقال اطلاعات و اسناد دريافتي بانك ها به سامانه شهرداري است.

نگاه
010233.jpg
بهمن عبدي

روز شمار شهرداري
برج ميلاد ۴۱۱ روز
010173.jpg
از قرار معلوم در چند جبهه كاري، مراحل احداث اين برج در حال پيگيري است. لابي برج كه ورودي اين برج است در شش طبقه هم اكنون در حال ساخته شدن است. اين ساختمان كه در پاي برج و چسبيده به آن است آرماتور بندي شده و ستون هاي آن تا چندي ديگر بتون ريزي مي شود. از سويي كار آسانسورهاي آن در حال انجام است و دكل آنتن برج ميلاد نيز، پس از پايان مرحله اول، در اوائل هفته آينده، مرحله دوم بالابري اش را پشت سر خواهد گذاشت.
بدين ترتيب ۴۱۱ روز ديگر كار ساخت برج ميلاد به پايان مي رسد و سپس تجهيز برج آغاز مي شود و پس از آن به بهره برداري خواهد رسيد.
پل تقاطع آزادگان - كرج ۷۷ روز
010176.jpg
اين تقاطع يكي از اجزاي اصلي بزرگراه آزادگان است. بزرگراه آزادگان كه از بزرگراه شهيد همت در شمال غربي تهران، بعد از محدوده دهكده المپيك آغاز مي شود، با گذشتن از آزاد راه تهران-كرج به سمت جنوب و سپس شرق امتداد مي يابد و با گذشتن از آزاد راه تهران - ساوه و تهران- قم و به بزرگراه افسريه منتهي مي شود.اين بزرگراه، نقش كمربندي اصلي شهر تهران را ايفا خواهد كرد. از قرار معلوم با احداث تقاطع غيرهمسطح اين بزرگراه با آزاد راه تهران - كرج، مسير اين بزرگراه هموار مي شود وتا پايان مهرماه سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.
پل تقاطع نيايش - كردستان ۵۱ روز
010179.jpg
هميشه آخرين روزهاي پروژه هاي عمراني، بر سرعت و حجم كار مي افزايد.
حالا كه ۵۱ روز ديگر به بهره برداري پروژه پل تقاطع نيايش - كردستان باقي مانده است، مي توان ميزان پيشرفت بيشتري را در احداث اين پروژه ديد.
اين پل در حدود ۱۶۰ متر طول دارد و هم اكنون مراحل پاياني كار احداث را مي گذراند.
اگرچه اين روزها، ترافيك سنگين پيرامون اين پروژه به چشم مي آيد، اما مي توان پيش بيني كرد كه با احداث اين پل، تردد خودروها در آن بسيار روان و راحت انجام گيرد.

افتتاح بازار ميوه و تره بار شهداي باغ آذري
گروه شهري- بازارروز ميوه و تره بار شهداي باغ آذري با حضور شهردار تهران، معاون خدمات شهري شهرداري و جمعي از مسئولان سازمان ميادين ميوه و تره بار و شهرداري منطقه ۱۶ جمعه گذشته افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميادين ميوه و تره بار، بازارروز ميوه و تره بار شهداي باغ آذري در زميني به وسعت ۸۰۰ مترمربع با احداث ۶ غرفه شامل ميوه و فرنگي، مرغ و تخم مرغ، كالاي اساسي، لبنيات و خواربار با هزينه اي بالغ بر ۳۵۰ ميليون ريال احداث شده است.
قاليباف شهردار تهران ضمن برگزاري طرح جهادي منطقه ۱۶ در روز جمعه بازارروز شهداي باغ آذري را افتتاح و از تلاش مسئولان سازمان ميادين به جهت احداث بازارروزهاي جديد و ارائه خدمات رفاهي بهتر به شهروندان تهراني تشكر و قدرداني كرد. اين بازار روز در خيابان خزانه شمالي، خيابان شهيد بهزادپور در منطقه ۱۶ شهرداري واقع شده است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |