شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۳ - Jan 27, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
مؤمن 4 دشمن دارد؛ مؤمني كه بر او حسد برد، منافقي كه دشمنش دارد، شيطاني كه گمراهش كند و كافري كه با او پيكار كند.

نهج الفصاحه، حديث 2275
امروز با حافظ
وز پي ديدن او دادن جان كار من است
لعل سيراب به خون تشنه لب يار من  است
هر كه دل بردن او ديد و در انكار من است
شرم از آن چشم سيه بادش و مژگان دراز
آب و هوا
011985.jpg

عكس روز
011991.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه
كربلا، پنجشنبه، پنجم بهمن - تا كنون نزديك به يك ميليون نفر شيعه خود را براي شركت در مراسم عزاداري سالار شهيدان به كربلا رسانده اند.

سكه، طلا و ارز
011952.jpg

در شهر چه خبر
ايستگاه صلواتي مجاز
محرم امسال درمشهد فقط ايستگاه هاي صلواتي كه ازسازمان فرهنگي تفريحي شهرداري مجوز داشتند امكان فعاليت دارند و توزيع صلواتي هر نوع مواد غذايي در اين شهر بدون كسب مجوز ممنوع شده است. شهرداري مشهد براي توزيع چاي و شربت از 3 سال پيش ايستگاه هاي صلواتي را زير نظر خود راه اندازي كرده بود. بنابراين براي كنترل اين ايستگاه ها طبق هماهنگي به عمل آمده با راهنمايي و رانندگي و نيز هيات هاي مذهبي مقرر شد، ايستگاه هاي فاقد مجوز جمع آوري شوند.

آنتن دهي كناردريا
تا به حال بخش وسيعي از سواحل دريا ي خزر تحت پوشش آنتن دهي تلفن همراه نبود اما سرانجام پس از ادامه مشكلات آنتن  دهي تلفن همراه در استان مازندران ، ??? سايت BTS شبكه هاي تلفن همراه به اين  استان اعزام شد تا مشترك مورد نظر بيشتر در دسترس باشد. از ??? پروژه آماده افتتاح در ايام دهه مبارك فجر، ??? طرح آن مربوط به تقويت شبكه هاي تلفن همراه است. همچنين تعداد شماره هاي تلفن همراه در مازندران افزون بر ??? هزار شماره شد و تجربه نشان داده حضور گردشگران در ايام تعطيل، ترافيك ارتباطي بالايي را نصيب اين منطقه از كشور مي كند. پروژه هاي قابل افتتاح در اين استان شامل??? مركز سوئيچ پرظرفيت و كم ظرفيت، 4 مركز ديتا ، 5 دفتر مخابراتي و۲۶ دفتر ICT روستايي ، ??? سايت BTS و ?? پروژه سوئيچينگ تلفن ثابت اعلام شده است.

توسعه شبكه كابل
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در چند مركز مخابراتي آغاز  ژشد. با اجراي اين عمليات ، ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد صالح طبري با پيش شماره ژهاي 4463 تا 4467 در محدوده خيابان مخابرات بلوك ب 1 و ب 2 و خيابان اصلي با اختلال همراه است. همچنين ارتباط تلفني در مركز مخابرات شيخ فضل الله نوري با پيش شماره ژهاي 8803 تا 8806، 8860 ، 8861 ، 8821 در محدوده خيابان ژهاي ملاصدرا، شيخ بهايي، خوارزمي و اتوبان همت و در مركز مخابرات شهيد ديالمه با پيش شماره 3344۳۳۵۰، تا 3352، 3355، 3356، 3312 و 3313 در محدوده خيابان شوش شرقي، خراسان، 17 شهريور و خيابان ري نيز با اختلال همراه است.

بد اقبالي سمناني ها
بر اساس اعلام مسئولان تا پايان اين هفته جايگاه عرضهCG در سمنان تعمير و مشكل دارندگان خودروهاي گازسوز رفع مي شود .سمناني ها در سيستم گاز رساني از بخت و اقبال و خوبي دست كم در روزهاي سرد گذشته برخوردار نبوده اند . اين موضوع به قطع جريان گاز شهري در 2 ماه گذشته ختم نمي شود. زيرا اين اواخر تعطيلي برخي از جايگاههاي عرضه CG در استان سمنان براي رانندگان خودروهاي گازسوز اين استان نيزمشكلاتي ايجاد كرده است. در استان سمنان 7 جايگاه توزيع CG وجود دارد كه در حال حاضر جايگاه سوخت سمنان به دليل نشت شير اصلي،جايگاه سوخت دامغان به دليل از كار افتادن سيستم رايانه اي و جايگاه سوخت آرادان گرمسار به دليل نشت دستگاه سردكننده گاز تعطيل هستند. در حال حاضر بيش از يك سال از فعاليت جايگاههاي عرضه سوخت در سمنان مي گذرد و بيش از 3 هزار خودروي گازسوز در اين استان وجود دارد. خودروهاي جديد تحويلي نيز دوگانه سوز و شمار خودروهاي گازسوز در استان سمنان در حال افزايش است.

تلويزيون
نام برنامهشبكهمدت زمان (دقيقه)ساعت پخش
سريال سايه سكوتيك۴۰۲۲:00
سينمايي لك لك ها به خانه بازمي گردنديك۸۰۲۴:00
سريال افسران پليسدو۴۰۲۱:00
جابرابن حيان سه۴۵۱۹:45
كتابفروشي هدهدسه۵۰۲۰:30
سينما چهار چهار۱۷۵۲۱:00
هشدار براي كبري 11 پنج۴۰۲۳:00

بازار
توقف قطار سيب زميني
011949.jpg
قطار قيمت سيب زميني پس از پيشروي آهسته خود بالاخره از حركت باز ايستاد و در حال حاضر در ميادين ميوه و تره بار شهرداري، قيمت سيب زميني دماوندي هر كيلو 550 تومان و سيب زميني همدان كيلويي 450 تومان است. طي 35 روز گذشته با همكاري وزارت بازرگاني حدودا 800 تن سيب زميني بين 400 واحد صنفي توزيع شده كه به نظر مي رسد دليل ثابت ماندن قيمت ها همين امر بوده است. چند كانتينر سيب زميني  پاكستاني هم در روزهاي اخير وارد بازار شده كه البته بسيار ريز است و كيفيت خوبي ندارد. اما سيب زميني هاي وارداتي معطل در مرز تركيه با كيفيت بالاتر تا چند روز آينده وارد سبد مصرف مي شوند تا خريداران در ايام محرم دچار مشكل نشوند. جالب اينكه به گفته حسين مهاجران رييس اتحاديه ميو ه وسبزي تهران با گسيل مقدار بيشتري از اين محصول قيمت هركيلو سيب زميني به 100 تومان تومان هم خواهد رسيد.

انقلاب اسلامي؛ ميراث دارِ عاشورا
دكتر صادق آيينه وند
۱ - وقوع انقلاب هاي الهي به 2 عامل امامت و عدالت بستگي دارد و اين 2 ويژگي در انقلاب اسلامي ايران نمايان است. در مسأله امامت، رهبري امام خميني ره، به عنوان استمرار دهنده حركت انبياي الهي، مورد اعتماد نخبگان و آحاد جامعه قرار گرفت. از سوي ديگر، اساس انقلاب اسلامي، رواج عدالت واقعي بود؛ به همان گونه كه عدالت گستري مورد توجه انبيا، پيامبر اكرم ص و امامان ع بوده است. اما در بررسي دقيق تر، انقلاب اسلامي از حيث الگوهاي والايي مانند امر به معروف و نهي از منكر، مقابله با طاغوت، تكيه بر پايگاه مردمي و استفاده از اصول مشخص ديني، در بين انقلاب هاي الهي بيشترين شباهت را به قيام حسيني دارد. امام حسينع هدف خود را اجراي سيره جدشان، امر به معروف و نهي از منكر، عدالت گستري و ايستادگي در برابر ستم اعلام كردند. امام خمينيره نيز چه قبل از تبعيد و چه در نجف و پاريس ، به صراحت اعلام كردند كه ما در مقابل حكومتي كه ظلم مي كند ايستادگي مي كنيم و با خواست مردم، حكومت عدل را بر دو محور اسلاميت و جمهوريت بنيان مي نهيم.
۲ - روش مبارزه ملت ايران نيز عاشورايي است. همان طور كه اگر دعوت مردم كوفه از امام براي مقابله با حاكميت استبدادي امويان نبود، چنان انقلابي به وقوع نمي پيوست، امام خميني نيز با تكيه بر مردم، ايستادگي كرد . سبك اعتراض و حركت مردم و امامره از عاشورا نشأت گرفته بود، با اين تفاوت كه در قيام حسيني، مردم در نيمه راه از همراهي با حضرت امتناع كردند، اما مردم ايران همراه رهبرشان ماندند .
3 - از جهت تاريخي نيز نقطه شروع انقلاب اسلامي 15 خرداد 42 مطابق با ماه محرم بود. امت به پا خاسته مسلمان با حضور در تكيه ها، حسينيه ها و مساجد، ياد حسيني را گرامي داشتند و با تكيه بر ميراث ارزشمند تجربه تاريخي عاشورا وارد ميدان مبارزه شدند. از سوي ديگر، انقلاب عاشورا و انقلاب اسلامي ايران در تثبيت و تقويت يكديگر مؤثرند؛ يعني عزاداري امام حسينع عامل تقويت انقلاب اسلامي است و انقلاب اسلامي نيز موجب احياي امر به معروف و نهي از منكر شد كه مهم ترين هدف قيام امام حسينع بود.
4 - تأثير حادثه كربلا از حيث معنوي و وصول انسان به حيات طيبه بر انقلاب نيز چشمگير است؛ زيرا محور انقلاب اسلامي بر پايه اخلاق اسلامي و خداجويي نهاده شده است. منظور از اخلاق، فضايلي است كه تبلور حركت الهي انبياست. همان طور كه پيامبر اكرم ص فرمودند: من براي اكمال مكارم اخلاقي برانگيخته شدم ، تكميل اخلاق در جهان امروز نيز توسط مصلحاني مانند امام خمينيره انجام مي پذيرد.
5 - يكي از ابعاد تأثيرپذيري امام خمينيره از عاشورا، نگرش سياسي ايشان به عاشورا بود كه تحولي گسترده در نگرش كلي به رابطه دين و سياست به وجود آورد و در واقع عاشورا را مدخلي براي احياي ابعاد فراموش شده اسلام قرار داد. اگر اين ديدگاه امام محقق نمي شد، انقلاب اسلامي به ثمر نمي رسيد؛ زيرا موفقيتي كه از آن سخن گفته مي شود، بر اساس معيارهاي مادي است كه ما در زمانه خود آن را تحليل مي كنيم؛ اما مقياسي كه تاريخ رقم مي زند، فراتر از شرايط زماني است. پس همان طور كه پيام حسيني در طول تاريخ گسترش يافت تا به ما رسيد، انقلاب اسلامي هم محدود به شرايط سياسي نمي شود. در اين جا مهم، نحوه انتقال اين ارزش ها به نسل هاي بعد است.
6 - برداشت غلط از دين، عامل انحطاط جامعه در عصر حسيني بود. همين اتفاق در عصر امام خمينيره نيز افتاد و امامره در شيوه اصلاحي خود همان شيوه اصلاح فكري امام حسينع را اتخاذ كرد: امام حسينع در نامه ها و سخنراني هاي خويش عتاب و خطاب هايي به امويان به ويژه يزيد داشته و تذكر مي دادند كه در كجا بر خلاف اصول قرآن و سنت نبوي عمل كرده اند. امام خمينيره نيز، نظير چنين هشدارهايي را به شاه مي دادند و اصول را به او گوشزد مي كردند، با اين تفاوت كه قيام عاشورا از طليعه دعوت مردم تا زمان شهادت امام حسين ع به يك سال هم نرسيد، اما رهبر انقلاب اسلامي فرصت بيشتري داشتند .

مسابقه با جايزه / 11
مليت دبيركل جديد سازمان ملل
دبيركل جديد سازمان ملل، اهل كدام كشور است؟
A) تايلندC ) آفريقاي جنوبي
B ) كره جنوبيD) چين
خوانندگان بايد يكي از گزينه هاي A,B,C,D را حداكثر تا ساعت 16 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 9165-202- 0912 اس ام اس كنند. 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) به حسابشان جايزه نقدي واريز خواهد شد. از آنجايي كه برندگان بين ساعت۱۶ تا 18 مشخص مي شوند شركت كنندگان در اين ساعات تلفن خود را روشن بگذارند. پاسخ صحيح و اسامي  برندگان را فردا در همين ستون بخوانيد.
اسامي  و نام پدر برندگان مسابقه شماره 10: تهران؛ محرم مهدي، علي‎/ ابراهيم يگانه، محمد‎/ محمدعلي ناظري، محمدمهدي‎/ قنبر حورزاد، اسرافيل‎/ عصمت افكاري، غلامحسين‎/ هشتگرد؛ مجيد خوش كامه لنگرودي، اصغرعلي‎/ اهواز؛ بهزادحميد، ثابت‎/ شيراز؛ هادي نظري، علي  نجات‎/ كاشان؛ مجيد صحرايي، حسين و كرمان؛ مهري صباغي رحيمي، علي.
پاسخ صحيح مسابقه پنج شنبه گزينه C (حبيب بن مظاهر) بود.

آلودگي هواي تهران
011988.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
شور حسيني
بغض، گلويش را مي فشرد و تعادلش را به هم مي زد. به هر شكلي بود بغضش را فروخورد. كتيبه ها را نصب كرد و پرچم عزاي اباعبدالله الحسين(ع) برپا شد. رفت آماده نماز شود كه بغض گره خورده اش در آيينه تركيد و اشك خون جاري شد.
فرهاد معماري

گشتي در دنياي خبرها
راننده ولخرج
برلين: چند روز قبل يك راننده كاميون در آلمان در مسابقه راديويي شركت كرد و برنده 100 هزار يورو شد. وي پس از برنده شدن اين مبلغ قول داد تنها يك چهارم آن را بردارد و بقيه را از پنجره هاي ساختمان شهرداري شهر محل سكونت خود به بيرون پرتاب كند تا نصيب ساير شهروندان بشود. اما شهرداري شهر ماينتس با توجه به اينكه ساختمان شهرداري داراي سيستم تهويه مطبوع است و نمي توان پنجره هاي آن را براي مدت زمان طولاني باز گذاشت با اين اقدام راننده كاميون مخالفت كرد. حالا وي به دنبال يك ساختمان شهرداري در آلمان است تا بتواند اين پولها را از پنجره هاي آن بيرون بيندازد.
سگ با ارزش
بوگوتا: پليس كلمبيا صاحب بيش از 700 سگ تربيت شده است تا به كمك اين حيوانات محموله هاي مواد مخدر كشف بكند. اما از ميان اين سگ ها يك سگ 36 كيلوگرمي از ارزش خاصي برخوردار است. اين حيوان كه در فرودگاههاي اين كشور فعاليت مي كند ازسال 2003 تا كنون موفق به كشف 300 كيلوگرم كوكايين و 20 كيلوگرم هروئين شده و به همين دليل قاچاقچيان مواد مخدر بارها تهديد كرده اند كه او را مسموم خواهند كرد و به قتل خواهند رساند. حتي يكي از قاچاقچيان مشهور اين كشور اعلام كرده به هر كسي كه اين حيوان را بكشد، 10 هزار دلار جايزه نقدي پرداخت خواهد كرد. به همين دليل ماموران پليس به صورت شبانه روز مراقب اين سگ هستند و غذاي وي براي سمي نبودن، همواره بررسي مي شود.
مرگ مرغ ها با فرياد
پكن: يك دادگاه در چين مدعي شد كه يك پسر بچه 4 ساله باعث مرگ بيش از 400 مرغ شده به همين دليل بايد پدرش به صاحب مرغداري غرامت بپردازد. داستان از اين قرار بود كه اين پسر بچه همراه با پدرش به يك مرغداري رفتند. در بيرون مرغداري اين پسر بچه ناگهان با يك سگ مواجه شد و از اين حيوان ترسيد. به همين دليل سر خود را داخل يكي از پنجره هاي مرغداري كرد و براي چند دقيقه با صداي بسيار بلند فرياد كشيد. بر اثر اين فريادها 443 مرغ در مرغداري جان خود را از دست دادند. با آنكه پدر اين پسر بچه اين ادعا را نمي پذيرد اما قاضي پرونده مي گويد كه كارشناسان پس از كارشناسي دقيق به اين نتيجه رسيده اند كه فريادهاي اين پسر بچه عامل از بين رفتن مرغ ها بوده است. حالا بايد پدر نگون بخت 230 دلار به صاحب مرغداري غرامت بپردازد.
پيامدهاي گران شدن فلزات
سنگاپور: شهر سنگاپور يكي از امن ترين شهرهاي آسيا براي زندگي كردن است. در واقع ميزان ارتكاب جرم و جنايت در اين شهر بسيار پايين است. اما افزايش قيمت جهاني فلزات باعث بدنام شدن اين شهر شده است. با آنكه ميزان ارتكاب جرم و جنايت در اين شهر در سال 2006، 10 درصد نسبت به سال قبل از آن كاهش يافت اما تعداد سرقت هاي فلزات دو برابر شد. افزايش قيمت جهاني فلزات باعث شده تا سارقان اقدام به سرقت درپوش هاي آهني كانال هاي تاسيسات شهري، تابلوهاي راهنمايي و حتي كابل هاي مسي كنند.
كفش هاي پاشنه بلند
آديس آبابا: از اين پس ماموران گمرك در چين به كفش هاي پاشنه بلند نيز مشكوك خواهند شد. داستان از اين قرار است كه 6 ماه قبل 5 چمدان از شهر آديس آبابا به مقصد يكي از فرودگاههاي كشور چين ارسال شد اما هيچ كس تا ديروز اين چمدانها را تحويل نگرفت. به همين دليل پليس ديروز تصميم گرفت اين چمدانها را باز كند. داخل اين چمدانها 215 جفت كفش پاشنه بلند قرار داشت كه داخل پاشنه هاي آنها در حدود 21 كيلوگرم مواد مخدر جا سازي شده بود.
يافتن همسر مناسب
كارديف: دامداراني كه در دهكده هاي ولز زندگي مي كنند در اغلب مواقع احساس تنهايي مي كنند چون تنها همدم آنها گاوهايشان هستند. در واقع نتايج يك آمارگيري نشان مي دهد كه در حدود يك چهارم از اين دامداران مجرد هستند اما به دليل اينكه در مناطق خلوت و دور افتاده زندگي مي كنند همسري مناسب براي خود پيدا نمي كنند. به همين دليل 5 تن از اين دامداران دست به ابتكار جالبي براي همسر يابي زده اند. آنها روي بطري هاي بزرگ شير كه هر روز شير دام هاي خود را داخل آنها مي ريزند و به شهر ارسال مي كنند عكس و مشخصات خود را حك كرده اند و از افرادي كه علاقمند به ازدواج با آنها هستند خواسته اند با آنان تماس تلفني برقرار كنند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |