يكشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۰ - Dec 17, 2006
بودجه بيماران خاص سال آينده
به وزارت رفاه سپرده مي شود
گروه اجتماعي- بودجه بيماران خاص بالاخره از ابتداي سال آينده در اختيار وزارت رفاه و تامين اجتماعي قرار مي گيرد.
محمد حسن طريقت، معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي، با اعلام اين خبر گفت: اين بودجه امسال نيز در اختيار وزارت بهداشت بود اما سال آينده به وزارت رفاه سپرده مي شود.وي به خبرگزاري فارس گفت: وزارت رفاه امسال در حال فراهم كردن مقدمات و زمينه اجرايي براي صرف بودجه بيماران خاص در سال آينده است.
در حالي واگذاري اين بودجه به ابتداي سال آينده موكول شده است كه پيش از اين وزير رفاه وقت از سپردن اين بودجه در نيمه دوم سال جاري خبر داده بود.پرويز كاظمي در زمان وزارتش گفته بود: بودجه بيماران خاص طبق مصوبه مجلس در اختيار وزارت رفاه است و از مهر ماه امسال تمام ساز و كارهاي صرف اين بودجه توسط وزارت رفاه تنظيم و اجرا خواهد شد.كاظمي تاكيد كرده بود: چون وزارت بهداشت قراردادهاي تأمين تجهيزات و داروهاي مورد نياز اين قشر از جامعه را منعقد كرده بود و با ورود وزارت رفاه در بين برنامه هاي آنها خلل وارد مي شد در توافقنامه با وزارت بهداشت مقرر شد 6 ماه اول سال را آنها طبق روال گذشته عمل كنند و هزينه هاي آن را از وزارت رفاه دريافت كنند تا در 6 ماهه دوم سال وزارت رفاه به طور مستقل وارد عمل شود. گويا اين توافق نامه پس از ترك پست كاظمي براي 6 ماه ديگر هم تمديد شده  است و تا پايان سال جاري ادامه پيدا كرده است.
اين تمديد توافق در حالي از 6 ماهه اول به 6 ماهه دوم سال جاري ادامه پيدا كرده كه از ابتداي سال جاري به كشمكش ميان دو وزارتخانه مهم كشور تبديل شده بود.
با شروع سال جاري و در پي تصميم نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مقرر شده بود كه بودجه بيماران خاص به تمامي براي خرج كردن در اختيار وزارت رفاه و تامين اجتماعي قرار گيرد، اما با شروع سال وزارت بهداشت در صدد بازپس گيري اين بودجه تلاشهاي زيادي كرد تا آنجا كه گروهي مهم ترين دليل تلاش وزارت بهداشت را صرف بخشي از اين بودجه در بخشهاي ديگر عنوان كردند.
مشكلات ويژه اي كه خواسته و ناخواسته براي بيماران خاص پيش آمد وزارت رفاه را ناچار به عقب نشيني به نفع بيماران خاص كرد و بنا بود اين عقب نشيني 6 ماهه باشد كه تاكنون نيز ادامه دارد. هرچند بازي كاملاً هم به سود وزارت بهداشت تمام نشد، چرا كه متوليان وزارت بهداشت در پي بازگرداندن دائمي اين بودجه بودند.
همان وقت معاون وزير رفاه اين انتقال بودجه را كاملاً منتفي خوانده بود. معاون هماهنگي وزارت رفاه و تامين اجتماعي در همان روزهايي كه وزير بهداشت خبر از افزايش مشكلات بيماران خاص داده بود تصميم اين انتقال توسط قانونگذار را كاملاً منتفي خوانده بود. محمود جعفري گفته بود: ما به عنوان خريدار (بيمار) پاي ميز مذاكره مي نشينيم و در برابر فروشنده از حقوق بيمار دفاع مي كنيم و درست همان روز معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد: وزارتخانه متبوعش در صدد است با ارايه يك لايحه اين اشتباه (يا همان انتقال) را برطرف كند.
به هر حال به نظر مي رسد بيماران خاص با پايان يافتن سال جاري بايد منتظر كشمكش دوباره ميان دو وزارتخانه باشند.

معافيت تحصيلي متولدان 66
گروه اجتماعي - رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا اعلام كرد: براي متولدان 1366 كه در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي پذيرفته شده اند منعي براي ادامه تحصيل وجود ندارد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سردار بهمن كارگر رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا گفت: مشمولان ديپلمه و پيش دانشگاهي متولد سال 1366 كه در سال 85 در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پذيرفته شده اند و از مهرماه سال جاري ثبت نام كرده باشند از نظر وظيفه عمومي منعي براي ادامه تحصيل ندارند

افزايش بودجه فراغت
گروه اجتماعي- بهمن محمدي عضو كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي ضمن اشاره به ايجاد چارچوبي مشخص براي بودجه اوقات فراغت در سال آينده گفت: با تصويب اين بودجه دستگاههاي ذي ربط براي غني سازي اوقات فراغت افزايش بودجه خواهند داشت.
به گزارش همشهري، نماينده مردم فريدونشهر افزود: اجراي بسياري از پروژه هاي عمراني استان اصفهان تاكنون به دليل دورافتادگي محل اجراي آنها به تعويق افتاده و بسيج سازندگي تلاش دارد با بهره گيري از انگيزه، توان و زمان فراغت جوانان اين پروژه ها را اجرا كند.

۱۲۰هزار خانواده تحت پوشش كميته امداد خودكفا شدند
گروه اجتماعي- با اجراي 400هزار طرح طي سال هاي گذشته، تاكنون 120هزار خانواده تحت پوشش كميته امداد خودكفا شده اند.
هر سال 12 تا 15هزار خانواده با اجراي اين طرح ها به استقلال مالي رسيده و از چتر حمايتي كميته امداد امام خميني (ره) خارج مي شوند.اما در كنار اين خروج از چتر، كميته امداد در سال آينده 300هزار مددجوي جديد را تحت پوشش قرار مي دهد.
رضا نيري -سرپرست كميته امداد امام خميني- در اين باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پيش بيني شده است تا پايان امسال 500?هزار خانواده به اشتغال و خودكفايي برسند و از حمايت اين نهاد خارج شوند.نيري در حالي از خودكفايي 500?هزار خانواده تا پايان سال جاري خبر داد كه چندي پيش از اين، عزت الله قائدي –قائم مقام معاونت خودكفايي كميته امداد- به ايجاد 65هزار فرصت شغلي از سوي كميته امداد تا پايان سال جاري در گفت و گو با ايسنا اشاره كرده بود. قائدي با اشاره به اين كه در سال جاري بر اساس برنامه 5?ساله تدوين شده بيش از 65هزار فرصت شغلي از اين نهاد ايجاد خواهد شد گفت: طبق تفاهم نامه امضاشده بين كميته امداد امام خميني(ره) و وزارت كار و امور اجتماعي، 100هزار فرصت شغلي نيز از منابع بنگاه هاي كوچك اقتصادي زودبازده با اعتباري بالغ بر 10هزار ميليارد ريال از سوي اين نهاد در دستور كار قرار دارد.اما نيري با اشاره به اين كه تاكنون 150هزار خانوار از تحت حمايت كميته امداد خارج شده اند، تعداد خانوارهايي كه تا پايان سال جاري خودكفا خواهند شد را 500?هزار خانوار عنوان كرده است

طرح تجميع نهادهاي حمايتي ساماندهي دختران آسيب پذير
گروه اجتماعي - رئيس مركز امور زنان و خانواده پيشنهاد تدوين طرح تجميع نهادهاي حمايتي براي ساماندهي دختران آسيب پذير را ارائه كرد.
به نوشته نشريه داخلي مركز امور زنان و خانواده، زهره طبيب زاده با بيان اين كه بايد با آنچه امنيت رواني جوانان و به ويژه دختران را در جامعه برهم مي زند مقابله كرد و راهكارهاي اصولي براي حل اين مشكلات يافت، گفت: بنابراين اجراي طرح تجميع نهادهاي حمايتي براي ساماندهي دختران آسيب پذير پيشنهاد مي شود؛ چرا كه سياستگذاري و برنامه ريزي منسجم در جهت توانمندسازي فرهنگي و اقتصادي دختران جوان، يك اصل اجتناب ناپذير است.
اجلاس سه روزه زن و پژوهش آغاز به كار كرد
گروه اجتماعي - اجلاس زن و پژوهش از روز شنبه هفته جاري به مدت سه روز و همزمان با فرارسيدن روز زن و پژوهش، از سوي مركز امور زنان و خانواده با همكاري دانشگاه پيام نور، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آغاز به كار كرد.
به گزارش معاونت آموزش و پژوهش مركز امور زنان و خانواده ، دبير اين اجلاس، اهداف اين اجلاس سه روزه را ، ارائه طرح پيشنهادي نظامنامه اولويت هاي پژوهشي مسائل زنان و خانواده با توجه به اهداف و سياست هاي پژوهشي كلان نظام اسلامي؛ برگزاري كارگاه هاي آموزشي روش تحقيق در علوم انساني با رويكرد ديني ؛ بررسي و ارزيابي پژوهش هاي موجود در حوزه زنان و خانواده و تطبيق با سياست ها و اهداف اسلامي اعلام كرد

پزشكان از 50 درصد شكايات تبرئه مي شوند
گروه اجتماعي- رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: نرخ شكايات پزشكي در كشور ما بسيار كمتر از ميزان جهاني آن است و 50 درصد شكايات در كل كشور در اثر بروز سوءتفاهم بوده كه رأي برائت براي پزشكان صادر شده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان پزشكي قانوني كشور، شهاب الدين صدر در مراسم افتتاح كميسيون مركزي سازمان پزشكي قانوني كشوردر خصوص پرونده هاي شكايت از خدمات پزشكي اظهار داشت: بيشترين حجم شكايات از خدمات پزشكي، مربوط به پزشكان عمومي و دندانپزشكان است كه علت آن اين است كه سه چهارم پزشكان كل كشور را پزشكان عمومي تشكيل داده اند. وي در خصوص شكايات مطروحه از متخصصان بيان كرد: بيشترين شكايت از متخصصان نيز مربوط به رشته هاي ارتوپدي و زنان و زايمان است كه آن نيز مربوط به نوع كار در اين دو رشته است.

خدمات نامطلوب بيمارستان ها، آثار درمان را مخدوش مي كند
006456.jpg
گروه اجتماعي– در حال حاضر 520بيمارستان در كشور، مستقيماً تحت پوشش دانشگاه هاي علوم پزشكي فعال اند كه نامناسب بودن خدمات(هتلينگ) در اين بيمارستان ها، موجب نارضايتي مردم و منجر به زير سوال رفتن اعمال جراحي تخصصي و پيچيده كه در مجامع علمي قابل دفاع و تحسين است، مي گردد. به گزارش همشهري، مسعود
ابوالحلاج - مدير كل دفتر مديريت منابع مالي و بودجه وزارت بهداشت- با اشاره به اين كه منابع بيمارستاني از سه حوزه بيمه، مردم (به شكل نقدي) و اعتبارات دولت تامين مي شوند، گفت: اعتباراتي كه در كل بخش بهداشت و درمان كشور صرف مي شود 5هزار و 146ميليارد تومان است كه 44درصد آن به شكل هزينه اي اختصاص مي يابد، 11درصد عمراني و 45درصد به شكل درآمد از بيمه و مردم وصول مي شود. در قسمت هزينه اي در بخش بودجه 54درصد در اختيار دانشگاه ها قرار مي گيرد و در ساير بخش ها هم به نوعي اين درآمدها به دانشگاه ها برمي گردد چون آنها با مردم ارتباط مستقيم دارند؛ در نتيجه معلوم است كه 80درصد درآمد و اعتبار وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشكي هزينه مي شود.
مدير كل دفتر مديريت منابع مالي و بودجه وزارت بهداشت، در اين خصوص افزود: براي پرداخت حقوق پرسنل، ناچاريم از اعتبارات عمراني و ساخت وساز و مصرف دارو هزينه كنيم و معلوم نيست شيب منفي، ما را به كجا سوق خواهد داد و در كيفيت خدمات، به شدت دچار افت خواهيم شد.
در دهه ۷۰ متوسط 5/3درصد توليد ناخالص ملي صرف درمان مي شد اما اكنون اين رقم به 6درصد رسيده است؛ يعني سطح تقاضا براي بهداشت و درمان افزايش يافته و در مقابل، هزينه ها و فناوري بهداشت و درمان نيز افزايش پيدا كرده است. در بهداشت و درمان صحبت از يك بازار است؛ اين بازار سه وجه مردم، دولت و بيمه را دارد. اينها بايد بتوانند يكديگر را پوشش دهند. بيمه ها هزينه ها را كنترل كنند، دولت خدمات ارائه كند و مشاركت بخش خصوصي را داشته باشيم.اگر پزشك در بخش دولتي تامين مالي نشود، به بخش خصوصي كشيده مي شود و فعاليتش در بخش دولتي را صرفا در وقت موظفي خود محدود مي كند. اشغال تخت كم مي شود و درآمد مورد نظر تحقق نمي يابد و در اين وضعيت، حقوق پرداخت نمي شود و طبيعي است در اين سيستم، مردم آسيب مي بينند و ما با كادري مواجه خواهيم شد كه خسته اند و هزينه هايش تامين نشده است. اكنون پرستارها دو يا سه شيفت كار مي كنند چون به ازاي هر تخت، فقط 7/1نفر پرستار داريم در حالي كه در بيمارستان ها 30درصد پست ها خالي است و ما نمي توانيم حقوق بدهيم.
شايان ذكر است، وقتي چالش اصلي وزارت بهداشت تامين حقوق كاركنان مي شود، طبيعي است از بخش هاي ديگر كم كرده و حقوق كاركنان را تامين مي كند. درآمد هايي كه قرار بود با آن دارو خريداري شود، بيمارستان تجهيز شود و...صرف پرداخت حقوق پرسنل مي شود لذا اين نتيجه حاصل مي شود كه فقط در سال ۸۵ حدود 92ميليارد تومان به شركت هاي دارويي بدهي داشته باشد و براي اين كه درمان مردم دچار اختلال نگردد، از ساير منابع استفاده مي شود تا تنش به حداقل برسد.

با مردم
كمبود كاركنان، مسأله مشترك بيمارستان ها
بيمارستان قلب شهيد رجايي از مراكز مهم و قديمي درمان بيماري هاي قلبي و عمل جراحي قلب در ايران است و چند نسل از آن خاطره دارند، اما گويا به دليل كثرت مراجعان و كمبود كاركنان كه مبتلابه بسياري از بيمارستان هاي دولتي و حتي بيمارستان ميلاد مي باشد نوعي شتابزدگي و عصبيت بر كاركنان بخش اطلاعات و پاسخگويي عارض مي شود و باعث تنش ميان مراجعان و كاركنان مي گردد.
در وهله اول لازم است كادر و تجهيزات مورد نياز اين بيمارستان تكميل گردد تا ترافيك كاري، اين مشكلات را پديد نياورد و به خصوص در بخش پاسخگويي به مراجعان، دقت بيشتري معمول گردد.
شهاب صفايي- تهران
تقاضاي نصب سرعت گير
در خيابان پيروزي، خيابان دهم فروردين، بعد از پارك گل نما، دبستاني وجود دارد به نام قدس كه چون خيابان مربوطه فاقد سرعت گير و هشدار دهنده مي باشد، با توجه به سرعت زياد خودروها احتمال اتفاقات ناگوار وجود دارد. از شهردار منطقه ۱۴تقاضا مي شود هر چه زودتر نسبت به نصب سرعت گير و علائم راهنمايي در اين گذرگاه اقدام نمايند.
مهدوي- تهران
باز هم مشكل خودروهاي فرسوده
حدود 4ماه پيش، خودروي فرسوده خود را به نمايندگي ايران خودرو تحويل دادم. طبق گفته مسئولان قرار بود خودروهاي ما را با اولويت اول تحويل دهند كه پس از گذشت 4ماه هنوز اقدامي نشده است. بهتر است در اين كار تسريع به عمل آيد.
محمدعلي مسروريان- تهران
راهي براي ايجاد شغل
به دست اندركاران در دولت پيشنهاد مي شود با دادن امكانات بيشتر به بازنشسته هايي كه براي تأمين زندگي خود كار مي كنند، در نظر بگيرند كه آنان مجبور به كار نشوند و بدين ترتيب جا براي جوان هاي جوياي كار باز شود.
نام محفوظ
اتوبوسراني و مترو در اولويت است
اين روزها خيلي در مورد مونوريل و ضرورت ايجاد آن صحبت مي شود، در حالي كه در خطوط اتوبوسراني در اكثر مناطق، مشكلاتي همچنان پابرجاست كه نخست بايد آنها رفع گردد؛ ضمن اين كه كارهاي مترو و انجام آن به مونوريل ارجحيت دارد.
قائم مقامي – تهران
ضرورت رفع تبعيض از استادان بازنشسته
استاداني كه حدود 5سال پيش بازنشسته شده اند، حقوق آنها از استاداني كه امسال بازنشسته مي شوند بسيار پايين تر است.ايجاد هماهنگي بين حقوق بازنشسته هاي ادوار مختلف براي جلوگيري از تبعيض لازم است.
م. ك- استاد بازنشسته

پاسخ مسئولان
نرخنامه تحويل شده است
احتراماً درپي درج مطلبي در ستون با مردم آن روزنامه مورخ 14/9/85 به اطلاع مي رساند: بازار ميوه و تره بار مجيديه با داشتن چهار باب غرفه عرضه ميوه عادي و يك باب غرفه نمونه و چهار باب غرفه فرنگي كه تماماً فعال بوده و در طول روز نسبت به عرضه ميانگين 000/60 كيلوگرم انواع محصولات مختلف اقدام مي نمايد. همچنين با توجه به عدم مشخص نمودن كمبود نوع محصول خاص تذكرات لازم به غرفه داران جهت عرضه محصولات متنوع و مطابق با محصولات موجود در نرخنامه به وسيله مديريت ميدان ميوه و تره بار مجيديه داده شده است. لازم به ذكر است تلفن هاي گوياي سازمان به شماره 88423969 و 88426429 آماده دريافت انتقادات و پيشنهادات شهروندان مي باشد.
روابط عمومي سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |