يكشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۲ - Nov 26, 2006
وضعيت 3 كيلو طلاي هخامنشي در بوشهر هنوز مشخص نيست
برگي از تاريخ باستان در انتظار رمزگشايي
گروه شهري- كشف راز چين خوردگي 4 قطعه طلاي 24 عيار چين خورده هخامنشي مي تواند گوشه اي از پيشينه كهن ايران زمين را آشكار سازد؛ آيا به راستي اين چين خوردگي بخشي از كتيبه اي دوران هخامنشيان است! هر چه هست اين رازگشايي برگي ديگر از تاريخ ايران باستان را ورق مي زند.
با اين همه مشخص نيست كه چرا تاكنون اين چهار قطعه طلا كه وزن آن 3 كيلو و 150 گرم اعلام شده و از كاوش هاي باستانشناسي كاخ بردك سياه در برازجان كشف شده است، براي بررسي به تهران فرستاده نشده است.
احسان يغمايي ، سرپرست كاوش هاي باستان شناسي كاخ بردك سياه دراين باره به ميراث خبر گفت: 4 قطعه طلاي هخامنشي در حالي كه چين خورده بودند در كنار يكي از پايه ستون هاي تالار مركزي كاخ هخامنشي بردك سياه كشف شدند. در همان زمان اين طلاها به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تحويل داده شد اما قرار بود تا مطالعات آزمايشگاهي براي باز كردن چين طلاها در موزه ملي انجام شود.
طلاها به نحوي چين خورده اند كه به اعتقاد باستان شناسان كاملا عمدي بوده و به همين دليل اهميت راز گشايي آن  نيز بيشتر مي شود.
يغمايي دراين باره گفت: چين خوردگي طلاها به دليل عوامل جوي نيست ، گويا شخصي 2500 سال پيش به عمد آنها را چين داده و در زير پايه ستون پنهان كرده بود تا دست كسي به آنها نرسد. اما گويا بعد ها خود او نيز موفق به برداشتن طلاها نمي شود.
به اعتقاد وي اين چهار قطعه طلا مي تواند كتيبه اي از دوره جد كوروش كبير يا بخشي از روكش در يا يك تاج شاهي باشد.
از همان زمان پيدا شدن طلاها، نامه نگاري هايي به منظور مرمت و بازگشايي چين آنها در موزه ملي انجام شد. طي اين نامه نگاري ها قرار بود طلاها به رسم امانت از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بوشهر تحويل گرفته شود و سپس در موزه ملي مورد مرمت و بازگشايي قرار گيرد.
مهناز گرجي ،  سرپرست بخش مرمت موزه ملي نيز با بيان  اين كه چين خوردگي طلاها قابل مرمت و بازگشايي است، افزود: گاهي اوقات به علت عوامل طبيعي اشياء تاريخي و باستاني دچار تغيير و تحول فيزيكي مي شوند كه به روش هاي آزمايشگاهي قابل مرمت هستند. اما طلاهاي كشف شده در كاخ بردك سياه كه به اعتقاد باستان شناس آن عمدا دچار چين خوردگي شده، از جمله نمونه هاي نادر تغييرات فيزيكي در اشياء باستاني است.
تبديل تغييرات فيزيكي طلا به فرم  اوليه از جمله كارهايي است كه اكنون در دنيا انجام مي شود و روش هاي مكانيكي متعددي براي اين كار وجود دارد.
گرجي با بيان اين مطلب افزود: اين عمليات مرمتي قرار بود به درخواست آقاي احسان يغمايي سرپرست كاوش هاي باستان شناسي كاخ بردك سياه انجام شود و ما براي اين كار علاوه بر استفاده از روش هاي مكانيكي قصد داشتيم از تجربيات يك فلزشناس (متالوروژيست) نيز استفاده كنيم. اما به  رغم نامه نگاري هاي انجام شده هرگز طلاها به تهران و موزه ملي آورده نشد و به همين دليل تيم مرمتي موزه ملي به غير از عكس  طلاها هنوز خود آنها را نديده است.
اين كه چه روش هاي مكانيكي براي باز كردن طلاها وجود دارد منوط به مطالعه آزمايشگاهي بيشتر روي آنها است كه به علت تحويل نشدن از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بوشهر اين كار تا امروز انجام نشده است.
براي اين منظور تا كنون نامه هاي زيادي از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور و اداره كل موزه ها به بوشهر ارسال شده تا هرچه زودتر طلاهاي هخامنشي را به منظور مرمت و رمزگشايي به تهران بفرستند. اما دريغ از گرمي.
به گزارش ميراث خبر، احمد دشتي ، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان بوشهر دراين باره به ميراث خبر گفت: چهار قطعه طلاي هخامنشي كشف شده، اكنون در خزانه يكي از بانك هاي معتبر بوشهر تحت تدابير امنيتي نگهداري مي شود. درخواست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان به نامه هاي ارسالي آن  بود كه كارشناسان و متخصصان به منظور رازگشايي طلاها به بوشهر بيايند تا لازم نباشد طلاها به تهران فرستاده شود.
وي در پاسخ به اين  سئوال كه چه دليلي باعث شده تا از فرستادن طلاها خودداري شود، گفت: تهران سابقه خوبي در بازپس  فرستادن اشياء باستاني نداشته و به همين دليل از آنجايي كه اين طلاها در كاخ كوروش هخامنشي در برازجان كشف شده، حق مردم بوشهر است كه در موزه بوشهر نگهداري شود.
دشتي خود را حافظ منافع ملي سرزمينش مي داند و به همين دليل از فرستادن طلاها به تهران خودداري كرده است. اما درهاي بوشهر را براي آمدن متخصصان و پژوهشگران باز گذاشته و حتي اعلام كرده تمام هزينه هاي پژوهش روي طلاها را در بوشهر مي پردازد.
در همين حال يغمايي گفت: موزه ملي به رسم امانت طلاها را تحويل مي گيرد و حتي اين موزه اشياء باستاني را كه در كاوش هاي باستان شناسي سال 56 از بردك سياه بيرون آورده شده به بوشهر تحويل مي دهد تا تمامي اشياء باستاني كشف شده از اين محوطه در يك جا ديده شود.
علت تحويل طلاها به موزه ملي، نبود محيط آزمايشگاهي مناسب در بوشهر است.
از سوي ديگر محمدرضا كارگر مدير موزه ملي با بيان اين كه درخواست رازگشايي طلاهاي چين خورده به خواست سرپرست هيات باستان شناسي كاخ بردك سياه صورت گرفته است، افزود: هدف موزه ملي تنها كمك به يغمايي براي خاتمه دادن به مطالعات يكي از فصل هاي كاوش در بردك سياه بود و به همين دليل نامه هايي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بوشهر ارسال شد تا طلاها براي مرمت به موزه منتقل شود.
وي در مورد جو بي اعتمادي حاكم براي ارسال اين طلاها گفت: موزه ملي محل نگهداري اشياء نخبه و اشياء باستاني ايران است تا براي هر بازديد كننده  يادآور تاريخ پرشكوه ايران باشد. اين درحالي  است كه نمونه اي چون ورقه هاي طلاي كشف شده در بوشهر؛ حتي اگر كتيبه باشد، در موزه ملي موجود است و اين موزه نيازي به طلاهاي كاخ برازجان ندارد.
اشياء نخبه اشيايي هستند كه در هر رشته اي به شكل يگانه و منحصر به فرد رخ نمايي كنند. مثلا رشته هاي فلزگري، سفال گري و غيره اشياء نخبه زيادي دارند كه امروز تحت تدابير امنيتي ويژه در موزه ملي نگهداري مي شوند.
كارگر در مورد اهميت موزه ملي گفت: موزه ملي و قرار گرفتن آن در پايتخت باعث مي شود كه فرهنگ سرزمين هاي مختلف ايران يكجا ديده شود. اين فرصتي است كه كمتر براي ديگر شهرهاي كشور پيش مي آيد، فرصتي كه گردشگر به آن جا بيايد و آثار باستاني آن شهر را در موزه ببيند. از سوي ديگر اگر هركسي بگويد فلان شي در شهر من پيدا شده و به همين دليل بايد در همان شهر نگهداري شود، اتفاق خوبي رخ نخواهد داد. امروز علاوه بر آنكه اشياء كشف شده از جيرفت در موزه جيرفت نگهداري مي شود در موزه ملي نيز مورد محافظت قرار گرفته اند.

چشم انداز
003201.jpg
003198.jpg
چين خوردگي طلاهاي هخامنشي هر بيننده اي را دچار اين وسوسه كرده  است كه پشت اين همه چين چه چيزي وجود دارد. آيا كتيبه اي از جد كوروش هخامنشي روي آن نوشته  شده يا آن كه بخشي از تاج سلطنتي وي است. اگر كتيبه اي روي آن نوشته شده باشد، جد كوروش درباره چه چيزي صحبت كرده كه تا امروز بر همگان پوشيده مانده است؟

عجايب ايران
نياسر
003195.jpg
آرش نورآقايي - كوير سبز، نامي است كه برازنده نياسر است. نياسر در حاشيه كوير مركزي ايران و در منطقه اي كوهستاني از ارتفاعات كركس واقع است. از اين لحاظ نياسر يك نمونه جالب از كشورمان است، زيرا ايران از اين رو منحصر به فرد است كه نوار بياباني و كوهستاني دنيا در اين كشور به هم مي رسند. از شهرت گل هاي محمدي و گلاب آن كه بگذريم مي رسيم به:
* چارتاقي (آتشكده) آن كه در ارتفاع بنا شده و روزگاري را به ياد مي آورد كه روشنايي آتش آن از دوردست ها ديده مي شد. * غار رئيس كه از آن دست سازهاي شگفت بشر است. سقف كوتاه و راهروهاي طولاني و پيچ درپيچ آن هم كنجكاوي را برمي انگيزد و هم احساس هاي ناشناخته وجود انساني را. كافي است با دوستي وارد غار شوي تا نياز انسان به انسان را درك كني و يارغار را بداني كه چيست. مي گويند اين غار يادگار دوران مهرپرستي است. * چشمه اسكندر كه از قديمي ترين چشمه هاي شناخته شده در ايران است و در ادامه به آبشار اسكندر پيوند مي خورد و در قسمت پايين آبشار به دوتا سنگ آسياب مي رسد. به غير از اين ها كوشك صفوي باغ تاريخي تالار، حمام صفوي و درختان كهنسال نياسر هنوز حرف هاي زيادي براي گفتن به ما دارند. زماني هر جاي نياسر را كه مي كندند به قبر مي رسيدند و از همين رو انواع تدفين و سنگ قبر را در آنجا مي توان مشاهده كرد. آداب و رسوم مردم نياسر هم از عجايب روستاست. آنها در عيد قربان گاو (زرد) قرباني مي كنند و خونش را در آب چشمه مي شويند.

تغيير تاريخ نيشابور
گروه شهري تاريخ سكونت در محوطه تاريخي كهن دژ به دوران ساماني باز مي گردد.
باستان شناسان كه تا پيش از اين گمان مي كردند ميراث اين محوطه به دوران معماري اسلامي و عصر ساماني باز مي گردد به دنبال انجام عمليات كاوش در محوطه تاريخي كهن دژ به اين نتيجه رسيدند.
رجب علي لباف خانيكي ، سرپرست ايراني هيأت مشترك فرانسوي_ ايراني باستان شناسان فعال در كهن دژ ، به ميراث خبر گفت: براساس نتايج به دست آمده از دومين فصل كاوش در محوطه تاريخي كهن دژ و با تحليل يافته ها و آثار به دست آمده به اين نتيجه رسيديم كه دوران استقرار و حكومت در اين محوطه به دوران ساساني و پيش از اسلام باز مي گردد.

نگاه دوم
نبود آموزش علمي
مشكل گردشگري ايران
003192.jpg
گروه شهري مشكل نبود پيشرفت و ارتقاء اين صنعت در ايران، نه موضوع تحريم هاي اقتصادي و سياسي عليه ايران كه عدم آموزش آكادميك و علمي آن در اين كشور بود.
جون جو واكويي ، معاون نماينده مقيم جايكا در ايران در همايش تخصصي گردشگري در مشهد با بيان اين مطلب به خبرگزاري ميراث فرهنگي افزود: ايران براي توسعه صنعت گردشگري علاوه بر سرمايه گذاري در حوزه آموزش گردشگري و استفاده از تجربه ساير كشورها به دستيابي يك سبك ايراني براي ارايه خدمات گردشگري نياز دارد.
وي گفت: پيش از سفر به ايران در دوران اقامتم در مصر، سوريه و عربستان و پس از آن سفر به ايران به اين نتيجه رسيديم كه پتانسيل هاي گردشگري ايران فراتر از پتانسيل هاي گردشگري موجود در ساير كشورهاي منطقه است.
به گفته واكويي، دوره هاي آموزشي مشترك جايكا براي گردشگران ايراني در ژاپن و همچنين ايران نقطه آغازي براي توسعه روابط اين دو كشور در حوزه ارتقاء صنعت گردشگري ايران است.
وي همچنين تأكيد كرد: كپي برداري از شيوه ارتقاء گردشگري با استناد به روش هاي بهره برداري شده در يك كشور و اعمال آن در كشور ديگر سودمند نيست بلكه هر كشوري براساس ظرفيت هاي گردشگري و پتانسيل ميراث فرهنگي خود به سبكي ويژه براي ارايه خدمات گردشگري نياز دارد. محمد پژمان ، معاون استاندار خراسان رضوي نيز در اين همايش گفت: براي توسعه صنعت گردشگري نخست لازم است زيرساخت هاي مناسب آن كه شامل آموزش آكادميك و سرمايه گذاري است مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: اضافه شدن رشته گردشگري در قالب نهاد آكادميك كشور گام مثبتي در جهت توجه به اين مقوله در ايران است. به گفته معاون استاندار خراسان رضوي ، پرداختن به گردشگري مي تواند سرفصلي براي كاهش منازعات ميان كشورها و ارتقاء تبادل فرهنگي باشد. وي همچنين بر حمايت دولت از بخش خصوصي براي ورود به اين عرصه تأكيد كرد و گفت: حضور بخش خصوصي مي تواند تحولي را در صنعت گردشگري به وجود آورد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |