شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۳ - Jan 27, 2007
نشست وزيران خارجه ناتو در مورد افغانستان
011982.jpg
گروه بين الملل- وزيران كشورهاي عضو ناتو ديروز در بروكسل گرد هم آمدند تا ضمن بررسي آخرين تحولات در افغانستان اوضاع كوزوو را نيز در پي انتخابات پارلماني در صربستان مورد گفتگو قرار دهند.اين نشست كه به خواسته وزير امور خارجه آمريكا كوندليزا رايس برگزار شد توجه خود را بيشتر به اوضاع در افغانستان معطوف كرده است زيرا ناتو از آن بيم دارد كه با آغاز فصل بهار نيروهاي طالبان حمله هاي خود به نيروهاي ناتو مستقر در افغانستان را تشديد كنند.
ديروز خبرگزاري آسوشيتد پرس از افغانستان گزارش داده بود كه نيروهاي آمريكايي در حمله اي هوايي به مكاني در جنوب افغانستان كه به گمان نيروهاي مشترك يكي از مقرهاي طالبان بوده است،عده اي را كشته اند.آمريكايي ها تأكيد دارند كه در اين حمله يكي از سران طالبان كه از او نامي برده نشده است به قتل رسيده ولي اين خبر از سوي هيچ منبع مستقلي تأييد نشد.
در رابطه با افغانستان وزير امور خارجه آلمان پيشتر اعلام كرده بود كه قرار است هفته آينده كنفرانسي بين المللي در برلين براي كمك به بازسازي افغانستان تشكيل شود.به گفته وزير امور خارجه آمريكا ،دولت اين كشور در نظر دارد كمكهاي خود به افغانستان را در ده سال آينده به ده ميلياردوششتصد هزار دلار افزايش دهد.دولت آمريكا همچنين از نيروهاي درگير در افغانستان خواسته است كه علاوه بر افزايش كمكهاي خود،نيروهاي بيشتري را نيز به افغانستان گسيل كنند كه اين پيشنهاد با استقبال روبرو نشد.
دولت آلمان كه بيش از سه هزار نيرو در شمال افغانستان دارد تاكنون حاضر به فرستادن نيروهاي بيشتر و يا اعزام نظاميان خو د به ديگر نقاط افغانستان نشده است و در حاشيه اجلاس بروكسل اعلام كرد كه ممكن است فقط با فرستادن هواپيما هاي شناسايي به افغانستان موافقت كند.
سي و دو هزار نيرو ازسي و هفت كشور جهان اكنون در افغانستان به سر مي برند ولي آنان تاكنون نتواسته اند آرامش را به اين كشور برگرداند.
خبر گزاري آلمان در همين رابطه از بروكسل گزارش داد كه وزيران خارجه عضو پيمان ناتو بيشتر بر اين موضوع تأكيد دارند كه در كنار نيروهاي نظامي بايد براي بازسازي زيرساخت هاي افغانستان نيز گامهاي اساسي برداشته شود.
وزير خارجه آلمان فرانك والتر اشتاين ماير در همين رابطه به روز نامه نگاران آلماني در بروكسل گفت كه راههاي نظامي نمي تواند امنيت و ثبات را به افغانستان بازگرداند و هدف از برگزاري نشست بروكسل نيز بررسي همين موضوع است.
ياپ دوهوپ شفر دبير كل ناتو در مراسم گشايش نشست ناتو نيز بر ضرورت اتخاذ يك راهبرد فراگير براي رسيدن به صلح در افغانستان تأكيد كرد.

در سفر پوتين به دهلي امضا شد
قراردادهاي مهم اقتصادي و نظامي بين هند و روسيه
011979.jpg
گروه بين الملل - ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه روز گذشته در پنجاه و هشتمين سالگرد جشن استقلال هند بعنوان ميهمان ارشد جشن و به عنوان ميهمان ويژه روز جمهوري فرصت يافت روابط استراتژيك مسكو - دهلي نو را به رخ جهان بكشد.
پوتين و هيات بزرگ روسي همراه وي در مدت اقامت در هند سخاوتمندانه 10 قرارداد بزرگ در زمينه هاي تجارت، انرژي و دفاع با همتايان هندي خود امضا كردند. قراردادهاي روسيه با هند از اين جهت با قراردادهاي مشابه انگليسي، آمريكايي و فرانسوي با هند متفاوت است كه اين كشورها در نهايت حاضر مي شوند فقط محصول توليد شده را به هند بفروشند اما روس ها در قراردادهاي خود در 3 زمينه بسيار مهم حاضر شدند، فناوري پيشرفته توليد و ساخت را در اختيار هند بگذارند.
در ديدار پوتين از هند، روسيه متعهد شد، فناوري توليد راكتور هسته اي فناوري باز فرآوري سوخت مصرف شده در راكتورها را در اختيار هند قرار دهد و طرح مشترك ساخت موتور جت (نسل پنجم جنگنده هاي ميگ) را در هند اجرا كند. پوتين متعهد شد چهار راكتور هسته اي جديد در ايالت تاميل نادوي هند بسازد (دو راكتور روسي در حال حاضر در هند در دست ساخت است) در جهت تضمين امنيت انرژي در هند، روسيه مجوز مشاركت هند در توسعه ميدان نفتي ساخالين (3) را نيز صادر كرده است. هند 2 ميليارد دلار در ميدان نفتي ساخالين (1) سرمايه گذاري كرده و 20درصد سهام اين ميدان را در اختيار دارد. اولين محموله نفت اين ميدان را هند در دسامبر 2006 دريافت كرد.
مان موهان سينگ نخست وزير هند در توصيف اهميت روابط روسيه و هند در زمينه انرژي گفت كه امنيت انرژي يكي از ابعاد مهم روابط استراتژيك هند و روسيه است.علاوه بر امور هسته اي و انرژي، روابط دو كشور در زمينه نظامي و دفاعي نيز گسترش خواهد يافت. هند بعد از چين دومين خريدار بزرگ تسليحات روسي است. 80 درصد سلاح ها و سخت افزار نظامي هند، ساخت روسيه است. در جريان ديدار پوتين علاوه بر توافق در مورد ساخت موتور جت جنگنده براي 126 فروند ميگ 35، روسيه 300 دستگاه تانك T-90S نيز به هند خواهد فروخت. علاوه بر اين روس ها موافقت كردند هند را در سيستم ناوبري  ماهواره اي Gloass كه جايگزين سيستم GPS خواهد شد، ياري دهند.
حجم تجارت دو كشور در حال حاضر حدود 3 ميليارد دلار در سال است و قرار است تا سال 2010 اين رقم به ده ميليارد دلار در سال برسد.

تلاش براي
احياي قانون اساسي
پيشنهادي اروپا
گروه بين الملل - تلاش ها براي احياي قانون اساسي اتحاديه اروپا در نشستي در شهر مادريد اسپانيا با حضور صدراعظم آلمان كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را در اختيار دارد، ديروز برگزارشد.
آلمان در صدد است با توجه به موافقت هجده عضو اين اتحاديه با پيش نويس قانون اساسي پيشنهادي، موافقت ديگر كشورها را نيز با تغييراتي در متن اين قانون بدست آورد.
قانون اساسي اتحاديه اروپا در سال 2005 از سوي رأي دهندگان هلندي و فرانسوي رد شد.
در همين حال يك كميسيونر سوئدي اتحاديه اروپا از پافشاري آنگلا مركل بر لزوم انجام مذاكرات مخفيانه و سري درخصوص معاهده قانون اساسي انتقاد كرد ولي به گزارش خبرگزاري آلمان پيتر مندلسون، كميسيونر روابط تجاري اتحاديه اروپا از طرح هاي مركل براي احياي قانون اساسي اروپا استقبال كرد.

نگاه
مخالفت كميته روابط خارجي سناي آمريكا
با طرح جديد بوش در عراق
گروه بين الملل- در حالي كه رئيس جمهوري آمريكا كماكان به اعزام نيروهاي بيشتر به عراق اصرار مي ورزد، سناتورهاي مخالف راهبرد جديد بوش در عراق و درخواست هاي رئيس جمهوري را براي دادن فرصت جهت اثبات اين كه اين استراتژي موفق خواهد شد، ناديده گرفته و با صدور قطعنامه اي هرگونه افزايش نيرو را در عراق رد كردند.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه كميته روابط خارجي سناي آمريكا كه در حال حاضر تحت كنترل دموكرات ها است، با 12 رأي منفي و 9 رأي مثبت، به راهبرد جديد بوش رأي عدم اعتماد داده و طرح وي را براي اعزام 21500 سرباز ديگر به عراق رد كرده و آن را مغاير با منافع ملي دانستند.
اين قطعنامه براي مذاكره بيشتر طي ماه جاري به سنا كه هم اكنون تحت كنترل دموكرات ها است و احساسات ضد جنگ عراق در آن به شدت جريان دارد، برده خواهد شد.
اين قطعنامه دو حزبي كه توسط سناتور جوزف بايدن رئيس كميته روابط خارجي سنا، كارل لوين از ديگر دموكرات هاي سنا و اوليمپيا اسنو از جمهوري خواهان سنا و چاك هاگل نوشته شده، راهبرد جديد بوش براي تقويت نيروها در عراق را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.
بايدن گفت: هدف ما ارسال اين پيام مستقيم و يا غيرمستقيم به رئيس جمهوري است، اقداماتت را متوقف كن.
دموكرات هاي مخالف جنگ عراق پس از سخنراني بوش را به هدايت عجولانه و غيرمنطقي آمريكا به سوي يك جنگ متهم كردند و عقب نشيني سريع نيروهاي آمريكايي را خواستار شدند.
در اين قطعنامه كه البته لازم الاجرا نيست از دولت آمريكا خواسته شده در يك جدول زماني مناسب مسئولانه و به دليل منافع ملي وظيفه مهار خشونت ها در عراق را به دولت اين كشور و نيروهاي امنيتي عراقي بسپارد.
جمهوري خواهان سنا نيز نارضايتي خود را از اوضاع عراق اعلام داشته اند.
سناتور ريچارد لوگار، گفت: اين رأي گيري چيزي را به رئيس جمهوري تحميل نمي كند فقط به دوستان و متحدان ما اين نكته را تأكيد مي كند كه ما اختلاف داريم. در همين حال، ژنرال هاي ارتش آمريكا هشدار داده اند افزودن 21500 نيروي ديگر در عراق تنها باعث اعمال فشار بر ارتش خواهد شد. از سوي ديگر براي نخستين بار فرماندهان ارتش آمريكا اذعان كرده اند كه بعد از گذشت چهار سال از جنگ عراق نمي توانند وارد جنگ دوم و ديگري در هر نقطه اي شوند. روزنامه البيان- چاپ امارات متحده عربي- در همين رابطه نوشت كه ژنرال هاي آمريكايي در اظهارات مختلفي اعلام كرده اند، با وجود اين كه بعد از گذشت چهار سال از جنگ عراق نيروهاي ارتش و تفنگداران دريايي آمريكا تبديل به نيروهاي متبحر در برابر اقدامات خشونت آميز شده اند، اما اين نيروها قادر به آغاز جنگ دوم در نقطه ديگري در جهان نيستند.
فرماندهان ارتش آمريكا اعلام كردند: نيروهاي مسلح آمريكا امروز با خطر بزرگتري روبه رو هستند. در صورتي  كه بخواهيم وارد جنگ ديگري شويم، بايد از نيروهاي بيشتر و بودجه بيشتري استفاده كنيم.
ژنرال جيمز كانوي در نشست كميته نيروهاي مسلح كنگره آمريكا گفت: ما در حال حاضر در جهت آموزش بهتر نيروها در برابر اقدامات شورشيان در جهان تلاش مي كنيم و نيروهاي آمريكايي تنها در خصوص نحوه رويارويي در برابر شورشيان آموزش ديده اند نه در برابر جنگ هاي كلاسيك. وي ادامه داد: ما بايد اين نيروها را براي رويارويي با شرايط غيرمنتظره نيز آموزش دهيم. پيتر شوميكر دومين مقام ارشد ارتش آمريكا نسبت به آموزش و تجهيز نيروهاي آمريكايي و نوع استراتژي  ارتش و آمادگي آن در درگيري هاي بسيار شديد ابراز نگراني كرد. ژنرال استفان سبكس يكي از مقامات ارشد نظامي آمريكا نيز گفت: ما نمي توانيم بگوييم كه نيروهاي مبارز ارتش آمريكا آماده رويارويي با درگيري هاي بسيار شديد هستند. وي افزود: آن دسته از نيروهاي اضافي ما كه در درگيري ها شركت نكرده اند از نقص ريشه اي در آموزش ها رنج مي برند. اين ژنرال آمريكايي ادامه داد: اين امر به منزله آن است كه ما نمي توانيم از اين نيروها در درگيري هاي بسيار شديد استفاده كنيم.

كوتاه از جهان سياست
پيش نويس قطعنامه آمريكا درباره هولوكاست
در سازمان ملل متحد به رأي گذاشته مي  شود
مهر: سازمان ملل متحد قرار است پيش نويس قطعنامه آمريكا درباره مسئله هولوكاست را به رأي بگذارد.
مجمع عمومي سازمان ملل متحد ديروز اين قطعنامه راكه بر محكوميت انكار و يا اغراق آميز خواندن تعداد يهوديان كشته شده توسط نازي ها در جنگ جهاني دوم تصريح مي كند؛ به رأي گيري گذاشت.
طرح پيش نويس اين قطعنامه در آستانه روز بين المللي يادبود قربانيان هولوكاست توسط آمريكا ارائه شد و با حمايت بسياري از كشورها از جمله روسيه روبه رو شد.
ويتالي چوركين رئيس شوراي امنيت و نماينده دائم روسيه در سازمان ملل متحد قصد دارد كه در اين جلسه سخنراني كند و موضع روسيه در اين زمينه را مطرح كند.
همچنين سازمان ملل متحد قرار است امروز دومين مراسم يادبود خود را درباره هولوكاست برگزار كند.

علامه ساجد نقوي: انفجار انتحاري اسلام آباد
خلاف شريعت اسلامي است
ايرنا: علامه سيد ساجد علي نقوي رهبر برجسته شيعيان پاكستان روز جمعه با صدور بيانيه اي انفجار انتحاري هتل ماريوت اسلام آباد را خلاف شريعت اسلامي دانست.
وي در اين بيانيه نوشته است اين انفجارها در منطقه حساس كه در اطراف آن پارلمان، رياست جمهوري و ديگر ادارات قرار دارد، نشان از بي توجهي و ناامني در كشور است.
علامه ساجد نقوي همچنين گفت: اين گونه اعمال آنهم در ماه محرم الحرام خلاف شرع مقدس اسلام بوده و عزاداري سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) را تحت الشعاع قرار مي دهد.
در انفجار انتحاري ساعت ??/??به وقت محلي روز جمعه در شهر اسلام آباد پايتخت پاكستان سه نفر كشته و هفت نفرديگر زخمي شدند.
اين انفجار به تعدادي از خودروها در پاركينگ جنب هتل ماريوت آسيب وارد كرد.
همچنين در اثر اين انفجار ديوار شمالي هتل نيز تخريب شد.

درگيري مجدد ميان نيروهاي فتح و حماس
گروه بين الملل - همزمان با برگزاري جشن نخستين سالگرد پيروزي جنبش حماس در انتخابات پارلماني فلسطين و در اختيار گرفتن قدرت اجرايي در اين سرزمين، ديروز بار ديگر درگيري مسلحانه ميان طرفداران فتح و حماس باعث كشته شدن دو نفر شد. به گزارش ايسنا ساعاتي پس از كشته شدن يكي از اعضاي نيروي امنيتي تحت امر حماس بر اثر انفجار يك بمب جاده اي، گروه فتح اعلام كرد:  افراد مسلح يكي از اعضاي گردان شهداي الاقصي (شاخه نظامي فتح) را در غزه كشتند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، در همين حال،  ساكنان گفتند: شش تن از اعضاي حماس ديروز در شهر بيت لاهيا در شمال غزه ربوده شدند.
منابع بيمارستاني تأكيد كردند كه يكي از اعضاي گردان شهداي الاقصي بر اثر شليك گلوله در شمال نوار غزه كشته شده است.

وزيرخارجه اسرائيل عباس را از مصالحه با حماس منع كرد
گروه بين الملل-روزنامه هاآرتص چاپ اسرائيل ديروز در گزارشي از ديدار محمود عباس رئيس  تشكيلات خودگردان فلسطين با تزيپي ليوني نخست وزير اسرائيل در محل اجلاس داووس در سوئيس نوشت؛ در اين ملاقات ليوني بار ديگر عباس را از مذاكره با حماس برحذر داشت.
بنا بر اين گزارش ليوني به عباس گفت كه مذاكره با گروه هاي افراطي غيرممكن است اما بايد كمك كرد كه مذاكرات اسرائيل و فلسطين ازبن بست خارج شود. بنا بر اين گزارش در ملاقات مذكور عباس با بيان اينكه بسياري از مواضع اسرائيلي ها با وي يكسان است خواهان ادامه مذاكرات در جهت رسيدن به صلح شد.

اعتراف تكان دهنده سرباز آمريكايي
به جنايتي ديگر در عراق
ايرنا: يك سرباز آمريكايي روز پنجشنبه سرانجام اعتراف كرد در جريان يك صحنه سازي با كمك دوستانش، تعمداً سه عراقي را كشته اند.
كوري كلاگت ??ساله به قاضي گفته است طوري صحنه سازي كرديم كه ديگران فكر كنند اين زندانيها در حال فرار كشته شده اند.
كلاگت يكي از چهار سربازي است كه به جرم خود اعتراف كرده است.
اين رويداد غم انگيز ??ارديبهشت امسال و در شهر سامرا در يكصد كيلومتري بغداد روي داده است.
در روزهاي اخير يك سرباز آمريكايي نيز اعتراف كرد كه به كمك دوستانش پس از تجاوز به دختر ??ساله عراقي او را به همراه پدر، مادر و خواهر خردسالش در آتش سوزاندند تا اثري باقي نماند.

رئيس مجلس نمايندگان آمريكا با نوري مالكي
ديدار كرد
مهر: رئيس مجلس نمايندگان آمريكا كه ديروز در سفري از پيش اعلام نشده وارد عراق شد؛ با نخست وزير اين كشور ديدار كرد.
يك منبع عراقي در گفت وگو با خبرگزاري رسمي كويت گفت كه يك هيأت از كنگره آمريكا، نانسي پلوسي را در سفر به عراق همراهي مي كند.
اين منبع افزود: پلوسي و هيأت همراه وي با نوري المالكي نخست وزير عراق ديدار و درباره تحولات عراق و زمينه سازي براي اجراي طرح امنيتي جديد شهر بغداد بحث و گفت وگو كرد.
رئيس مجلس نمايندگان آمريكا از طريق كويت وارد عراق شد.
وي در كويت با مقام هاي بلندپايه اين كشور از جمله جاسم الخرافي رئيس مجلس امت ديدار و درباره آخرين تحولات منطقه اي و بين المللي و در صدر آن اوضاع عراق، لبنان؛ فلسطين و روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر كرد.

۱۲۵ كشته و زخمي در انفجار بغداد
گروه  بين الملل - انفجار در يك بازار محلي در مركز بغداد منجر به كشته و زخمي شدن 125 نفر شد. اين انفجار در يك بازار فروش پرندگان و حيوانات اهلي در بغداد رخ داد. در اين عمليات تروريستي، عامل بمب گذاري با جعبه حاوي كبوتران وارد بازار شد و سپس به بهانه نوشيدن آب، جعبه را در بازار گذاشت و هنگامي كه مردم به دور جعبه جمع شده بودند، با انفجار جعبه 25 نفر كشته و صد تن مجروح شدند. در همين حال نوري مالكي نخست وزير عراق در خصوص طرح جديد امنيتي در اين كشور گفت كه از اين پس هيچ نقطه از عراق براي مهاجمان امن نخواهد بود.
نخست وزير عراق تاكيد كرد كه طرح امنيتي بغداد، آخرين حمله و مبارزه با مهاجمان نبوده و از اين پس هيچ جاي عراق براي اين افراد امن نخواهد بود.
نوري مالكي در سخناني در پارلمان اين كشور از ذكر جزييات در خصوص اين طرح خودداري كرد و حتي نگفت كه عمليات از كي آغاز خواهد شد؛ با اين حال قول داد كه حقوق مردمان بي گناه عراقي حفظ خواهد شد.
معاون جلال طالباني: اشغال عراق يك تصميم احمقانه بود
عادل عبدالمهدي معاون رئيس جمهوري عراق طي سخناني در مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوئيس با اعلام اين كه اشغال عراق توسط آمريكا اقدامي احمقانه بود هشدار داد: پيروزي جنگ در بغداد در پايان دادن به دور خشونت ها در عراق بسيار سرنوشت ساز خواهد بود.
معاون رئيس جمهوري عراق در سخنان خود ضمن نام بردن فهرست وار اشتباهات دو طرف (آمريكا و عراق) طي چهار سال گفت: عراق و مردم آن تحت اشغال قرار گرفته اند؛ اشغالي كه اقدامي احمقانه بود.
عبدالمهدي در نشست رهبران سياسي و اقتصادي جهان در داووس سوييس افزود: طرح سركوب خشونت در بغداد مي تواند كارگشا باشد. وي اظهار داشت: فكر مي كنم اگر ما در جنگ بغداد پيروز شويم، مي توانيم مسير اتفاقات را تغيير دهيم.
اما المهدي هشدار داد: علاوه بر افزايش تعداد سربازان ائتلاف تحت امر آمريكا در عراق، تعداد سربازان عراقي هم بايد بيشتر شود.

خليل زاد:
ميان واشنگتن و لندن
اختلافاتي وجود دارد
گروه بين الملل- زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق كه آخرين روزهاي ماموريت خود در بغداد را سپري مي كند در گفت وگو با راديو بي بي سي اعلام كرد كه اختلافاتي ميان واشنگتن و لندن درباره استراتژي جديد بوش در عراق به وجود آمده است.
خليل زاد ادامه داد: به نظر مي رسد آنها (انگليس) در جهت خروج نيروهايشان از عراق اقدام مي  كنند و اين بر خلاف خواسته آمريكا است. از طرف ديگر خبرگزاري ايسنا به نقل از روزنامه شرق الاوسط چاپ لندن گزارش داد سخنگوي وزارت دفاع انگليس اعلام كرد كه هيچ اختلافي ميان آمريكا و انگليس درخصوص اهداف مشترك شان درباره عراق وجود ندارد. البته سخنگوي وزارت دفاع انگليس اين نكته را فروگذار نكرد كه در خصوص عقب نشيني نيروهايمان از جنوب عراق با شركاي خود و دولت عراق وارد مذاكره خواهيم شد و در صورت توافق سه طرف يعني آمريكا، انگليس و دولت عراق و با ايجاد شرايط مناسب از عراق خارج خواهيم شد. انگليس قرار است بهار آينده اندك اندك نيروهاي خود را از جنوب عراق خارج كند.

افشاي فساد گسترده و ناتواني در دولت اسرائيل
گروه بين الملل - با شكست اسرائيل در جنگ لبنان افكار عمومي در اسرائيل به ناتواني دولت المرت بيش از پيش پي برد و متعاقب آن افشاگري ها در خصوص مقامات ارشد اسرائيل هر روز ابعاد تازه تري مي گيرد.
هم اكنون وزير دارايي اسرائيل به اتهام تخلفات مالي،وزير اقتصاد به اتهام فرار از ماليات و تخلفات مالي،وزير دفاع به اتهام ناتواني در مديريت جنگ با لبنان،نخست وزير به اتهام بي كفايتي و رئيس جمهوري اسرائيل به اتهام رسوايي هاي اخلاقي تحت تعقيب هستند.
به گزارش شبكه هاي تلويزيوني اروپا از جمله شبكه اول تلويزيون آلمان،ديروز وزير پيشين  دادگستري اسرائيل اظهار داشت كه اگر اين روسوايي ها در يكي از كشورهاي دمكراتيك اتفاق مي افتاد تا كنون دولت سرنگون شده بود.
در همين حال در پي رسوايي اخلاقي موشه كاتساو رئيس جمهوري اسرائيل، پارلمان اين رژيم با اكثريت آرا اختيارات وي را ازاو پس گرفت. روحمه آبراهام، رئيس كمسيون ويژه كنست با اعلام اين خبر به خبرگزاري فرانسه گفت كه تا اطلاع ثانوي داليا اتزيك رئيس پارلمان عهده دار وظايف رياست جمهوري خواهد بود.
در صورت اثبات اتهامات كاتساو وي به 16 سال زندان محكوم خواهد شد.
از سوي ديگر به گزارش واحد مركزي خبر ايهود المرت،نخست وزير اسرائيل با اعتراف به شكست اين رژيم در جنگ سي و سه روزه لبنان گفت كه قول مي دهم از اين شكست درس بگيريم و ديگر چنين اتفاقي رخ ندهد. وي همچنين اعلام داشت كه با كنار گذاشته شدن موشه كاتساو از مقام رياست جمهوري اسرائيل وي از شيمون پرز براي دراختيار گرفتن اين سمت حمايت مي كند.در همين حال اسرائيلي ها به دنبال تغيير ساختار سياسي در اين رژيم هستند. آنان قصد دارند الگوي آمريكا را دنبال كنند كه بر اساس آن پست نخست وزيري وجود ندارد و رئيس جمهوري به عنوان قدرت اول كشوربه پارلمان پاسخگو خواهد بود. در حال حاضر پست رياست جمهوري در اسرائيل تقريبا تشريفاتي بوده و قدرت اجرايي در دست نخست وزير است.اين در حالي است كه امروز ايهود المرت طرحي را درنشست اعضاي كابينه براي اصلاح انتخاب رئيس جمهوري در پارلمان ارائه خواهد كرد كه بر اساس آن انتخاب رئيس جمهور بجاي راي گيري مخفي با راي گيري علني نمايندگان صورت مي گيرد.

پس از درگيري هاي شديد پنجشنبه در بيروت
بازگشت آرامش به لبنان
گروه بين الملل - در پي يك روز پرآشوب در لبنان و به ويژه بيروت و شهرك هاي اطراف آن، از روز گذشته آرامش نسبي در اين كشور برقرار شد.
اين درگيري ها روز پنجشنبه نخست در دانشگاه عربي لبنان و طي درگيري ميان هواداران جريان المستقبل به رياست سعد حريري با هواداران جريان حزب الله شروع شد كه پس از مدت كوتاهي دامنه آن به بيرون از دانشگاه كشيده شد به گونه اي كه ارتش براي برقراري آرامش مجبور به دخالت گرديد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، بعد از مقررات منع آمد و شد كه ارتش لبنان پنجشنبه شب با هدف كنترل اوضاع امنيتي در شهر بيروت برقرار كرد، اين شهر شب نسبتاً آرامي را سپري كرد.
اعلام مقررات منع آمد و شد در اين شهر بعد از استقرار گسترده نيروهاي ارتش در بيروت و به ويژه در مناطق متشنج اين شهر صورت گرفت.
به گزارش روزنامه السفير لبنان در درگيري هاي روز پنجشنبه كه به جنوب بيروت در مناطق سني و شيعه نشين روبه مناطق كولا، قصص، مار الياس و راس النبع نيز كشيده شد، 4 نفر كشته و افزون بر۱۶۰ نفر زخمي شدند. در اين درگيري ها همچنين 13 نظامي نيز زخمي  شدند.
در پي اين درگيري ها، سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان خواستار خويشتن داري مردم و خروج آنها از خيابان ها شد.
نصرالله در گفتگوي تلفني با شبكه تلويزيوني المنار همچنين خواستار روشن شدن هويت تك تيراندازها و تحويل آنها به دستگاه قضايي شد. وي افزود: كسي كه سلاح به روي برادر لبناني خود مي كشد، اسرائيلي است نه لبناني.
وي همچنين طي پيامي  به مردم لبنان خواستار خويشتنداري آنان شد و گفت كه همه شهروندان لبناني بايد با ارتش و نيروهاي انتظامي  براي پايان دادن به تنش همكاري كنند. وي در اين پيام اظهار داشت خطرناكترين خطري كه مي تواند متوجه لبنان باشد، ايجاد جنگ داخلي است.
در همين حال به گزارش واحد مركزي خبر روزنامه المستقبل لبنان ديروز از دستگيري دو تك تيرانداز در شهر الرياضيه خبر داد. بنابر اين گزارش افراد مذكور فعلاً در اختيار دستگاه اطلاعاتي لبنان هستند.
درهمين حال جهت كنترل خشونت  هاي احتمالي در لبنان مدارس و دانشگاه هاي اين كشور تا روز دوشنبه تعطيل اعلام شد.
روز پنجشنبه همچنين جمعي از نيرو هاي ارتش لبنان با ورود به اردوگاه پناهندگان فلسطيني موسوم به عين الحلوه در جنوب اين كشور با نيرو هاي گروه سلفي و فلسطيني جند  الشام درگير شدند. به گزارش ايرنا، اين منطقه بارها شاهد ناآرامي و وقايع امنيتي بوده و طي آن چندين نفر كشته و زخمي  شده اند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |