چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۷ - Dec 13, 2006
ماموريت براي كشف سيارات مشابه زمين
005874.jpg
بي بي سي: با اعزام يك تلسكوپ فضايي به مدار زمين، تلاش تازه اي براي پيدا كردن سياراتي مشابه زمين شروع خواهد شد.
كوروت (Corot) تنها تلسكوپ فضايي است كه مي تواند كرات خاكي كه تنها چند برابر زمين هستند و حول ستاره هاي همسايه مي گردند را رديابي كند. اين فضاپيما مي تواند به جزئياتي در مورد اين ستاره ها از جمله جرم، سن و تركيب شيميايي آنها هم پي ببرد. اين ماموريت را آژانس فضايي فرانسه (Ces) هدايت مي كند و كوروت قرار است روزهاي پنجم يا ششم دي پرتاب شود. آژانس فضايي اروپا، اتريش، اسپانيا، آلمان، بلژيك و برزيل شركاي اين پروژه هستند. تين لام ترانگ مدير پروژه كوروت در اين باره مي گويد: انسان از ابتداي پيداش علم نجوم به ساير كرات انديشيده است. كوروت به ما كمك خواهد كرد تا درك كنيم آيا كرات خارجي مشابه زمين تنها يك رويا هستند يا واقعيت خارجي دارند.
اين ماهواره ???كيلوگرم است و سوار بر موشك سايوز- ?-?بي از پايگاه بايكونور قزاقستان به يك مدار قطبي به ارتفاع ???كيلومتر پرتاب خواهد شد. كوروت يك تلسكوپ ??سانتيمتري (قطر آينه) و همچنين چند دوربين سي سي دي دارد كه مي تواند تغييرات بسيار خفيف در درخشندگي ستارگان را تشخيص دهد. رصد ??هزار ستاره براي يافتن سيارات در اطراف آنها يكي از اين وظايف است. ايان راكسبرگ اخترشناس و دانشمند آژانس فضايي اروپا در پروژه كوروت، در اين باره مي گويد: اين ماموريت دو هدف عمده علمي را دنبال مي كند و با قرارگرفتن سياره ميان ما، يعني ناظر زميني و ستاره اي كه حول آن مي گردد، بخشي از نور ستاره مسدود مي شود كه به اين عمل مي گويند گذر، مثل گذر ناهيد از جلوي خورشيد. بنابراين كار ما اين است كه نور ستاره ها را اندازه بگيريم و مواظب افت درخشندگي آنها باشيم تا به وجود احتمالي سيارات در مدار آنها پي ببريم.
در يك دوره دو سال و نيمه، اين ماهواره بر پنج يا شش قسمت آسمان تمركز خواهد كرد، هر بار ???روز. ماهواره هر ???ثانيه يك بار درخشش تقريبا ??هزار ستاره را اندازه گيري مي كند و دوربين حساس آن كوچك ترين تغيير در درخشندگي را تشخيص مي دهد. دانشمندان با اندازه گيري اين تفاوت ها، مي توانند بسياري از انواع سيارات را پيدا كنند. از سيارات غول پيكر گازي گرفته تا كرات كوچك خاكي، اما دانشمندان به ويژه مشتاق به يافتن سيارات كوچك تر هستند. تيم محققان انتظار دارد در هر منطقه اي كه رصد مي شود حدود ??تا ??عدد از اين سيارات كوچكتر و ده ها عدد از سيارات بزرگتر گازي را پيدا كند.

ميمون ها به خود عطر مي زنند!
005880.jpg
مهر: دانشمندان با مطالعه روي ميمون هاي عنكبوتي وحشي دريافتند كه اين جانداران براي خوشبو شدن، بدن خود را به برگ هايي كه از عملكرد مشابه عطر برخوردارند مي كشند.
يافته هاي اين پژوهش كه در نشريه تحقيقاتي Primates به چاپ رسيد، نشان داد كه ميمون ها اين كار را براي خوشبو كردن خود به هنگام ارسال سيگنال هاي اجتماعي يا افزايش جاذبيت هاي جنسي براي جنس مخالف انجام مي دهند. محققان دانشگاه وراكروز در مكزيك گونه اي از ميمون هاي عنكبوتي با نام Ateles Geoffroyi را مدت 250 ساعت تحت نظر گرفتند. اين گونه يكي از 4 گونه از ميمون هاي عنكبوتي هستند كه آكروبات باز به شمار مي روند و در نوك درختان جنگل هاي بين جنوب برزيل و مركز مكزيك زندگي مي كنند. اين ميمون ها بدن خود را به برگ هاي سه گونه گياهي از جمله كرفس وحشي مي كشند. اين برگ ها رايحه اي خوشبو از خود توليد مي كنند.
دانشمندان براي كشف اين نكته كه اين برگ ها واقعا به عنوان عطر مورد استفاده قرار مي گيرند يا نه، بايد عدم كاربرد آنها براي مقاصد مختلف را به اثبات رسانند. حيوانات ديگر همواره از گياهان براي اهداف پزشكي استفاده كرده اند و در برخي موارد براي دفع حشرات بدن خود را به اين برگ ها مي مالند. اين در حالي است كه تحقيقات اندك، اما رو به رشدي در سال هاي اخير در خصوص استفاده حيوانات از برگ درختان براي خوشبو شدن به هنگام برقراري روابط اجتماعي انجام شده است. محققان مكزيكي دريافتند ميمون هاي عنكبوتي برگ هاي معطر را فقط به ناحيه زير بغل و جناغ سينه خود مي كشند. تحقيق ديگري در همين ارتباط كه در سال 2000 منتشر شد، نشان داد حيوانات نر در مقايسه با ماده ها اين كار را بيشتر انجام مي دهند.

شباهت سياه چاله هاي كوچك و بزرگ
005877.jpg
پارس اسكاس: تيمي از اخترشناسان انگليسي بعد از مطالعه بسياري از سياه چاله هاي كوچك و بزرگ با كاوشگر زمان سنج پرتو ايكس روسي و رصدخانه پرتو ايكس ايكس.ام.ام نيوتن ، فهميدند كه صرف نظر از اندازه سياه چاله ها، فرايند بلعيدن مواد در همه آنها يكسان است.
اخترشناسان سال ها دنبال شباهت هاي گونه هاي مختلف سياه چاله ها از جمله سياه چاله هايي با جرم ستاره اي، سياه چاله هاي بزرگ و سياه چاله هاي ابرپرجرم در هسته كهكشان ها (AG) بوده اند.
سياه چاله به طور اساسي و مشابه از يكديگر متمايزند و متناسب با جرم سياه چاله، افزايش مقياس خواهيم داشت. بنابراين محققين پيشنهاد كردند با مطالعه سامانه هاي عظيمي از سياه چاله ها را كه درخشان تر و سريع ترند، مي توان رفتار AG را در مقياس زماني كيهاني تعيين كرد.
پروفسور اين مك هاردي مدير پروژه تحقيقاتي از دانشگاه ساوت همپتون دراين باره مي گويد: با مطالعه نوسان هاي پرتوهاي ايكس گسيل شده از سياه چاله ها دريافتيم كه فرايند بلعيده شدن مواد، در همه سياه چاله ها با هر اندازه اي يكسان است و AG در واقع سياه چاله هاي عظيمي هستند كه افزايش مقياس يافته اند. علاوه بر اين ما دريافتيم كه تغيير در گسيل پرتوهاي ايكس در اين اجرام، تا حد زيادي به پهناي خطوط مرئي گسل پرتو از سياه چاله بستگي دارد.

فرايند گرم شدن زمين ادامه دارد
005871.jpg
گروه علمي فرهنگي- در منطقه قطب جنوب در مورد فرايند گرم شدن زمين براي دانشمندان هيچ ترديدي وجود ندارد. اين يك واقعيت ساده است، اما تنها چيزي كه مشخص نيست پيامدهاي گرم شدن زمين است.
به گزارش خبرگزاري رويترز از ايستگاه مك موردو در قطب جنوب، از آنجا كه قطب جنوب به منزله سامانه هشداردهنده اوليه تغيير اوضاع اقليمي زمين عمل مي كند و تأثير قابل توجهي بر آب و هواي كره زمين مي گذارد، مهمترين منطقه براي تحقيق در اين زمينه محسوب مي شود.
حدود ??درصد حجم يخ ها و ??درصد آب شيرين دنيا در جنوبي ترين قاره زمين وجود دارد بنابراين هر گونه افزايش قابل توجه دما مي تواند سطح آب درياها را در زمين بالا ببرد. تام واگنر از بنياد ملي علوم آمريكا قطب جنوب را همانند پيشاهنگ اوضاع اقليمي زمين توصيف مي كند. به گفته واگنر صفحات يخ قطب جنوب نقش اصلي را در بالا آمدن سطح آب درياها ايفا مي كنند و براساس شواهد موجود اين يخ ها در حال ذوب شدن هستند.
ايستگاه مك موردو بزرگترين مركز علمي آمريكا در قطب جنوب است. دماي ??درجه فارنهايت (منهاي دو درجه سانتيگراد) و آفتاب شبانه روزي بهاري باعث تشكيل حوضچه هاي آب حاصل از ذوب يخ ها بر روي يك لايه ?متري يخ در اطراف پايگاه شده است.
بيشتر يخ هاي دريا ترك برداشته و طي روزهاي گذشته قطعات بزرگ يخ چندين بار از يخچال بارن به درون دريا فروريخته است. با اين حال هنوز خودروهاي سنگين مي توانند در مسيرهاي طراحي شده حركت كنند. قطب جنوب و قطب شمال براي مشاهده نشانه هاي گرم شدن زمين مناطق مهمي هستند زيرا حتي اندكي افزايش دما مي تواند يخ هاي ذوب شده را به باران تبديل كند كه اين امر تأثير چشمگيري بر موجودات زنده و خشكي مي گذارد.

آموزش و پرورش
تقدير از برگزيدگان جشنواره جوان خوارزمي
گروه علمي فرهنگي- طي مراسمي از برگزيدگان هشتمين جشنواره جوان خوارزمي- دانش آموزان و دانشجويان- برگزيده در سطح كشوري و استاني در تالار فرهنگ تقديرشد.
به گزارش همشهري، عليرضا سلطاني فر، دبير هشتمين دوره جشنواره خوارزمي گفت: در اين دوره از جشنواره دانش آموزان و دانش پژوهان در
دوره هاي متوسطه و كارداني طرح هاي خود را اعلام كردند و در مجموع 4هزار و 337 اثر ارسال شد.وي افزود: در سطح استان تهران و با توجه به طرح هاي رسيده 29 دانش آموز رتبه اول، 37 دانش آموز و دانش پژوه رتبه دوم و 58دانش آموز رتبه سوم استاني را كسب كردند و علاوه بر اين، در سطح كشوري نيز شش دانش آموز از تهران موفق به كسب رتبه اول، دوم و سوم شده اند.
در اين مراسم از محمدحسن برزگر، طراح هواپيماي بدون خلبان به عنوان رتبه اول تقدير به عمل آمد، همچنين رتبه دوم هشتمين دوره جشنواره جوان خوارزمي به حسين فرقاني و مصطفي مومن طراحان سامانه يادگيري تكلم انسان و علي كوهپايي طراح شواهد احتمالي بر وجود سحابي رسيد.
در اين مراسم علاوه بر شش طرح پذيرفته شده در سطح كشوري از 124 دانش آموز تهراني نيز تقدير به عمل آمد.
انشا، حلقه مفقوده آموزش و پرورش
گروه علمي فرهنگي- اولين همايش تخصصي انشا با حضور معلمان انشا و به منظور دانش افزايي و بحث و تبادل نظر امروز آغاز به كار مي كند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، محمود فرشيدي وزير آموزش و پرورش در پيامي به همين مناسبت آورده است: حلقه مفقوده آموزش و پرورش ما انشاست، وضع تأسف بار نوشتن، ناشي از بي توجهي برنامه هاي آموزشي موجود، به اهميت انشاء است، ما معلمان انشا  را چه شده است كه سكوت كلاس را با گلبانگ انشاء خواني بچه ها در هم نمي شكنيم؟!
تهيه طرح بازنشستگي زود هنگام فرهنگيان
فارس: وزير آموزش و پرورش گفت: طرح بازنشستگي زود هنگام فرهنگيان هم اكنون در دست تهيه است.
محمود فرشيدي افزود: آموزش و پرورش طرحي را در نظر دارد كه بر اساس آن فرهنگيان با 25سال سابقه مي توانند بازنشسته شوند.
وي اضافه كرد: هر كارمندي كه بازنشسته مي شود، مبلغي را به عنوان پاداش پايان خدمت دريافت مي كند كه ميزان آن بالا است و بايد اعتبار براي ميزان پاداش پايان خدمت فرهنگيان كه زود بازنشسته مي شوند نيز تامين شود.
فرشيدي اظهار داشت: هر سال بين 30 تا۴۰ هزار فرهنگي بازنشسته مي شوند كه اگر طي 5سال را در نظر بگيريم، حدود 200هزار نفر شرايط بازنشسته شدن را براساس طرح جديد خواهند داشت. وي ادامه داد: بازنشستگي زود هنگام براساس تمايل فرهنگياني كه داراي 25سال سابقه هستند و عدم نياز آموزش و پرورش به اين معلمان صورت خواهد گرفت.
وزير آموزش و پرورش گفت: بازنشستگي زود هنگام زمينه اي را براي جذب نيروهاي جوان در مناطق محروم در آموزش و پرورش فراهم مي كند.

علمي فرهنگي
نخستين همايش بين المللي
سيماي پيامبر اعظم(ص) و برنامه هاي درسي
گروه علمي فرهنگي- نخستين همايش بين المللي سيماي پيامبر اعظم(ص) و برنامه هاي درسي در ارديبهشت ماه سال 86 برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، وزارت آموزش و پرورش با همكاري و مشاركت معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي و چند مركز علمي و پژوهشي داخلي و خارجي، در نظر دارد به منظور فراهم آوردن زمينه آشنايي هرچه بيشتر نسل جوان با شخصيت،  سنت و سيره پيامبر اعظم(ص) نخستين همايش بين المللي سيماي پيامبر اعظم(ص) و برنامه هاي درسي را ارديبهشت 1386 برگزار كند.
بنابراين گزارش، رويكرد اين همايش تبيين جايگاه پيامبر اعظم(ص) و بهسازي برنامه درسي مدون رسمي در كشورهاي اسلامي و مدارس مسلمانان براساس سنت آن حضرت است.
عقب نشيني دكل هاي برق از حريم منظري توس
ايسنا: استاندار خراسان رضوي اعلام كرد: براساس توافق دو طرف به زودي دكل هاي برق از حريم منظري توس به عقب رانده خواهند شد.
محمدجواد محمدي زاده، درباره مخدوش شدن حريم منظري آرامگاه فردوسي پس از نصب دكل هاي برق در اين منطقه، توضيح داد: براساس توافق مسئولان اداره برق خراسان رضوي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين استان به زودي دكل هاي برق از حريم منظري شهر تاريخي توس به عقب رانده خواهند شد.
توقف كارها در پايگاه نياسر ميراث فرهنگي كاشان
ايسنا: مدير پايگاه ميراث فرهنگي نياسر كاشان گفت: به دليل نداشتن اعتبار هيچ كاري در اين پايگاه انجام نمي شود.
ناصر مشهدي زاده توضيح داد: به دليل بارش برف و باران و سرماي هوا، امكان انجام كارهاي مرمتي يا كاوش نيست، گرچه اعتباري هم وجود ندارد و اگر پايگاه اعتباري داشت، درباره كارهاي پژوهشي،  تملك  بناهاي تاريخي و امور مربوط به موزه ها مي توانست اقدام كند.
نامگذاري روزهاي خاص در تقويم سال 1386
گروه علمي فرهنگي- شوراي فرهنگ عمومي كه مسئوليت نامگذاري روزهاي سال را بر عهده دارد، نام پنج مناسبت جديد در تقويم سال 1386 را اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي دبيرخانه اين شورا، روز 20 فروردين روز ملي فناوري هسته اي، 27 ارديبهشت روز ارتباطات و روابط عمومي، 5 مهر روز اكرام، 5 دي روز ملي ايمني در برابر زلزله و 15 دي روز خانواده و تكريم بازنشستگان براي تقويم رسمي سال 1386 تعيين شده است.
به پيشنهاد شوراي فرهنگ عمومي، روز پيروزي حزب الله لبنان بر رژيم اشغالگر قدس در 23 مرداد (مصادف با 14 آگوست) به عنوان روز حماسه و نصر براي تصويب نهايي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارسال شده است.
همچنين روز 27 ارديبهشت كه پيش از اين روز جهاني ارتباطات نام  داشت به روز ارتباطات و روابط عمومي تغيير نام پيدا كرده است و روز پنجم مهر مصادف با ولادت امام حسن مجتبي (ع)، روز اكرام نامگذاري و همزمان با سالروز فاجعه زلزله بم، و روز پنجم دي به عنوان روز ملي ايمني در برابر زلزله انتخاب شده است.

آموزش عالي
اعلام ظرفيت پذيرش آزمون دستياري فوق تخصصي باليني
مهر: رشته ها و ظرفيت پذيرش بيست و چهارمين دوره آزمون پذيرش دستياري فوق تخصصي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور اعلام شد.
ظرفيت پذيرش تربيت دستيار فوق تخصصي باليني پزشكي در سال تحصيلي 86 در مجموع 256 نفر است كه چند رشته محل نيز در صورت كسب مجوز از سوي دفتر گسترش و ارزيابي آموزش پزشكي وزارت بهداشت به اين ظرفيت ها افزوده مي شوند.
نمايشگاه بين المللي كتب كاربردي و دانشگاهي تهران
گروه علمي فرهنگي- چهارمين نمايشگاه بين المللي كتب كاربردي و دانشگاهي تهران ديروز با حضور شخصيت هاي علمي و دانشگاهي در مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آغاز به كار كرد.
در نمايشگاه امسال كه توسط موسسه توزيع كنندگان كتاب هاي ناشران بين المللي برگزار مي شود، نزديك به 700 ناشر معتبر و بين المللي از نقاط مختلف دنيا بيش از 40 هزار عنوان كتاب هاي منتشر شده خود در سال هاي۲۰۰۴ تا اواسط 2006 را عرضه كرده اند.
كتب موجود در نمايشگاه در رشته هاي مختلف فني مهندسي، علوم رايانه، علوم پايه، علوم اجتماعي، علوم انساني، فرهنگ و هنر، معماري، كشاورزي و منابع طبيعي و علوم پزشكي و شاخه هاي وابسته بدون محدوديت و سقف خريد ارائه مي شود.
راه اندازي پژوهشكده انرژي و زيست فناوري
در دانشگاه صنعتي شريف
مهر: معاون پژوهشي دانشگاه صنعتي شريف از راه اندازي پژوهشكده انرژي و زيست فناوري دانشگاه صنعتي شريف خبر داد.
رضا روستا آزاد افزود: مركز پژوهشي انرژي و همچنين مركز پژوهشي IT در حال حاضر با كمك اعتبارات اختصاصي دانشگاه آغاز به كار كرده است و دانشگاه با احداث ساختمان در اراضي طرح توسعه اين مراكز را تا سال آينده به پژوهشكده تبديل و به ساختمان هاي اختصاصي خود منتقل مي كند.وي اظهار داشت: پژوهشكده زيست فناوري نيز موفق به دريافت مجوز شده و مصوبات لازم را اخذ كرده است كه و در انتظار ابلاغ بودجه از سازمان مديريت و برنامه ريزي براي راه اندازي آن هستيم.معاون پژوهشي دانشگاه صنعتي شريف گفت: فعاليت رسمي اين مراكز به عنوان پژوهشكده با احداث ساختمان آغاز مي شود.
طرح ساماندهي كنكور 10 روز ديگر به مجلس ارائه مي شود
مهر: طرح ساماندهي كنكور تا 10 روز آينده به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.
رئيس كميسيون آموزش مجلس با اشاره به اين كه طرح ساماندهي كنكور طي هفته آينده در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بررسي مي شود گفت: مهارتهاي فردي و فعاليت هاي فوق برنامه، علاقه مندي و توانمندي دانش آموزان در پژوهش و حركتهاي جمعي و به صورت كمي درآوردن اين نوع فعاليت ها از مباحثي است كه هنوز كميسيون آموزش به نتيجه نرسيده است به همين دليل نهايي شدن طرح ساماندهي كنكور در كميسيون آموزش با تعويق همراه شد.
انتصاب در جهاددانشگاهي
مهر: با صدور احكام جداگانه اي معاونان پشتيباني و امور مجلس و پژوهش و فناوري جهاد دانشگاهي منصوب شدند.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي، طي احكامي جداگانه از سوي دكتر حميدرضا طيبي رئيس اين نهاد، مهندس داوود رضي و دكتر محمد صادق حاجي تاروردي به ترتيب به عنوان معاون پشتيباني و امور مجلس و پژوهش و فناوري اين نهاد منصوب شدند. رئيس جهاددانشگاهي همچنين محمود رياضت را به عنوان مشاور رئيس و مدير كل حوزه رياست اين نهاد و مسعود كشوري و حميد امين اسماعيلي را به عنوان مشاور رئيس جهاددانشگاهي منصوب كرد.
بدهي فارغ التحصيلان بدحساب از حقوق آنها كسر مي شود
گروه علمي فرهنگي- رئيس صندوق رفاه دانشجويان گفت: بدهي دانشجويان به صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم از اين پس از حقوق فارغ التحصيلان بدحساب كسر شده و به حساب صندوق رفاه واريز مي شود.
مهرداد فولادي نژاد به خبرنگار همشهري گفت: بر اساس مصوبه هيات وزيران كليه سازمانها و نهادهاي دولتي، مؤسسات تعاوني و خصوصي و اشخاص حقيقي و حقوقي موظفند تا فارغ التحصيلان بدحساب را معرفي كرده و بدهي آنها را از حقوقشان به صندوق رفاه دانشجويان واريز كنند.

همايش
برگزاري سمينار تجارت الكترونيك
گروه علمي فرهنگي - سمينار يك روزه كسب و كار و تجارت الكترونيك (E-Commerce ) روز چهارشنبه 13 دي ماه در فرهنگسراي فناوري اطلاعات برگزار مي شود. مفاهيم تجارت الكترونيك،  تاريخچه تجارت الكترونيك،  مزاياي كسب و كار الكترونيك   ، دسته بندي محصولات در تجارت الكترونيك،  مدلهاي تجارت الكترونيك،  بسترهاي تجارت الكترونيك،  بازاريابي الكترونيك و حوزه  هاي مورد توجه در كسب و كار الكترونيك از جمله موضوعهايي است كه در اين سمينار مورد بحث قرار خواهد گرفت.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |