يكشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۲ - Jan 14, 2007
عرضه سهام شركت مس در هاله اي از ابهام
سفر حج مديرعامل شركت ملي مس،
اجراي سياست هاي اصل 44 رابه تعويق انداخت
010077.jpg
گروه بورس در حالي كه دولت نهم سفرمسئولان را به مراسم حج منع كرده، سرنوشت اجراي سياست هاي راهبردي اصل 44، به دليل سفر حج يكي از مسولان ذيربط در هاله اي از ابهام فرو رفته است.
ايسنا در خبري به نقل از مشاور وزير صنايع در امور شركت ها اعلام كرد : سفر مديرعامل شركت ملي مس به مكه و نبودن وي در جلسه مربوط به اطلاع رساني در خصوص اين شركت، عرضه سهام آن را در بورس با تاخير مواجه كرد. ايرج اكبريه گفت: هماهنگي هاي لازم بين سازمان بورس، وزارت صنايع و معادن و سازمان خصوصي سازي در اين زمينه انجام شده، ولي با توجه به بزرگ بودن شركت ملي مس بايد اطلاع رساني لازم در اين خصوص انجام مي شد. به همين دليل قرار بود روز شنبه(ديروز) طي جلسه اي با حضور فعالان بازار سرمايه و كارگزاران، هيات مديره شركت ملي مس و نمايندگان وزارت صنايع در خصوص مسائل مربوط به اين شركت و آينده آن تصميم گيري شود تا عرضه سهام آن در بورس از يكشنبه آغاز شود؛ ولي با توجه به اين كه مديرعامل شركت ملي مس در سفر حج به سر مي برد و حضور وي در اين جلسه الزامي بوده، اين جلسه لغو و برگزاري آن به هفته آينده موكول شد.
وي با بيان اين كه در حال حاضر شركت ملي مس بزرگترين شركت بورسي محسوب مي شود، گفت: اميدواريم عرضه سهام شركت ملي مس در بورس از اواسط هفته آينده و يا دو هفته بعد آغاز شود.
اكبريه با اشاره به اين كه تاكنون توافق خاصي در زمينه قيمت پايه سهام شركت ملي مس صورت نگرفته است، گفت: قرار است قيمت پس از عرضه سهام و از طريق عرضه و تقاضا در بازار تعيين شود و البته ما مطمئن هستيم قيمتي كه توسط بازار تعيين مي شود حدودا همان قيمت پيشنهادي وزارت صنايع باشد.
وي در ادامه از عرضه سهام شركت فولاد مباركه دو هفته پس از عرضه سهام شركت ملي مس در بورس خبر داد و تصريح كرد: مراحل پذيرش فولاد مباركه در بورس در حال نهايي شدن است و مجوز لازم براي عرضه پنج درصد از سهام اين شركت در بورس توسط دولت در حال صدور است.
وي افزود: با عرضه سهام فولاد مباركه در بورس، اين شركت بزرگترين شركت بورسي محسوب خواهد شد و شركت ملي مس در رده دوم قرار خواهد گرفت.
بازار گرداني
اما از سوي ديگر سيد مهدي عقدايي، معاون واگذاري سازمان خصوصي سازي ضمن ارائه دليل ديگر، گفت: قرار بود يكشنبه، 24 دي ماه اين سهام در بورس عرضه شود، اما به دليل بازارگرداني ،عرضه آن با تاخير چند روزه مواجه شد. معاون واگذاري سازمان خصوصي سازي يادآور شد: اين موضوع را به طور جدي پيگيري مي كنيم و اميدواريم تا 10روز آينده شرايط براي عرضه سهام مس مهيا شود.
او در عين حال خبر خبرگزاري موج را كه به نقل از وي ، علت تاخير در عرضه سهام مس، آماده نبودن سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شده بود، تكذيب كرد. سيد مهدي عقدايي با تاكيد بر كذب بودن اين خبر گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار براي عرضه سهام همه شركتهاي دولتي از جمله صنايع ملي مس و فولاد مباركه همكاري تنگاتنگ و صميمانه اي داشته است .
وي افزود: در گفت وگو با خبرنگار اين خبرگزاري علت تاخير را همكاري نكردن مسئولان سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) عنوان كردم كه متاسفانه به نحو ديگري منعكس شده است.
عقدايي خاطرنشان كرد: هيات مديره شركت بايد در نشستي با كارگزاران شرايط را توضيح دهند تا بازاريابي خوبي انجام شود و درحالي كه همه شرايط براي برگزاري اين نشست در چهارشنبه هفته گذشته آماده بود ولي به علت عدم همكاري ايميدرو اين نشست برگزار نشد .
بورس آماده است
در ميان هياهوي بوجود آمده رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام كرد: اين سازمان براي عرضه اوليه سهام شركت صنايع ملي مس ايران آمادگي كامل دارد.
علي صالح آبادي افزود: شركت مس بايد جلسه عرضه اوليه با كارگزاران را برگزار كند و علاوه بر تشريح وضعيت شركت به سئوالات كارگزاران نيز پاسخ دهد.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تاكيد كرد: برگزاري اين نشست براي عرضه اوليه يك عرف است و در واقع مسئولان شركت مس بايد با برگزاري اين نشست براي تحقق عرضه سهام،  همكاري كنند.
دليل
معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار هم اعلام كرد: علت عرضه نشدن سهام شركت ملي صنايع مس ايران،  عدم همكاري اين شركت و ايميدرو براي برگزاري نشست با كارگزاران بوده است .
به گزارش روابط عمومي سازمان بورس و اوراق بهادار، علي حسيني در اين باره گفت: براي ما حضور شركتهاي بزرگ و عرضه سهام آنها در بورس بهترين حالت است زيرا حجم و ارزش معاملات را بالا مي برد.
عضو هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سازمان با گرفتن اطلاعات مورد نياز نام اين شركت را درج كرده است و آخرين اطلاعات اين شركت و اطلاعات مالي پيش بيني شده را نيز به اطلاع سرمايه گذاران رسانده است .
وي تصريح كرد: شركت ايميدرو صاحب سهامي است كه بايد عرضه شوند و اين شركت بايد مجوز لازم را به طور كتبي به كارگزار فروشنده بدهد كه تاكنون اين كار انجام نشده است .
حسيني يادآور شد: از نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هيچ منعي وجود ندارد و فقط كارگزار فروشنده بايد مجوز را از شركت صاحب سهم اخذ كند.
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران تاكيد كرد: با وجود اينكه كارگزاري بانك صنعت و معدن در دو مرحله هماهنگي لازم را براي برگزاري نشست آشنايي شركت هاي كارگزاري و شركت هاي بزرگ سرمايه گذاري با آخرين وضعيت شركت صنايع ملي مس انجام داده است ولي متاسفانه به علت عدم همكاري ايميدرو و شركت مس اين جلسات برگزار نشد.

معاملات بورس از ارديبهشت ماه
با نرم افزار جديد انجام مي شود
گروه بورس عضو هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار از اجرايي شدن نرم افزار جديد بورس در ارديبهشت ماه سال 86 خبر داد.
احمد احمدپور، عضو هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با همشهري، ضمن اعلام اين خبر افزود: مراحل اجراي عمليات سخت افزاري نرم افزار آتوس در حال انجام است و به طور قطع از بهار سال آينده معاملات بورس تهران با استفاده از نرم افزار جديد انجام خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه اين نرم افزار در فروردين يا حداكثر ارديبهشت ماه سال آينده در بورس تهران نصب و اجرا خواهد شد گفت: مزايده انجام عمليات سخت افزاري به پايان رسيده و طي چند روز آينده شركتي كه بايد كار اجرا و تحويل سخت افزار مذكور را برعهده بگيرد مشخص مي شود. به گفته احمدپور شركت هاي حاضر در اين مزايده همگي ايراني هستند و براساس قرارداد با شركت فرانسوي (مجري طرح نرم افزار آتوس) مراحل سخت افزاري اين نرم افزار بايد به زودي به پايان برسد.
احمدپور در خصوص ويژگي نرم افزار جديد بورس گفت: نرم افزار جديد به گونه اي طراحي شده كه قابليت اجراي ابزارهاي مالي جديد مانند آپشن ها و فيرچر را داراست.
وي تصريح كرد: در صورتي كه اجراي ابزارهاي جديد در شوراي بورس به تصويب برسد اين نرم افزار به راحتي قادر به اجراي آنها خواهد بود. عضو هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار تاكيد كرد: نرم افزار كنوني بورس در سال 72 و باتوجه به حجم معاملات آن سال خريداري شده است در نتيجه به هيچ عنوان جوابگوي معاملات كنوني نيست. وي با بيان اينكه با ايجاد تالارهاي منطقه اي در 22 استان حجم بازار نسبت به گذشته بزرگتر شده است خاطر نشان كرد: نرم افزار كنوني باتوجه به حجم كنوني معاملات كندشده و كارگزاران با اين نرم افزار مشكلات زيادي دارند اما نرم افزار جديد قادر است تا چندين برابر معاملات حال حاضر بورس را جوابگو باشد. به گفته احمدپور نرم افزار آتوس كارايي خود را در كشورهاي مختلف از جمله مالزي به اثبات رسانده و اين كشورها از كارايي اين نرم افزار رضايت كامل دارند. وي با بيان اينكه نرم افزار آتوس تحت سيستم عامل ويندوز اجرا مي شود افزود: در حال حاضر بخش خدمات بورس (مديريت فناوري ) آموزش نرم افزار آتوس را در بخش هاي مختلف آغاز كرده است.

عرضه سهام سيمان اردبيل و آهك آذرشهر
010074.jpg
گروه بورس- معامله عمده سهام شركت سيمان اردبيل و آهك آذرشهر به ارزش 115ميليارد ريال ديروز انجام شد.
به گزارش همشهري، ديروز 4ميليون و 900 هزار سهم از مجموع 70 ميليون سهم سيمان اردبيل و آهك آذرشهر به طور عمده عرضه شد و به صورت يكجا و نقد و با قيمت پايه 23هزار و 500 ريال به ازاي هر سهم به فروش رفت.
ديروز همچنين نماد معاملاتي نفت پارس پس از تعديل پيش بيني درآمد و فارسيت اهواز بعد از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه و تقسيم سود نقدي باز شد.
براساس اين گزارش، معاملات روز گذشته بورس تهران در حالي رقم خورد كه صف هاي خريد براي سهام بانك ها و صف هاي فروش براي سهام معادن همچنان پابرجا بود.
در معاملات ديروز 1700 تقاضا براي خريد 16 ميليون سهم بانكي به ثبت رسيد. اين در حالي بود كه صف هاي فروش سهام شركت هاي گروه معادن از مرز 31 ميليون سهم فراتر رفت و سهامداران براي فروش سهام خود در شركت هاي توسعه معادن روي، گل گهر، چادرملو، باما، كالسيمين و فراوري مواد معدني ايران 6 هزار و 686 دستور فروش در كارگزاري ها پر كردند.
ديروز همچنين سهامداران براي خريد يك ميليون و 800هزار سهم سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر 190تقاضا به ثبت رساندند.

كاهش شاخص بورس در اولين روز هفته
گروه بورس- شاخص كل بورس تهران در اولين روز هفته كاهش يافت. به گزارش همشهري، در معاملات روز گذشته شاخص كل بورس تهران با 2واحد كاهش به 9هزار و 990 رسيد.
شاخص بازده بازار و صنعت نيز هر كدام به ترتيب 7 و 6 واحد كاهش يافتند. اما شاخص واسطه گري هاي مالي با 104 واحد افزايش روبه رو شد.
براساس اين گزارش، در معاملات ديروز بار ديگر كاهش ارزش سهام پتروشيمي خارك بيشترين نقش را در افت شاخص داشت و اين شاخص را 2 واحد پايين كشيد، پس از پتروشيمي خارك، شركت سرمايه گذاري ساختمان با يك واحد تأثير منفي بر شاخص در جايگاه بعدي جاي گرفت.
اين گزارش حاكيست، ديروز دو بانك پارسيان و كارآفرين بيشترين نقش را در صعود شاخص داشتند، به طوري كه اين دو شركت در مجموع 5/4 واحد شاخص را بالا كشيد اما اين افزايش منجر به جلوگيري از افت شاخص در پايان معاملات نشد. در اين ميان سهم بانك پارسيان در صعود شاخص 5/3 واحد و سهم كارآفرين 5/1 واحد بود.

واگذاري سهام 5 شركت دولتي از طريق بورس
ايسنا: عرضه برنامه 8/55 ميليون سهم پنج شركت دولتي از طريق مزايده و بورس اوراق بهادار در اوايل هفته آينده اعلام مي شود.
واگذاري 20 درصد از سهام شركت سيمان داراب معادل 49 ميليون و 920 هزار و 80 سهم و 067/6 درصد از سهام شركت بين المللي محصولات پارس معادل 303 هزار و 397 سهم به قيمت پايه مصوب، سهام 2 شركت دولتي است كه در اوايل هفته آينده از سوي سازمان خصوصي سازي آگهي مي شوند.
هم چنين واگذاري 24/12 درصد از سهام شركت توليدات كاغذي حرير، معادل 612 هزار و 194 سهم، 02/11 درصد از سهام شركت توليدي صنايع رنگ و رزين پارس الوان معادل 3ميليون و 313 هزار و 768 سهم و 09/27 درصد از سهام شركت كارخانجات پيله معادل يك ميليون و 683 هزار و 56 سهم از طريق مزايده، در زمان ياد شده آگهي خواهد شد. از مجموع تعداد سهام ياد شده تعداد 8ميليون و 374 هزار و 873 سهم در قالب سهام ترجيحي به كاركنان و كارگران واحدهاي مذكور واگذار خواهد شد. به گزارش سازمان خصوصي سازي، واگذاري سهام اين پنج شركت بزرگ دولتي از سوي سازمان خصوصي سازي به غير از سهام عدالت و به وكالت از سوي شركت مادر تخصصي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران است كه مصوبه آنها از سوي هيات  عالي واگذاري براي واگذاري سهام صادر شده است.

واگذاري سهام شبكه هاي مخابراتي
از سال آينده
فارس: باتصويب هيأت وزيران سهام اغلب شركت ها و مراكز مخابراتي در سال 86 از طريق بورس در قالب اصل 44 واگذار مي شوند.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، در جلسه روز يكشنبه هيأت دولت طرح مشترك وزراي اقتصاد و ارتباطات در خصوص چگونگي خصوصي سازي شركت مخابرات مطرح شد و مورد تصويب قرار گرفت. بر اساس اين مصوبه شركت ارتباطات زيرساخت و شبكه هاي مادر مخابرات در اختيار بخش دولتي قرارگرفته و بقيه سهام شركت ها و مراكز مخابراتي در سال 1386 وارد بورس مي شود. شركت مخابرات از بزرگترين شركت هاي سودده كشور است.
فارس گزارش داده، مصوبه مذكور در حالي شتاب زده به تصويب رسيد كه در لايحه خصوصي سازي به صورت جامع و براساس سياست هاي كلي اصل 44، واگذاري تمام بخشهاي اقتصادي كشور از جمله بخش مخابرات كه در گروه سوم واگذاريها است، براساس برنامه اي مدون مورد توجه قرارگرفته است. ضمناً عدم تبيين الزامات خصوصي سازي از جمله مستثني كردن شبكه هاي مادر مخابراتي عليرغم مجموعه حساسيت هاي نظامي، امنيتي و انتظامي مرتبط جاي تأمل بسيار دارد.

تغييرات قيمت سهام
010044.jpg
010047.jpg
010050.jpg
010053.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |