چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۵ - Aug 9, 2006
رهبر معظم انقلاب در ديدار خانواده شهدا و علماي اهل تسنن كشور:
دفاع از حزب الله لبنان بر همه جامعه اسلامي واجب است
پديده تلخ در شرايط كنوني، تفرقه دولت هاي اسلامي بويژه نظاره گري برخي دولت هاي عربي است
010551.jpg
گروه سياسي- همزمان با سيزدهم رجب، خجسته سالروز ميلاد حضرت علي عليه السلام، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار قشرهاي مختلف مردم و جمعي از خانواده هاي شهدا و علماي اهل سنت از سراسر كشور، اميرمؤمنان و امام پرهيزگاران را ستاره درخشان آسمان عدل، انصاف و انسانيت و شخصيت برجسته و مورد احترام همه آزادگان عالم دانستند و با تأكيد بر اينكه مهمترين درس آن حضرت و همه اولياي الهي، تلاش و جهاد در راه خدا بوده است، تصريح كردند: امروز مهمترين وظيفه امت اسلامي، جهاد در راه خدا و تلاش براي احياي مجدد عظمت علمي، اخلاقي و انساني و عزت اسلامي مسلمانان و جبران ضعف ها و عقب ماندگي هاست.
حضرت آيت الله خامنه اي با تبريك سالروز ولادت مولي الموحدين حضرت علي(ع)، در بيان علت ابراز ارادت و محبت همه مسلمانان و آزادگان عالم به آن حضرت خاطرنشان كردند: ايمان مخلصانه، جهاد فداكارانه، ذوب شدن در امر و نهي الهي، اطاعت و عبوديت مطلق در برابر خدا، بي اعتنايي به زخارف دنيوي، رعايت انصاف و عدالت با عموم مردم، عطوفت و مهرباني به مظلومان و مستضعفان، ايستادگي و قاطعيت در برابر دشمنان دين، عمل به وظيفه در هر شرايطي، و سخنان حكمت آميز مورد نياز بشر در همه دورانها، ويژگيها و صفاتي است كه هر انسان منصفي را به خضوع وا مي دارد.
ايشان با تأكيد بر لزوم درس گرفتن از پيامبر اعظم اسلام(ص) و اولياي الهي، آنان را مظهر جهاد در راه خدا دانستند و افزودند: اين جهاد فقط مختص به دوران جنگ نيست، بلكه در دوران صلح نيز هر اقدام مسلمانان براي ارتقاي علمي، اعتلاي دين و امت اسلامي، وحدت و يكپارچگي مسلمانان و مقابله با تمايلات اغواگرانه دروني، جهاد در راه خدا به شمار مي رود.
رهبر انقلاب اسلامي وضع اسفبار كنوني امت اسلامي و ضعف و انحطاط دنياي اسلام را نتيجه غفلت از جهاد در راه خدا برشمردند و خاطرنشان كردند: امروز وضع مسلمانان به گونه اي است كه در روز عيد سيزده رجب، پيكر امت اسلامي خون آلود است، و مسلمانان در لبنان، فلسطين، عراق و افغانستان به خاك و خون كشيده مي شوند و در چنين شرايطي دو پديده تلخ در امت اسلامي بروز كرده است كه هر كدام از آنها درخور تأمل و عبرت آموزي است و مسلمانان بايد به سبب اين دو پديده به درگاه خداوند توبه كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي، فجايع كنوني در لبنان و فلسطين و كشتار مردم بيگناه و كودكان را به دست رژيم صهيونيستي يكي از اين دو پديده تلخ دانستند و خاطرنشان كردند: مصائبي كه امروز بر مردم لبنان وارد مي آيد، ممكن است براي هريك از كشورهاي اسلامي پيش بيايد. بنابراين، امت اسلامي بايد متوجه شود كه قدرتهاي جهاني هيچگاه منافع آنان را در نظر نخواهند گرفت و بايد براي حفظ موجوديت خود، قدرت و اتحادشان را افزايش دهند.
ايشان با انتقاد شديد از رفتار و گفتار تشويق آميز آمريكا و انگليس و برخي قدرتهاي ديگر در قبال جنايات رژيم غاصب صهيونيستي و همچنين ناتواني و بي عُرضگي سازمان ملل متحد در كنار ادعاي حقوق بشر، مدنيت و مبارزه با تروريسم افزودند: دومين پديده تلخ در شرايط كنوني، تفرقه دولتهاي اسلامي بويژه نظاره گري برخي دولتهاي عربي است كه اين گونه رفتار، بسيار اشتباه و خسارت بار است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه امروز دفاع از حزب الله لبنان بر همه جامعه اسلامي واجب است، خاطرنشان كردند: برخي دولتهاي اسلامي كه به دليل ملاحظه آمريكا و قدرتهاي استكباري سكوت كرده اند، بدانند كه آمريكا هيچگاه ملاحظه آنان را نخواهد كرد.
ايشان ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني را از ابزارهاي هميشگي دشمنان براي زمين گير كردن مسلمانان برشمردند و تأكيد كردند: تفرقه، سم مهلك دنياي اسلام است و هر اقدامي كه موجب ايجاد اختلاف ميان مسلمانان و استفاده دشمنان از اين اختلاف شود، خيانت به دنياي اسلام است.
حضرت آيت الله خامنه اي، استحكام موضع جمهوري اسلامي ايران را درباره مسائل دنياي اسلام، اعم از عراق، فلسطين، لبنان و افغانستان يكسان دانستند و در بيان علت اين استحكام موضع خاطرنشان كردند: آمريكا با همكاري صهيونيست ها و برخي دولتهاي خبيث اروپايي همچون انگليس در پي ريشه كن كردن اسلام از اين منطقه است، زيرا اسلام در مقابل مطامع آنها ايستاده و با تشكيل نظام اسلامي در ايران، احساسات اسلامي و تمايل به مجاهدت در راه اسلام و احياي هويت و عزت اسلامي در جهان اسلام زنده شده است.
رهبر انقلاب اسلامي، مجاهدت مردم و حزب الله لبنان را نمونه اي از ايستادگي اسلامي و زنده بودن عزت اسلامي دانستند و تأكيد كردند: ارتش رژيم صهيونيستي كه به ارتش شكست ناپذير مشهور بود و در مدت شش روز سه ارتش كشورهاي عربي را شكست داده بود، امروز پس از گذشت حدود يك ماه با به كار گرفتن همه توان و كمك نظامي آمريكا، هنوز نتوانسته است در مقابل حزب الله (مجاهد في سبيل الله) به برتري دست يابد و پي در پي متحمل شكست مي شود.
خاطرنشان مي شود، در اين ديدار جمعي از خانواده هاي معظم شهدا، ايثارگران، روحانيون اهل سنت، عشاير، بسيجيان، دانشجويان از مشهد مقدس، اصفهان، كيش، گيلان غرب، سبزوار، ريگان و دلگان، بزمان و بم، ملارد كرج، خوي، دورود، شفت گيلان، لنگرود و استانهاي گلستان، كردستان، همدان، قم، آذربايجان شرقي و غربي و اردبيل حضور داشتند.

وزير خارجه در همايش بررسي تهاجم رژيم صهيونيستي
صهيونيست ها در دادگاه جنايت جنگي محاكمه  شوند
010557.jpg
گروه سياسي- همايش «تهاجم رژيم صهيونيستي؛ پيامدهاي منطقه اي و جهاني» دوشنبه گذشته در مركز مطالعات سياسي وزارت خارجه برگزار شد. در اين همايش يك روزه كه با سخنراني وزير خارجه افتتاح شد، شخصيت هاي داخلي و خارجي طي جلساتي مباحث مرتبط با مناقشات اخير خاورميانه را مورد نقد و بررسي قرار دادند.
علي  اكبر ولايتي، مشاور امور بين الملل مقام معظم رهبري، مصطفوي قائم مقام وزير خارجه، عراقچي و باقري معاونان بين المللي و آسيا و عربي وزير خارجه به همراه شخصيت هاي سياسي خارجي چون عدنان منصور سفير لبنان در جمهوري اسلامي و مهماناني از پاكستان، كويت، عراق، ايتاليا، كويت و سوريه در اين همايش يك روزه مقالات خود را ارائه و درباره مواضع مختلف مباحثه كردند. علاء الدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در اين همايش حاضر بود. به گزارش خبرنگار همشهري، منوچهر متكي طي سخنراني خود در افتتاحيه اين همايش گفت: مردم نسبت به عملكرد رژيم صهيونيستي قضاوت كردند و اين نخستين بار است كه نتايج مورد نظر رژيم صهيونيستي به هيچ وجه تأمين نشد.
وزير خارجه قطعنامه اخير كه توسط فرانسه و آمريكا طراحي شده را تأمين كننده منافع اسرائيل خواند و موضع ايران را نيز تبيين كرد: «ما از نظري كه مورد اجماع تمام گروه هاي لبناني باشد حمايت مي كنيم و موضع ما در لبنان بسيار روشن است. ما خواهان توقف حملات رژيم صهيونيستي به لبنان به صورتي عادلانه هستيم.» متكي خواستار محاكمه رژيم صهيونيستي در دادگاههاي جنايت جنگي بين المللي شد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين همايش گفت:« ما انتظار داريم كه در اجلاس ،رؤساي اتحاديه بين المجالس تصميمي در قطع رابطه با رژيم صهيونيستي اتخاذ كنند»
علي اكبر ولايتي نيز در اين نشست كشتار مردم لبنان از سوي صهيونيست ها را با كشتار مسلمانان در جنگ بالكان مقايسه كرد و گفت: كشورهاي غربي در قبال اين مسائل به وقت كشي پرداختند و اجازه دادند مسلمانان در هر دوي اين درگيري ها قتل عام و كشته شوند.
در اختتاميه اين مراسم قائم مقام وزير خارجه سخنراني كرد و ماجراي لبنان را نه تنها كشتار مردم بي گناه كه سياست دوگانه غرب و ناكارآمدي مجامع بين المللي خواند.

تمديد مهلت اعطاي امتيازات ويژه به ايثارگران،  قهرمانان ملي و امدادجويان
گروه سياسي- معاونت فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح طي اطلاعيه اي با تبريك فرا رسيدن ۱۳ رجب اعلام كرد، در پاسخ به درخواست تمديد مهلت اجراي مقررات اعطاي امتيازات ويژه به ايثارگران، قهرمانان ملي و امدادجويان از محضر مقام معظم فرماندهي كل قوا،  معظم له با اجراي مقررات فوق از تاريخ ۲۵/۴/۱۳۸۵ به مدت يك سال به اين شرح موافقت فرمودند:
۱- فرزند دوم شهداء از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي باشد.
۲- يكي از فرزندان مفقود الاثرها و آزادگان كه به واسطه استفاده پسر آنها (مفقودالاثر و آزاده) از معافيت خانواده شهداء، سرباز شناخته شده است از خدمت معاف مي باشد.
۳- يكي از برادران شهداء، مفقود الاثرها و آزادگان كه به واسطه استفاده فرزند آنها (شهيد،  مفقود الاثر، آزاده) از معافيت خانواده شهدا،  سرباز شناخته شده،  از خدمت معاف مي باشد.
۴- يكي از فرزندان مفقود الاثرها و آزادگان كه قبلاً برادرش (فرزند ديگر مفقود الاثر و آزاده) از معافيت خانواده شهداء استفاده نموده ولي به دليل فوت يا مهاجرت تا پايان سال ۱۳۷۹ نزد خانواده اش نباشد، از خدمت معاف مي باشد.
۵- كليه جانبازان بالاي ۱۵% و يكي از فرزندان جانبازان ۳۰% و بالاتر و دو فرزند جانبازان ۶۰% و بالاتر از خدمت معاف مي باشد.
۶- يكي از فرزندان رزمندگان داراي بيش از ۴۰ (چهل) ماه سابقه جبهه و ۲ فرزند رزمندگان داراي ۸۰ (هشتاد) ماه سابقه جبهه،  از خدمت معاف مي باشد.
مقامات عالي نيروهاي مسلح شاغل در محل هاي سرتيپي به بالا تا زماني كه در اين مشاغل خدمت مي كنند، مشمول اين امتياز نمي باشند.
۷- يكي از فرزندان افرادي كه جمع درصد جانبازي و سابقه جبهه آنها به ۴۰ (چهل) امتياز و دو فرزند افرادي كه جمع درصد جانبازي و سابقه جبهه آنها به ۸۰ (هشتاد) برسد، از خدمت معاف مي باشد.
۸- يكي از فرزندان آزادگاني كه بيش از سه سال در اسارت بوده ولي فرزندشان بعد از آزادي به سن سربازي رسيده است، از خدمت معاف مي باشد.
۹- در خصوص جبهه خلبانان هوانيروز، مبدأ شروع ماموريت ها و مناطق عملياتي كادر خلبانان و فني هوانيروز مدت خدمت در نقاط سكوي مقدم تا تاريخ ۲۷/۵/۱۳۶۷ معادل جبهه، محاسبه مي گردد.
۱۰- خدمت خلبانان و ديگر عوامل پروازي كه در عمليات بمباران، شناسايي، حمل مهمات و... به مدت ۴۰ (چهل) ماه شركت داشته اند، معادل جبهه محاسبه مي شود.
۱۱- آن دسته از خانواده معظم شهداء،  مفقود الاثرها، جانبازها، آزادگان و رزمندگان كه يكي از فرزندان آنها از خدمت معاف شده ليكن ضرورت استفاده از معافيت صادره مذكور به دليل فوت، استخدام در نيروهاي مسلح و... منتفي گرديده، مي توانند با ابطال كارت معافيت صادرشده، كارت معافيت جديد را براي نفر دوم خانواده اختصاص دهند.
۱۲- مصوبه سال ۱۳۶۶ شوراي عالي دفاع سابق در خصوص كاركنان پدافند هوايي كشور به شرح درج شده در مصوبه، معادل جبهه محاسبه مي گردد.
۱۳- يگانه سرپرست خواهر مجردي كه به سن ۲۴ سالگي رسيده از خدمت معاف مي باشد.
۱۴- آن دسته از خانواده هاي شاهد كه داراي فرزند معلول جسمي، ذهني باشند يكي از فرزندان آنها از خدمت معاف مي گردد.
۱۵- كليه خانواده هايي كه داراي فرزند معلول جسمي، ذهني بوده و داراي يك فرزند سالم بالاي ۱۸ سال باشند آن فرزند سالم مشمول، از خدمت معاف مي گردد.
۱۶- كليه مادران فاقد شوهر تحت پوشش كميته امداد حضرت امام خميني(ره) كه حداكثر داراي دو فرزند ذكور بالاي ۱۸ سال باشند، يكي از فرزندان آنها از خدمت معاف مي گردد.
۱۷- سربازان متأهل غيرغايب در استان هاي محل سكونت خود به كارگيري شوند.
در اجراي فرمان مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا، مشمولان فوق پس از طي دوره آموزش نظامي در نزديك ترين مركز آموزش محل سكونت شان، كارت معافيت از انجام خدمت دوره ضرورت دريافت خواهند نمود.
افراد واجد شرايط مي توانند با مراجعه به باجه هاي پست و اخذ دفتر چه هاي راهنمايي وظيفه عمومي و تكميل فرم ها و مدارك مورد اشاره در دفترچه، جهت برخورداري از معافيت هاي فوق اقدام نمايند.

يادداشت
عبرت هاي اين سه هفته
دكتر اسدالله بادامچيان
از لبنان و فلسطين، از حزب الله و حماس چه عبرتي بايد گرفت؟ و چه بايد آموخت؟
***
شاهد بوديم:
- سه هفته، اسرائيل در آسمان بي دفاع لبنان و غزه، بمب هاي ۵ تني سفارش آمريكا و انواع ديگر بمب ها را بر خانه ها و ساختمان هاي مردم بيگناه، فروكوبيد. كشت، مصدوم كرد و خراب كرد. با نيروي نظامي به لبنان حمله برد؛ آمريكا و انگليس او را حمايت و تشويق كردند، جلوي آتش بس را گرفتند، و جواز هرگونه آدمكشي و جنايت را به اين دست آموز خود دادند. سران اكثر كشورهاي عرب ساكت ماندند، غيرت عربي يا جرأت اسلامي از آنها مشاهده نشد درحالي كه بخش هايي از كشورشان در اشغال رژيم صهيونيستي است، يا در معرض تهديد آمريكايي «خاورميانه بزرگ»! هستند. ديديم:
- در غزه يك دختر نوجوان كه در جلوي چشمانش پدر، مادر، خواهر و برادرش را كشته بودند، بر تلي از خاك چگونه مي گريست، و آينده تيره اش را عزاگرفته بود.
- ديديم كودكي، در كنار شيشه شيرش، در خون غلطيده بود.
- ديديم مادري در كنار بچه نوزادش، در زير آوار بمباران اسرائيلي - آمريكايي چه تأثرانگيز جان باخته بود.
- ديديم رايس، در لباسي آراسته، با باطني جلادگونه، در اجلاس رم، اجازه نداد كه اين كشتار فجيع و ننگ آميز، متوقف شود. آنان كه در كنارش نشسته بودند چه آرام تابع شدند و بر او نياشفتند و جنايت ها ادامه يافت.
- ديديم اتحاديه عرب، هيچ كار نكرد و حقوق بشر غربي، صدايش درنيامد.
- ديديم خاخام هاي هامان صفت و مزدور صهيونيسم آمريكايي فتوا دادند كه در تورات كشتن كودكان و زنان در جنگ جايز است و اكنون بر نظاميان صهيونيست لازم است كه كودكان و زنان بي دفاع لبناني و فلسطيني را بكشند!
- ديديم. القاعده، در چنين موقعيتي به صدا درآمد، كه حزب الله، رافضي است و هرگونه كمك به آن حرام است!
يادشان رفته بود كه پيامبر اعظم فرمود هركس فرياد كسي را (بدون قيد مسلم و غيرمسلم) بشنود كه از مسلمانان مي خواهد به فريادش برسد و بداد او نرسد، مسلمان نيست!
- ديديم مفتي هاي درباري، به اشاره شاهان و شاهاني به نام رئيس جمهور، فتوا دادند كمك به حزب الله، جايز نيست. همچون شريح، كه به اشاره يزيد حكم داد كه فرزند دلبند رسول الله يعني حسين، از دين جدش بيرون رفته است. و خونش هدر است.
پس اگر اسرائيل هم شيعيان جنوب لبنان را بكشد، سر كاخ نشينان ذليل سلامت باشد و چه بهتر كه صهيونيست ها آنها را بكشند تا آن كاخ نشينان بي درد مجبور به كشتن حزب اللهي ها نشوند.
***
ولي شاهد بوديم و ديديم:
- حزب الله در لبنان و حماس در غزه، اسرائيل را درهم شكستند.
مقاومت با لبيك يا محمد و لبيك يا حسين و با وحدت مسلمانان آگاه، توطئه هاي آمريكا و انگليس و همدستانشان، و صهيونيسم را به باد داد.
- بمباران هاي اسرائيل نتوانست اراده ملت مظلوم لبنان و فلسطين را درهم شكند. جلادان رسواي آمريكايي و انگليسي و صهيونيستي، و فتواها، و رضايت هاي پنهاني سران خودفروخته، نتوانست كاري جز ننگي بزرگ براي مدعيان تمدن غرب، دموكراسي و ليبراليسم به همراه بياورد.
- كشتار، سركوب و تخريب و جنگ رواني نتوانست ملت مقاوم لبنان و فلسطين را به زانو درآورد بلكه بر عزم و اراده آنها افزود و كار از سرزمين هاي فلسطيني به داخل آمريكا كشانده شد كه يك آمريكايي در اعتراض به جنايات اسرائيل به مركز صهيونيست ها حمله برد. و البته صهيونيست ها نيز قانا را به خاك و خون كشيدند.
- نفرت جهاني از آمريكا و انگليس افزايش يافت. و رايس در سفر خود به لبنان تحقير شد و بوش و بلر دهها موضع متفاوت گرفتند. و موج اعتراض درون آمريكا گسترده تر شد.
همه اين ها، از طرف استكبار جهاني وحشت و نگراني آنها از بيداري و قيام ملت ها، و ظهور اسلام پويا و عاشورايي است.
و از طرف جبهه مقابل استكبار و صهيونيسم، به علت ايمان قاطع به حقانيت خود، وحدت اسلامي، آمادگي براي تحمل و صبر در راه پيروزي، و رهبري و مديريت قوي و توانمند و حمايت افكار عمومي جهاني به ويژه ارزشگرايان است. اين براي همه ما بايد عبرت باشد.
براي ليبرال ها و عناصر ضعيفي كه در اين سه هفته، مواضع غيراصولي و غيرارزشي داشتند نيز عبرت گردد كه از آن مواضع ضعيف و تحليل هاي غلط، و آمريكاترسي، دست بردارند و با جبهه حسيني عاشوراييان همراه شوند، تا اين گونه در پيشگاه تاريخ و در نظر ملت بزرگ ايران و امت اسلام شرمنده نباشند.

الهام:
رئيس جمهوري ارزيابي عملكرد وزرا را آغاز كرده است
گروه سياسي- غلامحسين الهام سخنگوي دولت در مصاحبه هفتگي خود با خبرنگاران به تشريح مصوبات دو هفته اخير دولت پرداخت و بعد از آن به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.
ارزيابي عملكرد وزرا
سخنگوي دولت در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران در خصوص تغييرات در بدنه دولت اظهار داشت: رئيس جمهوري با وزرا و بدنه دولت ميثاقي يك ساله بسته بود و اكنون نيز در حال ارزيابي عملكرد يك ساله خانواده دولت است.
وي افزود: البته ارزيابي از عملكرد وزرا و بدنه دولت به معناي تغيير نيست و ما بعد از ارزيابي نسبت به تغيير يا عدم تغيير وزرا و بدنه دولت تصميم مي گيريم.
تعيين زمان انتخابات توسط مجلس يك ايراد مبنايي است
الهام در پاسخ به سؤالي در خصوص ارائه لايحه يك فوريتي از سوي دولت به مجلس در مورد برگزاري همزمان انتخابات با توجه به مخالفت قبلي دولت با طرح مجلس در ارتباط با تصويب تجميع انتخابات اظهار داشت: مشخص كردن زمان برگزاري انتخابات يك تصميم اجرايي است و قانونگذاري نيست و هم چنين تغيير زمان انتخابات نيز يك تصميم اجرايي است نه قانونگذاري و وظيفه دولت و دستگاههاي اجرايي است كه زمان برگزاري انتخابات را مشخص كنند و وظيفه قانون گذاري نيست.
وي افزود: زمان تعيين انتخابات از سوي مجلس و الزام دولت به برگزاري انتخابات در اين زمان به معناي وارد شدن در حوزه اجرايي است و اين يك ايراد مبنايي است.

لايحه اجراي امر به معروف و نهي از منكر تهيه مي شود
ايسنا: وزير دادگستري و سخنگوي قوه قضائيه، با بيان اينكه ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر با همكاري وزارت دادگستري به دنبال تهيه لايحه اجراي اصل ۸ قانون اساسي است، خاطرنشان كرد: اين لايحه به زودي ارائه مي شود كه پس از آن شاهد اجراي اصل ۸ قانون اساسي خواهيم بود.كريمي راد در مورد پرونده موسوي خوئيني، اظهار داشت: هنوز پرونده وي به دادگاه ارائه نشده است.

به تك صدايي در دانشگاهها هيچ اعتقادي ندارم
ايسنا:وزير علوم گفت: با صراحت بگويم به تك صدايي در دانشگاهها هيچ اعتقادي ندارم، بلكه در چارچوب ضوابط، قوانين و مقررات، همه بايد بتوانند نظرات و ديدگاههايشان را بيان كنند.محمد مهدي زاهدي در نشست مشترك شوراي مركزي و كميسيون هاي سه گانه جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي افزود: طبيعي است كه هر يك از گرايشهاي فكري در تشكلهاي دانشجويي، مجاز است تا افكار و برنامه هاي خود را بيان و خط مشي سياسي خود را به روشني طرح كند، ليكن در كنار اين آزادي عمل، گرايشهاي مختلف حاضر در دانشگاه بايد علاوه بر توجه به عنصر عقلانيت، در شعارها، مواضع و عملكرد خود، چارچوبهاي قانون را مدنظر قرار دهند.

مهدي چمران: شرايط فراهم نشود
در انتخابات آتي شوراها شركت نمي كنم
مهر: رئيس شوراي شهر تهران در مورد حضور خود در دور بعدي انتخابات شوراي شهر، گفت: با تجميع انتخابات فرصت تصميم گيري هم كوتاهتر شد اما اگر شرايطي كه بايد وجود داشته باشد، پيش نيايد، در انتخابات آتي شوراها شركت نخواهم كرد.چمران گفت: در چنين شرايطي با قوانين و به ويژه مشكلاتي كه در كلان شهرها وجود دارد معتقدم انتخاب شهردار توسط مردم مشكلات عديده و فراواني را به وجود خواهد آورد مگر اينكه بستر و زمينه آن فراهم شود.اگر چنين نشود در يك كار عجولانه برنامه اي اجرا مي شود و نتيجه خوبي نخواهد داشت.

پورمحمدي: اجراي همزمان دو انتخابات
و سرشماري براي ما مشكل است
گروه سياسي- مصطفي پورمحمدي وزير كشور گفت: ما نامه اي خدمت رئيس جمهوري فرستاده ايم كه اجراي دو انتخابات و سرشماري در آن واحد براي ما مشكل است، اما زماني براي تأخير پيشنهاد نداده ايم.وزير كشور كه در همايش مشاوران استانداران در امور روحانيون سخن مي گفت، اظهار داشت: در شرايط فعلي حمله وحشيانه رژيم صهيونيستي را به لبنان شاهديم، اين آتش، موشك وعده حزب الله نيست كه تأثير گذار است بلكه برهم زدن معادلات جهاني توسط حزب الله به اين خاطر است كه حزب الله صاحب قول ثابت است.پورمحمدي خطاب به حاضران گفت: انتظاراتي كه اكنون از دولت جديد مي رود، بار شما را سنگين مي كند و نقش شما در اين زمينه بسيار تعيين كننده است.

آمريكا: شرط مذاكره ، تعليق غني سازي است
گروه سياسي - جورج بوش بار ديگر در ميانه تعطيلات خود و در مزرعه كراوفورد تگزاس مجبور شد با وزير خارجه خود ديدار كرده و پس از آن به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ دهد. به گزارش آسوشيتدپرس، بوش، آمريكا را فعال و جدي براي بحث كنترل وضعيت در لبنان خواند. وي خبر داد كه نمايندگان خود را به سوريه فرستاده تا با مقامات سوري گفت و گو كنند اما درباره ايران گفت تا بحث هسته اي و تعليق غني سازي از سوي ايران انجام نشود، نمي توان مذاكره اي داشت. رئيس جمهوري آمريكا گفت: اگر ايران تعليق را بپذيرد با آنها سر ميز گفت و گو خواهيم نشست. كاندوليزا رايس نيز با اشاره به بحث تعليق و رد آن از سوي ايران گفت تا تعليق عملي نشود، مذاكره اي در كار نيست.

آخرين نشست مجلس فعلي خبرگان شهريور ماه
برگزار مي شود
شانزدهمين و آخرين اجلاس رسمي سومين دوره مجلس خبرگان رهبري هفتم شهريور ماه در تهران برگزار مي شود.اين نشست همچون نشست هاي قبلي اين دوره، در محل سابق مجلس شوراي اسلامي در تهران برگزار مي شود و سه روز به طول مي انجامد.
بررسي اهميت و رايزني درباره  انتخابات آينده مجلس خبرگان رهبري و تحولات داخلي و خارجي از موضوعات مورد بحث نمايندگان ملت در اين مجلس خواهد بود.
شانزدهمين اجلاسيه رسمي سومين دوره مجلس خبرگان رهبري با سخنراني آيت الله مشكيني رئيس اين مجلس گشايش يافته و همچون نشست هاي گذشته با صدور بيانيه اي به كار خود پايان مي دهد.

هاشمي رفسنجاني:
جنگ لبنان آغاز برنامه طولاني در كل خاورميانه است
010560.jpg
گروه سياسي- حجت الاسلام  و المسلمين  هاشمي  رفسنجاني تأكيد كرد: جنگ لبنان مي تواند آغاز يك برنامه طولاني مدت در كل منطقه خاورميانه باشد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در سفري چند روزه در مشهد به سر مي برد طي سخناني در جمع علما و روحانيون مشهد با اشاره به انجام ۷ هزار سورتي پرواز از ابتداي تجاوز اخير اسرائيل تا امروز به لبنان، گفت: اين حجم تجاوز از طريق عمليات نظامي  كم نظير است و در مجموع ۸ سال جنگ رژيم بعثي عراق عليه ايران، شايد اين قدر پرواز نداشتيم كه در اين ۲۵ روز رخ داده است.به گزارش ايسنا رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به برگزاري دو انتخابات خبرگان و شوراها در آينده نزديك گفت: چند دوره اي است كه در انتخابات تهمت زدن ها و انگ زدن ها مرسوم شده كه اين كار مغاير با اسلام است و مناسب كشوري كه منتظر امام زمان(عج) است، نيست.
وي همچنين به پرونده هسته اي ايران اشاره كرد و گفت قطعنامه اي كه اخيراً با اجماع از سوي اكثر ابرقدرت ها در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب شد از جمله كارهاي ظالمانه اي بود كه براي ضربه وارد كردن به نظام، صورت گرفت و در آن پرونده ايران در فصل ۷ منشور سازمان ملل گنجانده شد. هاشمي خاطرنشان كرد اين قطعنامه نشان داد كه آنان نمي توانند سوء نيت هايشان را مخفي كنند و عملاً وارد كارزار شده اند.

توصيه رئيس جمهوري به دبير كل سازمان ملل
ايسنا- رئيس جمهوري اسلامي ايران در گفت وگوي تلفني با دبيركل سازمان ملل بر لزوم اقدام شجاعانه  اين مقام بين المللي براي برقراري آتش بس فوري در لبنان تأكيد كرد.
محمود احمدي نژاد تصريح كرد: با راه حل هاي عادلانه كه متضمن برقراري آتش بس فوري، مجازات جنايتكاران، عذرخواهي و بازگرداندن حقوق مردم لبنان، جبران خسارت هاي سنگين و حفظ عزت و كرامت آنان و به رسميت شناختن مقاومت مردمي اين كشور باشد، مي توان مشكل را حل كرد.
رئيس جمهوري در اين گفت وگو كه به ابتكار دبير كل سازمان ملل متحد صورت گرفت، با بررسي آخرين تحولات خاورميانه به ويژه تجاوزات وحشيانه رژيم صهيونيستي به لبنان با اشاره به اين كه رژيم صهيونيستي به بهانه اسارت دو سرباز ۲۷ روز است كه زنان و كودكان لبناني را آماج حملات خود قرار داده و زيرساخت ها و امكانات حياتي و اقتصادي اين كشور را نابود كرده است، گفت: اين رژيم و آمريكا به عنوان اصلي ترين حامي آن هيچ ابايي از بيان اهداف كلان خود از اين تهاجمات از جمله تغيير نقشه خاورميانه ندارند و در شوراي امنيت نيز در همين راستا با برقراري آتش بس مخالفت كردند كه اين فاجعه و لكه ننگي در تاريخ بشريت است.
دبير كل سازمان ملل متحد نيز در اين گفت وگو با بيان اين كه اكثر اعضاي شوراي امنيت به دليل اين كه نتوانسته اند براي توقف حملات كاري كنند، شرمنده هستند، افزود: به دليل فشار افكار عمومي همه اعضاي شوراي امنيت آمادگي توقف جنگ در لبنان را دارند و در حال بحث روي متن پيش نويس قطعنامه هستند و من هم نظر جمهوري اسلامي ايران را مبني بر لزوم عادلانه، منصفانه و ريشه اي بودن راه حل پيشنهادي در قطعنامه آتي قبول دارم.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |