چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۵ - Aug 9, 2006
رعايت بهداشت و سلامت سوسيس و كالباس نظارت جدي تر را مي طلبد
هر ايراني سالانه ۴ كيلو سوسيس و كالباس مصرف مي كند
010476.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: در حال حاضر سرانه مصرف سوسيس و كالباس در اروپا ۶۴ و در ايران ۴ كيلوگرم در سال است كه به دليل جوان بودن جمعيت كشور و افزايش اشتغال زنان و همچنين سرعت و سهولت در تهيه اين فرآورده ها، مصرف آنها در سفره ايرانيان رو به افزايش است لذا رعايت بهداشت و سلامت در توليد سوسيس و كالباس نظارت جدي تر مسئولان را مي طلبد.
به گزارش همشهري، صفوي مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در اين خصوص گفت: براساس آخرين آمار بررسي تغذيه كشور كه با هدف ريشه كني سوءتغذيه ايرانيان انجام شده است، ۶۳درصد جمعيت مورد مطالعه در تهران چاق اند و اضافه وزن دارند، ۲۴ درصد فشار خون، ۵۴ درصد اختلالات چربي خون و ۱۱ درصد نيز ديابت دارند كه مهم ترين علل بروز آنها گرايش به مصرف زياد غذاهاي فست فود، عدم تحرك و جايگزين شدن سوسيس و كالباس به جاي نان و پنير است.
اين گزارش حاكي است، كمتر متخصص تغذيه اي را مي بينيد كه از فرآورده هاي گوشتي سوسيس و كالباس استفاده كند و هر وقت كسي به بازديد كارخانه هاي توليد اين محصولات مي رود، مدت زيادي طول مي كشد تا دوباره اين فرآورده را به عنوان غذا انتخاب كند.
در اين كارخانه ها براي اين كه وضع ظاهري كالباس را مناسب كنند از نيترات استفاده مي كنند تا آنها به رنگ هاي صورتي و قرمز درآيند و معمولا فرآورده هايي كه نيترات كمتري دارند مرغوب ترند چون نيتريت و نيترات بعد از مصرف تبديل به نيتروژآمين شده و سلامتي مصرف كنندگان را تهديد مي كند.
سوسيس و كالباس جزو آن دسته از فرآورده هاي پروتئيني دست دوم هستند كه ديرهضم مي شوند و جذب پروتئين از آنها كمتر است. همچنين به دليل نمك سود شدن انواع كالباس و سوسيس مثل: كالباس و سوسيس هاي دودي، تند و ادويه دار جذب كلسيم و پروتئين كاهش مي يابد و در نهايت باعث پوكي استخوان مي شوند. همچنين مواد افزودني به اين فرآورده ها باعث ايجاد اختلالاتي در جنين مي شود.
دباغ مقدم، رئيس كميته بهداشت مواد غذايي جامعه دامپزشكان در اين خصوص گفت: استفاده از برخي اعضاي دام همچون ريه، طحال، مثانه، نخاع، بافت هاي غده اي، سنگدان، رگ وپي، پوست، گوشت كله و چربي هاي احشايي در توليد فرآورده هاي گوشتي سوسيس و كالباس ممنوع بوده و با كارخانه هاي مصرف كننده اين اعضاي دام توسط مراجع قانوني برخورد مي شود.
رئيس كميته بهداشت مواد غذايي جامعه دامپزشكان همچنين گفت: ميزان گوشت موجود در سوسيس و كالباس بايد حداقل ۵۰ درصد، چربي آن حداكثر ۲۰ درصد و ميزان مواد نشاسته اي موجود در آن كمتر از ۸ درصد باشد. در ايران بيش از ۵۰ نوع سوسيس و كالباس توليد مي شود كه اختلاف آنها نيز بيشتر به خاطر درصد گوشت، نوع گوشت، ادويه، ميزان و نوع چربي و آب افزوده شده است.
وي افزود: بيش از ۲۵۰ كارخانه سوسيس و كالباس سازي در كشور سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن سوسيس و كالباس توليد مي كنند و ظرفيت اين را نيز دارند كه توليدات خود را به ۶۰۰ هزار تن در سال افزايش دهند. مصرف سرانه سوسيس و كالباس در اروپا سالانه ۶۴ كيلوگرم، در تركيه ۵/۴۷ كيلوگرم و در ايران حدود چهار كيلوگرم است.
دباغ مقدم درخصوص مواد تشكيل دهنده سوسيس و كالباس اظهار داشت: مواد تشكيل دهنده سوسيس و كالباس سالم و حاوي مواد مغذي شامل مواد پروتئيني همچون گوشت، سويا، شيرخشك، پنير، تخم مرغ، انواع چربي هاي خوراكي حيواني و گياهي، آرد گندم، نشاسته هاي خوراكي، انواع ادويه و سبزي هاي خوراكي همچون فلفل دلمه اي، هويج، قارچ، آب به شكل يخ و مواد افزودني مجاز است و مصرف سوسيس و كالباس در حد متعادل و در صورت تهيه از كارخانه هاي معتبر آسيبي به سلامتي مصرف كنندگان نمي رساند.

۵۰ درصد اختلافات خانوادگي در
مراكز مشاوره مخدومه مي شوند
010473.jpg
گروه اجـــتمــــاعي - فرمانده انتظامي  تهران بزرگ با اشاره به اين كه ۲۲ مركز مددكاري و مشاوره پليس در سطح تهران فعال هستند ، افزود: ۵۰درصد پرونده هاي اختلافات خانوادگي و محلي قبل از ارسال به مراكز قضايي، توسط مددكاران و مشاوران اجتماعي حل و فصل مي شوند.
سردار «مرتضي طلائي» فرمانده انتظامي تهران بزرگ كه در بيستمين همايش سراسري انجمن مددكاري كشور تحت عنوان«مددكاري اجتماعي و اخلاق حرفه اي» در مجتمع دانشگاهي ولي عصر (عج) دانشگاه آزاد واحد مركز تهران سخن مي گفت ياد آورشد: با توجه به اين كه كشور ايران كشوري در حال گذار است و از طرفي در عصر انفجار اطلاعات و اخبار قرار داريم، اگر نتوانيم جامعه را توانمند كنيم شرايط براي بروز آسيب هاي اجتماعي در جامعه فراهم مي شود.
رييس پليس تهران بزرگ با بيان اين كه ۶۰ درصد جامعه ما را زندگي شهري تشكيل مي دهد، افزود: رشد طلاق و اختلافات زندگي يكي از نشانه هاي عدم توانايي جامعه در شناخت تهديدات و آسيب ها و ناهنجاري هاي جامعه است. وي ضرورت ايجاد و گسترش مراكز مشاوره و مددكاري اجتماعي تخصصي بخصوص براي نوجوانان و جوانان را از راه كارهاي آشنايي شهروندان با آسيب هاي اجتماعي بر شمرد و اظهار داشت: بايد دسترسي آسان به مراكز مشاوره و مددكاري را براي شهروندان فراهم سازيم.
سردار طلايي با تاكيد بر ارتقاء موقعيت مددكاري در جامعه، تصريح كرد: بايد امنيت روحي و رواني، اقتصادي، شغلي و حرفه اي را براي مددكاران فراهم كنيم تا آنها بتوانند نقش خود را در مشاوره دادن به شهروندان به درستي ايفاء كنند.

دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر:
مبارزه با مواد مخدر نيازمند مطالعات و دانش روز است
گروه اجتماعي - دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور گفت: معضل مواد مخدر يك معضل جهاني است و وجود ۲۵۰ ميليون معتاد و ۵۰ ميليون بيمار ايدزي در دنيا يك خطر جدي است كه براي مبارزه با آن نيازمند مطالعات و دانش روز دنيا است.
حسين مالكي با اشاره به قدرت ايران در مبارزه با مواد مخدر نسبت به كشورهاي جهان گفت: كشورهاي ديگر اگر مي خواهند خطر مواد مخدر را كاهش دهند بايد با ايران مشورت كنند.
وي افزود: آنچه كه در افغانستان مي گذرد بسيار خطرناك و پيچيده است به طوري كه در سال قبل ميزان توليد مواد مخدر در افغانستان بيش از ۴ هزار و ۶۰۰ تن بوده كه امسال به بالاي ۵ هزار تن توليد مواد مخدر هم مي رسد.
مالكي كه در معارفه دبير جديد شوراي هماهنگي با مواد مخدر استان گيلان سخن مي گفت، در ادامه افزود: از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران براي مبارزه با پديده جهاني اعتياد چهار سند در راستاي مقابله، درمان، پيشگيري و امور قضايي به سازمان ملل پيشنهاد شده است كه ايران مي تواند با تجربه اي كه در طول ۲۷ سال بدست آورده سازمان ملل را ياري دهد.
وي گفت: امروزه مواد مخدر بزرگترين تجارت ثروت غيرقانوني در دنيا است و بعد از انقلاب اسلامي مبارزات و خدمات ارزشمندي توسط نيروهاي انتظامي، سپاه و بسيج به كشور ارائه شده و بسياري از آنان نيز در اين راه به شهادت رسيده اند.
مالكي با اشاره به وضعيت گيلان از لحاظ مواد مخدر تصريح كرد: وضعيت استان به نسبت استان هاي ديگر رضايت بخش است، در حال حاضر سرانه دانش آموزان كشور كه در معرض خطر مواد مخدر هستند ۳/۱۳ درصد و در گيلان ۹ درصد است و در بسياري از استان ها بالاي ۹ درصد دانش آموزان آنها در معرض اعتياد هستند.

تدوين اخلاق حرفه اي براي مددكاران
گروه اجتماعي- منشوراخلاق حرفه اي مددكاري اجتماعي تدوين مي شود.
ابوالحسن فقيه رييس سازمان بهزيستي با اعلام اين خبر گفت: براي ساماندهي وضعيت مددكاري اجتماعي در ايران بايد منشور اخلاق حرفه اي مددكاري اجتماعي تدوين شود و براي مددكاران شاغل نيز دوره هاي باز آموزي در نظر گرفته شود تا اين حرفه بتواند جايگاه مهم خود را پيدا كند. وي افزود: در حال حاضر ۴ هزار مددكار و مدديار در سازمان بهزيستي، مشغول به فعاليت هستند كه نياز سازمان بهزيستي براي خدمت رساني به اقشار آسيب پذير بيش از اين تعداد است.
رئيس سازمان بهزيستي كشور در بيستمين همايش مددكاري اجتماعي ايران بر اهتمام جدي سازمان بهزيستي براي ايجاد نظام حمايتي مددكاري اجتماعي خبر داد. وي گفت: مددكاران اجتماعي نقش موثر، مفيد و حساسي در توانمندسازي جامعه، برنامه ريزي شهري، جلوگيري وپيشگيري از آسيبهاي اجتماعي مختلف مانند رشد طلاق، بزهكاري، افزايش كودكان كار و خياباني، خشونت هاي خانوادگي و همچنين مداخله در بحرانهاي اجتماعي دارند.
وي خاطر نشان كرد: همچنين نقش مددكاران در ارتقاء سلامت اجتماعي، توانمندسازي افراد، خانواده ها و جامعه براي دستيابي به يك زندگي سالم و بانشاط، حفظ بنيان خانواده و رسيدن به پويايي و توسعه بسيار مهم است. فقيه افزود: مددكاري اجتماعي نقش مهمي در كنترل آسيبهاي اجتماعي مانند طلاق، اعتياد و فرار از خانه دارد و اگر مددكاران اجتماعي جايگاه واقعي خود را پيدا كنند مي توانند نقش موثر خود را در ارتقاي سطح سلامت اجتماعي ايفا كنند.

دريافت وجوه خيريه توسط مراكز خصوصي ممنوع شد
فارس : معاون مشاركتهاي مردمي بهزيستي اعلام كرد: جذب و دريافت وجوه خيريه از مردم توسط مراكز خصوصي كه با مجوز بهزيستي فعاليت مي كنند، ممنوع شد.
سيد مهدي سيد محمدي افزود: بر اساس مصوبه اخير شوراي معاونان سازمان بهزيستي كشور و به استناد قانون شركتها و موسسات خصوصي از اين پس موسسات خصوصي تحت پوشش بهزيستي حق دريافت وجوه خيريه و جلب مشاركتهاي مردمي را ندارند و سازمان بهزيستي با متخلفان برخورد مي كند. وي افزود:  در گذشته با توجه به اينكه ممكن بود يك مركز خصوصي نگهداري سالمندان يا معلولان در اوايل دوره فعاليت خود نتواند هزينه هاي خود را تامين كند جلوي دريافت كمكهاي مردمي در اين مراكز گرفته نمي شد و اين مراكز نيز مي توانستند از خيران كمك بگيرند اما اكنون كه يارانه هاي بهزيستي به اين مراكز به خصوص در سال جاري افزايش قابل توجهي يافته است دريافت هر گونه كمك از افراد خير در مراكز خصوصي بهزيستي ممنوع شد.

با مردم
پاداش معوقه فرهنگيان
فرهنگيان براي تامين معاش و گذران زندگي متكي به حقوق خود هستند و بروز هرگونه تاخير در اين پرداخت ها آنها را مثل ساير حقوق بگيران دچار مشكل مي كند. به عنوان مثال پاداش سال ۸۴ (بابت ۱۷ ساعت كار) فرهنگيان در منطقه چهاردانگه تهران هنوز پرداخت نشده است.
آقاي فهيمي- تهران
تخلف شبانه
تاكسي هاي خطي و گردشي بايد شب و روز مقررات مربوط به سوار كردن ۴ مسافر را رعايت كنند، اما در خط تاكسي ميدان شوش- دولت آباد شب ها تاكسي ها در صندلي جلو دو مسافر سوار مي كنند و مقررات را ناديده مي گيرند.
آقاي حسامي- تهران
تقاضا از شهرداري منطقه ۳
چهارشنبه شب گذشته، سرنشينان خودروهاي عبوري مثل من هنگام عبور از خروجي اتوبان مدرس- صدر، متوجه بوي مشمئزكننده اي شدند كه بر اثر آبياري احتمالي فضاي سبز وسيع اين محل با آب آلوده انجام مي شد. براي جلوگيري از تكرار اين قضيه، تقاضا دارم شهرداري منطقه ۳ بررسي هاي لازم را انجام دهد تا سهل انگاري پيمانكاران، انتقادها را متوجه شهرداري نكند.
خانم حكيمي- تهران
قرعه كشي با كدام جايزه؟
مثل بسياري از بينندگان سيماي جمهوري اسلامي- شبكه ۳ منتظريم تا ببينيم قرعه كشي مربوط به جوايز مسابقاتي كه هر شب از اين شبكه پخش مي شود، كي انجام مي شود تا اين گمان براي مردم پيش نيايد كه از جايزه خبري نيست!
خانم اكبري
قيمت رسمي و غيررسمي
در شرايطي كه وزارت جهاد كشاورزي قيمت مرغ را براي مصرف كنندگان كيلويي ۱۴۸۰ تومان اعلام كرده بود،  در غرب تهران مرغ كيلويي ۱۳۵۰ تومان عرضه مي شد. منابع دولتي بايد با دقت بيشتري به تعيين قيمت بپردازند تا گراني در جامعه دامن زده نشود.
آقاي حسيني- تهران
اين مدرك را قبول ندارند
پس از شركت در دوره هاي مربي پيش دبستاني جهاد دانشگاهي و اخذ مدرك فوق ديپلم، بر خلاف وعده هاي پيشين و تعهدات اعلام شده،  اين مدرك را آموزش و پرورش و سازمان بهزيستي قبول ندارند. در حالي كه هزينه هاي سنگيني براي طي كردن اين دوره پرداخته ايم. اگر مدرك اين دوره مورد پذيرش مراكز پيش گفته نمي باشد، چرا مجوز برگزاري آن داده مي شود؟!
خانم سلگي- تهران
به خودروسازان ابلاغ نشده است
در تازه ترين اقدام براي تعويض خودروهاي فرسوده، طبق اعلام يك دستگاه دولتي براي تعويض خودروهاي فرسوده با شركت هاي خودروساز داخلي تماس گرفتيم. آنها اعلام كردند كه هيچ گونه دستورالعملي در اين مورد دريافت نكرده اند. از وزارتخانه هاي مربوطه خواستار رسيدگي مي باشيم.
آقاي امجدي- تهران
ضرورت رفع تبعيض
بازنشستگان كشوري و لشگري هر دو براي اين مملكت و هموطنان خود زحمت كشيده اند و بديهي است كه بايد از مزاياي ايام بازنشستگي برخوردار شوند. تفاوت ها و تبعيض ها در اين مورد بايد برداشته شود.
خانم غفاري- تهران
قبل از تحويل هماهنگ كنيد
در حالي كه توسط يكي از شركت هاي معروف خودروسازي خودروهاي موسوم به Roa و RDX به مشتري تحويل مي گردد، اين خودروها پلاك نمي شوند. اين ناهماهنگي ها بايد پيش از تحويل خودرو به متقاضيان برطرف گردد.
آقاي عظيمي- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |