پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۷ - Feb 15, 2007
تكنولوژي هسته اي صلح آميز؛خط قرمز ايران
ولايتي: درهاي مذاكره باز است
علي اكبر ولايتي ضمن تاكيد بر ادامه مذاكرات و دستيابي به نتايج مطلوب تاكيد كرد: در شرايط فعلي فكر مي كنيم درهاي مذاكرات، كار با آژانس بين المللي انرژي اتمي و گفتگو با آقاي البرادعي مفتوح بوده و قابل دنبال شدن است. همچنين خوشبين هستيم كه به نتايجي برسيم منتهي اين گفتگوها بايد با حسن نيت ادامه يابد.
به گزارش مهر مشاور امور بين الملل مقام معظم رهبري در مصاحبه اختصاصي با سه روزنامه مهم ليبراسيون فرانسه، ريپوبليكاي ايتاليا و لوتامپ سوئيس به تشريح ديدگاه هاي جمهوري اسلامي ايران در موضوعات مهم منطقه اي و بين المللي پرداخت.
علي اكبر ولايتي در اين مصاحبه در پاسخ به سئوال خبرنگار ارشد سه نشريه ياد شده در موضوع اتمي تاكيد كرد: 5/3 سال است كه تمركز غرب بر تعليق است و ما مدت 5/2 سال همين خواسته تعليق را پذيرفتيم با اميد به اينكه مشكل حل شود و اين نشان مي دهد كه تعليق براي ما تابو نبوده و ما مي گوييم 5/2 سال كافي است.
وي افزود: پس از اين مدت كه ما پيشنهادات طرف مقابل را كه روح حاكم بر آن تعليق بود براي 5/2 سال مورد توجه قرار داديم، متوجه شديم كه غرض اصلي پيشنهاد كنندگان اين است كه ما به توانايي استفاده از انرژي هسته اي صلح آميز نرسيم و اين خط قرمز ماست.
ولايتي خاطرنشان كرد: تاكيد مي كنم نداشتن تكنولوژي هسته اي
صلح آميز اين خط قرمز ماست، اين نكته كه اين توانايي كاربرد نظامي نداشته باشد هم خط قرمز ماست و تاكيد داريم كه اين توانايي واجد كاربري نظامي نشود بنابراين، اين در چارچوب قرارداد عدم اشاعه است كه آن را امضا كرديم، پس اگر برنامه ما در چارچوب اين معاهده است پس جزو حقوق ماست.
مشاور مقام معظم رهبري در خصوص مقاومت لبنان نيز اظهار داشت:  بايد از اينكه حزب الله با بكارگيري سلاح خود از لبنان خاك كشور دوست شما دفاع كند، حمايت نمائيد. توجه كنيد كه يك گروه كوچك چون حزب الله چگونه با شجاعت در برابر حمله شديد اسرائيل دفاع مي كند.

بيانيه مشترك وزيران خارجه چين هند و روسيه:
برخورد چندگانه باتروريسم به نتيجه نمي رسد
مهر: وزيران امور خارجه چين،هند و روسيه ديروز با صدور بيانيه اي مشترك تاكيد كردند كه سياست هاي چندگانه براي مقابله با تروريسم راه به جايي نبرده و قابل قبول نيستند.
وزيران امور خارجه روسيه، هند و چين امروز در دهلي نو از اتخاذ سياست هاي چند گانه براي مقابله با تروريسم انتقاد كرده و خواهان اتخاذ تصميم مشترك از سوي كشورهاي جهان براي مهار تروريسم شدند.
برهمين اساس سرگئي لاوروف، پراناب موخرجي و لي چائو شين، در نشست ديروز خود در دهلي نو در اطلاعيه خود عنوان داشتند: اجراي سياست هاي گزينشي براي مهار تروريسم از سوي كشورها راه به جايي نبرده و هرگز قابل اطمينان نيست و مقابله عليه تروريسم بايد به صورت يكپارچه سازماندهي شده باشد.
در همين رابطه روز گذشته اعلام شده بود كه مقابله با تروريسم و تهديدات مواد مخدر، حل مناقشه خاورميانه، اوضاع درعراق و افغانستان وموضوع هسته اي ايران و كره شمالي از موضوعاتي خواهد بود كه لاوروف 25 بهمن ماه در دهلي نو در ديدار با لي چائو شين و پرناب موخرجي وزيران امور خارجه كشورهاي چين و هند به بررسي آنها مي پردازد.

وزير خارجه عربستان
ما خواهان فعاليت هسته اي مسالمت آميز در چارچوب قطعنامه هاي بين المللي هستيم
ايسنا: وزير امور خارجه عربستان با تاكيد بر درخواست رياض و شوراي همكاري خليج فارس براي همكاري با روسيه در زمينه انرژي هسته اي اظهار داشت: ما خواهان فعاليت هسته اي مسالمت آميز در چارچوب توافقنامه ها و قطعنامه هاي بين المللي هستيم.
سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان اظهار داشت: يكي از محورهاي گفتگوي ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه با مقامات مسئول عربستاني موضوع فعاليت هسته اي و كمك هاي روسيه در اين زمينه به عربستان بوده است.
وي هم چنين گفت: البته پيش از اين دبيركل شوراي همكاري خليج فارس درباره فعاليت هسته اي كشورهاي عضو اين شورا اظهاراتي داشته اند و كاملا توضيح داده اند كه كشورهاي عضو اين شورا خواهان فعاليت هسته اي مسالمت آميز در چارچوب قطعنامه ها و قوانين بين المللي از جمله قوانين آژانس انرژي هسته اي هستند، فعاليتي كه منجر به دستيابي به تسليحات هسته اي نشود.
فيصل افزود: طبيعي است كه روسيه به عنوان كشور بزرگي كه در اين زمينه امكانات لازم را در اختيار دارد و مي تواند به ما ارائه دهد، قابل ملاحظه است و همان گونه كه ما در همكاري خود در بسياري از زمينه هاي ديگر با روسيه هيچ مشكلي نداشته ايم مطمئنا در زمينه  استفاده از كمك هاي ارائه شده مسكو و همكاري  اين كشور براي دستيابي شوراي همكاري خليج فارس به امكانات هسته اي مسالمت آميز هيچ مشكلي نخواهيم داشت.
وزير امور خارجه عربستان درباره گفت وگوهايي كه در زمينه خريد اسلحه از روسيه انجام گرفته است، گفت: در اين زمينه نيز ما با پوتين گفت وگوهايي را انجام داده ايم اما نمي توانم اطلاعاتي درباره نوع سلاح ها كه عربستان از روسيه درخواست كرده است ارائه دهم.

باشگاه احزاب
ايسنا: دبير كل حزب مؤتلفه اسلامي تاكيد كرد: دولت بايد به ارتقاي تعامل خود با دلسوزان انقلاب از هر گروه و سليقه اي كه باشند، توجه قابل اعتنايي داشته باشد. محمدنبي حبيبي با بيان اين كه وظيفه تشكل هاي اصول گرا، حمايت اصولي از دولت است، گفت: حزب مؤتلفه ضمن تاييد كليت دولت، از حق انتقاد خود دفاع مي كند، يعني ما خود را پشتيبان اصولي مي دانيم؛ اما به هيچ وجه از حق خود براي انتقاد صرف نظر نكرده و نمي كنيم.
مهر: آبادگران جوان نشست ماهانه خود را فردا در تهران برگزار مي كنند. اين نشست ماهانه، در مسجد شيخ فضل الله نوري واقع در تهران، پارك شهر، خيابان بهشت، جنب ضلع شرقي شهرداري تهران پس از نماز مغرب و عشا برگزار مي شود.اسدالله بادامچيان قائم مقام حزب مؤتلفه در نشست ماهانه آبادگران جوان سخنراني خواهد كرد.
ايسنا: از حضور باشكوه مردم در راهپيمايي 22 بهمن در جلسه سه شنبه شب شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين تجليل شد. غلامحسن اميري، قائم مقام دبير كل جامعه اسلامي مهندسين با اعلام اين خبر افزود: اين حضور باشكوه براي مسئولان پيام هايي داشت كه از مهم ترين آن ها اين است كه مسئولان بايد به مطالبات اصلي مردم توجه بيشتري كنند. حسن بيادي سخنگوي جمعيت آبادگران جوان هم با اشاره به حضور باشكوه مردم در راهپيمايي 22 بهمن اظهار داشت: اين حضور باشكوه وظيفه  مسئولان را در ارتباط با توجه بيشتر به مطالبات مردم سنگين تر كرد.

كوتاه از خانه ملت
۱۵ استان آلوده به مين
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كه براي افتتاح نمايشگاه دستاوردها و توانمندي هاي وزارت دفاع در مجلس حاضر شده بود تأكيد كرد: هنوز 15 استان آلوده به مين در كشور وجود دارد. سرتيپ مصطفي محمد نجار معضل مين پس از جنگ را يك معضل ملي دانست كه 18 سال پس از پايان جنگ هنوز ادامه دارد و افزود: با توجه ويژه رئيس جمهور اين اقدام در اولويت وزارت دفاع قرار گرفته و برنامه ما اين است كه ظرف 5 سال مين هاي موجود را پاكسازي كنيم. محمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس هم قول داد كه مجلس در بودجه 86 توجه ويژه اي به اين مقوله داشته باشد.
بي توجهي به بودجه دفاعي
رضا طلايي نيك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي از بي توجهي دولت به بخش دفاعي و كاهش درصد بودجه دفاعي ابراز تعجب كرد و خواستار تأمين بودجه اصلاح حقوق سربازان وظيفه شد. وي افزود: متأسفانه طبق گزارش هاي رسمي، برخي از سربازان حتي هزينه رفت و آمد به محل سكونت خود را هم ندارند و براي تردد خود از روش هاي نامناسب مانند كمك گرفتن از مردم در ترمينال ها روي مي آورند. وي تأكيد كرد: براي معيشت سربازان در كشور بي توجهي جدي وجود دارد.
اعتراض شديد يك نماينده
نماينده زاهدان روز گذشته در نطق پيش از دستور خود گفت: چرا دستگاه سياست خارجي ما با دولت پاكستان كه خاك آنها مأواي امن و پناهگاه اشرار و دشمنان نظام شده برخورد جدي نمي نمايد؟ حسينعلي شهرياري ادامه داد: چرا در استان زاهدان اشرار و قاچاقچيان تسليح شده اند اما از تسليح امت شهيدپرور خودداري مي شود؟ وي با اشاره به عملكرد ضعيف مسئولان امنيتي و انتظامي گفت: چاره اي ندارم جز اين كه دادخواهي مردم مظلوم استان را به پيشگاه مقام معظم رهبري ببرم.
روزهاي پرتجمع
اين روزها تجمع هاي مختلفي جلوي درب اصلي ساختمان مجلس صورت مي گيرد. پس از به نتيجه رسيدن تجمع معلمان و بازنشستگان براي تصويب لايحه مديريت خدمات كشوري به نظر مي رسد روند اين گونه تجمع ها تسريع يافته است. روز گذشته هم تعدادي از دانشجويان دانشگاه هاي تهران در اعتراض به تخريب يكي از ديوارهاي مسجدالاقصي و همچنين مبادلات تجاري با شركت هاي صهيونيستي مانند نستله، مقابل درب مجلس تجمع كردند. عليرضا زاكاني، سيدجلال يحيي زاده و احمد بزرگيان هم در ميان تجمع كنندگان حاضر شده و به ايراد سخناني پرداختند. جمعي از انجمن هاي حمايت از ميراث فرهنگي هم با توجه به امكان تهديد برخي از آثار تاريخي خواستار عدم بهره برداري و آبگيري سد سيوند شدند. عماد افروغ رئيس كميسيون فرهنگي هم خواستار ارائه گزارش  هاي مستند اين افراد شد.
مردم نگران نباشند
رئيس كميسيون انرژي تصريح كرد: هر تصميمي كه مجلس براي بنزين اتخاذ كند به نفع مردم خواهد بود و مردم نبايد نگران آن باشند. كمال دانشيار كوپني شدن، كارت هوشمند و افزايش قيمت بنزين را سه پيشنهاد براي نحوه قيمت گذاري و مصرف بنزين دانست و گفت: هنوز تصميم خاصي در اين زمينه اتخاذ نشده است. وي تأكيد كرد: افزايش احتمالي قيمت بنزين شامل تاكسي ها نخواهد شد.
چند تذكر به مسئولان اجرايي
ديروز هم چند تذكر كتبي از سوي نمايندگان به مسئولان اجرايي توسط محمدرضا باهنر قرائت شد.محسن كوهكن نماينده لنجان در تذكري به وزير بازرگاني پرهيز از اقدامات خلاف قانون در امر انتخابات اتاق هاي بازرگاني و صنايع را خواستار شد. داريوش قنبري نماينده ايلام نيز در تذكري به رئيس جمهور دستور رسيدگي و رفع دغدغه باستان شناسان در خصوص تخريب آثار باستاني پاسارگاد را يادآور شد. ايرج نديمي نماينده لاهيجان، تعهد پرداخت كامل بدهي دولت به سازمان هاي بازنشستگي، تأمين اجتماعي، صندوق ذخيره فرهنگيان، شهرداري ها و سازمان بيمه خدمات درماني و دستور جلوگيري از تضعيف مجموعه هاي كاربردي و تحقيقات و ادغام آن به مجموعه هاي غيركاربردي را از رئيس جمهوري تقاضا كرد. كورش نيكنام نماينده زرتشتيان نيز در تذكري به رئيس جمهوري و وزير نيرو دستور توقف آبگيري سد سيوند براي پاسداري از ميراث فرهنگي پاسارگاد را درخواست كرد.

پيكر امام جمعه فقيد ميانه تشييع شد
گروه سياسي - پيكر مرحوم حجت الاسلام رفعت الله حامدي، امام جمعه فقيد شهرستان ميانه روز گذشته با حضور مقامات مسئول استان آذربايجان شرقي و اقشار مختلف مردم اين شهرستان تشييع شد.
آيت الله محسن مجتهد شبستري نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي با حضور در مراسم تشييع پيكر اين مرحوم، نماز ميت را به جاي آورد. پيكر امام جمعه ميانه براي خاكسپاري به قم منتقل شد و امروز از مقابل مسجد امام حسن عسگري ع قم تا حرم حضرت معصومه س تشييع و سپس به خاك سپرده مي شود.
به همين مناسبت از سوي نماينده  ولي فقيه در استان و استانداري آذربايجان شرقي يك روز در سطح استان و سه روز در شهرستان ميانه عزاي عمومي اعلام شد. شوراي سياست گذاري ائمه  جمعه هم در پي سوءقصد منجر به درگذشت امام جمعه ميانه، بيا نيه  تسليتي صادر كرد. در اين بيانيه با اشاره به رحلت مظلومانه و شهادت گونه اين عالم خدمتگزار آمده است: امروز روحانيت اين افتخار را دارد كه در عرصه  هدايت و خدمت، جان خود را در طبق اخلاص نهاده تا به پيروي از سالار شهيدان كربلا، عزت و استقلال امت اسلامي را تضمين كند. مرحوم حامدي، روز سه شنبه بر اثر سوء قصد فردي كه با سلاح سرد به وي حمله كرد، جان خود را از دست داد. مسئولان ذيربط اعلام كرده اند انگيزه ضارب كه دستگير شده است، در حال بررسي است.

در پاسخ به شايعه ارسال  اسلحه به  عراق
وزير دفاع: ادعاي آمريكا، دروغ و عمليات رواني است
014142.jpg
ايرنا: وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: ادعاهاي مكرر آمريكا مبني بر ارسال اسلحه  و مهمات توسط ايران به داخل خاك عراق، كاملا دروغ و نوعي عمليات رواني است.
سردار سرتيپ پاسدار مصطفي محمد نجار تاكيد كرد: اين ادعاها نوعي فرافكني و عمليات رواني است كه از سوي آمريكايي ها براي ايجاد اختلاف و درگيري ميان كشورهاي منطقه صورت مي گيرد.
وي افزود: تصاوير و عكس هاي پخش شده نيز بيشتر به يك خيمه شب بازي مضحك شبيه است تا ارائه مستندات واقعي. وزير دفاع همچنين خاطرنشان كرد: اصولا سياست خارجي جمهوري اسلامي براساس عدم مداخله در امور ساير كشورها پايه گذاري شده است و علت مخالفت ما با حضور نيروهاي مداخله گر آمريكايي در عراق و منطقه نيز از همين سياست ناشي مي شود. نجار گفت: اشتراكات مذهبي و روابط ديرينه دو كشور ايران و عراق كه بيشتر از قدمت تاريخ آمريكاست زمينه هاي بسيار مناسبي براي گسترش روابط دو كشور دوست و همسايه فراهم كرده است و هر دو كشور از منافع آن سود مي برند.
تكرار ادعاهاي واهي
به گزارش خبرگزاري مهر كاخ سفيد با كم اهميت شمردن اعتراف رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا مبني بر نبود مدركي درباره دخالت ايران در عراق، بار ديگر اتهامات بي پايه و اساس خود را درباره تهران تكرار كرد.
توني اسنو سخنگوي كاخ سفيد با بيان اينكه هيچ اختلافي بين دولت و ژنرالهاي ارشد آمريكا درباره نقش ايران در عراق وجود ندارد، بارديگر بدون ارائه هرگونه سند و مدركي مدعي شد: تسليحاتي وجود دارد كه از ايران وارد عراق شده است.
پيترپيس، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا 2روز پيش با رد اتهامات بي پايه و اساس مقامهاي كشورش عليه ايران مبني بر حمايت تسليحاتي از گروههاي عراقي تاكيد كرد: هيچ اطلاعات و مدركي در اين زمينه كه تهران سلاحهاي مرگبار به عراق ارسال مي كند، وجود ندارد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي:
به ابهامات پرونده هسته اي پاسخ مي دهيم
014139.jpg
گروه سياسي- رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت كه در جريان مذاكراتي كه در سفر به اندونزي و تركيه انجام مي دهد، تلاش مي كند به ابهاماتي كه مخالفان فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشورمان در افكار عمومي ايجاد كرده اند، پاسخ دهد.
غلامعلي حداد عادل كه صبح ديروز در رأس هيأتي از مجلس و وزارت امورخارجه به اندونزي سفر كرد، پيش از ترك تهران در جمع خبرنگاران مستقر در فرودگاه مهرآباد، تأكيد كرد: كشورهاي اندونزي و تركيه، مسلمان، آسيايي و بزرگ هستند كه جمهوري اسلامي با آنها روابط گسترده اي دارد.به گزارش مهر، وي افزود: اين سفر در جهت گسترش روابط سياسي و همكاري هاي اقتصادي و سرمايه گذاري هاي مشترك و مذاكره در خصوص موارد مورد علاقه انجام مي شود. رئيس مجلس خاطرنشان كرد: روابط ايران با اندونزي به قدمت روابط با تركيه نيست ولي آينده خوبي براي روابط با آن كشور پيش بيني مي شود.
حداد عادل گفت: در اين سفر در خصوص روابط سياسي و همكاري هاي اقتصادي و سرمايه گذاري هاي مشترك دو كشور و طرح هايي كه در دست اقدام است بحث و تبادل نظر خواهيم كرد.
وي با اشاره به رياست جمهوري اسلامي بر مجمع پارلمان آسيا، اظهار داشت: اندونزي كشوري است كه بعد از ايران رياست پارلمان مذكور را بر عهده مي گيرد و در مذاكره با مقامات آن كشور و همچنين رئيس مجلس تركيه در خصوص اين نهاد نوپا در جهت گسترش فعاليت هاي آن گفت وگو خواهيم كرد. رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه پرسيد آيا در اين سفر در خصوص پرونده هسته اي ايران نيز مذاكره مي شود، توضيح داد: طبعاً در جريان مذاكراتي كه در اين سفر صورت مي گيرد در خصوص اهداف ايران از فعاليت هاي هسته اي نيز بحث و تبادل نظر مي شود و تلاش مي كنيم به ابهاماتي كه مخالفان اين فعاليت هاي صلح آميز در افكار عمومي ايجاد كرده اند، پاسخ دهيم.
به گزارش ايرنا، حداد عادل در پايان در خصوص اين كه آيا حامل پيام از سوي مقامات عالي رتبه نظام جمهوري اسلامي براي مسئولان اندونزي و تركيه هست، با رد اين مسئله تأكيد كرد كه اصل سفر وي يك پيام است. حداد عادل در طي اين سفر شش روزه كه به دعوت رسمي رؤساي مجالس كشورهاي اندونزي و تركيه انجام مي شود، با رؤساي جمهور، نخست وزير، رؤساي مجالس و ساير مقامات بلندپايه دو كشور ديدار و در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه اي و بين المللي و همچنين راه هاي دستيابي به راهكارهاي مناسب براي گسترش و تعميق هرچه بيشتر روابط در زمينه هاي مختلف خصوصاً مناسبات پارلماني به بحث و گفت وگو خواهد پرداخت.

اروپا: تحريم ها تأثيري بر ايران ندارد
لاريجاني دوباره به عربستان رفت
ايرنا :  دبير شوراي عالي امنيت ملي پس از بازگشت از سوئيس براي ديداري كوتاه و غيررسمي بامداد ديروز وارد رياض پايتخت عربستان سعودي شد. منابع آگاه در عربستان سعودي هدف از اين ديدار را تبادل نظر درباره پرونده هسته اي جمهوري اسلامي و بررسي تحولات منطقه اي با مقامات سياسي و امنيتي اين كشور عنوان كردند. طي دو ماه گذشته اين چهارمين بار است كه لاريجاني با مقامات سعودي ديدار و گفت و گو مي كند.
گروه سياسي- اتحاديه اروپا درنشست شوراي وزيران خارجه اين اتحاديه گزارشي داخلي را منتشركرده است كه درآن تصريح شده تحريم هاي مندرج در قطعنامه 1737 شوراي امنيت بر برنامه هسته اي ايران، تاثيرچنداني ندارد.
در اين گزارش كه باعنوان گزارش تشريحي ايران اواخر هفته گذشته تهيه شده و ايرنا مهمترين مفاد آن را منتشركرد همچنين تأكيد شده است كه مسائل مرتبط با برنامه هسته اي ايران از طريق تحريم هاي اقتصادي حل و فصل نخواهد شد.
اين گزارش براي اثبات اين سخن خود خاطرنشان كرده است كه ايران درگذشته و به عنوان نمونه درزمان جنگ ايران وعراق مقاومت زيادي دربرابرفشارخارجي ازخودنشان داده است. گزارش مذكور كه تلاش نموده شرايط كنوني ايران را براي وزيران خارجه اروپايي تبيين كند اذعان كرده است كه ايران ارزش بسياري براي يكپارچگي عراق قائل است وحضورتمام عيار نظاميان آمريكايي درعراق براي ايران خوشايند نيست. اين گزارش همچنين اقدامات جمهوري اسلامي ايران دركمك به ترميم زيرساخت هاي كشاورزي، آموزشي و انرژي افغانستان و برخورد با قاچاق مواد مخدر ازاين كشور را مهم ارزيابي كرده است. دربخش ديگري ازگزارش مذكورضمن اذعان به افزايش سطح قدرت تاريخي ايران درمنطقه تأكيد شده است كه گفت وگوي جامع چارچوبي است كه درروابط با ايران مي توان ازآن استفاده كرد.
مقايسه ايران وكره شمالي
پس ازموافقت كره  شمالي با متوقف ساختن فعاليت هاي تأسيسات هسته اي عمده خود درازاي دريافت كمك هاي سوختي ظرف دو ماه آينده، مقامات كشورهاي غربي مخالف برنامه هسته اي صلح آميز ايران تلاش كرده اند برنامه هسته اي ايران رابا برنامه هسته اي نظامي كره شمالي مقايسه كنند.
درهمين راستا، دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي تأكيد كرد كه اين اقدام مي تواند درحل و فصل مسئله  هسته اي ايران به عنوان يك الگو مدنظر قرارگيرد. به گزارش ايسنا همچنين كاندوليزا رايس، وزيرخارجه آمريكا و توني اسنو، سخنگوي كاخ سفيد موضعگيري هايي مانند البرادعي داشتند. كاندوليزا رايس گفت كه اين توافقنامه بايد پيامي براي ايران باشد مبني بر اين كه جامعه بين المللي قادر است منابع خود را گرد هم آورد، مخصوصا وقتي كشورهاي همسايه با يكديگر همكاري مي كنند. توني اسنو نيزاين توافقنامه رايك الگو خواندوادعا كرد: اميدواريم ايرانيها نيز همانند كره شمالي به ميز مذاكره باز گردند، زيرا ما فرصت هاي خوبي رابه آنها ارائه كرده ايم. اين درحاليست كه به گزارش مهرديپلمات هاي حاضر درآژانس تأكيد كرده اند كه شرايط ايران و كره شمالي كاملا متفاوت است و مقايسه شرايط دوكشور نشان مي دهد كه مقايسه آنها صحيح نيست.
فرانسه، مخالف راه حل نظامي
وزيرخارجه فرانسه روزگذشته درحالي با راه حل نظامي براي حل مسئله هسته اي ايران مخالفت كرد كه روزنامه  انگليسي گاردين به نقل از منابعي مطلع در واشنگتن ادعا كرد به رغم تكذيب هاي مكرر دولت بوش، تداركات آمريكا براي حمله  هوايي عليه ايران جدي است. فيليپ دوست بلازي ديروز درجمع خبرنگاران گفت: من مطمئن هستم كه راه حل ديپلماتيك براي اين بحران وجود دارد.
دوست بلازي گفت: مقامات عالي رتبه آمريكايي چندين بارطي روزهاي گذشته گزينه نظامي را ردكرده اند و هيچ دليلي ندارد كه ما سخنان آنان را مورد شك و ترديد قراردهيم.
رايزني چين وهند
درهمين حال پايگاه اينترنتي اي.ان.آي در مطلبي گزارش داد وزراي خارجه چين و هند درباره ايران رايزني كردند. نيروپاما رائو، فرستاده هند به پكن درباره ديدار لي ژائو ژنگ وزيرخارجه چين و پراناب موكرجي وزير خارجه هند كه روز سه شنبه در هند انجام گرفت، گفت: اين دو درباره موضوع ايران نيز به گفت وگو پرداختند.

اخبار كوتاه
رياست جمهوري: محمود احمدي نژاد قانون اصلاح ماده ?? اصلاحي قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب را براي اجرا به  وزارت دادگستري ابلاغ كرد. اين قانون در جلسه علني ?? دي ماه سال ?? مجلس شوراي اسلامي  تصويب شد و شوراي نگهبان قانون اساسي در جلسه هشتم بهمن ماه آن را در تعارض با شرع مقدس و قانون اساسي تشخيص نداد.
وزارت خارجه: سيد محمد علي حسيني سخنگوي وزارت امور خارجه، با اشاره به انفجارهاي بكافيا در لبنان، اين گونه اقدام ها را محكوم كرد. به  گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، حسيني در اطلاعيه اي اظهار داشت: اين انفجارها كه حركاتي مشكوك مي باشند در خدمت اهداف رژيم صهيونيستي بوده و به منظور هدف قرار دادن مردم و وحدت و همبستگي و پايداري مقاومت مردم لبنان در مقابل توطئه هاي رژيم صهيونيستي انجام گرفته است. در پي وقوع دو انفجار كه در دو اتوبوس عمومي  در منطقه بكافيا در استان جبل لبنان به وقوع پيوست، تاكنون ? كشته و ده ها زخمي  برجاي گذاشته است.
نماز جمعه: نماز عبادي سياسي جمعه تهران فردا به امامت آيت الله امامي كاشاني امام جمعه موقت تهران اقامه خواهد شد. بنا بر اعلام ستاد نماز جمعه تهران در نماز جمعه اين هفته، محمدباقر قاليباف شهردار تهران، سخنران پيش از خطبه ها خواهد بود.
سياست خارجي: يوسف قرضاوي، رئيس اتحاد جهاني علماي مسلمين (از گروه هاي سني) با علي اكبر  هاشمي  رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام شب گذشته در يك برنامه زنده تلويزيوني در شبكه الجزيره با يكديگر مناظره كردند. اين مناظره  زنده  تلويزيوني ساعت 20 شب گذشته از شبكه  تلويزيوني الجزيره پخش شد و به دليل اهميت اين برنامه تكرار آن امروز ساعت 13 و همچنين فردا ساعت۵ صبح به وقت تهران خواهد بود. اين برنامه كه به صورت تله كنفرانس و مستقيماً از تهران و دوحه پخش شد، توسط احمد شيخ در اتاق اخبار شبكه الجزيره در قطر اداره شد. عمده گفت وگوهاي مطرح در اين مناظره، برجسته ترين توافقاتي بود كه ميان علماي سني و شيعه براي متوقف ساختن فتنه قومي  در عراق و جهان اسلام انجام گرفته است.
مجلس شوراي اسلامي: مخبر كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي  كه براي شركت در نهمين نشست اتحاديه پارلمانهاي كشورهاي اسلامي  در مالزي به سر مي برد، روز گذشته با راملي طالب رئيس مجلس نمايندگان اين كشور ديدار كرد. كاظم جلالي در اين ديدار با تأكيد بر نقش سازنده مالزي در حل مسايل جهان اسلام، ابراز اميدواري كرد كه نشست نهم اتحاديه در راستاي تحكيم جايگاه كشورهاي اسلامي  مؤثر باشد.
وزارت خارجه: محمدحسن قديري ابيانه به عنوان سفير جمهوري اسلامي  ايران به مكزيك مي رود. به گزارش ايسنا محمدحسن قديري ابيانه كه بيش از 4 سال در سمت مشاور ارتباطات و اطلاع رساني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مشغول به فعاليت بود، بنا به درخواست وزارت امور خارجه از مجمع تشخيص مصلحت نظام به اين وزارتخانه بازگشت.وي كه 54 سال دارد و به دو زبان ايتاليايي و انگليسي مسلط است، قرار است جايگزين روحي صفت سفير فعلي ايران در مكزيك شود.
قوه قضائيه: اولين جلسه سخنگوي جديد قوه قضائيه، سه شنبه هفته آينده برگزار مي شود. عليرضا جمشيدي، معاون حقوقي و توسعه قضائي قوه قضائيه هفته گذشته با حكم
سيد محمود  هاشمي  شاهرودي رئيس قوه قضائيه با حفظ سمت سخنگوي قوه قضائيه شد.
رياست جمهوري: خبرنگار همشهري كسب اطلاع كرد عبدالرضا شيخ الاسلامي  استاندار هرمزگان به عنوان رئيس جديد دفتر رئيس جمهور از سوي محمود احمدي نژاد منصوب مي شود. وي پيش از اين مشاور و مديركل دفتر محمود احمدي نژاد در دوران شهرداري تهران بود. پيش از اين غلامحسين الهام رئيس دفتر رئيس جمهور بود كه ديروز با رأي اعتماد مجلس وزير دادگستري شد.
وزارت كشور: گردهمايي استانداران در روزهاي دوشنبه و سه شنبه هفته آينده در وزارت كشور در تهران برگزار مي شود. در اين گردهمايي كه با سخنان وزير كشور گشايش خواهد يافت، بودجه سال آينده استانها، كارگروه هاي استاني و هماهنگي هاي لازم براي اجراي پروژه هاي ملي مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
وزارت خارجه: پيام دعوت منوچهر متكي وزير خارجه ايران از يوسف بن علوي بن عبدالله، وزير خارجه عمان براي شركت در هفتمين نشست شوراي وزيران اتحاديه همكاريهاي منطقه اي كشورهاي حاشيه اقيانوس هند، روز گذشته توسط سفير ايران در عمان تسليم وزارت خارجه اين كشور شد. هفتمين نشست شوراي وزيران اتحاديه همكاريهاي منطقه اي كشورهاي حاشيه اقيانوس هند ?? و ?? اسفند ماه آينده در تهران برگزار مي شود.

يادداشت
عبور از مدار صفر درجه
دكتر ابراهيم متقي
اگرچه حضور علي لاريجاني در كنفرانس مونيخ، بسيار غيرمنتظره بود، اما نتايج مؤثري را براي امنيت ملي ايران ايجاد كرده است. در مورد استنكاف نامبرده براي حضور در كنفرانس مونيخ، دلايل متعددي ذكر مي شود، اما فراتر از تمامي گمانه زني ها، بايد تبيين نظرات ايشان در روند كنفرانس مونيخ و رايزني هايي كه در اين ارتباط انجام گرفته است را به عنوان نشانه اي از امنيت سازي و تحرك ديپلماتيك در شرايط بحران دانست. كساني كه در مدار امنيت سازي براي هويت و منافع ملي قرار مي گيرند، لازم است تا علي رغم تمايلات دروني و فردي، گام هاي مؤثر و مستحكمي براي مديريت بحران و امنيت سازي بردارند. نشانه هاي چنين فرايندي را مي توان در شرايط بعد از كنفرانس مونيخ مورد ملاحظه قرارداد.
در قطعنامه هاي 1696 و همچنين 1737 شوراي امنيت سازمان ملل، تفسير مضيّق از فعاليت هاي هسته اي ايران ارائه شده بود. كشورهاي مؤثر در روند قطعنامه سازي امنيتي عليه ايران به اين جمع بندي رسيدند كه مشاركت بين المللي با اهداف استراتژيك ايران، صرفاً در چارچوب توقف فعاليت هاي موجود و همچنين تعليق روند غني سازي امكان پذير است، درحالي كه مقاومت عقلايي و رفتار مبتني بر كنش چندجانبه ايران، زمينه هاي لازم براي عبور از مدار زير صفر را فراهم آورده است. توقف فعاليت هاي هسته اي ايران را بايد به منزله شرايط رفتار ديپلماتيك در مدار زير صفر دانست. درحالي كه هم اكنون، فضاي فعلي تغيير يافته است. اگرچه مراحل پيچيده ديگري نيز در روند ديپلماسي هسته اي ايران وجود دارد، اما فضاي مذاكرات در شرايط و مدار زير صفر نمي باشد. اين امر به معناي آن است كه كشورهاي اروپايي تفسير موّسع از فعاليت هاي هسته اي ايران ارائه داده اند. براساس چنين تفسيري تعليق غني سازي به معناي مدار صفر درجه است. اين امر يك گام فراتر از پيش بيني هاي گذشته و محدوديت هاي پيشين تلقي مي شود.
پيشنهاد كشور سوئيس بر مدار صفر درجه تأكيد دارد. برخي از كشورهاي اروپايي به اين جمع بندي رسيده اند كه تعليق به معناي توقف روند فعاليت هاي غني سازي تلقي نمي شود و مي توان به فعاليت سانتريفيوژها ادامه داد، بدون آن كه تزريق گاز يا روند غني سازي انجام پذيرد. براساس تفسير موّسع از فعاليت هاي هسته اي ايران، تعليق به معناي توقف مكانيكي ابزارهاي گريز از مركز و سانتريفيوژهاي هسته اي تلقي نمي شود. تعليق را به منزله عدم خروج از دستگاه هاي غني سازي تفسير نموده اند. طبعاً اين مدل در مقايسه با الگوهاي گذشته گامي به جلو محسوب مي شود، اما نمي تواند تمامي مطلوبيت هاي استراتژيك و امنيتي ايران را تأمين نمايد.
تفسير ايران از شرايط ايده آل براي اعتمادسازي مؤثر براساس مدار 4 درجه شكل گرفته است. به اين ترتيب، فضاي تعادلي در مواضع هسته اي ايران را بايد تداوم غني سازي سانتريفيوژهاي مشخص و غيرقابل افزايش براساس غني سازي به ميزان 4 درصد دانست. اين امر نشان مي دهد كه مدار جديد در مذاكرات هسته اي ايران، تحول قابل توجهي در مقايسه با ماه هاي گذشته ايجاد كرده است. عبور از مذاكرات مدار زير صفر درجه، به منزله وضعيت قابل قبول تلقي مي شود؛ اما نتيجه نهايي در مدار صفر تا چهار درجه تعيين خواهد شد. به عبارت ديگر، در چنين مداري جامعه بين المللي مي پذيرد كه ايران، فعاليت هاي صلح آميز هسته اي خود را براساس مفاد پادمان هسته اي ادامه دهد. از سوي ديگر، ميزان فعاليت هاي هسته اي و همچنين درجه غني سازي اورانيوم، براساس توافق ديپلماتيك شكل مي گيرد. اگر پيشنهاد ايران مبتني بر غني سازي 4 درصدي پذيرفته شود، نقطه بهينه در مذاكرات و توافقات فعاليت هاي هسته اي ايران و اروپا تلقي خواهد شد. در چنين شرايطي، متقاعدسازي ساير بازيگران نيز كار پيچيده و دشواري نخواهد بود.
به هر ميزان از مدار 4 درجه به سمت غني سازي با درجات پايين تري توافق نماييم، طبعاً دشواري هاي بيشتري براي آينده مذاكرات و تثبيت وضعيت شفاف سازي متقابل ايجاد خواهد شد. به اين ترتيب، شواهد نشان مي دهد كه نتايج نسبتاً مطلوبي در مقايسه با گذشته حاصل شده است. پذيرش شرايط صفر درجه در مقايسه با محدوديت هاي گذشته، نوعي موفقيت مرحله اي محسوب مي شود. اين امر صرفاً در شرايطي تثبيت خواهد شد كه تيم هسته اي ايران از مدار صفر درجه عبور نموده و نقطه بهينه 4 درصدي   را به عنوان مرحله قابل قبول طرفين به عنوان نماد شفاف سازي بين المللي تثبيت نمايد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |