چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۵ - Aug 9, 2006
با وجود برخي گزارش هاي منتشر شده
هند و پاكستان به تغيير قيمت پيشنهادي
گاز ايران رضايت دادند
010533.jpg
گروه اقتصادي- محمدعلي توحيد: بر اساس آخرين گزارش هاي منتشر شده از سوي منابع خبري هندي دو كشور هند و پاكستان به رغم اختلاف هاي گسترده و ديرينه سياسي با يك همكاري استراتژيك در تلاشند تا با احداث خط لوله صلح نياز خود را به انرژي در ۲۰ سال آينده تضمين كنند.
به گزارش همشهري اين تلاش ها با نرمش در اجلاس سه جانبه اخير براي نحوه تعيين قيمت گاز در دهلي آثار عملي خود را نشان داد.
در حالي كه دو كشور پاكستان و هند با رشد فزاينده اقتصادي در آينده به ميزان زيادي به انرژي وارداتي وابسته خواهند بود در مذاكرات دور سوم خط لوله صلح در دهلي با نمايندگان كشورمان به سرپرستي  هادي نژاد حسينيان معاون بين المللي وزير نفت همه تلاش خود را به كار بردند تا يك گام براي نهايي كردن اين قرارداد به پيش بردارند.
در اين مذاكرات دوطرف با پذيرش تغيير قيمت مورد نظرشان و نزديك شدن به ديدگاه ايران توافق كردند تا مبناي قيمت گاز صادراتي ايران از قرارداد گاز صادراتي ايران به ژاپن پيروي كند و با اين توافق يك گروه از شركتهاي مشاور بين المللي مورد وثوق سه كشور مسئول ارايه مكانيسم قيمت گاز صادراتي شدند.
اين گزارش قرار است حداكثر در مدت يك ماه تهيه و به اجلاس دور چهارم سه كشور در تهران ارايه شود.
اگرچه منابع خبري اجلاس سوم را در توافق بر سر قيمت گاز صادراتي شكست خورده قلمداد كرده اند ولي تلاش هاي هند و پاكستان براي اجرايي شدن اين خط لوله و هر طرح جايگزين ديگر مثل خط لوله تركمنستان، افغانستان به دليل تشنگي اين دو كشور پرجمعيت در شرق آسيا به نفت و گاز براي مصرف در صنايع و توليد بي وقفه ادامه دارد و نرمش در تعيين قيمت در اجلاس سوم اميد بيشتري براي آنان به ارمغان آورده است. اگرچه گفته مي شود فشار هايي از سوي آمريكا براي عملياتي نشدن اين خط لوله بر دو كشور در شرق آسيا وارد مي شود ولي به نظر نمي رسد نياز به گاز براي مصرف در صنايع كشور هاي ياد شده بتواند جايگزين مناسب و اقتصادي تري از طرح خط لوله صلح بيابد و هر جايگزيني نيز بدون شك از اجراي اين طرح جلوگيري نمي كند چرا كه تحولات سال هاي اخير در بخش انرژي ضرورت اتصال به منابع متعدد را براي تامين امنيت انرژي كشور ها گوشزد كرده است.

نرخ تورم كالاهاي مصرفي در تيرماه
به ۴/۱۰ درصد افزايش يافت
گروه اقتصادي- شاخص تورم كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در ۱۲ ماهه منتهي به تيرماه سال  جاري نسبت به ۱۲ ماهه منتهي به تيرماه سال گذشته به ۴.۱۰ درصد رسيد.
به گزارش همشهري، محسن تقواطلب مديركل اداره آمارهاي اقتصادي بانك مركزي با بيان خبر فوق افزود : در حالي كه شاخص تورم در ۱۲ ماهه منتهي به خردادماه سال  جاري نسبت به ۱۲ ماهه منتهي به خردادماه سال گذشته به ۳.۱۰ درصد رسيده بود اين رقم در ۱۲ ماهه منتهي به تيرماه با يك دهم درصد افزايش به ۴.۱۰ درصد رسيد.
همچنين در حالي كه شاخص تورم در خردادماه سال  جاري نسبت به خردادماه سال ۸۴ به ۸ درصد رسيده بود، اين رقم در تيرماه سال جاري نسبت به تيرماه سال گذشته به ۶.۹ درصد رسيد كه حكايت از متوقف شدن روند نزولي نرخ تورم دارد.
به گزارش همشهري، شاخص تورم كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در خردادماه سال جاري نسبت به ارديبهشت ماه نيز ۶/۱ درصد افزايش يافته بود و اين در حالي است كه نرخ تورم در ارديبهشت ماه سال جاري نسبت به فروردين ماه فقط ۹ دهم درصد افزايش داشت.

گفت وگوي امروز
افت كيفي وكمي نان ناشي از تأخير
تصميم گيري  در مورد قيمت است
گروه اقتصادي - ضعف نظارت وبازرسي دستگاههاي ذيربط دركنترل كيفي وكمي  و طولاني شدن روند تصميم گيري درمورد قيمت نان در وزارت بازرگاني وشوراي اقتصاد، موجب شده است علاوه برافزايش نابساماني در قيمت  اين ماده غذايي كه از چندي پيش آغاز شده است اكنون كيفيت  وكميت نان نيز تا حد بسيار زيادي كاهش يابد. با حسين نظري  مدير عامل اتحاديه  نانوايان  در مورد قيمت و عوامل  موثر  در افت كيفي وكمي  نان گفت و گو كرده ايم.
* * *
* تصميم گيري درمورد قيمت نان در چه مرحله اي است؟
-با گذشت چند ماه از آغاز بررسي هاي وزارت بازرگاني، هنوز هيچ تصميمي درمورد قيمت نان دراين وزارتخانه  يا شوراي اقتصاد اتخاذ نشده است گرچه وزارت بازرگاني اعلام كرده است ديدگاههاي كارشناسي خود در زمينه نرخ گذاري نان را به شوراي اقتصاد منعكس كرده و اين وزارتخانه در پاسخ به پيگيري هاي اتحاديه  نانوايان در مورد قيمت نان، اين موضوع را منوط به اعلام نظر شوراي اقتصاد مي نمايد.
* در روزهاي اخير،نان باكيفيت بسيار پايين در نانوايي ها عرضه مي شود،افت كيفي نان ناشي از چه مسائلي است؟
كاهش كيفي نان ناشي از پايين بودن قيمت نان است چراكه با وجود افزايش نرخ تورم در سالهاي اخير، قيمت نان  ازسال پيش افزايش نيافته  و نانوايان نمي توانند كارگر فني را براي توليد نان مطلوب به كار گرفته يا وي را براي مدت زيادي نگه دارند وچون قادر به پرداخت حقوق مكفي به كارگران  ماهر نيستند اين افراد جذب كارهاي ديگرمي شوند. همچنين اخيرا كيفيت آرد افت پيدا كرده است چرا كه  براي توليد نان با كيفيت مطلوب بايد گندم حداقل به مدت ۴ماه در سيلو نگهداري شود اين در حالي است كه اكنون گندمي كه تازه از مزارع خريداري شده تبديل به آرد شده و براي پخت نان مورداستفاده قرارمي گيرد و به همين دليل كيفيت آرد افت زيادي پيداكرده وتاثير منفي بركيفيت نان توليد شده داشته است.
*ازنظر كمي هم نان افت داشته وحجم خمير مورد استفاده براي توليد انواع نان كاهش يافته است، علت چيست؟
-  اين موضوع نيز با قيمت پايين و اعلام نشدن نرخ جديد نان درسالهاي اخير مرتبط است. از آنجا كه دخل وخرج نانوايان  متعادل نيست آنها نيز حجم نان را كوچكتر نموده  و بازدن مقداري  كنجد نان راگرانتر مي فروشند.حتي برخي نانوايي ها آرد را مي فروشند كه اين كار نيز تخلف است . به هرحال تورم موجود واين كه دولت هرساله دستمزد كارگران را افزايش داده و به طبع آن حق بيمه آنها نيز افزايش مي يابد، موجب شده است تا نحوه تامين تغذيه كارگران از سوي كارفرما بدتر شده و وضعيت بهداشتي محل كار نيزچندان مناسب نباشد.
*آيا دربررسي هايي وزارت بازرگاني در مورد قيمت نان از ديدگاههاي اتحاديه نانوايان نيز استفاده شد است؟
-در برخي از نشست هاي وزارت بازرگاني براي بررسي وضعيت نان  حضور داشته ودرخواست افزايش۳۰درصدي قيمت ها براي رفع مشكلات را مطرح كرده ايم گرچه وزارت بازرگاني نيز بررسي هايي را در اين زمينه داشته ولي هنوز چيزي در مورد قيمت نان به ما اعلام نشده است .
* اگر ميزان افزايش قيمت درخواستي شما در مورد نان اعمال نشود چه اقدامي خواهيد كرد؟
-البته اگر افزايش قيمت درخواستي كمي بالا و پايين باشد اشكالي ندارد اما نبايد ميزان افزايش احتمالي به گونه اي باشد كه توليد نان براي نانوايان به صرفه نبوده  و مشكلات كنوني باقي بماند قبلا حداقل درخواست قيمت نان را اعلام كرديم كه با برخي انتقادات از سوي دستگاههاي ذيربط مواجه شديم.
*آيا اتحاديه نظارتي بركيفيت وكميت توليد نان اعمال مي كند ؟
بله، اما به علل مختلف نانوايان ديگر اهميتي به نظارت نداده  ومي گويند چرا باوجود درخواست اتحاديه براي اصلاح قيمت نان از چندسال  پيش، هنوز اين كار انجام نشده است از سوي ديگر اگر نظارت صرف قادر به رفع مشكلات توليد وعرضه نان بود سازمان تعزيرات اين كار را انجام مي دهد.
*استفاده از جوش شيرين در توليد نان  از علل افت كيفي نان عنوان مي شود، چه كاري دراين زمينه صورت گرفته است ؟
- به نانوايي ها اعلام كرده ايم كه درپخت نان  از جوش شيرين استفاده نكنند اما در توليد دونوع نان لواش و تافتون به علت نازك و مسطح بودن نان، ناچار به استفاده ازجوش شيرين درحد مجاز هستيم.

قيمت نفت بار ديگر از ۷۸ دلار گذشت
گروه اقتصادي- به رغم نگراني هايي كه از تأثير رشد قيمت نفت در اقتصاد جهان وجود دارد و تلاش هايي كه صورت مي گيرد ظاهراً زنجيره عوامل مؤثر در افزايش قيمت نفت خام در بازار سر باز ايستادن ندارد و هر روز رويداد جديدي به اين مسئله دامن مي زند. در حالي كه جنگ در خاورميانه و كاهش هشتصد هزار بشكه اي توليد نفت نيجريه به همراه تحولات پروند هسته اي ايران قيمت نفت را حدود سه هفته پيش تا ۷۸ دلار افزايش داده بود روز دوشنبه توقف توليد ۴۰۰ هزار بشكه اي شركت نفت انگليس (بي پي) در آمريكا بار ديگر قيمت نفت را از مرز ۷۸ دلار فراتر برد.
در حال حاضر بازار هاي نفت تحت تأثير عوامل گوناگون با رشد قيمت ها مواجه شده كه علت اصلي آن تعادل شكننده ميان عرضه و تقاضا و محدوديت پالايشگاه هاي موجود جهان در توليد فرآورده هاي نفتي است.
افزايش بي سابقه قيمت نفت اوپك
روز دوشنبه اوپك از افزايش قيمت سبد نفت اين سازمان به ۳۵/۷۰ دلار در هر بشكه خبرداد. اين قيمت كه نسبت به هفته پيش از آن ۷۵/۱ دلار افزايش داشت قيمت بي سابقه اي در تاريخ اين سازمان است.
سازمان اوپك در اطلاعيه اي از كاهش توليد نفت در آلاسكا ابراز نگراني كرده و اعلام نموده است كه اين سازمان توان جبران اين ميزان كاهش توليد شركت نفت انگليس را دارد. برخي كارشناسان پيش بيني كرده اند كه در ماه آينده ميلادي قيمت از ۸۰ دلار در هر بشكه نيز فراتر خواهد رفت.

يادداشت
به بهانه ابلاغ استراتژي توسعه صنعتي
عليرضا سلطاني
اصطلاح استراتژي در ادبيات برنامه ريزي و سياستگذاري، معمولاً به چارچوبهاي كلان، بزرگ و با اهميت به لحاظ اثرگذاري بر منافع واحد موردنظر (كشور، بنگاه و...) تجربه تغيير و تحولات بزرگ در راستاي افزايش توانمندي در مقابل رقبا از طريق كاهش هزينه ها و افزايش درآمد، در چشم اندازي بلندمدت اطلاق مي شود. البته اين اصطلاح استراتژي از يادگارهاي دوران جنگ سرد است كه با توجه به نقش تعيين كننده توان نظامي و امنيتي كشورها در معادلات قدرت و ضرورت تدوين استراتژي دراين زمينه، پس از پايان جنگ سرد به حوزه هاي تصميم گيري اقتصادي و حتي غيراقتصادي وارد شد.هرچه دامنه و گستره رقابت افزايش پيدا مي كند در محيط هاي مختلف، اهميت تدوين استراتژي براي واحدها نيز بالا مي رود. تجربه دو دهه گذشته سياستگذاري در واحدها به ويژه كشورها و بنگاه هاي اقتصادي تحت تأثير الزامات محيطي در گرايش به تدوين استراتژي گوياي اين واقعيت است.
استراتژي گرايي در دو دهه گذشته عملكرد و رفتار مديريتي بسياري از كشورها بويژه كشورهاي در حال توسعه و بنگاه هاي اقتصادي را نظام مند كرده و اثرات مثبتي در روند توسعه اقتصادي و توان رقابتي آنها داشته است.
در ايران علي رغم اين كه اهميت برنامه ريزي مبتني بر استراتژي شناخته شده و بعضاً در بخش هاي كلان اقتصادي و صنعتي و حتي بنگاه هاي اقتصادي به اجرا گذاشته شده، اما به دلايل مختلف به ويژه عدم توجه به ساز و كارهاي اجرايي و دخالت متغيرهايي كه نقش بازدارنده بازي مي كنند، اهداف موردنظر تحقق پيدا نمي كند. به عبارت ديگر اهميت تدوين استراتژي و ماهيت استراتژي هاي تدوين شده به جاي تأثيرپذيري از متغيرهاي واقعي تعيين كننده از محيط هاي داخلي و خارجي، متأثر از متغيرهاي غيرواقعي و انحرافي است.
در اين راستا، نبايد نقش متغيرهاي سياسي در تدوين استراتژي هاي اقتصادي و صنعتي را ناديده گرفت. سرنوشت استراتژي توسعه صنعتي مصداق واقعي اين مسأله است كه با وجود گذشت چندين سال از ضرورت طرح همچنان در گير و دار به دست آوردن اجماع است. اين استراتژي با رويكردي خاص يكبار تدوين گرديد كه مورد اجماع قرار نگرفت و با تغييراتي كه صورت گرفته و احتمالاً نقش متغيرهاي ملي در آن برجسته شده، در مظان بررسي كارشناسي و اجرايي شدن قرار گرفته است.
جداي از هزينه هايي كه كشور از تأخير در تدوين چنين استراتژي هايي پرداخت مي كند، هرگونه دخالت عوامل مداخله گر غيرواقعي مي تواند سرنوشت بخش مورد نظر و يا كليت اقتصاد كشور را تغيير دهد. به هر حال هدف واقعي از تدوين استراتژي توسعه صنعتي افزايش توان رقابتي ساختار صنعتي و بالا بردن سطح بهره وري آن در اقتصاد كشور است كه با توجه به مزيت هاي نسبي، امكانات، فرصتهاي داخلي و خارجي بايد تدوين و اجرا شود. اثرات اجراي چنين استراتژي نيز بايد در يك برنامه زمانبندي مشخص و در چارچوب كليت اقتصاد كشور و استراتژي هاي كلان تر يعني برنامه چهارم و سند چشم انداز روشن شود.

وزير اقتصاد در همايش اقتصاد ايران در گام نهم اعلام كرد:
ستاد راهبردي اجراي سياست هاي اصل
۴۴ به زودي تشكيل مي شود
حمايت وزير اقتصاد از كاهش سود ليزينگ ها
گروه اقتصادي- همايش يك روزه اقتصاد ايران در گام نهم با نگاه به اقشار كم درآمد و مناطق محروم روز دوشنبه با حضور وزير امور اقتصادي و دارائي، رئيس سازمان امور مالياتي، رئيس پژوهشكده پولي و بانكي، مديرعامل بانك توسعه صادرات و رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.
به گزارش همشهري، وزير امور اقتصادي و دارايي طي سخناني در اين همايش با اشاره به سياست هاي اصل ۴۴ قانون اساسي گفت:دولت در حال حاضر به يك انحصار بزرگ اقتصادي تبديل شده است. وي همچنين با اعلام تشكيل ستاد راهبردي و عملياتي اصل ۴۴ در دولت از رئيس جمهوري، معاون اول رئيس جمهوري، وزراي مرتبط، نمايندگان بخش خصوصي و تعاوني و نمايندگاني از مجلس و قوه قضائيه به عنوان اعضاي اين ستاد نام برد.
وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين در گفتگو با خبرنگاران، درباره احتمال تحريم ايران گفت: مسئولان اقتصادي كشور ابعاد مختلف اين موضوع كه در شرايط مختلف ممكن است بروز كند را مورد بررسي قرار داده اند كه در صورت نياز، آن را اعلام خواهيم كرد. وي همچنين در پاسخ به سئوالي مبني براينكه آيا دولت تدابيري اقتصادي براي مقابله با تحريم هاي احتمالي از قبيل تدوين بودجه سايه انديشيده است، گفت : دولت به ابعاد مختلف مربوط به بحث هسته اي و سياست هاي مرتبط با آن پرداخته است. دانش جعفري در مورد نرخ سود شركت هاي ليزينگ نيز با حمايت از مصوبه شوراي پول و اعتبار در كاهش سود ليزينگ به ۱۷ درصد، گفت: چون وظيفه اين شركتها ايجاد قدرت خريد براي متقاضيان و نوعي كار خلق پول در قالب بانكداري است بايد نرخ آنها مانند بانكهاي خصوصي ۱۷ درصد باشد.وي افزود : سقف اين نرخ بايد كمتر از ۱۷ درصد باشد تا موجب دامن زدن به تورم نشود.
بازار داخلي توان جذب رشد ۸درصدي اقتصادي را ندارد
طهماسب مظاهري مديرعامل بانك توسعه صادرات نيز در اين همايش با اشاره به شرايط دستيابي به رشد ۸ درصدي در اقتصاد كشور در طول برنامه چهارم توسعه گفت: چنانچه توليد كالاها و خدمات در ايران به ميزان ۸ درصد رشد اقتصادي باشد ، نظام مصرفي ايران توان خريد اين ميزان كالاها و خدمات را ندارد ، به عبارت ديگر در داخل كشور ظرفيت جذب و تقاضاي خريد اين ميزان كالاها و خدمات وجود ندارد و اين عدم قدرت خريد ، موجب سركوب توليد كالاها و خدمات مي شود.
مظاهري گفت : اگر خواهان دستيابي به رشد ۸ درصدي در اقتصاد هستيم ، بايد براي اين ميزان كالا و خدمات در بازارهاي دنيا مشتري پيدا كنيم كه جز با تعامل مثبت و سازنده با ساير كشورهاي دنيا و از جمله بانك توسعه اسلامي ميسر نمي شود.
از شمار افراد ثروتمند جامعه برآوردي وجود ندارد
علي اكبر عرب مازار رئيس كل سازمان امور مالياتي نيز از رشد ۳۵ درصدي ميزان وصولي ماليات هاي كشور در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و در مورد نحوه شناسايي افراد صاحب در آمد كلان و اخذ ماليات از نهادها بيان كرد: از تعداد افراد صاحب درآمد بالا در جامعه برآورد دقيقي وجود ندارد، زيرا از تمام فعالان عرصه اقتصاد حتي اگر اقتصاد زير زميني نيز شكل گرفته باشد، ماليات وصول مي شود. وي با اشاره به پرداخت قسطي ماليات ها گفت: با توافقات انجام شده با موديان مالياتي ۴۰ درصد حق مالياتها نقد و بقيه به صورت اقساط دريافت مي شود. رئيس سازمان امور مالياتي كشور درخصوص زمان اجراي ماليات بر ارزش افزوده اظهار داشت: ماليات بر ارزش افزوده از ابتداي سال ۸۷ اجرايي مي شود.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |