يكشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۵
رفتار و تخلفات رانندگان خودروها بايد به صورت رايانه اي ثبت شود
كارنامه رانندگي، كنترل قانونمند تخلفات
به كارگيري كارنامه رانندگي براي كنترل تخلفات و پيشگيري از حوادث مرگبار رانندگي در جاده ها و در شهري چون تهران كه جان عابران پياده بيشتر از هميشه در خطر مي باشد، ضروري است.
002502.jpg
در همه شهرهاي بزرگ جهان كه اتومبيل به عنوان وسيله نقليه رايج مورد استفاده مردم مي باشد، در مراكز پليس، پرونده اي به نام «پرونده رانندگي» وجود دارد.در اين پرونده لغزش ها و تخلفات خواسته يا ناخواسته رانندگان ثبت مي شود. چنين پرونده يا كارنامه اي، در مراجعات بعدي فرد براي بيمه خودرو، تعويض گواهينامه و... بسيار مؤثر مي باشد. به عنوان مثال اگر فردي به هر دليل در طول يك دوره معين مرتكب تخلفات رانندگي شده باشد، شركت هاي بيمه به آساني ماشين او را بيمه نمي كنند، چون رفتار و منش اين فرد را براي شركت خود زيانبار مي دانند. در آن صورت فرد خاطي موظف است، مبلغي به مراتب بيشتر از نرخ تعيين شده بپردازد تا بتواند رضايت شركت هاي بيمه را براي بيمه كردن خودرو متعلق به خود جلب كند.
پرونده رانندگي آئينه تمام نماي رفتار راننده در پشت فرمان است. تخلفات گوناگون از قبيل سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز و... در اين پرونده ثبت مي شود و اگر از يك حدنصاب بگذرد گواهينامه راننده براي مدت معيني توقيف و وي از رانندگي محروم مي گردد.
گاهي به دليل اهميت تخلف مثل رانندگي حين مستي مجازات به مراتب سنگين تر است.
به اين ترتيب پرونده رانندگي يا كارنامه رانندگي، اهرم مؤثري براي كنترل رانندگان بوده و از ميزان تخلفات رانندگي در شهرها و جاده ها مي كاهد. اكنون به دليل افزايش تعداد خودروها در شهرهاي ايران و به تبع آن افزايش حوادث رانندگي كه بيشتر ناشي از تخلف رانندگان به خصوص سرعت غيرمجاز مي باشد تشكيل كارنامه رانندگي، با استفاده از امكانات رايانه اي ضروري است. به خصوص در كلانشهر تهران كه بسياري از رانندگان حقي براي عابران پياده قايل نيستند و شبانه روز شاهد وقوع حوادث ناگوار منجر به فوت و جرح مردم هستيم. با تشكيل كارنامه رانندگي، راننده مي داند كه رفتار و نوع رانندگي او تحت كنترل قانوني قرار دارد و راه بر ماجراجويي هاي ديوانه وار از جمله سرعت غيرمجاز و ساير تخلفات كه متأسفانه در تهران هر روز بيشتر مي شود، بسته خواهد شد.
ش- كلانتري


موانع توسعه تعاوني هاي كشاورزي
002484.jpg
توسعه بخش كشاورزي و روستايي بر پايه توان و امكان سرمايه گذاري و دانش بخش خصوصي آن هم در قالب تشكل ها و تعاوني ها بيش از يك قرن در دنيا قدمت دارد، تا آنجا كه امروز تأمين منابع مالي خرد براي رفع احتياجات سرمايه اي كشاورزان و توليدكنندگان و حتي اعطاي وام و تسهيلات از جانب بانك ها و آسان سازي راه هاي دسترسي به خدمات دولتي به شكلي ساده تر و غيرمستقيم بر عهده آنها قرار دارد.
امروزه دولت ها در راستاي كاهش بوروكراسي، بخشي از وظايف گذشته خود را در زمينه توزيع نهاده ها، تسهيلات مالي، معيشتي - و بازآموزي، انتقال دانش و تكنولوژي- خدمات و بيمه كشاورزي به تشكل هاي بخش خصوصي و تعاوني ها واگذار كرده اند كه از نتايج آن بازگشت سريع و مطلوب سرمايه، افزايش نقدينگي اعضا و تقويت بهينه اقتصادي بخش خصوصي بوده است.
در ايران تعاوني ها داراي ساختار جوان هستند و بخش دولتي نيز در پي كاهش تصدي گري است و به توانمندسازي بخش خصوصي معترف است، اما در عمل با اين بخش به كشاكش مي پردازد.
هنوز به رغم آنچه مسئولان دولتي خود را مدافع آن مي خوانند، ميدان دادن به تشكل هاي بخش خصوصي كه از انسجام اتحاديه ها، تعاوني ها و انجمن ها شكل مي گيرد به باور برخي دشوار است.
به هر دليل آنچه در راه فعاليت تعاوني  هاي كشاورزي مانع ايجاد كرده است، وجود دستگاه هاي مختلف موازي دولتي و پراكندگي تعاوني هاي بخش خصوصي در چند بخش جداگانه (عدم شكل گيري اتحاديه ها) مي باشد. اين مشكلات برنامه ريزي براي افزايش كمي و كيفي فعاليت اين تعاوني ها را قدري دشوار كرده و زمينه ركود فعاليت توليدي و اقتصادي آنها را بيش از پيش فراهم ساخته است. همان طوري كه در مقاله تحت عنوان نقش تشكل هاي غيردولتي در رونق بخش كشاورزي كه در مورخ ۲۰/۱/۸۵ در بخش سخنگاه روزنامه همشهري چاپ گرديده اشاره شده، به تمامي تشكل ها اعم از سياسي، صنفي، كارگري توجه شده و به نوعي ساماندهي شده اند. با اين وجود بخش كشاورزي كشور با مزيت هاي بالاي خود و با سهم ۳۰درصدي از جذب نيروي كار و تأمين بيش از ۸۰ درصد از نيازهاي پراهميت غذايي كشور و ساير مزيت هاي آن متأسفانه از تشكل ها و نهادهاي مؤثر كارا و توانمند غيردولتي جهت ياري رساندن و تسريع در روند توسعه منابع انساني و ديگر منابع و ظرفيت هاي خود محروم است. هم اكنون در بخش كشاورزي چندين هزار تعاوني روستايي و كشاورزي وجود دارد كه بخشي از آن تحت نظارت سازمان مركزي تعاوني روستايي تابع وزارت جهاد كشاورزي است و تعدادي ديگر نيز زير نظارت وزارت تعاون فعاليت دارند كه تعدادي راكد و اغلب آنها با مديريت سنتي بدون تغيير و تحول فعاليت دارند. در صورتي كه در بسياري از كشورها فعاليت تعاوني ها روزبه روز تخصصي تر مي شود در كشور ما نيز اكنون بر خلاف گذشته تخصصي تر شدن فعاليت تعاوني ها و سپردن امور به دست گردانندگان متخصص مورد تأكيد قرار گرفته و اتحاديه ها و تعاوني ها با ايجاد انسجام كم كم به سمت متشكل شدن گام برمي دارند، زيرا كه بحق برخي از كارشناسان معتقدند امروز روستاهاي كشور نيازمند متولي تعريف شده با ساختار غيردولتي هستند. زيرا فعاليت در روستاها اقتصادي نيست و تغيير بافت سنتي روستاها فقط به تجربه، دانش و تخصص تعاوني ها و تشكل هاي بخش خصوصي كه هم به نيروي انساني كارآمد و ارزشمند و هم به سرمايه كافي دسترسي دارند نياز دارد، به منظور تسريع در تحقق اهداف دولت محترم در اين زمينه پيشنهاد مي شود كميته اي در استانداري ها با اهداف بررسي ظرفيت مسئوليت پذيري و توانمندي تشكل ها در پذيرش امور، امور قابل واگذاري به تشكل ها و زمينه هاي تشكيل تشكل هاي جديد بر مبناي پتانسيل هاي موجود در استانداري ها تشكيل تا زمينه هاي اطلاع رساني، انعكاس برنامه ها و سياست هاي بخش كشاورزي به تشكل ها، سازمان ها و انجمن هاي تخصصي بخش، تعامل و گفت وگو بين سازمان ها و نهادهاي دولتي و غيردولتي فراهم شود.
مهندس داور رحيمي

پاسخگو
002490.jpg
خانم اسعدي - تهران - نارمك
اگر چه تب و تاب مسابقات جام جهاني فوتبال فرو نشسته است اما پس لرزه هاي آن هنوز باقي است. اما آنچه كه شما توصيه كرده ايد، تاريخ مصرف ندارد و مي توان به عنوان يك پند همواره آن را به خاطر داشت:
«... قهرمانان فوتبال با خصلت هاي انساني را در هر كجا و متعلق به هر تيمي كه باشند بايد مورد تشويق قرار دهيم، تا اين صفات در ورزشكاران و بخصوص ورزش فوتبال رشد كند.»
خانم ناهيد دالايي
به صفحه سخنگاه لطف داريد و همه هفته، چند نوشته جالب از شما دريافت مي كنيم. اگر چه در مورد چاپ نامه ها و نوشته ها بايد نوبت را رعايت كنيم، اما اين ستون مجالي است كه از نوشته هاي كوتاه شما هم ياد كنيم. از جمله مطلب طنزآميز در «اتوبوس» كه در عين كوتاهي، نثري جذاب و دلپذير دارد و به قول شما، بعضي ها، دق دلي گراني و يا كم و كسري درآمدشان را سر بليت اتوبوس خالي مي كنند و ديواري كوتاه تر از ديوار شركت  واحد پيدا نمي كنند!
خانم سيما كريميان - تهران
به درستي نوشته ايد كه در جامعه ما، بعضي از محافل زنانه به ميدان فرصت طلبي كساني تبديل شده كه سعي دارند با دامن زدن خرافات و سوءاستفاده از اعتقادات مذهبي مردم، تنها منافع شخصي خودشان را تأمين كنند و اين مردم هستند كه با دقت و هشياري، اين نوع فريبكاري ها را بشناسند و وقت و انرژي خود را در اين قبيل مجالس دروغين هدر ندهند. خواب نما شدن يك رخداد قدسي است كه به سراغ اهلش مي آيد، نه وسيله اي براي فريب دادن مردم و محفل گرداني هاي كاسبكارانه كه بعضي از افراد فرصت طلب در تهران راه  انداخته اند.
آقاي سعيد رحمان نيا - تهران
نوشته هاي طنز آميز شما را دريافت كرديم. با تشكر از حوصله و پشتكاري كه در نوشتن اين مطالب به خرج مي دهيد، اميدواريم در نخستين فرصت يكي از مطالب شما را در ستون طنز- تجربه هاي آزاد چاپ كنيم.
انجمن تالشان مقيم تهران(تالشي ها)
002487.jpg
نوشته ايم و ما هم قبول داريم كه تالش  و تالشي ها در خطه گيلان و براي ايران از پيشينه اي بسيار طولاني در حوزه فرهنگ، تمدن و هنر برخوردارند و اين ويژگي ها در بسياري از منابع و كتاب ها و آثار فرهنگي تجلي يافته است.
اما پيشنهاد شما در مورد موقعيت جغرافيايي تالش و نقش آن در تقسيمات كشوري، موضوعي است كه در حيطه اختيارات و مسئوليت دولت و وزارت كشور است و از آن طريق مي توانيد پيگيري نماييد.

سرنوشت فيش هاي ۵ ميليون توماني
در سال ۱۳۸۱ در شهرستان اسلامشهر زمين هايي به صورت فيش و از طريق يك دستگاه مسئول صنفي به بيش از ۶۰۰ نفر از مردم اين شهر فروخته شد و بابت اين فيش از هر نفر ۵ ميليون تومان دريافت گرديد. البته مردم با تحمل مشكلات و مسائل گوناگون و قرض گرفتن از اين و آن توانستند چنين پولي را فراهم كنند. به اين اميد كه بنابر وعده هاي اعلام شده از سوي فروشندگان فيش روزي صاحب مسكن و سرپناه شوند، اما از آن سال تاكنون به جاي مسكن، همواره به متقاضيان وعده داده شده است و وعده ها هم هيچ   كدام قابل تحقق نبوده اند. حال زمان آن فرا رسيده است كه دستگاه هاي مسئول نظارتي با پيگيري مسئله از طريق كساني كه آن فيش ها را فروختند، دريابند كه پول هاي پرداختي مردم در كجا و چگونه مصرف شده است. پيگيري و حل اين مسئله، مي تواند دولت را در مبارزه با پديده زيانبار زمين خواري ياري بدهد.
م. جان نثار حسيني

پاسخ مسئولان
مشكل قطع برق برطرف شد
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمال شرق تهران در پاسخ به مطلب مندرج در ستون با مردم همشهري مورخ ۴/۵/۸۵ تحت عنوان «مشكل قطع برق» توضيح داده است:
«به آگاهي اهالي محترم خيابان شهيد عراقي واقع در چهار راه تلفنخانه مي رساند كه علت قطع برق اتصال شبكه هوايي بوده كه در اسرع وقت نسبت به رفع اتصالي اقدام و اشكال برطرف گرديد.»
احداث زير گذر تحت بررسي است
روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران در پاسخ به مطلب مندرج در ستون با مردم مورخ ۳/۵/۸۵ تحت عنوان «پيشنهاد نصب پل» توضيح داده است: «به اطلاع شهروند محترم مي رساند، طرح احداث زير گذر توحيد- آزادي- دامپزشكي در دست بررسي سازمان مهندسي عمران است. اميد مي رود در آينده با احداث زيرگذر مشكلات تردد در اين منطقه برطرف گردد.»
نصب سرعت گير مقدور نمي باشد
اين روابط عمومي، همچنين در پاسخ به پيام مندرج در ستون با مردم مورخ ۸/۵/۸۵ تحت عنوان «نصب سرعت گير» توضيح داده است: به اطلاع شهروند محترم مي ر ساند از ديد كارشناسان، خيابان زرند به دليل عرض زياد و مغايرت با ضوابط ترافيكي لازم، فاقد شرايط مناسب جهت نصب سرعت گير است.»
نصب پل عابر پياده مقدور نيست
روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران در پاسخ به پيام مندرج در ستون با مردم مورخ ۴/۵/۸۵ تحت عنوان «ترافيك سنگين در ايستگاه مترو» پاسخ داده است:
«به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند، احداث پل عابر پياده مكانيزه نيازمند برخي شرايط از جمله عرض مناسب پياده رو است كه تقاطع خيابان هاي آزادي و شادمان در ضلع جنوبي فاقد چنين شرايطي مي باشد.»
به دليل فني مقدور نمي باشد
اين روابط عمومي همچنين در پاسخ به پيام مندرج در ستون با مردم مورخ ۲۸/۴/۸۵ تحت عنوان «سرعت گير» نصب كنيد، خاطرنشان كرده است: «به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند از ديد كارشناسان خيابان شهيد فلاحي به دليل عرض سواره رو، فاقد شرايط مناسب جهت نصب سرعت گير است.

ازميان نامه ها
كوچه اي با يك گودال عميق
در كوچه عزيزي واقع در خيابان دانشسرا ۱۶ متري دوم در ورامين، گودالي وجود دارد كه به مرور تبديل به لجن زار شده است. براي راحتي عبور و مرور بايد اين معضل برطرف شود.
آقاي خرسندي - ورامين
تردد در خط ويژه
راهنمايي و رانندگي صريحاً اعلام كند كه خودروهاي شخصي در خط ويژه بزرگراه چمران حق رفت و آمد دارند يا نه، چون عليرغم آزاد شدن تردد، هنوز بعضي از مأموران، رانندگان خودروهاي عبوري را جريمه مي كنند.
آقاي همداني - تهران

مراقب باشيد شما در اين دام گرفتار نشويد
داستان مغازه دار شدن يك بازنشسته!
پس از ۲۵ سال كار و زحمت در بيمارستان هاي مختلف از بخش هاي داخلي، كودكان و زايمان گرفته تا جراحي و دياليز و سرطاني، زماني كه در جست وجوي تامين سرپناهي بودم، يكي از دوستان خبر داد كه يك شركت انبوه ساز در جاده تهران- كرج، در شرف تحويل، تعداد زيادي مغازه را نيز با ۳۰ درصد تخفيف پيش فروش مي كند. يكي دو ماه بعد اين ۳۰ درصد تخفيف، ظاهراً تبديل شد به ۵۰ درصد تخفيف. با اين وعده كه زماني كه قيمت اين مغازه ها اعلام شود، ۵۰درصد سود عايد خريدار خواهد شد.
وقتي خودم را به شركت رساندم ابتدا ۱۵ هزار تومان بابت ثبت نام از ما به صورت نقد دريافت كردند.
بعد هم گفتند سه و نيم ميليون تومان به صورت علي الحساب واريز كنيد تا قرارداد را بنويسيم. ما هم به سرعت واريز كرديم و فيش را تحويل داديم. گفتند دو هفته ديگر مراجعه كنيد، قرارداد  آماده مي شود. وقتي سر موعد رفتيم به جاي قرارداد يك برگ تاييديه ثبت نام به ما دادند و وعده دادند كه حدود ۱۵ ماه ديگر قيمت زمين و شرايط پرداخت بقيه پول و شرايط قرارداد اعلام مي شود. هنوز موعد بعدي سر نيامده بود كه شركت با وعده و وعيد اعلام كرد، كساني كه دو ميليون تومان بابت بخشي از ثمن معامله واريز كنند از اولويت انتخاب مغازه برخوردار مي شوند. با مشكلات بسيار اين مبلغ را نيز پرداخت كرديم. بعد از گذشت ۸ ماه، با مراجعه به شركت متوجه شديم كه كمترين متراژ مغازه ۲۵ متر است، بهاي هر مترمربع دو ميليون و هفتصد هزار تومان مي باشد، هيچ تضميني براي پرداخت وام بانكي وجود ندارد، در صورت گران شدن مصالح فروشنده مي تواند تا ۲۰ درصد ثمن معامله را از خريدار بگيرد  (يعني ۱۰ ميليون تومان اضافه بر آنچه در قرارداد آمده است)، ۷۰ درصد كل مبلغ بايد در عرض ۱۸ ماه پرداخت شود و مغازه ۴ ماه بعد از انعقاد قرارداد تحويل مي  شود كه در نهايت متري ۴ ميليون تومان تمام خواهد شد و امثال من با عمري كار و تلاش مي توانيم يك متر مربع مغازه در اطراف وردآورد كرج تحويل بگيريم. وقتي خواستيم اصل مبلغ را پس بگيريم، با صراحت اعلام كردند كه بازپرداخت مبلغ حدود سه ماه طول مي كشد و تنها شماره تلفني براي پيگيري به ما داده اند و ... كوتاه سخن آن كه دولت با به كارگيري هزاران مهندس عمران و تكنيسين ساختمان و سرمايه گذاري به هنگام و به جا مي تواند مردم بي مسكن را از افتادن در اين دام هاي حيله گرانه برهاند و اجازه ندهد فرصت طلبان مردم را با نام هاي فريبنده سركيسه كنند.
حيدري- تهران

پاسخي ديگر به «تاوان تورم در سراشيب عمر»
سعادت زندگي خانوادگي با نقد كردن
مهريه قابل تعويض نيست
پيرو نامه هموطن گرامي آقاي صلح جو در صفحه سخنگاه ۵ مرداد ماه ۸۵ و همه ادعاهايي كه اصطلاح «مهريه را كي داده و كي گرفته...» نوعي خلف وعده از جانب بانوان تلقي مي كنند با اطمينان مي گويم كه هيچ كس از ابتدا قصد اخذ مبلغي را از آقايان ندارد، يعني در واقع كيسه طمع ندوخته است و همچنين اظهارات آن گوينده محترم در تلويزيون كه «خانمي كه تا به حال ۵۰ تومان براي خريد يك روسري نداشته، چشمش به هزار سكه مهريه اش بيفتد به فكر اخذ آن مي افتد» در حكم بها ندادن به عقل و خرد زناني است كه عشق و علاقه به زندگي مشترك، تشكيل خانواده و پرورش فرزندان را به اخذ مهريه هاي كلان ترجيح مي دهند.
متأسفانه به رغم رواج اين طرز فكر بعضاً توهين آميز در مورد خانم ها، زنان در عمل نمي توانند براي تغيير اين طرز فكر بعضي از آقايان كاري انجام بدهند، چون در اين زمينه بايد فرهنگ سازي شود و آقايان بايد بر مبناي تفكر درست، اين طرز تلقي نادرست در مورد خانم ها را نيز اصلاح نمايند.
اجازه بدهيد در همين فرصت اعتراض شديد خانم ها را به موارد مندرج در عقدنامه ها اعلام كنيم، همه اين مواد كه الزامي براي اجراي آن وجود ندارد. مانند تقسيم اموال، ترك منزل و... و نكته ديگر آن كه چرا تا والدين در قيد حيات مي باشند (البته خداوند به آقايان طول عمر عنايت كند) حضانت فرزند را به خانواده پدري زن مي سپارند؟ اما همين آقايان تا زماني كه در قيد حيات مي باشند با اطمينان كافي مديريت منزل و فرزندانشان را به خانم ها مي سپارند، اما بعد از فوت همسر اين اعتماد از خانم ها سلب مي شود؟
خير! اين گونه نيست كه زنان، كيان خانواده و سعادت زندگي مشترك در كنار همسر و فرزندان خودشان را به نقد كردن مهريه ترجيح بدهند، يا حداقل اين عموميت ندارد و قاعده مند نيست، بر موارد استثناء هم نمي توان استناد كرد.
در خاتمه، بنده آقايان بدبين به زنان را به داوري منصفانه، صبر و خويشتن داري و تعمق و تفكر بيشتر و توكل به پروردگار دعوت مي كنم.
ع- ايراني

شرحي كوتاه و گلايه اي در مورد يك طرح نيمه تمام
خوش درخشيد ولي...
002493.jpg
شايد احتياج به مقدمه چيني نباشد؛ در يكي از روزهاي زيباي بهاري، دختر خانم خوش اخلاق و خوش برخوردي زنگ خانه ما را به صدا درآورد و بعد از سلام و احوالپرسي كوتاهي يك بسته آبي رنگ در دستم گذاشت و توضيح داد: ... لطفا زباله هاي خشك مثل بطري، شيشه، مقوا، كارتن و هر نوع كاغذ را در اين كيسه هاي مخصوص جمع آوري كنيد و روزهاي چهارشنبه بين ساعت ۱۰ تا ۱۱ با شنيدن صداي ملودي مخصوص، تحويل ماشين هاي مخصوص شهرداري بدهيد. با تشكر همه جانبه، از همديگر خداحافظي كرديم. بعد از آن كلي زحمت كشيديم تا اين واقعيت براي خانواده ما جابيفتد كه بايد با شهرداري همكاري كنيم تا شهر و خانه بهتر و بهداشتي تري داشته باشيم. شايد حدود ۵ هفته اين طرح به خوبي پيگيري شد، اما پس از آن ديگر نه از صداي ملودي خبري هست و نه از ماشين شهرداري! دو هفته زباله را نگه داشتيم و هنگامي كه ديديم براي تحويل زباله ها مراجعه نكردند، با تلفن ۱۳۷ هم تماس گرفتيم. شماره تلفن و آدرس گرفتند و كد مخصوص دادند، اما سه هفته است كه نتيجه اي حاصل نشده و هنوز براي ما نيز مشخص نشده كه چرا اين برنامه هاي مفيد كه مي تواند در دفع بهداشتي و بازيافت زباله ها از مبدأ، نقش موثري داشته باشد، به چنين سرنوشتي دچار مي شود.
نهضت فلاح پور

جدول كاكورو
002496.jpg
002499.jpg
روش حل جدول كاكورو
راه حل هاي زيادي براي حل اين جدول موجود است و همچنين تكنيك هايي كه به شما كمك مي كنند تا بتوانيد به راه حل دست پيدا كنيد. در اينجا مي خواهيم يك نمونه از حل جدول كاكورو را به شما نشان داده و نكته هايي را به شما گوشزد كنيم.
نكته اول: تركيب حداقلي اعداد- اين جدول اعدادي را در انتها و ابتداي هر سطر و ستون مشخص كرده است كه بايد با جمع اعداد احتمالي از ۱ تا۹ بدون تكرار به عدد مورد نظر رسيد. بهترين روش براي حل جدول، جست و جوي خانه هايي است كه حداقل از جمع دو عدد حاصل مي شوند. معمولاً اين اعداد از دو خانه در جدول تشكيل شده است. به اعداد۳ و ۴ در جدول زير دقت كنيد. به طور مثال براي عدد ،۳ دو احتمال وجود دارد(۲و۱)،(۱و۲) (در ضمن مانند جدول سودوكو، از عدد صفر نمي توانيم استفاده كنيم).و براي عدد ۴ سه احتمال(۱و۳) و(۳و۱)و(۲و۲) وجود دارد كه احتمال(۲و۲) پذيرفته نيست چون در حل جدول از عدد تكراري نمي توانيم استفاده كنيم.
نكته دوم: اعداد مشترك- متوجه شديم براي جمع اعداد۳ و ۴ احتمالات(۱و۲) و(۲و۱) براي عدد۳ و احتمالات(۱و۳) و (۳و۱) براي عدد ۴ وجود دارد. عددي كه بين اين احتمالات مشترك است، عدد يك است. نكته: اعداد بالاي مربع نشان دهنده مجموع اعداد ستون افقي و اعداد پايين مربع نشان دهنده مجموع اعداد ستون عمودي است.

جدول اعداد (سودوكو)
اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك ۳ در ۳ طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود .پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
حل جد ول شماره ۱۳۶
002544.jpg

سخنگاه
اقتصاد
انديشه
سياست
كتاب
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |