يكشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۳ - Aug 6, 2006
معرفي هواپيماي عملياتي چندمنظوره ضدزيردريايي
بعد از چهل سال هم بازنشسته نمي شود
عميد نمازي خواه
010062.jpg
جدول مشخصات
۱- شركت سازنده: لاكهيد
۲- مبناي قدرت: چهار موتور توربوپراپ
۳- بيشينه وزن برخاستي:
۱۴۰۰۰۰ پوند
۴- بيشينه زمان پروازي: ۱۳ ساعت
۵- سرعت كروز: ۳۳۰ مايل دريايي
۶- توان هر موتور: ۴۳۰۰ اسب بخار
۷- قيمت: ۳۶ ميليون دلار

بي شك يكي از هولناك ترين ابزارهاي جنگي، زيردريايي ها هستند. آنها مي توانند به دور از چشم دشمن و حتي رادارهاي پيشرفته مخفيانه خود را به نقاط حساس و استراتژيك دريايي برسانند و حتي با وجود موشك هاي بالستيكي كه از آنها شليك مي شوند، هر نقطه اي از كشور مقابل را هدف قرار دهند.
زيردريايي ها انواع مختلفي دارند و هركدام براي انجام مأموريت هاي خاصي ساخته شده اند. زيردريايي هاي اتمي و حتي ديزلي از توانايي هاي مرگباري برخوردارند و در صورت ميل به قدرت نمايي، مهار آتش آنها بسيار مشكل است. در دوران جنگ جهاني دوم نيروهاي آلمان نازي استفاده هاي بسياري از زيردريايي ها كرد به گونه اي كه نيروي دريايي انگليس در مقابل آنها فلج شده بود و حتي نمي توانست با آنها مقابله كند زيرا زيردريايي ها به صورت كاملاً مخفيانه از ديد انگليسي ها، ناوها و اسكله هاي آنها را مورد هدف قرار مي دادند.
پس از جنگ جهاني دوم كشورهاي ابرقدرت نظامي به فكر وسيله اي براي مقابله با اين اشباح دريايي افتادند به ويژه ايالات متحده آمريكا از پيشگامان مقابله با زيردريايي ها بود زيرا مي دانست كشور روسيه (اتحاد جماهير شوروي سابق) با در اختيار داشتن زيردريايي هاي اتمي مي تواند در صورت بروز جنگ، ارتباط اروپاي غربي را با آمريكا قطع كند.
وزارت دفاع آمريكا حدود ۴۰ سال پيش با انعقاد قراردادي با شركت مجرب لاكهيد درخواست ساخت هواپيماي چندمنظوره براي مقابله با زيردريايي را داشت. شركت لاكهيد مارتين نيز هواپيمايي را با نام p-3 ملقب به اوريون طراحي كرد كه بسيار شبيه به هواپيماي C-130 يا هركولس است.
اولين پرواز اوريون در ۱۹ آگوست سال ۱۹۵۸ انجام شد و پس از چندين تست پروازي مهندسان طراح تغييراتي در سازه و موتور آن دادند. به عنوان مثال بدنه به ميزان ۲/۱۳ متر كوتاه تر شد. تمام نيروي اوريون را چهار موتور توربو پراپ از نوعT56-A-10 فراهم مي كند. نكته جالب اين است كه پس از روي كار آمدن موتورهاي توربوجت شركت هاي هوايي سريعاً به استفاده گسترده از آنها روي آوردند ولي لاكهيد و نيروي دريايي ايالات متحده آمريكا به علت ويژگي هاي منحصر به فرد اين موتورها همچنان در طيف گسترده اي آنها را به كار مي برند.
پس از آزمايشات مقدماتي پرواز، اوريون به تجهيزات متداول مجهز شد و به عنوان گشت دريايي، به صورت رسمي خدمت خود را در نيروي دريايي آمريكا آغاز كرد. در آن زمان تغييرات ديگري براي فروندهاي بعدي در نظر گرفته شد. در سال ۱۹۶۲ چند تغيير ديگر به منظور كارآمدتر كردن اوريون اعمال شد.
اولين سفارش خريد از طرف نيروي دريايي آمريكا بود كه درخواست ۷ فروند از اين نوع هواپيما با موتور آليسون- توربين الكترا بود. نوع خاصي كه نيروي دريايي سفارش داده بود توانايي حمل انواع بمب هاي هسته اي و غيرهسته اي، اژدهاي زيردريايي، مين و راكت را داشت.
ظرفيت سوخت اين ۷ فروند اوليه از ۲۰۶۰۰ ليتر در اولين سفارش تا حدود ۳۵۰۰۰ ليتر در آخرين متفاوت بود ولي همگي ۴ مخزن در بال ها، هر بال ۲ مخزن جداگانه و يك مخزن بزرگ در امتداد بدنه داشتند. استفاده همزمان از دو رادار جداگانه در جلو و عقب هواپيما و تركيب هر دو رادار براي ارايه تصوير ۳۶۰ درجه اي، اوريون را به مجهزترين سلاح ضدزيردريايي آن روز تبديل كرد. بلافاصله پس از ورود اين هواپيما به خدمت از آنها در جنگ عليه كوبا استفاده شد. در جنگ ويتنام نيز آمريكايي ها از اين هواپيما به ميزان زيادي استفاده كردند. مأموريت اصلي اين هواپيما در آن زمان پوشش راداري شبانه بر فراز خليج تونكين بود كه اين گشتهاي متداول به صورت ۲۴ ساعته و براي حمايت از كشتي هاي لجستيكي در برابر هجوم احتمالي زيردريايي هاي شوروي نيز از مأموريت هاي اوريون به حساب مي آمد.
در كل مأموريت هاي نظامي اوريون به عنوان گشت ضد زيردريايي، مين گذاري دريايي، راهنماي زيردريايي هاي خودي و هدف قرار دهنده اهداف دور است ولي اوريون مانند يك آچار فرانسه قادر به انجام انواع گوناگون مأموريت هاي غيرنظامي هم هست. اين هواپيما حتي براي ايجاد تغييرات آب و هوايي و باران زا كردن ابرهاي منطقه اي به كار گرفته مي شود. براي اين كار پودر يديد نقره را در مقياس هاي زياد توسط تجهيزات خاصي كه در اين هواپيما تعبيه شده است در ميان ابرها مي پاشند.
حتي براي عمليات جاسوسي، جست وجو و نجات، نقشه برداري هوايي و حمل و نقل هوايي اوريون را تبديل به يكي از بازوان پرتوان نيروي دريايي آمريكا كرده است. در ليست خريداران هواپيماي اوريون اكثر كشورهايي كه مرز آبي دارند ديده مي شوند. كشورهاي نيوزلند، كانادا و ژاپن از اولين خريداران بودند.
كشور ژاپن خط توليد اين هواپيما را خريداري كرده و تاكنون بيش از ۱۰۰ فروند از آنها توليد كرده است. كشورهاي هلند، نروژ، ايران و پاكستان نيز هركدام داراي چند فروند P-3 هستند و پرتغال، اسپانيا و تايلند هم از خريداران دست دوم اين هواپيما هستند.
با اين كه حدود ۳۰ سال است تغييري در ساختار ظاهري p-3 صورت نگرفته ولي تجهيزات اويونيك و راداري آن روز به روز پيشرفته تر شده است به صورتي كه اوريون مي تواند با وجود رادارهاي بسيار قوي متر به متر درياها را جست وجو كند و در صورت ديدن هر نوع زيردريايي و در هر عمقي به آن يورش برد و زيردريايي را نابود كند.
منبع:
Federation of American Scientist

گزارش
با حضور مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري
نخستين همايش مديران تأسيسات پذيرايي بين راهي
و سفره خانه هاي سنتي كشور برگزار شد
گروه علمي فرهنگي- حميد دهقان: نگاه سنتي گذشته در دنياي امروز در صنعت جهانگردي پاسخگو نيست و روشها و مدل هاي قديمي ديگر كاربردي ندارد و بايد با بهره مندي از روشهاي علمي به سفر به عنوان يك ضرورت اجتماعي توجه شود.
حميد بقايي، قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در نخستين همايش مديران تأسيسات پذيرايي بين راهي و سفره خانه هاي سنتي كشور با بيان اين مطلب افزود: سفر غير از جنبه اقتصادي، يك جنبه مهم فرهنگي نيز دارد. متصديان اقامتگاهها در هر جاي كشور اگر وظيفه خود را به خوبي انجام دهند، گردشگران و مسافران نسبت به آداب و رسوم و رفتار مردم آن منطقه به ديده احترام و تحسين خواهند نگريست. وي با تأكيد بر متولي بودن دولت در امر ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي، اجراي آن را از سوي بخش خصوصي عنوان كرد و يادآور شد سازمان براي فراهم كردن زمينه ها، بسترها و استانداردهاي لازم صنعت گردشگري تلاش مي كند و به منظور آموزش متصديان خدمات بين شهري و اقامتگاهها با دستاوردهاي نوين اين صنعت با همكاري دانشگاه جامع علمي كاربردي برنامه هايي را در دست اجرا دارد.
محمد شريف ملك  زاده معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز در سخنان خود برگزاري نخستين همايش مديران تأسيسات پذيرايي بين راهي و سفره خانه هاي سنتي را گام مؤثري در بررسي مشكلات صنفي و بهبود كيفيت خدمات عنوان كرد و گفت: در اين همايش معاونان گردشگري استان هاي كشور نيز حضور دارند و مديران رستوران هاي ميان راهي و سفره خانه هاي سنتي نيازها و مشكلات صنفي خود را با مسئولان هر استان بررسي مي كنند و با رفع موانع در راه توسعه و پيشرفت خدمات خود و جلب رضايت گردشگران نتايج مطلوبي به دست خواهند آورد.
ملك زاده، به مديران و متصديان خدمات بين شهري يادآور شد در فضاسازي محيط كار خود سعي وافر داشته باشند و نقاشي ها و خوشنويسي هايي از شعرا و بزرگان ادب و هنر در اقامتگاهها نصب كنند؛ سنت پسنديده اي كه در گذشته در رستورانها و سفره خانه ها مرسوم بوده، ولي متأسفانه به تدريج به فراموشي سپرده شده است. وي افزود: معماري سنتي كشور، تنوع غذايي همراه با رعايت بهداشت، آموزش متصديان و اخلاق نيكو، قابليت تبديل شدن به يك جاذبه گردشگري است كه رضايت هر گردشگري را تأمين مي كند.
معاون گردشگري سازمان در بخش پرسش و پاسخ در مورد مشكل اتحاديه سفره خانه هاي سنتي و رستوران ها گفت: سفره خانه هاي سنتي بايد اتحاديه هاي مستقل خود را تشكيل دهند.
وي در پاسخ به پرسشي درباره اجراي موسيقي سنتي در سفره خانه ها اظهار داشت: اجراي موسيقي سنتي در همه مراكز گردشگري بلامانع است و هنگامي كه يك مدير سفره خانه سنتي در شانديز مشهد از دريافت عوارض شيشليك در شانديز و طرقبه سخن گفت و اظهار نمود كه پس از غيرقانوني اعلام شدن آن از سوي ديوان عدالت اداري شهرداري هنوز هم از سفره خانه ها عوارض شيشليك دريافت مي كند، معاون گردشگري سازمان با برقراري ارتباط تلفني با مسئولان امر از آنان خواست از ادامه اين موضوع خودداري شود.
بنا به همين گزارش، جمشيد حمزه زاده مديركل تدوين استانداردهاي فني و نظارت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كه برگزاركننده اين همايش بود، طي سخناني آمادگي اداره تحت نظارت خود را براي رفع مشكلات صنف اعلام كرد و گفت: كميته اي با شركت گروهي از كارشناسان و مديران رستورانهاي بين راهي و سفره خانه هاي سنتي به منظور بررسي مشكلات و موانع تشكيل شده كه سامان دهي واحدهاي پذيرايي و تشكيل اتحاديه  هاي واحدهاي پذيرايي بين راهي و سفره خانه را در اولويت برنامه خود قرار داده است.
وي با اشاره به اين كه در مقابل ۲۵۹ واحد خدماتي مجاز بين راهي واحدهاي غيرمجاز بيشتري به كار مشغول هستند، براي جلوگيري از مزاحمت هاي واحدهاي غيرمجاز و برخورد قانوني با آنان تأكيد كرد.حمزه زاده اظهار داشت: طرح برنامه ارزان سازي سفر آماده اجرا است و از اول شهريور با همكاري مديران واحدهاي پذيرايي در سطح كشور انجام مي شود و مديران واحدهاي پذيرايي و اقامتگاهها از تسهيلاتي كه براي مسافران دارند مردم را آگاه مي كنند.
وي افزود: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از تأسيس مجتمع هاي بين راهي حمايت مي كند و با هماهنگي هايي كه با وزارت راه و ترابري به عمل آمده تسهيلات قابل ملاحظه اي براي سرمايه گذاران در اين زمينه منظور شده است.
حمزه زاده اعلام كرد: ستاد نظارت بر سفرها كه در گذشته در ايام نوروز به صورت مقطعي تشكيل مي شد، از ۱۴ تيرماه سال جاري دايمي شد و در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز آماده پاسخگويي به پرسشهاي مسافران و راهنمايي گردشگران است.
در اين همايش صادقي لاريجاني از مديران اتحاديه هاي رستورانهاي بين راهي مازندران مشكلات و نيازهاي صنف را بيان كرد و در پايان اين نشست هريك از مديران خواسته هاي خود را اعلام كردند و معاون گردشگري سازمان، رسيدگي به مشكلات آنان را به مديران مربوط مورد تأكيد قرار داد.

خبر
پيام صلح از ونزوئلا تا ونزوئلا
رومالو پيتزيكا ورزشكار ۴۱ ساله ونزوئلايي از ماه ژانويه گذشته (دي ماه) از كاراكاس پايتخت ونزوئلا خارج شده است.
وي با كشتي به پرتغال رفته و از پرتغال با دوچرخه اش كشورهاي اسپانيا، فرانسه، ايتاليا، اسلوني، كروواسي، آلباني، مقدونيه، يونان و تركيه را طي كرده است، او دهم مرداد ماه در تبريز اقامت داشت و اكنون با عبور از تبريز در حال رفتن به تهران است تا از آنجا مسير خود را به سمت تركمنستان، ازبكستان، قيرقيزستان و چين و پاكستان و هند طي كند.
او مي گويد: براي من خيلي مهم است كه از كشور زيبا و شگفت انگيز و مردم مهربان و مهمان نواز ايران براي همه مردم جهان بگويم.
او مي گويد: من هم مثل هوگو چاوز كه اكنون در تهران است، مي خواهم سلام مردم شاد خود را به شما برسانم، (در هنگام گفت وگو با پيتزيكا، چاوز در تهران بود).
رومالو پيتزيكا، هدف سفر خود را كمك به مردم فقير از طريق شركت هاي حامي خود مي داند. او پيام صلح را به مردم جهان و كمك هاي جمع آوري شده اش را به كودكان فقير هندوستان خواهد داد.
وي يك دوچرخه سوار و كوهنورد است كه هزينه زندگي اش را با نوشتن و عكاسي تامين مي كند. رومالو نشاني سايت اينترنتي خودش را به صورت زير به ما ارائه كرد:
www.CliMBTNGBYBIkE.COM
توفيق وحيدي آذر - تبريز
نشست علمي در انجمن مطالعات برنامه درسي ايران
جديدترين نشست علمي انجمن مطالعات برنامه درسي ايران با عنوان «طراحي و تدوين برنامه درسي مطالعات اجتماعي دوره راهنمايي تحصيلي براساس رويكرد حل مسئله و پژوهشگري دانش آموزي» روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، سخنران اين نشست دكتر نادر سلسبيلي است و دكتر محمدعلي ميرزابيگي به عنوان مدير ميزگرد و دكتر سياوش مشايان و دكتر ناهيد فلاحيان در مقام اعضاي ميزگرد وي را همراهي خواهند كرد.
اين نشست از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و در محل سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي واقع در ابتداي خيابان ايرانشهر شمالي برگزار خواهد شد و حضور در آن براي كليه پژوهشگران و علاقه مندان به علوم اجتماعي آزاد است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |