يكشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۲ - Jan 14, 2007
آغاز سفر رئيس جمهوري به آمريكاي لاتين
ديدار رئيس جمهوري با رهبر انقلاب
رئيس جمهوري پيش از سفر به سه كشور آمريكاي لاتين با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كرد. محمود احمدي نژاد در آستانه سفر به كشورهاي ونزوئلا، نيكاراگوئه و اكوادور با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كرد. در اين ديدار رهبر معظم انقلاب اسلامي براي وي آرزوي موفقيت كردند.
گروه سياسي محمود احمدي نژاد به منظور ديدار با سران كشورهاي ونزوئلا،نيكاراگوئه و اكوادور جمعه شب تهران را به مقصد كاراكاس ترك كرد.
رئيس جمهوري در فرودگاه مهرآباد پيش از ترك تهران به مقصد ونزوئلا، در جمع خبرنگاران حضور پيدا كرد و به تشريح اهداف اين سفر پرداخت. احمدي نژاد در سخنان خود كه مهر خبر آن را منتشر كرد ، با اشاره به اين كه ايران و ونزوئلا 2 متحد مهم در عرصه جهاني هستند، گفت: 2 كشور پروژه هاي مشترك نفتي و صنعتي مهمي با يكديگر دارند و در اين سفر اين پروژه ها را پيگيري خواهيم كرد. رئيس جمهوري همچنين به سفر خود به نيكاراگوئه اشاره كرد و گفت:در نيكاراگوئه همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي تحولات مهمي رخ داد و آقاي اورتگا به رئيس جمهوري انتخاب شد كه ديدگاه هاي مشتركي با جمهوري اسلامي ايران داشت. وي اضافه كرد: آقاي اورتگا پس از چند سال دوباره به رئيس جمهوري اين كشور انتخاب شده و در سفر به اين كشور و گفت وگو با ايشان،براي تقويت و توسعه روابط تلاش خواهيم كرد. وي از اكوادور به عنوان يكي ديگر از كشورهاي مهم آمريكاي جنوبي نام برد و اظهار داشت:رئيس جمهوري جديد اين كشور نيز ديدگاه مشترك و نزديكي با ما دارد كه در سفر به اكوادور و ملاقات با وي، در باره توسعه و تعميق روابط ايران و اكوادور گفت وگو خواهيم كرد.
احمدي نژاد در پايان خاطرنشان كرد:اگر بخواهم اهداف اين سفر را در يك جمله تشريح كنم، بايد بگويم كه ما در اين سفر مي خواهيم توافقاتي كه قبلاً انجام شده بود را پيگيري كنيم و توافقات جديدي را نيز به تصويب برسانيم.
احمدي نژاد در گامبيا
محمود احمدي نژاد در مسير سفر دوره اي  به آمريكاي جنوبي صبح ديروز به وقت محلي وارد فرودگاه بانجول، پايتخت گامبيا شد و مورد استقبال الحاج يحيي الجامه، رئيس جمهوري اين كشور قرار گرفت. به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، رئيس جمهوري پس از ديدار و گفت وگو با الجامه، بانجول را به مقصد كاراكاس، پايتخت ونزوئلا ترك كرد.
احمدي نژاد در سفر به ونزوئلا پس از ديدار و گفتگو با هوگو چاوز، رئيس جمهور اين كشور ،صبح امروز به وقت ونزوئلا ، فرودگاه كاراكاس را براي ديداري يك روزه از نيكاراگوئه به مقصد ماناگوا ترك كرد. در سفر يك روزه  هيأت ايراني به نيكاراگوئه كه همزمان با آغاز دوره رياست جمهوري دانيل اورتگا است ، رؤساي جمهور و هيأت هاي عالي رتبه دو كشور در مورد روابط دوجانبه و راه هاي گسترش مناسبات مذاكره و گفت وگو مي كنند. احمدي نژاد عصر امروز به وقت محلي نيز، ماناگوا را براي شركت در مراسم تحليف رئيس جمهوري جديد اكوادور، به مقصد كيتو پايتخت اين كشور ترك مي كند.
رئيس جمهوري قرار است در اين ديدار با اوومورال رئيس جمهور بوليوي ديدار و گفت وگو كند. به گزارش ايسنا، احمدي نژاد پس از پايان سفر دوره اي خود، سه شنبه به تهران بازخواهدگشت.

در گفت وگو با كارشناسان بررسي شد
تلاش بوش براي ايجاد تنش با ايران
پيام آمريكا به تهران
آريا: هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق اعلام كرد: بازداشت ديپلمات هاي ايراني در عراق به دست نيروهاي آمريكايي، پيام اين كشور به ايران است. به گزارش خبرگزاري شين هوا، زيباري در مصاحبه با راديو آمريكايي سواء همچنين تأكيد كرد: اين ماجرا با سخنراني جورج بوش درباره راهبرد جديد آمريكا در عراق هماهنگ است.
گروه سياسي-جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا چهارشنبه گذشته، در مقابل دوربين هاي تلويزيوني قرار گرفت تا راهبرد جديدش را براي حل مسئله عراق اعلام كند. او بر خلاف همه انتظاراتي كه در جريان انتخابات كنگره آمريكا و پيروزي دمكرات ها در جهت خروج از عراق و پايان سياست نظاميگري آمريكا در خاورميانه به وجود آمده بود، از اعزام 20 هزار نظامي ديگر به عراق خبر داد و اعلام كرد: ما جريان حمايت هاي ايران و سوريه را از تروريست ها متوقف خواهيم كرد و كليد موفقيت راهبرد تازه من همين است.
راهبرد جديد دولت بوش حاكي از آن است كه وي قصد ندارد نظر افكار عمومي مردم آمريكا را كه باعث شكست حزبش در انتخابات شد مورد توجه قرار دهد.يك روز بعد از اين اظهارات، در يك اقدام نظامي به كنسولگري ايران در اربيل عراق حمله كرده و تعدادي از ديپلمات هاي ايران را به گروگان گرفت. در رابطه با علت در پيش گرفتن چنين سياستي از سوي دولت بوش در عراق، علت انتخاب سركنسولگري ايران در اربيل و اهدافي كه آمريكا از اين حركات دنبال مي كند با چند تن از كارشناسان سياسي و نمايندگان مجلس گفت وگو كرده ايم كه مي خوانيد:
نفوذ ايران در عراق
حميدرضا ترقي رئيس بخش روابط بين المللي حزب مؤتلفه اسلامي درباره علت انتخاب كنسولگري ايران در شهر اربيل عراق از سوي آمريكا، نقش مؤثر اين كنسولگري در فراهم  كردن امكانات تردد شهروندان كرد براي سفر به ايران را داشته و زمينه كار بازرگاني و تجاري را فراهم مي كرده است. بنابراين آمريكايي ها به بهانه جلوگيري از تقويت ارتباطات و نفوذ ايران در عراق اين كار را انجام دادند.
مسئول روابط بين الملل حزب مؤتلفه اسلامي در خصوص اين كه آيا اين عمليات در راستاي راهبرد جديد بوش در عراق است، گفت: طرح جديد بوش در همين راستا تعريف شده كه بر ايران و سوريه در داخل عراق فشار وارد كند، لذا از نوع كارهايي كه عليه ديپلمات هاي ايران مي شود براي عناصر سياسي سوريه نيز انجام مي گيرد كه خبرهاي آن در اينجا منعكس نمي شود.عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه، مقابله آمريكا با نفوذ ايران در عراق را مقابله با خورشيد در روز روشن دانست و گفت: اين روش آمريكا موجب نمي شود كه ايران امتيازي به آنها بدهد.ترقي با اشاره به وجود برخي همكاري هاي ايران با آمريكا در عراق كه در اجلاس هاي چندجانبه وجود داشته است گفت: آمريكا در شرايط كنوني براي عبور از بحران عراق نيازمند ايران است، لذا اگر بخواهند با ايجاد اين محدوديت ها امتياز بگيرند، با شكست مواجه خواهند شد.
عراق بايد مسئله را پيگيري كند
عليرضا زاكاني نماينده مجلس نيز در گفت وگو با خبرنگار ما هدف آمريكا از حمله به كنسولگري ايران را شكست سياست هاي راهبردي اين كشور در منطقه و عراق دانست و گفت: شكست اين سياست ها، استراتژي كلان آمريكا در جهان را با چالش و بن بست روبه رو كرده است، از اين رو آمريكا دو راه بيشتر ندارد؛ يا به صورت سرافكنده تبعات اين شكست را بپذيرد و براي جبران مافات كار را در عراق به مردم و دولت اين كشور بسپارد و يا با فرافكني و انداختن مشكلات به گردن ديگران شرايط منطقه را به سمت ايجاد فضاي امنيتي و نظامي سوق دهد.زاكاني با اشاره به سخنان جديد بوش و تصميم دولت اين كشور براي اعزام بيست هزار نيرو به عراق گفت: آمريكا به دنبال آن است كه در اين مرحله كشورهايي مانند ايران و سوريه را وارد بحران عراق كند، لذا حمله كور سربازان آمريكايي در اربيل به سركنسولگري ايران و ربودن پنج نفر و امكانات و اسناد آن حكايت از رفتاري دارد كه آمريكا براي خود پيشه كرده و مي خواهد شكست مفتضحانه ديگري را تجربه كند.
ايران مقابله به مثل نمي كند
همچنين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، به ايسنا گفت: حمله به كنسولگري جمهوري اسلامي ايران و پيش از آن بازداشت چند ديپلمات ايراني آغاز راهبرد آمريكا براي ايجاد فضاي امن در عراق و سوءاستفاده لازم براي گرفتن بودجه تداوم ميليتاريسم است.
حشمت الله فلاحت پيشه با بيان اين مطلب، اظهار داشت: آمريكايي ها در تلاش  هستند كه شرايطي شبيه طرح طائف سال 1361 هجري را براي ايران به وجود آورند. در آن زمان آمريكا و يك سري كشورهاي مرتجع عرب و صدام در طائف عربستان با هم طرحي را چيدند كه بر اساس آن بايد براي ايران مشغله درست كنند و اساس بحث هم اين بود كه مانع از صدور انقلاب اسلامي شوند.
خطر درگيري نظامي
دكتر پيروز مجتهدزاده نيز در گفت وگو با ايسنا اظهارات اخير جورج بوش درباره عراق را تأسف بار خواند و هدف از آن را به تسليم واداشتن دولت ايران در خصوص مسئله هسته اي ايران دانست. رئيس مؤسسه يوروسويك لندن با اشاره به اظهارات اخير جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در مورد عراق و ادعاي دخالت ايران در مسايل داخلي اين كشور اظهار داشت: جورج بوش با اقدامات خطرناك  قصد دارد فشار را به بالاترين حد ممكن به دولت احمدي نژاد وارد آورد و تا حد برخورد نظامي برساند كه اين وضع مورد انتقاد است و از طرف همگان محكوم شده است.

نشست اضطراري شوراي حكام احتمالاً برگزار نمي شود
گروه سياسي- ديپلمات هاي حاضر در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي از كاهش تمايل اين شورا براي تشكيل جلسه اضطراري به منظور بررسي آخرين تحولات پرونده هسته اي ايران خبر دادند.
به گزارش رويترز، ديپلمات ها علت بوجود آمدن اين رويكرد درقبال پرونده را پاسخ معتدل ايران به قطعنامه 1737 شوراي امنيت و پرهيز اين كشور از برخورد ستيزه جويانه با آژانس اعلام كردند.
آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از تصويب قطعنامه تحريم ايران در شوراي امنيت ،در حال ارزيابي مجدد پروژه هاي فني مرتبط با برنامه هسته اي ايران است و تلاش مي كند تا صلح آميز بودن آن را كه تا كنون چندين بار به آن اعتراف كرده است،تأييد كند. سخنان مذكور از جانب ديپلمات ها در حالي مطرح مي شود كه برخي ازآنان معتقدند برگزاري نشست اضطراري شوراي حكام ممكن است به انسجام اين شورا لطمه زده و چنددستگي ميان كشورهاي غربي وكشورهاي درحال توسعه درمورد پرونده هسته اي ايران راتشديد كند.
تأكيد فرانسه و ژاپن
به گزارش ايسنا نخست وزير ژاپن و رئيس جمهور فرانسه بازگشت ايران به ميز مذاكرات درباره برنامه  هسته اي اين كشور را خواستار شدند.
شينزو آبه، نخست وزير ژاپن و ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه در پاريس همچنين از ايران خواستند تمامي فعاليت هاي مرتبط با غني سازي اورانيوم را مطابق قطعنامه 1737 شوراي امنيت به حالت تعليق درآورد. آبه و شيراك همچنين موافقت كردند درمورد برنامه  هسته اي ايران با يكديگر همكاري كنند.

يادداشت
رشد اسلام و توطئه دشمنان
دكتر حسين ميرمحمد صادقي
در خلال سال هاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي و آغازين سال هاي پس از آن، كه صاحب اين قلم را امكان ادامه تحصيل در ديار غرب فراهم آمده بود، غربت اسلام و قلت اسلامگرايان در آن جوامع به عيان قابل مشاهده بود، بدانسان كه برخي از نمادهاي تعلقات اسلامي و ازجمله حجاب زنان در معابر و محافل عمومي نگاه هاي تعجب آميز عابران را به خود جلب مي كرد. اين همه طي سال هاي اخير به طور اساسي تغيير كرده است. حتي در سفري كوتاه به كشورهاي غربي مظاهر تقيّد به احكام اسلامي ازجمله رعايت حجاب اسلامي توسط بانوان مسلمان در محافل عمومي و دانشگاهي به كرّات مشاهده مي شود.
در كشورهاي اسلامي نيز موج عظيم بازگشت به اسلام موجب مجبور شدن حاكمان به تظاهر به اسلاميت شد كه ازجمله اقدام جعفر نميري در سودان در حدود دو دهه گذشته در خالي كردن چندين شيشه مشروب الكلي در رود نيل قابل ذكر است.
مسلماً اين رشد سريع و چشمگير در جوامع غربي كه با موج اسلامخواهي در كشورهاي اسلامي همراه بود نمي توانست از چشم دشمنان اين دين مخفي بماند. يكي از برنده ترين سلاح هايي كه طي سال هاي اخير براي مبارزه با اين موج عظيم اسلامخواهي در بين مسلمانان و حتي غيرمسلمانان به كار گرفته شده است نازيبا جلوه دادن چهره زيباي اسلام با بزرگنمايي اقدامات افراطيون و قلمداد كردن آنها به عنوان نمادهاي واقعي اسلام بوده است. گردانندگان وسايل ارتباط جمعي در مغرب زمين طي اين سال ها بسيار مايل بوده اند كه اقدامات تروريستي بين المللي منسوب به گروه هاي اسلامي را با بزرگ نمايي پوشش دهند، از اجراي برخي از مجازات ها و شلاق زدن ها در ملأ عام در فلان كشور اسلامي، صدور فلان حكم قضائي سنگين عليه يك سخنران يا فعال حقوق بشر در كشور اسلامي ديگر و يا اقدامات خشونت بار پيروان فرق مختلف اسلامي عليه يكديگر گزارش هاي تفصيلي براي خوانندگان، شنوندگان و بينندگان خود تهيه كنند و با اين ترفند تخم بدبيني و نفرت را نسبت به اسلام و مسلمانان در قلوب مردم بكارند. بدين ترتيب، چون هميشه، پياده نظام هاي اين توطئه هاي تبليغي افراد نادان و كج فهم و متعصبان كوردل مي باشند كه در كنار دشمنان اسلام دو تيغه يك قيچي براي بريدن ثمرات و شاخ و برگ اين آيين را تشكيل مي دهند و هر دو گروه، هر چند با انگيزه هاي متضاد، در خدمت هدف واحدي قرار مي گيرند. هشدارهاي دلسوزانه رهبري نظام طي روزهاي اخير در مورد لزوم پرهيز از افتادن به دام دشمن يا دچار شدن به درگيري هاي فرقه اي را بايد از اين منظر مورد توجه قرار داده و ارج نهاد.

تصميمات مجمع تشخيص مصلحت نظام
درباره موارد اختلافي مجلس و شوراي نگهبان
گروه سياسي - در جلسه  ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، اين مجمع از چهار مورد موضوع اختلافي ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان كه در دستور كار قرار داشت در سه مورد به نفع شوراي نگهبان رأي داد .
جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام كه هر دو هفته يكبار شنبه ها برگزار مي شود، ديروز دو غايب داشت ، اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص نظام به علت تداوم بيماري و محمود احمدي نژاد رئيس جمهور به علت سفر نتوانستند در جلسه ديروز حاضر شوند. به همين دليل و براي اولين بار محمود هاشمي شاهرودي ،رئيس قوه قضائيه و عضو حقوقي مجمع، رياست جلسه را بر عهده گرفت.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام ، اصلاح ماده 948 قانون مدني درباره دريافت اجرت المثل ايام زندگي مشترك توسط زوجه از ماترك زوج كه در جلسه  گذشته مجمع مطرح شده بود مجدداً بررسي و مقرر شد با انتقال اين تبصره به ذيل ماده 336 قانون مدني و بنا به پيشنهاد كميسيون حقوقي و قضايي مجمع، اين ماده اصلاح شود.
همچنين طرح استفساريه تبصره 6 ماده 9 قانون مطبوعات درباره  تغيير دوره انتشار و گستره انتشار مصوب مجلس شوراي اسلامي در سال 1379، طرح اصلاح ماده 6 قانون اصلاح مطبوعات و طرح استفساريه مواد (12) و (13) قانون اختلافات تأميني و تربيتي، شمول قانون مذكور و جرايم مطبوعاتي مصوب مجلس شوراي اسلامي در سال 1379 در جلسه  ديروز مورد بحث و بررسي قرار گرفت وپس از بررسي هاي انجام گرفته، در اين موارد نظر شوراي نگهبان مورد تأييد قرار گرفت.

انتخابات خبرگان
سخنگوي شوراي نگهبان در مورد تأييد صحت انتخابات چهارمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري گفت: هر حوزه انتخابيه اي كه باطل شود، انتخابات آن همزمان با انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در سال آينده برگزار مي شود. وي ادامه داد: صحت انتخابات خبرگان رهبري در استانهاي اصفهان و آذربايجان شرقي تأييد و در حوزه انتخابيه ايلام نيز به دلايلي از جمله نحوه تبليغات نامزدها، ابطال شد. به گفته كدخدايي، هيأتي از سوي شوراي نگهبان براي بررسي انتخابات حوزه انتخابيه قزوين اعزام شد و نظر اين شورا در مورد اين حوزه و نيز حوزه انتخابيه اروميه در يكي دو روز آينده مشخص مي شود.

با تأييد شوراي نگهبان
بانك ها تا يك ماه آينده پيش از ادارات آغاز به كار  مي كنند
گروه سياسي سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به تأييد مصوبه اخير مجلس درباره ساعت كار بانكها مدت زمان ابلاغ اين مصوبه را 15روز تا سه هفته ذكر كرد و درعين حال گفت: گاهي درمورد برخي مصوبات طي تشريفات قانوني يك تا دو ماه به طول مي انجامد.
عباسعلي كدخدايي روز گذشته در نشستي با خبرنگاران كه ايرنا خبر آن را منتشر كرد اظهار داشت: طرح بازگشت ساعت كار بانكها به وضع سابق نيز كه روز 20ديماه به تصويب مجلس رسيده بود در جلسه ??ديماه شوراي نگهبان بررسي شد و مورد تأييد قرار گرفت. بر اساس اين مصوبه، دولت موظف است ساعت كار بانكها را به نحوي تنظيم كند كه فعاليت بانكها پيش از ساعت كار ادارات، آغاز شود.
سخنگوي شوراي نگهبان در خصوص ابلاغ اين مصوبه به دولت گفت: اين مصوبه پس از تأييد شوراي نگهبان، از سوي مجلس شوراي اسلامي براي رئيس جمهور ارسال مي شود.
عباسعلي كدخدايي همچنين اعلام كرد: اين شورا، مصوبه مجلس مبني بر افزايش سن رأي دهندگان از 15سال به 18سال را تأييد كرد.
بودجه را زود تصويب كنيد
سخنگوي شوراي نگهبان از دولت و مجلس خواست در كوتاهترين زمان ممكن، لايحه بودجه سال 1386كل كشور را تصويب كند و براي تأييد نهايي در اختيار شوراي نگهبان قرار دهد. سخنگوي شوراي نگهبان اظهار داشت: امسال نيز شوراي نگهبان همزمان با مجلس، بودجه را بررسي مي كند اما بررسي همزمان شوراي نگهبان نبايد موجب شود كه دولت و مجلس در زمانبندي قانوني خود كوتاهي كنند. خبرنگاري از كدخدايي در خصوص بودجه سايه سؤال كرد و پرسيد: در صورت تصويب اين بودجه در مجلس، شوراي نگهبان نظر خود را اعلام خواهد كرد ؟ سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ گفت: چنانچه مجلس، مصوبه اي علني يا غيرعلني داشته باشد، در شوراي نگهبان بحث و بررسي مي شود. اگر بودجه سايه، مصوب مجلس باشد، شوراي نگهبان اظهار نظر خواهد كرد

كاندوليزا رايس:
حمله به ديپلمات هاي ايراني به دستور بوش انجام شد
گروه سياسي- وزير امور خارجه آمريكا اذعان كرد: بوش شخصا دستور حملات اخير از جانب نيروهاي آمريكايي برضد اتباع ايراني در عراق را صادر كرده است.
كاندوليزا رايس كه پيش از سفردوره اي خود به خاورميانه در دفتر كارش با روزنامه نيويورك تايمز گفتگو مي كرد تصريح كرد: اين دستور چندماه پيش، از جانب رئيس جمهور آمريكا و با عنوان برخورد گسترده با آنچه تحركات ايران در عراق خوانده شده، صادر گرديده است.رايس در حالي كه دقيقا به زمان صدور اين دستور اشاره نكرد، افزود: پس از آنكه مشاهدات ما حكايت از افزايش فعاليت هاي ايرانيان در عراق داشت، بوش اين فرمان را صادر كرد.
وزير خارجه ايالات متحده عمليات نظاميان آمريكايي در ربودن ديپلمات ها و اتباع ايراني حاضر در عراق را مأموريت دفاعي نيروهاي آمريكا خواند و گفت: علاوه براين، بخشي از عمليات بر ضد ايرانيان حاضر در عراق به منظور جلوگيري از اقدامات بعدي آنان بوده است.
اين در حالي است كه روز جمعه رايس و رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا تأكيد كرده بودند كه قصد مقابله با ايران در درون مرزهاي اين كشور را ندارند و تلاش مي كنند تا با ايران در قلمرو عراق برخورد كنند. همچنين توني اسنو سخنگوي كاخ سفيد نيز تصريح نمود شايعاتي كه پس از سخنان اخير بوش در مورد طراحي حمله به ايران به گوش مي رسد، به هيچ وجه صحت ندارد.
متكي: اظهارنظرها و اقدامات آمريكايي ها ماجراجويانه است
وزير امور خارجه در واكنش به اقدام آمريكايي ها مبني بر حمله به كنسولگري ايران در اربيل گفت: اين اقدام آمريكايي ها ماجراجويانه و برخلاف كنوانسيون وين و مقررات بين المللي است.
به گزارش ايسنا، منوچهر متكي با بيان اين كه در تماس تلفني با هوشيار زيباري، وزير امور خارجه  عراق اين ماجرا را با وي در ميان گذاشته و زيباري نيز اين اقدام آمريكايي ها را محكوم كرده است، گفت: در حال حاضر جلال طالباني، رئيس جمهور عراق و مسعود بارزاني در كردستان عراق اين ماجرا را به جد پيگيري مي كنند و ما اميدواريم هرچه زودتر ديپلماتهاي ايراني آزاد شوند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |