پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۷ - Feb 15, 2007
اسرائيل بايد به تمامي توافقنامه هاي بين المللي احترام بگذارد
اردوغان، رژيم صهيونيستي را به
افزايش تنش در منطقه متهم كرد
014160.jpg
گروه بين الملل- در حالي كه محافل بين المللي انتظار داشتند در آستانه سفر ايهود المرت به تركيه رجب طيب اردوغان سعي كند با استفاده از نفوذ لابي صهيونيست ها مانع تصويب قطعنامه كنگره آمريكا درباره نسل كشي ارامنه شود، نخست وزير تركيه گفت: مي خواهم علنا به دولت اسرائيل بگويم كه الاقصي يكي از مقدس ترين مكان ها براي مسلمانان در سراسر جهان است و هر گونه اقدام حفاري عليه آن با واكنش هاي موجهي روبرو مي شود. به گزارش ايسنا اردوغان تاكيد كرد ما انتظار داريم اسرائيل رويه اي را در پيش بگيرد كه حاكي از احترام به حرمت اين مكان و جلوگيري از افزايش تنش است. در زماني كه معتقديم افق هاي جديد فرصت در روند صلح گشوده شده، اين گونه وقايع  ما را عصباني و نااميد كرده است.
نخست وزير رژيم صهيونيستي در آنكارا علاوه بر اردوغان، با رئيس جمهور، رئيس مجلس، وزير امور خارجه و وزير دفاع تركيه و رئيس اتاق بازرگاني تركيه ديدار و مذاكره خواهد كرد.
تركيه و اسرائيل روابط گسترده سياسي، اقتصادي و امنيتي و نظامي دارند. در ماه گذشته نخست وزير تركيه با سفر به عربستان سعودي، سوريه، لبنان و ايران و مذاكره با پرويز مشرف در آنكارا تحرك ديپلماتيك گسترده اي را شروع كرده است.
سربازان تركيه در حال حاضر در قالب نيروهاي سازمان ملل در لبنان حاضر هستند و تركيه مايل است درباره مسجدالاقصي، لبنان، برنامه هسته اي ايران و روابط اسرائيل و سوريه ايفاي نقش كند. آنكارا معتقد است در جايگاهي قرار دارد كه مي تواند ابتكار عمل هاي صلح در منطقه را تسهيل كند و مي تواند از روابط نزديك خود با اسرائيل و فلسطينيان و همچنين بهبود چشمگير در روابط خود با سوريه استفاده كند.

نماينده آمريكا در مذاكرات هسته اي كره شمالي:
راه دشواري در پيش است
گروه بين الملل - يك روز بعد از انتشار خبر توافق در مذاكرات هسته اي كره شمالي و در حالي كه هر يك از طرف ها اين توافق را پيروزي خود يا شكست ديگري تعبير مي كنند، نماينده ارشد آمريكا در اين مذاكرات ديروز هشدار داد كه براي اجراي اين توافقنامه هنوز كارهاي دشوار زيادي باقي مانده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، در اين توافقنامه كره  شمالي موافقت كرده است كه در ازاي دريافت اوليه 50 هزار تن نفت يا كمك هاي مشابه ظرف 60 روز آينده فعاليت راكتور هسته  اي اصلي خود در يونگ بايون را متوقف كند.
كريستوفر هيل، نماينده ارشد آمريكا در مذاكرات شش جانبه گفت: بعضي از مناقشات مربوط به كره  شمالي قضائي است، بعضي  هم سياسي و ديپلماتيك است.

نگاه
حقيقت توافق كره شمالي چيست؟
عزيز شاه محمدي
براساس گزارش خبرگزاري ها، كره شمالي در مذاكرات شش جانبه پكن موافقت كرده است در ازاي دريافت 50 هزار تن نفت يا كمك هاي مشابه فعاليت راكتور هسته اي اصلي خود در يونگ بايون را متوقف كند.
در سال 1994 كره شمالي با آمريكا قراردادي امضا كرد كه براساس آن آمريكا متعهد شد در ازاي تحويل راكتور آب سبك از نوع راكتوري كه در بوشهر ساخته مي شود به كره شمالي تحويل دهد و پيونگ يانگ نيز در مقابل راكتور آب سنگين خود را تعطيل كند.اين قرارداد در دوره كلينتون به اجرا در نيامد و بوش در اوايل رياست جمهوري خود به بهانه اي اجراي آن را لغو كرد. حال پس از 13 سال مناقشه و مذاكره و پس از اندك زماني از آزمايش هسته اي كره شمالي، اعلام مي شود كه توافق كرده است، خلع سلاح هسته اي را بپذيرد؟!
سئوال اين است كه كره شمالي واقعاً 13 سال تحريم و فشار بين المللي و خطر تحريم هاي سازمان ملل را به جان خريد تا فقط با دريافت 50 هزار تن نفت خام از برنامه هسته اي خود دست بكشد؟ يا اين كه آنچه با عنوان توافق بر سر خلع سلاح هسته اي كره شمالي به جهان مخابره مي شود همه ماجرا نيست.
البرادعي مديركل آژانس بين الملل انرژي اتمي درباره توقف فعاليت برخي تاسيسات هسته اي كره شمالي ابراز خوشحالي كرده است. مقامات رسمي آمريكايي هم از اصل توافق استقبال كرده اند. اما اين توافق كه اين گونه مورد استقبال كاندوليزارايس و جرج بوش وزير امور خارجه رئيس جمهور آمريكا قرار گرفته است، چرا از سوي جان بولتون سفير سابق آمريكا درسازمان ملل قراردادي بد توصيف مي شود. مگر خلع سلاح كره شمالي بد است. بولتون گفته است: پيامي كه اين امر براي ساير اعضاي معاهده منع تسليحات هسته اي در بر دارد اين است كه اگر به اندازه كافي مقاومت كنيد و مذاكره كنندگان وزارت امور خارجه آمريكا را خسته كنيد، در پايان پاداش دريافت خواهيد كرد. اين پاداش آيا همان 50 هزار تن نفت است؟ رايس گفته است الگوي مذاكره با كره شمالي مي تواند درباره ايران نيز به كار گرفته شود.
اما هنري سوكولسكي، از طراحان سياست آمريكا در مسئله هسته اي ايران مي گويد:  اين سازش با كره شمالي تلاش براي مجبور كردن ايران به محدود كردن برنامه هسته اي اش را تضعيف خواهد كرد. چرا خلع سلاح هسته اي كره شمالي تلاش براي محدودكردن برنامه هسته اي ايران را تضعيف مي كند؟. چهل روز پيش يك كارشناس هندي در هندوستان تايمز نوشت: كره شمالي پس از آزمايش هسته اي خود، به عنوان يك قدرت هسته اي در مذاكرات شش جانبه (آمريكا، چين، روسيه، ژاپن و كره جنوبي) شركت مي كند و معتقد است دوره مذاكره كشورهاي دارنده سلاح هسته اي باكره شمالي بدون سلاح هسته اي گذشته است. اين كارشناس هندي نوشت، كره شمالي در نهايت به گسترش نيافتن برنامه نظامي هسته اي خود راضي مي شود و هرگز به برچيدن برنامه هسته اي خود راضي نخواهد شد. اين شايد همان نكته قرارداد بدي است كه بولتون به آن اشاره مي كند و همان نكته اي است كه البرادعي از آن به محدودكردن برخي از فعاليت هاي هسته اي در كره شمالي ياد كرده است.

ولاديميرپوتين:
ايالات متحده ، براي افزايش هزينه هاي دفاعي اش
روسيه را يك تهديد نشان مي دهد
014163.jpg
ايسنا: خبرگزاري پتراي اردن اعلام كرد: اردن توافقنامه 25 ميليون دلاري خريد شش فروند هلي كوپترهاي سبك kA -226 با روسيه امضا كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، خبرگزاري پترا اعلام كرد: اين توافقنامه از جمله چهار توافقنامه دو جانبه اي است كه پس از ديدار ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه و ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن در اين كشور به امضا رسيده است.
در اين گزارش آمده است: اين هلي كوپترهاي ساخت شركت opk oboroprom روسيه در سرويس هاي پزشكي، سم پاشي و انتقال مسافران و كالا مورد استفاده قرار مي گيرد.
اين شركت روسي مارس گذشته توافقنامه اي را با شركت مشاوران Orageville اردن براي توليد مشترك هلي كوپترهاي kA-226 در اردن و عرضه آن به منطقه امضا كرده بود.
در جريان اين سفر هم چنين توافقنامه اي ميان شركت خودروسازي AvtoVAZ روسيه و يك شركت اردني براي ايجاد يك كارخانه مونتاژ خودروهاي لادا ساخت روسيه در اردن به امضا رسيد.
دو كشور هم چنين توافقنامه اي در زمينه ارتقاي حفاظت از سرمايه گذاري ها ميان دو كشور و توافقنامه اي در زمينه  تشكيل شوراي تجارت روسيه و اردن امضا كردند.
پوتين همچنين در اردن انتقادش از آمريكا را تكرار كرد و گفت: دولت آمريكا به منظور جلب حمايت از درخواستش براي افزايش هزينه هاي دفاعي، روسيه را به اشتباه به عنوان يك تهديد به تصوير كشيده است.
پوتين كه پيشتر از سياست خارجي آمريكا نيز انتقاد كرده بود، به خبرنگاران در اردن گفت كه وي اميدوار است آمريكا پيگيري روابط با روسيه را بر پايه اي دوستانه آغاز كند.
وي از لحن بيان غرب در قبال روسيه از زمان فروپاشي شوروي سابق انتقاد كرد و گفت: من متقاعد شدم كه اقدامات بسياري از شركاي ما تنها با هدف حصول منافعشان صورت مي پذيرد. اين اقدام به مرحله اي رسيده است كه آن ها با بهانه  قرار دادن تهديد خيالي روسيه درصدد حصول منابعي در كنگره براي نيازهاي نظامي شان در عراق و افغانستان و همچنين استقرار سيستم دفاع موشكي هستند.
پوتين قويا از حمله آمريكا به عراق و طرح هاي آمريكا براي استقرار سيستم دفاع موشكي در كشورهاي شوروي سابق انتقاد كرد و با رد ادعاهاي آمريكا مبني بر اين كه اين سيستم ها به منظور مقابله با تهديد ايران مستقر مي شود، هشدار داد كه روسيه به استقرار اين سيستم ها پاسخ خواهد داد.

اجراي طرح امنيتي جديد در عراق
گروه بين الملل- نخست وزير عراق رسماً آغاز اجراي طرح امنيتي جديد با عنوان طرح اجراي قانون در سراسر اين كشور را اعلام كرد.
به گزارش ايسنا بر اساس اين طرح مرزهاي عراق با ايران و سوريه بسته مي شود و قوانين امنيتي سختي در بغداد به اجرا گذاشته مي شود. سرلشگر عبود قنبر فرمانده عراقي عمليات بغداد نيز اعلام كرد بغداد به 10 منطقه امنيتي تقسيم شده است و اختيارات قانوني فوق  العاده اي در اختيار وزارت خانه هاي دفاع و كشور گذاشته شده است.
به گزارش مهر به گفته قنبر 85 هزار افسر پليس از ارديبهشت ماه در بغداد مستقر مي شوند كه در اجراي اين طرح از ساعت 5 بعدازظهر تا 6 صبح مقررات منع آمد و شد در بغداد اجرا مي شود و افراد متهم به حمل غيرقانوني سلاح بر اساس قانون ضدتروريسم و در دادگاه جنايي ويژه جرايم بزرگ محاكمه خواهند شد. از سوي ديگر همه بسته  ها و نامه هاي پستي و دستگاه هاي ارتباطي تفتيش خواهد شد و هر ملك خصوصي و عمومي در صورت لزوم محاصره و جست وجو مي شود.

كوتاه از جهان سياست
كاخ سفيد از انتشار كتابي تحت عنوان
در قلب طوفان جلوگيري كرد
ايرنا: به نوشته روزنامه الوطن عربستان سعودي، سران كاخ سفيد و سردمداران جنگ عراق از انتشار كتابي تحت عنوان در قلب طوفان جلوگيري كردند. بر اساس گزارش اين روزنامه، جورج تنت رئيس سابق سازمان جاسوسي آمريكا CIA در اين كتاب به افشاي برخي وقايع پيش از اشغال عراق پرداخته است. بنا بر همين گزارش انتشار اين كتاب مي تواند موجي از انتقاد عليه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا و ديگر طراحان جنگ تحميلي عراق ايجاد نمايد. بوش در پي شكست نيروهاي آمريكايي و انگليسي در عراق آن را ناشي از اطلاعات غلط دستگاه هاي اطلاعاتي اين كشور دانست. برخي از مقامات دستگاه هاي امنيتي اين كشور به دنبال اظهارات رئيس جمهوري آمريكا از سمت خود كناره گيري كردند.

بحران انساني براي يك ميليون نفر در سومالي
گروه بين الملل - سازمان ملل هشدار داد به دليل سيل، درگيري ها و قحطي  ۱‎/۱ ميليون تن در جنوب سومالي با بحران انساني روبه رو هستند. دفتر هماهنگي امور بشردوستانه  سازمان ملل اعلام كرد: به دليل مسائل لجستيك و امنيتي دسترسي به مردم نيازمند در مناطق مركزي و جنوبي سومالي هر روز مشكل تر مي شود. اين دفتر اعلام كرد: دسترسي به مردم سومالي در سراسر ژانويه   ۲۰۰۷ به دليل عمليات هاي هوايي انجام شده توسط نيروهاي اتيوپيايي و آمريكايي با محدوديت هاي جدي مواجه بود.

آينده اتحاديه  اروپا، به همزيستي مسالمت آميزش
با جهان اسلام بستگي دارد
ايرنا: هانس گرت پوترينگ، رئيس جديد پارلمان اروپا گفت، آينده اتحاديه اروپا به ميزان زيادي به همزيستي مسالمت آميز فرهنگ ها و مذاهب موجود در كشورهاي عضو اين اتحاديه و كشورهاي عربي و اسلامي، وابسته است. پوترينگ در نطق افتتاحيه جلسه عمومي  پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت: ما در قاره اي متشكل از سه فرهنگ و دين بزرگ- مسيحي، يهودي و اسلامي- زندگي مي كنيم و بنابراين بايد نقش آفريني خود را براي تضمين اين مسئله كه گفت وشنود در بين فرهنگ ها صفت مشخصه اروپاست، ايفا كنيم. رئيس آلماني اتحاديه اروپا گفت: ما خواستار برخورد تمدن ها نيستيم. ما خواهان صلح در آزادي و عدالت بين تمامي  ملتها و عقايد هستيم. وي تأكيد كرد: من كاملاً متقاعد شده ام كه گفت وشنود در ميان فرهنگ ها تنها در صورتي موفقيت آميز خواهد بود كه بر اساس حقيقت و سعه صدر دوجانبه باشد.

روسيه: تلاش مي كنيم به جهان اسلام نزديك شويم
ايسنا: پاپوف سفير ويژه وزارت امور خارجه روسيه گفت: معلوم است كه ما راه نزديكي با جهان اسلام را پيشه كرده ايم و اين روند در جريان است زيرا اين سياست تدوين شده دولت است. به گفته اين مقام روسي، در حال حاضر سازمان كنفرانس كشورهاي اسلامي  موازين عضويت و نظارت ما را در اين سازمان در دست بررسي دارد. روسيه در تلاش است تا به عضويت سازمان كنفرانس اسلامي  درآيد؛ اما در حال حاضر فقط كشورهايي مي توانند وارد سازمان كنفرانس كشورهاي اسلامي  شوند كه رهبر آنها يا اكثر جمعيت آنان مسلمان باشد و يا اسلام دين دولتي آن كشور باشد.

۳۰ كشته درحمله هوايي ناتو به افغانستان
گروه بين الملل - منابع خبري در جنوب  افغانستان  ديروز  از كشته  شدن  30 نفر در ولايت هلمند در اثر حمله  هوايي  نيروهاي  سازمان  پيمان  آتلانتيك  شمالي (ناتو) خبر دادند.شاهدان عيني در محل، زمان  اين  حمله  هوايي  را بامداد ديروز در حد فاصل  شهرستان هاي  موسي  قلعه  و كجكي  ذكر كرده  و افزودند كه  در نتيجه  آن  18 غيرنظامي  و 12 عضو طالبان كشته شده اند.
اين در حالي است كه ايساف ديروز با تاييد حمله  هوايي  روز سه شنبه ناتو در هلمند اعلام  كرد كه  يكي  از رهبران  طالبان  را كشته  است .

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |