چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۸ - Feb 28, 2007
فرجام به مسيل باختر متصل شد
آغازبهره برداري از پل آغاز و بخشي
ديگر از بزرگراه امام علي
گروه شهري: صبح ديروز با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران بخشي از بزرگراه امام علي (ع) از پل فرجام تا جنوب محور رسالت و تقاطع غيرهم سطح خيابان آغاز با هزينه اي حدود 50 ميليارد تومان به بهره برداري رسيد.
از اين پل كه بعد از تونل رسالت قرار دارد به دليل برخورداري از عمليات پيچيده اجرايي و فني به عنوان يكي از مهمترين پروژه هاي عمراني شهرتهران نام برده مي شود. افزايش سرعت در حركت و كاهش اتلاف وقت به ارزش 4 ميليارد تومان در سال ، كاهش مصرف سوخت به ميزان يك ميليارد تومان در سال وتاثيرات زيست محيطي ناشي ازآن ازجمله پيامدهاي مثبت افتتاح اين محور 2300 متري از پل فرجام تا خيابان مسيل باختر است.
بنا براين گزارش تاثيرات ترافيكي پروژه بزرگراه امام علي (ع) حدفاصل جنوب بزرگراه رسالت تا مسيل باختر و پل غير هم سطح خيابان آغاز و طرح كانال باختر در تقاطع مذكور عبارتست از: روانسازي ترافيك خيابان جانبازان (گلبرگ) تسهيل درترافيك بزرگراه هاي رسالت صيادشيرازي ، روانسازي ترافيك خيابان شهيد آيت ا... مدني وتامين دسترسي آن به بزرگراه امام علي (ع)، روان سازي و تسهيل ترافيك محدوده شمال شرق تهران به ويژه محدوده مناطق 4۷،و۸ .
ديروز با بهره برداري از مسير دو ونيم كيلومتري جنوب بزرگراه رسالت تا مسيل باختر و تقاطع غير هم سطح خيابان آغازاز۲۲ كيلومتر طول كل بزرگراه امام علي (ع) به عنوان يكي از اضلاع رينگ داخلي شهر تهران 12 كيلومتر آن به بهره برداري رسيده است .
قاليباف شهردار تهران كه روز گذشته پيش از حضور در مراسم افتتاحيه پل فرجام تا آغاز در سيصد و چهارمين جلسه شوراي اسلامي شهرتهران با موضوع بررسي بودجه سال 86 شهرداري تهران شركت داشت طي سخناني در جمع شركت كنندگان اين مراسم افتتاحيه گفت: تنها به اعتبار اعتمادي كه به شوراي اسلامي شهر تهران داشته و دارد جرات كرد بودجه سال 86 شهرداري تهران را با مبلغ 3300 ميليارد تومان تقديم شوراي اسلامي شهر تهران نمايد.
وي ادامه داد: با درنظرگرفتن اين نكته كه بودجه سال 86 شهرداري تهران ازجهش قابل ملاحظه اي نسبت به سال 85 برخوردار است پيش بيني مي كنيم سال آينده سال پركاروپررونقي در همه ابعاد خدماتي ، فرهنگي ، اجتماعي ، آموزشي، عمراني ، رفاهي و غيره باشد. به گفته قاليباف گرچه شهرداري تهران در سال جاري نيز در حوزه هاي مورد اشاره اقدامات گسترده اي به ثمر رسانده است اما انباشتگي مشكلات و عقب ماندگي ها، فاصله ما با ايده آل ها و استانداردهاي در نظرگرفته براي يك زندگي مرفه و شايسته شهروندان اين شهر رازياد كرده است .

خانه شريعتي ،موزه شد
سما: معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از تبديل خانه مفاخر ايران به خانه موزه در آينده نزديك خبر داد.
محمد مهدي عسگرپور در مراسم افتتاح خانه موزه دكتر شريعتي با اعلام اين خبر گفت: اين خانه موزه مربوط به يكي از بزرگترين و شناخته شده ترين شخصيت هاي اين كشور و متعلق به همه ايرانيان است.
عسگرپور از افتتاح خانه موزه ديگر مفاخر ايران خبر داد و گفت: خانه موزه شهيد مطهري و نواب نيز در آينده افتتاح خواهند شد و اگر اين حركتها ادامه يابند نسل جديد و نسل جوان ما اين احساس را پيدا مي كنند كه در جامعه اي هستند كه زحماتشان قدر دانسته مي شود.
شريعتي و نسل امروز
از سوي ديگر،  مهدي چمران عصر دوشنبه در مراسم افتتاح خانه موزه دكتر شريعتي گفت: شريعتي شخصيت برجسته اي بود كه تفكراتش بر نسل امروز نيز بسيار تأثيرگذار بوده و بايد به چنين مفاخري در كشور بيش از اين توجه شود.
وي با ابراز خرسندي از راه اندازي خانه موزه شريعتي اظهار كرد: چنين اقداماتي در كشور ما ضروري است و اميدوارم با راه اندازي اين خانه، نسل جوان بيش از پيش با تفكر وي آشنا شوند و روح شريعتي نيز از اين كار شاد شود.
بر اساس اين گزارش منزل مرحوم دكتر علي شريعتي كه در محدوده شهرداري منطقه 6 قرار دارد، در فهرست آثار ملي ثبت شده است.

۳ بيمارستان درمنطقه بحراني آلودگي صوتي
گروه شهري- مديرعامل شركت  كنترل كيفيت هوا در هفتمين كنفرانس مهندسي حمل ونقل و ترافيك ايران گفت: منطقه 6 با ميزان آلودگي صوتي بالاتر از حد استاندارد به عنوان آلوده ترين منطقه به لحاظ آلودگي صوتي در شهر تهران شناسايي شده است.
يوسف رشيدي در اين كنفرانس با اشاره به 10 منطقه اول شهر تهران كه داراي بالاترين ميزان آلودگي صوتي است، افزود: اين مناطق به ترتيب شامل 6، 10، 11، 12، 7، 13، 3، 9، 18 و 2 است.
وي با اشاره به شناسايي نقاط ساكت تر در شهر تهران، گفت: مناطق 20، 22 و 5 تهران به عنوان مناطق ساكت تر اعلام شده اند.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا در هفتمين كنفرانس مهندسي حمل ونقل و ترافيك ايران با اشاره به بررسي مناطق 6، 7، 9، 11 و 12 و شناسايي نقاط خارج از حد استاندارد در اين مناطق گفت: در اين مناطق 542 مركز آموزشي و درماني در معرض آلودگي صوتي بالاتر از حد استاندارد قرار دارند كه شامل 417 مركز آموزشي و 125 مركز درماني است.
رشيدي افزود: به عنوان مثال در منطقه 6 شهر تهران بيمارستان هايي مثل بيمارستان مصطفي خميني، بيمارستان سجاد و يا بيمارستان آريا، جزو نقاط بحراني هستند كه ميزان خروج از استاندارد آنها بالاتر از 30 دسي بل است.

به منظور بررسي جايگاه ايران در ميان ساير كشور هاي اسلامي برگزار مي شود
همايش بين المللي گردشگري اسلامي
گروه شهري- به منظور شناسايي توانمندي هاي گوناگون در عرصه گردشگري و شناخت جايگاه واقعي كشور در ميان كشورهاي اسلامي به عنوان مقصد گردشگري همايش بين المللي گردشگري كشور هاي اسلامي برگزار مي شود.
اين همايش كه توسط خبرگزاري ميراث خبر و با همكاري اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران از 12 تا 14 اسفند ماه در سالن همايش هاي اتاق بازرگاني صنايع و معادن ايران برگزار مي شود، به بررسي راه هاي ارتقاء صنعت گردشگري در ميان كشور هاي اسلامي و بهره مندي اين كشورها از توانمندي هاي موجود مي پردازد.
همايش بين المللي گردشگري اسلامي تحت موضوعاتي چون: نقش سياست خارجي در توسعه توريسم كشورهاي اسلامي، چشم انداز گردشگري در كشورهاي اسلامي، نقش معماري اسلامي در جذب گردشگري كشورهاي اسلامي و اكوتوريسم در كشورهاي اسلامي و.... به تبيين راهكارهاي رشد كيفي گردشگري در كشورهاي اسلامي مي پردازد.

افزايش آلودگي هوا و ممنوعيت استفاده
ازخودروهاي شخصي در ايتاليا
ايسنا: در پي وضع قانون بي سابقه ممنوعيت استفاده خودروهاي شخصي در شمال كشور ايتاليا در يك اقدام محيط زيستي، هزاران شهروند ايتاليايي مجبور شدند بدون خودروي شخصي خانه را ترك كنند. به گفته مسئولان، منطقه اي كه در شمال اين كشور براي اجراي اين ممنوعيت در نظر گرفته شده، بزرگترين منطقه اي است كه تاكنون در جهان با چنين اقدامي مواجه شده است. طبق اين برنامه، در بسياري از شهرها و استانها فقط وسايل حمل و نقل عمومي و خودروهاي عمومي مجهز به ابزار جلوگيري از آلودگي طي 12 ساعت از ساعت 8 صبح اجازه تردد داشته اند و تردد تمام خودروهاي شخصي ممنوع شد.

چند ايستگاه بيشتر
چه ايستگاه تاكسي باشد چه نباشد، فعلاً سر چهارراه ها و دور ميادين محل سوار و پياده كردن مسافرهاست. مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران هم گفته است كه يك هزار و 400 نقطه براي احداث ايستگاه تاكسي شناسايي شده است كه با واگذاري زمين در اين نقاط ايستگاه ها ساخته مي شود.
تفكيك زباله از مبدا، 3 سال ديگر
مديركل خدمات شهري شهرداري تهران گفته است كه براي اجراي كامل طرح تفكيك زباله از مبدا بايد اعتبارات آن تأمين شده و شهروندان همكاري كنند؛ در اين صورت اين پروسه ظرف 3 سال اجرا مي شود.

نگاه
015780.jpg
رسول آذرگون

در گزارش قاليباف به شوراي شهر مطرح شد
درخواست شهرداري براي تسريع
در عمران شهر تهران
بودجه شهرداري در افق چهارسال آينده بايد به 7500 ميليارد تومان در سال برسد
015783.jpg
گروه شهري- در جلسه ديروز شوراي شهر، بررسي لايحه بودجه 3 هزار و 300 ميليارد توماني سال 86 شهرداري تهران آغاز شد و سرفصل هايي از آن به تصويب رسيد.
شهردار تهران ديروز با حضور در سيصد و چهارمين جلسه علني شوراي شهر ضمن تشريح لايحه بودجه پيشنهادي سال 86 شهرداري و ضرورت افزايش فعاليت هاي عمراني و خدماتي به منظور بهبود و تأمين سرانه هاي مورد نياز شهري گفت: بودجه شهرداري در افق۴سال آينده بايد به۷هزار و 500 ميليارد تومان در سال برسد.
محمد باقر قاليباف افزود: شهرداري تهران براي يك دوره 4ساله، سالانه به 5 هزار ميليارد در بخش توسعه۲،هزار ميليارد در بخش نگهداري و 500 ميليارد تومان نيز براي هزينه پرسنلي و اداري نياز دارد و از اين رو بايد در۴سال آينده فعاليت شهرداري با افق بودجه را روي۷هزار و 500 ميليارد تومان در نظر بگيريم.
وي در اين جلسه كه برخي منتخبين سومين دوره شوراي شهر( مرتضي طلايي ، احمد مسجد جامعي معصومه آباد،  پروين احمدي نژاد و هادي ساعي) نيز حضور داشتند با اشاره به اينكه بودجه شهرداري تهران از ابتداي فعاليت شوراي دوم در سال 82 تا كنون۴برابر شده است گفت : با فعاليت مناسب اعضاي شوراي شهر دوم، افق 5 ساله شهر بسيار روشن و تصويب طرح جامع و تفصيلي نيز در مراحل پايان است.
شهردار تهران با اشاره به لايحه پيشنهادي بودجه شهرداري گفت: بر آن هستيم تا براي شهرداري منابع پايدار تعريف كنيم چرا كه سياست شهرداري و شوراي شهر توقف كسب درآمد از راه تراكم فروشي است.
قاليباف همچنين با اشاره به دارايي هاي شهرداري و بيان اينكه در نظام تعهدي تاكنون حدود 40 هزار ميليارد تومان سرمايه شهرداري ثبت شده است بر ضرورت استفاده از تسهيلات بانكي از سوي شهرداري تاكيد كرد و گفت: شهرداري بايد از اين ميزان سرمايه براي دريافت وام و تسهيلات از بانك ها استفاده كند. به گفته وي هم اكنون با اجرا شدن نظام تعهدي در شهرداري امكان وصول هزار ميليارد تومان چك معوقه مربوط به مطالبات شهرداري فراهم شده است.
قاليباف كمبود مراكز خدمات رساني عمومي را يكي از ضعف هاي جدي تهران عنوان كرد و گفت : توسعه مراكز تجاري و اداري خدمات رساني در دستور كار شهرداري قرار دارد. شهردار تهران با اشاره به سياست هاي مربوط به تدوين بودجه شهرداري گفت: در نظر گرفتن۳هزار و 300 ميليارد تومان بودجه براي شهرداري در سال 86 در پايان دومين دوره شوراي شهر، سرآغازي مطلوب براي رسيدن به بودجه۷هزار ميليارد توماني شهرداري در دوره 4ساله آينده خواهد بود.
از سوي ديگر حسن زياري رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر با انتقاد از برخي افزايش هاي پيشنهادي در لايحه بودجه گفت: در حالي كه بودجه مصوب شهرداري در سال 85 در بخش مربوط به عوارض ساخت و ساز و مازاد بر تراكم ، 890 ميليارد تومان بوده اين رقم در پيشنهاد بودجه سال 86 با افزايش۲برابري به يكهزار و 717 ميليارد تومان رسيده است. در جلسه ديروز پس از بحث و بررسي ۳،سرفصل از منابع درآمدي بودجه سال 86 شهرداري شامل: سهميه شهرداري از پرداخت هاي وزارت كشور با رقم 54 ميليارد تومان، عوارض توام با ماليات وصولي در محل با رقم 20 ميليارد و عوارض بر ارتباطات و حمل و نقل با رقم 33 ميليارد تومان تصويب و ادامه بررسي لايحه به جلسات بعد موكول شد.
انتقاد از حذف منابع درآمدي
از سوي ديگر رئيس شوراي شهر هنگام بررسي لايحه بودجه شهرداري گفت: نمايندگان مجلس تا كنون هيچ مصوبه اي به نفع شوراها تصويب نكرده اند و اميدواريم از اين به بعد اين امر محقق شود.حسين چمران افزود: طرح مربوط به تجميع عوارض در نشست كلانشهرها و در شوراي عالي استان ها تصويب و به مجلس ارايه شده است تا چرخه اخذ عوارض و پرداخت سهم شهرداري ها اصلاح شود.
به گفته وي با تصويب ماليات بر ارزش افزوده در مجلس بيش از 70 تا 80 درصد درآمد شهرداري ها از تجميع عوارض حذف مي شود. وي گفت: ما نظرات خود را در اين موارد براي نمايندگان مجلس فرستاده ايم و در آن يادآورشده ايم كه وقتي براي شهرداري ها تخفيف يا حذف يك منبع درآمدي را قايل مي شويد بايد منبع جايگزين آن را نيز پيش بيني كنيد ولي مجلس هنوز منابع جايگزين را پيش بيني نكرده است .

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |