پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۷ - Feb 15, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هر كه با شما نيكويي كرد عوضش دهيد و اگر نتوانيد براي او دعا كنيد.
نهج الفصاحه، حديث 2992
امروز با حافظ
پرده غنچه مي درد خنده دلگشاي تو
تاب بنفشه مي دهد طره مشكساي تو
كز سر صدق مي كند شب همه شب دعاي تو
اي گل خوش نسيم من بلبل خويش را مسوز
آب و هوا
014166.jpg

عكس روز
014187.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه
اين خانم كشاورز چيني عادت داشت پس انداز خود را در لنگه هاي كفش پنهان كند اما ديروز متوجه شد كه موش ها تمام پس انداز وي را جويده اند. درآمد كشاورزان چيني در چند سال اخير به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است.

در شهر چه خبر
ساماندهي پرنده فروشان
براي جلوگيري از انتشار بيماري آنفلوانزاي پرندگان و رعايت بهداشت، پرنده فروشان استان قزوين ساماندهي مي شوند. زنده فروشي پرندگان در نقاط مختلف مي تواند عاملي براي شيوع ويروس آنفلوانزاي پرندگان باشد. هم اكنون مكان زنده فروشي پرندگان در اين استان مناسب نيست با اين وجود تاكنون از بروز بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان دراين استان گزارشي نشده و عمليات بهداشتي و درماني براي مبارزه با موارد احتمالي توسط اداره كل دامپزشكي در دست انجام است.

نمايشگاه لوازم خانگي
نمايشگاه لوازم خانگي، فرش، مبلمان و دكوراسيون داخلي در محل دائمي نمايشگاه ژهاي بين ژالمللي كاسپين زنجان آغاز به كار كرد. 65 شركت حاضر در اين نمايشگاه، كالاهاي توليدي خود را در فضايي به وسعت بيش از 3 هزار متر مربع در معرض تماشا قرار داده ژاند. عمده شركت ژهاي حاضر در اين نمايشگاه، از استان ژهايي چون اصفهان، آذربايجان شرقي، خراسان، تهران و زنجان هستند . اين نمايشگاه تا 3 روز آينده براي بازديد عموم علاقه ژمندان داير خواهد بود.

نرخ كرايه تاكسي
ساكنان شهر انزلي امسال پيش از شهرهاي ديگر به استقبال افزايش نرخ كرايه تاكسي رفتند. ديروز شوراي اسلامي شهر انزلي با افزايش نرخ تاكسي ها در اين شهر موافقت كرد. در نشست اين شورا پيشنهاد شد نرخ كرايه تاكسي بين 5 تا ?? درصد در مسيرهاي مختلف براي سال ?? افزايش يابد. حداقل و حداكثر نرخ كرايه تاكسي در شهر انزلي براي سال آينده ??? ريال و 2 هزار ريال پيشنهاد شده است كه درصورت تصويب در نشست آينده شورا، اين نرخ براي سال آينده اجرايي خواهد شد. ظاهرا اواسط امسال نيز طرح افزايش نرخ كرايه تاكسي از سوي شوراي اسلامي انزلي تصويب شده بود ،اما اين مصوبه شورا با مخالفت فرمانداري مواجه شد.

گوجه ارزان
در كنار وانتي ها كه ظرف چند روز گذشته گوجه ارزان  توزيع مي كردند، سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران نيز از عرضه گوجه فرنگي مرغوب به قيمت 450 تا 500 تومان در سطح بازارها و ميادين ميوه و تره بار به منظور تأمين رفاه شهروندان تهراني خبر داد. در حال حاضر گوجه فرنگي در تمام بازارها و ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران به قيمت 450 تومان عرضه مي شود كه بسته به كيفيت آن، امكان فروش تا قيمت 500 تومان نيز وجود دارد. با گرم شدن هوا، توليد گوجه فرنگي در مناطق جنوبي كشور چون بوشهر، آغاز شده است و اين امر، به تدريج بازار توليد و عرضه اين محصول را از حالت ركود خارج مي كند.

كلاس رانندگان تاكسي
رانندگان تاكسي ياسوج ازطرح آموزش اداره كل ميراث فرهنگي وگردشگري كهگيلويه و بويراحمد در زمينه آشنايي با مكان هاي گردشگري و همچنين روش برخورد مناسب با گردشگران استقبال نكردند. براساس آيين نامه  سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور قراربود اين طرح به صورت رايگان وبه مدت 2هفته در استان كهگيلويه و بويراحمد اجرا شود. براي برگزاري اين كلاس ها با چند نفر از استادان و مدرسان گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي اين استان نيز مذاكره و عقد قرارداد شده بود. تصميم مسوولان و كارشناسان ميراث فرهنگي اين استان اين بود كه در صورت موفقيت اجراي اين طرح، ساير صنوف و مشاغل از قبيل هتل داران، رانندگان اتوبوس و كارمندان مهمانپذيرها نيز در سالهاي آينده تحت پوشش اين طرح قرار گيرند.

بازار
غلبه اقلام ارزان آجيل
014214.jpg
گويا امسال هم بايد شاهد غلبه اقلام ارزان تر در ظروف آجيل باشيم. بيش از يك ماه مانده به آغاز سال نو زمزمه هايي پيرامون گراني آجيل و خشكبار در صف نانوايي و اتوبوس به گوش مي رسد. با اينكه نوك پيكان گراني در گفت وگو ها ي شهروندان به سمت مغز گردو نشانه رفته اما آمار ها نشان مي دهد در ميان محصولات خشكبار بسته بندي  شده، گردو برخلاف فراز و نشيب هاي قيمتي در طول سال پيش، بالاخره در مقايسه با بهمن  ماه سال پيش فقط 5 درصد گران تر شده است. اين درحالي است كه تفاوت قيمت برخي اقلام ديگر مانند انجير خشك در اين مدت به 43 درصد مي رسد . چند قلم از خشكبار نيز با كاهش قيمت روبرو شدند كه قيسي با 23درصد و بادام زميني با 14 درصد از آن جمله هستند. از سوي ديگر توليدكنندگان، كنترل قيمت ها ي محصولات اين صنف را در شرايطي كه ميوه با قيمت بالايي عرضه مي شود ،بعيد مي دانند .

سكه، طلا و ارز
014217.jpg

ببخشيد! الان چكار مي كنيد؟
مهدي فخيم زاده
بي صدا در پارك ارم
014172.jpg
اين روزها آخرين مراحل تصويربرداري بي صدا را در پارك ارم پشت سر مي گذاريم و تا 2 هفته ديگر آن را به پايان مي رسانيم. اين مجموعه تلويزيوني باز هم پليسي است و به موضوع مصرف مواد مخدر و قرص هاي روانگردان مي پردازد. من براي نگارش فيلم نامه اين مجموعه درمورد قرص هاي روانگردان تحقيقات جامعي انجام دادم. در اين سريال علاوه بر كارگرداني به عنوان بازيگر نيز حضور دارم و نقش يك تبعيدي را بازي مي كنم كه وارد باند يك دسته قاچاقچي مي شود. در اين سريال محمد صادقي، انوشيروان فاطمي، ليلا برخورداري،  سارا خوئيني ها، فرداد صفاخو، فريبا كوثري و فرهاد قائميان به عنوان بازيگر حضور دارند.

داريوش مؤدبيان
۳ نمايش در سال نو
014190.jpg
پس از ايام نوروز تمرين يك مجموعه تله تئاتر با عنوان آن روي سكه را آغاز مي كنم. اين مجموعه شامل 3 نمايشنامه مختلف 12 مرد خشمگين اثر رجينالد رز، زندگي در تئاتر اثر ديويد ممت و هنر كمدي اثر ادواردو فيليپو نويسنده ايتاليايي است و بعد از عيد تمرينات را شروع مي كنيم. اين مجموعه در 9 قسمت تهيه مي شود و 3 نمايشنامه را به گونه اي تنظيم كرده ام كه با هم ارتباط اجرايي و ساختاري داشته باشند. در واقع اين۳ متن را براي اجراي تلويزيوني آماده كرده ام. هر سه متن واقع گرا هستند ولي مكان و زمان در آنها متفاوت است. گروه تا خرداد ماه تمرين مي كنند و از اول خرداد ضبط آغاز مي شود و اميدوارم اين مجموعه براي پاييز آماده پخش شود. علي نصيريان و خودم در همه قسمت ها حضور داريم اما پارسا پيروزفر، بهرام شاه محمدلو، كيكاووس ياكيده، گلچهره سجاديه، فهيمه راستكارو حسين محب اهري نيز در اين مجموعه ايفاي نقش مي كنند. در حوزه نگارش و ترجمه هم جلد دهم و يازدهم مجموعه نمايشنامه طنزآوران جهان را آماده كرده ام.


محمد يعقوبي
ادامه تجربه قبلي
014178.jpg
اين روزها مشغول نگارش نمايشنامه سال سگ هستم. اين نمايشنامه 4 شخصيت دارد و به روابط ميان آدم ها مي پردازد. نمايشنامه سال سگ را در ادامه همان تجربه قبلي ام يعني نمايش ماه در آب مي نويسم كه كاراكترهاي آن 2 زن و 2 مرد هستند. همچنين نمايشنامه ها را به ناشر ارائه كرده و منتظر طي شدن مراحل انتشار هستم. از آنجا كه به طور همزمان در چند پروژه كار مي كنم، به دليل اين كه نمايشنامه سال سگ تنها چهار پرسوناژ دارد و مراحل نگارش آن نيز قدري جلوتر از ديگر پروژه هايم است، احتمال مي رود اين نمايش را براي اجرا در سال 86 در نظر بگيرم.


محمد رحمانيان
با عشاق من در كانادا
014175.jpg
نمايش عشاق من را شهريور ماه سال 86 در 3 شهر كانادا اجرا مي كنم. نمايشنامه عشاق من نوشته خودم است. اين نمايش يك تهيه كننده خصوصي در خارج از كشور دارد و تاكنون براي اجرا در چند كشور خارجي دعوت شده است كه تا به حال اجراي آن در كانادا قطعي شده است. از آنجا كه اين نمايش از ابتدا به منظور اجرا در خارج از كشور توليد مي شود، برنامه اي براي اجراي آن در ايران نداريم. تمرينات خود را از تير ماه آغاز مي كنيم و اواسط شهريور ماه نيز راهي كانادا خواهيم شد. نمايش عشاق من كمدي است و با حضور بازيگراني همچون حبيب رضايي، گلشيفته فراهاني و رامبد جوان اجرا مي شود. اين روزها همچنين مشغول تكميل نمايش روزهاي راديو هستم. از آنجا كه تعداد بازيگران نمايش زياد است، حتما بايد متن نوشته و آماده شود و بعد تمرينات خود را آغاز كنيم. نمايش روزهاي راديو در تالار وحدت اجرا مي شود.

تلويزيون
014211.jpg

چشم انتظار
سيد مهدي شجاعي
بيدار شو اي ديده كه ايمن نتوان بود
زين سيل دمادم كه در اين منزل خواب است
... و در اين ميان، بيچاره آنان كه دنيا را سخت جدي گرفته اند. گمان كرده اند كه هر چه هست، همينجاست و در پس امروز، هيچ فردايي نيست.
تمام اين يك روز را مي دوند كه روزي- كدام روز؟- استراحت كنند.
تمام اين يك روز را گرسنگي مي كشند كه مبادا روزي كدام روز؟- گرسنه نمانند.
تمام اين يك روز را پس انداز مي كنند كه روز مبادا كدام روز؟- دست خالي نباشند.
دنيا را بر خود سخت مي گيرند كه سختي نكشند. آسايش خود را بر باد مي دهند كه آسايش پيدا كنند. آرامش خود را فدا مي كنند كه به آرامش برسند.
اين عده كه از حيث تعداد، بيشترين و بزرگترين گروهند، مصداق تمام و كمال خسرالدنيا و الاخره  اند.
اين گروه آنچنان سرگرم زندگي اند كه مجالي براي پرداختن به انتظار ندارند. و آنچنان تمام لحظاتشان را از تلاش عبث آكنده اند كه حرفهايي از اين دست را مخل آسايش مي دانند و مصدع اوقات مي شمرند.
قرآن هم آشفتن خواب اين گروه را توصيه نمي كند: بگذار روزگار را به بازي و غفلت و سرگرمي بگذرانند تا به آن روز موعودشان برسند.
***
و اما...
پس اگر عموم خلايق، اينگونه بيگانه با انتظارند، كجايند و كيانند آنان كه انتظار را انگيزه زندگي و فلسفه حيات مي شمرند و تنفس، بي حضور يا چشم انتظاري محبوب را برنمي تابند؟
Smshojaee.persiablog.com

مسابقه با جايزه‎/۲۵
كدام اصل؟
حفظ محيط زيست در كدام اصل قانون اساسي تأكيد شده است؟
(پاسخ را مي توانيد در صفحه 20 روزنامه امروز پيدا كنيد.)

A) اصل 11C) اصل 44
B) اصل 50D) اصل 90

نحوه شركت در مسابقه: شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 18 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند.
به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود.
شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) فردا در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند.
(علت قرار دادن * به جاي رقم ها، جلوگيري از مزاحمت هاي احتمالي است.)

شماره تلفن برندگان مسابقه 24

014223.jpg


راديو
014220.jpg

نظر شما
كدام نوع موسيقي را مي پسنديد؟
014184.jpg
پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري در دي ماه سال جاري اقدام به اجراي يك نظرسنجي تلفني درباره نظر مردم تهران در خصوص موسيقي كردند. در اين  نظر سنجي             به طور تصادفي با تعدادي از مردم تهران تماس گرفته شد.
نظر 1190 نفر از مردم كه پاسخگوي پرسش هاي اين نظرسنجي بودند به اين شرح است: از ميان پاسخگوياني كه اعلام كردند به موسيقي علاقه دارند، 37 درصد موسيقي پاپ، 34 درصد موسيقي سنتي، 5 درصد موسيقي كلاسيك، 3 درصد موسيقي محلي و معادل 2 درصد موسيقي خارجي گوش مي كنند. معادل 19 درصد اعلام كردند برايشان فرقي نمي كند و به انواع موسيقي مناسب گوش مي دهند. جواب پاسخگويان به اين پرسش: معمولاً در چه مكاني به موسيقي گوش مي دهيد در نمودار نشان داده شده است. اين نظرسنجي ها ادامه دارد. ممكن است در روزهاي آينده، پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري، با تلفن شما هم تماس بگيرند.

آلودگي هواي تهران
014169.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
كارگر فصلي
تازه وارد شركت شده ام. نمي دانم كارم چقدر طول مي كشد. توي هر شركتي كه وارد مي شوم بايد جمع كنند بروند. قبل از آن كه من در اداره حاضر شوم، كارها خوابيده. قرارداد، مصاحبه يا گزينشي در كار نيست. من، مديران و حتي رؤساي ادارات را نمي شناسم. پرونده، پوشه ها، ميزها و صندلي ها را بسته بندي كرده اند. من هم همراه وسايل، تجهيزات و كاركنان قديمي شركت جابه جا مي شوم. كارم كه تمام مي شود از شركت چيزي نمي ماند. من كارگر فصلي حمل بار هستم.
آندره نولان/اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
بلعيدن مدرك جرم
كيپ  تاون: يك نقاش ساختمان براي اينكه مدرك جرم را از بين ببرد آن را بلعيد. اين نقاش كه در خانه اي مشغول كار بود يك انگشتر الماس به ارزش 7 هزار دلار را به سرقت برد. به همين دليل صاحبخانه پليس را خبر كرد و نقاش را به اداره پليس بردند. وي در جريان بازجويي تمام اتهامات وارد شده را رد كرد و مأموران وي را براي چند دقيقه در اتاق بازجويي رها كردند. سارق نيز از اين فرصت مغتنم بيشترين بهره را برد و به دور از چشم مأموران انگشتر را بلعيد غافل از اينكه دوربين هاي مداربسته در حال ضبط تصاوير وي هستند. به همين دليل وي به بيمارستان انتقال يافت و پزشكان با انجام عمل جراحي، انگشتر را ازشكمش خارج كردند.
ترس از همسر
لندن: چندي پيش يك مرد 35 ساله خودرويي آخرين مدل و گران قيمت خريداري كرد. اما از بخت بد، اين مرد در نخستين روزي كه با خودرو جديد به محل كار خود مي رفت دچار سانحه رانندگي شد. متأسفانه در جريان اين سانحه خودروي وي به شدت خسارت ديد. با توجه به اينكه همسر اين مرد حساسيت خاصي در مورد اين خودرو داشت، جرأت نمي كرد خبر تصادف را به همسرش بدهد. به همين دليل تصميم گرفت با طراحي يك سناريوي غير واقعي، تصادف رانندگي را به نوعي توجيه كند. به همين دليل به پليس مراجعه كرد و مدعي شد كه 2 سارق مسلح وي را ربوده بودند و براي اينكه از دست آنها فرار كند مجبور شد خودرواش را به ديوار بكوبد. البته مأموران پليس پس از بازجويي از وي متوجه اظهارات ضد و نقيض او شدند و در نهايت حقيقت مشخص شد. قرار است وي به جرم دروغگويي محاكمه شود.
نمايندگان ضد قانون
استراسبورگ: با آنكه نمايندگان پارلمان اروپا از ابتداي سال 2007 سيگار كشيدن را در ساختمان هاي اين پارلمان در استراسبورگ و بروكسل به صورت داوطلبانه ممنوع اعلام كرده بودند اما بيشترآنها نسبت به اين موضوع بي اعتنا بودند. به همين دليل اعلام شد در آينده اي نزديك چند اتاق ويژه افراد سيگاري در ساختمان هاي پارلمان براي نمايندگان سيگاري در نظر گرفته خواهد شد و پس از افتتاح اين اتاق ها هيچ نماينده اي ديگر اجازه نخواهد داشت خارج از اين اتاق ها سيگار بكشد. در پي انتشار اين خبر روزنامه هاي اروپايي نوشتند چه طور مي شود نمايندگاني كه براي تمام اروپا قانون وضع مي كنند، خود، حاضر به اجرا كردن اين قوانين نيستند.
ماهي خاوياري 183 سانتيمتري
014181.jpg
ويسكانسين: يك ماهيگير 35 ساله در ويسكانسين موفق شد از يك درياچه يخ زده يك ماهي خاوياري بسيار بزرگ صيد كند. طول اين ماهي در حدود 183 سانتيمتر است و 46 كيلوگرم وزن دارد. هر سال بيش از 8 هزار ماهيگير در درياچه ويسكانسين ماهيگيري مي كنند اما تا كنون موفق به صيد چنين ماهي بزرگي نشده اند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |