چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۷ - Dec 13, 2006
وزارت بهداشت اعلام كرد:
ممنوعيت فروش استامينوفن كدئين بدون تجويز پزشك
005883.jpg
گروه اجتماعي مدير كل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت از ممنوعيت ارائه قرص استامينوفن كدئين و ترامادول بدون تجويز پزشك در داروخانه خبر داد.
به گزارش همشهري، وزارت بهداشت از كليه دانشگاه هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني درخواست نمود تا ترتيبي اتخاذ شود كه مراتب به داروخانه هاي تحت پوشش آن دانشگاه ها ابلاغ شده و در امر بازرسي از داروخانه روي اين مسأله تاكيد خاص صورت پذيرد.
بر اساس اين گزارش، آمار فروش قرص استامينوفن كدئين در داروخانه هايي كه با تامين اجتماعي قرارداد دارند در سال گذشته معادل 24ميليارد تومان برآورد شده است و يكي از پرفروش ترين داروها در كشور به شمار مي رود.
بر اساس اين گزارش، مسموميت كبدي و مشكلات كليوي، از عوارض مصرف بي رويه و بدون نسخه داروي استامينوفن كدئين است و اگر بيش از 10گرم در روز مصرف شود سبب تجمع در كبد مي شود. كدئين يك ماده مخدر است كه براي كاهش درد بر روي سيستم اعصاب مركزي(مغز و طناب نخاعي) اثر كرده، درد را تخفيف مي دهد. اثرات ناشي از مصرف استامينوفن كدئين شامل يبوست، سرگيجه، خواب آلودگي، خشكي دهان، برافروختگي، سبكي سر، كاهش اشتها، تهوع، مشكل يا درد هنگام ادرار و تعرق است.
در كشورهاي پيشرفته 300قلم دارو در ليست otc(يعني فروش دارو بدون نسخه كه حتي بدون تجويز پزشك هم مي توان از داروخانه تهيه كرد) قرار دارد، اين در حالي است كه در كشور ما به لحاظ برخي محدوديت ها، اين داروها از 70 قلم تجاوز نمي كند. مهمترين داروهاي بدون نسخه شامل مسكن ها،  آنتي هيستامين ها، داروهاي ضداحتقان و ضدسرفه است.
اين گزارش حاكي است مسكن هايي كه در تركيب آنها مواد مخدر وجود دارد مانند استامينوفن كدئين و اكسپكتورانت كدئين از جمله داروهايي هستند كه در صورت مصرف خودسرانه و طولاني مدت منجر به اعتياد افراد مي شوند. البته مصرف داروهاي ضددرد كه جنبه مخدر دارند گاهي ناگزير است اما اين مصرف بايد زير نظر پزشك باشد چون مشكل اعتيادآوري دارند.
اين در حالي است كه كارشناسان يكي از دلايل افزايش اين نوع اعتياد را دردسترس بودن انواع مسكن ها مي دانند. در حال حاضر در كشور ما هر شخصي مي تواند به راحتي و بدون نسخه پزشك به انوع مسكن ها دسترسي داشته باشد.
به گفته محققان، مصرف داروهاي مسكن و خواب آور داراي آثار و عوارض مخربي است كه معمولاً تا چند ساعت باقي مي ماند. داروهاي مسكن و خواب آور باعث تغييرات رفتاري يا رواني همچون سرخوشي مختصر، رفتار نامناسب جنسي، پرخاشگري، اختلالات دركي، اختلال قضاوت، رخوت، خواب آلودگي، شل شدن عضلات، به هم خوردن تعادل و اختلال عملكرد شغلي و اجتماعي مي شوند.
همچنين مصرف طولاني داروهاي مسكن و خواب آور، عوارضي شامل افسردگي، سردرد، ناراحتي گوارشي، آسيب كبدي و اختلال حافظه در پي دارد. زناني كه به طور مداوم از استامينوفن و بروفن استفاده مي كنند نيز دو برابر افراد معمولي در خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. لازم است پيش از انجام جراحي يا هر روش درماني پزشكي و دندانپزشكي، پزشك را از مصرف استامينوفن كدئين آگاه كنيد.

توليدواكسن هپاتيت بي
تا يك ماه آينده در ايران
فارس: مديركل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت اعلام كرد: واكسن هپاتيتB تا يك ماه آينده در انستيتو پاستور ايران توليد مي شود.
محمدرضا فاضلي افزود: واكسن هپاتيتB اكنون در انستيتو پاستور ايران به مرحله توليد رسيده است، اما براي توليد انبوه آن براي مصرف داخلي سفارش مواد اوليه از كوبا داده شده و با ورود اين مواد، توليد انبوه اين واكسن در كشور آغاز مي شود.
وي ادامه داد: براساس اطلاعات موجود انستيتو پاستور، ايران از يك ماه آينده هر ماه حدود يك ميليون دوز واكسن هپاتيتB در كشور توليد خواهد كرد و قرار است در طرح واكسيناسيون سراسري جوانان دبيرستاني و پيش دانشگاهي عليه هپاتيتB كه اواخر امسال انجام مي شود از واكسن داخلي هم استفاده شود اما با توجه به حجم بالاي نياز به اين واكسن در اين طرح، بخش اصلي واكسيناسيون با واكسن خارجي انجام مي شود.

مرگ 100 هزار ايراني طي يك دهه گذشته بر اثر وقوع بلايا
گروه اجتماعي- وزير بهداشت با اعلام اين كه طي يك دهه گذشته بيش از يك صد نفر در كشور جان خود را بر اثر وقوع بلاياي طبيعي از دست داده اند، تصريح كرد: ايران جزو 10 كشور نخست بلاخيز دنيا و در معرض بروز 33 حادثه و بلا قرار دارد.
كامران باقري لنكراني در مراسم افتتاحيه سومين كنگره بين المللي بهداشت، درمان و مديريت بحران در حوادث غيرمترقبه با اشاره به تلفات بالاي زلزله بم گفت: در زلزله بم اكثر افراد متأثر از اين حادثه جان خود را از دست دادند، اين در حالي است كه در زلزله لرستان وضعيت عكس بود و تعداد مجروحان بيشتري نسبت به تلفات گزارش شد، اين امر حاكي از آمادگي بيشتر به موجب استفاده از تجارب زلزله بم بوده است.
وي در ادامه توضيح داد: همچنين متعاقب اطلاع رساني اوليه صورت گرفته در زلزله لرستان آمادگي بيشتري حاصل شد و ميزان ضايعات و تلفات و مرگ و مير به مراتب كمتر بود و ظرف كمتر از 8 ساعت مجروحان تخليه و براي درمان اعزام شدند.
به گزارش مهر، لنكراني در ادامه با تأكيد بر ضرورت حفظ آمادگي و عملي تر شدن اقدامات در مواقع بحراني براي حصول نتايج بهتر گفت: در مباحث پزشكي و سلامت در مقابله با بحران رعايت 5 مرحله آمادگي، كاهش آسيب، اقدامات درماني، بهبودي و اقدامات در دوره پس از بحران و بالاخره ارزشيابي حائز اهميت است.
وزير بهداشت با تأكيد بر اين كه به رغم وجود مراجعات و عمليات بالاتر در مواقع بحراني نبايد مسائل اخلاقي به دست فراموشي سپرده شود، بيان كرد: در بحران ها نيز بايد به اخلاق و آموزه هاي ديني و كرامت انساني توجه شود.
وي در ادامه افزود: بهداشت روان و باروري از ديگر مباحثي است كه بايد در بحران ها همواره مورد توجه قرار گيرد. در بحران، خانواده هاي متلاشي شده بيشتر در معرض آسيب رواني قرار مي گيرند كه در تجربه زلزله بم و لرستان به اين مهم توجه ويژه اي شد و حادثه  ديدگان در چارچوب باورها و اعتقادات مورد حمايت رواني قرار گرفتند.
در اين كنگره ايجاد تشكل  پزشكان بدون مرز خاورميانه، آموزش از طريق اينترنت، برپايي 2سالانه كنگره مديريت بحران در منطقه با مركزيت ايران و استقرار و دبيرخانه در ايران پيشنهاد شد.
به گزارش ايسنا جديدي رئيس بسيج جامعه پزشكي نهادينه كردن مديريت بحران و ايجاد مديريتي توانمند، تعيين محورها و عناوين در اداره بحران ها را از اهداف برگزاري اين كنگره برشمرد و افزود: هماهنگي در نظام هاي مديريت بحران در كشور، ارتقاي  تخصصي مديريت بحران در زمينه مباحث نظري و مديريت اجرايي، بررسي چالش هاي موجود در طرح ها و لوايح، اطلاع رساني عمومي و تخصصي و انتقال تجارب و نقد و بررسي عملكرد سيستم مديريتي بحران از ديگر اهداف برگزاري اين كنگره است.

به محض پايان مهلت وزارت بهداشت
پليس معتادان تزريقي را جمع آوري مي كند
005886.jpg
گروه اجتماعي- رئيس پليس مبارزه با موادمخدر نيروي انتظامي با اعلام اين كه بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر، با پايان مهلت درمان معتادان از سوي وزارت بهداشت و درمان، پليس موظف به جمع آوري معتادان از سطح معابر است، اظهار داشت: به محض پايان مهلت مراجعه معتادان تزريقي به مراكز درماني به جمع آوري آنان از سطح معابر عمومي اقدام مي كنيم.
به گزارش همشهري، بيش از 3 ماه است كه از آغاز مصوبه ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص طرح ساماندهي و جمع آوري معتادان پر خطر گذشته اما تاكنون هيچ يك از مسئولان ،پايان زمان را اعلام نكردند. از سوي يكي از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر پايان اين ماه را زمان شروع جمع آوري دانست، اما اعلام رسمي آن را به آينده موكول كرد. حسين آبادي در اين خصوص گفت: با توجه به جلسات متعددي كه در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد منتظريم پس از اقدامات ارگان هاي درماني يعني وزارت بهداشت و درمان و بهزيستي و پايان مهلت 3 ماهه، نيروي انتظامي نسبت به جمع آوري معتادان پر خطر در سطح شهرها كه براي درمان مراجعه نكرده اند، اقدام كند.وي با اشاره به اين كه پس از طرح ستاد مبارزه با موادمخدر جلسات مكرري در رابطه با راه اندازي مراكز درماني توسط وزارت بهداشت و درمان و بهزيستي انجام شد، خاطرنشان كرد: اميدواريم تا پايان مهلت مقرر دوستان ما در وزارت بهداشت و درمان اقدامات لازم را انجام داده تا تمامي معتادان تزريقي در چرخه درمان قرار بگيرند.
گفتني است براساس اين طرح تمامي معتادان بايد با مراجعه به مراكز مجاز، در فرايند درمان قرار گيرند و كارت شناسايي دريافت كنند.
رئيس پليس مبارزه با موادمخدر ناجا به سايت پليس گفت: با اعلام ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص آخرين روز پايان مهلت مراجعه معتادان تزريقي به مراكز درماني بلافاصله نيروي انتظامي برابر مصوبه ستاد به جمع آوري معتادان از سطح معابر عمومي اقدام مي كند.وي با اشاره به اين كه مردم و اصحاب جرايد تماس هاي زيادي با پليس مبارزه با موادمخدر ناجا در خصوص جمع  آوري هر چه سريع تر معتادان از سطح شهرها و معابر عمومي دارند، اظهار داشت: با توجه به اينكه در مرحله زمان سه ماهه مهلت درمان هستيم، صبر كرديم تا اين مهلت به پايان برسد.
وي در ادامه ابراز اميدواري كرد: هر چه سريعتر دستگاه هاي درماني مسئوليت خود را در قبال مصوبه ستاد مبارزه با موادمخدر انجام دهند تا نيروي انتظامي نيز در پايان مهلت مقرر نسبت به جمع آوري معتادان باقي مانده اقدام كند

طرح ساماندهي مد و لباس ،هفته ديگر
به صحن مجلس مي رود
فارس: عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به اين كه ايراد وارده از سوي شوراي نگهبان بر طرح ساماندهي مد و لباس در كميسيون فرهنگي برطرف شده است، گفت: طي دو هفته آينده ايراد برطرف شده در صحن مجلس ارائه مي شود.
فاطمه آليا با اشاره به اين كه فقط يك بند از طرح ساماندهي مد و لباس در شوراي نگهبان تأييد نشده بود، گفت: ماده 2 طرح ساماندهي مد و لباس به دليل اجرايي بودن كميته، واگذاري آن به اشخاصي غير از وزير بدون تأييد رئيس جمهور و وزرا، مغاير اصل 60 قانون بود.
وي گفت: در طرح ارائه شده به شوراي نگهبان كميته اي براي پيگيري طرح ساماندهي مد و لباس با حضور نمايندگان وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت صنايع و تعاون، سازمان مديريت و برنامه ريزي، سازمان صدا و سيما، كميسيون فرهنگي مجلس و سه نفر از اصناف در نظر گرفته شده بود كه اين كميته مي بايست پيگير ارائه مدل ها و طرح هاي متنوع لباس با رنگ هاي گوناگون مطابق با سليقه  اقشار مختلف با ويژگي  فرهنگ ايراني- اسلامي باشد.

با مردم
نرخ نان
با وجود آنكه در مطبوعات افزايش نرخ نان 25 درصد اعلام شده بود، در بعضي نانوايي ها نان عملاً 50 درصد گران شده است.
حسين كريمي- تهران
سهام سرگردان!
كساني كه سهام شركت چين چين را خريده بودند در بلاتكليفي بسر مي برند چون هيچ كس در اين مورد پاسخگو نيست. از سازمان گوشت كشور كه اين شركت را تحت پوشش دارد، خواستار رسيدگي مي باشيم.
زين العابدين حرمتي- تهران
مشكلات آزمون
آزمون هايي كه توسط سنجش دانش برگزار مي شود، مشكلات گوناگوني دارد، از جمله سؤالات زبان براي تمام رشته ها به صورت يكسان طراحي مي شود، كه هيچ تناسبي با گوناگوني و نياز رشته ها ندارد.
عزيزيان- كرج
پيشنهاد در مورد ميدان نقش جهان
با توجه به موقعيت و ساختار آسيب پذير ميدان نقش جهان، پيشنهاد مي  كنم، طي يك برنامه ريزي مناسب، رفت و آمد وسايل نقليه در اين ميدان منحصر به كالسكه و درشكه شود، زيرا لرزش ناشي از آمد و شد خودروهاي موتوري، موجب فرسودگي و فروريزش بخش هاي آسيب پذير اين ميدان خواهد شد.
سپيده نصر  اصفهاني اصفهان
كتابداران را جذب كنيد
از دانشگاه تبريز در رشته كتابداري فارغ التحصيل شده ام من و دانش آموختگاني كه در اين رشته تحصيل كرده اند، متوقع هستيم كه كتابخانه هاي دولتي، از وجود ما استفاده كنند، در حالي كه به عنوان مثال در كتابخانه عمومي تبريز اين نيروها جذب نمي شوند و كتابداري به دارندگان رشته هاي غير مرتبط تحصيلي واگذار مي گردد.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است
بهاي مسكن بايد تعديل شود
با وام 18 ميليون توماني مسكن حتي اگر چند نفر به صورت شراكتي هم اقدام كنند، نمي توان، مثلاً  در منطقه 5 تهران، خانه اي را خريداري نمود. از راههاي ممكن بايد بهاي مسكن تعديل شود تا افرادي كه قدرت خريد پايين دارند بتوانند براي خودشان سرپناهي فراهم نمايند.
باني- تهران
ضرورت اعلام نرخ دقيق تورم
نرخ تورم از كانال ها و منابع مختلف، گوناگون اعلام مي شود،در حالي كه آگاهي جامعه بويژه بنگاههاي اقتصادي و برنامه ريزان از نرخ واقعي تورم به حل معضلات اقتصادي كشور كمك مي  كند.
ناصري- تهران
آب بدون كيفيت
آب آشاميدني تهرانسر از كيفيت لازم برخوردار نيست. با توجه به هزينه اي كه از مشتركين دريافت مي شود، شايسته است كه كيفيت آب بهبود يابد.
م. حقاني- تهرانسر
نبود برنامه در روند صادرات
صادرات تخم مرغ و بروز كمبود شديد در كشور و سپس مبادرت به واردات تخم مرغ با بهاي گران تر، ناشي از نبود برنامه ريزي صحيح در روند صادرات كشور است، نبايد اجازه داده شود، صادركنندگان هر چه را كه دوست دارند به خارج صادر كنند و كمبود به وجود بياورند.
علي كلاهگرد
براي اهداي اعضا
سازمان مسئول اهداي اعضاء ناشي از مرگ مغزي، مي تواند با ارسال فرم هاي مخصوص، امكان بيشتري براي داوطلبان اهداي اعضا فراهم كند.
واحديان- تهران
نگران نباشند
نگراني مسئولان محترم وزارت نفت از اجراي نظام هماهنگ با توجه به سختي كار در برخي حرفه ها از جمله معادن و دفاع از حدود و ثغور كشور، قابل توجيه نمي باشد. البته مي توان براي حفظ حرمت و جايگاه كارشناسان و متخصصان به تناسب تخصص و دانش آنها، دستمزد خوبي به آنها پرداخت، اما اين كار مانع از اجراي عدالت از طريق اجراي نظام هماهنگ پرداخت نيست.
مرتضي نقبايي- تهران
علل مهاجرت هاي ناخواسته 
جواني هستم لرستاني كه براي تأمين هزينه خانواده ام براي كار به تهران آمده ام. اگر پروژه آب رساني به زمينهاي ما انجام شود، ديگر مردم آنجا براي كار به اين در و آن در نمي زنند و بر روي زمينهاي خود كار مي كنند.
عباس دهلراني
شعار پاكيزگي و...
كساني كه در انتخابات شوراي شهر شعارشان ساختن و پاكيزگي شهرها مي باشد، حداقل از همه مكانها براي چسباندن تبليغات خود استفاده نكنند، چون هزينه زمان و انرژي زيادي بايد صرف پاك كردن آنها شود.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
خليج فارس و...
در يك سفر چند روزه به دبي، مشاهده كردم كه در نقشه هاي توريستي اسم خليج فارس، خليج عربي درج شده است، از مسئولان وزارت امور خارجه تقاضا دارد از طريق مراجع بين المللي پيگير اين موضوع باشند.
مظلوميان- تهران
در انتظار خودرو جديد
اعلام شده بود كه پس از تحويل خودرو فرسوده حداكثر ظرف يك ماه خودرو جديد تحويل متقاضيان مي شود، اينجانب حدود دو ماه است، خودرو قديمي ام را تحويل نمايندگي ايران خودرو داده ام اما هنوز دراين مورد اقدام نشده است.
عباس نصيري- تهران

پاسخ مسئولان
شرط كفالت و معافيت
عطف به مطلب مندرج در صفحه 6 مورخه 17/7/85 آن روزنامه تحت عنوان (درخواست براي معافيت) به اطلاع مي رساند:
سازمان وظيفه عمومي ناجا اعلام داشته بر اساس قانون تنها فرزند ذكور بالاي 18 سال كه برادر بزرگتر از خود نداشته باشد، مي تواند از معافيت استفاده نمايد و در غير اين صورت برادر بزرگتر كفالت خانواده را تا پايان خدمت مشمول به عهده مي گيرد.
روابط عمومي ناجا
زمين، مالك داشت
عطف به پيام مندرج در صفحه 6 آن روزنامه مردمي مورخ 8/9/85 با عنوان تبديل خيابان 16 متري به 3 متري جهت اطلاع و تنوير افكار عمومي به استحضار مي رساند:
زمين مذكور متعلق به سازمان اقتصادي كوثر وابسته به بنياد شهيد بوده است كه به دليل مشخص نبودن مالك، شهرداري به منظور ايجاد راه ارتباطي براي اهالي شهرك ولي عصر اقدام به ساخت خيابان در اين زمين نموده كه مالكين با مراجعه به شهرداري اعتراض كرده و شكايت خود را در شعبه 2 بازپرسي دادسراي حوزه 19 در خصوص تخريب و تصرف پلاك ثبتي مذكور طرح دعوي نموده كه در نهايت شهرداري موظف به اعاده به وضعيت سابق ملك و رفع تصرف شد.
روابط عمومي شهرداري منطقه يك تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |