دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۱ - Nov 13, 2006
رهبر معظم انقلاب:
برخي مطبوعات در قبال دولت بي انصافي مي كنند
گروه سياسي - رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در آخرين روز از سفر به استان سمنان در جمع پرشور مردم گرمسار ضمن ارائه تحليل جامعي از شرايط كنوني كشور و جايگاه بين المللي جمهوري اسلامي ايران، تصريح كردند: نظام اسلامي امروز از لحاظ ثبات سياسي، كار و تلاش خستگي ناپذير مسئولان و اعتماد مردم به آنان، يكپارچگي و همدلي مسئولان، برخورداري از نسل جوان اميدوار به آينده و دلبسته به ارزش هاي ديني، مبارزه  جدي با فساد و تبعيض، پيگيري مشكلات مردم به ويژه محرومان، شاخص هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي، اقتدار و منزلت اجتماعي در عرصه  بين المللي و موقعيت متزلزل دشمنان، در وضعيت بسيار خوب نسبت به ساليان گذشته و در يكي از بهترين و برترين شرايط قرار دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين شرايط داخلي به ثبات سياسي كامل كشور و هماهنگي مطلوب آحاد مردم و برخورد هوشمندانه ملت با مسائل مختلف به ويژه شعارها و آرمان هاي ملي از جمله مساله ي هسته اي و موضع مستحكم نظام در قبال آن و همچنين گسترش گفتمان عدالت طلبي، رفع تبعيض و مبارزه با فساد اشاره كردند و افزودند: يكي ديگر از ويژگي هاي كنوني كشور برخورداري از يك نسل جوان با گرايش غالب درس و علم آموزي و توجه به ارزش هاي ديني و انقلابي است كه وجود چنين نسل نو، بانشاط، اميدوار به آينده و معتقد به باورهاي ديني زمينه ساز پيشرفت، ابتكار و خلاقيت براي يك ملت است.
بقيه از صفحه اول
ايشان وجود دولتي مردمي، پايبند به ارزش هاي ديني و كمر بسته براي خدمت به مردم و در رأس آن رئيس جمهوري با شيوه و منش مردمي، با ايمان، ساده زيست، دلسوز، خستگي  ناپذير، شجاع و داراي اعتماد به نفس، در وسط ميدان كار و تلاش و صاحب ابتكار عمل در مسائل داخلي و بين المللي را از ديگر نقاط قوت نظام اسلامي در شرايط كنوني برشمردند و خاطرنشان كردند: امروز در مسائل بين المللي مسوولان ما به دنبال حرف سياست سازان بين المللي نيستند بلكه ابتكار عمل در دست مسوولان كشور است.
رهبر انقلاب اسلامي شاخص هاي گوناگون كشور به ويژه شاخص هاي اقتصادي و علم و فناوري و صنعت را رو به پيشرفت دانستند و با اشاره به گزارش چندي پيش رييس جمهور درباره وضع كشور تاكيد كردند: اين گزارش از جمله در بخش تورم، نرخ بيكاري و مبارزه با فساد مورد تاييد كارشناسان منصف و حتي در موارد بسياري مورد تاييد مراكز بين المللي است كه عمدتاً با ايران غرض ورزي دارند.
ايشان با اشاره به ارتقاء جايگاه ايران در يك سال و نيم گذشته در مبارزه با فساد اداري و مالي براساس گزارش مراكز بين المللي افزودند: با وجود رشد اين شاخص، نبايد در مبارزه با فساد به اين حد قانع بود، بلكه بايد فساد اداري مالي و خيانت به امانت هاي ملي ريشه كن و مبارزه با آن همه گير شود و اين مساله نيز در تقابل با سرمايه گذاري سالم نيست.
حضرت آيت الله خامنه اي اميدوار شدن قشرهاي عمومي مردم بخصوص افراد مستضعف و محروم را از جمله نقاط مثبت در شرايط كنوني كشور ارزيابي و خاطرنشان كردند: اين اميدواري به اين دليل است كه مردم احساس كنند در كشور در جهت رفع تبعيض و حركت به سمت اهداف، كار و تلاش مي شود. ايشان مردم ايران را مردمي صبور، نجيب، آگاه و هوشيار خواندند و تاكيد كردند: مردم هر گاه احساس كرده اند مسوولان واقعا به دنبال حل مشكلات آنان و خدمت صادقانه هستند و به فكر ثروت اندوزي و مسائل شخصي خود نمي باشند، اعتماد و اطمينان آنان به مسوولان جلب شده است.
رهبر انقلاب اسلامي وحدت و يكپارچگي مردم، هماهنگي مسوولان و اتحاد دولت و مردم را خوب و بيش از گذشته ارزيابي كردند و افزودند: چندي پيش رئيس جمهور به دليل برخي مطالب و تبليغات مطبوعات، از آن ها گلايه كرد كه من حق را به رئيس جمهور مي دهم، زيرا برخي از مطبوعات در قبال دولت بي انصافي مي كنند و با استفاده از روش هاي تبليغاتي، سعي در زير سوال بردن اقدامات دولت و بزرگ نمايي برخي عيوب كوچك دارند. حضرت آيت الله خامنه اي، با تاكيد بر اين كه رعايت نكردن انصاف و تخريب متفاوت از انتقاد است، خاطرنشان كردند: من سال ها قبل در خصوص نقش دست هاي بيگانه در مديريت فرهنگي كشور و رسانه ها و تبليغات هشدار دادم، اما برخي منكر آن شدند ولي سرانجام همه آن را تصديق كردند. ايشان با رد برخي تبليغات در خصوص نبود آزادي بيان در كشور، تصريح كردند: اينكه برخي مطبوعات در كشور آزادانه بر ضد دولت و نظام مطلب مي نويسند، نشانه  آشكار آزادي بيان است و البته مردم آگاه ايران نيز اعتنايي به مطالب اين مطبوعات نمي كنند. رهبر انقلاب اسلامي پايگاه سياسي كشور و منزلت اجتماعي ملت ايران را در جهان بسيار مستحكم ارزيابي كردند و افزودند: چند سال قبل عده اي از سياسيون آمريكا در گزارشي ادعا كرده بودند در ايران عده اي منتظر اشاره آمريكا هستند تا نظام را متزلزل كنند، اما امروز حقيقت براي دشمنان ملت ايران آشكار شده است؛ زيرا آنها نه مي توانند بر اين كشور سلطه پيدا كنند و نه حتي مي توانند به ملت ايران لطمه بزنند. حضرت آيت الله خامنه اي، موقعيت دشمنان ملت ايران را بر خلاف موقعيت مستحكم نظام اسلامي، متزلزل خواندند و افزودند: آمريكا و رژيم صهيونيستي نسبت به سال هاي گذشته، بسيار متزلزل هستند و تودهني كه آمريكا و رژيم صهيونيستي در لبنان خوردند از عنايات الهي بود تا به دنيا نشان داده شود كه قدرت ابرقدرت ها تا چه حد پوشالي و ظاهري است. ايشان در همين خصوص خاطرنشان كردند: امروز وضع سياست در دنيا نيز تغيير كرده و در مناطقي كه آمريكا آنها را حياط خلوت خود مي دانست، با وجود همه تلاش هاي واشنگتن دولت هايي بر سر كار مي آيند كه مخالف سياست هاي آمريكا هستند.
ايشان تصريح كردند: ملت ايران راه خدا يعني راه عدالت، انصاف، اخلاق نيكو، فضيلت هاي انساني، عبوديت الهي، برابري و برادري انسان ها و راه به سعادت رساندن جامعه اسلامي را انتخاب و بر اين راه پافشاري كرده و از سختي هاي آن نيز نهراسيده است، بنابراين خداوند متعال ميوه شيرين و دلنشين اين ايستادگي را به اين ملت عطا خواهد كرد. حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود از منطقه گرمسار به عنوان منطقه اي با سطح بالاي سواد در استان و داراي استعدادهاي فراوان و مردمي پرتلاش ياد كردند و افزودند: در سفر به استان سمنان بر مشكلات اصلي اين استان و مناطق مختلف آن تمركز شد و انشاءالله با هماهنگي مسوولان و نمايندگان استان سمنان و مسوولان دولتي به تدريج براي حل اين مشكلات گام برداشته خواهد شد.

دكتر لاريجاني در بازگشت از مسكو:
روسيه با تحريم ايران موافق نيست
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت پس از دو روز مذاكرات فشرده در مسكو روز گذشته به تهران بازگشت. علي لاريجاني كه با همتاي روسي خود، وزير خارجه روسيه و رئيس جمهوري اين كشور ديدار و گفت و گو داشته، در بازگشت به تهران تصريح كرد روس ها با تحريم ايران موافق نيستند.
مسئول پرونده هسته اي سفر خود را مثبت ارزيابي كرد و گفت: ما از گذشته با روسيه رايزني هاي مستمر داشتيم و تلاش ما هم اين بوده كه مسير حل موضوع هسته اي، مسير مذاكرات باشد.
وي به خبرنگار مهر گفت: صدور هرگونه قطعنامه در شوراي امنيت پايان راه مذاكرات خواهد بود.
وي افزود: صدور قطعنامه حتي با اصلاحات مورد نظر روسيه به معناي تغيير مسير است و پايان راه مذاكرات خواهد بود.
لاريجاني خبر داد كه پايلوت هسته اي ايران تا پايان سال راه اندازي مي شود.
وي افزود: راه اندازي سه هزار سانتريفيوژ تا پايان سال چيز جديدي نيست و براي تحقيقات و توسعه در زمينه هسته اي داشتن يك پايلوت مهم است. اين موضوع پيشتر به آژانس اعلام شده است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين گفت: روسيه به شرايط منطقه توجه دارد و مذاكره را راه حل مي داند اما ديگر طرف هاي حاضر در 1+ 5 فشار زيادي وارد مي كنند.
وي افزود: روسيه احتياج به متقاعد كردن ندارد اما در ديپلماسي بايد شرايط كشورهاي مختلف را در نظر گرفت.
وي توافق روسيه و آمريكا بر سر ايران براي پيوستن روس ها به سازمان تجارت جهاني را رد كرد و گفت: روس ها اين مسئله را قبول ندارند و معتقدند موضوع سازمان تجارت جهاني و مسئله هسته اي ايران به هم مربوط نيستند و من هم اين ارتباط را تأييد نمي كنم.

در اجلاس روز گذشته تهران تصويب شد
تشكيل مجمع پارلمان آسيا
001224.jpg
گروه سياسي هفتمين اجلاس مجمع عمومي انجمن مجالس آسيايي روز گذشته در حالي در تهران آغاز به كار كرد كه در اين جلسه با تصويب تبديل انجمن مجالس آسيايي براي صلح به مجمع پارلمان آسيا (AApp APA) گام بلندي در جهت تقويت مجامع پارلماني آسيايي برداشته شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، اين اجلاس كه روز گذشته با شعار همبستگي آسيايي، صلح و عدالت با حضور رئيس جمهوري و به رياست غلامعلي حداد عادل آغاز به كار كرد، پس از ارائه گزارش ابوترابي فرد، رئيس شوراي اجرايي گزارش نشست هاي اجرايي را ارائه كرد.
ناكارآمدي نظامات بين المللي
رئيس جمهور در سخناني در اين اجلاس گفت: موارد متعدد نشان مي دهد كه نظامات بين المللي نمي تواند مشكلات بشريت را حل كند و مبتني بر عدالت از حقوق ملت ها دفاع كند و جلوي يكه تازي زورگويان را بگيرد.
احمدي نژاد با بيان اين كه مناسبات ناعادلانه بدون ترديد بزودي از بين خواهد رفت، اظهار داشت، بايد به دنبال طراحي نظامي نو در صحنه بين الملل و مناسباتي بر پايه عدالت و معنويت باشيم. بنابراين نبايد همه اميدهاي خود را بر سازمان هاي وابسته متمركز كنيم، چرا كه با ادامه روند موجود مشكلات جهان و آسيا و منطقه حل نمي شود.
وي با تاكيد بر اين كه ما مردم آسيا از ويژگي هاي مشترك فراواني برخورداريم و مركز تمدن بشري هستيم، گفت: پيامبران الهي منادي توحيد، عزت و عدالت در آسيا بوده اند، آسيا مهد اخلاق، شعر، ادب و انديشه بوده و مردم آن خونگرم، مهربان و برخوردار از خصلت هاي والاي انساني هستند و دولت ها و ملت هاي آنان كمتر درگير جنگ و خونريزي بوده اند و كانون جنگ هاي بزرگ جهان نبوده است.
رئيس جمهور با اشاره به وجود منابع انرژي هاي طبيعي در آسيا تاكيد كرد: بايد تلاش كرد بازار با ثبات انرژي با عضويت همه كشورهاي آسيايي تشكيل، معاهده صلح و دوستي بين همه اعضا منعقد و كميته دادرسي جهت حل اختلافات احتمالي اعضا تشكيل شود.
مجمع پارلمان آسيا نويد بخش آينده اي بهتر
حداد عادل گفت:  مي توان كليه مؤلفه هاي تأمين توليد، اقتصاد و تكنولوژي و مصرف انرژي را در يك طرح امنيتي جامع براي منطقه آسيا تعريف نمود. كشورهاي آسيايي با فرهنگ و سرنوشت كم و بيش مشترك و نزديك، مي توانند در جهت تحقق اين ساختار گام بردارند.
غلامعلي حداد عادل، رئيس اجلاس مجالس آسيايي افزود: تحقق همگرايي كشورهاي آسيايي در عرصه بين المللي و جهاني اقتضا مي كند كه ما در اوضاع و احوال حساس، حضوري مؤثر و تعيين كننده داشته باشيم. بر اين اساس مسئوليت شناسي و تشريك مساعي در قبال موضوعات اساسي مبتلا به كشورهاي آسيايي و اتخاذ مواضع مشترك از يك سو و نيز بسيج تمامي امكانات و توانمنديهاي موجود بعنوان پشتوانه حمايتي مواضع متخذه از سوي ديگر، مهمترين مؤلفه هاي شكل گيري انسجام و همگرايي آسيايي است.
حداد عادل اظهار داشت: براي اجرايي كردن اين همگرايي لازم است ميان دولتها و مجالس كشورهاي آسيايي ارتباط نزديكي برقرار باشد. به نظر مي رسد در حال حاضر خلائي در اين زمينه وجود دارد. براي رفع اين كاستي، جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد يك كنفرانس آسيايي متشكل از وزراي امور خارجه و رؤسا و نمايندگان مجالس كشورهاي آسيايي برگزار نمايد تا تعامل سازنده و حركت  آفرين در زمينه همگرايي آسيايي ميان نهادهاي اجرايي و تقنيني به وجود آيد.
تصويب پيش نويس منشور مجمع پارلمان آسيا
رئيس شوراي اجرايي هفتمين اجلاس مجمع عمومي انجمن مجالس آسيايي براي صلح پس از ورود جلسه به دستور كار گفت: شوراي عالي مشورتي و شوراي اجرايي اجلاس هفتم در روزهاي جمعه و شنبه 10 و 11 نوامبر در تهران طي مذاكرات و گفت وگوهاي مؤثر موفق به تصويب پيش نويس منشور مجمع پارلمان آسيا شد.سيد محمد حسن ابوترابي فرد افزود: در نشست اجرايي هفتم اكتبر تصميمات ذيل اتخاذ گرديد؛ چهار كار گروه مجمع كه رؤساي گزارش دهندگان آن انتخاب گرديدند، كار گروه سياسي به رياست كشور سوريه و گزارشگر آن كشور مالزي، كار گروه اجتماعي و اقتصادي با رياست پارلمان اندونزي و ارائه گزارش آن با هيات پارلماني كامبوج، كار گروه صلح و امنيت با رياست پارلمان جمهوري اسلامي ايران و ارائه گزارش آن توسط نماينده پارلمان افغانستان و كار گروه زن، كودك و حقوق بشر با رياست هيأت پارلماني پاكستان و گزارشگري توسط هيأت پارلمان بوتان و رياست كميته نگارش اعلاميه تهران با مجلس شوراي اسلامي ايران و ارائه گزارش نهايي آن توسط پارلمان كشور چين مي باشد.
ادامه اجلاس
در اجلاس ديروز رؤساي مجلس فيليپين،  لبنان،  كويت،  عراق،  سوريه، افغانستان،  بوتان،  نايب رئيس دوماي روسيه،  نايب رئيس مجلس خلق چين،  نايب رئيس مجلس فلسطين و رئيس هيأت مجلس اندونزي سخنراني كردند.

سخنگوي وزارت خارجه:
غني سازي در داخل كشور حق ماست
گروه سياسي سخنگوي وزارت خارجه در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران به مذاكرات دبير شوراي عالي امنيت ملي در روسيه اشاره كرد و گفت: غني سازي در داخل كشور حق ما است.سيدمحمدعلي حسيني همچنين خبر داد در جريان سفر علي لاريجاني به مسكو دعوت رسمي جمهوري اسلامي ايران از ولاديمير پوتين براي سفر به تهران اعلام شده و در ادامه ابراز اميدواري كرد روس ها متقاعد شوند مذاكره بهترين روند پيگيري مسئله ايران است.
حسيني گفت: باتوجه به اظهارات لاوروف، وزير خارجه روسيه پس از ديدار با دكتر لاريجاني، به نظر مي رسد روس ها نيز معتقدند براساس بسته پيشنهادي 1+5 و پاسخ ايران و همچنين در چارچوب معاهده ان پي تي، مذاكره بهترين مسير است.
سخنگوي وزارت خارجه عملكرد اخير قاضي آرژانتيني در پرونده انفجار مركز آميا را توطئه صهيونيستي آمريكايي خواند و گفت: مدارك و اسنادي در ارتباط با پرونده آميا در دست داريم كه آنها را در اختيار اينترپل مي گذاريم.حسيني افزود: رسيدگي به اين پرونده از سال 1994 آغاز شده و تاكنون هيچ مدركي عليه جمهوري اسلامي ارائه نشده است.وي با بيان اين كه پرونده در بعد داخلي و بين المللي شكست خورده، افزود: اسنادي در دست است كه نشان مي دهد اين انفجار در داخل ساختمان بوده و از برخوردها و تسويه حساب هاي داخلي صهيونيست ها حكايت مي كند.حسيني همچنين جنايات فجيع رژيم صهيونيستي در بيت حانون و قتل عام مردم فلسطين را محكوم كرد.

صفوي خبر داد
توانايي سپاه براي مقابله با دشمنان فرامنطقه اي
001221.jpg
گروه سياسي- فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران به توانايي مقابله با پيشرفته ترين تانكهاي دشمنان فرامنطقه اي رسيده  است.
سردار سرلشكر رحيم صفوي صبح ديروز در نشستي خبري كه روابط عمومي سپاه پاسداران هم خبر آن را منتشر كرد، به تشريح دستاوردهاي دومين رزمايش بزرگ پيامبر اعظم(ص) پرداخت و با تقدير از تلاش هاي اهالي رسانه ها اظهار داشت: توانايي استفاده از تجهيزات مدرن ضد بالگرد، ضد تانك و ضد نفر و هواپيماي بدون سرنشين و تمركز آتش هاي سنگين ده ها اراده توپخانه و ده ها راكت انداز با برد بلند براي كنترل يك منطقه خاص از مهمترين تجهيزات به كار گرفته شده در رزمايش بود.
صفوي با تاكيد بر اين كه به توانايي مقابله با پيشرفته ترين تانكهاي دشمنان فرامنطقه اي رسيديم، گفت: موشك هاي دو مرحله اي ما ابتدا زره تانك را از بين مي برد و بعد خود تانك، بنابراين هيچ تانكي در مقابل موشك هاي ضد زره سپاه و بالگردها و نفرات مجهز به جليقه ضد گلوله در امان نخواهد بود.
وي طراحي و تمرين جنگ مين در دريا به صورت مين ريزي وسيع و در حجم گسترده به وسيله راكت هاي پرتاب كننده با تاكتيك هاي جديد و با صدها فروند قايق رزمي و همچنين تمرين و آزمايش شليك موشك هاي جديد ساحل به دريا با برد 170 كيلومتر هدايت شونده است و با تشخيص هدف را از ديگر نكات اين رزمايش عنوان كرد.

... تا انتخابات
* آيت الله يزدي گفت: دعوت از نامزدهاي انتخابات مجلس خبرگان براي شركت در آزمون علمي كتبي مهمترين راه احراز صلاحيت آنان براي شوراي نگهبان است و شركت نكردن در اين آزمون به معناي انصراف آنان تلقي مي شود.عضو فقهاي شوراي نگهبان تصريح كرد: ممكن است برخي از اعضاي فعلي مجلس خبرگان شرايط لازم براي اجتهاد را از دست داده باشند يا دچار انحرافات مختلف شده باشند يا شوراي نگهبان در زمان احراز صلاحيت آنها به هر دليلي دچار اشتباه شده باشد، بنابراين حق تجديد نظر براي شوراي نگهبان محفوظ است.
* رئيس شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات گفت: با توجه به شرايط موجود، اصلاح طلبان در انتخابات خبرگان به ائتلاف مي رسند و ليست مشترك مي دهند ولي در انتخابات شوراها هنوز اجماعي حاصل نشده است و صحبت ها از ارائه سه ليست در اين انتخابات است.
* انتشار اخباري طي روزهاي گذشته مبني بر حذف نام مهدي چمران، از فهرست شوراي معتمدين اصولگرايان با هدف موج سازي تبليغاتي براي ايجاد اختلاف در ائتلاف بزرگ اصولگرايان صورت گرفته است.يك سايت خبري نوشت: مهدي چمران با حضور در ستاد مركزي شوراي معتمدين اصولگرايان، عملاً به شايعات موجود پاسخ داده و فعاليتهاي خود را در اين ستاد آغاز نموده است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |