دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۱ - Nov 13, 2006
روز جهاني ديابت (23 آبان)
ديابت سالانه 900 ميليارد تومان به كشور ضرر مي زند
001206.jpg
گروه اجتماعي- بار مالي ديابت در حال حاضر 900 ميليارد تومان در كشور برآورد شده است كه عمدتاً هزينه مستقيم دارويي است و با وجود اين كه ابتلا به بيماري ديابت در كشور رو به افزايش است اما هنوز جزو بيماري هاي خاص محسوب نمي شود.ديابت شايعترين بيماري غيرواگير كشور است كه در حال حاضر 3 تا 5 درصد يعني معادل 2 تا سه و نيم ميليون نفر از جمعيت كل كشور را مبتلا كرده است. طبق اعلام جهاني در هر 10 ثانيه دو نفر به ديابت مبتلا مي شوند و يك نفر نيز از اين بيماري فوت مي كند. در اين ميان تغذيه نامناسب و غيربهداشتي، مصرف كالري زياد در برنامه غذايي روزانه، كم تحركي و ورزش نكردن، افزايش وزن، مصرف دخانيات به ويژه سيگار، سابقه مرده زايي و سقط جنين و در نهايت زمينه ژنتيكي از مهمترين عوامل ابتلا به ديابت هستند.
محروميت ايرانيان ديابتي از انسولين مناسب جايگزين مونوتارت
به گزارش ايسنا، امير كامران نيكوسخن دبير انجمن ديابت ايران عدم دسترسي همه بيماران به درمان هاي جديد را از معضلات ايرانيان مبتلا به ديابت خواند و گفت: افراد مسن با توجه به مشكلات بينايي امكان تزريق مناسب انسولين را ندارند در حالي كه اين مشكل در كشورهاي پيشرفته با قلم انسولين حل شده است. كامران نيكوسخن همچنين عدم امكان جايگزيني يك نوع انسولين مناسب با انسولين مونوتارت را از سال گذشته تا كنون از مشكلات جدي بيماران ديابتي بيان كرد. وي گفت: براي اين انسولين هنوز جايگزين مناسبي تعيين نشده. اين در حاليست كه جايگزينهاي مناسب انسولين منوتارت كه از طريق قاچاق وارد كشور مي شوند به قيمت هاي گزافي در بازار آزاد به فروش مي رسند و بسياري از بيماران براي تهيه اين داروها با مشكلات عمده اي مواجه هستند. دبير انجمن ديابت ايران با تاكيد بر اينكه با وجود تعداد زياد بيماران ديابتي در كشور اين بيماري هنوز جزو بيماريهاي خاص شناخته نشده است،  اعلام كرد: بار ديابت در حال حاضر سالانه 900 ميليارد تومان در كشور برآورد شده است كه عمدتا  هزينه مستقيم دارويي است.
سوزنهاي توليدي كشور براي بيماران ديابتي مناسب نيست
معاون فدراسيون بين المللي ديابت در ايران با بيان اينكه خيلي از سرنگ هاي توليدي در كشور براي افراد ديابتي مناسب نيست، اين عامل را مشكل ديگري براي آنان برشمرد و گفت: قطر و طول سوزن هاي توليدي در كشور براي كودكان ديابتي و يا بيماران لاغر مناسب نيست. سرنگ هاي وارداتي به كشور نيز بسيار گران هستند و از اين رو اين بيماران مجبورند از يك سرنگ يكبار مصرف چندين بار استفاده كنند.
سه ميليون ايراني مبتلا به ديابت هستند
رشيد رمضاني معاون بيماريهاي غيرواگير مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت نيز با بيان اينكه شهرهاي بوشهر و يزد بالاترين شيوع ديابت را دارند، تاكيد كرد: با وجود شيوع بالاي بيماري در اين مراكز، استان تهران با توجه به گسترش كم تحركي و شيوع اضافه وزن از مناطق اصلي با خطر بالا محسوب مي شود. وي شمار افراد بالاي 30 سال مبتلا به ديابت يا دچار اختلال تحمل گلوكز را در تهران بيش از 20 درصد يعني معادل بيش از سه ميليون نفر دانست.
اندازه گيري رايگان قند خون تهراني ها
بنياد امور بيماري هاي خاص فردا 23 آبان در 4 ميدان تهران سنجش قند خون را به صورت رايگان براي شهروندان انجام مي دهد.سنجش قند خون از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر در ميادين ونك، ولي عصر(عج) آزادي و رسالت به صورت رايگان انجام مي شود.

۹۰ درصد از كشفيات مواد مخدر با عمليات رزمي است
گروه اجتماعي- فرمانده پليس مرزي ناجا ضمن تشريح عملكرد نيمه اول امسال اين يگان با اشاره به كشف 19 تن انواع مواد مخدر در اين مدت ، خاطر نشان كرد: 90درصد مواد مخدر در واحدهاي مرزي از طريق عمليات رزمي كشف مي شود.
سردار بهنام شريعتي فر گفت: بخشي از ماموريت ها و وظايفي كه بر عهده واحدهاي مرزي است، برخورد با جرايم مرزي مانند قاچاق سلاح، مواد مخدر، مشروبات الكلي، تجهيزات ماهواره و كالاهاي اقتصادي كه مهمترين آن فرآورده هاي سوختي مي باشد.
وي يادآور شد: در شش ماهه امسال با تلاش پليس مرزي، شاهد رشد 22 درصدي كشفيات مواد مخدر بوديم كه علاوه براين، ميزان كشفيات مواد مخدر تخريب كننده و با خلوص بالا مانند هرويين و كريستال افزايش چشمگيري داشته است.
شريعتي فر افزود: در شش ماهه نخست امسال، 19تن انواع مواد مخدر در نوار مرز شرقي كشف شد كه ميزان آن در مدت مشابه سال قبل، 16 تن بود.
فرمانده پليس مرزي ناجا، با تاكيد براينكه تلاش ماموران مرزي در جهت كشف مواد مخدر در مبادي ورودي كشور است، يادآور شد: 99 درصد كشفيات واحدهاي مرزي در نوار مرز شرقي كشور صورت مي گيرد تا از رسوخ و ورود مواد مخدر به داخل كشور جلوگيري شود. وي با اشاره به اينكه بيش از 90 درصد از كشفيات مواد مخدر در واحدهاي مرزي از طريق عمليات رزمي (درگيري مسلحانه) كشف مي شود، تصريح كرد: اين در حالي است كه، در واحدهاي ديگر نيروي انتظامي، كشفيات بيشتر از طريق اقدامات اطلاعاتي و عمليات انتظامي (ايست و بازرسي ها) صورت مي گيرد.
سردار شريعتي فر از وقوع 200 فقره عمليات رزمي در شش ماهه نخست امسال در مرزهاي شرقي كشور خبر داد و گفت: طي اين عمليات حدود 59 تن از اشرار به هلاكت رسيدند.وي همچنين از كاهش آمار شهدا در مدت فوق خبر داد و تصريح كرد: در شش ماهه نخست سال گذشته، 28 تن از ماموران به شهادت رسيدند كه اين رقم در مدت مشابه امسال با وجود افزايش عمليات هاي رزمي، 10 نفر بود.

۱۵ ميليون مترمربع از اراضي ملي تهران رفع تصرف شد
گروه اجتماعي - با اقدام شوراي حفظ اراضي ملي از مجموع 51 ميليون متر مربع زمين هاي تصرفي توسط زمين خواران 15 ميليون متر مربع آن در تهران رفع تصرف شد.
جلسه شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي استان تهران با حضور وزير مسكن و شهرسازي، رييس كل دادگستري استان تهران، دادستان تهران و اعضاي اين شورا برگزار شد. دادستان عمومي و انقلاب تهران و دبير اين شورا با اشاره به جلسه هفته گذشته شوراي امنيت كشور، اظهار داشت: در اين جلسه كه با حضور رييس ژجمهوري برگزار شد، به بحث و بررسي پيرامون مبارزه جامع و قاطع با پديده زمين ژخواري و همچنين موضوع ساخت و ساز غيرمجاز در حريم شهرها اختصاص داشت.
سعيد مرتضوي تصريح كرد: بر اساس مصوبه شوراي امنيت كشور، تمامي واحدها و نهادهاي دولتي موظف شدند از ارايه هر نوع خدمات به واحدها و افرادي كه اراضي دولتي را تصرف كرده و مجوز قانوني نيز دريافت نكرده اند، جلوگيري و هيچگونه خدماتي به آنها داده نشود.
دادستان عمومي و انقلاب ضمن تشريح آخرين وضعيت پرونده ژهاي زمين ژخواري كه در دادسراي ناحيه سوم تهران بررسي شده يا در دست بررسي است، گفت: تاكنون 14 ميليون متر مربع از اراضي دولتي و ملي از دست متصرفين عدواني خلع يد و به دولت تحويل شده است كه ارزش ريالي اين اراضي نيز 465 ميليارد تومان برآورد شده است.
در ادامه جلسه شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي استان تهران، نماينده اداره كل امور آب استان تهران به ارايه گزارشي از عملكرد اين سازمان پرداخت.
ابراهيم ژخاني، رييس دادگاه ژهاي تجديدنظر استان تهران نيز در ادامه اين جلسه ضمن تشريح وضعيت پرونده ژهاي زمين ژخواري موجود در اين دادگاه، گفت: از مجموع 291 پرونده موجود در دادگاه تجديد نظر استان تهران در بحث زمين ژخواري، 239 پرونده مربوط به تغيير اراضي زراعي و باغ ژها و 52 پرونده ديگر به ابطال اسناد مربوط به نظريه كميسيون ماده 12 مرتبط است.
وي خاطر نشان كرد، همچنين از 291 پرونده موجود نيز محكوميت 172 پرونده تاييد، 22 پرونده با ايراد نقص به دادگاه بدوي ارجاع و 66 پرونده نيز در جريان رسيدگي است.
سردار علي پور ژ ، رييس پليس امنيت تهران بزرگ نيز در ادامه اين جلسه، با بيان اينكه تاكنون 323 پرونده مربوط به زمين ژخواري به پليس امنيت تهران بزرگ ارجاع شده است، گفت: از حدود 51 ميليون متر مربع از اراضي تصرف ژشده، تاكنون توانسته ايم بيش از 15 ميليون متر مربع از اين اراضي را رفع تصرف كنيم كه ارزش ريالي اين زمين ژها نيز بالغ بر 465 ميليارد تومان بوده است.
به گفته وي ، در اين راستا 320 نفر احضار و 27 نفر بازداشت شده اند

داروي خوراكي بيماران تالاسمي
وارد فهرست دارويي كشور شد
فارس: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت اعلام كرد: داروي خوراكي بيماران تالاسمي به صورت محدود وارد فهرست دارويي كشور شد و همزمان توليد اين دارو در كشور نيز انجام شده است بنابراين تا آخر امسال، هم نوع داخلي و هم نوع خارجي داروي خوراكي بيماران تالاسمي در بازار خواهد بود.
رسول ديناروند افزود: داروي خوراكي بيماران تالاسمي به نام ايكس جيد براي مصرف محدود اين بيماران مورد تاييد وزارت بهداشت قرار گرفت و به زودي در دسترس بيماران تالاسمي قرار مي گيرد، اما هنوز در مورد اين دارو سوالات علمي مختلفي به خصوص از نظر عوارض دارويي وجود دارد كه بايد پاسخ آنها مشخص شود.
معاون وزير بهداشت افزود: با توجه به اينكه جايگزيني اين داروي خوراكي به جاي داروي تزريقي فعلي (دسفرال) از درد و رنج بيماران كم مي كند، فعلا وزارت بهداشت به صورت محدود اين دارو را در فهرست داروهاي كشور وارد كرده است.

تسهيلات جديد براي خانواده هاي بيماران رواني مزمن
ايسنا: تفاهمنامه طرح ترخيص بيماران رواني مزمن ميان ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن و بيمارستان رازي امضا شد.
دكتر فريد براتي، رييس ستاد بيمار رواني مزمن افزود: طرح پيگيري درمان در منزل يا طرح ترخيص در سال جاري با اختصاص مبلغ 15 ميليون تومان اجرا مي شود كه در صورت موفق بودن طرح ادامه خواهد يافت.
وي به فوايد اجراي اين طرح اشاره كرد و گفت: بيماران معمولا پس از ترخيص از بيمارستان داروي خود را قطع مي كنند و در فاصله كوتاهي به دوره قبل باز مي گردند كه اين طرح مي تواند از بروز اين مشكل جلوگيري كند.
دكتر براتي صرفه جويي در هزينه هاي درمان را يكي ديگر از فوايد طرح ترخيص عنوان كرد و افزود: زماني كه بيمار به حالت رواني خود بر مي گردد، هزينه دارو و تختي كه اشغال مي كند، پرسنل و غيره، همگي مي تواند بار مضاعفي بر دوش دولت باشد؛ اما با اجراي اين طرح مي توانيم موفق تر عمل كنيم.
وي گفت: اين طرح قبلا به صورت محدود توسط بيمارستان رازي اجرا شده و هم اكنون به صورت گسترده تري انجام مي شود و از اين طريق مددكار، پزشك و روانشناس به بيمار و خانواده اش معرفي مي شود.
به گفته براتي، پيش بيني مي شود حدود 50 نفر از بيماران زير پوشش اين طرح بروند. براتي از اجراي طرح ويزيت خانگي بيماران رواني در 9 استان كشور خبر داد وگفت: اين طرح در استانهايي كه متقاضيان بيشتري براي اجرا داشتند، انجام شده كه اميدواريم ظرف يكي دو ماه آينده به 11 استان افزايش پيدا كند.
وي در پايان راه اندازي خانه هاي نيمه راه براي بيماران رواني مزمن را يكي ديگر از اقدامات ستاد اعلام و تاكيد كرد: در صورتي كه استانهاي كشور براي راه اندازي خانه هاي نيمه راه با ستاد همكاري داشته باشند، تسهيلات خوبي براي آنان در نظر خواهيم گرفت.

با مردم
مغاير با اهداف طرح ترافيك
محدوده طرح ترافيك در مركز تهران براي اين انتخاب شد كه از آلودگي شديد هوا در اين مناطق جلوگيري شود. براساس برخي شايعات فروش نامحدود مجوز طرح ترافيك، اهداف اين طرح را زير سؤال مي برد و نبايد اجازه داده شود، مقررات مربوط به حفظ سلامتي مردم تهران، قرباني درآمدزايي گردد.
دكتر موسوي-تهران
اسناد مالكيت را تحويل دهند
از مردادماه 85سازمان نوسازي شهرداري تهران مدارك مربوط به مالكان ساختمان هاي سپيدار۱،۲و۳ در بزرگراه نواب صفوي را جهت تحويل اسناد دريافت كرده است. تقاضا داريم نسبت به صدور سريع تر اسناد و رفع بلاتكليفي مالكان اقدام شود.
فاطمه باقري-تهران
مشكلات حقوق بازنشستگي
خانمي دبير بازنشسته قبل از سال 79هستم كه با 46هزارتومان بازنشسته شده ام. باتوجه به اينكه سرپرستي خانواده را به عهده داشته و مستأجر نيز هستم، باوجود اضافه شدن حقوق تا 220هزارتومان چگونه بايد پاسخگو و متحمل اين زندگي سراسر گران باشم، خواهشمند است مسئولان براي همه كساني كه با حقوق كم قادر به تأمين هزينه زندگي نمي باشند، چاره انديشي كنند و وضعيت بازنشستگان پيش از سال 1379 را در نظر داشته باشند.
اشرفي-تهران
توزيع شير رايگان در كدام مدرسه؟
مسئولان آموزش و پرورش اعلام كرده اند كه يازده ميليون دانش آموز در سراسر ايران از شير رايگان استفاده مي كنند، اما فرزند من كه دانش آموز است و چند نفر از ديگر آشنايان را مي شناسم كه تاكنون شيري را دريافت نكرده اند. بهتر است اعلام شود كه شير رايگان در كدام مدارس توزيع مي شود؟
خرسندي-تهران
براي حفظ جان عابران پياده
در چهارراه جلال آل احمد(اميرآبادشمالي) با وجود اينكه پايه هاي پل عابر پياده از مدتها پيش كارگذاشته شده، اما ادامه عمليات اجرايي آن متوقف شده است. باتوجه به اينكه عدم وجود پل هوايي ايمني رفت و آمد عابران پياده را به خطر مي اندازد و سبب ترافيك سنگين نيز مي شود، جا دارد اين طرح هرچه زودتر به اجرا درآيد.
اميني-تهران
۵سال انتظار براي تحويل آپارتمان در دو سال
در مجتمع شفق، واقع در منطقه 22شهرك راه آهن، در سال 80 براي خريد آپارتماني اقدام كردم، با اينكه قرار بود آپارتمان هاي مذكور دوساله تحويل شود و طبق قرارداد موجود مبالغ موردنظر را پرداخت كرده ام، اما تاكنون براي تحويل آن هيچ اقدامي صورت نگرفته است.
مسعود افشار-تهران
كفپوش بي دوام
@ كفپوش پياده روهاي پيرامون ميدان ونك كه 9ماه پيش نصب شده بود، كنده شد تا جاي آن كفپوش جديدي كار گذاشته شود، چرا از ابتدا جنس بي دوام پذيرفته مي شود؟
حسن عابديني-تهران
پيشنهاد در مورد بودجه خدمات رفاهي
براساس بندي از مواد بخشنامه اي كه چند سال پيش از سوي دولت به كليه دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شد، سازمان هاي مربوطه را مخير كرده بود كه از محل بودجه خدمات رفاهي فرزندان معلول كاركنان دولت، وجه آن به مراكز آموزشي پرداخت شود. از مسئولان استدعا دارد در صورت امكان واژه مخير به مكلف تبديل شود، تا اين كار با اطمينان بيشتري انجام گيرد. ضمن آنكه وجه مورد نظر به حساب كاركنان واريز شود تا احتمال اجحاف به وجود نيايد.
عباس توكلي شهميرزادي

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |