شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۷ - Jan 20, 2007
خطاي مهندسان ناسا در هدايت MGS
010890.jpg
گروه علمي فرهنگي- پايگاه اطلاع رساني ناسا اعلام كرد دليل از كار افتادن مدارگرد MGS احتمالا اشتباه مهندسان سرپرست بوده است.
سازمان هوانوردي و فضايي آمريكا ناسا اعلام كرد دليل از كارافتادن ناگهاني كاوشگر مارس گلوبال سروير در مدار سياره مريخ احتمالا خطاي مهندسين كنترل عمليات آن در زمين بوده است. سازمان ناسا اعلام كرد كه جهت شناسايي دليل از كار افتادن اين كاوشگر كميته ويژه اي تشكيل داده است و شواهد اوليه، حاكي از خطاي انساني در اين زمينه است.
جان مك نامي سرپرست برنامه هاي اكتشافي ناسا در منظومه شمسي اعلام كرد مهندسان كنترل عمليات كاوشگر مارس گلوبال سروير با هدف به روز نگاري نرم افزارهاي اين كاوشگر، دستورات نرم افزاري را از زمين براي اين سفينه بدون سرنشين ارسال كردند كه اين دستورات به اشتباه سبب قرار گرفتن باتري سفينه در جهت خورشيد و داغ شدن آن شده است كه اين مشكل احتمالا تامين برق سفينه را دچار مشكل كرده و آن را در مدار مريخ از كار انداخته است.
داگ مك كوييزشن سرپرست برنامه سفينه مارس گلوبال سرو ير اعلام كرد تا پيش از پايان تحقيقات كميته ويژه نمي توان دليل از كار افتادن اين سفينه را به شكل رسمي اعلام كرد. چنانچه دليل مشكل ياد شده خطاي انساني در زمينه ارسال دستورات نادرست از زمين تشخيص داده شود، عملكرد مهندسين حاضر در برنامه اين سفينه زير سوال خواهد رفت.
سفينه بدون سرنشين و ???ميليون دلاري مارس گلوبال سرو ير در هفتم نوامبر سال ????به سوي سياره مريخ به پرواز درآمد و پس از قرار گرفتن در مدار اين سياره، به نقشه برداري از سطح آن مشغول شد.
ماموريت كاوشگر مارس گلوبال سروير در ابتدا دو سال تعيين شده بود اما اين ماموريت بارها توسط ناسا تمديد شد و تا زمان مرگ آن در سال ????ادامه داشت. اين سفينه در يك دهه حضور خود در مدار مريخ حدود ??? هزار عكس از سطح مريخ به زمين ارسال كرده است.

هدست هاي بلوتوث جديد
گروه علمي فرهنگي- يكي از شركت هاي سازنده تلفن همراه ، روشي نوين براي بهينه سازي استفاده از رايانه هاي چندرسانه اي و يا گوشي موبايل با استفاده از هدست هاي جديد بلوتوث خود ارائه كرده كه قابليت تعويض و راحتي استفاده از امكاناتي را كه سري هدست هاي بلوتوث BH-301، BH-201 و BH-100 دارا است، در بر دارد.
به نوشته سايت  نوكيا، اين وسايل جانبي كه به منظور بهينه ساختن استفاده از تلفن هاي همراه طراحي شده اند، تعهدي است كه اين شركت به منظور ارائه خدمات بهتر براي گوشي هاي موبايل در نظر گرفته است. انتظار مي رود اين 3 هدست در 4 ماهه اول 2007 در دسترس همگان قرار گيرند.

طراحي ابزار جديد ميكروفوتوني براي افزايش پهناي باند
ايسنا: محققان مؤسسه فناوري ماساچوست(MIT) موفق به طراحي ابزار ميكروفوتوني براي فناوري هاي ارتباطاتي شده اند كه به كمك اين ابزار راه به سوي ايجاد شبكه هاي نوري با كارايي و كيفيت بالاتر هموار خواهد شد.
فيبرهاي نوري مي توانند به سرعت، حجم بالايي از ديتا را منتقل كنند، اما فناوري دسته بندي كردن و ارسال فوتون ها - به دليل بروز چين خوردگي در پهناي باند - از ميكروالكترونيك ها كه ديتا را توليد و پردازش مي كنند، بسيار عقب افتاده است.

كيف هاي زنانه اي
كه به جاي موبايل زنگ مي زنند!
گروه علمي فرهنگي-گروهي از توليد كنندگان گوشي همراه اقدام به توليد كيف هاي زنانه با قابليتي منحصر به فرد كرده اند.
به گزارش گروه خبري GSM اين كيف هاي زنانه كه به مناسبت سال نوي ميلادي به بازار عرضه شده اند وقتي تلفن همراهي كه در داخل كيف قرار دارد شروع به زنگ خوردن نمايد (كه احتمالاً كسي متوجه زنگ خوردن آن نخواهد شد) اين كيف نيز خود با قدرتي بسيار بيشتر از خود گوشي شروع به لرزش (Vibratio) مي كند و چراغهاي LED آن روشن و خاموش مي شوند. با وجود اين كيف، بانوان ديگر نبايد نگران از دست دادن تماسهاي تلفن هاي خود باشند. چرا كه اين كيف خود شروع به زنگ خوردن مي كند! البته جدا از اين كارايي منحصر به فرد، اين كيف بسيار زيبا است و با وجود قسمت هاي مختلفي كه درون خود دارد، از جمله كيف ها و لايه هاي مختلف، كمبودي از نظر كارايي در مقايسه با ديگر كيف هاي زنانه نخواهد داشت.

ايمن كردن اينترنت اكسپلورر 7 در ويندوز ايكس پي
010887.jpg
پي سي ورلد: اينترنت اكسپلورر 7 داراي يك وضعيت Safemode است كه ميزان بالايي از امنيت را ارائه مي دهد. هنگامي كه اين حالت فعال باشد، مرورگر تنها اجازه دسترسي به پوشه فايل هاي اينترنتي موقتي را دارد. بدين وسيله ديگر نرم افزارهاي مخرب كه قصد دارند در هنگام جستجو يا گردش در اينترنت در كامپيوتر نصب شوند ديگر هيچ شانسي نخواهند داشت. مسئله مهم اينجاست كه اين حالت امنيتي تنها موقعي توسط گزينه هاي Tools->Security فعال مي شود كه اينترنت اكسپلورر 7 در ويندوز ويستا نصب و اجرا شود. البته جاي نگراني براي استفاده كنندگان از ايكس پي  وجود ندارد چرا كه آنها مي توانند توسط نرم افزار مجاني به نام Sadboxie به همين ميزان امنيتي دستيابي پيدا كنند.i
پس از نصب اين ابزار آيكوني در دسك تاپ با نام Sadboxie Quick Lach به چشم خواهد خورد. توسط اين گزينه مرورگر وب را فعال كنيد: البته همان مرورگري كه به صورت استاندارد در ويندوز نصب شده است مثلا اينترنت اكسپلورر از هم اكنون تمامي فايل هايي كه در هنگام مرور در اينترنت به كامپيوتر وارد مي شوند مثلا ويروس ها يا تروآها به اين قسمت امنيتي وارد مي شوند.
حتي تنظيماتي از مرورگر را كه شما عوض مي كنيد تنها تا زماني فعال خواهند ماند كه شما Sadbox را پاكسازي نكرده باشيد.
براي اينكه تنظيمات انجام شده باقي بمانند، يكبار از طريق آيكون خود مرورگر، مرورگر را فعال كنيد. توجه داشته باشيد كه تمامي نرم  افزارها را مي توانيد از Sadbox راه اندازي كنيد، تنها كافيست كه روي آيكون آنها رفته و دكمه راست موش را فشار داده و گزينه Ru Sadboxed را فشار دهيد.

آموزش عالي
اعلام آخرين مهلت ثبت نام دوره هاي كارداني
آزمون دانشگاه جامع علمي - كاربردي
ايسنا: مهلت ثبت نام اينترنتي دوره هاي كارداني (بدون آزمون) آزمون دانشگاه جامع علمي - كاربردي تاپايان امروز تمديد شد. آخرين مهلت ثبت نام در دوره هاي كارداني (بدون آزمون) دانشگاه جامع علمي كاربردي سال 1385 تا ساعت 24 امروز است. آن دسته از داوطلباني كه مدارك ثبت نامي را تهيه نموده اند در مهلت مقرر مي توانند ضمن مراجعه به پايگاه الكترونيكي سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني
www.sajesh.org نسبت به ثبت نام در آزمون مذكور اقدام كنند.

آزمون كارشناسي ارشد 87 با سؤالات پاسخ كوتاه
ايسنا: رئيس مركز آزمونسازي و روانسنجي سازمان سنجش آموزش كشور از ارائه سئوالات پاسخ كوتاه به همراه سئوالات تستي در آزمون كارشناسي ارشد سال 87 خبر داد.
دكتر اسدالله آسرايي با اشاره به اقدامات سازمان سنجش براي حركت در جهت استانداردسازي آزمونهاي اين سازمان، اظهار كرد:  برگزاري آزمونهاي پاسخ كوتاه يكي از اين روشهاست كه در آزمون دكتراي يكي از دانشگاه هاي معتبر كشور نيز انجام شد. وي با بيان اينكه بخشي از آزمون كارشناسي ارشد سال آينده قطعا به صورت پاسخ كوتاه خواهد بود، گفت: به عبارت ديگر پاسخنامه ها به گونه اي تهيه مي شود كه داوطلب هم توانايي پاسخ دادن به سئوالات پاسخ كوتاه و هم تستي را داشته باشد، طي اين روش خانه هايي در پاسخ نامه ها تعبيه شده است كه داوطلب بايد جواب سئوال را در اين خانه ها يادداشت كند. وي با بيان اينكه در آزمون كارشناسي ارشد سال آينده هم از سئوالات تستي و هم از سئوالات پاسخ كوتاه استفاده مي شود، گفت: چرا كه ارائه سئوالات تنها به صورت پاسخ كوتاه، درجه دشواري آزمون را بسيار بالا مي برد.
به گفته دكتر آسرايي،  مفهومي شدن سئوالات، جلوگيري از بكارگيري روشهاي تست زني و پاسخ هاي حدسي از مزاياي اين روش است، به عبارت ديگر پاسخ سئوال بايد توسط داوطلب ارائه شود كه در صورت صحيح بودن پاسخ، نمره آن به داوطلب تعلق مي گيرد در غير اين صورت نمره آن سئوال صفر محسوب مي شود و از آنجا كه گزينه ديگري در اين آزمون وجود ندارد، نمره منفي نيز به سئوالات داده نمي شود.

توزيع گنجينه سؤالات كنكور
ايرنا: نرم افزار گنجينه سئوالات آزمون سراسري از امروز از طريق مراكز پستي سراسر كشور توزيع مي شود.
  اين نرم افزار كه توسط مركز مطالعات، تحقيقات و ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش طراحي و پياده سازي شده است، داراي مجموعه سئوالات اختصاصي گروه هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني به همراه سئوالات عمومي كليه گروه هاي آزمايشي است. شايان ذكر است، جامعترين بانك سئوالات كنكور سالهاي گذشته، پاسخ هاي تشريحي، نكته هاي مفيد از جمله تعداد شركت كنندگان و قبول شدگان سنوات گذشته به شركت كنندگان و قبول شدگان به تفكيك استان،  گروه آزمايشي و سهميه هاي مختلف، امكان برگزاري آزمون از سئوالات موجود،  خلاصه مهمترين مباحث دروس و كاربري آسان برخي از ويژگيهاي اين نرم افزار است. اين نرم افزار به قيمت 35 هزار ريال در كليه مراكز اصلي پستي كشور توزيع مي شود.

حمايت مركز مطالعات فرهنگي شهر تهران از پايان نامه هاي دانشجويي
ايسنا: مركز مطالعات فرهنگي شهر تهران با همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از پايان نامه هاي دانشجويي مرتبط با موضوعات شهري حمايت مي كند. مركز مطالعات فرهنگي شهر تهران با همكاري سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران از پايان نامه هاي دانشجويي با محورهاي فرهنگ و اخلاق شهروندي و شهرنشيني، حقوق شهروندي و مديريت فرهنگي در شهر تهران حمايت مي كند.
علاقمندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر و دريافت فهرست عناوين و طرح نامه پژوهشي به معاونت پژوهشي دانشگاه يا دانشكده مربوط يا مركز مطالعات فرهنگي شهر تهران واقع در تهران،  خيابان شهيد استاد مطهري، چهارراه سهروردي، ابتداي سهروردي شمالي، كوچه تهمتن، پلاك 14 مراجعه كنند.

علمي فرهنگي
مختصات رؤيت هلال
نخستين ماه سال جديد قمري و  آغاز ماه محرم
گروه علمي فرهنگي- رؤيت هلال اولين ماه سال 1428 هجري قمري امشب براي علاقه مندان امكان پذير مي شود.
مسعود عتيقي مدير انجمن نجوم آماتوري ايران با اعلام اين مطلب به خبرنگار ما، افزود: رصدگران مي توانند هلال ماه محرم را به راحتي در شامگاه 30 دي ماه مطابق با 30 ذيحجه و 20 ژانويه در تمام پهنه كشور رصد كنند. وي گفت زمان غروب خورشيد در روز شنبه ساعت 17 و 18 دقيقه و 45 ثانيه است. به علاوه، امروز لحظه غروب ماه ساعت 18 و 44 دقيقه و 17 ثانيه است. عتيقي اضافه كرد، هلال ماه در لحظه رؤيت 58/369012 كيلومتر با زمين فاصله دارد و علاقه مندان يك ساعت و 25 دقيقه و 32 ثانيه وقت دارند كه اين كمان ابرو را در افق غرب محل سكونت خود مشاهده كنند. البته اين محاسبات براي تهران انجام شده است، اما اين رخدادها با اختلاف جزيي در سراسر ايران قابل رؤيت است.

حذف كامل كنكور در پايان سال اول برنامه پنجم توسعه
مهر: طرح يك فوريتي نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور طي جلسات متعدد در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي باحضور كارشناسان و تهيه كنندگان طرح مورد بحث و بررسي قرار گرفت و با اصلاحاتي در عنوان و متن به تصويب رسيد.در ماده يك اين طرح سه فاكتور امتحان نهايي كشوري، سابقه تحصيلي و سابقه پرورشي و مهارتي داوطلبان براي پذيرش در دانشگاه ها مدنظر قرار گرفته است.
امتحان نهايي كشوري بر اساس اين ماده آزموني است كه به صورت تشريحي با سئوالات يكسان و همزمان در سراسر كشور طبق مقررات وزارت آموزش و پرورش برگزار مي شود. سابقه تحصيلي نيز نتايج امتحان نهائي كشوري دروسي است كه داوطلب در دوره متوسطه و پيش دانشگاهي فرا گرفته است. همچنين سابقه پرورشي و مهارتي در اين طرح، رتبه داوطلب در مسابقات فرهنگي، هنري، ورزشي، مهارتي، علمي و پژوهشي در سطح استاني، كشوري يا بين المللي است. عناوين و ضوابط اين مسابقات به پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواهد بود.
در ماده 2 طرح كنكور مجلس شوراي اسلامي پذيرش دانشجو در مقطع كارداني (پيوسته و ناپيوسته)، كارشناسي، كارشناسي ارشد پيوسته، دكتراي حرفه اي و دكتراي پيوسته بر اساس سوابق تحصيلي و پرورشي و مهارتي داوطلب و آزمونهاي سراسري خواهد بود. تاثير سوابق تحصيلي و پرورشي و مهارتي در هر سال نسبت به سال قبل افزايش مي يابد به نحوي كه حداكثر تا پايان سال اول برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران آزمون هاي سراسري ورودي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي به طور كامل حذف شوند. دولت موظف است بسترهاي لازم را جهت تحقق اين ماده فراهم كند.بر اساس تبصره اين ماده، از سال 1386 وزارتخانه هاي علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامي مجازند داوطلبان ورود به مقطع كارداني (پيوسته و ناپيوسته) را صرفا بر اساس سوابق تحصيلي و پرورشي و مهارتي پذيرش كنند.
در ماده 3 اين طرح، برگزاري آزمون سراسري براي داوطلبان ورود به دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي تا قبل از حذف كامل آن بر اساس قانون يك مرحله اي نمودن آزمون سراسري مصوب 21/5/1377 مجلس شوراي اسلامي خواهد بود.در ماده 4 اين طرح، ضوابط احتساب سوابق تحصيلي داوطلبان تشرح شده است. بر اساس اين ماده ضوابط احتساب سوابق تحصيلي داوطلبان مانند تعيين پايه هاي تحصيلي، دروس و ميزان تاثير هر يك از آنها و همچنين ميزان تاثير سوابق پرورشي و مهارتي و نيز امتيازات رتبه هاي مسابقات استاني كشوري و بين المللي بر عهده كميته اي از مسئولين است.
ماده 4 طرح سنجش و پذيرش مجلس شوراي اسلامي 2 تبصره دارد. تبصره اول بيان مي كند كه در صورتي كه داوطلب فاقد سوابق تحصيلي و پرورشي و مهارتي مطابق اين قانون باشد تعيين نحوه انطباق سوابق تحصيلي و پرورشي و مهارتي او براي پذيرش در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي بر عهده كميته موضوع اين ماده است.تبصره 2 نيز اشاره دارد به اين نكته كه ضوابط و نحوه بهبود ارتقاء سوابق تحصيلي براي داوطلبي كه علاقه مند به جبران سوابق تحصيلي خود (در همه يا بعضي از مواد درسي) مي باشد بر عهده كميته موضوع اين ماده است. اين طرح بندهاي ديگري نيز دارد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |