يكشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۵
به بهانه شروع فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ بوندس ليگا
بوندس ليگا از آغاز تاكنون
مريم دري منش
002505.jpg
002541.jpg
در سال ۱۹۳۲ فليكس لينه مان ،رئيس فدراسيون وقت فوتبال آلمان پيشنهاد برگزاري يك ليگ حرفه اي فوتبال را مطرح كرد كه در آن باشگاه ها براي قهرماني در آلمان با هم مبارزه كنند. اما اين پيشنهاد با مخالفت فدراسيون هاي منطقه اي مواجه شد. تا دهه شصت قهرماني آلمان از طريق مسابقه بين قهرمانان ليگ هاي منطقه اي در بازي هاي گروهي و سپس ديدار فينال مشخص مي شد.
در سال ۱۹۶۲ پس از اينكه تيم ملي فوتبال آلمان در جام جهاني شيلي در مرحله يك چهارم نهايي بازي ها حذف شد، هرمان نوي برگر ،رئيس آن زمان فدراسيون فوتبال آلمان، دوباره پيشنهاد تأسيس بازي هاي سراسري فوتبال را داد. در ۲۸ جولاي آن سال فدراسيون فوتبال در دورتموند راي به برگزاري اين مسابقات در فصل ۶۴-۱۹۶۳ را داد.
تاريخچه بوندس ليگا
در ابتدا بوندس ليگا با ۱۶ تيم آغاز به كار كرد كه پنج تيم از ليگ جنوب، پنج تيم از ليگ غرب، سه تيم از شمال، دو تيم از جنوب غربي و يك تيم از شهر برلين با هم به رقابت پرداختند. هر تيم در ديدارهاي رفت و برگشت به مصاف تك تك تيم هاي ديگر مي رفت و در نهايت تيمي كه بيشترين امتياز را از مجموع ديدارها كسب مي كرد، به مقام قهرماني فوتبال آلمان مي رسيد.
تيم هاي اصلي حاضر در بوندس ليگا عبارت بودند از:
منطقه شمال: اينتراخت برانشوايگ، وردربرمن، هامبورگ.
منطقه غرب: بوروسيادورتموند، اف.ث. كلن، مايده ريش (امروز: دويسبورگ)، شالكه ۰۴ و پرويسن مونستر
منطقه جنوب غرب: اف.ث. كايزرزلاترن، اف.ث. زار بروكن
منطقه جنوب: اينتراخت فرانكفورت، كارلسروهه، اف.ث.نورنبرگ. مونيخ ،۱۸۶۰ فا.اف.ب. اشتورتگارت
منطقه برلين: هرتابرلين
تا سال ۲۰۰۱ مسابقات بوندس ليگا تحت نظر فدراسيون فوتبال آلمان و پس از آن زير نظر ليگ فوتبال آلمان (DFL) برگزار شد.
دهه ۶۰
در فصل ۶۵-۱۹۶۴ هرتابرلين به دليل پرداخت دستمزدهاي بالا به بازيكنانش جريمه و مجبور شد در ليگ منطقه اي (ليگ دسته دوم آن زمان) شركت كند. در همان فصل باشگاه هاي كارلسروهه و شالكه ۰۴ هم دو تيم سقوط كننده به دسته پايين تر بودند كه هر دو باشگاه به اين موضوع اعتراض كردند. بلافاصله تصميم گرفته شد كه تعداد باشگاه هاي ليگ به ۱۸ تيم افزايش يافته و در آن فصل هيچ تيمي به دسته دوم نرود. بنابر دلايل سياسي فدراسيون فوتبال آلمان باشگاه تاسمانيا ۱۹۰۰ را نيز در ليگ جاي داد. اين باشگاه با وجود شروع فصل با پيروزي، پس از يك فصل، به عنوان بدترين تيم تمام تاريخ بوندس ليگا با هفت ركورد منفي بوندس ليگا (حداقل تعداد گل زده [۱۵] و بالاترين تعداد گل خورده [۱۰۸]، كمترين امتياز [۸]، كمترين پيروزي [۲]، بيشترين شكست [۲۸]، كمترين تعداد تماشاگر در يك بازي [۸۲۷] و طولاني ترين سري بازي بدون پيروزي [۳۱ بازي پي درپي]) دوباره به دسته دوم سقوط كرد.
در سال ۱۹۶۵ دو باشگاه به نام هاي بوروسيا مونشن گلادباخ و بايرن مونيخ به دسته اول صعود كردند كه پس از مدت كوتاهي بر كل بوندس ليگا تسلط يافتند.
دهه ۷۰
در آغاز دهه ۷۰ بوندس ليگا به دليل رسوايي تقلب در بازي ها به ميزان چشمگيري اعتبار خود را از دست داد كه البته در آلمان لطمه زيادي به علاقه فوتبالدوستان و هواداران وارد نكرد، علت آن هم قهرماني در جام ملت هاي ۱۹۷۲ اروپا و جام جهاني ۱۹۷۴ در كشور خودشان در مقابل هلند بود. بوروسيا مونشن گلادباخ به عنوان اولين باشگاه، در اين دهه توانست دو سال پياپي (۷۱ - ۱۹۷۰) قهرمان آلمان شود. بلافاصله پس از آن بايرن مونيخ عنوان قهرماني را هت تريك كرد (۱۹۷۲ - ۱۹۷۳ - ۱۹۷۴)، كه تاكنون فقط باشگاههاي مونشن گلادباخ (۱۹۷۵تا ۱۹۷۷) و خود بايرن (۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷ و ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱) موفق به تكرار آن شده اند. بهترين پيروزي در تاريخ بوندس ليگا نيز در كارنامه مونشن گلادباخ است كه در سال ۱۹۷۸ در مقابل بوروسيا دورتموند۱۲ بر صفر به پيروزي رسيد.
دهه ۸۰
در اين دهه كاهش چشمگير تماشاگران در ورزشگاه هاي آلمان مشاهده شد كه علت آن هم بيش از هر چيز انتقال ستاره هاي بوندس ليگا به ليگ هاي كشور هاي خارجي بود، به علاوه ظهور اوباشگري در فوتبال اين كشور. در همين زمان به دليل درخشش و موفقيت بوريس بكر و اشتفي گراف، علاقه  تماشاگران فوتبال بيشتر به سمت ورزش تنيس معطوف شد.در سال ۱۹۸۶ تعطيلي ۸ هفته اي زمستاني تصويب شد، چرا كه در ماه هاي زمستان بسياري از ورزشگاه ها غيرقابل استفاده بوده و در نتيجه بازي ها انجام نشده و يا قطع مي شدند، به علاوه با اين كار با عدم استقبال تماشاگران به علت سردي هوا مقابله مي شد.
دهه ۹۰
در سال ۱۹۹۱ فدراسيون فوتبال جمهوري دموكراتيك آلمان به فدراسيون فوتبال جمهوري فدرال آلمان ملحق شد. با ادغام ليگ دو كشور در يكديگر، باشگاه هاي اف.ث.هانزاروستوك و دينامودرسدن از ليگ آلمان شرقي وارد بوندس ليگا شدند. بنابراين فصل ۹۲-۱۹۹۱ بوندس ليگا با حضور ۲۰ باشگاه انجام گرفت.
از شروع دهه ۹۰ دوباره بوندس ليگا محبوبيت روزافزوني نزد آلماني ها پيدا كرد. علت آن از يك طرف موفقيت تيم ملي اين كشور بود (مقام اول جهان در سال ۱۹۹۰ و مقام اول اروپا در سال ۱۹۹۶) و از طرفي در رسانه ها در سال هاي اخير استفاده هاي تجاري از بوندس ليگا شد كه بعضاً درخشش و محبوبيت بيش از اندازه ستارگان بوندس ليگا را به همراه داشت.
سال هاي ۲۰۰۰ به بعد
در۲۴ آگوست سال ۲۰۰۳ بوندس ليگا چهلمين سال تولد خود را با ديداري بين تيم هاي هامبورگ و بايرن مونيخ جشن گرفت. در سال ۲۰۰۴ ستاره هاي قهرماني ليگ براي عناوين قهرماني كسب شده در چارچوب بوندس ليگا مرسوم شد.
فصل بعدي بوندس ليگا تحت الشعاع رسوايي تقلب در سال ۲۰۰۵ قرار گرفت كه رسوا شدن داوري به نام روبرت هويتسر باعث آن شد و تحقيقات از وي تقلب در فوتبال باشگاهي آلمان را برملا ساخت. هويتسر اعتراف كرد كه در بازي هاي بوندس ليگاي ،۲ جام حذفي و ليگ منطقه اي تباني كرده است. البته هنوز مدركي دال بر تقلب در مسابقات بوندس ليگاي ۱ بدست نيامده است.
در اين سالها بوندس ليگا در سطح بين المللي نيز روبه ضعف و زوال آورده است. در ارزش گذاري پنج ساله يوفا، ليگ آلمان پله پله پايين آمده و در حال حاضر در رده ليگ پرتغال و هلند قرار دارد. با اين وجود روزبه روز بر تعداد تماشاگران اين ليگ افزوده مي شود. ۳۰۶ ديدار فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ را بالغ بر ۵۶/۱۱ ميليون نفر (ميانگين ۷۸۱/۳۷ نفر) تماشا كردند، بيش از تماشاگران ليگ هاي اسپانيا، ايتاليا و انگليس.
در سطح اروپا نيز بالاترين تماشاگر را باشگاه بوروسيا دورتموند با ۲۳۵/۷۷ نفر داراست. افزايش تعداد تماشاگران، بيش از هر چيز به ورزشگاههاي جديدالتأسيس و يا بازسازي و مدرن شده و نيز علاقه روزافزون به فوتبال مربوط مي شود.
هر شنبه راس ساعت چهار و نيم، زماني است كه جزيي از زندگي مردم آلمان شده است. ساعت چهار و نيم شنبه ها هزاران نفر راهي ورزشگاهها مي شوند، ميليونها نفر در انتظار شروع گزارش بازي گوش به راديو داده و يا از طريق تلويزيون بازي هاي بوندس ليگا را دنبال مي كنند. هيچ تئاتر يا اپرايي نتوانسته تا اين اندازه باعث همسويي و همصدايي مردم شده و نزد عموم محبوبيت پيدا كند.

گفت وگو با توماس شاف مربي وردربرمن
اين بار قهرماني مي خواهيم
002508.jpg
002511.jpg
توماس شاف متولد ۳۰ آوريل ۱۹۶۱ در مانهايم آلمان از اول جولاي ۱۹۷۲ عضو باشگاه دسته اولي وردربرمن و تا سال ۱۹۷۹ بازيكن رده جوانان اين تيم بود. بعد از آن وارد فوتبال حرفه اي شد و تا سال ۱۹۹۵ در مجموع ۲۶۲ بازي باشگاهي در بوندس ليگا انجام داد و در اين مدت ۱۳ گل زده و با اين تيم چندين بار قهرماني آلمان، جام حذفي و جام در جام اروپا را كسب كرده است.
از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۵ مربي تيم جوانان وردربرمن بود و سپس مربي تيم آماتورهاي وردر شد. از تاريخ ۱۰ مه ۱۹۹۹ نيز مربي تيم بزرگسالان برمن شد. وي در سال ۱۹۹۹ وردربرمن را قهرمان جام حذفي آلمان و در سال ۲۰۰۴ قهرمان بوندس ليگا كرد و در سال ۲۰۰۶ با اين تيم نايب قهرمان بوندس ليگا شد.
شاف فارغ التحصيل مدرسه عالي فوتبال آلمان به عنوان مربي است و به تازگي روزنامه اسپانيايي «آس» او را يكي از بهترين مربيان آينده دنيا ناميده است.
وي در ۸ دسامبر سال ۲۰۰۵ قراردادش را با وردربرمن تا ۳۰ ژوئن سال ۲۰۰۸ تمديد نمود.
از آنجايي كه وردربرمن را به قهرماني در ليگ و جام حذفي رساند، در سال ۲۰۰۴ به عنوان مرد سال فوتبال آلمان انتخاب شد.
وي در هفته اي كه گذشت توانست كمي قبل از شروع بوندس ليگا، با به زانو درآوردن بايرن مونيخ، ركورددار قهرماني آلمان، جام اتحاديه اين كشور را نيز به هواداران تيمش هديه دهد و حالا اغلب كارشناسان برمن را شكارچي اول بايرن در فصل آتي بوندس ليگا مي دانند. توماس شاف پس از اين قهرماني با «Sport 1» گفت وگو كرده است:

* آقاي شاف، مرتزاكر چه موقع به وردر مي آيد؟
- موضوع او از جمله برنامه هايي است كه هنوز تمام نشده است. من بسيار مايلم كه او را در تيمم داشته باشم، او هم تمايل دارد كه نزد ما بيايد. اميدوارم كه انتقال او هرچه سريعتر انجام شود.
* همين الآن هم تازه واردهاي خيلي خوبي داريد، مثل ديگو و وومه. كلاس آلوفس و تورستن فرينگز هدف را كسب عنوان قهرماني بوندس ليگا اعلام كرده اند. شما چرا چيزي نمي گوييد؟
- مخالفتي با آنها ندارم و مي دانم وقتي در پايان به اين پيروزي نائل شويم همه خوشحال خواهيم شد، اما اين را هم مي دانم كه تا آن زمان بايد به موفقيتهاي ديگري هم دست پيدا كنيم. وقتي اين موفقيتها را كسب كنيم، پيروزي نهايي هم خود به خود حاصل مي شود.
* اين موفقيت ها چه هستند؟
- اول مي خواستيم در مقابل بايرن بازي خوبي ارائه داده و بعد بوندس ليگا را آغاز كنيم. حالا كه با شكست بايرن قهرمان جام اتحاديه شده ايم، شرايط رسيدن به هدف بزرگتر تا حدودي فراهم شده است. تا آن موقع هم وظيفه ما ماندن در بالاي جدول است. ما در فصل گذشته دوم شديم، بديهي است كه در اين فصل فقط قهرماني مي خواهيم. البته براي رسيدن به اين هدف هم شرايط بايد مهيا باشد. يك بار ديگر فصل گذشته را در نظر بگيريد:  ما ميروسلاو كلوزه را در هشت بازي ليگ در اختيار نداشتيم. اين موضوع بسيار سرنوشت ساز و تعيين كننده بود. بنابراين الآن راجع به چيزي صحبت نمي كنم كه ممكن است بعداً  نتوانيم به آن برسيم.
* الآن در خط مياني شما ديگو ۲۱ ساله جانشين يان ميكود فرانسوي شده است. آيا در سيستم بازي تيم تغييري ايجاد خواهيد كرد؟
- ما به روش بازيمان وفادار مي مانيم. ما مي خواهيم رو به  جلو بازي كرده و ارتباط بين خطوط را حفظ كنيم. اين شيوه در گذشته باعث هيجان و وجد هواداران شده است. از اين گذشته مي خواهيم تا جايي كه امكان دارد شيوه هاي مختلف تاكتيكي را نمايش دهيم.
* كادر فعلي تيم را در مقايسه با كادر فصل قبل چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- ما بازيكنان خوبي را از دست داده و متقابلاً  بازيكنان خوب ديگري را جذب كرده ايم، به طوري كه كادر فعلي هم قدرت و توان كادر قبلي را داراست، اما امسال در يكي دو پست، كيفيت بالاتري نسبت به فصل قبل داريم.
* شما به تازگي در يك كنگره مربيان در مورد جام جهاني گذشته صحبت كرديد. مي توانيد روند و جرياني را در جام جهاني مشخص كنيد كه در بوندس ليگا هم بتواند نقشي ايفا كند؟
- نه. همه ما بر اين عقيده بوديم كه در جام جهاني هيچ نوآوري تاكتيكي ديده نشده است.
* آيا اين موضوع باعث دلسردي شما شد؟
- نه، نبايد انتظار اين چيزها را داشت. همه ما به اين نتيجه رسيديم كه حداقل تغييرات را در سيستم ها ايجاد كنيم. نمي توان اين قدر سريع انتظار داشت كه روشهاي نويني وارد بازيها شود.
توماس شاف در يك نگاه
موفقيت ها به عنوان بازيكن: 
يك عنوان قهرماني جام در جام در سال ۱۹۹۲ به همراه وردربرمن
دو عنوان قهرماني جام حذفي آلمان در سالهاي ۱۹۹۱ و ۱۹۹۴ به همراه وردربرمن
دو عنوان نايب قهرماني جام حذفي آلمان در سالهاي ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ به همراه وردربرمن
دو عنوان قهرماني بوندس ليگا در سالهاي ۱۹۸۸ و ۱۹۹۳ به همراه وردربرمن
چهار عنوان نايب قهرماني بوندس ليگا در سالهاي ۱۹۸۳ و ۱۹۸۵ ، ۱۹۸۶ و ۱۹۹۵ به همراه وردربرمن
موفقيت ها به عنوان مربي:
دو عنوان قهرماني جام حذفي آلمان در سالهاي ۱۹۹۹و ۲۰۰۴ به همراه وردربرمن
يك عنوان نايب قهرماني جام حذفي آلمان در سال ۲۰۰۰ به همراه وردربرمن
يك عنوان قهرماني جام اتحاديه آلمان در سال ۲۰۰۶ به همراه وردربرمن
دو عنوان نايب قهرماني جام اتحاديه آلمان در سالهاي ۱۹۹۹و ۲۰۰۴ به همراه وردربرمن
يك قهرماني بوندس ليگا در سال ۲۰۰۴ به همراه وردربرمن
يك عنوان نايب قهرماني بوندس ليگا در سال ۲۰۰۶ به همراه وردربرمن
وي از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۵ در ۲۶۲ بازي بوندس ليگا ۱۳ گل به ثمر رسانده و ۱۱ كارت زرد دريافت كرده است و از تاريخ ۱۰/۵/۱۹۹۹ به عنوان مربي در وردربرمن فعاليت مي كند.

نگاه
ركوردداران گلزني در بوندس ليگا
۱ - گرد مولر (۱۹۷۹ - ۱۹۶۵)، ۳۶۵ گل (۸۵/۰ گل در هر بازي)
۲ - كلاس فيشر (۱۹۸۸ - ۱۹۶۸) ۲۶۸ گل (۵۰/۰)
۳ - يوپ هاينكس (۱۹۷۸ - ۱۹۶۵) ۲۲۰ گل (۶۰/۰)
۴ - مانفرد بورگسمولر (۱۹۹۰ - ۱۹۶۹) ۲۱۳ گل
(۴۸/۰)
۵ - اولف كرستن (۲۰۰۳ - ۱۹۹۰) ۱۸۲ گل (۵۲/۰)
ركوردداران بازي در بوندس ليگا
۱ - كارل هاينتس كوربل (۱۹۹۱ - ۱۹۷۲) ۶۰۲ بازي
۲ - مانفرد كالتز (۱۹۹۱ - ۱۹۷۱) ۵۸۱ بازي
۳ - كلاس فيشتل (۱۹۸۸ - ۱۹۶۵) ۵۵۲ بازي
۴ - ميركو ووتاوا (۱۹۹۶ - ۱۹۷۶) ۵۴۶ بازي
۵ - كلاس فيشر (۱۹۸۸ - ۱۹۶۸) ۵۳۵ بازي
۶ - آيكه ايمل (۱۹۹۵ - ۱۹۷۸) ۵۳۴ بازي
۷ - ويلي نوي برگر (۱۹۸۳ - ۱۹۶۶) ۵۲۰ بازي
۸ - ميشائيل لامك (۱۹۸۸ - ۱۹۷۲) ۵۱۸ بازي
۹ - اولي اشتاين (۱۹۹۷ - ۱۹۷۸) ۵۱۲ بازي
۱۰ - اشتفان رويتر (۲۰۰۴ - ۱۹۸۵) ۵۰۲ بازي
قهرمانان آلمان
(بوندس ليگا ۶۴-۱۹۶۳ تا ۲۰۰۶-۲۰۰۵)
در طول تاريخ بوندس ليگا تاكنون فقط يازده تيم توانسته اند مقام قهرماني را كسب كنند كه فقط چهار تا از آنها عناوين خود را در ده سال گذشته به دست آورده اند.
در مقابل در هفت سال اول برگزاري بوندس ليگا هفت قهرمان مختلف ديده مي شود، قبل از اينكه بوروسيا مونشن گلادباخ به عنوان اولين تيم، در سال ۱۹۷۱موفق شد براي دومين مرتبه قهرمان اين مسابقات شود.تاكنون فقط تيم هاي بايرن مونيخ، بوروسيا دورتموند، بوروسيا مونشن گلادباخ و هامبورگ توانسته اند دو بار پياپي قهرمان شوند و فقط مونشن گلادباخ ۱ بار از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷ و بايرن مونيخ ۳ بار از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ ، ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷ و ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ موفق به هت تريك عنوان قهرماني شده اند. اما تاكنون هيچ تيمي نتوانسته چهار بار پياپي قهرمان بوندس ليگا شود. بايرن مونيخ با دو قهرماني دوبل (ليگ و حذفي) متوالي داراي ركورد ديگري مي باشد.

ورزش
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
سياست
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |