چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۸ - Feb 28, 2007
رژيم صهيونيستي درصدد هماهنگي با اجلاس پاكستان است
015765.jpg
گروه بين الملل - رژيم صهيونيستي روز گذشته اعلام كرد اقدامات خود در راستاي حل وفصل مناقشه اش با فلسطينيان را با هفت كشور مسلمان كه روز يكشنبه اين هفته در نشست اسلام آباد، پايتخت پاكستان گرد آمدند، هماهنگ مي كند.
به گزارش روزنامه ديلي نيوز تركيه، پينهاس آويوي، سفير اسرائيل در اين كشور اعلام كرده تل آويو در حال ارزيابي طرح هفت كشور حاضر در نشست اسلام آباد است. وي تأكيد كرد اگرچه مقامات اين رژيم در جريان محتواي مذاكرات اسلام آباد قرار نگرفته اند ليكن از هرگونه اقدامي براي پيشبرد تلاش هايي كه در جهت برقراري صلح در سرزمين هاي اشغالي انجام مي شود، حمايت مي كنند.
سفير تل آويو در تركيه در حالي از آمادگي رژيم صهيونيستي براي بررسي اين طرح خبر داد كه تصريح كرد اسرائيل خواستار هماهنگ شدن هر طرح صلحي است كه به اين رژيم مربوط مي شود و يادآور شد حل وفصل مناقشه جاري مستلزم گفت وگوي مستقيم اسرائيلي ها و فلسطينيان است.
وزراي امور خارجه عربستان سعودي، اردن، مالزي، اندونزي، تركيه، مصر و پاكستان روز يكشنبه اين هفته در اسلام آباد با هم ديدار كردند و ضمن موافقت با برگزاري نشستي ديگر در آينده اي نزديك براي بررسي اوضاع خاورميانه با تمركز بر طرح صلح اعراب براي حل وفصل مناقشه اسرائيل و فلسطينيان، خواستار تسريع روند تشكيل كشور مستقل فلسطيني شدند.
به جز مصر و اردن هيچ يك از كشورهاي عربي اسرائيل را به رسميت نشناخته اند. در طرح صلح عربستان سعودي كه از حمايت پاكستان برخوردار است به رسميت شناخته شدن اسرائيل در قبال تعهد تل آويو به همكاري با دولت ائتلافي جديد فتح حماس پيش بيني شده است.
به اعتقاد كشورهاي حاضر در نشست اسلام آباد ،گروه چهارجانبه متشكل از ايالات متحده، روسيه، اتحاديه اروپا و سازمان ملل به دليل حضور نهادهاي بين المللي در آن نمي تواند به راه حلي قطعي براي مناقشه خاورميانه دست پيدا كند اما در صورت اجماع كشورهاي مسلمان، دستيابي به طرح صلحي قابل اجرا ممكن است.
به ادعاي يك مقام پاكستاني قرار است سازمان كشورهاي اسلامي (OIC) نتايج به دست آمده در نشست هفت كشور اسلامي حاضر در اجلاس اسلام آباد و نشست هاي بعدي را در قالب رويكردي واحد در قبال مناقشه اسرائيل و فلسطينيان پيگيري كند.

رئيس ستاد مشترك ارتش ايالات متحده:
آمريكا  آمادگي جنگ ديگري را ندارد
گروه بين الملل پيترپيس، رئيس ستاد مشترك ارتش ايالات متحده اعتقاد دارد با توجه به شرايطي كه دو جنگ عراق و افغانستان به ارتش آمريكا تحميل كرده اين احتمال وجود دارد كه نيروهاي نظامي اين كشور قادر به نشان دادن واكنش سريع و مناسبي به بحراني ديگرنباشند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، پيس در ارزيابي خود از توان نظامي ايالات متحده به كنگره كه مفاد آن محرمانه است اما منابع نظامي گوشه هايي از آن را افشا كرده اند بر كاهش آمادگي ارتش آمريكا صحه گذاشته است.
در اين گزارش احتمال ناكامي ارتش آمريكا در مواجهه با بحران نظامي ديگري مورد تاكيد قرار گرفته در حالي كه در ارزيابي سال گذشته آمادگي ارتش آمريكا در سطح قابل قبولي ارزيابي شده بود.
در گزارشي كه به همراه ارزيابي سالانه پنتاگون از توان نظامي آمريكا از سوي پيس تقديم كنگره اين كشور شده اين گونه استنتاج شده كه اگرچه پنتاگون در تلاش است توانمندي هاي جنگي خود را ارتقاء بخشد ليكن كاهش خطر ناتواني در رويارويي با تهديدهاي بالقوه ممكن است سال ها به طول انجامد.
اين گزارش مقارن با ارائه طرح جورج بوش، رئيس  جمهور آمريكا براي اعزام نيروهاي تازه نفس به عراق براي مهار خشونت هاي رو به تزايد در اين كشور و تلاش دموكرات هاي كنگره براي كاهش اختيارات جنگي بوش با هدف جلوگيري از اجراي اين طرح تقديم كنگره شده است.
فرماندهان ارشد ارتش آمريكا هميشه به اين نكته اذعان كرده اند كه درگيري هاي مكرر و طولاني شدن دوره استقرار واحدهاي نظامي در عراق و افغانستان ارتش را در تنگنا قرار داده و به تجهيزات جنگي لطمات جدي وارد آورده است.
در گزارش پيس به آمادگي رزمي ارتش آمريكا در سال 2006 پرداخته شده اگرچه توان نظامي آمريكا در طول سال هاي اخير و پس از اشغال عراق فراز و نشيب هاي زيادي را پشت سر گذاشته است.
اين ارزيابي در ابتداي سالجاري ميلادي به رابرت گيتس، وزير دفاع ارائه شده بود و به همين دليل انعكاس دهنده تاثير اجراي برنامه اعزام 21 هزار و پانصد نيروي تازه نفس به عراق طي ماه هاي آينده بر توان رزمي ارتش آمريكا نيست.

ديك چني از حمله انتحاري
در افغانستان جان به در برد
گروه بين الملل ديروز و همزمان با حضور ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا در افغانستان حمله انتحاري در بيرون پايگاه نظامي آمريكا در شهر بگرام روي داد كه تاكنون بيش از 30 كشته و مجروح به جا گذاشته است.
شدت اين انفجار بسيار زياد بود به طوري كه تا كيلومترها اطراف محل انفجار را به لرزه درآورد.
فرماندهان آمريكايي مستقر در افغانستان بلافاصله اعلام كردند كه هدف اين حمله چني نبوده است. چني دوشنبه شب را در بگرام سپري كرده بود و 90 دقيقه قبل از انفجار اين پايگاه را ترك كرده بود. بر اثر اين انفجار مقامات ارتش آمريكا در درون اين پايگاه وضعيت قرمز اعلام كردند.طالبان مسئوليت اين انفجار را بر عهده گرفته و اعلام كرد كه هدف از اين حمله شخص ديك چني بوده است.
مقامات آمريكايي و انگليسي چند سالي است كه به دلايل امنيتي و براي حفظ جانشان به طور اعلام نشده و بدون قرار قبلي به كشورهاي افغانستان و عراق سفر مي كنند. اما حتي اين استراتژي هم نمي تواند مانع وقوع حملات انتحاري در اين كشورها همزمان با حضور مقامات ارشد آمريكايي شود

سفر نخست وزير روسيه به ژاپن
گروه بين الملل - ميخائيل فرادكف، نخست وزير روسيه روز گذشته به منظور ديدار با مقام هاي عالي رتبه ژاپن وارد توكيو،  پايتخت اين كشور شد. به گزارش خبرگزاري ايتارتاس، فرادكف در اين سفر با مقام هاي ژاپني از جمله امپراطور و نخست وزير اين كشور ديدار مي كند.
وي ديروز ابتدا با آكي هيتو، امپراطور و سپس با اعضاي كابينه و در مرحله سوم با نمايندگان مجلس ژاپن ديدار كرد.

مأموريت نفتي آمريكا كامل شد
ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا در پاييز سال 1999 زماني كه مدير اجرايي شركت هاليبرتون بود دريك سخنراني گفت: تا سال 2010 ما به 50 ميليون بشكه نفت ديگر در روز نياز داريم. خاورميانه كه دوسوم نفت جهان را در خود جاي داده و اين محصول را به پايين ترين قيمت مي فروشد، جايي است كه بايد به دنبال آن باشيم.
اين همان دليلي است كه به خاطرش جورج بوش و معاون او ديك چني فرمان جنگ عراق را صادر كردند. بوش چهار سال پيش اعلام كرد كه مأموريت در عراق پايان يافته است. اما واقعيت اين است كه مأموريت تازه الآن پايان يافت. مأموريتي كه به خاطرش بيش از نيم تريليون دلار هزينه شد و بيش از نيم ميليون عراقي كشته شدند.
روز دوشنبه نوري مالكي نخست وزير عراق در بغداد پيش نويس قانون جديد نفتي عراق را به تصويب رساند. دولت عراق اين پيش نويس را يك پروژه بزرگ ملي خواند. نكته اصلي اين قانون اين است كه ثروت نفت عراق يعني 115 ميليارد بشكه ذخائر به ثبت رسيده نفتي كه بعد از عربستان و ايران سومين ذخائر بزرگ نفت دنياست، تحت فرمان شوراي نفت و گاز فدرال قرار خواهد گرفت كه از گروهي از كارشناسان نفتي از داخل و خارج عراق تشكيل شده است. اين يعني مديران غول هاي بزرگ نفتي آمريكا.
اين قانون به معناي تجاوز و غارت قانونمند و مشروع ثروت نفت عراق، يعني جايگزين شدن روند ملي شدن منابع نفتي عراق با قانون تقسيم محصول. بر اساس اين قانون سود نفت عراق به گونه اي تقسيم مي شود كه 75 درصد به غول هاي نفتي عمدتاً آمريكايي برسد. 65 درصد از 80 حلقه چاه نفت عراق به اين غول هاي نفتي پيش كش مي شود. اما اين هم كافي نيست و اين قانون پا را از اين هم فراتر گذاشته و نقش بغداد را به حداقل كاهش داده است. ثروت نفت قرار است مستقيماً بين كردها در شمال، شيعيان در جنوب و سني ها در مركز تقسيم شود. به همين منظور عراق به سه منطقه تقسيم مي شود. اكثر ذخائر نفتي عراق در مناطق شيعه نشين جنوب واقع شده اما كردها هم در شمال دورنماي روشن و اميدواركننده اي براي حفاري نفتي دارند.
تصويب اين قانون در پارلمان 275 نفره عراق در ماه مارس آينده يك اقدام صوري است. اين قانون پشت درهاي بسته توسط شركتهاي مشاوره آمريكايي، صندوق بين المللي پول، پل وولفوويتز رئيس بانك جهاني و آژانس بين المللي توسعه آمريكا نوشته شده و به تصويب نهايي هم رسيده است. حتي زبان اين قانون هم انگليسي است نه عربي. افكار عمومي عراق هيچ اطلاعي از اين قانون ندارند. در چند هفته گذشته زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق سخت مشغول مذاكره و متقاعد كردن كردها بود.
در پايان نتيجه اين شد كه كردهاي طرفدار آمريكا مي توانند با هر شركتي كه بخواهند قرارداد امضا كنند. اما نكته مهم اين است كه هيچ كس در عراق نمي تواند قراردادي امضا كند مگر اين كه مشاوران در شوراي فدرال نفت و گاز تحت امر آمريكا نظر بدهند. غول هاي نفتي كه در اين ميان سود واقعي را مي برند مجموعه اي از شركت ها هستند كه نه تنها اگزان موبيل، كونوكو فيليپس، شورون، بريتيش پتروليوم و شل ، بلكه توتال فرانسه، لوك اويل روسيه و چند شركت چيني را هم در بر مي گيرد. عراق بيش از 70 چاه نفت دست نخورده دارد كه چاههاي كوچك تر حداقل يك ميليارد بشكه نفت دارند.
با توجه به اين كه بيابان هاي غربي عراق هنوز دست نخورده باقي مانده، مي توان گفت كه ميزان ذخائر نفتي عراق ممكن است به 300 ميليارد بشكه برسد. هزينه استخراج نفت عراق براي آمريكا بشكه اي يك دلار است. با توجه به اين كه قيمت نفت بشكه اي 60 دلار است، سود هنگفتي در انتظار صاحبان اين نفت وجود دارد.
آسيا تايمز‎/۲۷ فوريه

جهان سياست
تصويب پيش نويس قانون نفت عراق
گروه بين الملل - دولت عراق پيش نويس قانون ملي نفت را كه از موضوعات اصلي مورد اختلاف گروه هاي مختلف اين كشور بود تصويب كرد و اين قانون براي تاييد نهايي تقديم پارلمان اين كشور مي شود.
به گزارش فرانسه  روز گذشته نوري المالكي،  نخست وزير عراق با حضور در كنفرانسي خبري اعلام كرد كابينه اين كشور پيش نويس قانون نفت را براي تصويب به مجلس ارائه خواهد كرد. هدف از تهيه اين لايحه توزيع عادلانه درآمدهاي نفت خام ميان هشت استان عراق و نيز باز كردن درهاي اين صنعت به روي سرمايه گذاري هاي خارجي است. مجلس عراق قرار است هفته آينده بررسي اين قانون را آغاز كند كه انتظار مي رود پيشنهاد دولت در اين جلسه به تصويب برسد.

سنيوره، مسلح كردن گروه هاي افراطي سني
در لبنان را انكار كرد
گروه بين الملل فواد سنيوره، نخست وزير لبنان روز گذشته اين ادعا كه نيروهاي امنيتي تحت امر دولت او از افراطيون سني در راستاي عمليات محرمانه ايالات متحده در اين كشور حمايت مي كنند را رد كرد.
به گزارش روزنامه لبناني ديلي استار، سنيوره با رد گزارشي كه در وب سايت هفته نامه نيويوركر در اين رابطه منتشر شده ديروز با صدور بيانيه اي تصريح كرد دولت لبنان هر نيروي مسلح يا گروه تروريستي كه دست به اقدامات غيرقانوني زده و به انجام اقدامات تروريستي گرايش داشته باشد را مذموم مي شمرد. در اين بيانيه مطلب نيويوركر شگفت آور و بي پايه و اساس توصيف شده است.سيمور هرش، نويسنده اين مطلب ادعا دارد دولت لبنان در راستاي طرح جديد دولت بوش از تقويت گروه هاي افراطي سني در لبنان حمايت مي كند.

حمايت روسيه از رفع محاصره فلسطينيان
گروه بين الملل- سرگئي لاوروف، وزير امورخارجه روسيه شامگاه دوشنبه در آستانه آغاز مذاكرات با مشعل از جامعه جهاني خواست به تحريم اقتصادي و محاصره ملت فلسطين پايان دهند.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، لاوروف پيش از ديدار با خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي جنبش حماس تصريح كرد مسكو از توقف محاصره فلسطينيان حمايت مي كند. مشعل نيز كه براي ديداري 2 روزه به مسكو رفته ديروز در مصاحبه اي تلويزيوني گفت: اميدواريم روسيه از نفوذ خود در جامعه جهاني براي پايان محاصره ملت فلسطين استفاده كند. مشعل در ادامه تصريح كرد كميته چهارجانبه بايد در موضع خود تجديدنظر عميق كند و براي برقراري صلح از اسرائيل انتظار برآورده شدن خواسته هايش را داشته باشد نه از فلسطينيان.

سفير آمريكا، در امور اردن دخالت نكند
گروه بين الملل سالم الفلاحات، دبيركل جمعيت اخوان المسلمين اردن روز گذشته ديويد هيل، سفير ايالات متحده در امان را به مداخله در امور داخلي اين كشور و تحريك عشاير اردني متهم كرد.به گزارش روزنامه اماراتي الخليج، الفلاحات در واكنش به اظهارات هيل كه در يكي از روزنامه هاي اردن منتشر شده بود گفته هاي او را عدول از مسئوليت ها و تعهدات ديپلماتيك توصيف كرد.وي گفت: اين كه كشوري بيگانه، به ويژه آمريكا كه دستش به خون فلسطينيان و مردم عراق آغشته است عشاير اردني را تحريك كند و به آنان درمورد همكاري با اسلام گرايان هشدار دهد چيزي جز دخالت در امور داخلي كشور نيست.

حمله به كاروان سفراي خارجي در سريلانكا
گروه بين الملل- سفراي كشورهاي آمريكا، ايتاليا و آلمان روز گذشته در سريلانكا بر اثر حمله توپخانه اي شورشيان ببرهاي تاميل مجروح شدند و سفراي ژاپن، فرانسه و اتحاديه اروپا از اين حمله جان سالم به در بردند.به گزارش خبرگزاري فرانسه پليس سريلانكا اعلام كرد: اين حمله زماني به وقوع پيوست كه دو بالگرد ارتش سريلانكا ديپلمات هاي خارجي را به دهكده باتي كالوآ واقع در شرق سريلانكا مي برد تا شاهد عمليات انسان دوستانه دولت باشند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |