يكشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۰ - Dec 17, 2006
سخنگوي شوراي نگهبان:
تجميع انتخابات مجلس و رياست جمهوري
به مصلحت نيست
گروه سياسي سخنگوي شوراي نگهبان درخصوص مصوبه اخير مجلس براي تجميع انتخابات مجلس و رياست جمهوري گفت: اين طرح قطعاً با قانون اساسي مغايرت دارد چراكه دوره فعاليت مجلس چهار سال است و اين قوه خود نمي تواند عمر خود را كوتاه يا طولاني كند.
به گزارش خبرنگار همشهري، عباسعلي كدخدايي كه در جلسه هفتگي خود سخن مي گفت افزود: مجلس خبرگان رهبري در دوره سوم فعاليت خود تصويب كرد مدت دوره چهارم را به گونه اي تنظيم كند كه انتخابات دوره پنجم اين نهاد با دوره يازدهم رياست جمهوري به صورت همزمان برگزار شود و اگر قرار باشد انتخابات مجلس نيز به آن اضافه شود مورد توافق و در توان نيروهاي اجرايي و نظارتي نيست.
وي در پايان خطاب به خبرنگاري كه اظهارداشت برخي نمايندگان قصد دارند طرح مذكور را براي تصويب به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع دهند، گفت: امكان دارد اين كار صورت گيرد كه بايد خود مجمع پاسخگو باشد اما بعيد است مصلحتي در اين كار باشد و به اعتقاد ما اعضاي مجمع نيز قطعا با تجميع سه انتخابات سراسري موافقت نخواهند كرد.
كدخدايي همچنين از ايرادات 19 گانه شوراي نگهبان به لايحه خدمات رساني به ايثارگران خبر داد. لايحه استفساريه قانون الزام دولت به اقدام قانوني به منظور ايجاد نظام هماهنگ و فراگير پرداخت مستمري بازنشستگان، طرح حمايت از حقوق و مسئوليت هاي زنان در عرصه هاي داخلي و بين المللي، لايحه الحاق به كنوانسيون حفاظت از گونه هاي مهاجر وحشي، لايحه تصويب موارد حذف و اصلاح و الحاق به اساسنامه اتحاديه بين المللي مخابرات، لايحه موافقتنامه معاضدت حقوقي بين ايران و قرقيزستان و ايران و اوكراين، از ديگر مصوبات مجلس بود كه مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته است.
به گفته كدخدايي، لايحه الحاق ايران به كنوانسيون بين المللي هماهنگي كنترل هاي مرزي كالا، لايحه كنوانسيون توسعه منابع انساني و سه لايحه موافقتنامه بين ايران و آذربايجان، قرقيزستان و سوئيس ازجمله مصوبات مجلس بود كه مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفته است.

صاحبنظران سياسي در گفت وگو با همشهري تأكيد كردند
لزوم صيانت از آراء مردم
گروه سياسي- برگزاري انتخابات تجميعي 24 آذر كه با حضور گسترده مردم به يكي ديگر از جلوه هاي نمادين مردم سالاري در جمهوري اسلامي ايران تبديل شد،بدون شك مسئوليت بسيار سنگيني را بر دوش امانتداران راي مردم و همچنين منتخبين آنان قرار داد تا تلاش هرچه بيشتر خود را درجهت صيانت از اعتماد مردم به كار گيرند.
خبرنگار همشهري در گفت وگو با برخي فعالين سياسي تلاش كرده تا نظرات آنان را پيرامون چگونگي حضور مردم در انتخابات و تاثير آن بر آينده تحولات سياسي اجتماعي در ايران، مباحث به وجود آمده پيرامون چگونگي شمارش آراء، اهميت پاسداري از آراء مردم و نتايج احتمالي انتخابات شوراها جويا شود.

چرا امروز؟
ابراهيم اميني عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي بر ضرورت حفظ آراي مردم تاكيد كرد و بحث هاي مطرح بر سر شمارش دستي و كامپيوتري را مورد شك و ترديد قرار داد و گفت: لازمه شمارش رايانه اي آراء، چاپ كارت هاي مخصوص براي خواندن اطلاعات توسط كامپيوتر بود درحالي كه همه برگه هاي راي انتخابات شوراها براي شمارش دستي بوده است.اميني گفت: اينكه گفته شود صندوق ها براي شمارش به جاي ديگري منتقل شود و يا ساير تصميماتي كه الان مي گيرند، تمهيداتي از چند ماه پيش مي خواسته حال چگونه است كه يك روز قبل از انتخابات آنها را مطرح مي كنند؟
پشتوانه رأي
عليرضا زاكاني نماينده تهران در مجلس هفتم حضور مردم در انتخابات شوراي شهر را بسيار معنادار و پشتوانه جدي براي نظام دانست و گفت: اين حضور افتخار بزرگ براي خدمتگزاران نظام و استواري و استحكام براي منتخبيني است كه نامشان از صندوق  ها بيرون مي آيد تا با اين پشتوانه كارشان را آغاز كنند.
زاكاني در گفت وگو با خبرنگار ما درخصوص ضرورت حفظ آراي مردم گفت: مردم به بهترين نحو وظيفه خود را انجام دادند و امروز وظيفه دستگاه هاي اجرايي و نظارتي است كه دست به دست هم دهند و از آراي مردم پاسداري كنند.وي افزود: با توجه به توافقات هيات هاي اجرايي و نظارتي، قرار است تمام دقت ها صورت گيرد تا سلامت انتخابات تضمين شود.
زاكاني در مورد نحوه كار شورايي كه مركب از افكار متعدد و بعضا متضاد است گفت: فارغ از اينكه ديروز عده اي رقيب بودند، امروز كه كنار يكديگر در شورا مي نشينند بايد دوستي و رفاقت را جايگزين رقابت كنند چراكه كار شوراها سياسي نيست و خدمت به مردم و ايجاد تسهيلات شهري براي آنهاست. لذا دسته بندي هاي زمان انتخابات در شورا معنا و مفهومي ندارد و در موضع خدمت بايد وحدت و يكپارچگي داشته باشند.
حضور پرشور
محمد سعدايي عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي نيز در گفت وگو با خبرنگار ما پيش بيني كرد كه شوراي شهر تهران تلفيقي از كانديداهاي مختلف فهرست اصلي باشد.وي افزود: با توجه به نوع تبليغات، برنامه ها و افراد به نظر مي رسد در مجموع كشور بخصوص در شهرهاي بزرگ منهاي بوشهر كه شوراي آن كاملا در اختيار اصلاح طلبان قرار گرفته است، تركيب شوراها تلفيقي مي شود.وي درخصوص صيانت از آراي مردم گفت: مسئولين وزارت كشور كه قول حضور نمايندگان كانديداها برسر صندوقهاي راي را داده بودند به نظر مي رسيد اين نظارت در حد مطلوب نبود.وي گفت: باتوجه به حضور پرشور مردم در پايان ساعات راي گيري به نظر مي رسد جابه جايي در آراي مردم و دست بردن در آنها با مشكل مواجه شود.

پس از موافقت هيات هاي اجرايي و ناظر شوراي شهر تهران مقرر شد
شمارش تركيبي آراء به صورت آزمايشي
گروه سياسي پس از آنكه اختلافات بين هيات اجرايي و هيات نظارت در مورد شمارش آراء انتخابات شوراها در تهران به صورت رايانه اي يا دستي بالا گرفت سرانجام بامداد روز گذشته قرار شد هر دو روش رايانه اي و دستي در شمارش آراء به صورت آزمايشي مورد استفاده قرار گيرد. حشمت الله فلاحت پيشه سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها در گفت وگو با همشهري گفت: مسئولين پس از شمارش آراء انتخابات ميان دوره اي مجلس و مجلس خبرگان، شمارش آراي انتخابات شوراي شهر تهران را آغاز كردند. در همين حال ثمره هاشمي رييس ستاد انتخابات وزارت كشور اعلام كرد: نتايج آراي انتخابات شوراها در سراسر كشور بجز تهران تا امروز بعدازظهر اعلام خواهد شد.
ثمره هاشمي تصريح كرد: نتايج كلي انتخابات خبرگان نيز امروز اعلام مي شود.
همچنين معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان با بيان اينكه پيش بيني مي شود آراء بين 26 تا 27 ميليون باشد، خاطرنشان كرد درصد شركت مردم در انتخابات نسبت گذشته افزايش چشمگير داشته و در اكثر قريب به اتفاق استان ها بيش از 60 درصد بوده است. رئيس ستاد انتخابات وزارت كشور هم ميزان مشاركت در برخي استان ها را بالاي 80 درصد اعلام كرد اما تاكيد كرد كه آماري از مشاركت كل كشور نداريم.

نتايج اوليه شمارش آراي شوراي شهر تهران
مهر : بر اساس نتايج شمارش حدود يكصد هزار راي از حوزه هاي مختلف انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران تاكنون اعضاي ليست ائتلاف بزرگ اصولگرايان اكثريت آرا را به خود اختصاص داده اند.
اين ميزان از آرا كه از مناطق مختلف تهران تشكيل شده است، نشان مي دهد كه ده عضو ائتلاف بزرگ اصولگرايان تاكنون در فهرست 15 نفره آرا قرار دارند . ائتلاف اصلاح طلبان و رايحه خوش خدمت هر يك دو عضو و يك عضو مستقل نيز در اين تركيب حضور دارند.
مرتضي طلايي ، مهدي چمران ، رسول خادم ، عباس شيباني ، معصومه آباد ، منظر خير حبيب اللهي ، عبدالمقيم ناصحي ، حبيب كاشاني ، امير علي اميري و حسن بيادي ده نفري هستند كه تقريبا در تركيب متوسط آرا حضور دارند. ضمن اينكه حمزه شكيب هم به تناوب در اين ليست حضور پيدا مي كند. عليرضا دبير كانديداي مستقل كه مورد حمايت ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب مي باشد نيز در رده هاي بالاي فهرست هاي شمارش شده وجود دارد.
همچنين احمد مسجد جامعي و معصومه ابتكار در ائتلاف اصلاح طلبان در 15 نفر شمارش شده حضور دارند و محمد علي نجفي نيز از آراي نسبتا بالايي برخوردارند.
پروين احمدي نژاد و مهرداد بذرپاش از ائتلاف رايحه خوش خدمت هم در ليست 15 نفره قرار دارند و زريبافان نيز در رده بعدي قرار دارد. اين آرا به صورت پراكنده شامل صندوق هايي از مناطق شمال ، مياني و منطقه 17 تهران بوده است. شمارش آرا ادامه دارد و امكان تغيير در اين تركيب نيز با توجه به حوزه هاي شمارش شده قابل پيش بيني است. گزارش ها همچنين حاكي است اصولگرايان در انتخابات شوراهاي مشهد، اصفهان، كرج و قم نيز اكثريت آراء را از آن خود كرده اند.

يادداشت
صيانت از آراي مردم مهمتر از انتخابات
مرتضي تمدن*
اخبار غيرموثق حاكي از آن است كه ظاهراً پيش بيني اوليه فعالان سياسي در خصوص ورود تركيبي از كانديدهاي فهرست هاي اصلي به شوراي شهر تهران در حال محقق شدن است.
در صورتي كه اين پيش بيني محقق يابد، به نظر مي رسد شوراي شهر تهران در دوره چهارم، شوراي سختي خواهد بود چرا كه وجود افكار متعدد و بعضاً متضاد در يك شورا، تصميم گيري را بسيار سخت خواهد كرد، وجود تركيب متفاوتي از گرايشها وسليقه هاي سياسي مخالف يكديگر مانع از تشكيل شورايي منسجم در تهران شده و هماهنگ كردن تصميمات و پيگيري اهداف را بسيار دشوار مي سازد. حتي اگر نسبت كانديداها به صورت 50 درصد از يك فهرست و 50 درصد بقيه از دو فهرست ديگر باشند و ائتلاف نانوشته اي هم ميان كانديداهاي دو فهرست در درون شوراي شهر صورت گيرد باز هم اداره كردن چنين شورايي دشوار خواهد بود، مگر اينكه كانديداهايي كه عضو شوراي شهر هستند از خيلي چيزها بگذرند كه مهمترين آن عقيده سياسي شان است تا بتوانند تنها به فكر شهر و مشكلات مردم باشند و درصدد حل آنها برآيند. اگر اعضاي شوراي تركيبي شهر تهران، نتوانند در كنار يكديگر فعاليت كنند كار براي شهردار تهران نيز دشوار خواهد شد. و اما مسأله مهمتر از انتخابات، صيانت از آراي مردمي است كه با اميدواري به حل مشكلاتشان در انتخابات شركت كرده و حضور پرشوري را رقم زد و به تكليف و دينشان عمل كردند.
اينكه بايد آرايي را كه به صندوق ها ريخته شده حفظ و صيانت كرد بحثي است كه كسي ترديدي در آن ندارد، بلكه بايد از هر كاري كه موجب سلب اعتماد مردم و حتي ابهام در شمارش آرا نيز مي شود، به طور جدي پرهيز نمود.
لذا با توجه به آراي تلفيقي مردم شهر تهران به فهرست هاي انتخاباتي، لازم است از هر اقدامي كه موجب ايجاد سئوال و يا ابهام مي شود پرهيز كرد و اين مهم انجام نمي شود مگر اينكه مسئولين انتخابات مردم را لحظه به لحظه در جريان تمام جزئيات اقداماتي كه بناست در مرحله شمارش آرا انجام شود قرار دهند و از هر اقدامي كه منجر به پرده پوشي و پنهانكاري مي شود بپرهيزند. بايد فضاي اطلاع رساني در شمارش آرا، بسيار دقيق و شفاف باشد، اطلاع رساني صادقانه و شفاف و وجود فضاي آرامش موجب اعتماد سازي است.
در صورتي كه كوچكترين ابهام و ترديدي در نحوه شمارش آرا به وجود آيد، نخستين دستگاهي كه مسئول پاسخگويي به شبهات است، هيأت هاي اجرايي هستند، آنها در خط مقدم پاسخگويي در قبال هر نوع پرسش راجع به صيانت از آراي مردم قرار دارند. در گام بعدي وزارت كشور به عنوان تنظيم كننده روابط دستگاههاي برگزاركننده انتخابات بايد پاسخگو باشد و در مرحله نهايي هيأت هاي نظارتي بر انتخابات نسبت به صيانت و حفظ آراي مردم و سلامت در شمارش آنها مسئولند. اميد آن كه همه مسئولين اجرايي و نظارت بر انتخابات شوراها حضور مردم در پاي صندوق هاي رأي را گرامي داشته و با امانتداري در نظر و رأي آنها، سلامت انتخابات را تضمين كنند.
* نماينده مجلس شوراي اسلامي

قدرداني از حضور پرشكوه مردم در انتخابات 24 آذر
ملت حماسه اي ديگر آفريد
گروه سياسي حضور پرشكوه مردم ايران اسلامي در انتخابات 24 آذر موجب شد تا بسياري از نهادها و شخصيت هاي سياسي مراتب تقدير و تشكر خود را از اين حضور گسترده اعلام كنند.
روز گذشته اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام در آغاز جلسه اين مجمع با تقدير و تشكر فراوان از حضور چشمگير، حماسي و پرشور مردم سراسر كشور در انتخابات، حضور حماسي را برگ زرين ديگري در تاريخ درخشنده انقلاب اسلامي توصيف كردند.
همچنين مصطفي پورمحمدي وزير كشور در نامه اي به رهبر معظم انقلاب اسلامي با تبريك حماسه بزرگ حضور ملت ايران در انتخابات 24 آذر، تصريح كرد: وزارت كشور با عزمي استوارتر از گذشته و با تمام توان خواهد كوشيد تا شيريني اين پيروزي در ارتقاء مديريت شهري و روستايي و خدمت بيشتر به مردم پايدار بماند. همچنين ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب با انتشار بيانيه اي خطاب به مردم كشورمان ضمن تقدير از حضور و انتخاب شكوهمند آنان در حماسه 24 آذر خاطرنشان كرد: ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب برخود لازم مي داند تا از تلاش بزرگان فرهيخته جريان اصولگرايي در هدفمند سازي انتخابات و برگزاري خوب و مطلوب آن تشكر نمايد. ائتلاف رايحه خوش خدمت نيز در نخستين اطلاعيه  خود پس از برگزاري انتخابات 24 آذر ضمن ارج نهادن به حضور حماسي مردم اعلام كرد: ايراني پاي انتخاب خود مي ايستد و قدرت دفاع از آن را هم دارد.

فهرست منتخبان انتخابات خبرگان رهبري
006561.jpg
006564.jpg

بر اساس آخرين گزارش ها
نامزدهاي اصولگرايان براي شوراها
دركلانشهرها از رقبا پيشي گرفتند
گمانه زني كارشناسان از تركيب احتمالي شوراي شهر تهران
006567.jpg
گروه سياسي گزارش هاي اوليه از شمارش آرا حاكي از پيروزي گسترده اصولگرايان در انتخابات شوراهاي شهر است.اصولگرايان توانسته اند اكثريتي مناسب را در شوراي شهر كلانشهرها از آن خود كنند.در تهران، مشهد، اصفهان، قم و كرج فهرست هاي اصولگرايان آراي افزون تري از رقبا به دست آورده اند.
مشاركت چشمگير روز جمعه مردم سراسر كشور در انتخابات شوراها و خبرگان بيش از همه چيز توجه صاحب نظران و كارشناسان مسائل سياسي را به خود جلب كرد. هرچند مشاركت مردم در حد طبيعي ارزيابي شد و كمبودي نيز در اين حوزه به نظر نرسيد، لكن به عقيده كارشناسان براي افزايش مشاركت مردم در انتخابات نهادهاي مدني نظير شوراها بايد كار اساسي انجام شود.انتخاب شوراي شهر تهران كه بحث برانگيزترين بخش انتخابات شوراهاي كشور بود، پس از برگزاري انتخابات مورد گمانه زني گروه ها، جريانات، كارشناسان و تحليلگران سياسي قرار گرفت.
اكثر گمانه زني ها بر اين نكته تأكيد دارند كه شوراي سوم شهر تهران اين بار فهرست محور نبوده و تركيبي از سه جريان اصلي رقيب يعني ائتلاف بزرگ اصولگرايان، رايحه خوش خدمت و ائتلاف اصلاح طلبان خواهد بود.
هرچند رأي آوردن تركيبي اعضاي شوراي شهر تهران تقريباً قطعي به نظر مي رسد، لكن پيش بيني ها از تشكيل ائتلاف هاي جديد در درون شوراي آتي شهر تهران حكايت دارد. عده اي اين شكل گيري ائتلاف هاي نو را مفيد و برخي ديگر آن  را زمينه ساز افزايش تنش هاي غيرضرور و ناشايست با ماهيت شورا مي دانند.
كارشناسان سياسي در گفت وگو با همشهري، ديدگاه خود را درباره تركيب آتي شوراي شهر تهران ابراز كردند.

با حضور 27 ميليون رأ ي دهنده
نمايندگان مجلس خبرگان معرفي شدند
فهرست منتخبان مجلس خبرگان رهبري در همشهري امروز
گروه سياسي روز گذشته آمار برگزيدگان مجلس خبرگان درحالي اعلام شد كه ركورد رقم مشاركت مردم در انتخابات خبرگان با حضور حدود 27 ميليون نفر در انتخابات خبرگان چهارم پيش از اعلام اسامي منتخبان توجه افكار عمومي و رسانه ها را به خود جلب كرد .
به گزارش خبرنگار همشهري سخنگوي شوراي نگهبان در اين زمينه با اعلام حضور حدود 60 درصد مردم در پاي صندوق هاي رأي گفت: تنها در شهر تهران، دو ميليون و 200 هزار تعرفه مصرف شده كه جاي شكرگزاري دارد.
وي همچنين گفت: معترضين و شاكيان مي توانند از روز شنبه به مدت يك هفته شكايات خود را به هيأت هاي اجرايي اعلام كنند و ما پس از بررسي شكايات در هيأت مركزي نظارت، نظر نهايي خود را اعلام خواهيم كرد.عباسعلي كدخدايي، انتخابات روز گذشته را از لحاظ رعايت اخلاق انتخاباتي نمونه دانست و گفت:  تاكنون گزارشي كه برمبناي آن نياز به ابطال باشد نداشته ايم.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |